פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
מנהל פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
שלום.השם המלא של ההפרעה הוא: multy-system developmental disorder. מה שאני יודעת,זה שזוהי אבחנה שניתנת לילדים מתחת לגיל 3. אבל מה זה אומר? שאלה נוספת: מהי תסמונת לנדאו -קלפנר? חיפשתי,ולא מצאתי אתרים המספקים תשובות מספקות(בעברית).האם ידוע לך על כאלה? תודה
ראי תשובה בשירשור קודם פסוכולגים מאסכלת גרנשפין נותנים הגדרה זו לילדי PDD-NOS מתחת לגיל 3
מה עושים עם ילד בן 3, ששר שירים שלמים ומדקלם סיפורים שלמים, אבל בדיבור השוטף, עדיין "חוסך" במילים כמו שכתבת באחת התשובות (התחיל לדבר מאוחר- 2.3 ויש התקדמת כל הזמן)
העובדה שהילד שר שירים ומדקלם סיפורים היא יפה והיא מעידה על כך שמנגנון הפקת הדיבור שלו תקין, אבל בגיל 3 הוא אמור להיות מאוד ורבלי ולהיות מסוגל גם להפיק משפטים תקשורתיים במהלך שיחה במטרה ליזום תקשורת. כמובן שיתכן שהילד בעל אופי פחות "דברן", וקשה לדעת מהשאלה הקצרה שלך אם הוא פשוט פחות אוהב לדבר או שאכן יש לו קושי ב"יצירת דיבור" (בניגוד לחיקוי של שיר או דיקלום). לכן, אם נראה לך שהתפתחות הדיבור שלו אינה מתאימה לגילו, אני ממליץ לפנות לאבחון שפה אצל קלינאי תקשורת (במסגרת קופ"ח או בכל מסגרת אחרת). אבחון כזה יוכל לקבוע באופן ברור אם היכולות השפתיות שלו הן בתחום הנורמה, או שיש צורך בסיוע מסויים, כדי לאפשר לו לתקשר באופן חופשי יותר. בהצלחה.
לבתי בת השנה וחודש, נערכה בדיקת א.א.ג לפני בדיקת שמיעה, וזאת בשל תחושה שלנו שאיננה שומעת היטב. בדיקת א.א.ג היתה תקינה, ולאחר מכן, בבדיקת השמיעה בטימפנומטריה, נמצאו נוזלים באוזן תיכונה, דו צידי. ימין B, שמאל C 0.2, -385 . בתי מנוזלת מזה כחודש (מצוייה בבית-תינוקות קיבוצי - מעגלים אינסופיים של נזלת מאחד לשני וחו"ח - ללא אירועי חום או שיעול או דלקות אוזניים כעת ומעולם). בבדיקת השמיעה רשום: תגובות הפסקת פעילות דו"צ ב-35-40 דצ' ב-85 דצ' הופיעה תגובת בהלה ברורה. הופנתה חזרה לא.א.ג, שהמליץ על אנטיביוטיקה לשבועיים מסוג דיספטיל. מדוע לא איבחן רופא אאג מ ר א ש את בעית הנוזלים באוזן? אנטיביוטיקה - מבחינתי מיועדת לזיהום. אין לילדה סיפטומים של חום, כאב אי נוחות וכד' . אז מה פתאום זיהום? מה פתאום אנטיביטיקה? האם יש סיכוי לנוזלים אלו להתייבש / להתפנות לבד? או בטיפול אחר שאינו אנטיביטי? בטיפול משלים לא קונבציונלי? עם הזמן? מה הסכנה בהימצאותם לשל הנוזלים באוזן התיכונה - למה בכלל לטפל בהם? האם זה חד משמעי שלקות השמיעה שהוכחה היום בבדיקה - מקורה בהמצאותם של הנוזלים האלו - או שיש עוד מה לבדוק הלאה? תודה.
לא תמיד ניתן לזהות בקלות נוזלים באוזניים, אצל ילד צעיר. לעיתים כמות הנוזלים קטנה יחסית, והילד מתקשה לשכב/לשבת ללא תנועה בזמן הבדיקה - ולכן לרופא יש קושי לאתר את הנוזלים. בנוסף, חשוב לציין שבדיקת הטימפנומטריה לא מזהה נוזלים באוזניים - אלא בודקת את מידת התנועתיות של עור התוף, אשר יכולה להיות מושפעת מנוזלים באוזניים אך גם מלחץ שלילי (ואקום) בחלל האוזן התיכונה או בעיות אחרות. לכן יתכן שהאבחנה של נוזלים באוזניים לא הית האפשרית בבדיקה הראשונה. כדאי לטפל בנוזלים באוזן התיכונה ממספר סיבות. ראשית, קיום הנוזלים מפחית את הרגישות השמיעתית ולכן יוצר מעין ירידת שמיעה זמנית, אשר עלולה להפריע לילדה בתפתחות השפתית. בנוסף, כאשר יש נוזלים באוזן התיכונה, יכולה להתפתח דלקת אוזניים חריפה, ועדיף למנוע את זה מראש. לשאלתך לגבי טיפולים חלופיים: אכן קיימות אפשרויות נוספות לטיפול בנושא, אך לשם הבירור של הנושא, עליך לפנות ליעוץ עם אנשי מקצוע בתחום זה (רופאי אא"ג, או רופאים בתחום הרפואה האלטרנטיבית). בהצלחה
מהי הפרעת:msdd?מה היא כוללת בתוכה? אני יודעת את ראשי התיבות, אבל מבחינתי זהו גיבוב של מילים. לא אומר לי כלום.
מצטער. אני לא מכיר את הקיצור בו את משתמשת.
MSDD -זוהי אבחנה זהה פחות או יותר ל PDD-NOS נתנת על ידי פסכולוגים שלא מורשים לתת אבחנת PDD אחת הסיבות לאבחנה הזאת היא כדי לתיק את הילד
הייתי מעוניין לקבל מידע בכל הקשור לדיבור מהיר. היות ואני מדבר באופן מהיר, שלא פעם אני מתבקש לחזור על דבריי עקב סיבה זו. גילי נושק את השלושים, ואת תופעת הדיבור ירשתי מאבי. האם ניתן לרסן את המהירות ? אם כן באלו דרכים ? מהן הסיבות שגורמות לתופעה ? בתודה רוני
דיבור מהיר הוא בעיית דיבור הקשורה לתחום הפרעות השטף. לאמיתו של דבר, דיבור מהיר - בפני עצמו - אינו נחשב בעיה, מכיוון שקצב הדיבור מושפע מגורמים רבים. בין הגורמים הללו נמצאים מאפיינים אישיותיים וחברתיים - ולכן בקרב קבוצות חברתיות שונות, דיבור מהר נחשב נורמטיבי לחלוטין. לעומת זאת, דיבור מהיר אשר משולב בחיתוך דיבור לא ברור ונטיה "לבלוע הברות" (מה שמכונה בשפה המקצועית cluttering) נחשב לבעית דיבור. הסיבות לכך אינן ידועות אך יש על כך תאוריות רבות ומגוונות, שלא כאן המקום לפרטן. בכל מקרה, אם מעירים לך על כך שהדיבור שלך לא מובן, סביר שאתה משתייך לקבוצה זו. אם אתה רוצה לטפל בנושא, עליך לפנות לקלינאי תקשורת העוסק בתחום הפרעות שטף דיבור, לעבור אבחון ראשוני ואחריו לקבל המלצה. באופן כללי, ניתן וכדאי לטפל בנושא, אך חשוב לדעת שגם לאחר טיפול - הנטיה האישית שלך לדבר מהר תמשיך להתקיים. עם זאת, הטיפול יוכל לספק לך כלים איך לווסת את קצב הדיבור ואיך לדבר באופן יותר ברור עם בקרה עצמית טובה יותר. אמנם בגיל 30+ לא תמיד קל לערוך שינויים באופן הדיבור שלך, אך הדבר אפשרי, בתנאי שאתה מוכן "לעבוד" על כך. בהצלחה
שלום רב. שאלתי נוגעת לבני בן ה-13, תלמיד בחטיבת הביניים. ובכן, בני הוא ילד ממוצע, תלמיד טוב, בעל מראה חיצוני טוב והתנהגיות חברתיות רגילות. לאחרונה, אנו מבחינים אצלו בנסיגה משמעותית בבטחון העצמי. הדבר מתבטא בכך שהוא נמנע מליצור קשרים חברתיים חדשים, נמנע מלהתקשר לחברים ובדרך כלל מזמין חברים אליו. גם בין חבריו הוא נתפס כחלש ובדרך כלל הופך לקורבן "הירידות" בינהם. האם קיימות קבוצות תמיכה בנושא ? אם כן אשמח לשמוע ואם לא, להיכן לפנות? בתודה מראש שלומי
השאלה שאתה מפנה צריכה להיות מפנית לאנשי מקצוע בתחום הפסיכולוגיה. אנא פנה לפסיכולוג ביה"ס או ליועצת, או הפנה את שאלתך לפורום מתאים. בהצלחה
מגיל קטן אני זוכר את עצמי לא מצליח לתקשר אם אנשים לא מצליח לרכוש חברים ממש סגור היום אני בן 24 ורוצה לעזור לעצמי למי צריך לפנות בנושא
הקושי שאתה מתאר הוא ללא ספק חויה מתסכלת, ואני רוצה לברך אותך על כך שהחלטת לעשות שינוי ולטפל בנושא. מהתאור הקצר שנתת, אני מניח שהקושי שאתה מתאר לא קשור לקושי ביכולת הבעה מילולית או שפתית, אלא למיומנויות חברתיות או רגשיות. אם אכן זה המצב, אני מציע לך לפנות לאבחון ראשוני אצל פסיכולוג/ית, על מנת לבחון את הקושי ביצירת קשר חברתי ובין-אישי, ועל מנת ללמוד דרכים לשפר את המיומנות שלך בתחום זה. בהצלחה, וחג שמח.
