פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
מנהל פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
שלום, איפה ניתן למצוא חומר על דיבור אסצויטיבי אצל ילדים? בתודה , רונית
בסיפריה בתל השומר (בית ספר להפרעות בתקשורת), נסי גם את המחלקה לפסיכולוגיה בכל סיפריה מתאימה. בהצלחה
חומר בנושא וטיפול התנהגותי תחת הערך bizzare speech
אני סובל זה שמונה שבועות מצרידות קשה. רופא מומחה לא.א.ג. מצא בצקת מעטה ולאחר טיפול תרופתי במשך כמה שבועות המליץ על תרגילי דיבור בסגנון pushing הייתי שמח לקבל דרך פורום זה דוגמאות של תרגילים כאלה עד שאקבע תור לקלינאי תקשורת.
מתן תרגילים ספציפיים, ללא בקרה יכולה להעמיד אותך במצב גרוע ממצבך הנוכחי. לך לטיפול אצל קלינאי בעל נסיון ואם התור ארוך למדי, פנה לטיפול באופן פרטי ובקש השתתפות הקופה (במידה והינך זכאי להחזר או טיפול שלהם) בכל מיקרה, המלצת הרופא על תרגיל מסויים שאול למצב בו אני אמליץ לך על תרופה (מחוץ לאחריות המקצועית) ולכן אני ממליצה להמתין לטיפול כוללני ותירגול, בבקרה וצורה ככל שתקבל המלצה מהקלינאי האחראי לטיפולך.
לגב' קורנברוט! תודה רבה על ההתיחסות לשאלתי.
פרידה, שלום! ותודה על תגובתך. בעבר נבדקתי אצל אא'ג והכל נמצא תקין לעניין השמיעה. אני גרה בירושלים וחברה בקופ"ח כללית. אם אוכל להעזר במומחה טוב יותר שלא דרך הקופה, אני מעדיפה. כי חשוב לי לקבל את האבחון הטוב ביותר. לא הבנתי כיצד עלי לפנות אליך באופן אישי. ושוב תודה טליה
תלחצי על התנונה שלי, בעמצאות העכבר ותפתח חלון עם הפרטים שלי, אשמח לקבל את פניתך. תוכלי גם לכתוב אלי ישירות, דרך אתר קלינאי התקשור, [email protected]
שלום לכולם. אני מנסה ללמוד על תופעת חוסר שטף לא אוראלי. אשמח אם אוכל לשמוע מנסיונכם האישי ו/או המקצועי על שני הנושאים הבאים: 1. חוסר שטף בקרב דוברי שפת סימנים (בדברם בש"ס, לא בדברם אוראלית). 2. מאפייני כתיבה אצל מגמגמים. תודה רבה !
בספרים, מאמרים או באינטרנט יתקבלו אף הם בברכה. תודה!
גמגום הינה תופעה הקורת בדיבור. יש מאפיינים לא מילוליים מעטים למדי שיכולים להופיעה באוכלוסיה הכללית ולו דוקה בקרב מגמגמים. חפש על אירגון במרחב ולמידה ותפקוד של פעילות ברצף.
שלום, בני בן 4 בעל ליקויי דיבור. בשיחת ייעוץ עם קלינאית הוצע לי טופל באמצעות מכשירים למינהם לחיזוק שריר הלשון. האם הדבר מוכר ובעל הוכחות?
יש כל מיני גישות לנושא זה. לדעתי צריך לבדוק היטב את ]עילות הלשון והפרדת התנועה בין אברי הדיבור וכמו כן, לבדוק מה הן הקשיים המתגלים. לעתים תפקוד האכילה זורק אור רב על תפקודי אברי הדיבור וכן תירגולי לעיסה (כמו לעיסת מסטיק ואוכל קשה) מנבים תוצאות טיובות מבחינת תנועת אברי הפה. המכשירים הקיימים מנסים לעודד תחונה ותנועה של הלשון, לדעתי בנך צעיר למדי לשימוש במכשור זה וגרוע מזה, הוא יכול לפתח סלידה והמגע בפה. כמובן שדברי האמרים באופן כללי ואם הינך סומכת על הקלינאי ושיקול דעתי עליך לקבל ממנה את המידע הרלוונטי ולהחליט לאחר בירור לשביעות רצונך
שלום, אני חיילת משוחררת השוקלת ללמוד הפרעות בתקשורת. האם ניתן ללמוד את הנושא באוניברסיטת תל-אביב? איפה עוד ניתן ללמוד ומהם המוסדות המומלצים? בברכה, יסמין.
המקצוע נלמד בשלושה מקומות עיקריים בארץ: באוניברסיטת תל אביב (תל השומר), במכללת הדסה בירושלים ובאוניברסיטת חיפה. לפירוט מלא ראי כאן: http://www.ishla.org.il/how_to_learn.htm בהצלחה.
לבני בן ה - 16 יש בעיות בלימודים. הוא לא מסוגל לשבת וללמוד בלי להפריע אפילו יום אחד. היינו ביועצים, היינו בשיעורים פרטיים, היינו בנורולוג, אך כלום לא עוזר. לילד קשה ללמוד. מצד אחד הוא מבטיח שישתנה ומראה רצון ללמוד, אך ללא הצלחה. אשמח לקבל תגובה לאן נוכל לפנות בכדי לקבל עזרה.
האם פניתם לפסיכולוג שמתמחה בגיל ההתבגרות? מה נאמר אצל הנאורולוג? האם יש חשד להפרעת קשב וריכוז ADHD? האם תפקודי הלמידה שלו תקינים? אם אין קשיי למידה אז יותר סביר להעלות את הצורך ביעץ פסיכולוגי, יחד עם זאת צריך להתיחס להתנהגותו בהמשך לסיפור ההתפתחות שלו ולנעשה בסביבת משפחתו וחבריו. כיצד התפתחותו המינית והפיזית מתקדמת? האם עבר בדיקות רפואיות כלליות, כולל העמסת סוכר ושינוים מטבוליים? לצערי שאלתכם מעלה יותר שאלות מאשר תשובות, מקווה שעזרתי בפתיחת ערוצי לשיבה. בהצלחה
האם תפקודי הלמידה שלו תקינים? ---- לא הם לא תקינים, היה אצל פסיכולוג קיבל הקלה בכיתה במבחנים
שלום! , אני סטודנטית לחינוך מיוחד, ואני מחפשת חומר על מודעות פונולוגית וכן על שלבי התפתחות תקינים של השפה. בעקבוד הידע הנ"ל עלי לחבר מעין מבדק לילדה בגיל 5 עם קושי שפתי-רגשי. נא עיזרו לי לארגן את החומר מכיוון שאני מבולבלת. תודה מראש.
פני לסיפריה במכון להפרעות בתקשורת בתל השומר, שם יש סיפריה של בית הספר להפרעות בתקשורת עם כל החומר, כולל עבודות סמינריוניות של תלמידים ומבחנים מוכנים. נסי גם במכללת הדסה בי-ם ובוניב' חיפה בהם פתחו תוכניות לימוד נוספים - שם אולי יש גם חומר בעברית אך לדעתי לא תמצאי עבודות.
שלבי התפתחות תקינה של השפה כולל האספקט הפונולוגי בספר המצויין "ילד מה הוא אומר" רום, סגל וצור הוצאת מכון מופ"ת
היי אני בת 25 וסבלתי מדיכאון בשנה האחרונה. כבר מס' חודשים שהדיכאון חלף, אך שמתי לב שיש לי שינוי בדיבור - הקול שלי נהיה צרוד יותר וצליל הקול השתנה (לא יודעת איך לתאר בדיוק, באופן כללי נהיה פחות זורם ופחות נעים) , ההמילים נתקעות לי, לא מצליחה לבטא אותן כמו שצריך.האם זה פסיכולוגי ובר חלוף או שייתכן כי יש פגיעה פזיולוגית ומה עליי לעשות?האם יש צורך בתרגילים? ועוד, אחד התחביבים שלי זה שירה ולאחר דיכאון כנראה נהיתה לי בעיה במיתרים - אני מתקשה לשיר, כאליו משהו חוסם את הקול. האם זה מדיכאון, האם זה יחלוף והאם עליי לעשות דבר מה בנידון או לחכות? תודה
טיפול תרופתי אשר משנה את כמות ההפרשות בריריות, גורם ליובש בפה ומשנה את מתח השרירים הכללי בגוף משפיעים גם על תפקוד הקול. בנוסף הקול מהווה "חלון" לעולם הרגשי שלנו, מבטא גם את התחושות הכלליות (כמו שמחה, עצב וכו') ולכן לא פלא שקולך מושפעה מהתקופה הקשה שעברת. כדאי להתיעץ עם הרופא המטפל שלך, ובמידה והינך מקבלת טיפול תרופתי תתיעצי עם הפסיכיאטר. לאחר מכן פני לרופא אאג' לבדיקת מיתרי הקול, ובהמשך, לפי תחושתך והתשובות שתקבלי, פני לקלינאי תקשורת לבירור תפקוד הפקת הקול והנשימה. עם כל המידע בידיך תוכלי לקבל תמונה עללית על מצבך התפקודי ולהחליט, יחד עם הקלינאי האם יש מקום לטיפול קול. מצב הרוח והטיפול התרופתי יכולים לשנות, לטוב ולרע, את התפקוד הקולי..... בעקרון, ככל שמצב רוחך ישתפר וכמות התרופות יווסת תרגישי פחות אתהשינויים בקולך.
