פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
מנהל פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
בתי בת ארבע וחצי מדברת בקול חלש, משבשת מילים, בולעת הברות ולפעמים נדמה שאינה יודעת כיצד להשתמש בלשון. כמו כן בעת הדיבור מצטבר לה רוק בצידי הלשון . גם בתחומים שונים מוטורית וחברתית היא די איטית. הייתי רוצה לדעת האם יש קשר לעובדה שהיא עדיין נוהגת להירדם עם מוצץ? או שעצם הבעיות הנוספות מעידות על בעיה התפתחותית כללית ולא דווקא בקשר למוצץ?
אם היא רק ישנה עם המוצץ אז התשובה היא שכניראה אין השפעה של המציצה על תנועות הדיבור..... אם לעומת זאת היא מוצצת במהלך היום וגם מדברת עם המוצץ הפה, אז, המצב שונה ויש לעודד אותה להפסיק את השימוש במוצץ. רצוי בכל מיקרה לערוך לש איבחון תפקודי של הדיבור, כולל יכולת הלעיסה והבליעה כדי לבדוק את מצבה ולהמליץ על התערבות מובנת, במידת הצורך
הבן שלי מטפל החל מגיל שנתיים ועשרה חודשים וכפי שכבר צינתי כיום הוא בן 4 ושלושה חודשים. על פי איבחון האחרון שנעשה לו על ידי קלינאית תיקשורת אובחן שבני הנו ילד חברותי ותקשורתי המראה קשיי קשב וריכוז , מוסחות וסף תסכול נמוך .מבטא את עצמו במשפטים ארוכים ומובנים אך מגלה קשיי שליפה , קשיי ארגון ואסוציאטביות. למרות קשיים אלו ואוצר מילים מעט דל לא נראה כי הוא זקוק לגן שפה אלא לעבודה עם קלינאית תקשורת ובהמשך עזרה של גננת שיח במסגרת גן חובה. אבקש לדעת 1. האם לא כדאי בכל זאת גן שפה 2. האם יש צורך לתיגבור אצל קלינאית תקשורת ( כיום מקבל 1/2 שעה אצל קלינאית 3/4 שעה אצל מרפה בעיסוק.)בהנחה שבשנת הלימודים הבאה יקבל גם גננת שיח פעמיים בשבוע. 3.אבקש לציין שלילד אין טוסיק לשבת למרות שכאשר הוא נדרש לבצע עבודות או לצייר עושה זאת בשמחה ובסבלנות . אבקש תגובתך והמלצתך בהקדם.
השאלה בהחלט במקומה, והיא, כיצד ניתן לקדם את בנך ולהכין אותו לרכישת הקריאה, הכתיבה ולשילובו בביה"ס, בצורה הטובה ביותר. קלינאי תקשורת ואנשי טיפול אחרים יכולים רק להמליץ על השמה בגן שפתי. ההשמה מתבצעת לאחר הפניה לועדת השמה (דרך שרותי החינוך בכל עיריה או רשות) עלפי מקום מגורים. האם בנך עבר אבחון במכון להתפתחות הילד או לפחות, אצל פסיכולוג חינוכי- התפתחותי- קליני? מה זאת אומרת "אין לו טוסיק" והאם תחושת הגננת שלו מייצג את תחושת אנשים שעובדים איתו באופן פרטני? מה התפקיד שלו בקבוצת ילדי הגן? האם נבדק על ידי נאורולו ילדים? האם המליצו לו לקבל טיפול ברטלין? כמה קשה ההפרעה בקשב ומי איבחן אותה?\ כדי לענות על שאלותיך יש צורך הקבלת מידע רב ואני לא רואה את התמונה בשלמות כדי לדעת אם כדי להפנותותלגן שפתי (בד"כ המבנה והרמה של הגן נקבעת על ידי הרכב הילדים שנמצאים בגן, בכל שנה). בקשי לערוך לבנך בדיקה אצל פסיכולוג ונאורולוג ילדים ואחרכך תהיה יותר "חכמה" בבחירת מסגרת לבנך. בכל מיקרה, תגבור בגיל הרך יחסוך תגבור מאוחר יותר ויהיה יותר אפקטיבי. לפעמים ילדים משולבים בגן שפתי במשך שנה אחת ואחר כך עוברים לגן עירוני ונכנסים לגן עם יתר הילדים, ללא צורך בתגבור מסיבי.
שלום, רציתי בבקשה לדעת מה ההבדל בין לקות שמיעה לבין לקות שמיעה ספציפית (sli), ומה ההבדל בין הילדים מבחינת השפה (רכישה ותפקוד), השיקום, מסגרות הלימודים,וכו' תודה רבה אריאלה
אני לא מבינה מה את מתכוונת בביטוי SLI האם הכוונה לקשיי פיענוח? כי אז הכוונה לקושי בתפקוד שמיעתי ולא במערכת השמיעתית כולה. כניראה שהכוונה להמשך השמיעה: האוזן קולטת ותפקיד ההקשבה הינו קשר בין האוזן לתפקוד הקוגניטיבי, כמו ההבדל בין לשמוע ולהקשיב, הכולל פיענוח, זכרון, אבחנה בין דמות ורקע ואחרים לקות שמיעה מתכוון על הקושי לשמוע, הקושי או תפקוד לקוי באוזן, עד עצב השמיעה... מקווה שקיבלת מספיק מידע ואם לא, כיתבי שוב.
למנהלת הפורום המקסימה יום טוב יום נעים מה עושים עם ילד בגן שמתעקש לשתות עם כוס כחולה ולאכול עם כף אדומה. דבר שיוצר מריבות בגן הילדים.
אם הילד מתעקש, כנראה שזה מספיק חשוב לו, האם לך זה כל כך עקרוני? במחשבה שלו יש הבדל בין הכלים והצבעים, לילדים יש מחשבה מגית והנושא חשוב. כמובן שאם היה בתיכון הינו דואגים, בגיל הגן אנו מוותרים לו ומשתדלים לתת לכל הילדים כלים זהים או כלם אישיים, לכל אחד. בכל מיקרה, התופעה נורמלית!
למנהלת הפורום שבת שלום ויום משפחה נפלא רציתי לדעת מה הסיבות שילד בן שנתיים + לא ישן כל הלילה
יכולות להיות רבות ויש צורך בבירור של כל הנסיבות. תתיעץ עם הרופא המטפל ועם האחות בטיפת חלב, בדוק את סדר היום שלו ונסה לבדוק האם זה הרגל, תופעה חולפת או תוצאה של משהו אחר. בהצלחה
למנהלת הפורום שלום רציתי לדעת למה ילד בן שנתיים + שהוא בסדר גמור מפותח מאד מדבר חצאי מילים כמו שמש אומר מש. ירוק אומר אוק.
הוא בדרך לרכישת כל המילה. יש תהליכים קוגניטיביים אשר עדיין צריכים להבשיל. זה חלק של תהליך רכישת המילה
הבנתי מכל מה שקראתי בפורום ששכר של קלינאית לא מי יודע טוב. אבל אפשר בבקשה לעשות סקר משכורות כדי אחד ולתמיד לגמור את הערפול הזה? יש פה הרבה סטודנטים לעתיד שנכנסים ושואלים על משכורת ואף אחד לא אומר להם את האמת במספרים. הרי לא יתכן שכולם מרויחים מתחת לשכר מינימום והשיירה עוברת. כמה מרויח קלינאית לאחר שנה ? אחרי חמש שנים? אחרי עשר? כמה מרויח קלינאית בבית חולים? אחרי שנה? אחרי חמש? כמה מרויח קלינאית בבית אבות? כמה עם תואר שני? כמה כל שנת נסיון משנה את השכר? למה אין שום מידע בשום מקום?! כאילו שזה הסוד הכי שמור במדינה ואולי.... אנחנו מתביישים?? אני בסה"כ סטודנטית, אבל מאוד מאוד הייתי רוצה לדעת איפה כדאי יותר לעבוד בסיום הלימודים מההיבט הכלכלי. אנא, שתפו פעולה. אני יודעת שלא עושים מליונים ואני לא מצפה לזה, האים אי אפשר להתפרנס מזה בכבוד כדי להעניק למשפחתי (לעתיד ) רמת חיים ראויה ? האם באמת מצבנו עד כדי כך גרוע?!