כנס לאתר הזה אולי ? http://www.asperger.org.il/files/default.htm
בני בן ה-11 משתמש בכדור "קונצרטה 36 " לבעיות קשב וריכוז,כמה שידוע לי הכדור לא אמור להשפיע על התאבון והעירנות ,אך לאחרונה שמתי לב שבני איבד את התיאבון ומתקשה להרדם בלילה , שאלתי האם יש מקום להחליף ל"קונצרטה 18"
שלום לך, השאלה שאת מפנה קשורה לתופעות הלוואי של הכדור. בתור קלינאי תקשורת, אין באפשרותי לענות על שאלה מסוג זה. עליך להפנות את השאלה לרופא המטפל של בנך או לפורום רפואי אחר. בהצלחה
בני בן ה-4 נמצא בגן טרום חובה. הגננת הסבה את תשומת ליבי שהוא מתקשה לשבת במקום למשך זמן מסויים 15 דק' בערך. היא טוענת שכאשר היא עושה איתם פעילות כלשהי הוא מאבד את הריכוז ופונה לעשות משהו אחר אבל תמיד דואג להקשיב ונשאר מעודכן ומכיר את החומר הנלמד. היא ביקשה שנעשה לו אבחון לבעיית קשב וריכוז. האם לדעתך אנו צריכים לעשות לו את האבחון עכשיו או שניתן לדחות את זה עוד לזמן מה לראות אם יש שיפור, אם תשובתך היא חיובית אנא הפני אותנו לאחד המכונים הפרטיים הממולצים על ידך. יש לציין שהגננת טוענת שהוא ילד מאוד חכם עם זכרון מצויין. תודה על תשובתך המהירה.
נראה לי שיש מקום להפנות את השאלה לאנשי מקצוע בתחום ריפוי בעיסוק או פסיכולוגיה התפתחותית, כיוון שאבחון של הפרעת קשב וריכוז נמצא בתחום המומחיות שלהם. עם זאת, באופן כללי, במידה והגננת מציעה לערוך אבחון כזה, אני נוטה לקבל את דעתה, כיוון שהיא מכירה את הילד זמן ממושך ורואה אותה מספר שעות רב בכל יום, בחברת ילדים אחרים ובהשוואה לקבוצת בני גילו. בהצלחה
שלום אני אמא לשלושה בנים ( 9,6,2 ) ללא עבר של לקויי שפה במשפחב או אצל אחד הילדים בני השלישי בן שנתיים וחודשיים החל לדבר ע"פ הנורמה ובעל אוצר מילים יפה , שר לעצמו ,חוזר בקלות אחרי מילים חדשות שנאמרות לו ונהנה לבטא את עצמו ולהשתמש בשפה דבורה . לפני כחודש החל בגמגום קל המתבטא בקושי להגות מילים . הוא חוזר מספר רב של פעמים על הברה או צליל מסוים של המילה בדרך כלל על פתיחת המילה ( אי..אי..אי.. אי. .. אימא) לעיתים במשך זמן ממש ארוך לאחר מכן יכול לדבר בשטף וללא הפרעה או לעיתים ל " היתקע " כך לאורך כמה מילים במקביל ממשיך לשיר לעצמו ולחזור על מילים חדשות ששומע. אני מודאגת לקבי שיוני זה באופן דיבורו .האם זהו סוג של גמגום והאם יש צורך לפנות לאיבחון שפתי?
לא לפנות לשום מקום, זהו חלק של התפתחות נורמלית בילדים, במיוחד כשהוא בסביבה יותר מהירה ומפותחת ומנסה להתאים את עצמו לסביבה. עייני בשאלות קודמות ותמצאי המון התיחסויות ל"חוסר שטף התפתחותי" ולא לגימגום, אשר לא מתאים כהגדרה בגיל זה. בהצלחה
Hi, Does a 1 year AND 9 months toddler that would not say one word AND would not point out on things necessarily means he has some kind of communication disorder? He does understand alot of what we are asking from him, he loves to be hugged AND kissed,would not avoid an eye contact AND enjoys our (his parents) AND the other toddlers in the nursary company. Whenever he wants something he would just bring it to us (like a book he wants to be read out to him), a toy he wishes to play with us OR touch the T.V. if he wants to watch it. I know he should be seen AND we have already booked an appointment with a speech therapist. But we just wanted to know whether the "pointing out" at this age is so critical AND maybe it can only be a delay in speech development. He is Bilingual by the way. One last thing,in general can this communication issue be something that can be treated AND dealt with in a specific period of time OR is it something for a lifetime? Thanks
Just remembered that sometimes he would point out only at things in books but when he sits by himself AND goes through them (not when we read it out to him ). But he would not point out on things other than that Sorry for the length of this message Thanks again
The descripiton can fit many things' please get professional evaluation AND counsel. I will be glad to follow this case, after the speech pathologist/ are you going to be in israel during the summer?
שלום קלינאית התקשורת שלי הציעה לי ללכת לטיפול קבוצתי בבעיות גמגום , כשלדעתה הכי טוב זה בבי"ח איכילוב. האם זה נכון? מה בדיוק עושים שם ששונה ממקומות אחרים או שרק בבתי חולים וחוגים להפרעות תקשורת יש טיפולים קבוצתיים ובמרפאות אחרות אין? תוכלי בבקשה לתת לי יותר פרטים על הנעשה במרפאות החוץ של בי"ח איכילוב בנושא הזה, אם זה בכלל מרפאות חוץ ? מה צריך לעשות בשביל להתקבל לשם , יש צורך בטופס 17 וכו' ? תודה
טלפני למכון לשיקום הדיבור באיכילוב, ביום ראשון בלבד, תשוחחי עם אחראית במכון ותקבלי את כל התשובות. ישנם מקומות המטפלים בקבוצה ובמיוחד ישנו אירגון לעזרה עצמית לאנשים עם גימגום ambi.org.il כנסי לאתר שלהם ובודאי תמצאי הרבה מידע ואנשים בעלי נסיון שיעזרו לך לבחור כוון .
Hi, Is there any point to set up an appointment with a speech therapist if the results of a hearing test didnt come up good? The Otolaryngologist diagnosed fluids in my sons ears AND prescribed him antibiotics for a month. We are still bothered by his behavior though. Is there any tipical behavior for a child with a hearing problems? He is nearly 21 months now. Thanks,
Yes, there is. have the child take the antibiotics AND make sure to have hs heraing re-tested. at this age it migth well be that the medicine will not make the problem go away, since it migth be a problem with perfusion to his middle ear, which is not always infected (the antibiotics treat the infection, but sometimes the ear needs to be drained. you migth want to have the child cheked by the therapist, if only for counseling, evaluation AND basis for follow up. good health AND happy pesah
אודה אם מישה מכיר אתרים/אינפורמציה כלשהיא לגבי רכישת שת שפות במקביל. אני דוברת אנגלית ובעלי-עברית. אני לא יודעת איך לעזור לילד ברכישת שתי השפות, מבלי לבלבל אותו. איך עושים את זה בפועל? אשמח על כל אינפורמציה שהיא. תודה!
