פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
מנהל פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה

שלום, לפני כחודש ערכתי אבחון שמיעה לבני בן 6.7 חודש' בכיתה א רגילה. ילד שעבר ניתוח כפתורים בגיל שנתיים, טיפולי שפה וריפוי בעיסוק לאחר מכן עקב איחור שפתי. בתוצאות האבחון נרשם כי סובל מעיבוד שמיעתי חמור, המלצה לכיתה אקוסטית, מכשיר FM וכל ההמלצות הנלוות. אני מנסה המון זמן לקבל מידע על כך ועל הקשר ללימודים. ביה"ס והצוות יודע וכן תונגש לו כיתה , שאלתי היא אשמח לדעת אם מעבר לכיתה מכשיר וסיוע משמע ( מחכים לשעות מדורנר ) יש עוד דבר שניתן לעשות? האם זה יחמיר או שאפשר לחיות עם זה? בנוסף האם זה נחשב לקות למידה? יש לו מעט קשיים והוא נעזר גם במורת שילוב אשמח לתשובה אני ממש מיואשת מהמצב
לקוי בשמיעה יכול לפגוע בכל תפקוד, במיוחד ברכישת שפה, למידה ושילוב בחברת הילדים. ליקוי למידה יכול להופיע בו זמנית, או לא... הדגש בתפקוד של הילד ולא בלקוי. בכל מיקרה, הוא כבר מקבל שעות שילוב ועזרה בביה"ס. התיאור שלך לגבי ניתוח הכפתורים שעבר בילדות לא מתיישר עם תארו חומרת הקושי שמתואר כעת ולבטח לא עם מידת התמיכות המומלצות. רצוי מאד שתהיה בקשר עם רופא אאג' שילווה אותכם, שיבצעו בדיקות שמיעה לפחות פעם בשנה או שנה וחצי כדי לעקוב אחר שמיעתו, האם יש ירידה מתמשכת או יציבות במידת הירידה בשמיעה. חשוב להבין את סוג הירידה בשמיעה, את התרומה של ירדה מסוג הולכתי (באוזן התיכונה) לעומת ירידה עצבית וכן להבין את רמת התמיכות הנדרשות. אני מבינה שהוא מרכיב מכשיר שמיעה? לא כן? יש במשרד החינוך מפקח על תחום הטיפול בילדים עם לקות שמיעה, רצוי שתצרי איותם קשר. בהצלחה!
תודה על תשובתך. כרגע הוא ללא מכשיר fm, יש המלצה לשנה הבאה, נראה לפי תחילת שנה, יהיה בכיתה אקוסטית וכן אנחנו בקשר עם שמע ובי'ס. העניין שאין ירידה בשמיעה ,שהילד שומע טוב, ואנחנו בקשר עם כל מי שצריך, לכן זה כמו שטח אפור... הילד נתמך במורת שילוב, ויהיה לו עזרה משמע ואנחנו תומכים ומלווים, פשוט זה מעין מצב ביניים שהשמיעה טובה אבל עיבוד המידע משובש. ייתכן ועניין רגשי אשמח לתשובתך
לא רגשי, יש פגיעה באיכות התפקוד של עצב השמיעה, ללא קשר לירידה בשמיעה. זאת פגיעה במערכת המרכזית של העצב, בחיבור בין האוזן למוח! עיבוד השמיעה זאת היכולת לפענח את מה שהעצב מביא למוח. בבקשה על תלכו למסלול רגשי, על אף שיכולה להיות "תגובה" רגשית. במכון האודיולוגי בתל השומר יש צוות שחוקר ולומד על התפקוד המרכזי של השמיעה, ממליצה לך לפנות אליהם. בהצלחה!
אנחנו מחפשים בדחיפות קלינאית תקשורת לילד בן 4.6 ..באיזור אשדוד דרך הקופה או באופו פרטי
אני יודעת שהקלינאיות שעובדות פרטי באזור, מתקשרות בניהן, תשאלי אחת מהן ואולי אם היא לא יכולה לקבלו, יהיה מישהי אחרת שיכולה! חפשי גם באתר קלינאי התקשורת ishla.org.il בהצלחה!
ילד בן שנתיים ו4 חודשים חכם לא מדבר בכלל. התברר שיש לו לקות ראיה וזקוק למשקפיים עם עדשות מספר +15 בשתי העיניים. 1) האם זו הסיבה שאינו מדבר? 2) האם חשוב לקחת קלינאי שמתמחה בכך?
1) לא חושבת שיש קשר בין לקות הראיה וחוסר דיבור, האם בדקתם גם את שמיעתו? אולי גם שם זקוק לתמיכה? 2) חשוב מאד שתפנו לקלינאי תקשורת, לפי התיאור הוא כבר נמצא באיחור לגבי בני גילו. בהצלחה!
שלום, בני בן 2.3 אומר מילים בודדות (4-5 מילים)בלבד . נימצא במסגרת בה מדברים עברית בלבד. בבית מדברים 2 שפות, עברית ורוסית, אך לרוב עברית ותמיד פונים אליו בעברית. יש לציין שמבין את כל ההוראות שלנו, יוצר קשר עין. מאוד מנסה לדבר ומתוסכל שלא מבינים אותו. באופן כללי אני מרגישה שהוא טיפה מאחורה בהתפתחות לעומת ילדים בגילו אך מתפקד רגיל לחלוטין ומשתלב מצוין במעון. אחות טיפת חלב בהתיעצות עם רופא ילדים שלנו הפנתה לקלינאית תקשורת. לדעתי זה קצת מוקדם מידי. האם זה הגיל להתחיל בבירור? תודה רבה
חשוב מאד שתפני כבר לקלינאי תקשורת, להערכה, קבלת הדרכה ואולי אפילו לטיפול, כי בגיל זה מצופה שיחברו לפחות 2 מילים ביחד! כדי לחסוך זמן, תפני לרופא אאג' שיפנה אותו לבדיקת שמיעה, רק כדי להיות בטוחים שאין בעיה בשמיעה. את יכולה לפנות לאגודת קלינאי התקשורת, הם מוכרים ספר של הנן HANEN,שנותן הדרכה בהתפתחות שפה ומתאים במיוחד לילד שזקוק לטיפול וממתין בתור! בהצלחה
שלום, הבת שלי בת 4 בדיוק, דוברת בשתי שפות רוסית ועברית. הגננת מתארת שאינה שואלת שאלות על הנושא הנלמד(כביכול עכשיו זה הגיל), השאלות שלה סביב "מותר" , "אפשר" יותר טכניות. כמו כן לא מתקשה במושגי יסוד (לא הבנתי מה הכוונה) מושגי מרחב,זמנים, מתבלבלת בין זכר לנקבה ונטיות גוף ומתקשה לתאר מצב. יש לציין שהיגוי טוב מבינה את ההוראות ועונה לעניין, לא תמיד מתארת מצבים בצורה מדוייקת אך המסר מועבר. האם להפנותה לאבחון דחוף? או שזה עניין התפתחותי? האם אוכל לשבת איתה ללמד את הדברים החסרים? כי ההמתנה לאבחון בהתפתחות הילד הוא 7 חודשים. אם כן יש חוברות מומלצות או משחקי שולחן מוכנים בנושאים שהיא מתקשה? אשמח להמלצה.. אני מורה במקצועי אז אשמח ללמד אותה.. תודה אול
יש לפנות לקלינאי תקשורת בקהילה, דרך קופת חולים ולא דרך התפתחות הילד. הקליאני יתן לך הדרכה ועבודה בבית לפי התאור היא כנראה זקוקה לטיפול, יכול להיות עקב החשיפה לשתי שפות ויכול להיות שהקושי היה מתבטא גם לו דברה רק שפה אחת, אז אין מה לפחד משתי שפות אבל צריך להיות מודעים ולהשקיע יותר מאשר ברכישת שפה אחת, במיוחד על ידי ההורים
תודה!אוקי אבדוק. אני מבינה שאם לא יטופל בהקדם הפערים יגדלו... כמה זמן להערכתך היא תצטרך להיות אצל קלינאית? היא ילדה שקולטת מהר.
