פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה

3690 הודעות
3209 תשובות מומחה

מנהל פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה

05/09/2004 | 23:46 | מאת: מירב

שלום.האם תוכל ללהסביר לי בבקשה מה פירוש ההפרעה:AHA.?

06/09/2004 | 08:11 | מאת: ד"ר עופר אמיר

הקיצור AHA יכול להיות קשור לנושאים שונים. אם תוכלי לציין מה השם המלא של ה"הפרעה" אנסה לעזור.

05/09/2004 | 21:21 | מאת: עדי

שלום ד"ר יש לי בעיה בהגיית אות אחת והיא האות (רש) אני בן 19 זה גורם לי להתבייש כאשר, אני מדבר האם אפשר לטפל בזה אפילו אם זה היה תכונה גניטית. ומה מדת הצלחת הטיפול תודה מראש

06/09/2004 | 08:10 | מאת: ד"ר עופר אמיר

כמובן שניתן לטפל בהיגוי בגילך. נכון, בד"כ מטפלים בדבר בגיל הרבה יותר צעיר, אבל הדבר ניתן לשיפור ואף לתיקון מלא גם בגילך "המופלג". עליך לפנות לאבחון היגוי אצל קלינאי-תקשורת, על מנת לבחון את הסיבות לשיבוש ההיגוי (גורם גנטי יכול להיות אחת הסיבות, אך לא תמיד הוא הסיבה החשובה ביותר), ואז להחליט מה דרך הטיפול המוצלחת ביותר עבורך. אתה יכול לפנות לאגודת קלינאי התקשורת בטלפון 03-9217815 ולבקש שיעזרו לך לאתר קלינאי תקשורת העוסקים בהיגוי באיזור מגוריך. אל תזניח את זה. בהצלחה.

03/09/2004 | 23:15 | מאת: א.

שלום רב ! אני בן 16.5, ואני מקווה ששאלתי קשורה לפורום. במהלך הדיבור יוצא לי לגמגם, בכללי, האם גמגום יכול לעבור מעצמו? איני מגמגם בצורה כרונית, אך בעיקר אני מגמגם כאשר אני מתרגש או אפילו בעת קריאת שמות בכיתה, כאשר צריך פשוט לומר את המילה "פה", אז עד שיוצאת המילה לוקח יותר מכמה שניות, דברים כאלה גורמים למבוכה, האם אפשר אולי לקבל טיפים כיצד למנוע זאת? כי חוץ ממצבים שבהם יש עוד "קהל" (לא תמיד) בסה"כ אני לא נתקל בגמגום יותר מידי. תודה

05/09/2004 | 10:40 | מאת: ד"ר עופר אמיר

הקושי שאתה מתאר, בהחלט מתאים להגדרה של גמגום (למרות שנראה שמדובר על מה שנקרא "גמגום קל"). כמובן שניתן לטפל בכך, למרות שלא בטוח שניתן יהיה "לרפא" את הגמגום באופן מוחלט. בגיל שלך ניתן לשפר את מאפייני הגמגום וללמוד לשלוט בכך באופן יעיל יותר ממה שאתה מתאר כיום. על מנת לעשות זאת, עליך לפנות לקלינאי/ת תקשורת המתמחה בגמגום. ראשית עליך לעבור אבחון אשר יזהה את מאפייני הגמגוםו שלך, ואת נקודות התורפה שלך בדיבור ובתקשורת באופן כללי. לאחר האבחון אתה אמור לקבל המלצה לגבי שיטת הטיפול העדיפה עבורך. העובדה שאינך נתקע תמיד, אלא רק במצבים מסויים היא לא מפתיעה. כך הדבר אצל מרבית האנשים הסובלים מגמגום. עם זאת, זה מראה שיש לך אפשרות להפיק דיבור תקין, כך שיש מקום לבחון את הנושא יותר לעומק. במידה ותהיה מעוניין, אתה יכול לפנות לאתר אגודת קלינאי התקשורת (www.ishla.org.il) ושם למצוא מטפל בגמגום באחת הערים הקרובות למקום מגוריך. בהצלחה

27/09/2004 | 21:50 | מאת: ערן

שלום אני מגמגם מגיל 4 בערך ,לא יודע למה , שאני עם חברים אני בקושי מגמגם לעומת זאת שאני מדבר עם מישהו שאני לא מכיר או בסיטואציות מלחיצות אני מגמגם הרבה ממש . רציתי לשאול אם יש טיפול ממשי לגמגום, איזה מכון לטיפול בגימגום ? אם כן אשמח לקבל פרטים על טיפול תודה מראש.ערן

31/08/2004 | 13:25 | מאת: מיכל

יש לי בעיה שאני רוצה להסביר משהו ואני צריכה רק שתעזור לי לנסח אותה . אנסה לתאר אותה. הבעיה היא שכל דבר עם משמעות גורלית כזו אני דוחה וצריכה זמן להתכונן . למשל אם צריך לערער בבתי משפט או לבקש תביעה כדי לעמוד על הזכויות שלי אז אני דומה וזה נמשך שנים על גבי שנים שאני בכלל לא תובעת ולא מערערת. ואם צריך לשלוח מכתב לחברה שלי אין לי בעיה אבל אם אני צריכה לשלוח מכתב לדבר גורלי כמו תלונות הציבור או למבקר המדינה אז אני לא מסוגלת אני פוחדת שבפניה הראשונה שלי אשכח לציין כמה פרטים ואחר כך בשלבים מאוחרים יותר אגיד אותם ואז יגידו עלי שאני שקרנית וממציאה . הבעיה הזאת היא לא בענין ספציפי אלא בכל תחום ובכל מסגרת בחיים שלי והבעיה הזאת רק גוברת . בבקשה מה שאני מבקשת זה רק לכתוב את הדברים האלה בצורה שאנשים פשוטים יבינו אותי . כי אתה בטוח הבנת . לאחרים אני צריכה להסביר והם לא מבינים את הכוונה שלי. בבקשה תעזור לי במילים לכתוב מה קורה לי.

31/08/2004 | 14:41 | מאת: ד"ר עופר אמיר

כפי שאת בודאי יודעת, השאלה אינה מופנית למקום הנכון. שאלה זו צריכה להיות מופנית לפורום בתחום הפסיכולוגיה - ומכיוון שראיתי שכבר עשית זאת, כלומר הצגת את השאלה בכל הפורומים האפשריים בתחום הפסיכולוגיה - אני מקוה שקיבלת את המענה לו חיכית. כל טוב...

31/08/2004 | 09:49 | מאת: אביה

ביתי בת ארבע , התחילה לדבר רק בגיל שנתיים וחצי, בצורה מאוד לא ברורה. עד לפני חצי שנה חשבנו שזה נובע מהגיה, אבל שהרגשנו אצלה ירידה בשמיעה באופן דרסטי, נגשנו לפרופסור מרשק א.א.ג שהמליץ על ניתוח כפתורים +פוליפים. הניתוח בוצע ע"י לפני שבוע. א.האם יש קשר בין פוליפ לבעיה בהגיה? ב.האם אמור להיות שיפור בהגיה כתוצאה מניתוח כפתורים? ג.את האות ר' אינה מגיה בכלל האם זה ניתן לשיפור? נ.ב יש לציין שמאז הניתוח היא "מדברת" הרבה יותר תודה על התיחסותך אביה