מצבינו בינוני, כמובן שתלוי היכן עובדים, וכן, עניין המשכורות, פרט לשירות הציבורי הינו חסוי כמו כל מידע אחר אשר זכותינו לשמור בפרטיות. בשירות הציבורי, כמו משרד החינוך ומשרד הבריאות, קופת חולים וכאלה ישנם הסכמי עבודה קיבוציים שמחייבים את המערכת והמסה ומתן בהסכמי עבודה אילו מתקייס בין המעסיקים להסתדרויות השונות, המיצגות את העובדים, והם זהים לכולם ונקבעים על ידי שנות ותק, השכלה, השתלמויות וכו', בתוכם ישנם רכיבים כמו כוננות, תוספת בית חולים והטבות נוספות. עובדים בהסכמים אלו מוגני על ישי ועדי עובדים. בנוסף ישנם הסכמי עבודה אישיים הנקבעים בין המעביד לעובד, באופן פרטי, בהם העובד איננו מיוצג על ידי קבוצה אלה מנהל את התוכנן והתנאים בעצמו. הסכמים אלו נשמרים בסוד ביניהם, זכותו של העובד להציג אותם לאחרים, אבל לא כדאי כי התוכן של ההסכם תלוי בנחיצותו של העובד, בכוחו המשא ומתן ובצורך שלו בתוך המערכת או הקליניאקה. ךאחר עודה של כמה שנים תוכלי לפתוח קליניקה פרטית, לקבוע לעצמך את שכרך וכו', תלוי בנכונותם של לקוחות פוטנציאליים או מטופלים לשלם לך (כמובכל שוק פרטי תלוי העצה ובביקוש)קופ"ח חותם על הסכמי עבודה עם אותם קליניקות פרטיות, בסכומים קבועים לכל מטופל המופנה על ידי הקופה (לא הרבה, אבל מבטיח מספר מסויים של טיפולים שמאפשרים להחזיק את המקום ועוד קצת). כמה מהמרפאות האלו מעסיקים בעצמם קלינאים "צעירים" וברור שיש ביניהם הסכמי עבודה אישיים וכו'. רבים מהקלינאים מתפרנסים בכבוד, אך באופן כללי לא עושחם כסף רב, יש צורך בהשקעה בקידום מקצועי, אתיקה מקצועית, יושר וכו'. ישנם כמובן סוכנים של מכשירים למיניהם, שתלויים בשוק המסחרי, אולי הם מרוויחים יותר אך ברור שגם משקיעים הרבה ועובדים, כמו כולנו, במסירות וברצון להטיב עם המטופלים. בכל מיקרה, מקווה שתסיימי את הלימודים ותשתלבי בעבודה במקצוע מכובד, מעניין ומאתגר שלנו!
שלום רב. שאלה קצת בעייתית אבל אני מקווה שתוכלי לענות עליה. רציתי לדעת איפה הכי כדאי ללמוד את המקצוע, או אם תרצי, מה הכי נחשב. האם תואר שני הכרחי להמשך עבודה בתחום, והאם אפשרי להגדיר את ההתמחות לעבודה עם ילדים בלבד. תודה מראש.
רמת הכניסה למקצוע בארץ הינה תואר ראשון ייחודי לקלינאי התקשורת ומתיחס לשני התחומים: אודיולוגיה וטיפול בשפה ובדיבור. עקרונות הטיפפול נלמדים לגבי עבודה עם ילדים ומבוגרים, גם יחד. שלושת התוכניות הקיימות בארץ, מצויינות!
יש לי ילדה בת שנתיים ותשעה חודשים. היא מחליפה את האות למד ביוד. 1. זה עובר עם הגיל ? 2. באיזה גיל זה מהווה בעיה ? בתודה.
1. כן, הילדה יכול ללמוד את ההיגוי התקין 2. במידה וזה לא יקרה, פני לטיפול לקראת גיל 5 בינתיים דברי אליה נכון ואל תנסי לתקן לה, היא תעשה את זה כשתהיה מוכנה ואם לא, תני לקלינאים לעשות את ההקניה של ההגה בצורה מובנת ונכונה.
שלום, האם ישנה בעיה כלשהיא הדורשת טיפול בכך שילדבן 3 לא מצליח להגות מ' סופית (כאשר יש מ' בסוף מילה אזי הוא מחליף אותה ל - נ'. למשל במקום להגיד "ספרים " הוא אומר "ספרין"...) אציין כי אין לו בעיה בהגיית מ' באמצע מילה. האם זו תופעה מוכרת (אין לו בעיית שמיעה) ומה עושים תודה, רוני
ממתינים עוד חצי שנה ואם התופעה לא חולפת פונים לטיפול שלקלינאי תקשורת, בינתיים מדברים אליו נכון, לאט ומדגישים את המ בכל מקום במילה, כדי לאפשר לו להבחין בצליל זה. הוא יכול לזהות אותו ולהתחיל להגאות אותו בעצמו, עלפי הגיל.
שלום רב בני בן ה-4 מדבר מאוד לא ברור כל ההתפתחות שלו היא איטית שנולד היה לו נטיית ראש לצד ועבר פיסיוטרפיה יש לציין שהוא תאום של בת שהיא מאוד דינמית וחכמה. הילד נמצא אצל קלנאית תקשורת שנה וחודש אבל התפתחות הדבור היא מאוד איטיתיש לציין שהוא שומע טוב(מבדיקה) ומבין הכול והבטחון עצמי דיי טוב ילד שמח. קראתי את תשובתך למקרה דיי דומה ובו דברת על היפוטוניה(אני חושבת שזה רפיון שרירים האם המקרה מזכיר דבר זה למרות שאני מחכה לרופא התפתחותי האם כדאי לי לחפש עזרה מרפא אחר תעזרי לי. תודה.
טוב שפנית לבדיקה התפתחותית, מקוה שבנך יבדק על ידי צוות במכון להתפתחות הילד והם יוכלו לבנות תוכנית טיפולית כוללת ולהמליץ, במידה ויש צורך, על שילוב של בנך בגן שפתי, בו יוכל לקבל טיפול אינטנסיבי וכן עבודה משולבת של גננת מהחינוך המיוחד ושל קליאית וצוות טיפולי נוסף, כמו מרפא בעיסוק. שילוב בגן שפתי למשך שנה אחת יכולה להניב פירות שטיפול אינטנסיבי של קלינאי לא תניב, הודות לטיפול המשולב של צוות חינוכי עם תונית ועבודה משותפת. בכל מיקרה, תנסי לזרז את הבדיקה במכון להתפתחות הילד ודרשי לקבל תוכנית התערבות כוללנית וכן הפעלת התכנית באופן מיידי.
שלום בני בן שנה וחודשיים אומר אבא, אמא, נינה=פנינה המטפלת, מאי=הבת של המטפלת, בבה=במבה, ננה=בננה, פהפה=פרפר, דה=די. מה=מים כמו כן מחקה קולות של כ6 חיות שונות, מצביע על כל מה שרוצה, ואף התחיל לחזור אחרי הברות ומילים שאנו אומרים שאלתי- האם ההתפתחות הנה תקינה או שאיטית לגילו? הוא אינו אומר צרופי מילים כמו אבא בא. תודה רבה אמא מודאגת.
שלום, האם תוך כדי טיפול בבעיות תקשורת אצל ילדי PDD יכולה להיות נסיגה בשפה/ דיבור? האם ילד PDD יכול לדבר בבגרותו "רגיל"? האם טיפול אינטנסיבי (למשל 3 פעמים בשבוע) יעיל יותר מטיפול של אחד לשבוע? חשוב שהטיפול יהיה עם אותה קלינאית תקשורת או אפשר לשלב בין כמה קלינאיות? (אגב אני אמא לילד PDD בין 3.10 שנים). תודה על האינפורמציה לימור
הבעיה העקרית של ילד שאובחן עם PDD הינה ביצירת קשר עם הסביבה, מתוך זה משתמע שטיפול אינטנסיבי עדיף על פעם בשבוע, ובודאי עם אותו קלינאי או לפחות על ידי מטפלים קבועים המתחלפים במערכת קבוע וצפויה מראש. נסיגה מעטה או התקדמות איטית במהלך הטיפול הינם מוכרים, אך לא רצויים... יכולים לרמוז על בעיה אחרת, אפילו מחלה חולפת כמו הצטננות. למה ילד עם PDD יכול להגיע? אף אחד לא יכול לדעת, תלוי במצב ההתחלתי, בקצב ההתקדמות האישית ובהענות למסגרת המטפלת, בין היתר. מה שידוע זה שטיפול אינטנסיבי יכול לעזור במיצוי היכולת שלו
בני בן השנתיים שרון שלום בני בן שנתיים וחודש מדבר מאוד מאוד יפה עם אוצר מילים מאוד גדול בכמה ימים האחרונים הוא החל לגמגם, זה התחיל בצורה מאוד עדינה ועם הימים החמיר. הוא חוזר על מילה מספר פעמים כמו את השם שלו נעם נעם נעם נעם או נתקע בהברות בעיקר בתחילת משפט, או באמצע משפט מורכב יותר דבר שגורם לו לתסכול רב כאשר אינו מצליח להגיד את המילה - לדוגמא - ממממממממממ מים - שמתי לב שבגלל חוסר הנוחות שלו (שאני כמובן לא מעירה לו) הוא מספיק לנסות ואומר נעם לא שומע.... או שמתעצבן ומפסיק ומבקש שאני אגיד... אח"כ פשוט הוא מוותר על מילים שיודע שקשה לו לווטא ומוצא אלטרנטיבה אחרת כמו: במקום לשאול מה זה? (שזו שאלה מאוד מאוד שגרתית אצלו) החליף אותה בשאלה = איך קוראים לזה? או לבקש את זה במקום את שם החפץ שהוא בודאי יודע את שמו כי קל לו יותר להגות. שמתי לב שגם בסיפורים שאנחנו קוראים ביחד בד"כ הוא קורא ביחד איתי - מסיים את כל המשפטים ובימים האחרונים הוא לוחש אותם האם הדבר יכול להיות חלק טבעי מהתפתחות השפה שלו? האם יש מקום לדאגה? איך עלי לנהוג - עד היום ניסיתי להראות לו שהתופעה בכלל לא קיימת ממתינה בסבלנות עד שיסיים אבל לפעמים אני כ"כ כאובה על המאמץ הרב שהוא עושה ולא מצליח שממש בא לי לבכות. האם התסכול יכול לגרום לו להפסיק לדבר או להתשמש באוצר מילים קטן האם יש מקום בגיל כ"כ קטן לקחת אותו לייעוץ מבלי שיגידו לי שזו תופעה שיכולה לעבור כמו שבאה? האם אוכל לקבל כלים בלדעת איך להתמודד במצבים בהם אני רואה שהוא צריך את עזרתי אך אני חוששת לסיים את המשפט או לנחש את המילה שהוא רוצה לבטא כדי לא לגרום לו לחוסר בטחון? אודה לך על תשובה מהירה שרון - האם המודאגת.