אי אפשר לדעת כמה זמן, יכול להיות שזקוקה כעת, ואולי עושים הפסקה כשמתחילה להתקדם ועוקבים אחר סגירת פערים, ולפי הצורך חוזרים לטיפול..... השאלה לא מה קולטת אלה מה מפיקה ואיך היא מתקשרת! בהצלחה!
הי, יש לי פעוט בן שנה ו7 כמעט שלאחרונה התחיל לשבש מילים שידע להגות בצורה תקינה לדוגמא: טטה הפך לאתה(עם כוונה ברורה לסבתא), טרקטור היה אומר קטור ועכשיו אומר אטור. כשאני מתקנת אותו הוא הוגה את המילה בצורה תקינה. מה זה? האם זה שלב או צריך להדאיג? תודה רבה
אפילו בדוגמאות שנתת יש שיפור מבחינת הגאים דומים להגאים הנכונים ומספר הברות במילה, אז, זה נורמלי וכל פעם השינוי יהיה לכוון הדיבור של האנשים סביבו. אין טעם לתקן לו (לא אותו, אותו את לא מתקנת!) הוא מתפתחת במיוחד בתפיסה שמיעתית, וזקוק למרחב. דברי נכון, תדגישי, אם צריך, את המילה הנכונה מבלי לבקש שיחקה את המילה, הוא יגיעה לזה כשיהיה בשל....כמובן לא בהגזמה בשום כוון!,
אני בת 29, כשהייתי בת 16 בערך עשו לי גשר בשיניים ולאחר מכן היה לי פלטה בלילה .. הפלטה על השיניים למעלה ולמטה הייתה רק בלילה בכדי שהלשון תלמד להיות בפנים. אני מגיל קטן מאד מדברת עם ש' מורגשת. הייתי אצל קלנאית תקשורת בעבר ולא עזר אמרו שזה מולד ואין דרך לתקן. אני אישית כבר למדתי לחיות עם זה.. השאלה האם עוד לא מאוחר .. ויש דרך לתקן ..?
אני מקבלת מפעם לפעם מטופלים עם אותו סיפור, מסמינה אותך ליצר קשר ולהגיע לבדיקה ושיחה כדי לברר , אם יש לך מודעות ורצון לשפר, תמיד אפשרי! טל - 050-2099435
נכדתי בת השנה ושבעה חודשים אינה מדברת לא אומרת אפילו לא מילה אחת ערנית ולקיחת מצליחה להעביר לנו רוב הזמן את מה שהיא רוצה בדיקת שמיעה מצאה ירידה קלה בשמיעה בגלל נוזלים באוזניים. מה עושים בגיל זה לילדה מודאגים מאד תודה
הוריה יכולים לבקש הפניה לקלינאית תקשורת דרך קופת חולים. לעשות הערכה, לקבל הדרכה ועזרה לטיפול רק לפי המלצת הקלינאית תקשורת שתכיר את הילדה ותעקוב אחר השגיה
שלום. בני בן שנה ו10 חודשים. אוצר המילים שלו מכיל מעל 50 מילים . חחקן נאמרות בצורה תקינה ומחטה כמו אבא כחול וכדומה אך רובן נאמרות באופן מאד לא ברור וחלקן באופן חלקי. כמו לדוגמא עגבנייה נאמרת נייה , בננה נאמרת ננה, נעליים נאמרת אנעיים וכדומה. האם בגיל כזה נדרשת בדיקת שמיעה? או שעדיף לחכות לגיל מתקדם יותר? תודה
אם יש מגמה של שיפור, אין צורך בהתערבות. זהו תהליך טבעי בהתפתחות השפה והדיבור, רצוי שתשתדלי להגיד את המילה בשלמותה ולא לעודד אותו להשלים מילים, כפי שלפעמים הורים עושים. תחזרי על המילה בשלמות ותעודדי אותו לחקות את מספר ההברות הנכון במילה, גם אם זה לא ברור. בגיל זה אין עדיין מקום לדאגה
שלום, יש לי בעיה שאני ממש סובל ממנה. אני מרגיש שבמקום במוח שאני מדבר שונה מהמקום שאני כותב . רמת הכתיבה שונה והניסוח לגמרי . המוח שלי לא מצליח לעבד תקשורת מקוונת כמו הודעות ואני מרגיש שאילו מישהו היה אומר לי את ההודעה בקול המענה וההבנה של מה הוא אמר היתה שונה . אשמח למענה מה הבעיה ומה ניתן לעשות ואיך לשפר . תודה
הצורה שבה המידע מגיע אליך, מעובד בדרך שונה בין הדיבור (שכולו שמיעתי) ובין הכתיבה (שמגיעה דרך סימנים שדורשים פיענוח והבנה של המשמעות, בנוסף לזיכרון) בכ"כ הכתוב נותן לנו שהות כי אפשר לקרוא שוב, מה שאי אפשר לעשות בדיבור בלבד. האם יש או היה לך קושי בקריאה? אולי יש לך קושי בפיענוח האותיות וחיבורם למילים ולמשמעותם? אם באמת חשוב לך, תלך לאבחון לליקוי למידה, בו מפרטים כל מיומנות הנדרשת להבנת קריאה וגם להבנת דיבור, באבחון ניתן יהיה ללמוד מה התהליך שמקשה עליך וגורם לשוני שהינך מרגיש. בהצלחה
אני מרגיש שכאשר אני מקבל הודעה המוח שלי לא מעבד אותה כמו שמישהו היה אומר לי אותה בטלפון ובהתאם התשובה שלי תהיה שונה.
היי הבת שלי בת שנה ו-8 חודשים. היא נולדה קטנה וההתפתחות שלה איטית אבל תקינה. יש לה אוצר מילים (25+ מילים) והיא לומדת דיי מהר מילים חדשות. אבל אני קצת חוששת שהתהליך לא תקין, אפרט: 1. היו לה בעבר הרבה מילים שהיתה אומרת והיום כבר לא. מדי פעם חוזרת להגיד אותן אבל הן לא בשימוש יומיומי כפי שהיה (ביי ביי, נפל, ועוד..) 2. רוב המילים שלה למעט כמה בודדות (אוטו, הופה, אבא, אמא ורוצה) הן בעלות הברה בודדת. לדוגמא - מים זה "מה" (עם הלשון בחוץ), בקבוק זה "בה", בננה זה "ננה" וכד'. היא יודעת לקשר את המילים לחפצים שהיא רוצה, יודעת להגיד רוצה + מה שהיא רוצה (במידה והיא יודעת את המילה למה שהיא רוצה) נניח "אוצה מה" או "אוצה בה". 3. נראה שהיא מתקשה ללמוד מילים חדשות. נניח המילה "עוד" זה "נו". להבנתי (ואולי אני טועה) זו מילה יחסית קלה והרבה פעוטות אומרים אותה, ונראה שקשה לה להבין איך אומרים אותה נכון, או לדוגמא "פיפי" היא אומרת "פהפה" עם הלשון בחוץ. לא משנה כמה אני חוזרת נכון על המילים, נראה שהיא לא מצליחה להגות אותן נכון. חוצמזה היא מבינה ותקשורתית מאוד, יודעת לעשות פעולות לפי בקשה: להביא/לקחת/להחזיר למקום/ לסגור/ לפתוח/להדליק או לכבות אור וכד'. האם זה מצב תקין? אשמח למענה תודה רבה
התאור מתאים לידה בשלבי התפתחות השפה והדיבור. אם עדיין יהיו לך שאלות בגיל שנתיים וחצי, תפני להערכה וקבלת הדרכה, לא נראה לי שנחוץ טיפול, בטח לא בשלב זה. מצידך תנסי להבין מה היא אומרת ותחזרי אחריה , במשפט פשוט ובנוי היטב, כדי שהיא תשמע את הדיבור הנכון, ואל תדברי אליה מהר....