31/08/2004 | 14:37 | מאת: ד"ר עופר אמיר

פוליפים מוגדלים יכולים להפריע להגיה, וכמובן שהם יכולים גם לגרום בעיות שמיעה בשל חסימה של תעלת האיוורור של האוזניים. בשל סיבה זו, לעיתים מומלץ להסיר את הפוליפים לצורך פתרון בעיות דלקות אוזניים. ניתוח הכפתורים אמור לשפר את השמיעה שלה, ולכן בהחלט יתכן שהיא תשפר את ההגייה שלה באופן עצמאי בתוך זמן קצר. הצליל "ר" אמור להיות מופק באופן תקין בסביבות גיל 4, ולכן היא אמורה כבר להגות אותו. אני ממליץ לחכות 2-3 חודשים, כדי לתת לביתכם "להדביק את הפער". במידה ולא יהיה שיפור דרמטי באופן ההגייה שלה את הצליל "ר", ובכלל בכל הדיבור שלה - כדאי יהיה לפנות באותו זמן לאבחון אצל קלינאי תקשורת. כיום, לא הייתי ממהר לפנות לאבחון - אלא, כאמור, הייתי ממתין כחודשיים. בהצלחה

30/08/2004 | 22:18 | מאת: שוקי

אהלן, אני בן 25. מזה כמה שנים יש לי תופעה שלא הייתה לפני כן. הבעיה היא כי הרבה פעמים קורה שאני לא מצליח להגיד את מה שאני רוצה כמו שרציך. אני "בולע" מילים או אותיות, לא מצליח לבטא מילה זו או אחרת, נאלץ לחזור על מילים וכד'. הנקודה היא שזה לא קורה תמיד ויש ימים שאני דווקא שולט במאה אחוז על הדיבור שלי ומדבר מצוין, אבל לרוב יש לי קשיים. קשיים אלה גורמים לי לחשוב תמיד איך אני הולך להגיד יותר מאשר מה אני הולך להגיד. יש לציין שלפעמים הבעיה הזו קורת גם כשאני לבד וקורא משהו בכל רם. אדגיש כי בד"כ הקשיים מלווים בתחושת "כובד" מסוימך בבטן. אולי הבעיה היא פסיכולוגית? אם כך, לה היא קורת גם כשאין לי כל סיבה לדאגה, כשאני עם חברים או בכלל לבדי? אני ממש זקוק לעצה למי לפנות, ממה להתחיל, שכן אני פשוט חייב לפתור בעיה זו. תודה מראש על תשובתכם.

31/08/2004 | 08:34 | מאת: ד"ר עופר אמיר

הבעיה שאתה מתאר נראית מתאימה להגדרה של cluttering - או מה שנקרא בעברית "דיבור חטוף". מדובר על קושי בדיבור אשר מאופיין בד"כ בקצב דיבור מהיר, בליעת הברות, השמטה של צלילים מסויימים (בעיקר בסופי מילים/משפטים), ולעיתים גם קושי בארגון שפתי. ברוב המקרים, לאדם עם הדיבור החטוף אין מודעות ברורה לבעיה (בעיקר בגיל צעיר), והמודעות מתפתחת (אם בכלל) בגיל בוגר יותר - לאחר שהעירו לו על כך. במידה ואתה מעוניין לטפל בכך, עליך לפנות לאבחון אצל קלינאי תקשורת העוסק בבעיות שטף דיבור. חשוב להסביר שהבעיה היא לא (!) גמגום, אבל היא נחשבת "קרובה רחוקה" של גמגום, ולכן קלינאי תקשורת המתמחים בטיפול בגמגום יודעים, בד"כ, לטפל גם בבעיה זו. עליך לפנות לארגון קלינאי התקשורת (www.ishla.org) ולמצוא קלינאי תקשורת באיזור המגורים שלך, המתמחה בגמגום. בהצלחה

29/08/2004 | 18:57 | מאת: לימור

שלום, בני בן 3 וחודשיים. ילד מאוד מפותח גם מוטורית וגם מילולית אך לא מסוגל להגות את האות ל ויש בעיה גם עם ש ו-צ. שאלתי היא האם ובאיזה גיל כדאי לפנות לטיפול והאם זה קשור לבעיות אכילה? תודה.

31/08/2004 | 08:28 | מאת: ד"ר עופר אמיר

שלום לך, ילד בן שלוש וחודשיים לא אמור להפיק את האותיות הללו באופן תקין, כך שאין כל סיבה לדאגה. הצליל "ל" אמור להסתדר בקרוב (בחודשים הקרובים), אך הצלילים של האותיות "צ" "ש" יכולים להתעכב עד גיל 6. במידה והיגוי ה"ל" לא משתפר בחודשים הקרובים, יש מקום לשקול התייעצות חוזרת עם קלינאי-תקשורת. לשאלתך, ילדים אשר יש להם בעיות מוטוריות באיזור הפה - אשר יכולות להשפיע על האכילה שלהם - יכולים גם לפתח קשיי היגוי במקרים מסויימים. בהצלחה

25/08/2004 | 14:54 | מאת: מודאגת

בני בן 2.3. יוצא לו רוק מגיל 0 , יש לו אדנואידים מוגדלים (גילינו זאת לאחרונה שהחל לנשום בכבדות ) מקיא מדי פעם (יכול להיות קשר למוצרי חלב ? ) היפוטוניה כללית , מאוד רפוי בחלק העליון של הגוף , מחזיק מצוין עפרון ומצייר בדייקנות יש לו מבנה גוף של שקע בחזה . אשמח לשמוע את דעתך - לאיזה איש מקצוע עלי לגשת ? תודה

לקריאה נוספת והעמקה

התאור שלך, כולל השקע בחזה והפרעות השינה והנשימה מתארים ילד שזקוק לאבחון ואולי לטיפול יסודי (אולי ניתוח של האדנואידים) לשיפור הנשימה, השינה והנשימה האפית. הוא מרייר כי אינו יכול לסגור את הפה, עקב הצורך לנשום דרכו (מעברי האף חסומים על ידי האדנואידים) התמונה מוכרת לרופא אאג' המתמחה בילדים וסיפור האלרגיה לחלב נשמעה, המיקרה זה, פחות סביר. פני לרופא אאג' מומחה לילדים, תתיעצי איתו גם לגבי הקשע בחזה (שיכול להעיד על המאמץ הרב שהוא משקיעה בכל נשימה) ועל הריור (שיכול גם להיות קשור לשימוש רב של מוצץ). אשמח להמשיך ולשמוע על הנעשה אצצלכם, וגם להמליץ על רופא באיזור מגוריכם. בברכה ואיחולי בריאות!

שלום אני סטודנטית לחינוך באוניברסיטה העברית ועושה עבודת מחקר על הפרעת התנהגות ראשונית, המכונה גם Conduct Disorder , אצל ילדים צעירים. נושא העבודה דן בפן של תוקפנות הילדים שבהפרעה זו. אשמח לקבל אינפורמציה מחקרית/מדעית פסיכולוגית או רפואית אחרת בצורת מחקרים או בכל צורה אחרת על התופעה על היבטיה התוקפניים של הילדים. בתודה מראש דברת

לקריאה נוספת והעמקה

חפשי באתר מידע ובספריה, לא הפורום המיועד לשאלות של הקהל הרחב. בהצלחה.

24/08/2004 | 05:34 | מאת: צחית

ברצוני לדעת האם יש קשר בין דלקות אוזניים חוזרות ונישנות (כולל נוזלים באוזניים) לדיבור? האם הדלקות מפריעות להתפתחות השפה? בתודה מראש.