שלום, הבן שלי סובל מגמגום די קשה.הגמגום היה כל הזמן אבל קל, ולפני מספר חודשים הפך לבלתי נסבל. אנו מחכים בתור לטיפול של קלינאית ולצערי נתקבל רק בעוד ארבעה חודשים, ואני אובדת עצות. אני חוששת שהוא גם לא ישתף פעולה בטיפול כי הוא אינו ילד קל, יש לו גם קשיים בקשב וריכוז, והוא אינו ממושמע, עם זאת הוא אומר שהגמגום מפריע לו מאוד. איך נעשה טיפול בגיל כזה ? ומה עושים אם הוא לא ישתף פעולה בתרגול? (האם נותנים לו לתרגל בבית?) מה כדאי לעשות בינתיים? ממש קשה לתקשר איתו בלי להילחץ כי בכל משפט הוא נתקע כמה פעמים וחוזר על הברה או מילה פעמים רבות. תודה
הטיפול בגימגום נבנה יחד עם הילד\ כך שמידת ה"תירגול" או התקדמות תהיה בינו לבין עצמו, עם הקלינאי. אתר האגודה הישראלית של אנשים עם גימגום הינו ambi.org.il תוכלי להתיעץ איתם. כמו כן לפנות לקלינאי באופן פרטי, תוכלי למצוא באתר קלינאי התקשורת, כפי שנרשם שם. כמו כן, ההצעה לפנות ליעוץ בשבילך ובשבילך חשובה, תוכלי ללמוד על התיחסות בריאה לגימגום וגם להכנס לפרופורציה לגבי חשיבות התופעה ביחד להתנהגות של בנך. תפני ליעוץ בכל מיקרה ותעזרי באנשי המקצוע שיכולים לסיע לכם. בברכה
לאיזה כיוון כלפי הילד צריכים להיות סיפורים ברצף תמונות? בשביל מה בכלל מלמדים את זה? האם ישנם מדביקות נגד ריור יתר? איפה אפשר לקרוא בעברית על תרגלי פה לפני האוכל? תודה
רצוי להעמיד את התמונות באותו כוון של הקריאה, בעברית מול הילד מצד ימין לשמאל שלו. התמונות ברצף מאפשרים לילד ללמוד לספר בסדר ההתרחשויות, לעתים ילדים לא קולטים שיש רצף בין התמונות ומתיחסים לכל אחד בנפרד. זהו גירוי נוסף להתפתחות השיח ותאור של אירועים, של מציאת סיבה ותוצאה וכן לפיתוח הדמיון על ידי הוספת תמונות בתחילה או סוף הסיפור, מתן שם לסיפור מלמד את ההבדל בין עיקר וטפל, בין חתר הפעילויות הניתנות לביצוע בעזרת תמונות ברצף.... ישנם מדבקות, יקרות למדי, להפחתת הריור. החומר הפעיל הינו מהסוג המשמשים לטיפול בלוחמה כימית, על כל המשתמע מכך! אין לי מקור לתרגילי פה לפני האוכל, וגם אני לא מבינה למה הכוונה....... במידה ויש צורך בתירגול הוא ינתן על ידי איש המקצוע הספציפי, עם מטרות וטווחי טיפול, על פי התוכנית האישת של המטופל.
בני בן 11 שנים מגמגם באופן קבוע. הינומיספר פעמים בטיפול אצל קלינאית תיקשורת ואין שום תוצאות לטיפול . שאלתי היא האם יש צורת טיפול אחרת?
ישנו ריבוי של שיטות טיפול, אך השינוי יופיעה רק לאחר מספר טיפולים ולא מייד או לאחר מספר טיפולים. לקבלת מידע מפורט תוכלי לפנות לאירגון לעזרה עצמית של האנשים הסובלים מגימגוםambi.org.il או תפספרי לי מה עשיתם עד עכשיו וניראה מה עוד יש בסביבתכם הגאוגרפית.
ישנו ריבוי של שיטות טיפול, אך השינוי יופיעה רק לאחר מספר טיפולים ולא מייד או לאחר מספר טיפולים. לקבלת מידע מפורט תוכלי לפנות לאירגון לעזרה עצמית של האנשים הסובלים מגימגוםambi.org.il או תספרי לי מה עשיתם עד עכשיו וניראה מה עוד יש בסביבתכם הגאוגרפית.
שלום! ידוע לי מניסיוני האישי , שייש בבית חולים תל השומר מכון לשמיעה ולדיבור. במכון הדיבור ישנו טיפול הנקרא "טיפול אינטראקטיבי" שמטפל בבעיות שטף- גמגום. מספר הטלפון של בית החולים הוא- 03/5303030 . שיהיה בהצלחה.
שלום, פרידה! אני פונה אליך בקשר לבעיה שמפריעה לי כבר שנים. אני אוטוטו בת 30, יש לי הפרעה בהגיית האותיות השיניות. בעבר טיפלתי אצל קלינאית תקשורת אך ללא תועלת. במשך השנה האחרונה חזרתי לתרגל, ושוב, ללא תוצאות. לפי תחושתי הבעיה היא במבנה השיניים/הלסת ואולי הלשון.(לא לפי טענת הקלינאית תקשורת) אציין, כי באופן טכני אני מסוגלת לבטא את האותיות כנדרש אך לא ברצף. זה כרוך במאמץ פיזי רב ונשמע מאד לא טבעי. ברצוני לדעת לאיזה סוג מטפל עלי לפנות כדי לאבחן מה אכן הגורם לבעיה.האם לנסות אצל קלינאית תקשורת נוספת, האם אורתודנט מוסמך יכול להיות כתובת מתאימה לבדיקת הסיבה, והאם יש טעם להתחיל\להמשיך לטפל בבעיה בגילי. אודה לך מאד על תגובתך טליה.
בהחלט יש טעם בבדיקה לעומק את המבנה והתפקוד של אברי הדיבור. אשמח להמליץ לך על רופאורטודונת וגם כדאי שתעברי בדיקה אצל רופא אאג'. באיזה איזור בארץ את נצמאת? ובאיזה קופ"ח? פני אלי לכתובת של האתר, באופן אישי
פרידה, שלום! ותודה על תגובתך. בעבר נבדקתי אצל אא'ג והכל נמצא תקין לעניין השמיעה. אני גרה בירושלים וחברה בקופ"ח כללית. אם אוכל להעזר במומחה טוב יותר שלא דרך הקופה, אני מעדיפה. כי חשוב לי לקבל את האבחון הטוב ביותר. לא הבנתי כיצד עלי לפנות אליך באופן אישי. ושוב תודה טליה
שלום רב, אצל בני בן השלוש ושלושה חודשים, יש בעיות בהיגוי מילים.במקרים מסוימים קשה להבין את דבריו, בנוסף הוא לא בולע רוק. הוא נבדק במכון שמיעה ושמיעתו נמצאה תקינה. מהי עליחנו לעשות מאחר והתור לקלינאית תקשורת ארוך ועלינו לחכות כ- ארבעה חודשים. בתודה אורנה
האם בינך אוכל מוצקים, לועס אוכל קשה ונגמל ממוצץ או בקבוק? האם בהבטי התפתחות נוספים יש משהוא לציון? האם הוא נושם דרך הפה בעקר? האם נוחר בלילה? האם מקנח את האף? בכל מיקרה עליך לקבל הדרכה לדברים שניתן לעשות עד שיגיעה תורו לטיפול, וכדי שלא תמתיני ללא הדרכה (וגם כדי לאפשר מעקב) רצוי שקלינאי יראה אותו, לו להדרכה של פעם או פעמיים, כדי שיתנו לכם תוכנית עבודה, בינתיים, וכדי להעריך את הצורך בהתערבות ישירה או במעקב בלבד. תוכלו לפנות לקופ"ח בה הינכם מבוטחים לקבלת רשימה של קלינאים שעובדים איתם או באופן פרטי (ותדרשו השתתפות מהקופה) לקלינאי דרך אגודה קלינאי התקשורת ב 03-9217815 בהצלחה
בני בן 3.8 רכש את הדיבור יחסית מאוחר (לקראת גיל 2.8) ואף טופל אצל קלינאית תקשורת בשל בעיית היגוי. ההתקדמות שלו היתה נפלאה והיא מדבר כיום יפה. בונה משפטים נכון והוא בעל אוצר מילים רחב. דיבורו אמנם שוטף אך לא כמו יותר בניי גילו . נראה לי כי הוא משקיע אנרגיה רבה כאשר הוא מדבר (ניתן להשוות זאת לילד שקריאתו אינה שוטפת והוא משקיע אנרגיה ומאמץ בקריאה). בגן הוא ממעט לשחק עם ילדים ונראה לי כי קשה לו להתמודד עם שטף דיבורם. האם עלי לפנות שוב לקלינאית תקשורת? האם אכן יש קשר בין "השקעת אנרגיה" בשפה ליצירת קשר עם חברים. אודה לתשובתך.