Hi, I'd like to refer you the question I asked on the 30th of March 2005 just to save me repeating the backround. How could it be determined that he has a communication issue rather than a hearing issue that affects his communication? I understood that sometimes it could be that even if it seems that they hear, it still should be checked as they dont hear good enough to be able to learn to talk. I have booked a hearing test just in case but in the meantime I am quite bothered. Are there any warning signals I could tell by them whether it is a communication issue OR just hearing? Thanks again
Did you set up an apointment with a Speech pathologist? She will be able to answer your questions in amore specific way. read the website ishla.org.il for more general information.
ביתי בת 5.5. הרבה פעמים אני פונה אליה וקוראת לה, אבל היא מתעלמת ממני. אני יודעת שהיא שומעת אותי. זה לא רק איתי. גם אנשים אחרים, כמו ההורים שלי. למשל, היא צופה בטלויזיה, מרוכזת, אז אני יכולה לפנות אליה 5 פעמים ולקרוא בשמה "דניאל, דניאל, דניאל..............!!!" והיא לא עונה. היא שומעת אותי. אני יודעת.. או כשהיא משחקת במשהו והיא מרוכזת בדבר.. וכדומה.. לא יודעת אם זו התעלמות או ליקוי שמיעה..אני יודעת שהיא שומעת טוב. אז מה הבעיה פה? למה היא לא עונה כשפונים אליה?
למה היא לא עונה? שאלה טובה! קודם כל, יש לבצע בדיקת שמיעה כדי להיות בטוחים שהיא שומעת ואין לה שינויים בשמיעה (תפני לרופא ילדים ותבקשי הפניה לבדיקת שמיעה או רופא אאג' שיבדוק את בריאות וניקיון האוזניים, לפני הבדיקה. אחרכך, בהתאם לתוצאות, ואם הכל בסדר, בדקי האם היא כל כך שקוע ומרוכזת במשהוא שהיא פשוט "לא קשובה", על אף השמיעה התקינה. תנסי למשוך את תשומת ליבה לפני שאת קוראת לה מרחוק.... על ידי מגע או כניסה לשדה ראיה. אם העדר תגובה הוא רק למשמע שמה, תשוחחי איתה על העניין ותנסי להבין האם היא לא עונה כי היא עסוקה ומפחדת לעבד את רצף הריכוז. תעקבי אחר ההזדמנויות שקורא שהיא לא עונה, אולי זה רק משהו שקורא לפעמים אבל לך זה ניראה בעייתי?
יש לי ילד בן חמש וחצי ולדעתי יש לו סימנים של הפרעת קשב וריכוז הוא זז המון בכל מקום ובכל זמן קבעתי לו פגישה אצל נוירלוג הייצי רוצה לדעת האם כדאי לי לעשות לו מבחן טובה לפני הפגישה או שכדאי שהנירלוג יפנה אותי ובנוסף רציתי לשאול אותך האם אתה חושב שכתוצאה מכך שהילד זז הרבה זה סימן להפרעת קשב וריכוז או שזה לא מחייב חוץ מזה הכל אצלו תקין הוא עובד יפה שומע סיפורים זוכר יפה וכד
היי! אני הייתי רוצה לדעת יותר על "מבחן טובה" אשר נעשה לילדים אשר יש להם ביות ריכוז. תודה נתנאלה
אימי חולת פרקינסון שנים רבות. היא כיום סובלת מרוק שהיא לא מצליחה לבולעו, מבעיות בליעה ומשיעול כשהיא שותה. מה ניתן לעשות כדי להקל עליה? תודה, אלון
יש תרופות אשר התופעת לווי שלהן הינה יובש בפה, זה טיפול פולשני שהרופא המטפל יכול לשקול, ויש גם טיפול במדבוק עם חומר שנספג לאט, לאט במהלך היום. האפשרות השניה הינה יעוץ אצל קלינאי תקשורת להערכה ובניית תוכנית גריה וטיפול התנהגותי, המידה והיא יכולה לשתף פעולה. מאיזה איזור בארץ היא?
שלום, אחיין שלי יהיה בין שנתיים החודש. לאחרונה הובחן בהתפתחות הילד כי יש לו הפרעה בתקשורת. מתוך התבוננות אישית (לא מקצועית),להלן כמה פרטים : א. מגיב לשמו בצורה אקראית ב. לרוב אינו מגיב לבקשות ופקודות (כלומר בקשה כמו : בוא וכו... לא מגיב ואומנם למשפט : קח . ביחוד סוכריות , כן יבוא ויקח). גדל בבית עם שתי שפות (רוסית ועברית) ולא מגיב באף שפה. ג. מגיב מצויין לצלילי הטלוויזיה ( אם שומע פרסומת או שיר שאוהב , ירוץ מהחדר השני) ד. לא מדבר אף מילה אומנם מפטפטת הרבה בשפה הברורה אך ורק לו ה. לא מצביע על חפצים אומנם אם מעוניין בו, אז יקח אותך לשם וישים את הידיים שלך על החפץ ו. ילד מאוד אמוציאונלי . במיוחד בהבעת פנים , אפשר להבין הכל. ז. עד לפני חודש, היה נשאר בבית עם סבתא. לא מתקשר ולא משחק עם ילדים אחרים בפארק או אצל חברים. ח. ילד משחק יפה עם פזלים, מרכיב חרוזים , מצייר , מאוד אוהב משחקי מכוניות. מוטוריקה יפה מאוד. בדיקות רפואיות : 1) אאג - נמצא תקין. 2) בדיקת שמיעה - התוצאה גבולית ( טכנאית בדיקה לא ידעה להגיד האם הוא לא שומע או פשוט לא רוצה להגיב). אמרו לחזור על הבדיקה בעוד כחודש וחצי. חשוב לציין, כי הלך לגן לפני חודש , וחל שיפור משמעותי בהתנהגותו. במרכז תקשורת נתנו הבחנה של pdd , ומבקשים לשים אותו בגן חינוך מיוחד. א) האם אפשר לתת הבחנה חדה וברורה בגיל שנתיים ? ב) האן באמת יש צורך בגן מיוחד (בעוד שאין גנים מיוחדים לגיל שנתיים, אלא רק מגיל שלוש) או שאפשר לעבוד עם הילד בבית בהדרכת קלינאית תקשורת. התחלנו ללכת לשיעורים משותפים עם עוד ילדים, אבל הבעיה כי הילד לא מבין עיברית. תודה וסליחה על אורך המכתב
1.האבחנה בגיל זה הינה על פי המצופה מילד בגילו, ביחס לאוכלוסיה הכללית..... כך שניתן לתת אבחנה ראשונית המאפרת לבנות תוכנית התערבות...... האבחנה יכולה להשתנות כשיגדל עוד קצת, בינתיים משמשת לצרכי טיפול והשמה. 2. בגיל זה ישנם מעונות יום טיפוליים, באחראיות משרד הבריאות.... אלה מסגרות טיפוח וקידום מצויינות, תחת פיקוח ועבודה של אנשי מקצוע מבוקרים. אכן ההשמה בגן מיוחד רק מגיל שלום, בהתאם לשנתון הלידה. את יתר הפרטים והשאלות כדאי להפנתו לצוות המכון להתפתחות הילד, כדי לקבל תמונה אישת ותשובות רלוונטיות ולא כלליות, כשלי.
קיבלתי צמרמורת כשקראתי את ההודעה מפני שגם לילד שלי יש את אותם הסימפטומים ואכן איבחנו גם לו PDD. לשימחתי פניתי לרופא המשפחתי ובקשתי את חוות דעתו הנ"ל נתנן לי מס' טלפון של פסיכולוגית התפתחותית מבית חולים שניידר אשר איבחנה בעיות בשפה ושללה כל קו של אוטיזם. ממליצה לך בחום לעבור חוות דעת נוספת!!
שלום, אני סטודנטית בתחום זה ועליי למצוא מידע הרלוונטי לPDD NOS. אני מודעת לקשר הישיר לאוטיזם, ושזהו סוג אחד מבין חמישה של PDD, אך פרט להגדרה של מס' שורות אינני מוצאת חומר. כמובן שאשמח אם החומר יהיה בעברית, אך אין זה הכרחי. אודה לכם אם תוכלו לסייע לי. תודה רבה.
שלום רב, הבת שלי בת 5.5 היא התחילה לגעת בכל מינ י דבריםכמו רצפה, קירות, כבישים מדרכה וכ'... היא ילדה מאוד אובססיבית להצלחה ומנסה לרצות את כולם. במיוחד היא אובססיבית למים. עלי לציים שיש לה שתי אחיות קטנות וזו אחריות כבדה לילדה בכורה. שאלתי הםא הנגיעות מראות על בעיה של תסמונת טוראוט או בעיה רגשית ?