בחלק העליון של הדף יש מקום לחיפוש באתר, פעמים רבות עניתי לפניה כמו שלך, תוכלי גם לקבל מידע באתר הבית של קלינאי התקשורת ishla.org.il מדובר על תופעה נורמלית הקשורה ליכולת לארגן את הדיבור וההבעה ברצף דומה לזה של המבוגר. במרבית המיקרים התועפה חולפת ויכולה להמשיך להופיע ולהעלם בתקופות שונות ,עד גיל 6-7\ מבלי להשאיר בעיה כל שהיא. אליך להבין שמדובר על תופעה נורמלית, אך המידה ותרגישי קושי בהתמודדות, חוסר סבלנות או סבל רב, כדאי שתפני לקבלת יעוץ, בלי הילד! תתיחסי בסבלנות ואורך רוח ותהני ממנו, מבלי ללחוץ עליו בתחום זה!
פרידה שלום, הבן שלנו בן שנה ו-11 חודשים, מדבר לרוב בג'יבריש. שמנו לב כי עם הזמן אוצר המילים שלו גדל, אך הוא אינו משתמש בשפה ככלי תקשורת. הוא יכול לראות דבר מה ולקרוא לו בשמו,אך רק כש"מתחשק" לו. לדוגמא הוא אומר "אמא" ו"אבא" אבל לא מתייחס אלינו בשמות אלה. כשהוא רוצה משהו הוא מתקשר בעזרת תנועות, למשל כשהוא רוצה לאכול הוא סוחב אותנו למקרר. איך אפשר ללמד אותו להשתמש בשפה ולא בפנטומימה?
אני מזמינה אותכם לפנות לקלינאי תקשורת, אשר לאחר התרשמות ובדיקה של הדרך שבינכם מתקשור תוכל לתת לכם הדרכה והכוונה ספציפית שתתואם ליכולתו. בכל מיקרה, החשוב מכל, האם יש התקדמות בנכונות שלו לתקשר והאם יש גוון הולך וגדל של ניסיונות תקשורת והבעה מילולית, גם במילים שאינכם מבינים עד הסוף. פנו לקינאי תקשורת דרך הרואפ המטפל או באופן ישיר, על פי המקובל בקופ"ח בה הינכם מבוטחים. תוכלו לקבל מידע על התפתחות השפה והתקשורת באתר של קלינאי התקשורת: www.ishla.org.il
שלום, הבת שלי, בת 12 , לא מסוגלת לבלוע כדור, ניסינו כמה וכמה פעמים, נסינו עם שקדי מרק כאמון וללא הצלחה. יש איזה טיפים? תרגילי לשון? משהו שיכול לעזור? תודה.
למה היא צריכה לבלוע תרופות? האם היא חולה וחייבת לקבל מנת תרופה בשכיחות מסויימת? ניתן לבלוע את הכדור בתוך אוכל סמיך, כמו דייסה, יוגורט או ג'לי. דרך נוספת זה לשים את הכדור על הלשון, לא עמוק מדי, ללגום כמות לא גדולה של נוזל (מים או חלב) ולהוריד את הסנטר למטה בעת הבליעה (ולא למשוך את הראש לאחר, כי זה רק מקשה על הבליעה ומעמיד אותה בסכנה של אספירציה!) לאחר שתנסה מספר פעמים בטכניקה שתוארה היא תוכל לבלוע כדורים. בהצלחה ואיחולי בריאות
האם ישנו קשר? ביתי נולדה עם C.M.V ואובחנה לבסוף כ- P.D.D. האם מישהו מכיר מקרה דומה?
אין עדות לקשר בין השניים. עדיין אין מספקי ידע על הגורמים ל PDD, אך ידוע שהתערבות מוקדמת ועקבית מסייעת רבות. האם בנך עבר בדיקת שמיעה? אשר כן קשור ל CMV ויכול להיות גורם לקשיי קשר וקשב?
בני בן שנתיים ו- 10 חודשים החל רק עתה לדבר מעט מילה או שניים וזאת בעזרתה של קליאנאית התקשורת (כך נראה לי מכיוון שאנחנו מטופלים אצלה) אך עדיין אינו מדבר מילים עם חיבור משפטים וכו' כשנולד היה לו (כך סבורים הרופאים) סטפטוקוליס- שריר קצר שגרם לצד אחד של ראשו להיות פחוס וזאת מרוב שישן על צד אחד. מאז הינני חרדה למצב של זחילה לא הגיע אלא רק באמצעות פיזיוטרפיסטית והנה בתום שנה"ל תשס"ג נוכחתי לדעת שאין הוא מתפתח כמו יתר בני גילו היום לאחר ביקור במכון להתפתחות הילד הפנו אותי לנוירולוג+פסיכולוג+עובדת סוציואלית למה???? אני חרדה מאד חוששת פן אצטרך לשלוח אותו לביה"ס לחינוך מיוחד מאז שהוא נולד הייתי חרדה לגביו הדברים לא מסתדרים בקלות כמו עם ביתי הבכורה עזרו לי!!!!
מכון להתפתחות הילד עובד בעקרון של צוות רב מקצועי, מה שאומר שבנך יבדק על ידי מספר אנשים, כשכל אחד מוסיף את האיבחון שלו, לקבלת תמונה בהירה על מצב התפתחותו של הילד הנבדק. לאחר הבדיקות מקיים הצוות פגישה לשם דווח ודיון על ממצאי הבדיקות במטרה לבנות תוכנית התערבות אישי לבנך. התערבות מוקדמת, ככל שהיא מפחידה מיועדת לקדם את ההתפתחות של הילד בשלב שההתערבות הכי משמעותית ולכן נכון לפנות בגיל מוקדם לאיבחון. תוכלי לדבר עם העובדת הסוציאלית על דאגותיך ולקבל ממנה תשובות מהמנות על מצבו ותוכניות לעתיד. תאורך של מה שהוא אומר נשמעים מתאימים לגיל הכרונולוגי ולקבלת פרטים השוואתיים ליתר הילדים פני לקלינאית שעובדת איתו ובררי מה תוכנית העבודה שלה, כמו כן,, רצוי שגם היא תדווח למכון על הטיפול וההתקדמות של בנך, ושהיא תהיה חלק של הדנים במצבו, במיוחד מכוון שהיא מכירה אותו. תשתדלי להמתין לסיום האיבחון וקבלת תוכנית עבודה לפני שתדאגי לשילובו בביה"ס, נושא זע כעת אינו רלוונטי. בהצלחה
מאד מודה לך התייעצתי עם פסיכולוג התפתחותי ולאחר שהסברתי לו את תמונת המצב (היה לבני סטרטוקוליס, היה זקוק לדחיפה עם הזחילה, רייר הרבה, קשיים ברכישת השפה וכו') נתן לי זיק של רעיון כי יתכן מאד שהשרירים חלשים אצלו!!! לכן עליי אולי לתת לבני טיפולי פיזיוטרפיה?! האם אין זה יכול להיות מצב שכזה?!
שלום. אני מתעניין בלימוד קלינאות תקשורת. רציתי לשאול האם לטווח הארוך (אחרי מספר שנים של עיסוק בתחום) יש אפשרות להתקדמות והתפתחות, לעבר עיסוקים נוספים בתחום זה ?
יש תחומים רבים להתפתחות לאחר לימודי תואר הראשון ועבודה של מספר שנים, בהרבה כוונים. כמובן תלוי בהעדפות אישיות, ניתן להמשיך לתפקידי הדרכה, מחקר או פיתוח של עמצאי תשורת, משחקים. כמו כן ישנ תחום רחב של עבודה בשיקום השמיעתי ותחומים אחרים ומגוונים, ככל שתרצי.
פרידה תודה רבה. (אני מבין שבתחום זה לומדות בעיקר בנות. בכל אופן אני בן).
אני לא יודעת אם זה הפורום המתאים רציתי לדעת איך מגיעים לדיור מוגן עצמאי בקהילה לאנשים שמקבלים נכות כללית מביטוח לאומי לא על רקע רפואי. שצריכים רק עזרה בקשיי היום יום.