לקריאה נוספת והעמקה

כן, הן מפריעות. מידת ההפרעה תלויה בגורמים רבים. דבר ראשון יש לבצע סידרה של בדיקות שמיעה... במצב של בריאות וגם במחלה כדי להשוות ולבודד את הדלקת מגורמים אחרים. המידה וינם גם הפרעות נשימה, אדנוידים מוגדלים ולעתים גם ריור רב והפרעות שינה ניתן יהיה לצפות להפרעה התפתחותית בשפה, משנית לכל אלו. על פי גיל הילד ובתאום עם הגורמים המטפלים יש לבצע את בדיקת התפתחות השפה ולעתים אף בדיקות התפתחות כלליות. כמובן, הכל על פי מצב וגיל הילד

23/08/2004 | 21:38 | מאת: מרים

בני אובחן ADHD ואני נגד הרטלין כעת הוא נמצא בטיפול ע"י תוסף מזון. ברצוני לדעת האם אפשר לטפל בילד ללא תרופה, מפני שלדעתי ביטחון העצמי שלו ירוד מאוד, כתוצאה מההתיחסות בבית הספר. בגלל מבנה גופו הגדול יחסית לבני גילו לכן ברצוני לדעת אם יש אפשרות לאבחן אותי איבחון ריגשי.

לקריאה נוספת והעמקה

איבחון רגשי מבוצע על ידי פסיכולוג קליני, יש אפשרות לאבחן, כלי האבחון תלויים בגיל הילד ובהעדפת הפסיכולוג. הטיפול בילד עם ADHD בד"כ משולב ורב תחומי, לעתים עם טיפול תרופתי או אחר. רצוי ליעשה ביחד עם המערכות המחנכות והמשפחתיות, בתאום וכולם לטובת הילד. תפני לביה"ס ובקשי לשתף פעולה. עניין הטיפול התרופתי, תזונתי ואחר כמובן נתון בידי ההורים!

הייתי בהתפתחות הילד של קופ"ח (לפני כחודש) והיא אמרה שאני אעבוד איתו על להצביע על דברים - בספר , על איברים וכו' ועל עוד דברים כמו: לעשות שלום לתת ולהביא מה שהוא מחזיק ביד כשאני מבקשת..וכל מה שרשמתי בהודעה קודם.. אבל להצביע בספר ועל אברי גוף אני כמעט לא מצליחה ללמד אותו הוא פשוט מתעלם או מתעצבן ..הוא לעיתים רחוקות מצביע על אף או עיניים כששואלים אותו - אבל זה תלוי באיזה מצב רוח הוא או האם הוא מרוכז במשהו אחר או בכלל....כשאני שואלת אותו איפה אור הוא מצביע עם שתי הידיים וכשאני שואלת אפה אחותו הוא מחפש אותה עם העיניים ומחייך כשהוא רואה אותה אבל הוא לא מצביע עליה..וכשאני מראה לו בספר כדור ושואלת איפה כדור הוא לא מצביע ופשוט מדפדף הלאה - למרות שהוא יודע מה זה כדור רגיל וכשאני שואלת על כדור רגיל הוא בד"כ ישר מחפש ומביא..(כמו שכבר כתבתי לעיל יש הרבה דברים שאני רואה שהוא מבין וגם חוזר על מילים אבל להצביע הוא כמעט ולא ..) האם יש יש סיבה לדאגה או שזה נורמלי

בגיל זה יש הבדלים גדולים בין ילדים, חשוב מכל האם הוא מתקשר איתכם, קשוב לנעשה סביבו, עוקב ומצליח להביע את רצונו, ערני וכו' וכו'. ובעקר, האם הוא משתנה, מתפתח ויותר "מפוקס" מאשר לפני מספר חודשים? (היום לעומת ביום הולדתו בין שנה, האם התפתח והתקדם לעומת עצמו? אם התשובה חיובית לכל השאלות, כניראה שהוא ילד "נורמלי" עם לוח זמנים משלו... אם בכל זאת את דואגת פני שאופן ישיר לקלינאי תקשורת של קופ"ח באיזור מגוריך, עם הפניה מהרופא או בילדיה (תלוי בקופה) ובקשי לקבל הדרכה יותר מובנת במשך מספר שבועות, באופן עקבי, כדי שמישהי עם גישה טיפולים תדריך, תעקוב ותבנה מטלות מדורגות לעידוד ההתפתחות הנורמלית שלו. בכל מיקרה, מגיעה לו מספר בלתי מוגבל של פגישות, על חשבון הקופה, בגיל זה. אל תסתפקי בהדרכה כללית, בקשי תוכנית מובנת והדרכה צמודה ומלווה. בהצלחה

תודה רבה !

19/08/2004 | 21:37 | מאת: simon

שלום! הייתי מעוניין לקבל תשובה האם ילד אוטיסט נולד עם המום.או שזה יכול להתפתח בגיל מסויים. והאם זה יכול לנבוע מטראומה קשה שהילד עובר בחיו. אשמח לקבל תשובה. בתודה.סיימון

לקריאה נוספת והעמקה

בעקרון מדובר על הפרעה מולדת, היום מוגדרת כהפרעה פסיכיאטרית (לדעתי לא נכון) ולא כהפרעה התפתחותית, מה שזה אומר שסל השירותים שונה מאשר לילד עם בעיה התפתחותית. התנהגות דומה בילד שהיה בע התנהגות תקינה, תלוי בגיל ובמי שמאבחן. יכולה להיות התנהגות זהה, על רקע הפרעה רגשית או מחלת נפש. בד"כ לא על רקע טראומתי אלה הפרעה נפשית או מחלת נפש.

אני נשוי ואב לשלושה ילדים , שני בניי סובלים מהפרעות קשב וריכוז כאשר הקטן מהם גם היפראקטיבי ומטופל ברטאלין , [ הבן הגדול יותר אינו מטופל ברטאלין ]. לפני כשבועיים פורסמה הודעה בעיתון כי בית חולים דנה עורך ניסוי בתוסף מזון [ שישמש כנראה כתחליף לרטאלין ] לילדים עם בעיות של קשב וריכוז . אישתי התקשרה למספר הטלפון שפורסם על מנת לקבל פרטים בנוגע לניסוי , מתברר שמדובר בתוסף מזון מסוג שמן דגים הניתן [ אם זיכרוני אינו מטעה ] בתוך קוביות שוקולד או ממרח שוקולד. שאלתי היא, האם מישהו מהרופאים הרלוונטים [ נוירולוגים ,פסיכולוגים,פסיכיאטרים ] שמע על כך? וכן מהם הסגולות הנוירולוגיות או אחרות של שמן דגים. בתודה מראש : מקס

לקריאה נוספת והעמקה

שאלה זו יש להפנות לפורום רופאים ולא כאן האם ניסית רפוא אלטרנטיבית כמו רפלקסולוגיה? בהצלחה!

14/08/2004 | 10:39 | מאת: רינה

אני בת 32, סובלת מבעיות קשב וריכוז, זיכרון לטווח קצר לקוי, השמיעה שלי לא ממוקדת, איך אני משפרת בעיות אלו, חשוב לי לציין שהבעיות הנ"ל מפריעות לי לתפקוד יום יומי נורמלי ובעיקר בלימודים ובעובדה.

מעט מדי ידוע על הפראקטיביות במבוגרים, ידוע שתכונה זו נמשכת לארך החיים ולא "גדלים ממנה", יחד עם זאת אנשים לומדים לחיות איתה ולארגן את עצמם על ידי התנהגויותועיסוקים שמתאימים להם. אני ממליצה לך לבדוק את עצמך ואת הפעילויות הספציפיות שאת מתקשה בהם, תנסי למצוא להם פתרונות אופרטיביים (לרשום, לבנות לוח זמנים, לארגן את זמנך, להשתתף בפעילויות להורדת מרץ וכו') תוכלי גם לפנות לפסיכולוג שיתן לך כלים ועזרה בבעיות ספציפיות ואף לשקול טיפול תרופתי מידיי רופא פסיכיאטר, לשיקולך

12/08/2004 | 21:25 | מאת: טלי

אני אם לילד בן 6+ העולה לכיתה א'. לילד יש בעיה שקיימת כבר כשנה ומחמירה ככל שעובר הזמן: צחוק. הילד צוחק ומאבד את השליטה על עצמו כך שאינו יכול להפסיק. הצחוק בד"כ על דברים שליליים (מעין הומור שחור) ומצב זה גורר את אחותו בת ה-4 להתנהג כמותו. ניסתי להתמודד עם הבעיה בהסברים (מדובר בילד חכם), בעונשים, במתן תשומת לב נוספת אבל כל הדרכים לא הועילו. אני ממש חסרת אונים וחוששת להתנהגותו בביה"ס. אודה על כל הצעה או רעיון לפתרון הבעיה.