יש סינדרומים קשורים להתנהגות אובססיבית. קבלי את התנהגותה ותתיעצי עם רופא הילדים ואף בקשי הפניה לבדיקה פסיכולוגית ופסיכיאטרית. התנהגות קומפולסיבית יכולה להקשות על תפקוד במידה ולוקח מהיעילות והריכוז של הילד. יש כל מיני הגדרות, אבל האבחנה המבדלת בידי פסיכיאטור ילדים. ניתן לטיפול התנהגותי ותרופתי, ביחד.
שלום רב, אני סטודנטית שנה ב בחוג להפרעות בתקשורת, ואני מחפשת חומר על טיפול בילדים הסובלים מתסמונת fetal alcohol syndrome. אשמח אם תפני אותי למקורות בהם אוכל לקרוא חומר על התסמונת ועל הטיפול שקלינאי תקשורת יכולים להציע לסובלים ממנה, תודה רבה (מראש).
אני בת 16 ויש לי בעיה בלהגות את האות ר. בעיה זו מפריעה לי מאוד ואני רציתי לדעת אם יש תרגילים שאני יכולה לעשות בבית או אתר עפ חומר הסברה. תודה רבה.
רצוי שתפני לקלינאי תקשורת לקבלת הנחיות על פי הצורך שלך ושתקבלי טיפול מובנה ומדורג, כדי שתלמדי להגאות נכון וגם תייסמי את הנלמד. בהצלחה ואל תמתיני רגע נוסף!
בתי בכיתה ג. היא תלמידה טובה. בעיקר מעולה בחשבון. חברותית ואהובה מאוד. הבעיה שלה היא הקריאה. דבר שמקשה עליה בכיתה. אין ספק שיש לה קשיי קריאה והיא עדיין לא מצליה לקרוא ברצף וברמה של כיתה ג. היא מאוד אינטיליגנטית ותחרותית. המעבר לקיראה לא מנוקדת עוד יותר קשה לה. בקיצור אין לה שטף בקריאה. והיא גם כתיבתה מלאה בשגיאיות כתיב. הקושי גורם לה כמעט להימנעות טוטלית מקריאה. היא לא מצליחה לקרוא את הכותרות בטלויזיה, וזה מאוד מתסכל אותה. אין מה לדבר על קיראת ספרים. מדי פעם אני כופה עליה לקרוא עמוד זה או אחר בספר. לדעתי היא ברמת קריאה של ילד בסוף כיתה א. הילדה מקבלת עזרה בשיעורים פרטיים בקריאה פעם בשבוע וממש שונאת את זה. מה את מציעה לי לעשות? הילדה מאוד סובלת מכך ונמנעת ממצבים בכיתה ובבית שעליה לקרוא . גם אחותה הגדולה סבלה מאותן בעיות - והיום כשהיא בכיתה ח - היא קוראת בשטף ללא בעיה ואין לה כלל שגיאות כתיב. גם ילדה זו קיבלה עזרה שבועית ממורה פרטית
מהנסיון יש לך מה להמליץ לעצמך. מבחינה הילדה הנוכחית, ברור שרצוי להראות לה ש"כדאי לקרוא" על ידי חונר מגרה.... כמו סיפורים בעלי תוכן מעניין, השארת פתקים עם הנחיות או הודעות, הכנת תפריטים לארוחה ....... כל דבר שיראה לה את השימוש בשפה כתובה. קריאה ביחד, עם ניקוד, או בקול רם יכולים לסיעה לה לרכוש את המיומנות, שלעתים תלויה בכמות התירגול ולא באיכות הביצוע. תשנו את השיטה בה מלמדים אותה בישעורי עזר...... לא משנה מה עושים, ברור שזה לא עובד בשבילה! העקר להפוך את הקריאה לחוויה חיובית ונעימה ולא למטלה שנוא הגורמת לסיכסוכים משפחתיים ואי נעימות
בני בן שנה וחודש מבחינה מוטורית הוא נמצא בנורמה ואף החל ללכת אך מבחינה תקשורתית הוא נמצא בעיכוב לעומתל בני גילו. הוא אינו מדבר, החל למלמל הברות רק בגיל 11 חודשים, אינו מנופף לשלום בנוסף הוא פעיל וסקרן ביותר עובר מדבר לדבר אך לא תמיד מגיב לשמו ולא משתף פעולה כשרוצים להציג לו משחק או ספר חדש (מיד עובר לדבר הבא) ,מאוד עקשן (למשל הולך רק לבד בלי להחזיק לי יד/נשכב ובועט ברצפה כשאומרים לו לא). מבין איפה אור? איפה שעון? יוזם משחק (קוקו.תופסת) ויוצר קשר עין. בדיקת שמיעה נמצאה תקינה. מה דעתך?
דעתי שעדיין מותר לו להתנהג כמו ילד קטן........ לגופו של עניין, האם יש התקדמות בחודשיים האחרונות? אם התשובה שלילית, רצוי לפנות למכון להתפתחות הילד ולעבור איבחון התפתחותי מקיף. לחלופין, אפשר לפנות ישירות לקלינאי תקשורת ולקבל חוות דעת והדרכה, מעקב, ללא פניה לגורם התפתחותי נוסף, אלה בהמלצת הקלינאי. במידה ויש התקדמות בחודשיים האחרונות, אז, אולי עדיף להמתין ולעקוב, תוך גרייה שפתית מוגברת.
בני בן ה5 יש בעיה של שליפה המתבטאת בעיקר בזיהוי בצבעים עד לטיפול של קלינאית תקשורת מה ניתן לעשות
לעבוד איתו רבות על מתן שם לחפצים בסביבה הקרובה והרחוקה, להקפיד על שימוש בכל שמות העצם ולא בביטויים כמו זה, את ההוא וכו'. רצוי לחזור על השמות שחסרים לו בביטויים החופשיים ובשיחה. להקפיד לשוחח רבות על הנעשה בסביבתו, בסדר ההתרחשויות והחחויות שלו.
בתי בת ה-9 אינה הוגה נכון את האותיות ס, ז, צ, . היא מוציאה לשון כשהיא מבטאת אותיות אלו. זה מאוד מינורי ובקושי מורגש. אני רוצה לדעת אם לעזוב את זה או שצריך לקחת אותה לקלינאית תקשורת לשיפור ההגוי. כשאני מעירה לך על כך - היא מצליחה לבטא נכון את העיצורים הללו, אך כמובן שבדיבור שוטף היא אינה הודה אותם נכון. מה לעשות?
כדאי לפנות לקלינאי תקשורת שתעזור לביתך להשלים את התפתחות הדיבור בצורה היעילה והטובה ביותר. יש חשיבות עליונה כי יכולה להיות פגיעה במבנה הפה והשיניים, בעקבות הלחץ של הלשון על השיניים' וליגרום למינשך פתוח!. בהצלחה
שלום רב! אני נער בן 15 עד לפני כ-4 שנים הייתה לי בעיה בהגייה באותיות ז, ס, צ, ש וכמו כן באותיות צ', ז', וכל הגרשיים למינהם... יום אחד החלטתי שאני שם קץ לבעיה הזאת ועם קצת רצון הצלחתי לפתור אותה בתוך שבוע בערך, הצלחתי להגות את האותיות צ, ס, ז כמו שצריך...(הבעיה נבעה מכך שהתחלתי לדבר רק מגיל 3, כך נראה לי) מבחינת הסובבים לי הבעיה לא חשובה, אבל לי כן, אנשים שמים לב לכך. כיום נשארה לי בעיה עם האות ש שאני לא מוצא שום דרך לתקן אותה לבדי...וגם עם האותיות עם הגרשיים יש לי בעיה... הבעיה נמצאת רק בקושי הדיבור...רמת האינטילגנציה שלי גבוהה ולא פוגעת בשום מובן אחר חוץ מהדיבור... אשמח לקבל מימך תמיכה תאורתית כיצד לפתור את הבעיה לפחות עם האות ש...או טיפול רפואי שאת יכולה להפנות אותי אליו... תודה מראש!!!(אם את יכולה לענות לי בפורום אני מקווה שאת עוד מבקרת בו כי ההודעה האחרונה היא לפני חודשיים)
לא יודעת לאן התכוונת להגיעה, כי שתשובות בפורום לוקחות בין יומיים לשלושה ימים! בעניין ההיגוי, פנה לקלינאי תקשורת וקבל עזרה באופן פרטני וישיר, לא תאוריתי. בהצלחה
הבן שלי בן שלוש (פחות חודש), מדבר מקסים כעשרה חודשים. (פרט להיגוי האות ל). לפני כשלושה ימים שמתי לב, שהוא משמיט סופי מילים. לדוגמא כאן - אומר כא. כן אומר כ. כמדומני שבפרט - האם יש מקום לדאגה? הדבר היחיד שהשתנה בשבוע האחרון - גיליתי לו כינים בראש ויחסית אני היסטרית מהנושא.. (מנסה לשלוט במצב...) ואולי אני משדרת אליו קצת לחץ. שוב, האם יש מקום לדאגה ? תודה מראש.