בסדר גמור. תודה רבה על המענה המקצועי :)
שלום רב! אני מתעניין בקשר לדודי כבן 70, לפני כ 3 שנים החל לסבול מסוג של גמגום כמו "בליעת מילים" בסוף משפט ולאט עם הזמן החמיר עד כדי חוסר יכולת לתקשר בדיבור. ביצע CT ללא ממצאים מיוחדים האבחנה ע"י רופא השיניים (חוסר יכולת להחזיק את הפה פתוח לאורך זמן) וע"י קלינאית תקשורת היא רפיון בשרירי הפה קיבל תרגילים מקלינאית התקשורת ללא תוצאות עד עתה הדבר גורם לו לעצבות ולאי יציאה מהבית למקומות שצריך לתקשר (זה כמו גמגום קשה) האם יש דרכים נוספות לעזור לו?
הוא צריך בירור נאורולוגי מקיף, אולי יש לו סוג של פרקינסון או מחלה ניוונית פרוגרסיבית... בטח לא לטיפול של קלינאי תקשורת!
שלום לכם, בתי בת שנתיים ותשעה חודשים. בגן שאליו נכנסה השנה המליצו לי לקחת אותה לאבחון, מאחר שיש לה תופעות מוזרות בדיבור: היא מדברת על עצמה בגוף שני, כשהיא רוצה משהו היא לפעמים שואלת "את רוצה...?" וכך מבטאת את רצונה. בנוסף, היא חוזרת על משפטים שאמרה, שכביכול לא קשורים (למשל "לאמא יש קוקו שחור") מספר פעמים ביום וגם בימים שלאחר מכן. היא יכולה גם לחזור על משפט שמישהו אחר אמר, אפילו כמה ימים לאחר שאמר אותו. כשהיא מתעצבנת היא יכולה לומר בכעס מילים שלא קשורות בכלל (בד"כ אותן מילים כל הזמן) וכך היא מביעה את כעסה או אי שביעות רצונה. יש לציין שהיא מתקשרת איתנו בצורה מצוינת, יוצרת קשר עין, משחקת משחקי דמיון וכו'. עם ילדים בני גילה לא כל כך משחקת (רק השנה התחילה מסגרת), אבל לא הייתי מודאגת לגבי כך, שכן אני הייתי סגורה וביישנית בגילה ואף הרבה יותר גרועה ממנה... האם יש לי סיבה להילחץ? האם אפשר לאבחן הפרעת תקשורת רק על סמך תופעות אלו? תודה וחג שמח!
את מתאר ילדה עם התםתחות נורמלית ועם התנהגויות שאינם רגילות, אך הינם חלק של תהליך רכישת השפה ומיומנויות תקשורת. לא נראה לי שיש מקום לדאגה, כל זמן שהיא מתקשרת ויכולה להביעה את עצמה. ליתר בטחון וכדי להרגיע את עצמך והגננת, קחי אותה להערכה אצל קלינאית תקשורת, זה מכוסה ע"י קופת חולים... לא דחוף! בנתיים תעקבי אחר התנהגותה ותנסי להבין מה התפקיד של החזרות, יתכן שזו הדרך שלה ללמוד משפטים וביטוים חדשים.
שלום בני בן שנה ו 9 חודשים.. מדבר אוצר מילים של סביב 30-50 מילים( הערכה גסה) בדיבור וחדעתי מכיר יותר אך לא אומר אותן.. אבל מבין משפטים כמו שים את הבקבוק על השולחן וכאלו. את חחקן הוגה נכון כמו המילה אדום אבא אוטו ואת חלקן מבטא חלקית לדוגמא במקום עגבניה אומר ניה , במקום עיגול אומר גול ואת חלקן מעוות לדוגמא במקום נעליים אומר ענאיים.. כמו כן אין לו רצף של 2 מילים..וגם לט משלים מילים לדוגמא אומר לו בק הוא לא ישלים את המילה בוק( בקבוק) האם תקין לגיחו או דורש בדיקת שמיעה/ קלינאי תקשורת? תודה רבה
את מתארת ילד עם התפתחות נורמלית... העקר שבטווח של שלושה חודשים, תרגישי התקדמות ושיפור. את תחזרי נכון על מה שהוא אומר, תעשי כל מאמץ להבין מה אומר ותאפשרי לו לשמוע שפה ודיבור נכון... הוא ישלים את היתר. בדיקת שמיעה, בעקרון, רצוי.... יתכן שאין בעיה אם הוא ילד בריאה בד"כ.
היי, אני בת 28 ותמיד היה לי קול דיבור שנחשב חלש. כדי לדבר בקול שנחשב "רגיל" עבור אחרים אני מרגישה שהגרון שלי ממש מתאמץ ולכן קשה לי לאורך זמן לדבר ככה. בנוסף גם לצעוק זאת פעולה שממש קשה לי ומכאיבה לי בגרון, וכמובן שאחרי שאני מדברת "הרבה", נניח כמה שעות ברצף נגמר לי הקול וכבר ממש לא שומעים אותי כי הוא נהיה מאוד חלש. מה אפשר לעשות עם זה? קלינאות תקשורת? שיעורי פיתוח קול? אשמח לפירוט ככל שניתן על סוגי הטיפולים, אם יש, וכמה זמן לוקח עד שרואים תוצאות תודה!
תפנילקלינאי תקשורת לטיפול, עם הממצאים של רופא אאג'. אני ממליצה לך לבקש הפניה גם לבדיקת שמיעה, כדי לבדוק האם יש בעיה בבקרה שלך על עוצמת הקול. האם את עוסקת בספורט או פעולה פיזית, שתמריץ את מערכת הנשימה?
תודה על התשובה המהירה! כן, אני עושה ספורט מספר פעמים בשבוע. את יודעת אם הטיפול אצל קלינאית תקשורת כלול בקופת חולים או שזה פרטי? ואשמח גם לדעת תוך כמה זמן של טיפול אפשר לראות תוצאות. שוב תודה!
טיפול פרטי, אלה אם את עובדת במערכת החינוך. שינוי תלוי בכמה גורמים, לקבלת מידע אישי רצוי להתייעץ עם קלינאי תקשורת
שלום בתי בת ה 7 משבשת את האותיות צ' ו- ס'. ביקרנו אצל קלינאית תקשורת שאמרה שייקח מעל 10 מפגשים, ייתכן שכ-15 ע"מ לתקן את ההגיה. מכיוון שחשבנו שמדובר בבעיה פשוטה, שתיפתר במפגשים בודדים, נשמח לדעת מהו משך הטיפול הממוצע לבעיה זו. תודה רבה.
9 טיפולים בגיל זה, הם על חשבון ביטוח הבריאות הממלאכתי, דרך קופת חולים. אם ביתך בכתה א' מספר הטיפולים יכולים להספיק, מי שיש לו ביטוח משלים, יכול לקבל עוד 40 טיפולים... כל זאת מדי שנה, עד גיל 9. אם השיניים הקדמיות התחלפו, כדאי מאד לפנות ולטפל, גיל 6 הוא גיל מצוין להצלחה בטיפול זה. בהצלחה!
שלום, אני בן 25 ובמשך שנים חווה קשיים בדיבור,הבעיה באה לידי ביטוי בלחץ גדול בגרון בזמן דיבור וחוסר יכולת לדבר בצורה נינוחה . בדקתי במרפאת א.א.ג ביחד עם קלינאית תקשורת והמיתרים נראים תקינים,עבדתי אפילו עם קלינאית תקשורת תקופה אבל לא הרגשתי שינוי כלשהו . אני רוצה לבדוק את הבעיה בכיוון של נשימה . האם רופא ריאות הוא הכתובת? איזה רופא אחראי על עניין הסרעפת? אשמח לתשובה, תודה :)
תפני לקלינאי/ת תקשורת בעל/ת נסיון בטיפול בקול. הטיפול כולל תירגול בנשימה, שהיונ הבסיס להפקת קול.