כדאי שיבדק על ידי נאורולוג לילדים כדי לשלול מחלה עצבית. אם הוא מסוגל להתאפק במצבים אחרים (כמו בבכי) אז יכול להיות שהבעיה התנהגותית ובתור כזאת, שווא להתיעץ עם פסיכולוג ילדים. בהצלחה בכתה א'

בני עוד 3 ימים בן שנה ושלושה חודשים ומאוד קשה לי ללמד אותו דברים כמו למשל אברי גוף , להצביע בספר לשים קוביה אחת על השניה וכו' כמוכן הוא עדיין לא הולך לבד אלא רק בדחיפה של כסא, הליכון או ע"י אחיזה בשולחן קירות וכו' הוא גם עוזב יד לעבור ממקום למקום. הוא אומר אבא,אמא(לפעמים- ולא בטוח שבהקשר) , בבה- במבה, אם -אם - כשהוא רוצא לאכול , הוא מחכה מילים שהוא שומע כמו בשיר לה לה אפצ'י - הוא אומר אפטי. אהלן - איין ועוד..אבל כשאני מראה לו בספר כדור ושואלת אפה הוא לו מראה לי הוא ממשיך לדפדף וכשאני מנסה להראות לו אף, פה, עיניים - הוא מראה לי לפעמים אף ולפעמים הוא פשוט לא מתייחס - ממשיך הלאה למה שמעניין אותו . לעומת זאת כשהוא רואה כדור ואני שואלת אפה הוא מבין על מה אני מדברת - הוא לוקח אותו וגם מוסר אם מבקשים ממנו - ממש משחק מסירות, הוא גם נותן חפץ אם מבקשים ממנו ..,מוחא כפיים ויודע לעצביע על אור - אבל עם יד שלמה - אף פעם לא עם אצבע ועושה שלום רק לפעמים כשאומרים לו ביי ביי ולפעמים הוא מתעלם שאלתי - האם יש בעיה או שזה נורמלי ?

לקריאה נוספת והעמקה

תארתה ילד נורמלי לחלוטין! החשוב הוא: האם יש התקדמות, האם לומד דברים חדשים? אם כן, גם בקצב שלו, נראה שהכל תקין.

הייתי בהתפתחות הילד של קופ"ח (לפני כחודש) והיא אמרה שאני אעבוד איתו על להצביע על דברים - בספר , על איברים וכו' ועל עוד דברים כמו: לעשות שלום לתת ולהביא וכל מה שרשמתי בהודעה קודם.. אבל להצביע בספר ועל אברי גוף אני לא מצליחה ללמד אותו הוא פשוט מתעלם או מתעצבן ..האחות נשמעה לי קצת מודאגת בטלפון היום- האם באמת יש סיבה לדאגה או שזה יכול להיות נורמלי ..

אני מחפשת להתייעץ עם משהו מומחה בעינייני שפה בגיל הרך בנגב ולהגיע לטיפול אצל קלינאית מעולה. כמו כן מעוניינת לדעת אם יש באזור אשכול גן שפתי????

לבירור גן שפתי, פנה למתי"א, שרות של מערכת החינוך, בכל עיר בארץ, ותשאל אותם. בקשר לקלינאית תקשורת - ישנם כמה מעולות בבאר שבע. עיין באתר קלינאי התקשורת, תחת הכותרת "למי לפנות" www.ishla.org.il

בני בן שנתיים. בהשוואה לחבריו, מאחר בדיבור. התחלתי לשים לב לדברים אחרים, ופתאום נראה לי שיש סימנים להפרעות תקשורת. אני לא בטוחה מה בטווח הנורמה, מה היסטריה שלי ומה באמת דורש טיפול. הסימנים המחשידים: 1- מעדיף חברת מבוגרים (אבל, עדיין לא הולך לגן, נמצא בבית ועל כן פוגש בעיקר מבוגרים. 2- מדבר בהברות וכמעט ולא במילים שלמות (תות=לשתות). 3- לעתים מאד רחוקות מחבר שתי מילים , אבל לא מעבר לכך. אבל, דו לשוני. 4- לאחרונה כמעט ולא בוכה מכאב. כן בוכה מבהלה. ז"א לא בוכה כאשר מקבל מכה מהפינה של השולחן מתחת לעין. כן בוכה כאשר נתקל במשהו וכמעט נופל למרות שלא נופל בפועל. 5- חוזר על המילה האחרונה בשאלה. (-"רוצה לחם?" -"חם!" ולא "כן") 6- לפעמים יכול לשחק עם עצמו זמן רב. 7- בפארק שעשועים, יותר מעניין אותו לראות איך המשקולת מביאה את ה"אומגה" מאחורי המתקן, מאשר לשחק במיתקנים. 8- הוא בעיקר אוהב להסיע את האפניים שלו ולבדוק איך הגלגלים מסתובבים, מאשר לרכב עליהן. כל שכתבתי, יכול להיות מוסבר בכל מיני דרכים. את עניין האפניים ופארק השעשועים תמיד הסברתי בסקרנות. אבל פתאום דברים מתקשרים... מצד שני, מאד חייכן, מאד אוהב להתחבק. מסתדר מצויין עם מטפלות שונות. ההתפתחות המוטורית והשכלית מצויינת.

08/01/2007 | 05:09 | מאת: דנהש

שלום רב ביתי בת שנתיים עדיין לא מדברת ואומרת מילים בודדות(18 מילים) כמו אבא פרפר בננה לצערנו הגדול הילדה עברה התעללות ממטפלת זרה (לא תקופה ארוכה אבל עדיין סיפור קשה) אנחנו דואגים מאוד וחושבים שיש קשר בין הדברים כיום היא חייכנית מאוד פעילה ונראה שכל הסיפור הקשה מאחורייה . קלנאית תקשורת המתמחה בשיטת HANAN מדריכה אותנו שאלתי היא האם יכול להיות קשר בין עיכוב הדיבור לבין הסיפור הקשה שעברה?לאיזה עוד בדיקות או רופאים אני צריכה לפנות? האם נורולוג?רופא התפתחותי?ומי יכול לדעתך לענות לי בצורה המיקצועית ביותר שעיכוב הדיבור כפי שציינתי הינו עיכוב שע"י טיפול הנכון ביותר שאנחנו נותנים לילדה הינו פתיר והיא אכן תדבר תודה מראש אמא מודאגת................ תודה אמא דואגת

09/08/2004 | 15:39 | מאת: רוני

בני הבכור דיבר מילילם ברורות בגיל אחת עשר חודשים ואמרו לי שזה "מוקדם". בני השני, בן שנה וחודשיים, לא מבטא מילה ברורה אחת (גם לא אמא או אבא). עושה רושם שהוא שומע היטב ומבין את כל מה שנאמר לו (במגבלות גילו כמובן). באיזה גיל בנים מתחילים לבטא מילים באופן שמובן לסביבה?

