פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה

3697 הודעות
3210 תשובות מומחה

מנהל פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה

09/01/2003 | 13:05 | מאת: ימית

שלום רב, בהשמך להודעתי הקודמת, האם הלומדה המצויינת בנושא רלוונטית לטיפול בבעיות קשב וזיכרון, שאינן נובעות מפגיעה מוחית עקב תאונה, אלא כליקויי למידה. אם כן, האם השימוש בלומדה זו מקובל בארץ? תודה רבה, ימית.

zu thbv kunsv tkv ,ufb, ,hrduk! זהו כלי ככל הכלים לעבודה אשר צרכיה להיות חלק של תוכנית טיפול והתערבות. תוכנה זו לא עומדת בפני עצמה, אלה מהווה כלי תרגות העונה על צורך בתירגול בתחומים מוגבלים ואינה מלמדת אלה מתרגלת כישורים שהיו ונפגעו, מתוכנן למבוגר ולא לילד!!!!

09/01/2003 | 12:33 | מאת: ימית

שלום רב, אבקשך להפנות אותי למקורות מידע ספציפיים ( ספרות, לינקים, ז'ורנלים ) לגבי טיפול של קלינאות תקשורת בבעיות קשב וזיכרון. תודה רבה, ימית.

לקריאה נוספת והעמקה

אין מקורות מידע ייחודיים. הפרעות קשב וריכוז הינם מאפיינים של התנהגות וכישורי למידה של הילד וההתיחסות אליכם הינה חלק של מכלול התכנים, הקשיים וההתיחסויות הנדרשות במהלך טיפול בילד עם צורך בטיפול בשמיעה, שפה או בדיבור. תוכלי למצוא חיבורים דרך אתר הבית של קלינאי התקשורת www.ishla.org.il

08/01/2003 | 12:44 | מאת: אלונה

אחי בן 17. הוא אובחן ע"י קלינאית תקשורת כבעל גמגום בינוני ומטופל אצלה כבר שנה. לצערינו לאחר שנה (פגישות של אחת לחודש) לא חל שיפור ממשי; יש תקופות שהמצב יותר טוב (מבחינת שטף הדיבור והחזרות על מילים) אך לרוב הגמגום בולט ומקשה במיוחד בתקופות של לחץ. שאלתי היא האם קיימות סדנאות טיפול מרוכזות כפי שמתקיימות בביה"ח הדסה גם במקומות אחרים בארץ? וספציפית באיזור הצפון והעמקים. מה מידת ההצלחה של הסדנאות המרוכזות הללו? והאם הן מתאימות לגיל הנדון? תודה.

09/01/2003 | 22:14 | מאת: QED

קים מכון CTI. נדמה לי שהוא מעביר קורסים גם בצפון. אני עברתי קורס שכזה, ונשארתי עם הגמגום. לכן איני ממליץ. אך תמיד אפשר להתענין. נדמה לי שהגיל מתאים. http://www.stuttering.co.il/

08/01/2003 | 00:17 | מאת: אריאל

שלום לדוקטורים ולמומחי הפורום אני בן 27 ולאחרונה הובא לתשומת ליבי שלעיתים רחוקות אני בולע מילים בשטף הדיבור ולא תמיד מובן לחלוטין. במסגרת תפקידי במקום העבודה מזה כשנתיים אני מרצה בפני קהל ומבצע הדרכות לרוב עם ביקורות חיוביות מאוד לכן אני מניח כי מדובר בבעיה קלה מאד. תופעת בליעת המילים היא משפחתית גם אימי ואחותי מדברות באותו חיתוך דיבור מהיר ולעיטים נוטים לבלוע מילים. אציין רק שאימי לא נולדה בארץ אז אולי יכולה להיות הסיבה שהדיבור הקלוקל הושרש משם. אני רוצה לשפר את עצמי ולהיות רהוט ככל האפשר בהרצאותי שאלתי היא למי ניתן לפנות. האם לפנות לקלינאי תקשורת או למומחה בדיקציה? האם השירותים ניתנים ע"י קופת חולים או רק באופן פרטי. אודה לתשובה בנושא ואפשר להשאיר בתגובה להודעה קישורים ומספרי הטלפון למטפלים טובים בתחום. אריאל

בליעת מילים מקבל את השם "דיבור חטוף" והוא אכן מפריעה להבנת הדובר. בדרך כלל זה הרגל שקשה להוציאו מהשורש, אך אנשים כמוך שמגיעים להבנת שהתופעה מהווה מכשול בפעילויות (כמו מתן הרצאות) לומדים כיצד להתגבר ולדבר לאט וברור כך שיוכלו להביעה את עצמם בצורה ברורה. המטפל בזה יהיה קלינאי תקשורת העובד עם מבוגרים, ואיננו דורש התמחות מיוחדת בתחום עבודתינו. תוכל למצוא קלינאי תקשורת באיזור מגוריך באתר הבית של קלינאי התקשורת על פי איזור מגוריך, בכתובת www.ishla.org.il הטיפול איננו בסל השרותים של הקופה וכדאי לך לברר אם הוא מכוסה בביטוח משלים, אם יש לך כזה. מודעות הינו השלב הראשון לשיפור עצמי, תבורך!

06/01/2003 | 17:23 | מאת: ימית

שלום רב, הנני סטודנטית לריפוי בעיסוק באוניברסיטת תל אביב. אני זקוקה למידע אודות אמצעי הטיפול של קלינאי התקשורת בליקויי למידה, כגון: בעיות קשב וזיכרון. תודה רבה מראש, ימית.

לקריאה נוספת והעמקה

התשובה מחייבת התיחסות למקור לקוי הלמידה והביטיו. כשמדובר על קלוי למידה "חמור יחסית" שמשפיעה על התפתחות הפשה אנו בדרך כלל מדברים על ילד צעיר יותר, אך ברור שהיסוד לקשיי הינו ביכולת להפעיל תהליכי למידה כמו הכללה, הסכת מסקנות, הפרדה בין העקר והטפל, התיחסות לפריטים הרלוונטיים ולא לשוליים, יכולת לשמור על רצף (כמו בסיפור או מרכיבי המילה השלמה, בהתאם למידת הקושי), זכרון מיידי ולטווח ארוך ויכלת למידה כללית. כלי העבודה שלנו הינם שפתיים בעקר - גירויים שמיעתיים, אבחנת צלילים, אסוסיאציה שמיעתית, אבחנה בין צלילים, מילךים, דמות ורקע וכו' יהיה זה יומרני מיצידי לנסות לסכם את דרכי הטיפול אשר תלויים בתחום שרוצים לקדם, קשיים האישיים של הילד וכן היצירתיות וקשר של המטפל לילד ולמשפחתו. תוכלי לעיין בסיפריות בתי הספר להפרעות בתקשורת או באתרי אינטרנט רבים לקבלת פעילוליות ספציפיות. בהצלחה!

02/01/2003 | 19:17 | מאת: סיוון

שיתוק מיתר חד צידי לאחר בדיקת מדיאסטינוסקופיה (הסתכלות על בית החזה ולקיחת ביופסיה). האם השיתוק נוצר בשל פגיעה בעצב או פגיעה במיתר עצמו?

לקריאה נוספת והעמקה

לעתים נוצר כתוצאה מפגיעה בעצב החוזר אשר מעצבו את מיתר הקול ולעתים בעקבות פגיעה בסחוסי הגרון במהלך אנטובציה...... ויכול להיות גם שילוב של שניהם!

03/01/2003 | 01:16 | מאת: סיוון

ואיך יודעים מה הגורם?

01/01/2003 | 21:30 | מאת: נירית

ביתי בעוד חודשיים בת 3. לפני מס' חודשים החלה במה שאני קוראת לו גמגום (כמו משיכה של ההברה הראשונה). התיעצתי עם כמה גורמים ביניהם רופא הילדים ואף אצלך באתר והבנתי שזו תופעה שתחלוף ושזה חוסר שטף בדיבור בעת רכישת השפה. בכל זאת פניתי לייעוץ ולאבחון אצל קלינאית תקשורת וגם היא אמרה את אותם הדברים. יש לציין שעברו כ- 3 חודשים בערך מאז בקרנו אצל הקלינאית והמצב בערך אותו דבר. יש תקופות שבהם כמעט ולא מורגש כלום והיא מדברת יפה אולי מעט גמגום ויש תקופות שזה ממש מפריע לה לשטף הדיבור. רציתי לשמוע את עצתך, האם יש מקום לדאגה ? האם כדאי להתחיל בטיפול? מתי התופעה הופכת באמת לגמגום ? אודה על תשובתך המקצועית.