היי, בני בן 5, מדבר ומתנסח ללא קושי, עם זאת יש כמה מילים שהוא עדין משבש באופן עקבי, לדוג': למזור = רמזור, רקטור= טרקטור שמבקשים ממנו לחזור אחרי המילה לאט ולא בתוך משפט הוא מצליח, אבל מיד לאחר מכן משבש אותה שוב. לפני חצי שנה עברנו לארה"ב כך שהוא במקביל לומד עכשיו בגן שפה חדשה (בבית מדברים רק עברית), ואני לא מצליחה להיזכר אם השיבושים האלה היו עוד לפני המעבר. האם זה תקין ותואם גיל? תודה רבה
לפי התארו, הוא רכש את המילים בגיל מסויים, שצורה מסויימת. כעת, בגלל האנגלית, אין לו הזדמנויות רבות לתקן את המילים האלה... אם הן בודדות, ככול שהוא ישתפר בעברית, יתכן ויתקן בעצמו. ככל שהמילים האלו יופיעו פחות באוצר המילים שלו, יהיו פחות הזדמנויות לתקן אותם. אם בכוונתכם להשאר שם המון שנים, אז זה לא יהיה משמעותי.. אם הוא ילדמ לקרוא ולכתוב עברית, תהיה לו הזדמנות לשמור על השפה שלו ולתקן גם בעברית. המלצתי, תקפידו ללמד אותו בעברית את התכנים של הגן. לגבי המילים המשובשות, אם הוא חוזר עליהן בצורה תקינה, אז אין בעית היגוי. הבעיה העקרית תשאר בשימוש , לא דחוף!
שלום, אני בת 23 ויש לי הרגל של דחיפת לשון. רופא השיניים שם לי גשר בגיל ההתבגרות, למרות דחיפת לשון. כתוצאה מכך, השיניים העליונות חזרו להיות בולטות ועכשיו אני צריכה לשים שוב פעם גשר. פניתי לאורטודונט מומחה, ונאמר לי שלפני שאני שמה גשר עליי לטפל בהרגל של דחיפת לשון. הבנתי שיש 3 סוגי דחיפת לשון - מנח קדמי של הלשון, דחיפת לשון בפונקציות השונות ו/או לשון מוגדלת. איך אני יכולה לזהות איזה סוג בדיוק יש לי?
אין כזה דבר לשון מוגדלת.... שתי ההגדרות הראשונות, זהות... השם שונה והתופעה זהה. תפני לטיפול של קלינאי תקשורת המטפל בדחיקת לשון ותיישמי את מה שתלמדי... לאחר תקופה של כמה חודשים, ללא דחיפת לשון יתכן והשיניים ישובו למקומם ואם לא, תבטיחי את הצלחת הטיפול לטווח ארוך
שלום, בני בן שלוש וחודש מדבר ומתבטא יפה. הבעיה היחידה אצלו היא שאינו מצליח לבטא את הצליל ״ל״. הוא מחליף אותו בד״כ ב״ר״ ולפעמים בסוף מילה ב״ד״. לפעמים אני מעודדת אותו לבטא ״ל״, אומרת לו שהלשון מתחבאת מאחורי השיניים או מלטפת את השיניים העליונות. לפעמים שרים ״לה, לה, לה״, אבל הוא שר ״רה, רה, רה״... איך אפשר לעבוד על זה איתו כדי שיצליח?
הוא עדיין צעיר ויש לו זמן, עד גיל 5 כדי לרכוש את ההגא באופן ספונטני, אז אין מה להילחץ... כשיהיה בשל, ילמד ואם לא, רק בגיל 4 וחצי שי מקום לפניה לקלינאי תקשורת. יש מיומנויות של אבחנה שמיעתי שמכתיבות את הקצב רכישה של צלילים.... תביני מה שהוא אומר ותקדמי את יכולת הביטוי, סיפור ברצף ואוצר מילים, אלה המסיימות בגיל זה
היי בהמשך לשאלתי רציתי להוסיף שהוא גם אומר בהרבה מילים שהן ארוכות יותר ומסובכות יותר מאבא וסבתא ומאמא, הוא אומר רק את תחילת המילה או את סוף המילה. למשל- מוצץ הוא אומר צץ, כדור הוא אומר כא. ועוד דבר ששכחתי להוסיף, שהוא גדל בבית דו-שפתי. רוסית ועברית. רוב המילים שהוא אומר מלא או חלקית הן ברוסית דווקא.
סבלנות, עד גיל שנתיים וחצי, לפחות! ואולי יותר עקב החשיפה לשתי שפות. אני חסידה של שתי שפות, ממליצה להיות עקביים... שפה אחת לכל אדם ולא לבלבל בין השפות בילד צריך ללמוד שתי מערכות מקבילות
שלום רב! בני בן שנתיים בדיוק. מגיל שנה עד שנה ושמונה סבל מנוזלים באוזניים עם ליקוי משמעותי בשמיעה. לקח זמן לעלות על האבחנה. לפני 4 חוד׳ עבר ניתוח כפתורים ושמיעתו חזרה לנורמה . אומר סביב 15-10 מילים באופן ברור - מאמא, אבא, סבתא, ביי, הנה וכו׳- מילים קצרות. לפעמים מחבר שתי מילים- הנה אבא. מבין ומבצע פקודות. קלינאית תקשורת התרשמה ממובנות איטית. לא ממש הבנתי מה הכוונה. כמו כן, היא שמה לב שאולי יש לשון קשורה ואכן יש לפי אף אוזן גרון. הרופא ממליץ לנתח- לנתק את הקשר. אני בהתלבטות. האם ניתוק הקשר יעזור לדיבור ויקל על רכישת השפה שהתעכבה עקב בעיית שמיעה? מה יקרה אם לא מנתחים?אשמח לחוות דעתך! תודה.
שלום אולגה, לשון קשורה הינה תופעה שכיחה יחסית ולא מדובר על ניתוח אלה פשוט חיתוך של הרקמה הרכה ודקה במחברת את חלקו הקדמי של בסיס הלשון ובפועל, מגביל את התנועה של הלשון. ההגבלה הזאת תפריע לו לרכוש את דיבור ויאלץ אותו ליצור כל מיני תנועות קומפנסטוריות, למשל, במקום להרים את חוד הלשון באותיות ל,ט, ד, יעלה את גוף הלשון והדיבור ישמע כבד ולא מספיק ברורץ לשון קשורה גם מגבילה את יכולת הלעיסה וניקוי שאריות מזון מהפה....וכשיהיה גדול יהיה לו קשה להתנשק בנשיקה "צרפתית" אני מאד ממליצה לבצע את החיתוך, מוקדם ככל שניתן. לגבי האבחנה של מובנות איטית, אין כזה דבר... אולי אמרה מובנות ירודה? הכוונה לדיבור שאינו בורו.. דיבור כמו כל פעולה מוטורית, משתפר עם התירגול וההתנסות. הילד עדיין לא התנסה, בגלל שהציג איחור מסוים ברכישת הדיבור, על רקע הירידה בשמיעה. טוב ושהוא מתקדם, תני לו זמן לפני הטיפול של קלינאי תקשורת, תעודדי אותו להתבטא ולדבר. בגיל הזה יש ילדים שמתפקדים כפי שאת תיארת, בלי בעיות בשמיעה או בלשון.....סבלנות, הוא מתפתח לפי הספר!
פרידה תודה רבה על תשובתך המפורטת! אנחנו כבר אחרי הפרוצדורה. זה כן ניתוח. אומנם קצר מאוד, אך בהרדמה כללית. נמשיך טיפולים אצל קלינאית תקשורת והכל יסתדר! פשוט לטוב ולרע היום בעידן של אינטרנט יש יותר מדי אינפורמציה שלפעמים רק מבלבלת ומקשה לקבל בחלטה נכונה.