יתבן והשקעת האנרגיה הינה בתחום הפעילות הפיזית של הדיבור. האם יש לו קשיים מוטוריים בעקר במוטוריקה עדינה? האם הוא ילד מסורבל בפעילות הפיזית? האם הוא מספיק לאכול את הכמות ומגוון של מאכלים כמו יתר הילדים? (הכוונה לפעילות הלעיסה, הבליעה והתאום שביניהם) האם הוא מחזיק את העפרון וכלים אחרים שדורשים זריזות בפעילויות הידיים ןהתאום ביניהם? במידה ויש קשיים במוטוריקה עדינה (שהדיבור הינו חלק מהם) רצוי שתפני למרפא בעיסוק ולו דווקה לקלינאי תקשורת. האם הילד היה בבדיקה במכון להתפתחו הילד? יכול להיות שכדאי לבקש שם איבחון, מכוון שיש שם צוות רב מקצועי שיכולים לסיע לו ולהחליט האם יש צורך בטיפול, ובאיזה תחום. אשמח להמשיך לשמוע על התקדמות בנך, בברכה
בני בן 7 לוקח ריטאלין 10 מג בתחילת השנה זה מאוד עזר לו עכשיו זה כמעט ולא משפיע מה אני עושה בתודה אמא מודאגת
תתיעצי עם הרופא המטפל. הטיפול בילדים עם ADHD חייב להיות רב תחומי, שום תרופה לבדה אינה משפרת את הקשב של הילד, חשוב לתת גם תמיכה רגשית, לימודית וחברתית על ידי צוות מקצועי מיומן. בהצלחה
שאלה אניאם לילד בן 6 הזקוק לרטלין באם אחד מבן ההורים חולה אפילפטי האם יש לזאתמשמעות
שלום מה ההבדל בין חוסר שטף התפתחותי לבין גמגום. תודה
האם לקיחת רטאלין slow reliss יכול לגרום להתנפחות או לשינויים בבלוטות לימפה באזור הפנים
אני לא יודע אם זה הפורום הנכון אך אני מנסה את מזלי איך מאבחנים ADHD למבוגרים ,איזה רופא מטפל בזה מה צריך לעשות התחלה למי יש לפנות?
פנה לרופא נאורולוג או לפסיכולוג מומחה למבוגרים. האבחנה הסופית ניתנת על ידי הנאורולוג, בתמיחה של מספר מבחנים ושאלונים, פרט לבדיקה כללית שלו
ילדתי בת ארבע ולה ליקויי הגיה שונים כמו הגיית כ' במקום תי"ו וכן כ' במקום ג'. כיצד ניתן לטפל בבעיה זו והאם בעיה זו שכיחה. האם דרוש טיפול או הדבר יתוקן עם הגיל.
ההודעה מכוונת למנהלת הפורום. בהודעה אחרת כתבת שישנם שלושה מסלולי לימוד בארץ שלאחר שנה של הדרכה מכשירים אותך לעסוק בהפרעות תקשורת, ובכן היכן? בתודה מראש. נ.ב אני יודע על אוניברסיטת חיפה.
שנה של הדרכה לאחר קבלת תואר ראשון בלימודי הפרעות בתקשורת! עיין בפרק הרלוונטי באתר קלינאי התקשורת www.ishla,.org.il בהצלחה
שלום - בני הוא בן שנתיים ו - 3 חודשים ועדיין איננו מדבר. חוסר הדיבור לא מתבטא רק בעובדה שאין לו הרבה מילים, אלא גם בכך שהוא לא מקשקש כמעט. אציין ששמיעתו נבדקה והיא תקינה. הוא החל גן לפני כחודשיים, הייתה לו תקופת הסתגלות ארוכה יחסית, אבל כיום הוא משתלב ברוב הפעילויות בגן, אך מגלה קושי באילו שדורשות ריכוז והקשבה - חוגים שונים, ריכוז בבוקר וכד'. מבחינה חברתית בגן הוא בסדר גמור עם בני גילו, יש לו מספר חברים, אבל דווקא עם הצוות המבוגר יותר קשה לו ליצור קשר אינטימי - חיבוקים, על הידיים וכד'. וזאת כאשר עם ילדים הוא כן יוצר קשר כזה (למשל מחבק ילד אם הוא רואה שהוא בוכה). היינו איתו באיבחון פרטי אצל קלינאית תקשורת, והיא כמובן המליצה לנו להתחיל בטיפול קבוע. אבחנתה הייתה שיש לו 'בעיית שפה', כלומר בעבר לעובדה שהוא לא מדבר הוא איננו מבין שפה מספיק טוב לגילו. אנחנו בטיפול אצל קלינאית דרך הקופה כבר 3 שבועות, ואציין שבאופן כללי נראה שהוא מבין יותר ויותר את השפה. שאלותי: 1. מהי "בעיית שפה", איפוא אפשר לקרוא עליה (עדיף בעברית). 2. האם טיפול דו-שבועי ישיג תוצאות מהירות יותר. 3. אני מעוניינת לקחת את הילד לרופא התפתחותי כלשהו (התור בהתפתחות הילד ארוך מדי) האם תוכלי להמליץ על מישהו שנראה לך מתאים. תודה
תוכלי לקרוא על התפתחות השפה, בעברית, באתר של קלינאי התקשורת www.ishla.org.il מבחינת תדירות הטיפול אני חושבת שכן, פעמים בשבוע סביר לעבוד עם ילד צעיר עם עיכוב בהתפתחות השפה. ישנו ספר שתורגם והותאם לעברית המדריך הורים של ילדים עם בעיות שפה, זה ספר הנן (HANEN) ניתן לרכוש אותו דרך האגודה במס. טל: 03-9217815. מאד מומלץ. מבחינת התפתחות הילד רצוי לפנות למרכז באיזור מגוריכם כי שם יש צוות רב מקצועי ועבודת צוות ולא רק בדיקת רופא שבהתפתחות אינה שלמה בלי הצוות הנוסף. הצעתי: תפנו לאיבחון ובמקביל תמשיכו את הטיפול אצל הקלינאי, הנוסף לקבלת הדרכה אישית ממנה ודרך הספר שהמלצתי עליו.
שלום ברצוני לשאול על בתי בת ה- 4 בעוד חודש. מדברת פחות או יותר שוטף (התחילה מאוחר) ולדעתי יש קושי בהבנה של תכנים. הפידבק מהגן הוא טוב והם לא מבינים על מה אני מדברת אבל כשאני מקריאה לה ספור ושואלת שאלות של הבנה היא לא יודעת את התשובה. היא ניראית קטנה מאד אך מציירת מעל לרמתה, עובדת מקסים בעבודות יצירה, עושה פאזלים בעיניים עצומות, מוטוריקה עדינה וגסה מצויינת - רק הנושא של הקוגניטיבי - פחות טוב. שפתה גם לא עשירה. למשל אני מספרת לה על שלגיה ו- 7 גמדים. כמה גמדים היו? לא יודעת. ככה אני יכולה לספר מליון פעם וזה כאילו לא נקלט. מישהי אמרה ליש עיקר הקשר איתה הוא דרך החוויה ולא דרך הקוגניציה. האם לדעתך עלי להיות מודאגת? יש מה לעשות או שזה מוקדם מידי? תודה
אני מבינה את הקושי המתואר, את האדם הקרוב לביתך ורצוי שתיפני לקבלת איבחון של קלינאי תקשורת, בשתי מטרות: 1. לקבל תמונה של מצבה של ביתך וךדעת אם יש צורך בהתערבות 2. לקבלת הדרכה על פעילויות תואמות לגילה ותפקודה של ביתך, יתכן שיש תיפקודים מסויימים שהיא רוכשת מאוחר יותר מיתר הילדים ואת מצפה להם מוקדם. בכל מיקרה, בגן הגננת לא יכולה להתרשם מספיק מתפקודי השפה של הילדים שעובדים יפה ומתמהגים יפה בגן, ישנם ילדים שעקב כך ,הולכים לאיבוד", הם שקטים ומסתגלים יפה ולא מרגישים את הקשיים. את בתור האם יכולה להרגיש קשיים ספציפיים וקלים, ובכל מיקרה כדאי לך לקבל יעוץ מיקצועי. במידה ותרגישי פער גדול בין ביתך ליתר הילדים תוכלי לבקש בדיקה של פסיכולוגית בגן הילדים או במכון להתפתחות הילד. בהצלחה
אבי בן 50+ איבד ביום אחד את הקול שלו, הוא מסוגל לדבר מעט בקול חלש ושבור. הוא נבדק ומתברר שעל אחד המיתרים יש בצקת והשני רחוק ממנו. איך דבר כזה קורה פתאום? יש מה לעשות חוץ מלהמתין? - כמה זמן זה יכול לקחת? חשוב לציין שהוא מורה - ולכן הוא בבית כבר חודש!