לקריאה נוספת והעמקה

כדאי לקבל יעוץ, ואם הינך דואגת ודאגתך מוקרנת לידלה ברור שאת זקוקה לתמיכה ויעוץ זמין ורציף, יחד עם זאת המומחה העולמי לגימגום בגיל הרך, (שעובד בארה"ב אך הינו ישראלי במקור) מדבר על משך התופעה הזו למשך שנה בגיל הרך, לפני שנעשה התערבות ישירה עם הילד, וזאת עקב שכיחות גבוהה של החלמה ספונטנית או האלמות של התופעה, גם במיקרים קשים. בתך נהנת לעתים מדיבור ושתף ואלה המצבים שיש לעודד, ולא ללחוץ בתקופות פחות טובות. ישנם קלינאיות שמרגישות שעבודה על דיבור נוח וחלק עם מעט מודעות לקצב דיבור, תוך משחק ו באופן לא ישיר מסעיים לילדים צעירים. לדעתי יש לביתך מטלות יותר מיידיות להשיג מבחינה שפתית, יותר מאשר רצף, כמו אוצר מילים וכושר ביטוי, על כן, אם הינך מאד דואגת פני לקבלת יעוץ בעקר או אחרת תתיחסי לתופעה כמו לאלרגיה אשר מופיע ונעלמת ולא תמיד ברור למה וכיצד. בהצלחה!

31/12/2002 | 22:59 | מאת: רחל

הודעה זו הגיע ריקה!

29/12/2002 | 10:48 | מאת: עדית

מהי הכתובת של אתר קלינאי התקשורת ? תודה

www.ishla.org.il

29/12/2002 | 09:49 | מאת: sharona

שלום רב, היכן ניתן למצוא מידע התומך בקשר בין גראס לליקויי למידה ומאמרים הסותרים זאת? תודה רבה שרונה

חפשי באתרים העוסקים בסמים מכוון שאין מידע אמין מבחינת הדווח של המשתמשים! בכל מקרה גראס יכול, כמו כל דבר אחר להיות רק מתווך לגבי אנשים עם נטיות ללקויי למידה ובעקר לקשיי ריכוז.....\המחקים מבחינה זאת ובתחום זה הינם מגמתיים ולי לא ידוע על העלאת הנושא בקרב אנשים העוסקים בליקויי למידה, פרט לעובדה ששימוש בסמים נעשה חריף בקרב ילדים שקיבלו רטלין ואולי המקור משותף למה שקורה בהתבגרות... חפשי גם תחת גיל התבגרות... בהצלחה!

27/12/2002 | 19:56 | מאת: רויטל

"פרידה קורנברוט" שלום ברצוני לשאול אני בת 25 סובלת מגימגום קל האם יש טיפול לגימגום גם למבוגרים ואם כן אודה לך אם תמליצי לי על טיפול והכן בתודה מראש

לקריאה נוספת והעמקה

יש טיפול לגיל זה, אשר הינו גיל טוב להשרשת שינויים באנשים עם מוטיבציה גבוהה. חפשי במכון להפרעות בתקשורת בביה"ח הדסה והתיעצי גם עם קלינאי תקשורת האיזור מגוריך. בגיל זה הטיפול בגימגום עדיין מכוסה על ידי ביטוח הבריאות הממלאכתי. פני גם לאירגון של אנשים מגמגמים "אמבי" לקבלת התיחסות של אנשים הסובלים מגימגום קשה ומזדהים עם הקבוצה. www.ambi.org.il ובאתר של קלינאי התקשורת www.ishla.org.il בהצלחה!

29/12/2002 | 20:02 | מאת: מיכל חי ואולניק דפנה

שלום רויטל אם את מעונינת לקבל מידע לגבי "סדנת תקשורת ושטף " לאנשים מבוגרים עם גמגום, המתקיימת במסגרת ביה"ח איכילוב, נשמח אם תיצרי עמנו קשרבפורום , בכתובת האי מיל- [email protected] בברכה מיכל חי ואולניק דפנה- קלינאיות תקשורת המתמחות בהנחיית קבוצות.

24/12/2002 | 13:22 | מאת: דן

שלום לך יש לי ילד בן חצי שנה שנולד עם חיך שסוע. אני מחפש ספרים או קלטות סיפורים ושירים שניתן לקרוא לו ולהשמיע לו כבר עכשיו עוד לפני ניתוח סגירת החיך שיהיה עוד 4 חודשים,האם את יכולה להמליץ לי? אני רוצה לדעת איזה אותיות או עיצורים יש קשיים בהגייה שכדאי לעבוד עליהם כבר עכשיו? האם יש לך דוגמאות למילים או המלצות נוספות?

לקריאה נוספת והעמקה

מבחינה קוגניטיבית מרבית הילדים הסובלים מחך שסוע אינם זקוקים לגירויים מיוחדים בשפה, אלה עם יש להם סינדרום כללי נוסף לחך השסוע, כך שכל דבר המתאים לילד בגיל זה מתאים גם לו! לגבי ההגאים בגיל זה עדיין מוקדם ל"עודד" הגאים מסויימים.... הפגיעה בדיבור לטווח ארוך תתבהר ככל שהילד יגדל ובהתאם לאופי השסע והתיקון הכירורגי, על כן, מוקדם לנסות לרדת לפרטים. כדאי יחד עם זאת לעודד אותו לתקשורת מילולית, לדבר איתו ולספק לו גירויים שמיעתיים ושפה, כמו לכל ילד. במידה ובנך מוכר למחלקה לטיפול בחך שסוע יש שם בצוות גם קלינאי תקשורת שיוכל להשיב על שאלות ייחודיות לגבי מצבו האישי של בנך, נסה להוועץ בו לגבי המקרה האישי של בנך אך לדעתי אין כעת משהו מיוחד שתוכל לעשות להבטיח את איכות הדיבו שלו! בהצלחה בניתוח ובהמשך!

23/12/2002 | 14:43 | מאת: אוריתיש

ידוע לי שזו בעיה נפוצה שאפילו טופלה טוטוריטו של שלום עליכם "לקה" בה. באיזה גיל בכל זאת זה אמור להסתדר והאם יש לקחת אותה לקלינאי תקשורת?

לקראת גיל 4- 4וחצי יהיה הזמן המתאים לטיפול, במידה ועד אז היא לא תירכוש את ההגה בעצמה!

25/12/2002 | 10:45 | מאת: אוריתיש

תודה.

23/12/2002 | 09:26 | מאת: מרינה

לפרידה שלום אני אמא לילד בן 3.2 יש לו פי די די והוא לא מדבר בכלל, אף פעם לא אמר שום מילה. יחד עם זאת הוא מוציא צלילים, שמיעתו תקינה לחלוטין. הוא אוהב כשאני שרה לו שלושה שירים מסויימים והוא מאוד אוהב לראות פרסומות בטלוויזיה ומסוגל לשמוע תחילתם מחדר אחר ולרוץ לטלוויזיה. לאחרונה מנסים לעבוד איתו ב-PECS - רק התחילו בהדרכת הצוות. ילד נמצא בגן משולב עם כל הטיפולים הפרא-רפואים המקובלים לילדים אוטיסטיים. הייתה תקופה שאריאל היה ניגש לקופסה של חיתולי האגיס ומוציא צלילים " הה" "חה" כאילו קרא האגיס. הוא גם מאוד אוהב אותיות. לפעמים נראה שכאילו קורא - ניתן לראות לפי הזזת עינים ולפעמים גם אצבע. חשבתי אולי מדובר בהיפרלקסיה. אני מאוד מודאגת מחוסר התקדמותו בהבנה ודיבור. הוא לא מבין שום הוראה. "לא" ו"אסור" הוא מבין רק עם ג'סטות וקול כועס. אני שוקלת טומטיס כי הוא פשוט תקוע בשפה. האם ידוע לך עם שיטות טיפול נוספות או כל עצה - אני ממש מיואשת. תודה מראש. מרינה

לקריאה נוספת והעמקה

אני מאד מצטערת על חוסר התקדמותו של בנך וברור שכאם תרצי לנסות כל שיטה היכולה לקדם את בנך. לגבי שיטת טומטיס יש חילוקי דעות בין אנשי המקצוע ולכן קשה לי לענות ספציפית לגבי יעילות או כדאיות ללכת בכוון זה...... אם בנך משולב במסגרת מיוחדת לילדי PDD ? קלינאי התקשורת שם יוכלו ליעץ לך ספציפית לגבי שיטות נוספות לסיע לו, בכל מיקרה כדי לך ליצור קשר עם אירגון ההורים אלוט, אשר יכול לתת לך כוון של טיפולים אפשריים באיזור מגוריך, וכן לפנות למשרד החינוך, יש מחלקה מיוחדת לטיפול בילדים עם PDD ןאוטיזם אשר מרכזים את המידע ודרכי טיפול. כל נסיון לקדל את התקשורת, מילולית או לא מילולית, ודאי תקדם אותו, לו באופן חלקי. נסי לא ללכת שולל אחר שיטות שמבטיחות תוצאות מיידיות מכוון שיש כאן בעיה יסודית הדורשת טיפול לטווח ארוך. תתיעצי עם אנשי מקצוע שמכירים את בנך ועם הורים לילדים קצת יותר גדולים אשר רכשו את הנסיון ומוכנים לעזור ובעקר תעזרי בסביבתך הקרובה כי הטיפול יארך זמן רב ואת ובני ביתך יזדקקו לנשימה ארוכה, בהצלחה!