אני ילד בן 14 וסובל כבר מספר שנים מגמגום. כאשר אני מנסה לדבר המילים אינן יוצאות ובמקום המילים אני משתמש במילות עזר כגון: נו, זה, איך קוראים לזה ועוד.... תופעה זו משפיעה עליי רבות ומכיוון ובעבר היה לי ביטחון עצמי וניגשתי להרבה דברים ומשמות, השתתפתי בפעילויות וכיום אני מתבייש לדבר. אני מתבייש לספר להורי ולחברים אך אני בטוח שהם כבר הבינו את זה. אני גם מתבייש ללכת לרופא ולבקש ממנו שיעזור לי. יש אפשרות שאני אמנע בצורה כלשהי את הגימגום בעצמי? בבקשה זה חשוב לי מאוד.
חשוב לציין גם שאיני יכול לבטא שמות ומילים עם א' נורא קשה לי ואיני רוצה ללכת לטיפול. יש לך עצה בשבילי כיצד אוכל לפתור זאת בעצמי?
לא ידוע לי על שיטות טיפול עצמי, במיוחד שמדובר על תופעה של תקשורת עם האחרים. האם חשבת שהוריך היו רוצים לשוחח איתך בעניין זה ולעזור לך? יכול היות שהם מרגישים שאינך רוצה לעלות את הנושא לשיחה וגם הם נמנעים? המלצתי, תפנה להוריך, אפילו תדפיס את שאלתך ואת תשובתי, תן להם לקרוא ובכך תעלה את הנושא לשיחה איתם. בעקרון הטיפול בדיבור בגלל גימגום מכוסה על ידי ביטוח הבריאות (על חשבון קופ"ח), כך שגם מבחינה כספית לא יהיה יקר במיוחד. תפנה להוריך ובהמשך לקלינאי תקשורת באיזור מגוריך. אשמח להמשיך וליעץ לך בהמשך, כמובן לאחר שתעלה את הנושא לשיחה במשפחתך.
מכל מה שאני קוראת באתרשל האגודה לקלינאיות - קלינאיות תקשורת אפילו לא מגיעות למינימום הכנסה ?! אני סדודנטית לעתיד מעוניינת מאוד לעסוק במקצוע איך מפחדת שלא יהיה ניתן לסגור את החודש עם משכורת נורמלית או טובה ?? מכיוון שתהליכי ההרשמה ללימודים החלו כבר אשמח עם תוכלו לעזור לי בהקדם האפשרי תודה
נכון שהמשכורות בשירות המיבורי נמוכות, כמו בכל המקצועות במגזר זה. קלינאי תקשורת מועסקים במשרד החינוך, בתנאים זהים לתנאים של מורה (כולל שנה להשתלמויות מקצועיות, ללא עבודה בפועל ועם משכרות מלאה מדי 6 שנים וחופשות כמו כל עובד מערכה החינוך), ישנם קלינאים עם הסדרי עבודה אישים עם הקופות החולים וישנם כאלה העבדים באופן פרטי בלבד, ללא הסכמים וכמובן רק לאחר שבנו לעצמם שם מקצועי, כך שאנשים יהיו מוכנים לשלם לה. ישנם קלינאים בעלי מכוני שמיעה שגם עוסקים במסחר של מכשירי שמיעה או המועסקים של ידי קלינאים אחרים. מצב זה של פיזור רמות הכנסה זהה למתרחש במקצועוצ אחרים בארץ וקשור כמובן לנעשה במסגרות הכלכליות. קלינאים רבים מתפרנסים בכבוד ממקצועם, כמובן, תוך שמירה על רמת עבודה ולמידה. אל תתיאשי, קלינאי תקשורת עובדים בכל הארץ, בכל מני מקומות. תורמים רבות לחברה וגם מתפרנסים בכבוד.
תודה על התשובה המהירה - אני מקווה שאני עושה את ההחלטה הנכונה בהצטרפות למקצוע
סטודנטית יקרה אני סבורה שאין סיבה לחששותייך. לראיה, אני מחפשת קלינאית תקשורת ליחידה קהילתית לעבודה עם ילדים ,בתנאים מצוינים ,ולא מוצאת.(פרטים בטלפון 03-5352411) קלינאית בתחילת הדרך תמצא עבודה , אך תשתכר פחות מהותיקות. הקלינאיות הותיקות יכולות לבחור משפע מקומות עבודה בשוק.. וגם השכר לא מבוטל... ויש אפשרות לעבודה כעצמאית כשההשקעה הנדרשת מעטה.
בוקר טוב! האם ילד בן שנתיים וחצי שעבר ניתוח כפתורים לשיפור השמיעה. הילד לא חרש. יהיה לו גם שיפור בדיבור.
תודה לך בזכותך הילד מדבר! הידד - אין כמוך.
בני בן שנתיים וחודשיים , אין לו אוצר מילים. אפילו אבא הוא לא אומר. מבטא את המילה אמא בלבד. מו (קול של פרה) וקול של כלב - לא מובן. התייעצתי עם רופא הילדים וביקשתי הפנייה לקלנאי תקשורת אך הוא טוען כי אין צורך למהר וכדאי להמתין לפחות עד גיל שנתיים וחצי. ילדי מבין הכל , מזהה חיות כשאני שואלת אותו: "היכן פרה" יודע להצביע. כנ"ל לגבי צבעים. אנא חוות דעתך , האם ההמתנה לא תפגע בו ? בברכה, שירן.
ההמתנה במהלך 3-4 חדשים לא תפגע בו, יחד עם זאת ודאי תהיה המתנה לתור ראשון אצל קלינאי התקשורת לכן כדאי כבר לפנות לקבלת התור לבדיקה ראשונית. לפי המתואר בנך נמצא באיחור מסויים מכוון שילדים בגיל זה כבר צריכים להגיד מספר רב של מילים בודדות ואף לחבר לפחות 2 מילים יחד. חשוב מכל, האם בנך מתקשר איתכם בצורה כל שהיא והאם הקשר הינו יעיל וממלא את צרכיו. בכל מיקרה, אל תסתפקי בתשובתו של הרופא, שעם כל הכבוד הינו רופא ולא מומחה להתפתחות. בקשי את ההפניה ופעלי לקבלת הדרכה והכוונה בהקדם, בנוסף לבדיקת השפה ותקשורת של בנך.
פרידה שלום, בתי בת שנתיים ושבעה חודשים, לפני 3 חודשים התחלתי לעבוד מחוץ לבית, ועקב כך לא יכותי לאסוף אותה מהגן כמו תמיד. כמו כן היה מצב די מתוח בבית עקב העבודה החדשה והיה צריך להתארגן מחדש וזה השפיע רע על כולנו, נויה החלה לגמגם ואני לא יודעת אם זה בגלל מה שהזכרתי )היא מאד קשורה אליי ולא מוכנה לקבל שהייה עם מישהו אחר חוץ ממני ומאביה( אני מאד מודאגת, יש כל מיני דיעות סביבי חלק אומרים לחכות שהמצב ישתפר לבד וחלק אומרים שצריך ללכת לאיבחון, כמה זמן צריך לחכות אם בכלל, האם ללכת לאיבחון לא יגרום להחרפת המצב בכך שנביא אותה לידי מודעות שיש לה בעייה? כרגע אנחנו לא מתייחסים לקשיים, רק מחכים בסבלנות שהיא תאמר את מה שהיא רוצה לומר, ונהיינו מאד רכים אליה כולל זה שאנו משתדלים להיות באוירה נינוחה ככל האפשר. יש לנו תור לקלינאית תקשורת בעוד חודשיים, האם זה רחוק מדיי, האם כדאי ללכת לקלינאית פרטית? אשמח מאד לקבל ייעוץ במהרה בתודה מראש
חוסר שתף בדיבור בילדים עד גיל 5-6 הינה תופעה נורמלית, במיוחד בגיל 2-3 כשהשפה נמצאת בשלב התפתחות מהירה, ריבוי אוצר מילים וצורות תחביריות ליד הצורך להתארגן ולהרכיב משפתים מורכבים יותר, גורמים לכך שהילד מתחיל לדבר לפני שמוכן להתחיל את המשפט בצורה מסודרת וחלקה. התופעה דורשת התיחסות מיוחדת כשהיא נמשכת מעבר לשנה, עם עליות וירידתו ובמידה וההרוים דואגים מאד רצוי לפנות לקבלת יעוץ והדרכה, וזה כדי ללמוד שהתופעה טבעית ומהווה חלק של התפתחות השפה והדיבור בילדים צעירים. לקריאת חומר בעניין זה כנסי לאתר האגודה הישראלית של קלינאי התקשורת. www.ishla.org.il בברכה
מהי סינקופה? אייך מזהים? כיצד ניתן לטפל? האים סינקופה גורמ\ת לעילפון ? מה התופעות?
זו מילה ישנה מאד! הכוונה לירידה בלחץ הדם שגורמת לעילפון, כמו בסרטים הישנים הגב' הייתה מתעלפת ומבקשת את המלחים שיעזרו לה להתעורר. לעתים המילה משמשת להגדרת חוסר תאום בין המערכות של הספקת דם ונאורולוגיות. היום המילה כמעת לא בשימוש ברפואה.