בני בן השנתיים וחצי מפותח מאוד לגילו, מביע את עצמו יפה מאוד. בימים האחרונים כמעט בתחילת כל משפט הוא נראה מתאמץ מאוד להוציא את המילה הראשונה (לוקח לו מס' שניות ) ואחר כך ממשיך בשטף את המשפט (מהר מאוד). אשמח לדעת על התופעה , כיצד אנו ההורים יכולים לעזור לו והאם נדרש טיפול אחר כלשהו? תודה.
שאלה זו הועלתה במספר שאלתו בעבר, בבקשה עיין התשובות ישנות. בכל מיקרה, בגיל זה מדובר על תופעה נורמלית והיא קרויה "חוסר שתף בדיבור", לרוב מסתדר מעצמו ככל שהשפה והיכולת להפיק משפטים מורכבים מתפתחת. בברכה, פרידה
בני בן 4.5. ילד מפותח מאוד מבחינה שכלית, משתף פעולה, אוהב ספרים, משחקי רצפה, טלויזיה. ילד עצמאי מאוד מגיל קטן. לפני כשנה שמתי לב כי לא מתחיז עפרון טוב ולכן פניתי להתפתחות הילד לטיפול. במהלך הטיפול התברר לי שיש לו קושי להתכרז במשימה. כמו כן שמתי לב שכאשר מדברים איתו הוא מטייל, לא מסתכל ישירות על המדבר, למרות שעונה לעיניין. הוא גם לא תמיד מקשיב כשמדברים עליו (כשהוא רואה טלויזיה). הוא נמצא במסגרת גן חובה, ובשיחה עם הגננת התברר לי כי הוא מתקשה לשבת בשקט בריכוז, זז כל הזמן ומחפש גירויים. דעתו מוסחת בקלות. (זו השנה הראשונה שהוא נמצא במסגרת גן עירייה, היה בויצו עד גיל 4). רופא התפתחותי שבדק אותו המליץ על ריטלין (הבדיקה ערכה כ-20 דקות ורק שוחח איתו וקרא דו"ח גננת). כאשר אמרתי זאת למרפה בעיסוק, היא המליצה לי ללכת לדיעה נוספת (רצוי פסיכולוג) ולא לתת ריטלין לילד כה צעיר. האם יש לו הפרעות קשב וריכוז? האם כדאי באמת לתת לילד בן 4.5 ריטלין? אודה מאוד על תשובתך!
הדיון בקשר לרטלין ממושך וחריף, ואין לי דעה בעניין. ראיתי ילדים שהפיקו תועלת רבה מהטיפול התרופתי, לצד טיפול התנהגותי ועזרה בלימודים ובהשלמת מסימות, על פי הצורך. אין זה המשום של קלינאי התקשורת להביא עמדה בנושא. את, כאמה של הילד, יש לך חובה ללמוד את הנושא ולקבוע עמדה לטובת בנך. בהצלחה
היי אני מחפשת מאמר על המפגש עם נכות אצל קלינאי תקשורת.אם אפשר לעזור לי בבקשה
מפגש עם נכות אצל הקלינאי..... ? הקלינאי נכה ויש משהו מיוחד במפגש של מי?........... אם מי? בין מ למי? לא הבנתי את השאלה
שלום אני בן 11 ואני מדבר מהר מאד עד שאף אחד לא מבין אותי לפעמים קורה שאני עוצר במשפטים הלכתי כבר לקלנאי וזה לא ממש עוזר
כניראה שהטיפול לא התאים לך. מכוון שאתה בעצמך פונה, סימן שיש לך מודעות ואתה מעוניין לשנות את סיגנון דיבורך, מה שאומר שתהיה לך מוטיבציה לשינוי. תבקש מהוריך להפנותך לקלינאי תקשורת אחר/ת ותנסה לייסם את מה שתתרגל אצלו/ה. בהצלחה, עשית כבר את הצעד הראשון לשיפור!
פרידה שלום, יש לי ילד בן 3 , התחיל לדבר בגיל 2 וחודשיים. מדבר משפטים, אוצר מילים גדל. העניין הוא שכאשר רוצה להביע עצמו לא אומר משפט שלם אלא מסתפק במילה או שתיים בהנחה שאנו מבינים אותו ונותנים לו מה שרוצה. למשל "ביצה" כשרוצה לאכול ביצה. כשאנו מתעקשים איתו אומר משפט שלם לדוגמא "אני רוצה לאכול ביצה". איך אפשר לעבוד איתו כדי שלא יעשה לעצמו קיצורי דרך.
בשלב זה עדיף להמתין ולעודד אותו להבעה על ידי פניה אליו המשפטים קצרים ובנויים נכון, דרישה עקבית של משפטים ולא להענות מייד להבעה לא ברורה. במידה ויש משהו מיוחד בדגם ההתפתחות של השפה אצלו, שמעלה שאלה, ניתן לנות לקלינאי תקשורת לוודא שנמצא בשלב התפתחותי מתאים לגילו. ישנם ילדים שבאופיים להיות סגורים, אך בוודאי לא "עצלנים". היד בד"כ מחקה את הסביבה..... ככל שהשפה סביבו תהיה עשירה ומגוונת, כך יש סיכוי ששפתו תהייה כזאת. בכל מיקרה, האם הילד נמצא בסביבת ילדים ואנשים שאוהב לתקשר איתם? האם יש "שיפור" בזמן האחרון או שנמצאה באותו שלב תקופה ארוכה?
Hi, I was quite amazed to read your message since we have a 1 year AND 8 months child which behaves very much alike what you described. He is also very slow with talking. I was thinking at first that it is because he is exposed to more than one language AND that we are missing the wide family relations since we live abroad. But still the lack of self confidence, the reluctantcy to loud noices AND other peoples company AND also his constant wish to stay with us. We had the exact same scene you described in a Gymboree class... It would be quite interesting to hear more from you AND also to share any advice you get regarding this. I CAN READ HEBREW BY THE WAY Thanks
This is a comment to Carmits message
שלום. בתשובתך לשאלתי הקודמת, ענית "..וסביר להניח שהוא עובד ומתפקד בהתאם למקובל".האם, לפי ניסיונך וידיעותיך, ילדים/אנשים בעלי p.d.d,בד"כ, אינם מצליחים להשתלב בעבודה ראויה? ( אנא,אל תעני לי ש"יש ויש".אנו רוצים לנסות ולצפות את ההתמודדויות שנכונות לנו עם בננו). ובמישור המעשי של השאלה: מה ניתן לעשות עם ילד בגיל קטן (4),כדי שישתלב בעבודה פרודוקטיבית ומעשירה,כדי שיתחתן ויידע לנהל בית ומערכת יחסים נורמאלית עם בת זוג. (או שמא תאמרי לי : "רדי מהעץ"?) היכן עומדים האנשים שאובחנו בילדותם כ-p.d.d,בבגרותם? תודה.
את תצטרכי להפריד בין בנך לבעלך. בעלך לא מאובחן ובכל מיקרה, כשהוא נולד לא היו השיטות הקיימות היום, לחינוך וטיפול. יש היום, ולא ברור למה, ריבוי של ילדים שנולדים עם בעיות בתקשורת (נקראים היום "על הרצף האוטיסטי") אף אחד לא יודע למה. בעניין התפקוד במבוגרים, קשה לדעת כי הילדים שהיום מאובחנים ומטופלים שונים המהותם מאלו שנולדו לפני שלושים שנה וטופלו בדרך שהייתה מקובל אז. בכל מיקרה, בעניין התפקוד של בנך, בעתיד, אף אחד לא יודע, כמו שלא יודעים לגבי יתר הילדים בגילו...... גם לגבי אלו שהתפתחותם תקינה. על כן, כמו כל הורה אחראי... תעשי את הכי טוב שאת יכולה, תשתדלי ותקווי לטוב, כמו כולנו!