13/04/2011 | 01:55 | מאת: צביקה

אל תתערבי הוא יקבע מתי להתחיל לדבר עיזבי אותך איבחונים וזה כול אחד אחראי על התקשורת שלו אף אחד לא קובע רק הילד

13/04/2011 | 08:14 | מאת: מרינה

הילד שלי החליט שלא מתאים לו לדבר כלל. הוא כבר 11.5 ואינו מסוגל לבטא את עצמו אפילו לא במילה אחת..

23/04/2012 | 18:14 | מאת: נטלי

26/10/2012 | 19:58 | מאת: יעגילעגכיל

22/12/2002 | 22:56 | מאת: דנה

בתור סטודנטית לקלינאות תקשורת, נאמר לי שיש צורך אדיר בקלינאיות בארץ, ושאין מספיק לענות לביקוש הרב. השבוע לראשונה סיפרה לי קלינאית תקשורת שקשה לה למצוא תעסוקה בתחום היות והיא לא מנוסה - הדבר נראה לי מוזר, לאחר שנאמר לנו על כך שממתינים לנו שנסיים ללמוד. האם יכול להיווצר מצב שבשל חוסר ניסיון לא יעסיקו אותי? ובאילו תחומים נזקקים לאנשים בתחום במיוחד. גמגום, בליעה וכד'. תודה מראש

לקריאה נוספת והעמקה
24/12/2002 | 12:01 | מאת: קילא

שלום יש ביקוש לקלינאיות תיקשורת אנחנו מחפשים קלינאית תקשורת בגן של בני בן ה6 ועדין לא מוצאים כולם תפושות

קלינאי אשר סיים את לימודיו זקוק להדרכה כדי לעבוד בצורה מסודרת ותוך קבלת גיבוי בתקופה הראשונה לעבודתו. עדיין לא שמעתי על קלינאי שלא קיבל עבודה מחוסר נסיון. יכול להיות שיש סיבות נוספות לאי קבלת לעבודה, כמו חוסר במישהו שידריך אותה וחוסר נכונות של המעביד לשלם עבור ההדרכה או לאפשר לה לקבל הדרכה,,, יוכל גם להיות שהיה מועמד אחר לאותה משרה ומישו אחר היה עדיף על פניה לקבלת העבודה? בכל מקרה, השדה צמא לקלינאים בעלי נכונות ללמוד ולעבוד בכל תחום, עם או בלי נסיון. סיום הלימודים מהווה רק כניסה למקצוע ובמשך כל השנים יש צורך וחובה להמשיך ללמוד ולהשתלם!

21/12/2002 | 22:18 | מאת: יעל

שלום רב, ביתי בת 3.5 ולה שני אחים בנים בוגרים יותר (8.5 + 6). כלפי כולם היא מדברת נכון בזכר ונקבה, אולם כשהיא מדברת על עצמה היא מדברת בלשון זכר: אני נופל. האם בגיל זה זו נחשבת בעיה? האם יש לתקן אותה? האם זה יפתר בזמן הקרוב? או האם יש לטפל עם קלינאית תקשורת? בתודה מראש, יעל.

22/12/2002 | 16:14 | מאת: פרידה קורנברוט

רצוי לעקוב אחר התופעה ולבדוק עם היא חולפת או קבוע, לפנות לילדה במין נקבה ולוודא שאחרים עושים גם כך וניתן גם להסביר לה כיצד אמא מדברת על עצמה ועל הסולידריות בין הבנות, יחד עם זאת התופעה קיימת גם בגיל מבוגר יותר, בין בנות אשר גדלו יחד וכך ציינו את הקירבה ביניהן. במידה ויפריע לכם ניתן לקבל עצה אישית על ידי פניה לקלינאי תקשורת.

21/12/2002 | 21:12 | מאת: לירון

שלום פרידה, או כל אדם אחר שיוכל לעזור לי בעניין זה. הייתי מעוניינת לדעת כמה שנות נסיון דרושות בכדי שקלינאי תקשורת יחשב כקלינאי "מנוסה" (למשל - לצורך מחקר והשוואה בין קלינאים מנוסים ללא מנוסים). תודה לירון

קשה לקבוע, קופ"ח מכבי חותם על הסכמים עם קלינאי בעלי נסיון של 3 שנים לפחות ולצורך מתן הדרכה אנו ממליצים על נסיון של 10 שנים ותואר שני. היום ישנם מספיק קלינאים בעלי ותק מקצועי של יותר מ- 20 שנה, כך שהקביע הינה שריריותית / נסי להשתמש בשכן הישר ובהגיון ותמצאי את התשובה, בכל מיקרה, לגיטימי לחפש איש מקצוע, בכל מקצוע, הנירא אמין ונותן תחושה שיודע על מה הוא מדבר. אפשר תמיד לשאול שאלות על נסיונו ולנסות לקבל המלצות ממטופלים אחרים.

19/12/2002 | 16:32 | מאת: נדין

שלום! בני בן השנתיים החל לדבר יחסית מוקדם , הוא מדבר באופן שוטף ואוצר המילים שלו רחב, לפני כשלושה שבועות החלה אצלו תופעה של גמגום רציני המילים ממש "נתקעות " לו ולעיתים אינו מצליח לגמור את המילה ופשוט מוותר לנסות שוב, לפעמים הוא מנסה לדבר בלחישה או בטונים שונים כדי שהמשפט יצא לו באופן שוטף, ואם שוב אינו מצליח הוא ממש מתעצבן , תופעת הגמגום החלה בבת אחת בהתחלה הערכתי שאולי זה נובע בפינוק או משהו כזה, וניסיתי להתעלם מהבעיה ולא לתת לו להרגיש שמשהו לא בסדר, מאחר והבעיה נמשכת רציתי לדעת מה עושים במקרה כזה ואיך מגיבים, מדוע זה קורה והאם יש צורך בטיפול או שמוקדם מדי להחליט. האם יש קשר לגן הילדים ? שמתי לב שהוא מגמגם יותר כשהוא חוזר מהגן, ולקראת שעות הערב יותר קל לו לדבר. רתוי לציין גם שאביו ואני פרודים מזה 3 חודשים ,האם יש לזה השפעה ? אודה לתשובתכם והכוונתכם, נדין

לקריאה נוספת והעמקה

יתכן וצורת דיבור מבטא מתח או חוסר שקט אך סביר להניח שזהו שלב התפתחותי, עייני בתשובות קודמות בדף זה ותשתדלי לזכור שרק מפני ששתי תופעות מופיעות יחד אין זה אומר שיש קשר ביניהם (פרידתך והופעת חוסר שטף בדיבור, שיכול להיות נורמלי לחלוטין) עייני בפרק זה האתר קלינאי התקשורת www.ishla.org.il

18/12/2002 | 20:21 | מאת: קילא

שלום יש לי ילד בן 6 עם הפרעה אוטיסטית הוא נמצא בגן טיפולי , קלינאית התקשורת בגן עזבה אותם לאחרונה ואנו מחפשים בדחיפות קלינאית טובה עם ידע בטיפול בבעיה

חפשי באתר קלינאי התקשורת או תפני לאירגון אלוט לקבלת שמות נוספים. www.ishla.org.il

16/12/2002 | 19:44 | מאת: עדו בן צבי

אנחנו באמצע הליכי אבחון המתמשכים כמו מסטיק. אחת הפסיכולוגיות המליצה לנו על גן שפתי. אנחנו עתידים להישאר בשוויץ למשך 8 חודשים נוספים ולעבור לשיקגו. בינתיים רצוי להירשם לגן שפתי שם ולעמוד בתור כבר עכשיו. אין לי מושג איך מוצאים גן כזה בשיקגו. גם די אין לי מושג אם זה הדבר היחיד שצריך לעשות. הזמנו ספרים כדי לקרוא על הפרעות בשפה אבל אין לי מושג אם הזמנו את הספרים הנכונים. אישתי ואני מקווים שבעזרת ספרים טובים נעשה קצת פחות טעויות עם הילד ושנבין קצת יותר את אנשי המקצוע. רקע: הילד (לדעתי) מאד אינטיליגנטי הוא עושה דברים שגם לדעת המאחנת הם מעל לרמת ילדים בגילו (בונה תבניות מורכבות מאד עם חרוזים למשל). הוא חם מאד כלפנו עם כי הוא התחיל לחבק ולבקש פינוקים בגיל מאוחר יחסית והוא ילד מאד שמח. אנשים שהוא לא מכיר הוא בדרך כלל מתעלם מהם פרט למקרים של מגע גופני (הוא מאד אוהב דיגוגים). הילד כמו שעדו אמר הוא מאד מוזיקלי (כולל דעה של גננת מומחית למוזיקה). הוא שר ורוקד כל הזמן ויודע בעל פה שירים רבים אבל הוא אומר בערך 20 מילים וגם בהן הוא לא עקבי או יכול להשתמש בשיר כדי להביר רעיון מה שמדגים שהוא מבין היטב את התוכן של השירים (כמו למשל השיר: אמא אל תלכי...). הוא יודע בדיוק מה הוא רוצה ויכול להוביל אותנו ביד לצעצוע ולדרוש שנחבר אותו לצעצוע אחר הכל במחוות וללא מילים. נראה שהוא מבין כל מה שאנחנו אומרים כי הוא מגיב לדברים שאנחנו אומרים לו או בינינו (כמו בו נלך- הוא נגש לעגלה שלו).