בתי בת 3 וחצי. מאז גיל שנתיים-שנתיים וחצי, אנו מבחינים אצלה בצרידות קלה. לפעמים מבחינים בכך יותר ולפעמים פחות. אין הדבר קשור להצטננות. ברצוני לציין שבתי החלה לדבר מצויין כבר בגיל שנה ולא היתה צרודה. כשציינתי זאת בפני רופא המשפחה, הוא המליץ לחכות חודש ולראות מה יקרה. מאז עברה יותר מחצי שנה. אינני רוצנ לפנות בשלב זה לרופא בכדי שלא תידבק בבעיות אחרות. ברצוני לשאול, האם תופעה זו מוכרת? האם יש דרכי טיפול מומלצות? בתודה מראש. מירב.
על פי תאורך בדיקת רופא אאג' המתמחה בתחום בדיקת מיתרי הקול בילדים נראת לי חיונית. יכולה להיות בעיה במבנה של המיתרים, סינוסיטיס או רפלוקס....... לשם אבחנה פבדלת פני לביה"ח דנה לילדים או לשניידר. בשניהם ישנם מומחים לבדיקת ילדים בגיל זה, אשר התמחו בתחום הלרינגולוגיה לילדים. המשיכי משם ואשמח לקבל את תוצאות הבדיקה ולכוון אותם בהמשך.
בני בן 4 פחות חודש ולאחר איבחון אובחן כסובל מדיספרקסיה . הוא מטופל אצל קלינאית תיקשורת עד כה פעמים בשבוע ולאחרונה ירדנו לטיפול פעם בשבוע . הוא מתקדם אך עדין הדיבור שלו לא מתאים לגילו . אוצר המילים שלו מצומצם ויש לו שיבושי היגוי רבים . בתחומים נוספים נעשו לו איבחונים ואין לו בעיות נוספות אלא להפך הוא קיבל ציונים מעל לממוצע לגילו . אני מחפשת דרכים נוספות לקדם אותו במסגרת שהיא לא הקלינאית תקשורת אלא מסגרות נוספות . האם ניתן ליעץ לי אלו תחומים יכולים לקדם אותו והיכן מומלץ לבצע אותם ( אם זה שחיה רכיבה על סוסים או תחומים אחרים שאיני מכירה )
דיספרקסיה הינה פגיעה ביכולת התיכנון של התנועות, בדיבור מתבטא בקושי בהיגוי ולעתים, יכולה להיות מלוות בקשיים ברכישת השפה. למה ירדו לפעם בשבוע בטיפול שהינו ספציפי לקושי? כיצד בנך אוכל ולועס? האם עושה זאת בצורה נקיה ובלעיסה מספקת? לעיסה יכולה לסיע לו בתחושת הפה והתנועה. בנוסף ישנם מרפאות בעיסוק שעובדות על תיכנון הפעולה בתחומים נוספים, במרחב, בתפקודי עפרון וכו', האם תחום זה נבדק? לעתים דיספרקסיה מתבטא בפעילויות נוספות מעבר לתחום האורלי, אך לא תמיד. תתיעצי עם הקלינאי המכיר ומטפל בבנך, בקשי לקבל הדרכה להמשך עבודה בבית, והכוונה על סיוע שתוכלי להושיט לבנך. באשר לרכיבה או פעילות אחרת, יכול לעזור בלתת לו פעילות שכיף לעשות, ללא מאמץ וקושי, לקבלת תחושה טובה על עצמו ולתחושת הצלחה עצמית, אל ודאי לא לשיפור הקשיים המוגדרים.
ביתי בת ארבע וחצי, ילדה מקסימה, מפותחת מבחינה מוטוריקה עדינה וגסה, אוהבת לצייר, פלפלית. אמש, שוחחתי עם הגננת שלה, ואחרי מחמאות אמרה לי הגננת שהיא חושבת שיש לביתי קושי בארגון, היא מסקלת מילים (מעט מאוד מילים) ובמפגשים נוהגת לחזור על תשובות שכבר נאמרו, היא לא מצליחה לסיים משימה עד הסוף. ברצוני לדעת, האם הבעיה יכולה לנבוע מחוסר בשלות, על לציין שהיא נמצאת בגן עם ילדים בני חמש וחמש וחצי (היא בין הצעירים) או טמפטרמנט גבוה, והאם עלי להתיעץ עם קלינאית תקשורת או מרפאה בעיסוק? אודה להתייחסותך המהירה.
מה זה מסקלת מילים? האם זו שגיעת כתיב או מילה חדשה? לא הבנתי מה הבעיה של הגננת. אם לא יודעת למי לפנות אז שאלי את הפסיכולוג/ית בגן, אם זה גן עירוני יש פסיכולוג בכל גן והוא יכול ליעץ. עייני גם באתר קלינאי התקשורת לקבלת מושג על תחום עיסוקינו ואז אולי תדעי במה קלינאי תקשורת יכול לסיע לביתך. אשמח לקבל עוד פרטים כדי ליעץ לך מה לעשות. אתר קלינאי התקשורת: www.ishla.org.il
שלום רב בתי בת שנתיים ושמונה מפותחת מבחינה מוטורית עדינה (ציור, גזירה וכו') יודעת להבחין בצבעים ובצורות גיאומטריות. בגיל שנתיים וששה חודשים התחילה לדבר במשפטים קצרים בני שלוש מילים.הבעיה היא שלעיתים קרובות היא נתקפת בבכי הסטרי תוך הטחת ראשה ברצפה, או בצרחות רמות.כמו כן, היא מעדיפה לשחק לבד ולא משתתפת במשחק עם הילדים בגן. הגננת התלוננה על התנהגות חריגה זו. פנינו לקלינאית תקשורת וזו הפנתה אותנו למרפאה בעיסוק הטוענת כי ביתי סובלת מבעיה ריגשית.היא נמצאת בטיפול אצל המרפאה בעיסוק כ-3 חדשים אך ההטבה מועטה, הן בשפה והן בהתנהגות. אני מודאגת מאוד בתודה מראש רחל
את מתארת בעיה בהתנהגות אשר איננה בתחום עיסוקה של מרפא בעיסוק. פני לאבחון למכון להתפתחות הילד, אשר יוכל, לאחר איבחון מקיף ודיון בתוך הצוות להחליט על איבחון או טיפול ייחודי לילדה. בינתיים חבל על הטיפולים שאינם מקדמים אותה!
לפרידה שלום, לבננו בן השנתיים וחצי יש עיכוב בהתפתחות השפה. הלכנו איתו להתפתחות הילד בבי"ח תל השומר, וקלניאית תקשורת הבחינה בפיגור בדיבור, והמליצה לנו מייד ללכת איתו לקלניאית תקשורת ולא לחכות לתור במרפאה של תל השומר כי יש תורים ארוכים. מסיבות כלכליות החלטנו ללכת לקלניאית תקשורת דרך הקופה , וכמובן שגם לשם חכינו כמה זמן. התחלנו ללכת לקלניאית תקשורת שלא הייתי מרוצה וגם לא הייתה כימיה איתה. בסופו של דבר הפסקנו ללכת אליה והתחלנו ללכת לקלניאית תקשורת אחרת דרך הקופה, לצערי אני לא הולכת עם בני לקלניאית תקשורת הנ"ל אלא בעלי (היות והוא מובטל ואני לא יכולה להעדר מעבודה). שאני שואלת את בעלי מה הקלניאית תקשורת עושה איתו , אז היא אומר שהיא עדיין מנסה לאבחן אותו (הם כבר היו אצלה 6 ביקורים של 1/2 שעה כל ביקור) והיא קצת משחקת איתו, והיא מלמדת את בעלי כיצד לדבר עם בנינו וכד'. תכלס-אני לא רואה התקדמות דרמטית בדיבור שלו, נכון שכעת הוא יותר מחקה מילים , ורוב המילים שלו הם חצי הבהרה ולא כל המילה, אך עדיין הוא מאד "מפגר" בדיבור לעומת יתר הילדים בגילו. השאלות שלי הן: א) האם אם נלך לקלניאית תקשורת פרטית (עם המלצות) יכול לעזור יותר. אני פשוט חוששת שאנחנו "שורפים" זמן עם הקלניאית מקופ"ח וגם 1/2 שעה לביקור נראה לי קצת מידי. אני חייבת לציין שאנחנו מדברים עם בנינו המון, מדגישים לו מילים, מראים לו עצמים ואומרים מה זה וכד'. בנינו נבון ומבין הכל אך יש קושי בדיבור, אני חייבת לציין שהוא מתוסכל שהוא לא מדבר והוא מרביץ בגן לילדים . כמה זמן לוקח לשפר דיבור אצל ילד ששפתו מעוכבת, אני חוששת שאם לא נפעל נכון, יהיה לנו קשיים בעתיד, והוא יצטרך ללכת לגן מיוחד וכצ' אודה על חוות דעתך וגם אם את יכולה להמליץ לנו על קלניאות תקשורת באזור ר"ג-ת"א. בתודה מראש אמא מודאגת.