אתה צודק בתחושה שתופעה כזאת לא מופיע ביום אחד, יחד עם זאת, קורה שיש ירידה כללית בכושר הפקת הקול ולכן נראה כאילו קרה משהו ביום אחד, אך למעשה זה לא כך. יחד עם זאת ישנם מצבים של אובדן קול, כמו במצב של מחלה, בצקת שמתלבשת על ירידה בתפקוד הקול ואולי העדר הקול קשור למצב בריאותי כללי. כדאי לקבל יעוץ מרופא אאג' ובנוסף לפנות לרופא כללי לביצוע בדיקות ובירור המצב הבריאותי הכללי. במידה ולא תמצא סיבה סבירה להעדר קוליות או לא יהיה שיפור במצבו, כדאי לפנות לקלינאי תקשורת לקבלת איבחו תפקודי ולטיפול קול, לפי הצורך. לידעתך, טיפול קול למורים מכוסה בסל השירותים וניתן במסגרת ביטוח הבריאות הממלכתי. אשמח לדעת על שינויים במצבו. באיחולי החלמה ובהצלחה
אעדכן כשהוא יתחיל לדבר הוא כבר ממש מיואש הוא היה כבר אצל כמה רופאים וכולם אמרו לו שזה עניין של זמן ואין מה לעשות. אני אמליץ לו לפנות לקלינאי תקשורת תודה רבה
אני אימא לילד בן 10 מגמגם יש לי שאלה איזה שיטה טובה יותר או איך יודעים מה נכון יותר לילד יש כמובן את שיטת הדסה בירושלים וכן שיטה של ברברה דם אני מבולבלת מה עושים
אינני יכולה להשוות בין השיטות. מה שעוזר לו יכולה להיות שיטה אחת ולא השניה. אולי כדאי לך לפנות לקלינאי התקשורת שמכירים אותו ויוכלו להמליץ לך מה מתאים לו באופן אישי. ידוע לי שאירגון המגמגמים בישראל, קבוצה לעזרה עצמית של אנשים עם גימגום הקימה תוכנית להדרכת הורים של ילדים עם גימגום. כתובת האתר שלהם: www.ambi.org.il בהצלחה
רציתי לדעת האם ניתן לברר את מקור הבעיה עצמה בפגיעה הולכתית בשמיעה (בעיה בעור התוף, באפרכסת, בשלושת העצמות של האוזן הפנימית וכו') או שלא ניתן לקבוע בוודאות את החלק הפגוע בתהליך השמיעה. ואם כן, האם ישנן דרכים לפתירת הבעיה, או לשיפורה, והאם הבעיה ההולכתית נובעת מפגם מבני באזור הפגוע
ישנם בדיקות שונות, בנוסף לבדיקה האוטוסקופית שרופא אאג' מבצע, המאפשרים למקד את מקור הנזק במערכת השמע, גם באוזן החיצונית ובתיכונה. פתרו הבעיה קשור לסיבה לפגיעה בשמיעה. במיקרים רבים ניתן לבצעה ניתוח (לתיקון הפגם בעור התוף או לאיחוי התפקוד של עצמות השמע, כולל החלת אחד מהם) רצוי לקבל עצה מרופא אאג' המתמחה בטיפול בשמיעה ובאוזניים, בעקר
שלום פרידה, יש לי בעיה ואשמח מאד אם תוכלי לעזור לי.. אני בן 20 וחברתי בגילי אנחנו חברים כ- 9 חודשים אוהבים ומאושרים מאד. הבעיה שלי היא שמאז שהכרנו שמתי לב לכך שיש לה בעיה עם ההיגוי של האותיות השורקות -ס, צ, היא כאילו חונקת אותה ולא נותנת לאוויר ולהיגוי לצאת בחופשיות. כמו כן לעיתים רחוקות היא מבטאת את האות ש' כגון במילה-"שלום" כמו ס, "סלום" האם זה מצביע על כך שהיא סובלת מדחיפת לשון? לקח לי כמה חודשים עד שהעלתי בפניה את הבעיה והתברר שהיא לא מודעת לכך. דיברנו על זה והחלטנו שכל פעם כשאני אשמע אותה אומרת מילה בצורה לא נכונה אתקן אותה. עשיתי את זה אך זה לא עוזר. (והיא בכלל לא מודעת לבעיה!) אני ממש מיואש, הצורה שבה אדם מתבטא וההגייה שלו הוא אחד הדברים החשובים לי ביותר בבת זוג, ואני עוד יותר מיואש מזה שחברתי חושבת שאין לה בעיה כלל, היא חושבת שהכל בראשי והבעיה לא קיימת כלל, הצעתי לה ללכת לקלינאית תיקשורת אך היא מסרבת בתואנה שאין לה כלל בעיה. אני בטוח שהבעיה קיימת. האם זה נפוץ שהאדם שמדבר לא שומע בעצמו שהוא אינו מדבר נכון ולא מודע לכך? מה אפשר לעשות על מנת לפתור את הבעיה הזאת שכל כך מטרידה אותי ומשפיעה על הקשר שלנו? האם יש תרגילים מסויימים שאפשר לבצע בבית ולהמנע מביקור אצל קלינאית? או שפגישה היא חובה על מנת לפתור את הבעיה..? אודה לך מקרב לב אם תעזרי לי, אני מתחבט בבעייה הזאת כבר זמן רב ותשובתך תעזור לי מאד.
לפני מספר שנים פנה אלי בחור בן 28 שחברתו עזבה אותו על רקע בעיה דומה לשל חברתך, גם הוא בתחילה לא היה מודע לדיבורו וכשפנה אלי, בגיל "מבוגר" יחסי ושאלתי למה הוא פונה כעת, אמר שבעקבות היחסים עם החברה שאהב ועזבה אותו הבין שזקוק לטיפול. מיותר לציין שלאחר תקופת עבודה קשה דיבורו השתפר (היה מודע ורצה בשינוי), הוא הכיר בחורה אחרת וכעבור כשנה טיפולן אלי לספר לי שהוא עתיד להנשא לה! סיפור יפה, אך אולי לך זה לא עוזר?!? ואולי כן. חלק מההתאהבות היא לקבל את השני, כמו שהוא ולא לרצות לגרום לו לשינוי שהוא לא מעוניין בו, לגבי כל דבר שהוא..... כעת אתה מיחס חשיבות רבה לדיבורה, שאל את עצמך למה, האם זה תרוץ לצאת מהקשר או האם זה מפריעה לך מאד, ולמה????? הרי היא דיברה כך כשהכרתם, נכון? אם היא לא מודעת ואינה מעוניינת בשינוי, אך חבל על המאמצים לשנות את דיבורה.... אם לעמת זאת היא מעוניינת בשינוי היא תעשה אותו, מיוזמתה, כשתהיה מוכנה לכך. בכל מיקרה, תזהר מלהביך אותה או לתת לה תחושה שהיא אהובה על ידך "בתנאי ש....." אתם צעירים מדי כדי להעמיד את הקשר בתנאים ובמבחנים. יתכן שהיא תשנה את עצמך בשבילך ואחר כך היא תכעס עליך על שגרמת לה להיות שונה ממה שהיא באמת. עזוב אותה או קבל אותה , כך, כמו שהיא....... כבר יהיה להם זמן לדברים הרציניים בחיים. מצד שני, ואם היא רוצה עליה לפנות מיוזמתה, לקלינאי תקשורת ובמקביל לביצוע בדיקת שמיעה, לשלילת בעיית שמיעה ספציפית. לאחר הבדיקה, ורק אם היא מעוניינת, היא תחלית עם שווה לה המאמץ והכסף בהשקעה בטיפול המיועד לרצות אותך, בעקר.
תינוק בן שנה וחצי,9 חודשים לאחר ניתוח החיך(רך וקשה) נותח עכשיו -החדרת צינוריות לאוזניים בגלל נוזלים. מנתח א.א.ג אמר שהחיך האחורי מורחב מעט. מה הכוונה ? זה אמור להשפיע על התפתחות הדיבור?
תצטרך לשאול את הרופא על הכוונה של ההערה שלו. בעניין הדיבור, כן, יכול השפיע על גוון הקול ועוצמתה, לכן רצוי להיות המעקב אצל צוות חך השסוע במכרז הרפואי באו הוא נותח. האם בשתיה הכל בסדר? במידה ואין דלף דרך האף במהלך השתיה ניתן להניח שהחך פעיל והשאלה האם יהיה פעיל מספיק לעיצוב הקול?
היי, יש לי ילדה בת 5 חודשים. מהתחלה היו אצל הילדה בעיות עם האכלה, בעיות עם התפתחות וכיום היא קצת היפוטינית (שרירים חלשים) הרופאים טוענים שכנראה הילדה מתפתחת לאט. מה שמטריד אותי מעבר לזה זה שהיא אינה משמיעה קולות /מפיקה קולות בכלל, חוץ מבכי בקול רם. אין לה את התגובה הסביבתית כגון: אה, או, אי... בדיקת שמיעה עשינו לה במכון שמיעה של התפתחות הילד, ומצאו שפעם היא מגיבה ובאמת מסובבת את הראש ופעם לא, והם טוענים ש"מותר"לה וזה בגדר הנורמה.... האמת שזה לא מספק אותי,כי לפעמים כשאני קוראת לה היא לאט מגיבה.... האמת שאני מאד מודאגת... האם אתם נתקלתם בבעיה מסוג זה? מה ניתן לעשות ע"מ לאבחן משהו?
מכון שמיעה של התפתחות הילד? ככל שידוע לי אין במכון להתפתחות הילד הציוד הנדרש לבדיקות בילדים קטנים. האם היא השמיעה קולות והפסיקה או הייתה תמיד שקטה? ילדים עם היפוטוניה לעתים מתקשים בהפקת קול עקב מערכת נשימה חלשה, תתיעצי בנושא זה עם רופה הילדים או הרופא במכון להתפתחות הילד. בעניין השמיעה המלצתי, פני לרופא הילדים שלה ובקשי הפניה למכון במרכז רפואי מוכר, כמו תל השומר, ההדסה ירושלים, ביה"ח איכילוב או מרכג אחר מוכר וגדול, שיש להם את הציוד לביצוע בדיקות אוביקטיביות כמו BERA או OTOACOUSTIC EMISIONS אם התשובות יהיו כאלו שהשמיעה תקינה פני לקלינאי תקשורת המתמחה בעבודה עם ילדים קטנים או המסגרת המכון להתפתחות הילד ובקשי לברר את הרצון של התינוקת ליצור קשר עם הסביבה, קשר עין וכד'. תנסי בינתיים להשכיב אותה התנוחות שונות ותבדקי אם הנשימה וקצב הנשימה משתנים... לעתים בשכיבה בצד מסויים יותר קל פיזי מאשר בתנוחה אחרת.