סליחה על האיחור במתן תשובה. בן כמה הילד?. תוכלו להכנס לאתר של האירגון האמריקאי של קלינאי התקשורת ולחפש שם קלינאי דוברי עברית באיזור צ'יקגו ולקבל תשובות על השרותים המקומיים. לגבי האבחנה של הנכם רק מי שבדק אותו יוכל לתת לכם תשובה מוסמכת ויותר נכונה מאשר תשובות מהספר, על כל מיקרה עיינו האתר של קלינאי התקשורת בישראל ואולי תקבלו מידע נוסף, ובודאי תקבלו מידע באתר האמריקאי. www.ishla.org.il www.asha.org בהצלחה!

23/12/2002 | 10:18 | מאת: עדו בן צבי

15/12/2002 | 19:53 | מאת: אורנה

שלום! בתי בת ה-5 מגמגמת, או יותר נכון, יש לה חוסר שטף בדיבור מגיל שנתיים. איננו פנינו לטיפול, והדבר חולף עם הזמן. כאשר היא נתקעת בדיבור, היא ממצמצת בעין אחת באופן לא רצוני, ותמיד באותה העין. הדבר קורה לה גם כאשר היא ננזפת או חוששת. לגבי הדיבור- האם הדבר יכול להעלם לחלוטין? האם היינו צריכים כן לפנות לטיפול? והאם המצמוץ קשור לבעיה זו? תודה רבה.

לקריאה נוספת והעמקה
18/12/2002 | 19:25 | מאת: מירב

שלום שמי מירב וגם בני בן חמש וסובל מגימגום במשך כשנתיים וחצי. אני מבינה את ההטלבטויות שלך ואני רוצה לומר לך כי פניתי לכל מיני רופאים והבעיה טרם חלפה. קווי לטוב מירב

19/12/2002 | 20:00 | מאת: אורנה

הי מירב! לא הבנתי האם לבנך יש גם את הבעיה של המצמוץ בעין. אם כן, הבנתי שזה חולף לבד עם הזמן, אך אם זה ממש מפריע לכם, לילד, לסביבה, יש תרופות שאפשר לתת לו, והן מעבירות את ה"תיקים". אני, לעומתך, לא פניתי לרופאים או קלינאים, אלא רק בהתחלה, כשהקלינאית אמרה לי "לא להתייחס!" ובאמת לא התייחסנו כלל, והגמגום כמעט חלף. אני בטוחה שאם תתאזרי בסבלנות, זה יעבור לבד. בהצלחה!

המיצמוץ בעין יכול להיות חלק מהדיבור ויכול להיות תופעה עצמאית לחלוטין, שבמיקרהה מופיע באו זמנית! למי זה מפריעה? אם היה לך סבלנות והחוסר שטף חלף יכול להיות שגם המיצמוץ יחלוף, בכל מיקרה כדאי לבדוק בדיקה רפואית כדי לוודא שאין יבה פיזית למיצמוץ, לפני שמחליטים שזה התנהגותי בלבד. בהצלחה!

15/12/2002 | 19:41 | מאת: סיגל

שלום! בני כמעט בן 4, והוא עדיין אינו מבטא את האות "ר", או יותר נכון, הוא מבטא אותה כמו W, בנוסף מגיל שנתיים בערך הוא נתקע בדיבור, אך במשך הזמן הדבר משתפר. האם לפנות לקלינאי תקשורת? יש לציין שפעם בכמה ימים יוצאת לו "ר" נכונה, וכשאני מבקשת ממנו לחזור עליה, הוא כבר לא יכול. תודה רבה מראש.

ה "ר" נרכשת האופן ספונטני עד גיל 5, זהו הגיל הרצוי לטיפול בהיגוי להגה זה! לא כדאי לתקן או להעיר, רצוי לדבר אליו נכון ולסמוך על יכולתו לזהות, לחקות ולהגאות את ההגה במקום ובזמן הנכון, על פי הקצב שלו.... ניתן לפנות לטיפול רק לצורך רישום ועימידה בתור, כך שעד שיגיעה תורו יהיה בן חמש, הגיל המתאים לטיפול.... בהצלחה ובאיחולי סבלנות!

15/12/2002 | 13:16 | מאת: עדו בן צבי

לבן שלנו יש הפרעות בתקשורת. זה ברור. לפי מה שקראנו ברשת האינטרנט, הוא אינו אוטיסט. ככל הנראה, יש לו תסמונת עם שם גרוע. שם שמלקק את האגו של ההורים וגורם להם לחשוב שנעים להם לחשוב שזו הבעיה של הילד. יש לו כנראה תסמונת שהוגדרה לראשונה רק לפני 10 שנים. ''תסמונת איינשטין''. הזמנו כמה ספרים בנושא מחנות 'אמזון'. בהשקעה של קצת כסף נוכל לדעת אם באמת סביר שזו הבעיה שלו, מי הרופאים הבודדים בעולם שמטפלים בה ומה אנחנו צריכים לעשות בעצמנו. רציתי רק לדעת, מישהו פה התנסה בדבר כזה או שאולי השאלה שלי הקדימה בכמה שנים.

לקריאה נוספת והעמקה

תסמונת איינשטיין???? לא שמעתי עליה, אולי יש לה שם נוסף? אשמח לדעת מה הוא!

23/12/2002 | 10:21 | מאת: עדו בן צבי

אין לי מושג אם יש לה שם אחר. הזמנו ספר עליה. אישתי ואני מקווים שזו לא מלכודת להורים שפוגשים את הנושא בפעם הראשונה.

15/12/2002 | 12:57 | מאת: elad

בתי בת 9 הובחנה לאחרונה ומצא שיש לה בעיות שיום ושליפה, וכן בעיות ארגון המילים/המשפט. היא מקבלת טיפול שבועי אצל קלינאית תקשורת, אך להערכתי 45 דקות שבועיות אינו זמן טיפול מספיק ארוך כדי לאפשר לה להתגבר על קשי הדיבור שלה. לכן אני מעוניינת לקרוא חומר שיעזור לי להבין את הנושא, ושיתן לי דרכים איך לתרגל איתה באופן שותף . האים מישהו יכול להמליץ לי על ספר/ספרים בנושא זה (בעברית או באנגלית)? בתודה.

17/12/2002 | 16:33 | מאת: שלמה.ל

הכנס לאתר האינטרנט www.hearsay.co.il

15/12/2002 | 10:22 | מאת: שרית

לפרידה שלום . . . אני סטודנטית לחינוך מיוחד, אשר עובדת עם ילד בעל היפרלקסיה. ראיתי כי לפני מספר חודשים כתבת שבכנס הקרוב ידברו על היפרלקסיה. אודה לך מאוד אם תוכלי להפנות אותי לחומר בנושא. מצאתי ספר שנקרא"קריאה בגיל צעיר מדי", אך פרט לו לא מצאתי חומר בנושא. בתודה מראש שרית

לצערי אין בידי חומר כזה, תוכלי לפנות למחלקה לחינוך או לסיפריה בחינוך ולחפש בתחום האוריינות. בעקרון היפלקסיה הינה תופעה "פתולוגית" והינה מלווה במאפייני התנהגות נוספים, כחלק מסינדרום.

11/12/2002 | 19:25 | מאת: עירית

בעבר דפדפתי באינטרנט ומצאתי אתר נחמד של שפת הסימנים. אני לא יודעת איך להגיע אליו עכשיו, וחשבתי אולי אתם תוכלו לעזור לי. תודה

לצערי אינני יודעת כיצד להגיע, נסי דרך גוגל

...בהמשך לתשובתך המשמחת הקודמת. אך האם בכל זאת כדאי ללכת לאיש מקצוע ולעקוב, או לשבת בשקט? חוץ מזה האם כדאי להעיר לילד ולתקן אותו או שלהבליג? תודה רבה על התייחסותך!!!

לא כדאי להעיר לילד ובמידה ודואגים רצוי אף מומלץ לקבל עצה מקצועית!