אני מבינה את דאגתך... המלצותי: 1.רכשי את הספר של הנן (HANEN) דרך אגודת קלינאי התקשורת, הספר מיועד להדרכה להורים עם ילדים בעלי איחור התפתחותי בשפה (ולא "פיגור"). עיון בספר יתן להם הכוונה להתחברות למה שבינכם עושה ויככון אותכם לקידום שפתו. 2. תהליך התקדמות בשפה הינו כמו כל תהליך, לוקח זמן וצריך סבלנות. 3. את מתארת התקדמות מסויימת בשפה ובדיבור ועל כן, ניראה לי שאתם בכוון הנכון. 4. במידה ותחושתכם לא נטחה בקשו מהמכון להתפתחות הילד להפנות את בינכם להשמה בגן שפתי, נכון שכידי להכנס אליו צריך לעבור ועדת השמה לחינוך מיוחד, אך בגיל הזה שילוב בגן שפתי לשנה יכול לקדם אותו בצורה טובה, מכוון שמדובר על עבודה משולבת של קלינאי וגן ילדים שעובדים במיוחד על ההבט השפתי והתקשורת. 5. בכל מיקרה, אולי בינתיים הגיעה התור שלכם לטיפול במכון, בררו את העניין ואל תוותרו. 6. אשמח להמשיך ולקבל עוד פרטים על התפתחותו הכללית והתקשורת בגן ובבית.
אני גרה באיזור הצפון (קריות) ואני סובלת מירידה פרוגרסיבית בשמיעה (כרגע בסביבות 60 דציבלים דו צדדי סף שמיעה עם ירידה נוספת בטונים הגבוהים). אני במעקה אצל רופא אאג בקופה, אך רציתי לדעת אם תוכלי ליעץ לי על רופא/ה אאג מומחה בשיקום שמיעה באיזור חיפה והצפון (במידה ומוכר לך מישהו). המון המון תודה
אני ממליצה שתי]ני לבית חולים בני ציון (רוטשילד) מנהלת המחלקה פרופ' מיכל לונץ ודאי תסייע לך רבות.
שלום רב! רציתי להתייעץ לגבי אחיינית שלי: היא בת 3 ועזבה עם הוריה את הארץ בהיותה בת שנה וחצי, לאחר חצי שנה נכנסה למעון בארץ מגוריה בו דוברים באנגלית, כאשר בבית דוברים את שתי השפות יחד. אחותי טוענת כי הילדה אינה מזהה צבעים ( בעברית ובאנגלית)וכן מתקשה בשליפת שמות עצם. שאלתי האם יש קשר בין הקושי לשימוש בשתי השפות או שהדבר נובע מקושי אחר? תודה מראש אפרת
יהיה זה חסר אחראיות מצידי לנסות לענות לגבי האחינית שלך. באופן כללי מתן שם לצבע הינו תפקיד שונה מזהוי הצבע - כמו למצוא צבעיים זהים (להראות לה צבע ולבקש שתמצא עוד חפצים באותו צבע) בעניין של מתן שם - צריך לדעת מה ההיסטוריה השפתית שלה , התפתחות השפה והדיבור, נכונות לתקשר והסתגלות למקרום בו היא נמצאת, לכן קשה מאד להתיחס. אם אחותך מודאגת רצוי שתתיעץ עם קלינאי תקשורת בארץ בה היא נמצאת.
בבדיקת ENG ובבדיקות נוספות שעברתי על ידי רופא אף אוזן גרון הופיע הביטוי "ניד עצמוני". מה המשמעות של ביטוי זה בהקשר של בעיות שיווי משקל ואוזניים? מהו בכלל ניד עצמוני??? תודה.
כניראה שהכוונה היא לגירוי עצמי של המערכת לשיווי משקל, אשר מהווה חלק של מערכת האוזן הפנימי. בתוך האוזן הפנימימ ישנה מערכת של תעלות סגלגליות, אשר מערירה מידע על תנוחת הראש והגוף למוח, והיא חלק של המערכת השומרת על שווי משקל (ביחד עם הידע דרך הראיה והתחושה של המערכת הפרופיוצפטיבי של הפרקים בגוף) בדיקת ENG מאפשרת סימולציה של מצבים הדורשים תגובה ועיצוב של הגוף על פי המידע שמועבר מההאוזן.
עד איזה גיל, איחור בדיבור אצל ילד ששמיעתו והתפתחותו תקינים, נחשב עדיין נורמאלי?
תלוי בגורמים רבים נוספים כמו התפתחותו הכללית, חשיפתו לגירויים שפתיים, נחיצות של דיבור למילוי צרכיו ורצונו לתקשר עם סביבתו. באופן כללי ילד בגיל שנתיים צריך לחבר לפחות שתי מילים ביחד ובגיל 3 וחצי להיות ברור לאנשים בסביבתו הרחוקה. היום ישנה בדיקת תקשור בגיל שנתיים ושלושה חודשים המתבצעת הטיפות החלב ומסייעת האיתור ילדים עם צורך באיבחון מקיף בשפה. רצוי להתיעץ עם קלינאי תקשורת במידה ומתעוררות שאלות ספציפיות, לאח רשהקלינאי יצפה בילד במהלך משחק או אינראקציה עם סביבתו.
האם נטיה לשמוע צפצוף באוזן מעידה על פגיעה בעור התוף?
לא, היא מעידה על שינויים בעצב השמיעה... בעקבות חשיפה לרעש, שינויים מטבוליים או בלחץ הדם, בין היתר. מדובר על גירוי של העצב עצמו ולא במחלה של עור התוף.
בשנים האחרונות צליל הקול שלי הולך ונעשה עמום ולא ברור שמתי לב שאנשים לא מבינים מה אני אומר. מי מה יכולה לנבוע הבעיה ?
הבעיה יכולה להיות עקב ירידה בשמיעה, קושי בנשימה, ועד לפגיעה נאורומוסקולרית בשם דיספוניה ספסטית. פנה לרופא אאג' המתמחה במחלות הגרון, קבל את היעוץ שלו ולאחר מכן בקש הפנינ לקלינאי תקשורת העוסק בתחום בעיות הקול. ביחד יוכלו לפתור את התאלומה ולהמליץ מה לעשות בחלק מבתי החולים יש צוות של רופא וקלינאי המקיימים מרפאת קול, האופן קבוע. יש מרפאות כאלו בביה"ח הדסה, בלינסון ואיכילוב.
בני בן קרוב לשנתיים וחצי סובל מעיכוב שפה. הוא משמיע כמעט אך ורק תנועות ואינו מסוגל להפיק עיצורים, שלא לדבר על מילים או ג'יבריש, כלומר הוא משמעי בעיקר "אהה, אווו" וכדומה. בחודשיים האחרונים רכש את המילים, לא, אמא ואבא. אם כי בשבועות האחרונים שוב אין התקדמות משמעותית ברכישת שפה. הוא בטיפול של קלינאית תקשרות כבר קרוב לשנה הסבורה כי מדובר בקושי בתכנון. עבר בגיל שנה ותשעה חודשים אבחון במכון להתפתחות הילד בו צויין כי ייתכן ומדובר בעיכוב שפתי אולם יש גם חשש לבעיית תקשורת, מאחר ואותר פער בהבנה בהתייחס למצופה מבני גילו. בגיל שנתיים וחודשיים עבר אבחון נוסף באותו מקום, בו נשללה בעיית התקשורת וצויין כי מדובר רק בעיכוב שפתי. בגיל שנתיים עבר אבחון במכון בייקר באוניברסיטת בר-אילן בו צויין כי לא נמצאו אינדיקציות לבעיית תקשורת. הילד חברותי, משחק עם ילדים הן גדולים ממנו והן בגילו, אקטיבי יוזם ומגיב. הוא מבין כמעט כל דבר, אינו סובל מבעיות התפתחותיות נוספות מלבד נושא השפה. הדוגמא הטובה ביותר לתיאור הבעיה הינה נושא חיקוי החיות, הוא מבחין בין החיות השונות אך אינו מצליח לייצר את התנועה המלווה למשל לשאלה איך עושה פרה יענה "אוו" במקום "מוו". אנחנו שוקלים לקחת אותו לאבחון נוסף במכון להתפתחות הילד בתל השומר. - האם יש מקום לאבחון נוסף? - האם להערכתכם מדובר ב- PDD או בבעיית שפה? -באם מדובר באפרקסיה- מה אופן הטיפול המומלץ, מה הפרוגנוזה בהפרעה מסוג זה, למה עלינו לצפות?