Hello, We are parents to a nearly 20 months old boy. Both of us-mom AND dad- are Israelis AND speak hebrew but we live in London AND our son goes to a British nursery AND the only language spoken there is English. At home we stick to Hebrew. Our son cant say even one word, not even Ema OR Aba. We are very concerned about it since he would not even repeat common parts of words such as Ba Ba Ba OR Ma Ma Ma. We eliminated any hearing problem since he will respond to someone calling his name OR to a well known song OR tune he likes. We are a bit worried since we are really trying to repeat certain words AND sounds but some times he just does not seem to be interested in learning AND he just becmes impatient AND upset.. Generally speaking he understand quite a limited things we say to him like "where is the ball?" etc Physicaly, he is very well developed - walking, running, playing. What should we do? Maybe switch to English at home just until he will gain confidence at least in one language AND then go back to Hebrew? give up one language? Or should we go to someone proffessional to check certain things? By the way, WE CAN READ AN ANSWER IN HEBREW. Sorry for the length of the Message, Thanks
you are describing a child with some communication issues. please go have him checked by a speech pathologist/ the issue here is communication, even before language. he seems to be having difficulties in understanding AND is almost two years old! should be looked into by a proffessional before any changes are made the sooner, the better. In Israel we have many kids with 2 languages, this by itself poses no obstacle for language development, but for a small group of children with specific language problems... of course we don't know about this ahead of time AND in general we all belive it can be tried, the important thing is to communicate, that is where we should be looking!
ילדתי לא הוגה את האות ר' (או שהוגה כ-א' או שפשוט בולעת אותה) ואת האות ח' מבטאת כ-ק'. מתי יש צורך להתחיל בטיפול? בני בן שנה וחודשיים אינו אומר אף מילה. ניתן לראות שהוא מבין הכל ואף מסמן חלק מהדברים במעין שפת סימנים ואף שומע היטב ולמרות זאת לא מדבר כלל. מתי צריך להתחיל לדאוג?
לגבי הילדה בת 3 עדיין מוקדם, תנסי להבין אותה ותדברי ברור, תוך חזרה על המילים בצורה נכונה. לגבי הילד, הוא מתקשר וזה טוב. האם משמיעה קולות יחד עם הסימנים? האם מצליח לתקשר בעמצאותם? אם כן, אז כנראה שאין כרגע מקום לדאגה. בכל מיקרה, אם את מודאגת והתשובות לשאלותי הן שליליות... פני ליעוץ של קלינאי תקשורת בקופ"ח, ותבקשי עצה אישת והדרכה..... בכל מיקרה, נראה לי שעדיין מוקדם לדאגה. תקפידי ללכת לבדיקת התקשורת בטיפת חלב בגיל שנתיים.
אני אם לתאומים בני 6.8 ח' שהושארו לשנה נוספת ל"הבשלה" בגן. בזמן שניכר השיפור באחד, באחר מודגשת יותר ויותר בעיה שלדעת גורמי המקצוע הינה קשב וריכוז. אבחון אינו אפקטיבי מאחר ואינו משתף פעולה עם הרופאה המאבחנת. לאחר שני נסיונות לא מוצלחים לבצע אבחון המליצה הרופאה לקחת רטלין לניסוי קצר, אם ישפיע הכדור יהיה בזה משום הכוונה לסוג הבעיה של בני. יש בי חששות לקראת הניסוי האם פרק זמן קצר כזה עשוי לספק את האינדקציה? יש הטוענים שרק בכתה א' ניתן יהיה לראות באם ובאיזה בעיה מדובר אך אז לדעתי יהיה זה מאוחר, מה דעתך? כמו כן טרם נגמל מהרטבת לילה האם יש קשר?
בפרעת קשב הינה תופעה לכל החיים, כך שניתן, אם בכלל, לנסות להשפיעה על ידי תרופות בכל גיל (היום גם סטודנטים באוניב' משתמשים ברטלין לשיפור הלמידה) הטיפול בילד עם הפרעת קשב חייב להיות מערכתי, הרטלין איננה תרופת פלא, היא מאפשרת לילד "להוריד את האנטנות" ולהתרכז לפרק זמן יותר ארוך, אבל ללא תמיכה של הסביבה ההשפעה לא תהיה יעילה והשינוי, אם בכלל, יהיה חלקי. אבחון של הפרעת קשב נעשה, בין היתר, על ידי שימוש בטבלאות לתאור ההתנהגות "סולם קונרס" שיש באו התנהגויות שצריך להעריך מספרית. ההערכה נעשת של ידי ההרוים, הגננת או מורה, במצבים או שעות שונות. ההתיחסות להתנהגות בכלי איבחוני אוביקטיבי (הסולם נותן ציון מאד מהימן!) מאפשר השלמת התמונה ללא שיתף פעולה של הילד. העובדה שאיננו משת"פ הינה בעצמה מצביעה על קושי, כי מצופה מילד בגיל זה שישתף פעולה בבדיקה. פני לפסיכולוגית בגן או במערכת של ביה"ס וקבלי יעוץ ספציפי לבנך. לגבי ה"נסיון" של שבועיים........ יכול להיות מספיק זמן לקבל התרשמות על ההשפעה... ישנם עוד תרופות בקבוצה הזאת, תתייעצי עם הרופא. האם מדובר על רופא נאורולוג לילדים? אם רופא כללי או ילדים המליץ על התרופה, רצוי שתפני לנאורולוג ילדים לפני התחלת הטיפול התרופתי.
בני בתהליכי איבחון ל-p.d.d. קראנו שהתיסמונת גנטית.ואכן, אני חושדת בבעלי שהוא p.d.d (התנהגות אנטי-סוציאלית (נמנע משיחה ומפגש עם אנשים),הירתעות מדינמיקה חברתית+דיסלקציה קלה- לא אובחנה, אך מתבטאת בשגיאות כתיב מידי פעם). האם ניתן לאבחן אנשים מבוגרים?היכן? ואם כן, מה יתן לי איבחון בגיל מבוגר? (הרי לא נישלח אותו לגן תיקשורת...) תודה רבה מראש.
תשובתך בשאלתך! עדיין אין סממן גנטי ל-PDD או פגיעה ברצף האוטיסטי....... יש אבחנה של התנהגות לא חברתית, Asperger, אלה אנשים בקצה ש ל הרצף האוטיסטי, בעלי תסמונת של התנהגות לא אופיינית, מבחינה חברתית. יחד עם זאת, בעלך הינו נשוי ואב לילד, מניחה שגם עובד ומתפקד על פי המקובל.... לא נראה לי מתאים שתעלי אבחנה של PDD גביו. אולי הוא סתם לא אוהב אנשים?
שלום. האם ישנן בעיות שפה האופיניות ל-P.D.D, (בעיות מורפולוגיות/שיבושי הגיה וכד') או שקיים בתיסמונת מגוון של ליקויי שפה? תודה.
הבעיה העקרית של ילדי PDD, על כל גווניה הינה הבעיה התקשורתית - כלומר, כל הבטי השימוש בשפה ליצירצ קשר פגועים (בשפה מקצועית, פרגמטיקה). חלקם גם נוטים לדיבור אקוללי (חזרה על נאמר במקום תגובה או תשובה הולמת תוכן). מבחינת תחביר אין שימוש במגוון הצורות וההטיות המתאימות לתקשורת יעילה, אותו דבר לגבי תחביר והיגוי. עומק הקשיים כעומק הפגיעה בתקשורת. אין שני ילדים עם אותם המאפיינים או רמת שפה, יש סטיה מהמצופה בשפה בכל ובתקשורת של הילד לעומת המצופה מילד בגילו. יש קשייי תקשורת שמתגלים גם לפני הופעת השפה (שלב קדם מילי- לפני גיל שנה) כמו המנעות מקשר עין וקשב.... הכל בהמאם לגיל הילד.