08/12/2002 | 22:57 | מאת: יפה

בני בן שנתיים פלוס. החל לדבר מוקדם מדבר הכל וכולם מוקסמים מאוצר המילים ומיכולת ההתבטאות. עד לפני שבועיים או קצת יותר. פעם או פעמיים הוא התחיל משפט וקרא לי אמא אמא אמא כאלו נתקע לו משהו או שזה מכוון (מפינוק או משהו כזה) אני צחקתי ביקשתי שיחזור על עצמו. בשבועיים האחרונים די מטריד אותי שהרבה פעמים המילה הראשונה שהוא מוציא משוכפלת כמה פעמים במיוחד כשהוא קורא לי ורוצה תשומת לב או בשאלות: השאלה שמתחילה במילה 'מה' הוא חוזר על 'מה'כפול 8 בערך. כשאני אומרת לו אני לא יענה לך עד שתגיד נכון הוא מתקן ללא כל בעייה. האם זה גמגום? האם עלי להעיר לו ולתקן, האם יש צורך לעשות משהו כדי למנוע הרגלים מגונים? ,למה עד כה הוא דיבר מצויין ופתאום נוצר הפלונטר? מאוד אודה על התייחסותך הרצינית

לקריאה נוספת והעמקה

זה לא נשמע גמגום אלה חוסר שטף התפתחותי ויש לו תפקוד ברכישת השפה. פני לאתר קלינאי התקשורת וקיראי את הפרק המיועד לנושא זה וגם תקראי תשובות מהעבר על הנושא, בפורום זה. בהצלחה!

07/12/2002 | 00:27 | מאת: איריס

קראתי את תשובתך למירב (שאלות מתחתי) ורציתי לומר שבני בן שנתיים ועשרה חודשים מטופל אצל קלינאית תקשורת אך הוא, בניגוד לבנה של מירב, די ביישן, נמנע מלדבר משפטים ארוכים ומתבטא במשפטים בני 3-4 מילים או פחות. בבית כשהוא מדבר ספונטנית לא תמיד ניתן להבין את כל דבריו כי יש לו שיבושים שונים כמו חוחש (חושך) ולפעמים אני אומרת לו שלא הבנתי ושיחזור שוב על דבריו. בבית הוא גם מדבר יותר ומשתמש במשפטים ארוכים יותר מאשר אצל הקלינאית החושדת גם בקושי בשליפה. האם יש קשר בין ביישנותו לחוסר השטף בדיבורו? ואם קיים קושי בשליפה, מה זה אומר? האם דברים אלה עלולים להשפיע על התפתחותו? יש לציין שלפני שהחלנו טיפול של קלינאית הוא עבר אבחון ובו הוא דורג לפי חודשים כמעט בכל התחומים קצת יותר מגילו. וויזיומוטורית הוא דורג כשנה מעל גילו. רק מבחינת הבעה הוא קיבל דירוג של חודש פחות מגילו. האם הפער בין ההבעה להבנה ולוויזיומוטורית (מה זה בעצם?) עלול לגרום לו קשיים כלשהם?

לקריאה נוספת והעמקה

בנך מציג כניראה עקוב בהתפתחות הדיבור והשפה ולא רק קשיי שטף בדיבור, לכן נראה מפניתך שמדובר על מיקרה שונה במקצת. אופי הילד - ביישנות או פתחות נבנים בגיל הזה, חלק הינו נולד וחלק מהתפתח בהתאם לנסיבות וחיזוקים שמקבל מהסביבה, כשמבינים אותו יש לו עידוד לנסות גם מילים חדשות ומורכבות, וכו' קושי בשליפה הינו קושי במציאת מילה מסויימת בצורה מהירה ויעילה, בהתאם לגיל וההתפתות השפתיתי והכללית, במיקרים שזה קורה בגיל גן או ביה"ס יכול להוות קושי בלידה והתבטאות בכיתה. לומדים למצוא את המילים כשיש אוצר מילים מתאים וגם אסטרטגית למידה תקינה, יתכן ובנך נהנה כעת מטיפול אשר יכול למנוע קשיי לידה בעתיד! בכל מיקרה, תפני את שאלותיך לקלינאי המטפל בבנך, חובת להשיב עד שתהיה מרוצה!

08/12/2002 | 10:48 | מאת: איריס

בקשר לאוצר מילים: יש לו אוצר מילים גדול ואין לו בעיה עם אוצר מילים, למעשה הוא יכול להשתמש במילים שבני גילו עדיין לא למדו. הוא יודע מושגים שבני גילו עדיין לא יודעים. (גבוה-נמוך, שמן-רזה, מתחת מעל, לפני אחרי וכו') הבעיה היא שהוא מעדיף לדבר במשפטים קצרים או לשתוק וזה נובע בהרבה פעמים מבושה. זו דעתי ואני לא חושבת שיש לו אפיו בעיה בשליפה. אני די מאמינה בתחושותי כאמא. אני חושבת שהוא פשוט לא אוהב לדבר הרבה ולכן לא יוצא לו ל"התאמן" בדיבור. הוא כבר יודע לזהות את שמו וגם מילה נוספת שרואה הרבה בפרסומות (תחילתה של אוריינות?). האם את עדיין חושבת שזה עיכוב בהתפתחות הדיבור והשפה? מה דעתך על דבריי?

05/12/2002 | 15:32 | מאת: מירב

שלום, לאחר עיון מקיף בשאלות ותשובות שניתנו בפורום שמתי לב לשאלה שעסקה בקשר שבין מוטוריקה לגימגום. הבן שלי בנוסף להיותו מגמגם מטופל בפיזיוטרפיה, עקב בעיות בחגורת הכתפיים, התארגנות במרחב וביצוע מטלות כמו כן היה מטופל בעבר אצל מרפאה בעיסוק עקב בעיות במוטוריקה עדינה, כתיבה ביד שמאל (יד דומיננטית התגלתה בגיל מאוחר יחסית). האם יש קשר בין כל מה שאני מתארת לבין גימגום מתמשך כבר שנתיים וחצי??? ומהו הקשר? תודה מראש על ההתייחסות מירב

לקריאה נוספת והעמקה

הקשר יכול להיות של קשיי התארגנות בשפה, על אותו משקל של הקשיים בהתארגנון במרחב - במידה ויש קשר לרוב הטיפול בהתארגנות במרחב מסיע גם להתארגנות בשפה....... וה"תקלות" במיקרה זה הינם רק פקקים או ממלא זמן עד שהמשפט מתארגן לו ויכול להתבטא באופן רציף. זהו אחד ההסברים לתופעת הגימגום בגיל הצעיר וההסבר להעלמות של הגימגום לקראת גיל 6, על רקע של הבשלה בהתארגנות.

05/12/2002 | 15:00 | מאת: מירב

שלום רב, כבר פניתי בעבר לפורום, אבל עדיין בעיית "חוסר השטף בדיבור" לגיל הרך לא חלפה. בני מגמגם כבר שנתיים וחצי כיום הוא בן חמש ועדיין נתקע במילים או אותיות, הגמגום הוא לא סדיר, שכן יש תקופות בהן הוא כמעט ולא נתקע ויש תקופות שהוא בקושי מצליח להגות משפט או מילה. אנו כהורים מאוד מודעים לכל מה שצריך לעשות, ונוהגים על פי כללי העזרה שקיבלנו מקלינאית תקשורת. כמו כן יש לציין כי הבן שלי מסרב ללכת לקלינאית תקשורת בטענה כי קשה לו ואין לו חשק. בנוסף הוא ילד מאוד דברן למרות הקשיים שלו הוא שואל המון שאלות, שר, עושה הצגות, מדקלם טקסטים שלמים ופונה לאנשים ויוזם שיחות, הוא לא מתייחס לזה שהוא נתקע וקשה לו ולא מוותר וממשיך כרגיל. מה עלנו לעשות כהורים על מנת לעזור לו, והאם הגימגום יחלוף מעצמו באיזשהו שלב?? תודה מראש על ההקשבה וכל עזרה תתקבל בברכה ממני מירב אמא אוהבת ומודאגת

הינך מתארת ילד מפותח היטב, אשר טינו מפחד או נמנע מדיבור - מצב זה אידאלי ולמעשה זו המטרה בטיפול בדיבור. אם תתיחסי לגימגום כאל מין "אלרגיה" המופיעה ונאלמת לפי איזה קצב פנימי, ללא שליטה מבחוץ, הניראת לעין- יהיה לך קל יותר להבין שהמצב כמו שהוא הינו המצב הטוב ביותר שאפר לשאוב אליו. הוא פעיל, לא נמנע מדיבור, בטוח בעצמו וכנראה שלם עם עצמו! נהדר!!!! במידה והוא ירצה לברר את פשר התופעה תוכלי תמיד להציע לו טיפול, מצד שני הוא עדיין בגיל שהחומרה או "צפיפיות, של התופעה יכולה להפחית באופן משמעותי. לצערי מרבית המחקרים העוסקים בגימגום חקרו את האנשים שפנו לטיפול ומעט מדי את האוכלוסיה הכללית שכוללת אנשים כמו בנך, אשר יתכן ומגמגמים ויכולים להמשיך ולתפקד באופן תקין, עם התקלות וללא התופעות הרגשיות הנלוות לאוכלוסיה הפונה לטיפול - בודאי יש מה ללמוד מאותם האנשים המציגים תקלות בדיבור ומוצלחים בכל מצב הדורש דיבור! בינתיים שבי על הגדר והמשיכי לעודד אותו לגדילה ושיחה, ללא מעצורים!