אפרקסיה או בעצם, דיספרקסיה הינה תופעה של קושי בתכנות תנועה ולעתים מתבטא בתחומים מוטוריים נוספים, כמו בתנועה במרחב (תכנון לקוי) או בקושי בפעילות בידיים. יש צורך ךברר באופן יסודי את היכולת תוכנות ופעולה בתחומים נוספים לדיבור. כניראה יש גם פגיעה ברכישת השפה, שהיא משנית לקושי בהבעה וקבלת תגובות מהסביבה. למה לצפות? אם הבעיה חריפה רצוי לתת לו עמצאי תקשורת נוספים כמו תקשורת חלופית ותומכת, אשר יכולים לסיע לו בתקשורת עם הסביבה ובהתפתחות של המשגה והפשטה של המחשבה. כל עמצאי תקשורת 0ג'סטות, סימנים, תמונות וסמלים, הכל לגיטימי לקידום התקשורת. ניתן לבדוק אותו שוב במכון להתפתחות הילד, עם בקשה להצבת תוכנית טיפולית מקיפה ורב תחומית. מכוון שהילד נבדק ולא נמצא עדות ל PDD אין מקום לדיון בעניין זה, שנראה לחלוטין לא שייך. בחודש פברואר מקיימת אגודת קלינאי התקשורת קדם כינוס אשר יעסוק רק בנושא הדיספרקסיה וקשיי דיבור, בדקו אם הקלינאית התטפלת בילדכם תקח חלק ביום זה, במידה ולא, עודדו אותה לעשות זאת. בברכה פרידה
פרידה, תודה על התיחסותך המקיפה. אני זקוקה להבהרות: 1. מה כוונתך ב-"קושי בהבעה ותגובות מהסביבה"? 2. האם הילד אפרקסי / דיספרקסי? 3. האם להערכתך הילד ידבר, ואם כן מתי? 4. האם יתכן מצב של חוסר דיבור בגלל בשלות מאוחרת? כוונתי היא שיבוא יום שהילד יתחיל לדבר בלי שום הכוונה או עזרה? אני רק רוצה להוסיף,שבאבחון בהתפתחות הילד,טענה הרופאה שלדעתה אין צורך בקלינאית, אך היא מאשרת לילד 6 חודשים נוספים רק בגלל שהוא כבר בטיפול. בברכה, ענת.
שלום רב, האם את יכולה לכתוב מהו סדר הרכישה של ההגאים בעברית? (כלומר, באיזה גיל פחות או יותר נרכש כל הגא). תודה!
רכישת ההגאים מתפרשת על פני מספר שנים ונקבע על פי גיל הרכישה של כל הגה, על פי 90% של הילדים, והוא: התנועות נרכשות בד"כ בלי בעיה, פרט ל e אשר לעתים יש איתו בעיה וניתן לטיפול החל מגיל 3.5 ח בגיל 3.5/4 ד/ט/ת בגיל 4 ק/ג/ד בגיל 4.5 ר/ל בגיל 5 שורקות לאחר גיל 5.5/6 בהתאם לגיל כניסה לביה"ס והחלפת השיניים כמובן שצריך לקחת בחשבון גורמים רבים בהחלטה בקשר להתערבות, הגילאים הינם קשורים להתפתחות הכללית והשפתית של כל ילד וההחלטה לגבי הצורך בהתערבות הינה אישית, לכל אחד.
יש לי שאלה לגבי בני בן ה-3 בני בן השלוש בפעוטון של 14 ילדים בני שנתיים שלוש בבית ובכלל הוא מדבר מאוד יפה ויש לו שפה מאוד עשירה אבל כשהוא נכנס לגן הוא מפסיק לדבר גם עם הגננת גם עם המטפלת וגם עם הילדים הכל הוא עושה בתנועות בראש של כן ולא גם איתי הוא מדבר בפנטומימה ולפעמים מדבר בשקט שלא ישמעו אותו אבל כשיוצאים מפתח הגן הוא מתחיל לדבר רגיל זה מאוד מטריד אותי כי בסך הכל במשך 8 שעות הוא כמעט ולא מדבר זה גם קשה לתקשר - גם לגננת וגם לילדים מה אפשר לעשות? איך לטפל בבעיה?
כעת אין עדיין בעיה הדורשת טיפול. האם בנך מתנהג כך גם במצבים חברתיים שלא קשורים לגן, עם המשפחה המורחבת או אנשים זרים? יש מצבים של "חרדה חברתית" בהם הילד מעדיף לא לדבר, לא הייתי רוצה להתיחס לתופעה כ"בעיה", כדאי לא ללחוץ ולא לדרוש שידבר אלה לתת לו הרגשה טובה שתעודד אותו לתקשר, עם או בלי דיבור.... בעקרון כשירגיש בטוח ומוגן, וירגיש צורך ידבר... על פי הקצב האישי שלו. כדאי בעקר לעקוב ולוודא שאינו סובל או מוענש עקב השתיקה ולתת לו את הזמן שלו. אשמח לשמוע על התפתחויות התחום זה ועל התנהגותו התקשורתית עם אנשים אחרים, שלא בגן.
פרידה שלום תודה על התשובה המהירה. בני בחברת המשפחה המורחבת ואנשים זרים בתחילה חושש קצת "להשמיע" את עצמו אבל לאחר שהוא "מתרגל" לחברת האנשים הוא נפתח ומתחיל לדבר, אבל יש לו את מחסום הבושה. בגן הוא כבר מדבר עם הילדים - לדברי הגננת - אבל אני לא שמעתי אותו מדבר. ויום אחד שלחתי איתו לגן את ביתי בת ה- 9 והוא דיבר גם עם הגננת וגם עם הילדים - הרגיש יותר בטחון - ואפילו הרגיש משוחרר מידי. הייתי רוצה להדגיש ולומר שהגננת מחבקת אותו ומלטפת אותו ואפילו כאשר היא שואלת אותו שאלה והיא רואה שהוא לא עונה היא מנסה שוב וכדי שהילדים לא יראו בו חריג היא מנסחת את השאלה שהוא יוכל לענות בראשו בתשובה של כן ולא. היא גם מדרבנת שניב יפגש אחר הצהריים עם ילדים בגן להתחיל עם ילד אחד שכאשר הם יהיו חברים אחר הצהריים בגן יהיה לבני מובן מאליו לדבר ולהפתח אליו ואל שאר הילדים. וגם שהיא תבקר בביתנו. בברכה אביבה
בשיחה עם הגננת , התברר לי שלבני בן 4.5 יש בעיית ריכוז כאשר יושבים בקבוצה . הוא כנראה אינו מקשיב , ואינו עונה לענין . בזמן הריכוז הוא מתעסק בנעליו ובבגדיו . עלי לציין שהוא לא מפריע לקבוצה . כמו כן , בקשר 1:1 הוא משתף פעולה , מרוכז , עונה לענין ומשתתף בכל . בכללי , הוא ילד נורמלי ורגיל לחלוטין , ולא נתקלתי בבעייה עד כה . מה יכולה להיות הסיבה , ואיך פותרים אותה ? תודה .
יכול להיות שהריכז לא מעניין אותו ושיש לו מספיק משמעת עצמית כדי לא להפריע לגננת? ילדים, במיוחד בנים, בגיל זה מתעניינים בכל דבר ולא תמיד יש להם אורך רוח לשבת בריכוז ובפעילות קבוצתית. אם אינו מפריעה ובסה"כ נראה שמרוצה מהגן אין כניראה בעיה מיוחדת. כמובן שעם הזמן התכונה הזאת צריכה להשתפר וצריך להיות קשוב לנאמר בשיח קבוצתי, אך מותר לו עדיין לא להתעניין. עקבי אחר הריכוז במצבים עם אנישם אחרים ובמשפחה, האם עוקב אחר השיחה סביב השולחן בארוחות ובדברים הנאמרים בין אנשים ולא רק ישירות אליו? האם חל שיפור, לו קטן, בהתעניינותו בנעשה סביבו? ובקשר שלא עם סביבה? בשלב זה כדאי לעקוב ולנסות לעניין אותו בפעילויות בקבוצות קטנות של מספר ילדים מועט.
שלום יש לי ילד בן שנה וחצי שמבחינה התפתחותית עשה הכל מהר החל מזחילה בגיל חמישה חודשים ועד הליכה בגיל עשרה חודשים. את הארוחות שלו הוא רוצה אך ורק לאכול לבד אפשר להגיד ילד מאוד עצמי מבחינת הדיבור שלו יש מספר מילים בודדות שאפשר להבין כל השאר זה גיבריש אבל הוא יודע להצביע לכיוון הדברים שהוא רוצה ולחקות חיות כמו כלב , פרה וכו' שאלתי היא שנאמר לי שמכיוון שהוא עושה הכול מהר יכול להיות שהדיבור שלו יתעכב זאת אומרת שאחד בא על חשבון השני. אשמח לקבל את חוות דעתך על כך ואם יש משהו שאפשא לעשות. תודה
נשמע לי שהינך מתארת ילד עם התפתחות תקינה וגם מבחינה שפתית התפתחותו תקינה. אין לפי תאורך מקום לדאגה או "לעשות משהו" יותר מאשר להמשיך לטפח ולהנות ממנו. ישנם סברות שמקרות בקצב התפתחות שונה בין התפקודים, ובין בנים ובנות, סה"כ מה שחשוב זה שיש השגים התפתחותיים והתקדמות, על פי הקצב האישי.