שלום לכם, יש לי ילד בן ארבע וחצי, אנחנו גרים במשך שלוש שנים וחצי בארה"ב, והילד מגיל שנה הולך לגן שבו מדברים אנגלית. הילד הוא ילד רגיל, מוכשר וחכם, הוא משחק יפה עם ילדים שהוא מכיר (ילדים של חברים), משחק יפה עם אחותו הקטנה, ומדבר שוטף את שתי השפות (אנגלית ועברית) בבית. אז איפה הבעיה?? הילד אינו מדבר בגן, לפני מספר חודשים עברנו ממקום אחד לשני, ולכן הילד עבר למסגרת חדשה, בגן הקודם הילד לא היה מדבר עם הגננות ולא עם הילדים, למרות שבחודשים האחרונים חלה התקדמות, והילד היה כן מתקשר, אומנם מעט. בגן החדש הילד לא מדבר בכלל, ושוב חשוב לציין שהילד מדבר את השפה חלק, כאשר שאלתי את הילד אם לקחת אותו לגן אחר, הילד אמר "אני לא ידבר בשום גן". חשוב לציין שהדרך של הילד לתקשר עם הגננות זה, בכן ולא בהנהון הראש, ועם הילדים הוא רק מצחקק מידי פעם. איפה הבעיה? למה זה קורה? אולי משהו יכול להגיד לי איך אני יכולה לעזור לילד שלי, אשר נמצא בגן את רב שעות היום שלו, ולא מדבר??? תודה
הינך מתארת מצב של "שתיקה מתוך החלטה" לאתעם נקראת selective mutism/ ברקע יש אישיות מעט סגורה ולעתים פחד בפני קהל השומעים וחוסר בטחון בתגובות הסביבה. בספרות החדשה, בילדים מעט יותר גדולים, בגיל בית ספר, קושרים את התופעה לדיכאון ולפעמים בטיפול אצל פסיכיאטר, בסיוע של טיפול תרופתי והתנהגותי יש שיפור במצב. בנך עדיין צעיר לטיפול תרופתי כל שהוא, אך כדאי להתיעץ כבר עם פסיכולוג מומחה לגיל הרך אשר יוכל לכוון ולהדריך אותך. בברכה
האם בע"ח מתקשרים? כן הם מתקשרים כמו בני האדם אך רמת איכות התקשדורת שלהם קצת ירודה, .. התקשורת בין יצורים חיים: קליטת אותות התקשורת מבוססת בעיקר על "חמשת החושים": חוש הראייה: אחראי לקליטת מידע המועבר בצורה חזותית צפייה והבנת מסרים המועברים באמצעות "שפת הגוף" או הבעות פנים. חוש השמיעה: אחראי לקליטת מידע המועבר באמצעות קולות וצלילים, כמו לדוגמה שפת הדיבור. בבעלי חיים מסוימים מוכרת גם תקשורת על קולית (או על-שמעית) המבוססת על קולות בעלי תדירות הגבוהה מתחום השמיעה של בני אדם. תקשורת מסוג זה מסייעת לבעלי חיים כגון ליוויתנים, ג'ירפות או דולפינים להתמצא במרחב ולתקשר ביניהם. בבעלי חיים אחרים מוכרת גם תקשורת תת קולית (או תת-שמעית) המבוססת על קולות בעלי תדירות הנמוכה מתחום השמיעה של בני אדם. תקשורת מסוג זה מסייעת לבעלי חיים כגון פילים, היפופוטמים, חרקים וצרצרים לתקשר ביניהם. חוש הריח מפותח בעיקר אצל בעלי חיים שונים, כגון: כלבים, דבורים, חיות טרף, וכו'. חוש הטעם מתרכז אצל האדם בחלקי הפה, כגון בלשון. חוש המישוש המפותח אצל תינוקות נולדים, ואצל בעלי חיים ירודים.חינוך - מהורים לצאצאים. לדוגמה: העברת מידע דרך התקשורת: הנחלת מורשת (ניסיון חיים) - ממנהיגים לצעירי הקבוצה. מציאת מזון - מדבורה שמוצאת צוף לשאר הדבורים - צרכים קיומיים. אזעקה בפני אויב - קולות מצוקה. הגדרת אזור מחייה (טריטוריה) בסימני ריח - איילים, החולד, בדפיקות על הקרקע בתוך המחילה שלו - להזהיר חולד אחר מפניו. חיזור - טווס הפורש נוצותיו לפני זוגתו בריקוד החיזור. הסוואה - השתלבות בצבעי הסביבה. חיקוי (התחפשות) - צבעים בולטים המסמנים שבעל החיים ארסי, או מציינים איבר רגיש שלא במקומו, כמו לדוגמא עיגול עין גדול וצבעוני על זנב דגים מסוימים.
מה השאלה? לידיעתך, בע"ח מתקשרים באותה צורה זה מאות שנים, ללא התקדמות למערכת סמלים מופשטת, ללא שינויים הנובעים מהשימוש בתקשורת וללא חשו הומור!!!! זו איננה שפה כמו אצל בני האדם אלה מערכת של תיקשורת מאד בסיסית.
ברצוני לברר האם זה אפשרי ללמוד הפרעות בתקשורת בארה"ב ולאחר מכן לעסוק בתחום בישראל בשפה העברית. כמו כן, האם יש ביקוש למקצוע בארץ בשפה האנגלית. אשמח לקבל תשובה על שאלה זו כך שאוכל להחליט היכן ללמוד בעתיד הקרוב. תודה רבה- אילנה
לימודין בארה"ב יכשירו אותך להיות קלינאי תקשורת לאחר לימודי תואר שני ועבודה של שנה תחת הדרכה, תקבלי תעודה המעידה על יכולתך הקליני ועם זה, תוכלי לקבל הכרה במעמדך כקלינאי תקשורת, גם בארץ. יש מעט עבודה בארץ, בשפה האנגלית. בארץ ישנם שלוש תוכניות לימוד המכשירים קלינאים שיעמדו בדרישות לאחר לימודים אקדמיים בתואר ראשון ושנה של עבודה תחת הדרכה. בהצלחה
שלום נעים שמי הילה . יש לי שאלה: תמיד אני טועה בתאור של מה שאני מתכוונת לומר או לכתוב, ואז כולם לא מבינים למה התכוונתי . אני יודעת היטב ומבינה היטב מה אני מתכוונת. ואני רוצה להגיד (או לכתוב) את זה במילים בצורה כזו שזה יהיה מובן לקורא (או למאזין) אבל תמיד אני לא מצליחה לתאר את הדברים שאני רוצה לומר (או לכתוב) בצורה כזו שיבינו את הכוונה שלי ולכן תמיד לא מבינים את הדברים שאני כותבת (או אומרת). במוח שלי אני יודעת היטב למה אני אני מתכוונת, אבל אפילו כשאני מנסה לדבר את הדברים לעצמי, קשה לי להעלות את התיאור במילים אפילו בלב בפני עצמי. וזה קרה לי תמיד וקורה תמיד בכל דבר שאני רוצה או לא רוצה להגיד או לכתוב. אין לי חרדות , וגם לא בעיות קשב וריכוז וזה קורה בכל מצב נפשי אפשרי גם כשאני מודאגת, גם כשלא מודאגת, גם כשאני שמחה וגם כשאני עצובה, גם כשאני עירנית וגם כשאני עייפה ובכל מצב אחר. מבחינה נפשית מצבי מצויין. איך היית מתארת את הבעיה והאם יש בעיות שמתאימות לקושי שתיארתי בבקשה תעזרי לי .
כן, קוראים לזה התארגנות! נסי להיות מדוייקת ולא להסתבך במלל רב, נסי להגיע לנקודה העקרית ולא להתברבר סביב מה שהתכוונת לאומר, דוגמה לכך, מכתבך, לקח לך המון משפטים לשאול מה שרצית! מדובר על תחום הפרגמטיקה או שימוש בשפה שצריך למלא תנאים של שפה של מבוגר. אם הינך מעוניינת, פני לקלינאי תקשורת ותתיעצי
לבתי בת ה-7 נערכה בדיקת שמיעה בביה"ס באמצעות אודיומיטר.נתגלה חשד ללקוי : לא הגיבה בתדרים 500 HZ,1000 HZ ו-2000 HZ.מה המשמעות ? האם יש מקום לדאגה ?
הבדיקה בביה"ס הינה בדיקת סינון בלבד, מטרת לאתר ילדים שמתעורר חשד בלבד בקשר לשמיעתם. הבדיקה מבוצעת על ידי אחיות שעברו השתלמות ספציפית לאיצור ילדים (זו איננה בדיקת שמיעה) משמעות התדרים שאינה הגיבה הינה שבמסגרת בדיקת הסינון לא הגיבה לתדרים בעוצמות שנבדקו, שהם משמעותיות לתיפקוד תקין, מבחינה שמיעתית, בכיתה. פני לרופא הילדים או אאג' ולאחר בדיקת נקיון ובריאות האוזניים דרשי הפניה לבדיקת שמיעה במכון אודיולוגי. לעתים מתגלים בבדיקות אלו ילדים עם קשיי שמיעה ולא דווקה עם לקוי שמיעתי מובהק. אל תוותרי על הבדיקה המקיפה אשר נמצאת במסגרת סל השירותים של הקופה! בברכה
שלום מה ההבדל בין דיספרקסיה שפתית(ורבלית) לאורלית ,איך בודקים כל אחת והאם יש השפעה של האורלית על השפתית. תודה
דיספרקציה פרושה קושי בתכנות פעילות, למעשה אין הפרדה ביניהם, במיוחד מכוון שמדובר על קושי בתיכנון - כנירא שהכוונה להבדל בין אירגון המילים במשפת (שפתי) לעומת אירגון אברי הדיבור בדיבור עצמו (פעילות הפה או אורלית) לא מקובל להבדיל ביניהן מכוון שקושי באירגון בה לביטוי בכל התפקודים, כולל אירגון הציור בדף, אירגון הפעילות לעזרה עצמית, כמו לבוש, אכילה וכו'.