02/12/2002 | 17:20 | מאת: הגר

שלום, בני בן ה-15 אינו מבטא את האות שין ('ש') אלא סמך ('ס'). שאלתי, האם עדיין יש מקום להתערבות קלינאית תקשורת או שזה כבר מאוחר מדי ודינו לדבר כמו הרבה פוליטיקאיים ידועים וסתם אנשים מהשורה? אשמח לקבל את תשובתכם בנושא. בתודה ובברכה, הגר

במידה ובנך מעוניין בטיפול, אז, עדיין לא מאוחר. הכל תלוי במוטיבציה ובמודעות שלו, וכמובן ביכולת של הסביבה להבינו או להביכו עקב הסילוף של השורקות. תתיעצי איתו וקבלי ממנו דעה - באופן כללי, גיל ההתבגרות הוא "חלון הזדמנות" לשינוי ושיפור בכל התחומים, כולל דיבור

05/12/2002 | 16:03 | מאת: הגר

02/12/2002 | 11:29 | מאת: אורית

שלום רב! בני בן 3 וחצי והתחיל לדבר מאוחר (סביב גיל שנתיים +). עד לאחרונה היה חוזר כמו תוכי על כל מה שאמרו לו. היום כבר כמעט ולא, אבל עדיין קשה לנהל איתו "שיחה": לא תמיד עונה למה ששואלים ולפעמים פשוט לא עונה בכלל. אם הוא כן עונה, תשובותיו קצרות ולא מפורטות. הוא גם לא ממשיך את השיחה, אלא רק עונה בקצרה (כאמור, כשעונה...) וזהו. יש קושי מיוחד בתשובה לשאלות מורכבות כמו "למה" ו"איך". בנוסף, הרבה פעמים כשהוא אומר משהו הוא חוזר על דברי עצמו פעמיים ויותר. * האם זה עשוי להיות קשור לאיחור בדיבור ולכך שהוא עדיין לא מיומן בשפה, או שיש מקום לבירור נוסף? * האם סגנון תקשורת כזה קשור להפרעות ידועות? תודה רבה מראש!!!

02/12/2002 | 14:36 | מאת: אורית

ביקרתי באתר הממולץ ונראה לי רלוונטי להוסיף את הפרטים הבאים: קשב וריכוז: לפעמים "חולמני". לא אוהב לבצע ולהשלים משימות שלא מעניינות אותו. באופן כללי ילד רגוע, אם כי לפעמים משתולל ומרעיש. חיברות: יש לו בגן חבר אחד קבוע, איתו הוא משחק, גם משחקי דמיון וגם ריצה, טיפוס וכ"ו. לא נוהג לשחק בקבוצה. שוב, תודה!

קשה ולא רציני לנסות לקבוע אבחנה מבלי לראות את בנך. את מתארת קשייי הבנת שפה וקושי בניהול שיחה אשר אלולים להיות סימנים מוקדמים לקשיי למידה או לחלופין התפתחות שפה מאוחרת.... התשובה צריכה לקחת בחשבון הסתכלות כללית על בנך, קבלת פרטים על תפקודיו בתחומים רבים, ובעקר שינויים שחלים בתקופה האחרונה )מגמת התקדמות ותחומיה) לדעתי כדאי לפנות לאבחון אצל קלינאי תקשורת ובמקביל לביצוע בדיקת שמיעה - ולא להסתפק באמירה ש"הכל בסדר" עד שלא מקבלים אבחון וכן הדרכה לסייע לו בכל הבטי השפה. תוכלי לבקש הפניה מרופא הילדים בקופה לבדיקות השונות.

30/11/2002 | 19:13 | מאת: מנשה

ילדי בן 3. לילד יש עיכוב התפתחותי רב תחומי. הילד מתקשר ואומר כמה מילים כמו: אבא, פרפר (פהפה), ביצה, שלי, פיצה, מחקה את הקולות של חתול, כלב, אריה. הילד עבר בדיקות מקיפות שיצאו כולן תקינות. כגון: שמיעה, אמ אר אי, אי אמ גי, צליאק, חומצת אמינו בפלזמה, ספירות דם, סי פי קי, בקיצור את כל הבדיקות הביוכימיה הנדרשות. בנוסף בוצעו בדיקות האיקס השביר. הילד נמצא במעקב של רופא ניורולוג, רופא התפתחות הילד, ריפוי בעיסוק, ריפוי בדיבור, פזיוטרפיה. הילד מהלך על בירכיו, עומד ליד חפצים ושולחנות והולך סביבם ולאורך הקירות, הולך עם עזרה בלבד. הילד איננו נמצא במסגרת של גן, למרות שניסינו זאת אך ללא תוצאות. את הילד ראה ניוולוג מומחה (פרופ' צלניק) מביה"ח כרמל באמצע חודש אוק' האחרון. הפרופ' קבע לאחר שראה את תוצאות הבדיקות האחרונות ואת הילד כי אין (וזאת עפ"י הידוע עד כאן) שום בעיה ידועה לילד וכל שנותר הוא להמתין ולראות איך זה יתפתח. מעבר לכך הפרופ' שלל כל תיסמונת ובעיית תיסמנת כלשהיא, וקבע כי זו בעיה של עיכוב התפתחותי. אשתי ואני נסענו גם לאורטופד בקשר לבעיית העמידה של הילד (עומד מאוחר מאוד מבחינת הגיל) ונקבע כי הכל תקין חוץ מחולשה קטנה בשריריו. לפיכך בוצע אי אמ גי' שהראה שהכל תקין. יש לציין כי סבתו של הילד החלה ללכת ולדבר בגיל 4. וזאת לפי הסבתא. גם כיום הילד נמצא עדיין במעקב ניורולוג, התפתחות הילד, ריפוי בעיסוק ובדיבור. הילד אינו אוכל לבד כשהוא בכיסא האוכל כיוון שהוא זורק את המזון והשתיה לכל עבר. שאלתי היא האם ישנם עוד ילדים במצב דומה? ואם כן מה יש עוד לעשות? האם יש קשר למה שהיה עם סבתו של הילד?

לקריאה נוספת והעמקה

קשה לדעת בודאות האם מדובר על התפתחות מאוחרת תורשתית, אך שמענו על סיפורים כאלו מסבתות למיניהן! באשר לשילובו בגן, מכוון שהוא ילד בישראל, עם התפתחות חריגה, מגיע לו להשתלב בגן וישנו חוק לחינוך מיוחד שמגדיר ומגו על זכויותיו לחניך ומענה לצרכיו המיוחדים! כדי להתקבל למערך חינוך מיוחד עליו להיות מוכר על ידי ועדת ההשמה באיזור מגוריכם, דרך העיריה או מועצה.... ההפניה במיקרה זה, לדעתי, צריכה להעשות דרך המכון להתפתחות הילד ודרך המערכת אשר עוכבת אחריו, בכל מיקרה וגם ללא ,כותרת" ואבחנה מבדלת ברור שהוא מציג איחור התפתחותי וזכותו לקבל את כל הטיפולים שלהם הוא זקוק! המלצתי שתפנה למכון להתפתחות הילד ותבקש את עזרתם בהשמתו בגל לילדים בעלי צרכים מיוחדים! אשמח להמשיך ולסיע לך על גבי אתר זה! בהצלחה.

04/12/2002 | 21:00 | מאת: אורטל

אבא יקר! בני היום בן 4 והוא גם סבל וסובל בעיות התפתחות הוא התחיל ללכת בגיל שנתיים ו 8 והיה הרבה זוחל ועומד עד שהלך לפי התאור של בנך הוא קרוב מאוד להליכה פשוט תלך איתו המון עם עזרה לתרשום אותו גם לגן טיפולי {כמו ילדי} זה יחולל בו ניפלאות פשוט תהיה סבלני ואל תתיחס להבחנות כי גם אצל בני לא מצאו כלום אבל ברור שיש לו בעייה בהצלחה

29/08/2003 | 12:52 | מאת: ק.

אשמח לקבל כל אינפומציה על האיקס השביר לחברה שנמצאת בחודש 6 תודה

29/11/2002 | 10:38 | מאת: מתעניינת

קראתי על ההפרעה הנ"ל (specific language impairment) ורציתי לדעת איך היא מתבטאת בדוברי עברית. הבנתי שאחד הסימנים בדוברי אנגלית הוא השמטת "is" "does" וכ"ו. איך זה בעברית? יש אתרים בעברית שנותנים עוד אינפורמציה? תודה!!!!

לקריאה נוספת והעמקה

המונח בזה מתכוון להפרעה ברכישת השפה, כשדגם הרכישה שונה מדגם של רכישה "נורמלית" באיחור ביחס לבני אותו גיל. הכוונה להבדיל מליקויים התפתחותיים כללים המלווים באיחור ברכישת השפה על רקע של תסמונת מאובחנת. ההבדל הינו בשימוש במינוח ולא יותר, משתדלים להבדיל בין רכישה מאוחרת לדגם רכישת השפה בסדר לא אופייני. תוכל לקבל מידע נוסף באתר האגודה של קלינאי התקשורת www.ishla.org.il ובסיפריות של בית הספר לחינוך, או הפרעות בתקשורת.