פרידה שלום ביתי, בת שנתיים וחמישה חודשים, מדברת מגיל מאוד מוקדם. שפתה עשירה מאוד יחסית לגילה והיא משתמשת במשפטים מורכבים ורבים אבל... היא מדברת על עצמה רק בגוף שלישי: היא, שלה, אצלה, לה, אליה, איתה וכו'. כשאני שואלת: איך אומרים זאת נכון? היא מיד מתקנת ומשתמשת בגוף ראשון אבל זה נדיר שהיא משתמשת בעצמה בצורה הנכונה. נראה לי שזה נובע מכך שהיא שומעת אותי ואת בעלי מדברים בינינו עליה בגוף שלישי אבל אנחנו מאוד מקפידים לדבר על עצמנו בפניה בגוף ראשון (אני אוכלת ולא "אמא אוכלת"). פרט לכך אין לה שגיאות חריגות היא יודעת להשתמש בפעלים ובגופים ע"פ זמן, יחיד-רבים ומין. אני חוששת שהדיבור בגוף שלישי שגור מאוד בפיה ולמרות שהיא יודעת את כללי הדיבור בגוף ראשון, קשה לה ליישם אותם בגלל ההרגל. האם יש מקום לדאגה וצורך לפנות לטיפול? כיצד עלינו לנהוג עימה ביום יום? בתודה רויטל
לא ניראה לי שיש מקום לדאגה. שימי לב, פני אליה בגוף שני ולא על פי שמה: את ולא ..... רוצה. כמו כן, השתמשי בתואר השם היא רוצה לגבי מישהו אחר ואת רוצה לעצה... תתארי לה את אשר היא עושה בגוך שני (את) ושאלי אותה מי עושה (אני....) תשתדלי לחזור על דבריה בגוף שני ולשאול אותה שנית מה היא.... כדי לעודד אותה להשתמש בגוף ראשון, ללא שאלה מה נכון, מכוון שאז את למעשה מתרגלת אותה בכלל ולא בשימוש טבעי.
שלום רב יש לנו שתי ילדים קטנים אחד בן חצי שנה והשניה בת כשנתיים אני מדבר איתם עברית ואשתי אנגלית שזה שפת האם שלה ,ובינינו אנחנו מדברים עברית כמובן שגם הסבים מכל צד מדברים בשפתם מה שקורה אבל בפועל זה שלפעמים אשתי שרה לה שירים מהגן בעברית ואני משתרבב לי מילים באנגלית כשאנחנו רואים תוכניות באנגלית יש מצב שהיא רואה תוכנית באנגלית ואחרי זה דיג דיג דוג בעברית למשל יש מילים שהיא כבר אמרה מאוד ברור ועכשיו הם משתרבבים לה והיא לא מדברת הרבה והיא מתוסכלת מזה יכול להיות שאנחנו תורמים למצב הזה?
ככל שהפה של הילדה מתקדמת כך תיראו ביתר בהירות את היכולת להתמודד עם שתי שפות. חשוב שהפניה של בל אחד מכם תהיה עקבית בשפה שנבחרה, על פי התלטתכם. חשיפה לשתי שפות כשלעצמה אינה גורמת לקיי שפה, אך בשלב של חיבור של שני מילים ביחד (מעבר לשלב דו- מילי לעומת המילים הבודדות) יכולה להיות יחסית "קשה" מכוון שזהו הזמן של התחלת שימוש בכללי תחביר ויכול להיות קושי או הארכה של השלב הזה. כעת אתה אומר שהיא "מתוסכלת" לא יודעת על סמך זה התרשמת מכך, בילדים ללא קשיי שפה אין בעיה של חשיפה לשתי שפות וכעת היא עדיין לא נשמעת כבעלת קושי ספציפי. תהיו בטוחים שהילדה תעבור את בדיקת הסינון לתיקשורת בטיפת חלב ובמידה ויתגלה צורך, פנו לקבלת יעוץ אישי אצל קלינאי תקשורת. אם תרגישו צורך או העדר התקדמות בשפה במהלך תקופה שלל חודש-חודשיים - פנו לאבחון וקבלת יעוץ אישי. בינתיים שימרו על הפרדת השפות: "מבוגר אחד-שפה אחת" ודיבור אלה בשפה עשירה ורגילה, תוך תירגום של מושגים ולא בשימוש במילים של שפה אחת והשניה, ללא אבחנה ביניהן. האם היא מבינה את ל הנאמר לה ומצבים שפתיים ותקשורתיים בשתי השפות? האם היא הולכת לגן?
שלום תודה על העזרה --רציתי רק להגיד לך שהיא מגיבה לשתי השפות וכן היא הולכת לגן רק לאחרונה היא משבשת את המילים באנגלית (למשל היא אומרת moy במקום more ולפני כן היא הייתה מבטא את זה נכון -הרבה זמן) אני מתרגז לפעמים על אשתי שמתחילה פתאום לשיר לה שירים של חנוכה בעברית היא מתעקשת שזה שטויות -אם היא מדברת גם קצת עברית אני אמשיך לעקוב אחרי זה תודה
שלום , להלן שאלתי יש לי ילדה בת 4 (בכורה מבין 3 ילדים) ומזה כמספר חודשים היא החלה לגמגם ולאחרונה זה נראה מחמיר , מאחר והיא כולה מתעוותת כשהיא מנסה לאמר משהו , לפעמים נתקע לה ולפעמים היא ממש "נעזרת" באצבעות ע"מ לאמר משהו אולם יצוין כי לפעמים היא כלל לא מגמגמת , נראה כאילו היא מנסה לשיר את המשפט שברצונה לאמר , שכן בשיר אינה מגמגמת כלל האם מדובר בתופעה טבעית חולפת או שמא יש מקום לדאגה ולטיפולים ???
הינך מוזמן לעיין בפרק הרלוונטי לבעיה המתוארת באתר של קלינאי התקשורת, לקבלת מידע כללי בנושא.www.ishla.org.il על פי תאורך ניראה לי שמדובר על תופעה הקרואיה "חוסר שטף בדיבור" וקשורה להתפתחות נורמלת של הדיבור, בילדים, וב- 75% מהילדים עוברת מעצמה עד לכניסה לבית הספר. בכל מיקרה אם אתה דואג כדאי לקבל עצה מקלינאי תקשורת המתמחה בטיפול בילדים, תוכל לפנו דרך קופ"ח או באופן פרטי. מקוה שתקבל מימד חדש ותסיר דאגה מליבך!
שלום בעלי עבר ארוע מוחי כרגע הוא נמצא בבית אבות אני מחפשת עבורו קלינאית תקשורת אנא צרו עימי קשר בטלפון 03-5405231 תודה
שלום פרידה... רציתי לדעת אם את מכירה קלינאית שיכולה לעבוד עם ילד מונשם באיזור עפולה? אם יש לך מישהו אנא צרי קשר: 6400556 050-536535 תודה.
שלום הילד שלי לא מדבר ,יש לו רק 3-4 מלים אני פנית לקלינאית תקשורת אבל בינתיים איך אני יכול לעזור לו
מומלץ לרכוש את הספר המדריך הורים לילדים עם איחור התפתחותי בשפה ספר hanen (הנן) נמכר ללא כוונות רווח על ידי אגודת קלינאי התקשורת 03-9217815 בברכה
שלום אני לא כל כך הבנתי. כאשר אני אומר לילד תחזור אחרי או תגיד "כדור" זה חיקוי. אבל כאשר אני רק אומר "כדור" בלי לבקש ממנו להגיד או לחזור אחרי זה MODELING האם זאת הכוונה? תודה רבה מראש.
בהחלט כן, זו הכוונה. ילדים לומדים שפה בעקבות הנטיה הטבעית של הילד לחקות את ההתנהגות המילולית הטבעית של האנשים בסביבה, לכן ילדים לומדים את הנאמר ולא את השפה הספרותית שלומדים בשירי ילדים או סיפורי ילדים. שפה הינה אישות טבעית ולכן הרכישה של השפה בתנאים האלה הינה תואמת את "הטבע האנושי". חשוב כיצד ילדים לומדים כללות או ביטויים שבחיים לא היינו מלמדים אותם באופן מובנה?! בנוסף: כשאתה אומר לילד "תגיד ....." הוא לומד לבצע פקודה ולחזור על מילה, לא תמיד בשימוש המתאים.
בני בן השנה ו 11 חודשים מדבר רק מילים ואינו מחבר משפטים האם יש סיבה לדאגה ?אחיו הגדול בן 4 וחצי מטופל מגיל 3 אצל קלנאית תקשורת עקב בעיות דיבור שנבעו מירידה בשמיעה.
בעקרון בנך הקטן מדבר בהתאם לנורמה, חשוב לברר האם ישנה התקדמות בדיבור (יותר מילים בודדות, חיקוי יותר פעיל, הבעה של מילים מרובות וכו' וכמובן, האם שמיעתו תקינה) בגיל שנתיים ושלושה חודשים הילד יוזמן לבדיקת תקשורת בטיפת חלב, תבצעי את הבדיקה אז ותנהגי על פי המלצות האחיות שם. תוכלי גם להתיעץ עם הקלינאי שמטפלת בבנך הבוגר. בעקרון אין עדיין מקום לדאגה.
תודה על תשובתך המהירה ומספקת
שלום מה זה MODELING מה ההבדל בין MODELING לבין חיקוי.
מודלים זה לתת דגם לחיקוי, חיקוי זו הפעולה המצבוצעת על ידי זה שמחקה בהתפתחות שפה: modeling זה מה שההורים עושים לגבי השפה של הילד (הם מהווים דוגמא) חיקוי זה מה שהילד עושה.