שלום, האם אפשר לשאול שאלות לגבי ילדה דו-לשונית (bilingual) בעברית וערבית . הילדה חשופה עד השעה ארבע לשפה העברית .היא בת שנתיים והיא התחילה לשמוע את שתי השפות מגיל שלושה חודשים . למרות שאני ובעלי מאוד מקפידים לדבר איתה בבית רק בשפה הערבית ת ךספר לה סיפורים ולהשמיע שירים , יותר קל לה לדבר עברית .למרות שאני בלשנית ולמדתי הרבה על רכישת שפה אני מרגישה שאני לא יודעת כלום כי זה קשור לילדה שלי . היא לא יכולה להגות את הצליל ח בערבית ו ה (ר) אצלה היא ה ר בעברית. אני יודעת שהיא עוד לא השלימה את רכישת כל הצלילים אבל אני באמת מפחדת קצת שהיא תמשיך להעדיף את השפה העברית.אני ודעת שהמבנה של השפה הערבית יותר קשה מהעברית. הבעייה שלי שאני לא מוצאת מחקרים שנעשו על דו-לשוניות בעברית-ערבית ( אולי בגלל שאין הרבה כאלה) . אני אודה לך אם תוכלי לעזור לי או להפנות אותי לאנשים או למחקרים שעוסקים בזה
1. תפני לספריה בבית הספר להפרעות בתקשורת בתל השומר, יד עבודות רבות על רכישת ערבית. 2. בגיל שנתיים מותר לכל ילד להפיק את ההגאים באופן חלקי, ועדיין מוקדם להתיחס לכך. 3. החשוב הינה התקשורת של הילדה עם הסביבה. אחד הסיבות להעדפת את העבירית יכולה להיות העובדה שעולמה מלאה בחוויות של הגן, ואת נדרשת להקפיד על הכפלת המושגים, גם בערבית. לתרגם בשבילה את מה שהיא אומרת בעברית, לערבית. להאשיר את עולמה בשפה הערבית במקביל לתחומים של העברית, אחרת היא מקבלת שתי מערכות מושגים, לא מקבילים. (ואז, כמובן שהיא תבחר להתבטא השפה שהיא מתאימה לעולם התוכן בכל מצב!) 4. לגדל ילד דו לשוני דורש השקעה רבה, מודעות, עקביות .... לדעתי בסוף יש תמורה גדולה להשקעה! בהצלחה.
סליחה...לא ציינתי את מיקום המאמר,היה לי ברור,משום מה ,שאת מכירה את כל המצאמרים בע"פ... הנה הקישור למאמר: http://www.doctors.co.il/m/Doctors/a/Article/xID/2797/xCT/12 זהו מאמר שנכתב באתר שלכם,תחת הכותרת "תרגולת קרב". תודה לך על התייחסותך המאד מהירה.
עיינתי במאמר, יש באו כתובת של אתר אינטרנט, נכנסתי לשם ונראה לי שמדובר על אדם ש"המצאי" שיטת טיפול ועכשיו עושה לה פירסומת, מנהל השתלמויות וגם נותן תעודות מטעמו. עד שאין פירסום מקצועי, רציני, אני מתיחסת לשיטות אלו כספורדיות ולא בקו מרכזי. אין לי זמן לקרוא את כל המאמר, מצטערת.
קראתי את המאמר הדן ב-R.D.I,ורציתי לשאול: האם השיטה מתבצעת גם בארץ? מי אמור לטפל בשיטה שכזו? קלינאיות?פסיכולוגים? תודה.
בני מטופל במכון להתפ' הילד כבר תקופה ארוכה.(כיום בן 3:6).עד כה העריכו את קשייו החברתיים בגלל בעיית השפה.אך משזו כמעט ונפתרה,עולה החשש כי מדובר בהפרעה תקשורתית כלשהיא (p.d.d?). שאלותינו:1. לשם מה ההכרה? אנו רואים את בננו כפי שהוא. מה לי אם לבעיה שלו יש שם או לא? 2.האם ההכרה תגביל אותו בעתיד,מבחינת התקדמות בחינוך הרגיל? (האם יכולים לסרב לקבלו בבי"ס רגיל בגלל זה?) 3.קראנו הרבה מאמרים (מארה"ב,לכן לא הכל רלוונטי לארץ),ונאמר שם, שבגלל בורותם של האנשים,עדיף שלא לפרסם את דבר האבחנה ברבים. (משתי סיבות: א.אנשים חושבים:p.d.d.=מפגר/אוטיסט קשה/דאון ועוד ב.אנשי המקצוע ינמיכו ציפיות לגביו ("טוב,הוא p.d.d.,הוא לא יכול יותר)-מה שלא נכון,כי ב"ה הוא בעל אינטיליגנציה גבוהה.) האם יש מישהו שכן חשוב לומר לו? (פרט לגננת,כמובן).האם להעביר מידע שכזה לביה"ס? שאלנו הרבה שאלות,ונודה לך מאד אם תוכלי להתייחס לכל אחת בניפרד,כמיטב יכולתך. תודה רבה מראש.
אני מקוה שבנך ימשיך להתקדם ולהשיג כל דבר ומטרה שבדרך. לשאלותיך: 1. מבחינת הטיפול אין חשיבות ל"כותרת", לעתים מדובר על הצורך של המערכת לתת שם וסווג כדי לבנות טיפול ומסגרת חינוכית שתענה על צרכיו במסגרת מוכרת של עוד ילדים בעלי אבחנה מבדלת דומה. 2.לא, ההכרה לא תגביל. ההפך יכול להיות... שיהיה בביה"ס עם שרותים תומכים, לפי צרכיו. לאף אחד אין עניין להגביל את התקדמותו של ילד! 3. אבחנה של PDD או פגיעה ברצף הינה שכיחה בתקופה האחרונה. מבפר הילדים המאובחנים בקבוצה הזאת גדלה מדי שנה, כמעת כמו מגיפה. למעשה מדובר על ילדים שנמצאים על רצף של הפרעות קשר, מעמוקות יותר (כמו PDD) ועד לקלות יחסי (אספרגר). החברה בישראל נעשת פתוחה במיוחד ומקבל את מרבית האנשים, לא משנה תחת איזה כותרת הם נמצאים. יש היום שרותי התפתחות וקידום בכל המיגזרים ובכל הארץ, חוקים המבטיחים את הטיפול הכי טוב וזמין ויחסית לעולם רולו, אין לנו במה להתבייש! היום מידע מועבר לביה"ס רק על ידי ההורים. רק ההורים מורשים לפנות למנהל בית הספר ולבקש סייוע לילדם, לא משנה באיזה גן הוא למד (כמו גן שפתי או תקשורתי). מידע יועבר על ידך, לי שיקוליך. תעייני באתר של הורים לילדים עם הפרעת תקשורת קלה, תחת השם asperger.org .il בהצלחה
אנחנו הורים כבדי שמיעה (שומעים בעזרת מ.שמיעה)ומדברים כרגיל כמו כולם יש לנו שני ילדים אחד בן 5 הוא ילד רגיל לחלוטין הוא התחיל לדבר יפה מגיל מוקדם יחסית .והשני ילד בן 3.5 והוא התחיל לדבר בגיל מאוחר יחסית ומדבר לא ברור וגם מגמגם אבל לפעמים אומר משפטים (לא יותר מארבע מילם)יפה אבל קשה להבין ולא ברור הוא ילד מאוד מפונק (באשמת אבא)והוא גם היפרקרטבי וגם עצבני מתוסכל שלא מבינים אותו וגם מרביץ והוא נמצא בטיפול אצל קלינאית תקשורת וגם נמצא במסגרת בגן והרופאה המליצה לשלוח אותו להבחון פיסכולוגי האם זה יעזור ?אנחנו מעונינים לקבל חוות דעתך ?אך לפתור את בעיה !!(בעלי מאוד מודאג ולפעמים לחוץ מוכן לעשות הכל כדי לפתור את בעיה) תודה מראש איילת
נשמע שבנך בידים טובות ונאמנות, כדי לתת בהם אמון ולבצע את האיבחון הפסיכולוגי. יכול להיות שאתם זקוקים ליעוץ או הדרכה לגבי גידול הילדים,,,, במכתבך את למעשה "מאשימה" את בעלך החלק מהקשיים של בנך, דאי לפתוח את נושא לשיחה, ביניהם, ולהגיע להסכמה על דרכי חינוך לילדיכם. בהצלחה
שלום אני אמא לשלושה בנים ( 9,6,2 ) ללא עבר של לקויי שפה במשפחב או אצל אחד הילדים בני השלישי בן שנתיים וחודשיים החל לדבר ע"פ הנורמה ובעל אוצר מילים יפה , שר לעצמו ,חוזר בקלות אחרי מילים חדשות שנאמרות לו ונהנה לבטא את עצמו ולהשתמש בשפה דבורה . לפני כחודש החל בגמגום קל המתבטא בקושי להגות מילים . הוא חוזר מספר רב של פעמים על הברה או צליל מסוים של המילה בדרך כלל על פתיחת המילה ( אי..אי..אי.. אי. .. אימא) לעיתים במשך זמן ממש ארוך לאחר מכן יכול לדבר בשטף וללא הפרעה או לעיתים ל " היתקע " כך לאורך כמה מילים במקביל ממשיך לשיר לעצמו ולחזור על מילים חדשות ששומע. אני מודאגת לקבי שיוני זה באופן דיבורו .האם זהו סוג של גמגום והאם יש צורך לפנות לאיבחון שפתי?