שלום רב, בני בן 2.9, לוקה בדיספרקסיה ורבלית. האם ישנן שיטות שונות לטיפול בלקות זו? ואם כן - איך הן נקראות? לאור העובדה שבני לא משתף פעולה עם קלינאיות התקשורת שטיפלו בו עד עכשיו, אני מחפשת שיטה שונה. תודה מראש עבור התשובה!
האם את מבינה למה לא משתף עולה? הוא די צעיר, אולי זקוק למנוחה? אולי לקלינאי אחר? בכל ה"שיטות" הדגש והבסיס הינו הקשר עם הקליאני....אז, חשוב לבדוק מה השתנה ומה קרה? אם הוא בטיפול תקופה של יותר מ- 4-5 חודשים, אולי זקוק למנוחה? האם הוא באמת זקוק לטיפול בגיל כל כך צעיר? האם התקדם וכעת נמצא במקום של הרבה ילדים עם רכישה מאוחרת של דיבור? לטעמי יש קצת יותר מדי לחץ להתחיל בטיפול "מוקדם", לפעמים עדיף להמתין שהילדי יהיה בשל ומוכן לשינוי ולמידה. יש ילדים עם התפתחות בצד המאוחר של הנורמה, לא בהכרח יש צורך בהתערבות ישירה. האם עבר בדיקת שמיעה? נושם טוב? לועס טאוכל "נקי" ותפריט מגוון? הרבה שאלות להתייחסותך בהצלחה!
תודה על המענה המהיר! הוא באמת מאוד צעיר, התחיל טיפול בגיל 2.1 לאחרונה הפסקנו טיפול לאחר חוסר שיתוף פעולה שלו (מתנגד למשחקים ומסרב לדבר בפגישה) וישנה התקדמות יפה למרות ההפסקה. הוא עדיין מאוד לא מובן, אבל אוצר המילים שלו גדל ואפילו התחיל להשתמש מעט במשפטים של 4 מילים. היה אמור להיכנס לגן שפתי, אך לבסוף החלטנו שהגן לא מתאים עבורו והוא נשאר כרגע במסגרת פרטית, ללא טיפולים בכלל
לשאלותיך: שמיעה תקינה, אוכל מגוון יחסית אבל די מלוכלך... מרייר מעט (השתפר מאוד, בעבר היה צריך להחליף חולצה כל חצי שעה)
בעוד 3-4 חדשים, תהסו לשוב לטיפול, רצוי עם קלינאי/ת אחר/ת. מכוון שהתורים ארוכים, רצוי כבר לפנות ולבקש תור, בטח יגידו לכם שיש תור ארוך והמתנה... רק לטובה!
אה! האם קבלתם הדרכה? יש ספר מקסים, במיוחד לילדים עם צורך בתמיכה בהתפתחות הילד, מיועד להורים וניתן להשיגו דרך אגודת קלינאי התקשורת מומלץ שתעשו מאמץ ותשיגו אותו, מאד מכוון ועוזר.
תודה רבה על המענה המפורט והאדיב :) חג שמח ושנה טובה
שלום, בני בן שנה וחצי, ובחודשיים האחרונות החל לומר לא מעט מילים חדשות, אך שמנו לב כי באופן עקבי מחליף בין העיצורים ק' ו-ת', כלומר אומר "אוקו" במקום אוטו, "תתי" במקום קקי וכדומה. האם זה שלב התפתחותי נורמלי או שיש לבדוק זאת?
יופי שמדבר! לא דחוף שירכוש את כל ההגאים בגיל זה. יש לו זמן עד גיל שלוש וחצי לפני הפניה לקלינאי תקשורת לטיפול ספציפי!
שלום רב בתי בת שנתיים בדיוק. אמרה מילים ראשונות עוד לפני גיל שנה (אבא, הממ, הנה, השם שלה). צרפה שתי מילים למשפט סביב גיל שנה וחצי. בעלת אוצר מילים גדול ומרשים, קולטת וזוכרת כל מה שמספרים לה, מרכיבה משפטים בני 4 ו-5 מילים עם פעלים. משיימת איברי גוף רבים, משיימת את כל הצבעים והצורות, שמות בע"ח והצלילים שהם משמיעים, שרה שירים. יודעת לשיים רגשות: עצוב, שמח. משתמשת זכר-נקבה, יחיד-רבים באופן תקין. העניין הוא שעדיין אינה אומרת "אני". אומרת את שמה מאז גיל שנה ומאז משתמשת בו כאשר רוצה משהו "דנה הולכת", "דנה רוצה". כן אומרת "תביא לי" כאשר רוצה משהו, או "קחי", "זוזי" כשפונה אליי. אבל ממשיכה לדבר על עצמה בגוף שלישי. גם כאשר רוצה למשל שארים אותה אומרת: "להרים אותך" במקום "להרים אותי". אנחנו מקפידים לדבר בגוף שני ולהגיד למשל "את רוצה" או "אני אחק" ולא "אמא תקח". האם יש משהו מדאיג בכך שעדיין לא אומרת "אני?" תודה רבה
את מתארת ילדה עם התפתחות תקינה, חשוב שתפני אלה בגוף שני ולא בשמה... וכך היא תלמד את המושג אני, ביחד עם התפתחות האישיות הנפרדת ממך. תני לה זמן, לא נראה שיש מקום לדאגה. תנהי ממנה ומהשיגה, היתר היא תרכוש בהתאם לבשלות הקוגניטיבית ורגשית.
שלום רב, האם וכיצד ניתן ללמד ילד בן 6 לדבר בקול רגיל ולא לצעוק? הוא מרבה להתלהב ולצעוק, למרות שבמצבים שבהם יש לו פחות בטחון הוא מדבר בשקט ורגיל. שללנו בעיית שמיעה, ובבית כולם מדברים רגוע מאד. תודה
את מתארת ילד עם מזג סוער, ויכול להיות שהדיבור היינו חלק מאופיו. עדיין צעיר מדי כדי שיגלה בגרות ויכולת שליטה על דיבורו, במיוחד כשמתלהב. במידה ואינו צרוד, אין מקום לדאגה יתרה
שלום בני בן שנה וחודש. אומר רק - אבא, את זה, והנה. אם שרים לו שיר כמו: "יש לי יש לי שתי ידיים" - הוא עושה את כל התנועות של השיר. אם אומרים לו תן לי - יודע לתת, קח- יודע לקחת, אם שואלים איפה במבה? או איפה כדור וכו' - מצביע. פרט לעיל ולשלוש מילים הללו- הוא לא מדבר. מה עושים?
שלום, הבן שלי בן 2.8 הוא אומר מילים ומרכיב מעט משפטים מ2 או 3 מילים כמו: איפה אבא, עדיאל בוא אליי. חוזר על המילים והמשפטים שאנחנו אומרים. האם זה מאוחר מידיי??
שלום, זה לא מאוחר מדי, אבל דורש התייחסות מיוחדת. כדאי לך לפנות לקלינאי תקשורת, דרך קופת החולים בה הנך מבוטח, ולבקש הערכת תקשורת. יחד עם זאת, פנה לרופא המטפל או הילדים ובקש הפנייה לבדיקת שמיעה, לפעמים משהו קל בשמיעה יכול לגרום לעיכוב ברכישת השפה. בנתיים, דבר אליו ברור וחזור על המשפטים שלו, תוך הדגשת המילים והוספת עוד מילה או שתיים, כדי שתתחבר למקום בו הוא נמצא ותראה לו איך להרחיב את המשפט, , תזכור להוסיף מעט מידע כדי שיוכל לקלוט ולחזור. בנתיים דבר אליו והדגם לו שיחה, ללא מכשירים עם מסכים!