דיספרקציה פרושה קושי בתכנות פעילות, למעשה אין הפרדה ביניהם, במיוחד מכוון שמדובר על קושי בתיכנון - כנירא שהכוונה להבדל בין אירגון המילים במשפט (שפתי) לעומת אירגון אברי הדיבור בדיבור עצמו (פעילות הפה או אורלית) לא מקובל להבדיל ביניהן מכוון שקושי באירגון בה לביטוי בכל התפקודים, כולל אירגון הציור בדף, אירגון הפעילות לעזרה עצמית, כמו לבוש, אכילה וכו'.
שלום, אני בת 22 ומגמגמת מאז גיל 6. הגמגום מאד מקשה עליי את החיים.במיוחד בתחום החברתי.יש לי חברות אבל מאד קשה לי ליצור קשרים חברתיים חדשים.התחלתי שנה שעברה את לימודיי באוניבסיטה, ואני לומדת כמעט לבד כי אין לי במי להיעזר.כך שגם בתחום הלימודי אני נפגעת... עברתי טיפול בדיבור בעבר שמאד שיפר את הדיבור,אבל כשהתחלתי את הלימודים בשל הלחץ, הגמגום מחמיר יותר ויותר.שאלתי אם יש מישהו מהקוראים שמכיר קבוצות תמיכה באינטרנט למגמגמים.ידוע לי על אמב"י, אבל אני מעדיפה להתכתב בדוא"ל עם אנשים כמוני שמכירים את ההרגשה.אשמח לשתף בדרכי התמודדות וכו' תודה!
פני לאמבי וגם למרכז בו טופלת בעבר כדי לקבל תמחכה ןהכוונה. לעתים קבוצה שסיימה את הטיפול בגימגום מהווה גורם תומך הכי מתאים בשלבי מעבר. בהצלחה!
שלום רב, בבדיקת בני בן ה-6 אצל קלינאית תקשורת היא גילתה שיש לו בעית שליפת מילים, (זיכרון) הבן שלי בכיתה א' מספרים הוא לא מצליח ללמוד את כל האותיות וכן לא משייך סימניניקוד, האם יש דרך לזור לו בנושא? האם בעיה כזאת נובעת מדיסלקציה וצריך לקחת אותו לאיבחון במכונים המתמחים? תודה
שליפה הינו תהליך של הוצאת המילים מתוך מאגר המילים שבמרכז השפה, במוח. קשור ליכולת שפתית ולעתים מרמז על קשיי למידה, לא תמיד. מכוון שבנך אובחן ודאי הוצאה לך גם מה לעשות (לטפל, להמתין,....) שימי בקול הקלינאי הבדקה את בנך. ילד הכתה א' למד בגן לעשות הפרדה של צלילים, זהוי שלהם וכן זהוי מקומם במילה, כחלק מעבודתו בגן הילדים, אלה מיומנויות המכינות אותו לרכישת הקריאה. במידה והוא מתקשה לזהות ולהכיר צלילים של דיבור כדאי להתיעץ עם המורה בכתה באשר להמשך הקניית הקריאה, כמו כן, קליניא התקשורת שבדקה את בנך בדקה את היכולת שלה לבצע תפקידים פונולוגיים שונים, שוב, תתיעצי איתה באשר להמשך טיפול או איבחון של כישורי למידה בכלל. אולי כדאי להתיעץ עם הפסיכולוג של ביה"ס. בהצלחה
בני בן 4 מדבר מגיל 3. כיום שפתו עשירה והוא מתקשר איתנו ועם חברים מוכרים היטב, הבעיה מתבטאת בגן הילדים שם הוא מתבודד, אינו מתקשר עם הילדים האחרים חוץ מזה תפקודו בגן תקין לחלוטין . כאשר יש פעילות חברתית מובנת הוא משתתף יפה. הבעיה מתבטאת כאשר הגן מתפזר. כיום הוא נפגש עם מס' חברים מהגן אחר הצהריים אך אני מאוד מודאגת.. כי הוא לא יוזם בעצמו קשר חברתי למרות שהוא מאוד אוהב חברת ילדים. מה ניתן לעשות? ולאן לפנות?
ני לפסיכולו בגן. לכל גן עירוני יש פסיכולוג וגם שרותי יעוץ עירוניים לתלמיד. בנוסף ובמקביל תבררי עם הגננת האם הדברים הם כמו שאמרת ותחשבי יחד איתה על פעילויות בהם ניתן לתת לבנך תפקידים ומטלות שיעמידו אותו במצב של "יוזם". בנוסף רצוי שתזכרי שיש לכל אחד אישיות ודרכי התנהגות והתמודדות עלפי תכונות האופי והאישיות. האם נראה לך שבנך מודע או סובל או האם השאלה היא מתאימה יותר לאישיותך וציפיותיך?
תודה על תשובתך. הבעיה שתארתי לך היא מתוך תצפיותיה והתרשמותה של הגננת. אני שוחחתי עמה על הנושא שזה האופי של הילד, ושלא כולנו חייבים להיות בעלי חברים רבים וכו'. אך היא מתארת מצב שהילד כל הזמן לבד ואין לו אפילו חבר אחד בגן וכמובן שזה מדאיג. לי אישית לא נראה שזה מעציב את בני גם בבית וגם בגן הוא ילד עליז מאוד הוא שר, צוחק, רוקד. מה מדאיג גם זה שאנו פוגשים ילדים מהגן אחר הצהרים הוא מתעלם מהם ולמרות שהם קוראים לו לשחק עמם. בעוד שעם חברים שבאים אלינו לעיתים קרובות הוא משחק. שכחתי לציין שיש פער עצום בין התפתחותו הרגשית- חברתית לבין התחום הקוגניטיבי בו הוא נמצא (לדבריה של הגננת) מעל בני גילו. לגבי טיפולים פרטיים שיכולים לעזור האם לנות לפסיכולוג, פסיכאטר או קלינאית תקשורת?
שלום פרידה אני בן 15 ואני מגמגם מגיל 3, כל פעם שמורה אומרת לי לקרוא את התשובה אז אני אומר לה שאני לא רוצה או משהוא כזה, אבל מה שהכי משגע אותי זה שבכל המקצועות אני יודע הכל, ואז כשמורה שואלת משהוא בכיתה אני מת להגיד לה את זה אבל אני לא יכול. וזה מאוד משפיע לי על הציון. את יכולה לעזור לי??
מישהוא??? פרידה???
האם תוכל לגשת למורה לשוחח איתה, להסביר לה שיש לך קושי לקרוא בכתה או לענות בפומבי? לפעמים הורדת הלחץ והרצון להסתיר קושי מעשה מקל על הדיבור........ האם יש מצבים אחרים בהם הינך מרגיש קושי בדיבור? האם הייתה בטיפול אי פעם? יש טיפול בדיבור לאנשים עם קשיי דיבור כמתואר, כמובן שיש צורת דיבור שהיא אינה שוטפת, אך גם לא דורשת התיחסות מיוחדת, הכל תלוי בקשו שהמדבא מרגיש וברצון או צורך שלו לשנות. אשמח לסיע לך להחליט האם יש צורך בהעמקת הנושא אוהוא מתרכז סביב הפעילות הכתה בלבד.
פרידה שלום. שמי ענת ואני מעוניינת להרשם ללימודי "קלינאות תקשורת" בשנה הבאה, אך הייתי רוצה לצפות קודם לכן בעבודת מטפלים.אשמח אם תפני אותי למטפלים שיש באפשרותם "לארח" אותי ולהסביר לי על התפקידים השונים, תודה מראש, ענת.
בהצלחה! תצפית בטיפול יערך רק לאחר הסכמת המטפלים והעקר ההורים של המטופל (במקרה של ילד) או המטופל עצמו. כתבי אלי, אישית, דרך האתר, מיסרי לי את מקום מגוריך ופרטים אישיים ואנסה לארגן לך את התצפיות באיזור מגוריך.
בני בן 7 לוקח ריטלין כבר חודש עם הפסקות בשל החגים שהיה בבית נכון לעכשיו הוא לוקח רצוף כבר שבוע וחצי עד עכשין הכדור מאוד עזר לו מעל למצופה עכשיו המורה מספרת שיש לו נסיגה לא מתפקד בכיתה וגם מאוד הפאטי האם יכול להיות שפתאום הכדור הפסיק לפעול הודה לך אם תעזרי לי אני מאוד מודאגת הילד לוקח ריטלין 10 מג בתודה אמא מודאגת
אם התרופה עזרה, יכול להיות שיש צורך להתאים את המינון, אך ודאי לא להפסיק. פני לרופא שהמליץ על הרטלין, דווחי לו על הידוע לך ותתיעצי איתו. רק לרופא מותר להמליץ ולווסת טיפול תרופתי
מה זה רטלין בכלל?? הוא עוזר???