ההבדל בין בנים ובנות איננו משמעותי, זה יותר כללי.......... ההבדל בין גיל 11 חודש לשנה וחודשיים איננו הבדל עם מובהקות סטטיסטית, כך שאי אפשר להגיד שיש פער משמעותי ביניהם חשוב בגיל זה שהילד ישמתש בקולות ותנועות פה כדי לתקשר - גם ללא מילים ברורות -אם יש מילים משובשות, בגיל זה, גם בסדר. האם הוא אוכל אוכל מוצק, לועס ובולעה כל מירקם? האם מנסה לדבר עם מוצץ בפה? יש שאלות רבות שמחייבות תשובה לפני מתן חוות דעת כל שהיא. תעקוב אחר בשינויים וההתקדמות שלו, ואם אתה מתרשם שאין התקדמות, איטית ככל שתהייה, פנה לבדיקה אצל קלינאי תקשורת.... אבל כעת עדיין מוקדם.

04/10/2013 | 21:34 | מאת: נורית

הנכד שלי בן שנה. עד לא מזמן הגב את ההברות a ו ba. בזמן האחרון הוא כבר לא מבטא אותן בכלל וגם לא ממלמל הברות . כשהוא רוצה משהו הוא צורח ומתעצבן. האם זה מעיד על בעיה כל שהיא?

04/10/2013 | 21:38 | מאת: נורית

אם תינוק בן שנה הפסיק למלמל את ההברות שמלמל קודם לכן כמו א. ב. (עם קמץ) מעיד על משהו?

09/08/2004 | 15:22 | מאת: ofer

בתי בת השלוש צרודה רוב ימות השנה (אל לא מאבדת את קולה). הילדה מדברת באופן ברור ללא בעיות היגוי / גמגום וכד'. הילדה בריאה. רופא א.א.ג הפנה אותנו לקלינאית תקשורת כי ע"פ טענתו הצרידות נובעת מנשימה לא נכונה. לא נעשו בדיקות חודרניות. בזמן הדיבור ניתן לראות שהילדה מתאמצת מאוד (ורידי הצוואר). הילדה לא צועקת / צווחת / בוכה בקול רם באופן חריג. בשיחה עם קלינאית נאמר שלי שהטיפול מורכב ומתאים לילדי מעל גיל 7. אנא עצתך, עופר

לקריאה נוספת והעמקה

בילדים צעירים שהתנהגותם סבירה,אין סיבה לצרידות לעניות דעתי, רופא אאג' היה חייב לבדוק את הילדה ולחפש סיבה לצרידות: 1. בגיל זה ואם מדובר על תופעה מאז לידתה, יכול היות שיש משהו במבנה הגרון שלה, שמסביר את הצרידות 2ץ אם יש "בעיה" בנשימה - ואולי הפרשות שיורדות מהגרון או חסימה אפית - הילדה זקוקה לנשימה דרך הפה... הרופא צריך לשלול בעיה פיזית במעבר של האף- לפני שמפנה לטיפול התנהגותי. בילדות נבונות ורגועות אני כבר הצלחתי לטפל יפה מאד בקול - ברור שהטיפול הוא שונה בתחלית מטיפול במבוגר. קודם כל עליך לפנות לרופא אאג' במתמצא בבדיקת ילדים צעירים 0לצערי לא לכלרופא אאג' יש את הסבלנות, הגישה והזמן לבדוק ביסודיות ילדים צעירים) , בכמה בתי חולים לילדים יש רופאי אאג' מומחים לבדיקות אלו. רק לאחר הבדיקה הזאת יש בהחלט מקום לפניה לקלינאי תקשורת, במתמצא בטיפול קול בילדים צעירים. אשמח לשמוע על המשך ההתפתחויות............................

09/08/2004 | 14:22 | מאת: שרית

שלום, בתי בת שלוש וטופלה לאחרונה אצל קלינאית בגלל דיבור לא ברור. נראה לי כי אחד המקורות לפחות לבעיה היא מבנה השיניים שלה. הניבים שלה, ארבעתם, ארוכים יותר ושאר השיניים כך למשל היא אינה יכולה לבטא את האות ז' מאחר והשיניים אינן נסגרות בקו אחד ויש רווח גדול. מה עושים? תודה

לקריאה נוספת והעמקה

ודאי יש לה מוצץ!!! זה אחד האויבים של השיניים הישרות. אל תדאגי, חשוב שהיא תפסיק להשתמש במוצץ לפני שיבקעו השיניים הקבועות. הניבים אינם גדולים, אבל השיניים הקידמיות זזו ו"התכוונו" החוצה עקב הדחיפה החוצה של המוצץ, תופעה זו נקראת מנשך פתוח. בכל מיקרה, קבוצת השורקות נרכשות ומטופלות על ידי קלינאי התקשורת לקראת גיל 6 או כניסה לבית הספר או לאחר החלפת השיניים (תלוי בגורמים שונים) אבל ודאי לא בגיל מוקדם זה.

09/08/2004 | 10:50 | מאת: לימור רייז

האם ניתן להשיג עותק של שאלון ה-RDA? אני עובדת בטיפול עם ילדים אוטיסטיים והדבר יכול לסייע לי מאוד. לימור רייז

לקריאה נוספת והעמקה

לא דרכי, נסי אצל המסגרות שמטפלות בילדי PDD

19/08/2004 | 02:25 | מאת: me

רוצה לתקשר. ולא עם חוצנים

ודיבור תודה..

הפניה לא ברורה! כתבי שוב

08/08/2004 | 14:58 | מאת: N

שלום האם יש מכשיר שמדמה "אפקט מקהלה" כאשר הוא מורכב בתוך האוזן ומפחית עד ל 0 את הגמגום? אם כן אנו מסרו את מירב הפרטים הרלוונטיים

08/08/2004 | 15:57 | מאת: רוני

שאלתי את אותה השאלה והתשובה של מנהלת הפורום הובילה אותי לכתבה הבאה: http://www.ambi.org.il/articles/SpeechDevices.html

07/08/2004 | 23:33 | מאת: טובי

לאחר אבחון של נאורולוגית,פסיכולוגית וקלינאית בני (בן שנתיים) אובחן PDD NOS. קראתי חומר בנושא שמדגיש כי קיימות שיטות התערבות( DIR )וכו... שיכולות לשפר את המצב באופן דרמטי. הצלחת העבודה תלויה גם ברמת הילד כעת. כיצד והיכן אוכל לקבל איבחון שיאבחן את רמתו האינטליגנטית, והביצועית בכל התחומים המוגדרים כאבני יסוד להתפתחות (עיבוד שמיעתי, חזותי, רגשי וכו)

לקריאה נוספת והעמקה

אם הילד עבר איבחון במכון להתפתחות הילד? יש מסגרות מיוחדות לידים שאובחונו עם PDD וכדאי לבקש את ההפניה למסגרות אלו. ישנו גם אירגון של הורים לעניין זה, לצערי אינני זוכרת את האתר שלהם, שאלי את הפסיכוללוג או חפשי לפי איזור המגורים שלך. אם תתני לי איזור מגורים, אוכל לחפש בשבילך את המקור למידע.