שלום. אני בת עשרים. מגיל עשר, לאחר שעברתי טראומה, התחלתי "להתקע" בדיבור כך שלעיתים איני מצליחה להוציא מילים מהפה. אני משתמשת בדרכים עוקפות אך הבעיה מאוד מקשה עלי ולא מאפשרת לי להתפתח בהתאם ליכולות שלי. אני מטופלת בעזרת דמיון מודרך בעיקר. אך הבעיה לא ממש נפתרת. לפני כשנתיים התראיין לטלויזיה בחור שהציג בעיה דומה שנפתרה. האם את יכולה להציע לי אל מי לפנות??? האם יש מישהו שאת מכירה שמומחה בתחום?
ילדתי בת 10 ומשהו בכתה ד. מכיתה א אני העברתי אותה כל שנה בית ספר. אני יודעת שזה לא נורמלי אך גם בתי הספר לא היו כל כך נורמליים. כמובן שזה משפיע לרעה על בתי. היא עצבנית מאד וכל הזמן מתוחה ולא רגועה. לא מרוכזת בלימודים ועסוקה רק במי תהיה חברה שלה. היא צועקת הרבה בבית ובוכה ואין לה הרבה שמחת חיים. לקחתי אותה לנוירולוג אך הוא אמר שהיא בסדר ואולי הבעיה פסיכולוגית או בעיות בכיתה שמשפיעות לרעה. היא ילדה נבונה ולא מנצלת את זה אלא יורדת בלימודים ומבחנים גרועים. אני לא יודעת מה לעשות ואולי הכל באשמתי. אני מובטלת ואין לי כסף מיותר לפסיכולוגים. האם ישנה דרך לדעת מה קורה אתה ואיך להרגיע אותה? יש לה מורה לשיעורי עזר ואנחנו בבית מלמדים אותה אך מגיע המבחן והיא נכשלת ואולי זה בגלל חוסר ריכוז בהכנות למבחנים. מה עושים? איך מתמודדים? תודה.
תפני לפסיכולוגית בביה"ס, היא בעלת ידע והכרה במערכת, כדי לסיע לה. ניראה לי שיש לה בעיה של ערך עצמי ולכן חשוב לה כל כך מה יגידו מי תקבל/תאוהב אותה. תמצאי לה פעילויות שיתנו לה תחושה טובה ושל ערך עצמי, אולי חוג במתנ"ס או בצופים? היא צריכה לחוות הצלחות כדי להאמין בעצמה ולהוריד את רמת החרדה. פסיכיאטר לילדים יכול להעריך את מצבה (במרפאה ציבורית לבריאות הנפש, דרך משרד הברנואת או העיריה, בה הינכן גרות) ולפעמם, גם בגיל זה, בחרדה והפחד להכשל מכשילים. בהצלחה
שלום רב, אינני בטוח שהשאלה שלי שייכת לפורום זה כי נראה לי שעיקרה פיזיולוגי ולא נפשי-פסיכולוגי. אובחנתי כסובל מהפרעות קשב (attention deffic. in adults without mention of hyperactivity) היא הגדרה המדוייקת. אני סטודנט באונ' והסמסטר הזה היה הראשון שלי ואולי מהפעמים ה-1 בחיי שישנתי עם אנשים זרים. כלומר בעבר הייתי בטיולים שנתיים, טירונות וכד' אך לא לזמנים ממושכים כך כך (בצבא שירתתי כג'ובניק וכל יום הייתי בבית). במסגרת הפרעות קשב אני מוצא את עצמי חסר יכולת לבצע כל סוג של פעולה קוגניטיבית לולא היא נעשית בשקט מוחלט (יוצא מן הכלל הם שיעורים באונ' בהם אני מצליח להתרכז דיו - אולי כי כולם יושבים בשקט ומקשיבים). כלומר בין אם אני רוצה ללמוד או סתם לקרוא ספר להנתי יש לי שתי אופציות: 1) לקחת ריטלין (יש לי מרשם אבל אני ממש לא אוהב את זה כי זה עושה לי גזים והפרעות בעיכול) 2) לשים אטמי אוזניים. כיוון שאופצייה א' אינה אהודה עלי אני נוהג לשים המון זמן אטמי אוזניים. כל הסמסטר כמעט התקשיתי לישון. חשבתי שאולי זה נובע מלחץ כי פשוט פעמים רבות הייתי שוכב במיטה והיו רצות לי מחשבות בראש ללא הפסקה. וזהו אחד מהתסימינים ללחץ על פי מה שקראתי. אולי זה היה מוצדק כיוון שזה הסמסטר ה-1 שלי. תחום לימודים מאוד דורשני. עיר חדשה. ציונים. בחנים. וכד'. השותף שלי בחדר מאוד משתדל לא לעשות לי רעש דווקא השותפים בחדרים האחרים קצת רועשים ומיכוון שמדובר בקירות גבס....שומעים הכל... כאמור, בעבר לא הצלחתי לישון ואכן חשבתי שזה אולי גורם הלחץ. אך לאחרונה התחלתי לישון עם אטמי אוזניים ואני ישן נהדר. פשוט נהדר. והתחלתי לחושב שאותן מחשבות בראש שהיו לי בעבר כשניסיתי לישון נבעו אותם רעשים סביבתיים שהפריעו לי ללמוד בשעות היום ולמלא את הראש שלי במחשבות. כלומר שרעש=הצפת הראש שלי במחשבות=חוסר ריכוז\חוסר יכולת לישון. והנה. שבועיים אני ישן עם אטמים וממש ממש מעולה. כלומר הבנתי שחוסר רעש=נוחות עבורי. ולכן אני כבר לא חושב שהמקור של ה"בעייה" שלי היה פנימי (נפשי) אלא חיצוני (סביבתי). בעבר כל רעש הכי קטן העיר אותי (שוב - קירות גבס...) מיקרוגל שמצפצף באמצע הלילה כי מישהו מכין אוכל (יש הפרדה בין החדרים + יש מטבח) הטלפון בחדר הסמוך צלצל והעיר אותי (שוב, קיר גבס) מישהו דופק בדלת... וכד'. אך מאז שאני עם אטמים - הכל טוב. כאילו שחזרה אליי השינה הטובה לה התרגלתי. ברטרוספקטיבה אני מבין שכך תמיד הייתי. כשהיה לי רעש בבית ההורים הייתי הולך ללמוד אצל סבא. אבל אף פעם לא באמת הפנמתי שרעש מפריע לי - עד האבחון. כלומר לא חשבתי שיש לו משמעות קלינית. עד האבחון. היום אני ניצב בפני דילמה - האם העובדה שאני משתמש באטמי אוזניים יכולה לפגוע לי בשמיעה? בצינורות האוזניים? האם זה יגרום לנזק מסויים? מה בכלל עליי לעשות? להמשיך בדרכי? לחשוב על אופצייה אחרת? אודה לעצתכם
שימוש בתמי אוזנים לא גורם שום נזק. תשמח לדעת שעם חלוף השנים והגיל, השמיעה יורדת.... בשבילך יכול להיות שזו תהיה תופעה מבורכת!
עודד. האם יש לך עיניין לבחון פתרון מיוחד לקשיים שציינתה בפניתך. יכול להיות שיש לי דבר מה להציע אך זה דורש פגישה להבנה עמוקה יותר של המצב. אתה יכול לפנות אלי במייל או בטלפון 0523861230
מה ההבדל בין:p.d.d,s.p.d,autism,aspargar? אם זה ארוך לך מידי,תוכלי להפנות אותי למקור מידע אחר,שמפרט בשפה פשוטה ובהירה (לנו,האנשים הפשוטים והלא מקצועיים) את ההבדלים,בצורה מקצועית ומפורטת?תודה.
כל המילים מתארות הפרעת תקשורת בסיסית, בין הילד לסביבתו. מקובל לדבר על ילדים על הרצף האוטיסטי, מכוון שהשאלה הינה מידת הפגיעה, היכולות לתקשר, לו באופן חלק בלבד. על כן, בקצה של ההפרעה הקלה יותר (כמו קושי בלמידה של כללי התנהגות השיח והקשר) נמצאה את הילדים עם אבחנה של אספרגר, והקשים יותר בעלי אבחנה של אוטיזס, אשר יכול להיות מאופיין באופן שונה לכל ילד. השאלה הינה בתפקוד הקוגניטיבי, בנוסף לתקשורת. חלקם הינם גם בעלי תפקוד קוגניטיבי "גבוה" לעומת אחרים בעלי פיגור שכלי..... וילדים שנימצאים ביניהם, על כל הגוונים.