האם אני יכול ללמוד לבטא ר' מתגלגת? כי כל חבריי ואחיי יודעים לעשות את זה ואני לא מצליח ללמוד... מישהו יכול לנסות להסביר לי?
בעקרון, את יכולה ללמוד... תלוי בת כמה את ולמה את צריכה.. וכמובן, כמה ומה את מוכנה להשקיע לצורך הלמידה
דבר ראשון, אני בן.. וזה מובן בכל השאלה "האם אני יכול", "אני לא מצליח" וכו' אבל לעניין, אני בן 16 ואני רוצה ללמוד איטלקית כי כל המשפחה שלי דוברת איטלקית.. אבל אין לי את הר' המתגלגלת של השפה, והם יורדים עליי וקוראים לי 'צפוני' אני מוכן להשקיע כמה שצריך, אבל לא ענית לי.. את יכולה להסביר לי?
מעלים את קצה הלשון למעלה, ונותנים לו לרטוט מספר פעמים..... אם אתה באמת מעוניין, תפנה לקלינאי תקשורת, דובר "ר" רוטטת שילמד אותך. אני מבינה בהחלט את הצורך שלך, בהצלחה לגבי המין, טעות שלי, סליחה
שלום הבת שלי בת 1.7 אני דוברת ספרדית ומלידה דיברתי איתה בספרדית, בגן בעברית ובעלי באנגלית אבל בעלי מבלה איתה פחות זמן ממני. כלומר היא תלת שפתית. כיום ביתי רכשה מספר מילים מכובד אבל לא תמיד בוחרת להשתמש בהם מאופיינים שעיצורים ראשוניים מ, פ, ת, ל, ב. כמעט ולא מפיקה ציפורים של שתי מילים. אני מעוניינת ליצור קשר עם קלינאית שיש לה ידע בספרדית עברית ואנגלית. תודה!
את מתארת ילדה עם התפתחות תקינה, החשיפה מחייבת את המבוגרים לשמור על עקרון של שפה אחת, למבוגר אחד... זאת אומרת שצריך לדבר תמיד באותה שפה ולא לבלבל את הילדה, היא צריכה לחלק את עולמה לגבי המבוגרים, בהתאם לשפות שהם מדברים ומה שהיא יכולה לצפות כשפונים אליה. לגבי ההיגוי, עדיין מוקדם לקביעת רכישה של הגה זה או אחר. אני דוברת את שלושת השפות, במידה ותהיה מעוניינת בפגישה אישית. כל טוב, פרידה
הי בתי בת 3 ועשרה חודשים אובחנה בסלקטיב מוטיזם התחלנו טיפול רגשי. הגננת המליצה גם על קלינאית תקשורת במתמחה באילמות סלקטיבית שתלמד אותה לדבר בסיטואציות חברתיות האם יש דבר כזה? תודה אלה
אילמות סלקטיבית קשורה לרוב בחרדה חברתית, נכון להתחיל טיפול נפשי ורצוי גם קלינאי תקשורת, כדי לרכוש מיומנויות שיח ושפה תקינה... לגבי התנהגות חברתית, ישתפר ככלש היא תרגיש יותר נוח בחברה וללא חרדה. בהצלחה
שלום רב, בתי בת ה-5 הינה פגית אשר מטופלת בגן לחינוך מיוחד, בגן אובחנה כמגמגמת והופנתה לקלינאית תקשורת בקהילה, הנ"ל אבחנה אותה אף היא כמגמגמת אך היא אינה מתמחית בגמגום, לכן עזבנו אותה. כעת מחפשת קלינאית תקשורת המתמחה בגימגום, באיזור חולון, ראשון. אנחנו חברי מכבי. אשמח לקבל את עזרתכם בנושא. תודה מראש, אורית
תצטרכי לפנות דרך רכזת האזורית במכבי. או לאל התעצל, לצלצל לקלינאיות לפי הסדר בחוברת השרותים של הקופה ולשאול מי מטפל בעניין זה. לדעתי, אם היא רק בת חמש ונמצאת במסגרת חינוך מיוחד, הייתי מהמרת על כך שזאת תופעה התפתחותית ולא נוגעת בעניין. בגיל זה, בכל הילדים, יש תקופה של חוסר שטף וחיפוש אחר מילים, הילד מתחיל לדבר לפני שהצליח לגבש לעצמו מה ואיך ידבר ובנתיים חוזר בעקר על תחילת המילה או המשפט, עד שמארגן את המסר. בחינוך המיוחד יש קלינאיות תקשורת, אולי תתיעצי גם איתם? בהצלחה
שלום, אמי, קשישה, אוכלת ובולעת כשורה אולם פעמים רבות לא בולעת נוזלים. יכולה להחזיק את הנוזלים בפה דקות ארוכות, עד שלעתים מקיאה. כתוצאה מאי שתיה מגיעה למצב של התייבשות. מה ניתן לעשות? תודה
יתןלהסמיך את הנוזלים על ידי תוספת של "מסמיך". יש כמה מוצרים בבתי מרקחת, טובים לשימוש על פי ההוראות. גורמים לנוזל להיות סמיך, לתת תחושה חזקה לעוררות הבליעה וגם להאט את הירידה בכוון הלוע. לא כדאילהוסיף למים כי הטעם שם לא טוב, ביתר הנוזלים אין השפעה על הטעם, רק על המרקם.
גב' קורנברוט, סליחה על העיכוב תודה רבה על התשובה המפורטת דוד
לאורך הדרך בפורום זה גישתך כי גמגום בגיל 4 הוא לא גמגום אלא קושי מסוים בשטף דיבור .מובן ומעודד עדיין יש לי מספר שאלות בנוגע לבני א. הילד התחיל לדבר בגיל שנתיים וחצי לאחר מעקב שמיעתי רצוף שאבחן לקות קלה עד בינונית עקב נוזלים צמיגיים באוזן לבינתיים פיתח לעצמו פנטומימה לא רעה...... נותח VT לאחר כחודשיים דיבר ודיבר ודיבר ....... ולא כל כך נתן להחליט לו על מה לדבר בדרך כלל הילד ממושמע אבל סיפורים מהגן לפי בחירתו... והוא ידע הכל איך אנחנו יודעים ? כי כשאחיו סיפר הוא השלים [קצת בתוקפנות...]הכל בקיצור....ברוב התחומים הילד פיפטי פיפטי עם אחיו. חוץ מהבמה בבית. הילד קיבל הערות על כך שיכבד את כולם לדבר....... לאחרונה. חודשיים אחרונים הילד מגמגם /לא מדבר /רק עם ידיים, [לא אלימות רק מסביר את עצמו] / נתקע לא רק במילה הראשונה גם באמצע משפט מתוסכל ,תנועות של השלמה...., מתוך הפורום הבנו שלבינתיים להקשיב לו בסבלנות /לא להכריח אותו לדבר/לא להשלים לו מילים /ולא להגיד לו לשיר/וכולי הגננת מדווחת ומתנהגת באופן זהה. רופאת הילדים הפנתה לאבחון שאלותינו .... א, האם יש אפשרות לאבחן מה הסיבה,לתופעה. בשביל לדעת איך לטפל? ב.האם זה חשוב את הסיבה בכלל לדעת איך לטפל ? ג. האם יש מומחה לתופעה כמו שתוארה לעיל ? או כל קלינאי שהתמחה בגמגום? בהערכה אין קץ לתשובות המחכימות בפורום
שכחתי להוסיף כי בחודשיים אלו נולד לנו תינוק............. מרוב הותגובות שלך בפורום שאת לא אוהבת לקשר בין דברים כאלו אבל התמונה לא תהיה שלימה בלי זה....