07/08/2004 | 02:34 | מאת: רוני

שלום, האם מוכרת לכם שיטת הטיפול בגמגום באמצעות מכשיר שנראה כמו מכשיר שמיעה ופועל על עקרון המקהלה ? איפה ניתן לקבל טיפול כזה ? האם הטיפול באמת יעיל ? תודה מראש

לקריאה נוספת והעמקה

ודאי צפית אמש בתוכנית טלויזיה, מאד מרשימה, אבל מאד "הוליוודית" הטיפול "מאחר" למעשה את ההשמעה העצמית, דרך האוזן (אבל מה לעשות, שאנו שומעים את עצמנו גם דרך המוח ועצמות הגולגולת?) הטכניקה נקרת delayed auditory feedback , זו אחד מני שיטות רבות לטיפול בגימגום. חפשי בין האנשים שמוכרים מכשירי שמיעה או יותר טוב, שאלי באריגון לעזרה עצמית של האנשים עם גימגום www.ambi.org.il בהצלחה

08/08/2004 | 15:58 | מאת: רוני

קראתי המדור כתבה בנושא ושניתן לרכוש תוכנה גם לשימוש ביתי ו/או לעבוד בעזרת מטפל. בני עומד לפני נטילת רטלין לקראת השנה החדשה ואשמח מאוד מאוד לדעת איפה ניתן להשיג את התוכנה או איפה ניתן לטפל בעזרתה. לתשובתכם המהירה אודה, גליה

לא ידוע לי, פני באתר של הפסיכולוגים או נאורופדיאטרים

04/08/2004 | 12:50 | מאת: אורנה

כיצד ניתן לטפל בפרסברציה אצל ילד שעבר ניתוחי מוח רבים? איפה ניתן למצוא חומר בנושא? תודה

פרסברציה הינו סימן לנזק המוחי, ולא תכונת התנהגות נפרדת. כדאי להתיעץ עם הרופא המטפל בקשר לטיפול תרופתי, אם ישנו ועם פסיכולוג התנהגותי או קוגניטיבי לגבי בניית תוכנית התנהגותית, ספציפית, להתנהגות שרוצים להאלים. לדעתי טיפול התנהגותי יכול לתת מענה מתאים, עיינו בכותרת behavioral therapy בכל ספר, אתר או מקור אחר

04/08/2004 | 12:48 | מאת: סטודנטיות

שלום! ברצוננו לשאול מהן הפרעות השפה הנובעות מגידול מדולובלסטומה אצל ילד הנמצא בשלב רכישת השפה?כיצד ניתן לטפל בהן? היכן ניתן למצוא חומר נוסף בנושא?

לקריאה נוספת והעמקה

הוספתי תגובה בפורום של קלינאי התקשורת, עייני שם

04/08/2004 | 01:47 | מאת: איתן

שלום, ברצוני לדעת האם ישנו מקום בפתח תקווה שבו ניתן לבצע בדיקת TOVA ? חיפשתי ברשת שעות ולא מצאתי!! פרידה אודה לך מאוד אם תוכלי לעזור או כל מישהו אחר.. תודה.

לקריאה נוספת והעמקה
06/08/2004 | 14:49 | מאת: משה

יש מכון בשם אניגמה בר'ח בן גוריון 30 (לשעבר ר'ח מודעין) ברמת גן עושים שם בדיקת TOVA וגם איבחון לבעית קשב וריכוז

מה הכוונה לבדיקה זו? תפרטי כמה שאתה יכול

02/08/2004 | 22:51 | מאת: אריק

כשאני במצב לחץ..עם אנשים רבים או עם בחורה,או מול שוטר,או שופט...וכו אני פשוט רועד ,מזיע,עצבני... שמעתי שיש טיפול היפנוזי.... זה יכול לעזור? והאם יש תרופה ...כדורים וכו.? .

פנה לאתר העוסק בפסיכולוגיה או נאורולוגיה בהצלחה

02/08/2004 | 22:45 | מאת: חני

בני בן שנה ו - 4 חודשים, מדבר יפה לפחות חמש מילים במשפט, מחקה מילים שאני משוחחת איתו וכנ"ל גם מחקה את אביו ואת כל הסובבים אותו, סקרן מאוד, אך לאחרונה הוא החל לגמגם במילים שמתחילות באות יוד, לדוגמא "אבא ייייייייביא לי מתנה", ולפעמים הוא מוותר על מה שהוא רוצה להגיד ולא אומר. יש לציין שיש לו אח בן שנה וחודש, ושניהם נמצאים איתי בבית מאז ששניהם נולדו, יש לעיתים מצבים שהם רבים ואני כועסת עליהם ולפעמים נותנת מכה בטוסיק, האם יש קשר בין הכעס והמכה לבין הגמגום? מה עלי לעשות?

לקריאה נוספת והעמקה

קודם כל, אין מה להכות ילד, כך את מלמדת אותו להכות (ואת מתלוננת על ההתנהגות שבה את נוהגת) יש מידע על גמגום והתפתחות שפה באתר קלינאי התקשורת www.ishla.org.il חוסר שטף בדיבור, מתחת לגיל 6 הינה תופעה נורמלית בהתפתחות הדיבור והשפה, אין מה לדאוג... תני לילד שהות לארגן את משפטיו ודיבורו, בלי לחץ ובלי מכות. לדעתי יש משהו שגוי בעניין הגיל - הפרש ביניהם של חודשיים?!

02/08/2004 | 20:45 | מאת: מירי

בעקבות המאמר המפורסם " אילוף הסורר" אבקש פרטים נוספים בנושא והיכן בארץ מיישמים את התוכנית הזאת. תודה

לצערי אינני יודעת על מה מדובר תירצי לפרט?

01/08/2004 | 17:58 | מאת: ברק

יש לי שאלה, ואני מאוד מקווה שתוכלי לעזור לי :) האם התרופה סטונרון מבטלת את הסחרחורת הנגרמת כתוצאה מזרימת מים לאוזניים? או לפחות מפחיתה את הסחרחורת במקצת??? תודה :)

לקריאה נוספת והעמקה

בעניין תרופות אליך לפנות לרופא אאג' או למי שהמליץ לך עליה

30/07/2004 | 17:31 | מאת: אביתר מיכאליס

בספטמבר מתפנה משרה (יומיים בשבוע) לקלינאית תקשורת "בבית הרך" - מרכז טיפולי רב תחומי לילדים ונוער בקבוץ דליה.למעונינים/מעונינות ניתן להתקשר טלפונית ל-: 04-9897504; 054-6747395 לדרי או לאביתר

זה מקום לקבלת יעוץ ולא לקלינאי תקשור שמחפשים עבודה פנה לאגודת קלינאי התקשורת ופרסם הצעת עבודה לקהל היייחודי של קלינאי תקשורת 03-9217815

28/10/2004 | 12:14 | מאת: יפית

שלום. יש לי בן גילו 10.5 והוא לוקח רייטלין 10 ס.ר אומנם עוזר לו בלימודים בבעית קשב וריכוז אך מכייון שקראתי כתבות שליליות על הרייטלין הנני לא שקטה ומודאגת מהשלכות עתידיות לגביי בריאותו והיתמכרותו לסם זה. האים זה אכן ממכר? האים זה עלול לפגוע בבריאותו? והאים זה עלול לגרום לו לתלות בסם זה? בתודה יפית...

אני לוקח ריטלין 20 סר וזה עוזר לי בצורה בלתי רגילה בתפקוד בעבודב ובהפרעת קשב , אך ישנה תופעת של רעד בידיים שלא נעימה בעבודה עם אנשים איך אפשר למנוע את הרעד אודה לך על תשובתך בכבוד רב רוני.