28/11/2002 | 14:24 | מאת: שילה

אני צריכה חומר בשביל מחקר על ההשפעה של ויטמינים מסוימים על הקשב והריכוז בכל שיכבות הגיל מילדים עד זקנים אשמח לקבל כמה שיותר חומר

אין זה תחום עיסוקי!

15/12/2002 | 13:20 | מאת: עדו בן צבי

חפשי במנוע החיפוש PUBMED את המנוע אפשר למצוא בעזרת www.google.com

25/11/2002 | 12:48 | מאת: נועה

נולד פג ( חודשיים בפגיה ) , השפה עשירה אוצר מילים גדול מאוד לגילו.קורה לפעמיים שרוצה לאמר משפט ונתקע על המילה הראשונה כחצי דקה " אבא אבא אבא .. " עד שמשלים את מה שתיכנו להגיד זה נורמאלי לגילו ? כמו כן יש מצב של עליית טון וירידה במהלך דיבור לפעמיים .. והוא בן יחיד מדבר על עצמו רק בגוף שלישי .. " אתה רוצה לאכול ".. אמא תיקח אותך ... וכו' .. כמו שמדברים אליו בדיוק . ולא משתמש במילה אני / שלי /לי .. אף פעם . מה לעשות ? ועוד מצב שהיה באבחון אצל ריפוי בעיסוק ופסיכולוגית של דיבור תבניתי .. חזרה ללא הרף ע ל משפט /רעיון ( רק לפעמיים במשך היום ) כיצד לטפל בכל הבעיות .. האם הוא זקוק למעקב של קלינאית ??????

לקריאה נוספת והעמקה

האם הילד היה בבדיקת תקשורת בטיפת חלב, בגיל שנתיים ושלושה חודשים? תקופה של חוסר שטף בדיבור הינה "נורמלית" בילדים בגיל זה, תוכלי לקבל יותר מידע בנושא זה באתר קלינאי התקשורת: www.ishla.org.il בקשר למרכיבי שפה ברור שאם פונים אליו בגיוף שלישי הוא יפנה כך לאחרים ולעצמו! נראה לי שתפיקו תועלת מפניה לקלינא אשר יעשה סדר באבחנה יתוכל גם לתת לכם הדרכה ייחודית לקדם את בנך. לא ברור לי אם האבחונים שהזכרת נעשו במסגרת של מכון להתפתחות הילד או כל אחד בניפרד, רצוי בגיל זה במיוחד, לעבוד כ"צוות", ולכן אם מדובר על ילד רב בעייתי או שזקוק לאבחון של מספר תחומים, רצוי לבצעם בצורה כוללנית במכון להתפתחות הילד, תבקשי הפניה מרופא הילדים של בנך. תארת את התנהגותו ואני מקווה שהבנתי מה שאלתך, במידה ולא קבלת מענה כתבי לי שוב באופן ברור מה שאלתךץ בהצלחה!

24/11/2002 | 10:30 | מאת: ג'ו

האם ידוע למשהו על תחליף אלטרנטיבי לריטאלין

לקריאה נוספת והעמקה

נא להפנות שאלה זו לרופא MD

15/12/2002 | 13:35 | מאת: עדו בן צבי

לאסכולת הנוירולוגים הצרבלית יש מודלים מפורטים יותר לגבי הסיבה הפתולוגית למנגנון הפתולוגי המחולל את ליקויי הלמידה והריכוז (אגב, הם טוענים שההפרדה בין ליקויי למידה לליקויי ריכוז שגויה). בזכות המודל למפורט, הם יכולים להתערב באמצעים הרבה יותר עדינים מהריטלין. אישית, קיבלתי טיפול באנטי היסטמינים. אני מאובחן כבר 26 שנים וזה הטיפול, שלדעתי, הכי הואיל לי. יש רובאים מהאסכולה שמטפלים גם בפיזאותראפיה אבל עליהם יש לי ידע שיטחי בלבד. האם מעניין אותך לשמוע על אודות הטיפול שפתח לי את שערי האוניברסיטה?

23/11/2002 | 18:37 | מאת: לימור

שלום לפרידה ולכולם !! האם שמעתם על שיטת טאוטס לטיפול בילדים עם הפרעות קשב וריכוז? אני לא בטוחה שהשם נכון, הבנתי שזו שיטה שהומצאה ע"י מרפא בעיסוק צרפתי והיא מוכנסת כעת לעבודה בישראל. השיטה הוצגה בתוכנית עם רבקה מיכאלי באחד מלילות שבוע שעבר ע"י שתי קלינאיות תקשורת. לא אני ראיתי את התוכנית אלא "אמא מודאגת" ששלחה אותי לחפש פרטים בנושא, אם יש לכם מידע או אתרים מתאימים באינטרנט אודה לכם מאוד.

לקריאה נוספת והעמקה

מדובר על שיטת "טומטיס" tomatis אין עדיין מספיק מחקרים מבוקרים לאישור תכני השיטה והעבודה כדי להמליץ עליה בארץ. מדובר על הצפה של הערוץ השמיעתי לפיתרון של בעיות רבות, ביניהם למידה, ריכוז וקשב... היה זהיר בחיפוש אחר שיטה אולטימטיבית המבטיחה תןצאות. יש להתאים כל שיטה לצרכי הילד ואופי הקשיים המזוהים, ולא ללכת שבי אחר שיטה זו או אחרת, כמה שהיא תשמע מבטיחה!!!!

21/11/2002 | 14:51 | מאת: הדס

שלום, בתי בת 4 ועדיין לא מבטא נכון את האות ל'. אני מנסה הרבה פעמים ללמד אותה וממש מראה לה מה לעשות עם הלשון ואז יוצאת לה ל' ארוכה כזו. כשהיא מדברת זה נשמע ממש מצחיק. שאלתי: ממה נובעת הבעיה והאם עליי לפנות לקלינאית תקשורת, האם יש איזשהו דרך שאני יכולה ללמד אותה?

רכישת ההגאים בדיבור נמשכת עד גיל 5 וחצי- ששץ הל נרכשת ככלל מאוחר , לקראת גיל 5 לכל המאוחר, ועדיין נופל בתחום הנורמה וה"מותר". ביתך ודאי תירכוש את ההגא כשהאבחנה השמיעתית, המודעות והפרדת התנועה יהיו בשלים. בכל מיקרה, אם הינל מודאגת תוכלי לפנות לקלינאי תקשורת, לפחות לרישום בתור אשר הינו ארוך בהרבה מקומות..... כעת הזמן לפיתוח השפה ואם דיבורה ברור והעדר ה ל אינה מפריעה לה, אז לא כדאי לנסות ללמד אותה, בעקר מסיבה חוסר הבשלות וכדי למנו תחושה של כשלון בהעמידה אותה מול מטלה מסובכת בגילה. תוכלי לעיין באתר קלינאי התקשורת לקבלת מידע נוסף www.ishla.org.il בהצלחה!

29/03/2003 | 14:32 | מאת: ashraf

29/03/2003 | 14:34 | מאת: bbb

29/03/2003 | 14:37 | מאת: aiman

19/11/2002 | 19:14 | מאת: תמר א.

אני נוטה לחשוב שיש לי הפרעות בריכוז ממושך בעבודה ורוצה לבדוק את זה על מנת לאתר פיתרון, בת 35 ובקופ"ח כללית. יש למישהו מושג איך בכלל עושים אבחון? אצל נוירו-פסיכולוג? מאיפה אני מתחילה ? הרבה תודה על התשובות

15/12/2002 | 13:00 | מאת: עדו בן צבי

הכנסי לפורום AD(H)D בתפוז, ספרי גם על סביבת מגורייך ותקבלי המלצות על מאבחנים. כמעת כל מי שנמצא בפורום ההוא התמודד עם השאלה שלך. בהצלחה!

19/11/2002 | 19:13 | מאת: דפנה ג.

אני נוטה לחשוב שיש לי הפרעות בריכוז ממושך בעבודה ורוצה לבדוק את זה על מנת לאתר פיתרון, בת 35 ובקופ"ח כללית. יש למישהו מושג איך בכלל עושים אבחון? אצל נוירו-פסיכולוג? הרבה תודה על התשובות

לקריאה נוספת והעמקה

פני לנאורו-פסיכולוג ותשאלי אותו באי זה כלים הוא משתמש באיבחון ומה המשמעות של האבחון לגבי יכולת התערבות. בד"כ הם יעילים ומסעיים בכלים ולמידה של דרכי עבודה. בררי בפורום של הפסיכולוגים! בהצלחה.

15/12/2002 | 13:03 | מאת: עדו בן צבי

שתי הדרכים המקובלות ביותר להתערב במצב של AD(H)D אצל מבוגרים הן מתן ריטלין ויעוץ קבוע אצל 'מאמן אישי' שעוזר לנו להיות מאורגנים.