אני מעריכה מאד את קריאת התשובת בפורום לפני ששואלים שאלה..... כפי שהבנת, חוסר השטף בדיבור יכול היה להופיע בכל מיקרה, קשור להתפתחות השפה המואצת בגיל שנתיים וחצי- שלוש. הילד צריך לבחור מילים ולבנות משפטים ארוכים ומורכבים יותר מאשר בעבר, יש לו אוצר מילים רחב ועשיר וצריך לבחור היטב, כשמנסה לחקות את הרצף של המבוגר! לגבי הפניה לקלינאי תקשורת, אפר לגשת ולזכור שמרבית המקרים מסתדרים מעצמם, ככל שהילד מתפתח מבחינה קוגניטיבית ושפתית. לצורך טיפול נדרש מהמטופל מודעות לתופעה (מה שבגיל הרך, לא לעניין ולא רצוי) ומוטיבציה גבוה לשינוי (מה ששוב, רק יפגע בהתפתחות הרגשית-השכלית) כי מה משדרים בטיפול,? יש משהו בך שאינו תקין ואנו חייבים לשנות זאת! כשילד בגיל זה תלוי בסביבה כדי לדעת אם הוא "בסדר או לא בסדר" אם הוא ילד טוב או לא???? אז, תאוהבו אותו, תתמכו בו כעת, כדי שימצא את מקומו בים אחיו ואחותו, ואל תחפשו לשנות או "לתקן" בו משהו שהינו התפתחותי ביסודו! מזל טוב להולדת הנסיכה!
שלום, אבי עבר אירוע מוחי לפני כ-4 שנים. הוא אדם מבוגר. הרבה פעמים נוזל לו הפה, ואנחנו מנסים למשוך את תשומת ליבו לכך ולהקפיד לבלוע. לפעמים כשהוא מדבר זה גם נוזל לו. האם ניתן לעשות משהו לשיפור ?
יתכן והאירוע פגע בתחושה ולא רק בתנועה בפה. חשוב גם לדעת מה התרופות שהוא לוקח, יתכן והפרעה בתחושה או בתנועה הינה ברקע של חוסר שליטה. במקרים של חוסר שליטה על הרוק, ניתן לבצע קשירה, כריתה או הזרקה של בוטולין טוקסין לחלק מבלוטות הרוק. חייבים לבצע בדיקה יסודית לפני כל התערבות. רצוי להפנותו לבדיקת בליעה אצל קלינאי תקשורת.
שלום בני בן שנה ו8 חודשים אומר אבא . כשאני מבקשת ממנו להגיד אמא אומר אומא אבל לא פונה אליי ואומר אמא יודע איך עושה פרה אריה כבשה חתול כלב וברווז אבל ההתרשמות שלי שמילים הוא לא אומר רק בודדות כמו במבה אוכל מים הלו בייביי כשאני מבקשת ממנו משהו הוא מבצע כמו נותן את המוצץ מביא לי יד נותן כיף הוא שר שירים לה לה לה האפצי כשהוא מטייל בבית מחקה את התנועות שאני עושה כששרים יחד עשר אצבעות סופר עד 4 כפעולה ויורד במדרגות אבל הוגה רק את סוף הספרה יש טעם לבדוק את הנושא לעומק?
אין צורך בכלום.... רק בדוק את שמיעתו, לצאת לידי חובה! ותעודד אותו לתקשר, בכל צורה. אתה מתאר ילד תקין.... אם לא יהיה שינוי בעוד חצי שנה, פנה למכון להתפתחות היל או לקלינאי תקשורת ישירות.
בני בן שנה ושלושה חודשים מאובחן עם היפוטניה . טופל בפיזוטרפיה (זוחל עומד וגורר כסאות) בונה מגדל משחק עם כדור משחיל טבעת. מבחינת אכילת מוצקים מאוד מתקשה, מוציא את האוכל מהפה בקושי פותח פה שיש מוצקים. מבחינה תקשורתית סקרן זוחל בכל הבית ובפותח מגירות קשר עין טוב . מגיב לשמו אך לא כל הזמן. מצביע על דברים שרוצה, מוחא כפיים. מבצע משחיק קוקו ותופסת. חסר לי נושא של החיקוי והלמידה שהיא יותר איטית אצלו. לא נותן כיף, לא עושה ביי ביי (עשה מספר פעמים והפסיק) כנ"ל ידיים למעלה מה דעתך ?
אולי כדאי שיאובחן במכון להתפתחות הילד...כך תהייה בטוחה שאין בעיה מיוחדת אלה קצב התפתחות משלו! וכמובן, רצוי לבצע בדיקת שמיעה!
שלום, הבן שלי בן 7, מדבר בבית בצורה תקינה ביותר ובעברית גבוהה. יש לו מילים שהוא מעוות כמו למשל אמא=אמו, כן=כת, לא=לור ועוד המון. מחוץ לבית הבעיה מחריפה מאוד. מישהו שאל אותו איך קוראים לו והוא ענה "שמלוק" כשקוראים לו שמוליק. בפעמים הבודדות שהערתי לו בעדינות, הוא רק הפסיק לדבר בכלל והשמיע קולות כעס שאינם תואמי גיל. האם קלינאי תקשורת יכול לעזור? ואולי יש לכם רעיון למי עוד עלי לפנות? תודה מראש
בטח כדאי לפנות לקלינאי תקשורת. אם הוא בבית הספר, רצוי לראות כיצד קורא וכותב, האם גם שם יש בעיה\? יכולה להיות בעיה בפיענוח שך הגירוי השמיעתי, ויתכן והוא לא שומע את העוות, כדאי גם לבצע בדיקת שמיעה שלמה, כולל מרכיב אבחנה שמיעתית, גם אם אין ירידה בשמיעה. בהצלחה
שלום וברכה, על רקע מחלה נוירולוגית לא ברורה, כנראה פרקינסוניזם, בעלי, באין שאר קשייו, כמעט לא מדבר. הוא יכול מדי פעם לענות על שאלות ב"כן", "בסדר", אך לא מעבר לכך. גיליתי, שכשאני מדברת אתו באופן שוטף על עצמי, עליו, על דברים שקרו בעבר הקשורים אליו, הוא קשוב, מחייך, צוחק ואף יכול לחזור על מילה שאמרתי. לפעמים נדמה לי שהוא מנסה לומר משהו, אך לא מצליח להפיק את צליל הדיבור. האם יש קלינאי/ת תקשורת באיור ירושלים שמתמחה בעזרה לאנשים כמו בעלי? תודה רבה.
ש המון דרכים לסייע לו, כולל מחשב המופעל ע"י המבט בלבד. מציא לך לפנות לקלינאי תקשורת דרך המרפאה בה הוא מטופל במחלה הבסיסית שלו. ניתן גם למצוא מי שלינאי תקשורת שעובדות בתקשורת חלופית.... תחפשי באתר קלינאי התקשורת Ishla.org.il שם יש רשימות של קלינאים באופן פרטי, גם בירושלים בהצלחה
שלום רב. בתי בת השנתיים עוד לא מרכיבה משפטים כלל. יצא לנו לשמוע ממנה אולי 2 משפטים משתי מילים בסה"כ. כן מדברת-מילים בודדות, אוצר מילים רחב חוזרת אחרי כל מילה שלנו,מבצעת הוראות וכו. האם עדיין תקין בגילה? הרבה ילדים בגילה כבר ממש מדברים. יש משהו שאני יכולה לעשות? אשמח לעצות. תודה מראש
עדיין בגדר הנורמה, תעודדו אותה לצרף שתי מילים יחד, גם אם זה לא ממש לפי כללי בתחביר. תפנו אליה במשפטים קצרים ובמיוחד, כשהיא אומרת מיליה אחת, תרחיבו את מה שהיא אמרה לצרוף 2-3 מילים. אם אומרת בית... תשאלו ללכת לבית? לחזור לבית? בינו בבית. תצרפו עו דמילה כדי להדגים והיא כבר תאסוף את הרמז ותגיב בהתאם. עברה בדיקת שמיעה? אם לא, כדאי... רק כדי להיות בטוחים!