פרידה שלום אני כותבת לך שוב בקשר להתפתחות תינוקי בן ה10 חודשים.... שוחחנו בטלפון וגם דרך האתר רציתי לדעת האם את יכולה להנחות אותי דרך האתר איך ניתן לגרות את תינוקי לנופף לשלום, לעשות כפיים ולהצביע? תודה רבה
פשוט תדגימי לה, דברי אליה ואחזי בידה כדי שתדע שמדובר על היד שלה, ולא שלך. נסי גם מול מראה, שתוכל לראות את עצמה וגם אותך. בכל מיקרה, ילד זה כמו תוכנית חסכון.......... תפקידי ותכניסי וביום מין הימים, יצאה הקרן עם ריבית ד'ריבית. בהצלחה
אני מאוד מעונינת לדעת: 1-איזה תחומים ופעילויות כוללת מודעות פונולוגית. 2-באיזה גיל מתחילים לעבוד עם הילד על תחום זה.ואיך?
ילדי בן שנתיים, עדין לא מדבר(בעיקר יש לו מלמול) ,בדיקת שמיעה תקינה, כמובן שאלך לאבחון אצל קלינאית אבל בינתיים איך אני יכולה לעזור לו עד שיגיע התור שלי . אמא מודאגת.
לילדה שלי יש פגיעה מוחית כתוצאה ממחלה מטבולית ,כיום היא בת 4.5 שנים היא סובלת מאחור התפתחותי גדול. ובין השאר היא לא מדברת ולא הולכת. אנחנו משפחה מאוד תומכת. הילדה מקבלת טיפול אצל פיזוטרפיסט ילדים כבר הרבה זמן ואנחנו כן רואים שיפור אם כי איטי מאוד. מבחינת דיבור היא רק מוציאה כמה קולות שקשה להגיד שזה דיבור(אה.. מה.. ). אנחנו מבקרים אצל קלינאית תקשורת פרטית כבר שנתיים והילדה לא מתקדמת. בנוסף הילדה גם מקבלת טיפולי תקשורת בגן הטיפולי בו היא נמצאת, אבל הקלינאית בגן יותר עובדת על כיוון של תקשורת תומכת וחלופית(לוח תקשורת) לעומת הקלינאית הפרטית שעובדת על הפקה של דיבור באמצעות נסיון לחזק שרירי לשון ומרכיבים קוגנטיביים לרכישת שפה(כך היא הגדירה את זה) וזה לא מניב תוצאות. הקלינאית בגן בקשה מאתנו לדבר עם הפרטית שתעבוד גם היא על תקשורת תומכת כדי שנגיע כמה שיותר מהר לדרך תקשורת חלופית.היא אומרת שבגיל הזה ועם פגיעה מוחית קשה מאוד להאמין שהילדה תפתח שפה . עכשיו השאלות שלי הן 1- מה דעתך בנושא , האם כן צריך לדבר עם הקלינאית הפרטית כדי שהיא תשנה כיוון 2-האם את מכירה מקרים של ילדים שהתחילו לדבר בגיל 4.5 שנים 3- לאיזה תוצאות אני צריכה לצפות ואיך אני יכולה לעזור לילדה המתוקה שלי. אני מצטערת על המכתב הארוך ומקוה שתעזרי לי תודה רבה מראש
שמתי לב שיש לי פעם בכמה שבועות צלצולים באוזן ימין, שמופיעים בלי סיבה ונעלמים תוך 5 שניות בערך, צלצולים חלשים אבל עדיין קיימים... לא נחשפתי למקור של רעש או משהו כזה. כמו כן בחודשים האחרונים לפעמים כשאני מזנק במהירות ממצב של שכיבה לעמידה, יש לי מעין סחרחורת לכמה שניות, יותר הרגשה קלה כי הדברים לא מסתובבים אבל בכל זאת... אני מתחיל להיות ממש מודאג ולקשר בין הדברים, האם יש סיבה לדאגותיי? אני בן 18 דרך אגב
אתה מתאר תופעות שמקורן יכול להיות באוזן הפנימית, וכדאי לברר אותן. פנה לרופא אאג' וברר אצלו, הוא ודאי יפנה אותך לבדיקת שמיעה ולבירור לסחרחורת, ולאחר מכן יוכל לחוות דעתו. לאחר הבירור הוא יוכל לדעת אם זו תופעה של האוזן בלבד או האם יש שינויים כלליים, כמו שונוי בלחץ הדם או משהו מטבולי שגורם לתופעות שתארת.
תודה רבה על התשובה. אני גר בחיפה. איפה יש קלינאית טובה בחיפה? האם את מכירה את המחלה נוירון מוטורי-als? הבנתי שבארץ יש בין 300 ל-500 חולים במחלה,האם זה נכון? ושוב תודה רבה על התשובה.
מחלה זו מוכרת למי שעובד בתחום! כנס לאתר של קלינאי התקשורת www.ishla.org.il תחת הכותרת למי לפנות, חפש קלינאי העובד עם מבוגרים האיזור חיפה.
תמצא קלינאי בתחום זה דרך אתר קלינאי התקשורת www.ishla.org.il המחלה מוכרת וגם אני טפלתי בחולים אלו לפני מספר רב של שנים. בהצלחה
שלום רב. אני בן-65 וסובל מזה כשנתיים מהמחלה הנדירה:נוירון מוטורי-(als). אני לא מדבר ברור-ילדי לא מבינים אותי בגלל המחלה וגם יש לי הפרעות בבליעה. האפ טיפול אצל קלינאי תקשורת יכול לעזור לשיפור ההבנה של הסובבים אותי את דיבורי? איזה טיפול אצל קלינאי תקשורת יכול לעזור לי? בתודה מראש גיא
הטיפול הינו התנהגותי בעקרו. תתרגל ותלמד איך לתפקד יותר טוב עם היכולות הקיימות וגם הטיפול יכול לעזור להפחית את הנזקים המתווספים מבחינה תפקודית, בתחום הדיבור והבליעה, גם יחד. היכן בארץ אתה גר? יש מספר קלינאיות שמתמצאות בתחום זה וודאי ישמחו לקבל אותך לטיפולן.
אני קלינאית תקשורת זקוקה בדחיפות לרשימות דיסקרימינציה באנגלית
ידוע לי שיש רשימות באמגלית, פנה דרך האתר של האגודה, בחלק המיועד לחברי האגודה. אם אינך חבר באגודה תוכל בהזדמנות זו להרשם כחבר.
שלום רב!!! דודי בחור כבן 58, חולה אלצהמר, המחלה נתגלתה בשנת 2001 בערך בחודש ספטמבר בבדיקת איבחון אובחן כי הוא סובל מדמנסייה (אלצהמר), וניוון תאי המח. בדיקת מיפויי מח - לא תקינה . מבחינת התנהגותית: בתחילת המחלה הוא היה אלים עצבני, חסר תאבון ולאט החל להפסיק לדבר. נכון לעכשיו הוא נוטל את התרופות הבאות: 1. 2 כדורים כל בוקר וערב EBIXA 10 מ"ג כל כדור ביבוא מחו"ל. 2. 2 כדורים לשיפור הזיכרון (לשמר את המחלה) אקסלון 4.5 מ"ג בוקר וערב. 3. 2 כדורי הרגעה "ואבן" 10 מ"ג כל אחד. 4. 1 כדור לבעייה בבולטת התריס אלטרוקסין 100 מ"ג. לאחר נטילת הכדור המתואר בסעעיף 1 הוא הפך להיות רגוע יותר ואף החל לומר כמה מילים ולמעשה בעקבותיו מצתבו נשמר. את הכדור הנ"ל החל ליטול מתאריך 22.09.03 (רק לאחרונה) אך לצערנו הוא לא שולט בצרכיו שאלתי הינה: א. האם כדור EBIXA יוכל לסייע לו בבעייה זו? ב. האם לכדור הנ"ל ישנן תופעות לואי ואם כן מה הם? ג. אשמ ח לקבל כל מידע אודות המחלה בכלל וכדור זה בפרט - יש לציין כי כדור זה נקנה עם הסברים בשפה הדנית ואין לי אפשרות לזהות את תופעות הלואי שלו… אשמח לקבל את תשובתכם המהירה… עדי המיואש
עדי, הצטערתי לשמוע על מחלתו הדודך. פנה למרכז לטיפול באנשים עם אלצהיימר לקבלת מידע על נושא המחלה, התרופות והטיפול בו. באשר לתופעות לווי של התרופות רק רופא או פרמקולוג קליני מוסמך להשיב. בברכה
שלום רב, אבי, כבן 67 עבד במשך שנים רבות במפעל בו היה רעש רב. כיום, סובל אבי מרשרוש-צלצול קבוע באוזן אחת. בדיקות שעבר הוכיחו שעצב השמיעה שלו נפגע, וכי מדובר בטינטון. האם יש תרופה למצב זה? האם ניתן להפחית או להעלים את הרעש ע"י קבלת תרופות או ביצוע פעולות מסויימות? אודה לתשובתך המהירה, דנה
טינטון הינו גירוי שמקורו באוזן הפנימית ובהחלט קשור לחשיפה לרעש ופגיעה עצבית. שינויים בלחץ הדם יכולים גם לגרום לטינטון. תתיעץ עם הרופא הכללי ןעם האודיולוג שביצע בדיקת שמיעה. אם אין ברירה יוצרים קולות בתדרים רלוונטיים לטינטון ומנסים בכך "להאלים" את הטינטון. השמעה רדיו בין התחנות ("יוצר רעש לבן") לעתים מקל במעט על הטינטון. לעתים יש אנשים שעושים "הדמיה מודרכת" להתמודדות עם הרעש וההפרעה שהוא גורם. בכל מיקרה, פנה לרופא הכללי ולרופא אאג' בעניין של טיפול תרופתי.