לקריאה נוספת והעמקה

פנה לאתר של נאורולוגיה לקבלת תשובה על טי]ול תרופתי

27/07/2004 | 22:25 | מאת: שלומית

ד"ר קורנברוט בתי בת השנה וחצי החלה לומר מילים בנות הברה אחת, שמתי לב לאחרונה שכאשר היא אומרת את האות שין , הפה שלה מתמלה ברוק שלעיתים גם משפריץ החוצה. שאלתי היא, האם התופעה היא תופעה חולפת או שזה ישאר לה תמיד, ואם צריך ללכת לקלינאי תקשורת באיזה גיל מומלץ להתחיל על-מנת למזער את הבעיה. תודה שלומית

לקריאה נוספת והעמקה

בגיל זה אין בעיה, העקר שתתחיל לדבר אם יש לה מוצץ, רצוי למנוע ממנה לדבר עם המוצץ בפה, כדי שלא תהיה בעיה של שליטה על הרוק במהלך הדיבור

26/07/2004 | 13:40 | מאת: אביגיל

רציתי לשאול איזה תרגילים מביאים למתקשים בזכירת מילים מתוך משפט. כלומר בקריאה ,כמו גם בשמיעה, כל משפט מורכב מן הסתם ממספר מילים ולא ממילה בודדת. ויש אנשים שמתקשים לזכור אפילו רק 2 מילים מתוך 4 מילים או מתוך 6 מילים ויש אנשים שזוכרים רק מילה אחת מתוך כל המילים ששמעו או קראו. אבחונים מקיפים לבדיקת היכולות הקוגניטיביות מראים שאין הפרעות או קשיים כלשהם בקשב, בתפיסה, בזיכרון וגם לא בזיכרון לטווח קצר וגם לא מה שהיה צפוי לכאורה-קשיים ב WORKINK MEMORY ואין בעיות בזה בכלל. ואכן לא מדובר על WORKINK MEMORY כי בכל תחומי החיים האחרים זיכרון העבודה ושאר התפקודים הקוגינטיביים מתפקדים מצויין וכך אבחונים מדווחים שאין בעיות בזיכרון או בקשב או בתפיסה. והבעיה ממוקדת רק למילים מתוך משפט. והקשיים הללו בזכירת כמות המילים מתוך משפט ממוקדים רק במילים מתוך משפט ואין בעיות בשאר תחומי חייו של האדם . אין שום בעיה בזכירת כל דבר אלא אך ורק בתחום כמות המילים מתוך משפט שהינו תחום של קלינאיות תקשורת . איזה תרגילים קלינאיות התקשורת נותנים לאנשים עם קושי כזה וכיצד קוראים לקושי זה . אשמח אם תתנו לי שמות על מנת שאחפש לפיהן ברשת מידע על קושי זה ועל תרגילים אשר מתאימים לתת לאנשים עם קושי כזה במטרה לנסות להקל לסובלים את הקושי .

את מתארת זכרון לטווח קצר וזכרון מיידי, במדד הינו של מספר פריטים מתוך מספר נתון

26/07/2004 | 00:41 | מאת: mili

מהן התסמינים של המחלה? האם אוכל לקבל מידע אודות המחלה כאן באינטרנט? בעברית כמובן. תודה רבה

PDD pervasive developmental disorder

25/07/2004 | 09:35 | מאת: מירב

שלום ! יש לי שאלה, בינ בן שנתיים וחודשיים, הוא מרבה לחקות משפטים שהוא שומע. שמתי לב שזה קורה הרבה כששואלים אותו שאלות, האם זה קשור לקושי בהבנה? האם יש בעיה בכך שהוא מחקה הרבה, כמו תוכי, הוא גם משנן בע"פ ספרים ושירים. מעבר לכך הוא מבטא את רצונו מאוד ברור במשפטים כמו: רוצנ בננה,מחפש אבא.אוצר המילים שלו עשיר. הוא עונה לשאלות שהו אמכיר כמו: רוצה להחליף חיתול? לא רוצה. או רוצה במבה? יענה: במבה. רוצה טיול? הוא יצהל משמחה. האם יש צורך לפנות לקלינאית תקשורת? תודה, מירב .

ילדים "נורמליים" לומדים דרך חיקוי אשר נותן להם הזדמנות ללמוד צורות משפט ותחביר חדשים וגם להתנסות באמירתם. במקום לדאוג תעודדי אותו לחקות ולבנות משפטים נוספים, ביוזמתו!

לאחר מעט בדיקות כלליות, הועלה חשד שהילד בן השנתיים ו3 חודשים שלנו, לוקה בpdd לאחר עיון באתר אלו"ט , מצאנו שאינו מתאים לכל המצבים המתוארים. לא ניתנה אבחנה חד משמעית, אנו עדיין בודקים אותו. הייתי שמחה מאד לקבל המלצה למאבחן אמין המטפל בתחום. אנו גרים באזור השרון. תודה רבה על התשובה.

לקריאה נוספת והעמקה

האם הילד הופנה למכון להתפתחות הילד? הם הסמכות המתאימה לביצוע האבחון אשר נערך בצוות רב מקצועי. במידה ותרצו אבחון נוסף תוכלו לפנות לאגודת קלינאי התקשורת לקבלת המלצות על קלינאים מומחים בתחום זה, באיזור מגוריכם www.ishla.org.il

31/07/2004 | 15:13 | מאת: ד"ר נויה ספקטור

הנה מידע מפורום חינוך מיוחד: נושא : תסמונת PDD תאריך : 15/05/04 15:02 מחבר/ת : ד"ר נויה ספקטור תיסמונת (סינדרום) PDD = ליקויים תיפקודיים בעלי מקור התפתחותי (מערכת העצבים המרכזית). ראשי-תיבות של המונח: PERVASIVE DEVELOPMENTAL DISORDERS, מקובל באבחנה של מרכזים רפואיים העוסקים בהתפתחות הילד. הגדרה שניתנת כאשר הרקע והפרוגנוזה של ההפרעה לא-תמיד ברורים, במיוחד כאשר חושדים באוטיזם ורוצים להימנע מן ההגדרה המפורשת. הבעיות הבולטות הן בעיות שפה ותיקשורת. יש שההתפתחות בהמשך מתאימה להגדרת מצב ליקויי-למידה ויש שמסתמן אוטיזם - או סוגים של אוטיזם, כגון תסמונת "אספרגר". במקרים מסויימים מוגדרים ילדים אלה כבעלי קווים אוטיסטיים - ועם הגדילה וההתפתחות מתבהר המצב בכיוון ליקויי-למידה. הטיפול המומלץ – בהתאם לתיפקוד, עם דגש על השפה והתקשורת (בדיבור או באמצעי תקשורת אחרים כגון סימנים ומחוות). לשם אבחנה מקצועית בגיל הרך שבו נקבעת אבחנה - גיל 3-4, מומלץ אבחון של מומחה לחינוך מיוחד וליקויים תיפקודיים בגיל הרך, להבדיל מאבחון פסיכולוגי או פסיכיאטרי ולהבדיל מאבחנה רפואית, שנעשית בדרך-כלל ולא מומלץ להסתפק בהם. למרות שהליקוי הבולט הוא בתחום השפה והתקשורת - אין להסתפק באבחון וטיפול של ריפוי בדיבור. חשוב לדעת ולהבין את התיפקוד, המוזרויות ההתנהגותיות וקשיי ההסתגלות ולקבל המלצות יעילות להתייחסות בבית ובמסגרת חינוכית, וגם בטיפולים הייחודיים. (חשוב, למשל, שמרפאה בעיסוק וקלינאי-תקשורת יידעו כיצד לעבוד, כיצד להפעיל, באיזו גישה לנקוט). ההפנייה למסגרת חינוכית מתאימה, ייחודית או משלבת מותנית בהערכה תיפקודית מפורטת ומעמיקה של הכישורים והיכולות ובהתקנת תכנית עבודה אינדיבידואלית.