שלום אני מחפש לאמא שלי קלינאית תקשורת שמתמחה בקשיי בליעה וגם אפזיה. באיזור פתח תקווה. אשמח להמלצה. תודה
היי פרידה שלום... בני עבר לפני מספר ימים בדיקת שמיעה( לצערי היה מעט חולה בעט הבדיקה) תוצאות הבדיקה הראו ירידה מזערית בשמיעה, לפני כ5 חודשים החל בני לגמגם רציתי לדעת האם ישנו קשר בן גמגום לבין ירידה בשמיעה.. תודה לך...
אין קשר בין ירידה בשמיעה וגמגום... אם הוא עדיין בגיל הגן, לא מכנים גמגום אלה "חוסר שטף בדיבור, וזו תופעה נורמלית וחלק מהתפתחות השפה, זמן להתארגנות ובחירת מילים ועוד.
שלום רב, בתי בת שנתיים מצביעה עם האמה. אחרי שאני מראה לה עם איזו אצבע להצביע לאחר כמה דקות שוב מצביעה עם האמה. זה תקין? שאלה נוספת,עד איזה גיל ילד אמור לבחור יד שולטת? הילדה אוכלת עם יד שמאל ויכולה לצייר עם ימין. האם לאפשר לה להחליף בין הידיים? תודה.
העקר שהוא מראה מה היא רוצה, מה זה משנה, כעת, האיזה אצבע? וגבי העדפת יד, יכול להיות עד גיל 3-4 ואפילו יותר. תני לה לבחור ואת יכולה תמיד לתת לה לאותו יד, היא תחליט אם להעביר ליד אחר או לא. מה שיהיה מתאים לה
שלום רב ברצוני לדעת האם חשיפה לקרינה ממכשירי חשמל כגון מקרר (שלא רועשים) יכולה לפגוע בשמיעה עקב הקרינה עצמה אפילו שאין רעש או שאין קשר? תודה
מכשירי חשמל ביתיים אין "קרינה" שפוגעת בבריאות. הפגייע בשמיעה נגרמת בכללי, בגלל חשיפה לרעש, גיל, טיול תרופתי, גנטיקה, מחלקות ועוד!
שלום רב בתי בת 1.7 החלה לומר אבא בגיל 10 חודשים ורכשה אוצר מילים מרשים לגילה שעומד כיום על מעל 100 מילים מדוברות. מבינה הכל, הוראות. מצביעה על מבוקשה, מוחאת כפיים, אומרת ביי ומנופפת בידה, אומרת "לא" ומושכת בכתפיה/מסמנת בראשה לשלילה. העניין הוא שלפני כחודשיים החלה להגיד "זה" ואומרת את מדי פעם על מילים שכבר מכירה ואומרת. בשבוע האחרון אני מרגישה שאומרת הרבה יותר "זה" ונמנעת מלשיים עצמים שכבר אומרת, גם בתגובה לשאלות. בנוסף, לפעמים פשוט שותקת כשאנחנו שואלים אותה "מה זה". האם זה שלב שיחלוף או שיש סיבה לדאגה שמא זאת רגרסיה? תודה רבה
זו איננה רגרסיה אלה שלב, של התפתחות שפה.... יש לה אוצר מילים הולך ומתרחב וצריכה "לבחור" בין המילים. אמירת זה או חזרה על חלק של המילה המון פעמים, בתחילת מילה או משפט, מהווים סימן של התארגנון לאמירת משפט וחשיבה....זו בהחלט לא רגרסיה! עליך להניח לה, לא לשאול שאלות פתוחות ולא לבדוק כל פעם האם אומרת או לא את המילה. תני לתקשורת שלה להתפתח באופן טבעי ואל תעמידי אותה במבחן, זהו שלב נורמלי בהתפתחות שפה.
שלום רב, אבי עבר אירוע מוחי לפני שבועיים. עשו לו טרכאוסטומי, כיום הוא נושם עצמאית אך ניתן לו חמצן. הוא מראה רצון לדבר- מזיז את השפתיים ואף החל היום לומר כמה מילים עם קול (לא בקולו הרגיל) אך קשה מאד להבינו. רצינו לשאול מה ניתן לעשות כדי לעזור לו לדבר? כיצד הוא הצליח להשמיע קול יחד עם הטרכאוסטומי? שמענו כי יש מכשיר מעין רמקול שניתן להצמיד לגרון, האם יתכן כי הוא יוכל לעזור לו? כיצד ניתן להשיגו? יש לציין כי אין קלינאית תקשורת המחלקה שלו. תודה רבה!
יש כמה דרכים לשיקום הקול והדיבור, אבל קודם צריך להבין מה מצבו לאחר האיורע, למה בוצע הפיום קנה (טראכאוסטומי, בעברית), לכמה זמן? מה מצבו הקוגניטיבי ושפתי בכלל. יש מכשיר דבור אלקטורני שיש להפעיל ביד, יש שסתום דיבור לקנולה ושי גם אפליקציה ב ipad שמאפשר להשמיעה מה שרוצאים להגיד. אביך זקוק ליעוץ של קלינאי תקשורת המצוי הנושאים אלו. ואם הוא מאושפז, אני מניחה שבביתה חולים יש נם קלינאי תקשורת שיוזמנו על ידי מחלקת האשפוז להערכה ושיקום, בהתאם למצבו. תבקש יעוץ שכזה.... כל טוב ובריואת שלמה לאביך
ראיתי שהשאלה חוזרת על עצמה, אבל אני חושב שהמצב אצלנו מעט שונה: לפני 7 חודשים אישתי, הילדים ואני עברנו לקנדה. ראינו קצת רגרסיה בילד הגדול יותר והנחנו שזה עניין נפשי בשל המעבר והשינוי הקיצוני בצורת החיים. לפני כחודש וחצי הילד הגדול יותר, בן שנתיים ו-10 חודשים, התחיל לגמגם קלות. לאחרונה הגמגום התגבר וכיום הוא לפעמים חוזר על אותה הברה 5-6 פעמים (כשהראש מורם למעלה כאילו מסתכל לשמיים). אנחנו מודאגים כיוון שזה נהיה חריף יותר ואנחנו לא יודעים איך לעזור. האם כדאי לקבוע פגישה עם קלינאי תקשורת ולברר אם ישנה בעיה?
הילד ברכישת שפה ובטח חשוף לשתי שפות.... מה דחוף כל כך? ברור שצריך להשההיה לחיפוש המילים, במיוחד בשלב התפתחות מואצת. לא חושבת שזה הזמן המתאים לפניה לאיש מקצוע. תנו לו מרחב, למצוא את מה שרוצה לאומר, אל תשאלו יותר מדי שאלות ולבטח לא שאלות "פתוחות" אלה שאלות שקל לארגן את השתושבה... לא איך היה היום אלה שאלות יותר ספציפיות, כמו איפה שחקת, עם מי שקחת? וכו'
אני בן 30 ויש לי בעיה כשאני אומר מילה עם האות ש- השפתיים שלי זזות לצד אחד וזה נראה מוזר.חוץ מזה זה נשמע בסדר -רק נראה מוזר אם אני משתדל אני יכול שהשפפתיים לא יזוזו לצד ,אבל בשיחה שוטפת אני לא מצליח להשתלט על זה. האם קלינאי תקשורת יכול לעזור לי בנושא?
אם יש לך מודעות, מוטיבציה לבטח תוכל לעזור. הטיפול בגילך איננו בסל הבריאות, אז תצטרך לשלם עליו באופן פרטי. בהצלחה
אני גננת 11 שנים בעלת תואר ראשון בחינוך מיוחד. מעוניינת ללמוד קלינאית תקשורת, האם אהיה חייבת לעשות שוב תואר ראשון?
בהחלט, אולי, אם יש לך מזל, יוותרו לך על קורס אחד או שתיים... הלימודים מאד ספציפיים וקשה ללמוד כתלמיד בחצי זמן... הלימודים 40 שעות שבועיות ויותר למשך שלוש וחצי שנים. בהצלחה