ילדי בין 3 ו10 חודשים ,עם שיבושי היגוי. הלכתי לאבחון אצל קלינאית תקשורת שאמרה לי לחכות 3 חודשים ואם המצב ישאר אותו דבר אז לחזור. בעיקר הילד אומר L במקום N ועוד שיבושים שהקלינאית אמרה שהם מתאימים לגילו. יש כאלה שאמרו לי שזה לא נכון לחכות 3 חודשים עם שיבוש כזה L במקום N. מה לעשות. יש להגיד שהילד לפני כשנה כמעט לא דבר והיום ברוך השם הוא מדבר במשפטים אם כי מחליף בין ההגאים לפעמים.
האם סחרחורת הנגרמת כתוצאה מטינטון דומה לסחרחורת רגילה הנגרמת ממאמץ ניכר או לחץ דם או כל דבר אחר הגורם לסחרחורת?
בוקר טוב בני בן 10 חודשים ועדיין לא מנופף לשלום ועושה כפיים- במהלך החודש האחרון הייתי בלחץ נוראי שכן חששתי שיש לבני בעיית התפתחות , בעיית תקשורת ועוד.. ברצוני לציין שפניתי בפורום זה לפרידה קורנברוט וקבלתי עזרה מיידית , והרבה סבלנות וסימפטיה. כמו כן קבעתי תור בצורה פרטית אליה על מנת שתבדוק את בני. אתמול הייתי במכון להתפתחות הילד בהרצליה- ולאחר בדיקה ארוכה - כשעה, מנהל המכון קבע שלדעתו אין בעיית התפתחות או בעיית תקשורת ושבני פשוט מתקדם בקצב שלו. [ תודה לאל, והלוואי שכך באמת יהיה] הורים יקרים- אני בהחלט בעד להיות עם היד על הדופק ולבדוק ולבחון כל דבר שנראה לכם מדאיג- אך חשוב לא פחות להתייעץ עם אנשי מקצוע שיעזרו לכם לראות את הדברים בצורה נכונה, וגם... לזכור שלכל ילד קצב התפתחות משלו... מאחלת לכולנו בריאות ואריכות ימים. שוב תודה לפרידה על התמיכה. ענבל.
שלום תינוק בן 16 חודש עם צינורית באוזן שמאל ,אוזן ימין ללא צינורית. כנראה גם עם נוזלים באוזניים,טופל באוגמנטין במשך שבוע עד לבדיקת הברה. מגיב לסביבה ולקריאה בשמו ועם עוד כמה מילים נוספות. בדיקת ברה לפני חצי שנה KHZ 1 שמאל 30 DB ימין 50DB CLICK 3KHZ שמאל 40DB ימין 40DB BONE 1KHZ שמאל 20DB ימין 20DB BONE 3KHZ שמאל 40DB ימין 35DB . בדיקה חדשה: I-III III-V I-V V III I 30DB 2.24 2.08 4.32 6.16 4.08 1.84 שמאל 30DB 2.16 2.22 4.38 6.28 4.06 1.90 ימין SN10 75dB HL 20/sec 1KHz Lt 10.2 msec 10.2 Rt Bone Conduction Click Lt 20dB Rt 20 dB סיכום: עדות לליקוי הולכתי קל דו-צדדי בתדרים הגבוהים בלבד שאלות 1.מה הכוונה בתדרים גבוהים בלבד, בדקו בכלל תדרים גבוהים של 3000 בבדיקה חדשה? 2.האם ליקוי שכזה בתדרים הגבוהים מצריך מכשיר שמיעה כשמדובר בתינוק בן 16 חודש שהתחיל לרכוש שפה וע"מ למנוע האטה בקצב התפתחות הדיבור, בגלל הבעיה בתדרים הגבוהים? 3.הדבר החשוב הוא איך התוצאה הנוכחית בהשוואה לבדיקת ברה קודמת ,האם יש שוני בין התוצאות ואם כן מה יכולה ליהיות הסיבה? 4.האם בעיית הנוזלים באוזניים תורמת לתוצאה שגוייה של בדיקת הברה . 5.האם יש כאן איזה חשש לבעיה עצבית? 6.האם בגילו צריך למשל לומר סבא?כי הוא קורא לסבא אבא ,וסבתא כלל לא אומר. תודה מראש וסליחה על השאלה הארוכה
1. טווח הפיזור של ההגאים בדיבור מגיעה עד 4000 בערך, על כן, חשיבות טווח בדיקת השמיעה, 3000 הינה תדירות ביניים ונבדקת בנפרד לפי הצורך. 2.אין צורך במכשיר שמיעה בתנאים אלו. 3.תתיעץ בעניין זה עם הרואפ והקלינאי - האם ההבדל הינו בגדר "הטעיית טווח הדגימה אן הבדל משמעותי מבחינה תפקודית. 4. שאל את הקלינאי שביצע את הבדיקה. 5. שאל את הקלינאי שביצע את הבדיקה 6. בגיל זה מותר לו להגיד מה שהוא יכול, ללא קשר לשמיעה. תזכור שלאחר שמצב הבריאותי טופל על ידי הרופא עדיין יש לבנך דרך ה"רגילה" להתפתחות שפה ותקשורת. חשוב לעקוב אחר הרכישה של שפה והשימוש בה ולהשוות להשגיו האישיים.
שלום, יש לי ילדה בת שנתיים ו - 7 חודשים. לאחרונה הסבו את תשומת ליבי כי היא מחליפה אותיות - במקום ת' היא אומרת ק' לדוגמא במקום תותים היא אומרת קוקים, במקום ד' היא אומרת ג' לדוגמא במקום גדול היא אומרת גגול וכמו כן משמיטה אותיות, לדוגמא במקום סבתא היא אומרת סקא. ראשית - האם יש מקום לבעיה שנית - מה ניתן לעשות אם בכלל או שזה אמור להסתדר עם הזמן
ביתך מעבירה את מיקום ההגאי לאחור, שם התופעה באנגלית backing, בעת אין מקום להתיחס, יש לה מטלות שפתיות אחרות ועדיין צעירה להתיחסות ספציפית להגה זה או אחר. דברו אליה נכון ואם התופעה לא מסתדרת מעצמה לקראת גיל 3 וחצי, ארבעה פנו לטיפול בהיגוי.
בני בן 11 חודש, חמוד וחייכן, התפתחותו המוטורית תקינה, הוא כבר עומד בעצמו ללא עזרה. אך התפתחותו השפתית מדאיגה אותי. עד לפני כחודש ההברות היחידות שאמר הן כל מיני וראיציות של אה או וכו', לאחרונה החל לבטא קה, דה, גה, ולפני מס' ימים בה, בה. אך הוא אינו חוזר על כך הרבה ואינו מחקה - לא הברות שאנו אומרים לו ולא מחוות כגון כפיים או ביי ביי, כששואלים אותו איפה אור רק אם מדליקים את האור הוא יסתכל למעלה. כשנולד אמרו לנו בבדיקה התפתחותית של טיפת חלב שיש לו טונוס גבוה בגפים, אך המצב לא דרש טיפול כשפנינו להתפתחות הילד. מלבד זאת עשינו לו בדיקת שמיעה נוספת על הבדיקה בטיפת חלב אצל קלינאית תקשורת והבדיקה תקינה (ע"פ בקשתם). רק בגיל כ - 10 חודשים היה מסוגל לאכול אוכל מוצק בצורה טובה, עד אז לא היה לועס או בולע אותו אלא רק יורק. דיווחתי לרופא הילדים והוא אמר שאם אין חיקוי או "חוכמות ילדים" עד גיל שנה יש לפנות לאבחון קוגניטיבי בהתפתחות הילד. שאלתי היא האם יש מקום לדאגה, ואם לתינוק שהוא בשלב המילמול מבחינה שפתית צריכים להיות כבר חיקויי של מחוות גוף (כפיים וכו').
משהוא משגע את האמות ואת קורבן לתקשורת!!!! את מתארת ילד עם התפתחות תקינה, ודאגותיך נובעות מדאגה טבעית של אם ובאותה מידה מציפיות לא מציותיות לגבי התפתחות הילדים בכלל. יש שונות בין ילדים וגם בין בנים ובנות, זה את ודאי יודעת. בגיל שלוש מפסיק להיות משמשעותי באיזה גיל עשו מיני דברים מכוון שמרבית הילדים עושים את אותם הדברים, אלה כשיש סטיה משמשעותיתי מהנורמה, ולכן היעוץ המקצועי נחוץ. לתערי עם "פיצוץ המידע" על התפתחות הילדים שוכחים להגיד להורים שיש הבדלים גדולים בין ילדים והכי חשוב זה לראות מה הילד הספציפי משיג בתקופות שונות, האם יש התקדמות בהתפתחות, השגה של פעולות או מטלות שונות וסה"כ התפתחות (וכמעת לא משנה באיזה עיתוי, בתוך מסגרת של שלושה, ארבעה חודשים מהנורמה, לכל הכוונים) כלומר, ילד יכול מבצע מטךה מיסויימת בגיל 10 חודשים, ואחר יבצע אותה בגיל שנה וחודי, טשניהם נמצאים בתחום הנורמה. אם בנך מתפחת, מוסיף צלילים ומנשה לתקשר איתכם, מחייך ומגיד ונהנה וחברת אנשים אין להם מה לדאות. ביקרו הטיפות חלב, תבצעו את הבדיקות המקובלות לצייני התפתחות ותהנו מבנכם, בכל שלב על פי לוח הזמנים האישי שלו!