18/11/2002 | 22:38 | מאת: דליה

ילד בן 5 שנמתקשה לשלוף שמות של דברים שרוצה (כמו מאכלים, למשל ביקש את האדום הזה כשרצה אבטיח) שמות של סבא וסבתא וקרובים האם יש להפנות לאבחון של קלינאית תקשורת?

לקריאה נוספת והעמקה

רצוי, מכוון שבביה"ס ידרש לתפקוד זה, גם יכול להיות שישנם קשיי שפה נוספים אשר אינכם מודעים להם, גיל זה מתאים ביותר לחיזוק הערוץ השפתי, על כל הביטיו

18/11/2002 | 20:54 | מאת: np

שלום אני מחפש חומר קריאה ומידע על תסמונת אספרגר אשמח אם תוכלו לעזור לי בתודה מראש

לקריאה נוספת והעמקה

יש אתר מצויין בעברית asperger.org.il עמותת אספרגר מקיימת יום עיון בנושט ב-1 בדצמבר, בשערי צדק, ירושלים. פרטים באתר!

17/11/2002 | 23:28 | מאת: ליכטצינדר אלינה

אני סטודנטית של אוניברסיטת ת"א. במסגרת לימודי בקורס תיפול כוללני בסעוד לקחתי על עצמי נושא של קלינאות תקשורת לפיתוח בכל היבטתיו ולנצגו בכיתה. על מנת זה חסרים לי נתונים סטטיסתיים עדכניים על הרכב כוח העדם במקצוע זה (מספר כללי, מתוכו BA , MA ו- PHD *) כמו כן רצוני לדעת על שכיחות של הפרעות תקשורת באוכלטסיה ישראלית, כגון בעיות השפה הפרעות שמיעה הפרעות דיבור, הפרעות בליעה. אשמח לקבל תשובה מפורטת בהקדם האפשרי. בתודה מראש

לקריאה נוספת והעמקה

תוכלי לקבל מעט פרטים על תחומי העסוק באתר קלינאי התקשורת www.ishla.org.il ישנם בארץ כ- 1400 קךינאי התקשורת, מרביתם בעלי תורא שני וחלק בעלי תואר שלישי. תארים מתקדמים יכולים להיות בהפרעות בתקורת או בתחומים אחרים כמו: חינוך, גנטיקה, בלשנות ולכן אין רישום מרוכז לשאלתך בהשכלה פורמלית. כל יתר הפרטים באתר!

17/11/2002 | 13:12 | מאת: איילת

שלום יש לי ילד שעוד חודש בן 4 רציתי לשאול שהילד נכנס לגן שנה שעברה בגיל 2 ושמונה חודשים ואמרה לי הגננת שילד לא מדבר ברור הלכתי לקלנית תקשורות ושם אמרו לי לאחר כמה מפגשים שהילד בסדר גמור, השנה שוב הגננת החדשה אומרת שקשה לילד כששאלתי למה אמרת הגננת שהילד לא משלמים משפטים שלמים והילדים לא מבנים אותו ואז הילד מתעצבן מתחיל להשתולל או לבכות . ברצוני להבהיר שבבית אנחנו מבנים אותו טוב מאוד והילד לא מפסיק לדבר ויש לו תקשורות טובה עם האח שלו בין ה - 8 ועם החברים של האח. שאלתי היא האם יכול להיות שהילד סתם מפונק או האם כדי לקחת את הילד שוב לקלניית תקשורות , או האם יכולים לעבוד על זה בבית בתודה מראש

הגננת רואה את הילד בתנאים אחרחים מאשר בבית ובקשרים חברתיים ולדעתי כדאי לקבל את דבריה ולפנות להתיעצות עם קלינאי תקשורת אשר תבדוק את הילד ורצוי תערוך גם ביקור ותצפית בגן כדי לנסות להבין על מה מדובר והאם יש מקום ךהתערבות, הקלינאי כבר ימליץ על דרך התיחסות על ידי טיפול ישר, הדרכה או רק שיחה עם הגננת. במשפחה אנו נוהגים להבין את הנאמר וליצור תנאים לחלוטין שונים מאשר בגן, לכן רצוי להתיחס לדברי הגננת ברצינות ולאחר קבלת יעוץ מקצועי (כולל כמובן קשר עם הגננת) ובוע מה לעשות, בהצלחה!

17/11/2002 | 11:49 | מאת: מיקה

האם אפשר לקבל מידע על תופעת טינטון- רעש סטטי בילתי פוסק באוזנים-ממה התופעה נובעת והאם ניתן לטפל בזה?

תופעת הטינטון מקורה בגירוי של האוזן הפנימי, ה"מיצר" קולות הנשמעים על ידי עצב השמיעה. נמצאו קשורים לרמת לחץ דם, חשיפה לרעש, שינויים מטבוליים ומחלות כמו מניאר בין היתר. ישנם טיפולים למיניהם, בעקר להורדת לחץ הדם ואיזון המטבולי. כל אדם הרגיש אי פעם טינטון או "ציפצופים באוזניים", הבעיה הינה בתדירות הופעת התופעה ובהפרעות שנוצרות לאדם הסובל מהם. לעתים הדרך הטובה ל"חשיפה או הסתרת" הרעש הוא על ידי יצירת קולות בתדרים מבוקרים ו"הפוכים" לגירוי אשר מאפשרים הסתרתם או האלמתם. בעניין טיפול תרופתי תוכל להתיעץ עם רופא אאג' או נאורולוג. חפש מידע נוסף במנועי חיפוש או באתר האגודה הישראלית של קלינאי התקשורת www.ishla.org.il

15/11/2002 | 17:41 | מאת: miri

שלום! הייתי רוצה לקרוא חומר אם אפשר שם של אתר בעברית על PDD.. זה מאוד חשוב לי תודה מירי

לקריאה נוספת והעמקה

חפשי באתר google בעברית ותקבלי מספר רב של מקורות. תוכלי גם לחפש בכתית המילה אוטיזם או pdd בכתובת ולראות מה את מקבלת. אי חושבת שיש גם קישור באתר של קלינאי התקשורת ובודאי שיש שם מידע בסיסי בנושא www.ishla.org.il בהצלחה!

18/11/2002 | 20:28 | מאת: סיגל חורי

הספר הכי עדכני ומקיף בעיברית בנושא הוא "הכושר לקשר" של סוזן לוינגר ופנינה קליין. ניתן להשיגו בחנויות ספרים "רגילות" או אוניברסיטאיות. הספר הוא בהוצאת "אח". כמו - כן באתר של הרגודה יש פרק של שאלות ותשובות שייתן לך ידע ראשוני וכללי בנושא.

13/11/2002 | 23:54 | מאת: ירדנה

בני בן שנתיים ותשעה חודשים. התחלנו ללכת לקלינאית תקשורת של התפתחות הילד עכב עיכוב קל בדיבור ובינתיים הספקנו לעשות ניתוח פוליפים השפיע רבות והדיבור השתפר פלאים וכיום הוא בונה משפטים בני 6 מילים. יש לו גם אוצר מילים גדול. לפי הקלינאית ישנה עדיין בעיה קלה בשליפה. דיווחתי לה שהגננת מספרת שהוא משתתף יפה בריכוז ובכל החוגים ועונה בין הראשונים בגן והיא (הקלינאית) רוצה לבוא לגן ולראות אותו בגן. אני לא מבינה מהי מטרתה. כיצד יכול ביקורה בגן לעזור? הרי חל שיפור מדהים אצלו בדיבור. אני רוצה פשוט להפסיק ללכת לקלינאית. מה דעתך? מדוע היא מעוניינת ללכת לצפות בו בגן ומה מטרתה?

לקריאה נוספת והעמקה

רצוי שתשאלי אותה מה מטרותיה בביקור בגן. מנסיוני תצפית על תפקוד השפתי של הילד במהלך שיחה בקבוצת ילדים או בפעילות של הגן מאפשר קבלת מידע על תפקודו בתנאים רגילים ולא בתנאים המלאכותיים של טיפול או שיחה עם הקלינאי, אשר מתוקף מהותה להיות מובנת וממקודת. מקובל שקליאי מבקר בגן הילדים ואף יוצר קשר ישיר עם המחנכים של הילדים אשר בטיפולינו. אם לאחר שיחה איתה עדיין דעתך לא נוחה, תוכלי תמיד לסרב לביקור ולא להסכים לקיום הביקור, אך לדעתי תפקוד הקלינאי מקצועי ומקובל.

12/11/2002 | 18:22 | מאת: דנה

הייתי רוצה לדעת היכן אפשר למצוא חומר תיאורטי בנושא זה או שאם תוכלי לכתוב לי רקע בנושא זה

13/11/2002 | 20:16 | מאת: פרידה קורנברוט

תחפשי במנוע חיפוש google או בספרות פסיכיאטרית, בעקר. תוכלי אולי למצוא גם בחומר הקשור לילדים עם אוטיזם או PDD.