24/07/2004 | 22:14 | מאת: רוית

שלום, בקרוב ימלאו לבתי 4. לדעתי אוצר המילים שלה לא מפותח לגילה. לאורך כל התפתחותה היה לדעתי עיקוב בדיבור. אציין שבשפתה שלה היא מדברת הרבה, ובעלת ביטחון עצמי שעזר ל"כפר" על כך. היא הוגה את כל הצלילים והאותיות אך שפתה דלה. מאיפה מתחילים לאבחן? האם לגשת קודם לרופא התפתחותי בטיפת חלב? לערוך בדיקת שמיעה? תודה מראש

בגיל 4 הילדה זכאית לאיבחון על ידי קלינאי תקשורת, ללא צורך באיבחון רב מקצועי, בשלב ראשון. בררי מה הנוהל בקופה שלך ותפעלי בהתאם להנחיות. תתיעצי עם רופא הילדים שלה, ואל תוותרי על האיבחון וקבלת הדרכה וטיפול, לפי הצורך

24/07/2004 | 14:47 | מאת: ענת

בני בן שנתיים ועשרה חודשים. עד לפני כשבוע דיבר יפה, בשפה עשירה וללא הפרעות בשטף הדיבור. לפני שבוע החל להתקשות מאוד בדיבורו, בקושי מצליח להגות מילה והדבר משפיע מאוד על הרגשתו. ממש ניתן לחוש שהוא מנסה למצוא מילים שיהיה לו קל יותר לבטא, ואף לעיתים הוא פשוט מעדיף לשתוק. יש לציין שאיני רואה שום אירוע טראומטי שעבר עליו, הוע נגמל מחיתולים זמן רב לפני כן (מספר חודשים), גם בגן לא ידוע על אירוע כלשהו שקרה. שאלתי היא מה כדאי לעשות? האם לפנות כבר לקלינאי תקשורת או שזה עשוי לחלוף כפי שבא? תודה.

לקריאה נוספת והעמקה

את מתארת ילד עם התפתחות שפה תקינה, ככל שאוצר המילים שלו יגדל, כך יצטרך להתעכב ולבחור את מילותיו, העניין הוא שהוא משמיעה קולות במהלך החיפוש..... זו תופעה נורמלית לחלוטין ופניה לגורם טיפולי בשלב זה רק יהפוך תופעה נורמלית ל"בעיה" עייני בשאלות שהיו בעבר בנושא זה בפורום וכן תכנסי לאתר קלינאי התקשורת וקיראי שם על התפתחות שפה וחוסר שטף בילדים www.ishla.org.il

24/07/2004 | 07:29 | מאת: אביבה

מחפשת אופציות לעזרה להפרעות קשב ורכוז אצל מבוגרים נוסף לכדורי ריטלין וטיפולים פסיכולוגיים

בהצלחה!

אני אמא לילד בן 3 שאובחן כלקוי תקשורת בנוסף יש לו אובססיות לגלגלים ולמסלולי הליכה קבועים וכן הפרעות אכילה קשות מאוד מגיל שנה(בררנות יתר) הוא בעל אינטילגנציה גבוהה ויכולות גבוהות הומלץ לנו להעבירו לגן איבחוני (טיפולי) ולטפל בו באינטנסיביות אצל קלינאית תקשורת. אנו חוששים מאוד להעבירו לגן מיוחד ביחוד מכיוון שבזמן האחרון הוא "נפתח" בגן ומחקה את הילדים. אנו חוששים שהוא יחקה ילדים בעלי מוגבלויות ובמקום להתקדם הוא יסוג מבחינה חברתית לאחור. אנו מתגוררים בבת-ים אודה מאוד לכל מי שיתן לנו מידע לגבי קלינאית תקשורת מעולה באיזור המרכז שיכולה לטפל בו מיידית וכן כל מידע לגבי גנים טיפוליים (אבחוניים) בראשל"צ ובאיזור המרכז

בעניין הקלינאי עייני באתר קלינאי התקשורת, תחת הכותרת, למי לפנות www.ishla.org.il בעניין הגנים פני למנהל החינוכי של העירייה ובקשי מהם לבקר בגנים המיוחדים כדי להתרשם מהעבודה הנעשת שם ומהילדים האחרים בהצלחה

23/07/2004 | 18:08 | מאת: דליה

אם משמיעים לאדם טקסט אבל משמעים לו במהירות גדולה מאוד כך שהוא לא מבין כלום-איך קוראים למגבלה הזאת במונחים מקצועיים תאורטיים ?? האם זה דומה למגבלה של הראיה שלא מסוגלת לראות כמה סיבובים כנף של מאוורר עושה ביזמן שהיא מסתובבת ?-איך קוראים למגבלה מקבילה לזו בשמיעה ? אני יודעת רק שהמגבלה הזאת בשמיעה, קשורה לתפיסה ולעיבוד שמיעה מרכזי אבל לא יודעת איך קוראים למגבלה הזאת, המינוח הפורמאלי שלה. אשמח אם תיידעי אותי בזה.

אין לי מושג ולא יודעת שיש לזה שם ספציפי, מצטערת

22/07/2004 | 10:27 | מאת: סמדר

קראתי באתר כתבה על תוכנה חדשה בשם SHARPEBRAIN אשר מתאימה גם לילדים עם לקוי למידה, ובעיות קשב וריכוז. איפה אפשר לקבל עוד פרטים על התוכנה? האם ניתן לרכוש אותה לשמוש ביתי? האם יש תגובות לטיפול בארץ?

לא בפורום זה, תעייני שוב באתר או פני למפעיל האתר בשאלה ספציפית בהצלחה

אני סובל מאסטמה ולוקח סטרואידים בשאיפה דרך הפה אשר גורמים לי לצרידות. אני גם זמר וזה לא מאפשר לי לשיר. רציתי לדעת אם יש איזה פתרון לדבר הזה שיגרום לי להתגבר על הצרידות. תודה.

סטרוידים בשאיפה יגרמו ליובש של הריריות ולכן הצרידות! רצוי לשמור על מאזן של נוזלים בגוף כדי לאזן את התופעה המשנית של בעיית קול. האם הייתה בטיפול קול או נבדקת על ידי רופא אאג'? יכול להיות שיש לך בעיה נוספת, לא קשורה לטיפול התרופתי באופן ישיר? פתרון משולב בין הטיפול התרופתי לטיפול התפקודי!

18/07/2004 | 11:26 | מאת: טל

יש לי ילד בן 6+ שמתנהג בצורה "פרועה" הוא נוטה להשתולל הרבה בבית, לטפס על ארונות במטבח כדי לחפש מיני מתיקה, מציק לשני האחים שלו האחרים (רגועים ממנו), כשיש תוכנית שמענינית אותו בטלויזיה הוא מרוכז בה ויכול לשבת ולצפות, כשהוא יושב בשולחן ואוכל או מצייר עבודות הוא די מרוכז אך ישיבתו לא יציבה הוא יכול לעמוד על אחת מרגליו ולהמשיך לצייר. (כבר מגיל חודש הוא היה מרבה בבכיות שנמשכו שעות ארוכות והיה מאוד עצבני עד גיל שנה לפחות). ברצוני לציין שם בגן הגננת שלו "מיואשת" מהתנהגותו, מפריע לעיתים בריכוז, אך מציינת שהוא ילד חכם וחרוץ מאוד. מסיים את עבודותיו ועוזר אף לילדים אחרים. הוא מרבה בדיבורו, וכן בשאלת שאלות. כאשר הוא נמצא בחופש בבית אני נורא נלחצת מכך משום שהוא מתיש אותי. (2 אחיו האחרים יותר נוחים ממנו). האם יתכן שהוא סובל מהפרעות קשב? ואיך ניתן לטפל בזאת? למי פונים? האם אפשר לאבחן בודאות הפרעות קשב? בתודה

18/07/2004 | 15:50 | מאת: הורים

יש לנו תינוק בן 7 חודשים מאז שנולד אינ ורגוע הוא בוכה רב הזמן אינו ישן שינה עמוקה האם העובדה שהוא יונק גורמת למצב או שזה קשור בהפרעה כלשהי?