פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
מנהל פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
שלום רב בני בן השנתיים ושלוש, דו לשוני, מבין מה שאומרים או מבקשים ממנו, סקרן מאד אך עדיין לא מדבר. מכיר מילים אך לא בשלמותם ומרכיב משפטים בודדים. הגננת גן אמרה שמוקדם לדעת אך ביחס לילדים אחרים בני גילו הוא בעיכוב. האם יש ממקום לדאגה ותחילת טיפול? ואם כן מהו הטיפול במצב כזה? תודה מראש
מסכימה עם הגננת ידוע שילדים דו לשוניים לעתחים מפתחים שפה מדוברת האיחוד. שימי לב לדבר איתו בשפה הנבחרה, באופן עקבי מבוגר אחד=שפה אחת תתרגמי לו את מונחי הגן כדי שיקבל העשרת שפה בהצלחה
היי תודה על תשובתך לא כל כך הבנתי, האם להמשיך לדבר איתו בצרפתית?
בתי בת ה19 מתלוננת שמזה זמן היא נתקלת בתופעה שתוך כדי שטף דיבור או הדרכה היא נתקעת ובורחת לה מילה מה לדעתכם כדאי לבדוק ? תודות איריס
כן היא מוטרדת ושותפה לשאלתי
כן , כדאי לבדוק... אצל קלינאי תקשורת תבדק מבחינה שפתית, אך רצוי לבדוק באופן כללי את מה שהיא חווה בחייה היום, האם יש לה משהו שמתריד אותה וגורם לה לחוסר שקט או חוסר ריכוז? משהו רגשי.....בודקים אז אצל פסיכולוג......
כן , כדאי לבדוק... אצל קלינאי תקשורת תבדק מבחינה שפתית, אך רצוי לבדוק באופן כללי את מה שהיא חווה בחייה היום, האם יש לה משהו שמתריד אותה וגורם לה לחוסר שקט או חוסר ריכוז? משהו רגשי.....בודקים אז אצל פסיכולוג......
שלום רב , בני בן 3 כשהוא משחק עם חבר או איתי הוא מחליט תמיד שהוא דנות מסויימת למשל הוא האבא ואני האמא ואז באופן קיצוני ובמשך יום שלם הוא כל כמה דקות אומר אני האבא ואת האמא נכון?? כמובן שאני עונה לו נכון, ממשיכים לשחק ואחרי מס דק שוב אני האבא ואת האמא נכון ?... החזרה הזו טורדנית , כל כמה דק ויכולה להימשך שעות ארוכות ... איך אני מטפלת בזה?
אין מה "לטפל בזה" תשמחי שהוא מוכן לשחק משחק דמיוני ולהכנס לדמויות, תנסי לגוון כדי שילמד את העקרון של דמיון לעומת מציאות. תזרמי איתו ותהני!
בני בן שנתיים , לא הוגה נכון את המילים לדוגמא עידו אומר עיקה קשה לו להגות את הצליל או( חולם) , האם הוא צריך קלינאית או שמקודם מדי. אם ימשיך להתקשות בהיגוי באיזה גיל כדאי להגיע לטיפול
הכל בסדר, תפני רק לקראת גיל שלוש וחצי, ולאחר ביצוע בדיקת שמיעה. בנתיים דברי איתו ברור ואל תחזרי על השגיות שלו, רק תגידי נכון את המילים, הוא יעשה את היתר.
בוקר טוב הבן שלי כמעט בן 10 חודשים, הוא אובחן עם ניסטגמוס, טורטיקוליס ועיכוב התפתחותי. הוא בחודש 9 החל לזחול, הוא כמעט ולא מגיב לשמו במיוחד אם עסוק במשחק כלשהו. יש מקרים שאני קורא בשמו ומיד הוא מסתובב ולרוב לא. כשאני בא מהעבודה מיד כשהוא שומע את הקול שלי הוא מסתובב אליי, הוא אוהב להסתכל על עצמו במראה או בסרטונים שבהם הוא מופיע. הוא לא מצביע , רק לאחרונה שאני מביא לו כדור ומבקש בחזרה הוא משחק איתי ומחזיר לי לפעמים כן ולפעמים לא. הוא אוהב לשחק איתי משחק "קוקו". אומר רק אבא אבל גם זה לא באמת כאילו הוא מתכוון. הקשר עין איתו כמעט ולא קיים הוא מתקשה כזה מאוד. בבדיקת שמיעה נמצא תקין חוץ מאוזן אחת שלא היה אפשר משום מה לבצע ולכן נתבקשנו להגיע שוב בגיל שנה לבדיקה. הוא נבדק אצל נוירולוג והוא איבחן היפוטוניות קלה. מטופל אצל פיזיותרפיסט אשר מצביע על שיפור משמעותי בטורטיקוליס ובתנועת ראש. האם יש סיבה לדאגה?
כעת החשיבות בשמירה על רצף התפתחותי והשגת מטרות תפקודיות, כולל תנועה, יצירה ושמירה על קשר עין ואחר. האם הוא נבדק במכון להתפתחות הילד? אולי רצוי לשלבו במרכז יום טיפולי של משרד הבריאות. שם יכול לקבל את כל הטיפולים ההתפתחותיים, בתאום בניהם והמעקב רפואי. במידה ולא. תבקשי מכל מי שעובד עם הקטן, שיתנו לך הדרכה והנחיות להמשך טיפול בבית. רצוי לבצע את בדיקת השמיעה בזמן וכן, לבדוק את איכות הראייה, לא רק את תנועת העיניים.
בני בן 14 מדבר מהר ולא תמיד ברור בעבר היינו אצל קלינאית תקשורת שביצעה איתו חזרות על מילים ואמרה שזה יסתדר בעתיד אך זה לא מה אפשר לעשות ?
אם הוא מוכן ורוצה טיפול, תפנו למישהו אחר. אחרת, ללא מוטיבציה ורצון לשינוי, לא כדאי "לבזבז" טיפול
בני בן 3 וארבעה חודשים. מתפתח בצורה תקינה מלבד שיבושי היגוי מרובים שמקשים מאד על הבנת הדיבור שלו. במקום ג, ש, ד, ס, ת הוא אומר ק. במקום ל אומר י . אומר רק פ עם דגש גם אם הצליל הוא של פ בלי דגש. עוד לפני שהגיע לגיל 3 התחלתי ללכת איתו לקלינאית תקשורת . בתחילה שיתף פעולה אך כעבור מעט מאד מפגשים הפסיק ולא מוכן יותר לעבוד על הצלילים אלא רק לשחק משחקים שלא קשורים לצלילים. מעבר לכך הוא לא מרבה להפתח ולדבר עם מי שלא בני המשפחה הקרובה. הקלינאית לא נשמעת מודאגת ואומרת שכיון שאינו משתף פעולה, רצוי לעשות הפסקה של חודשיים שלושה על מנת שלא יפתח אנטי כאשר יהיה בשל לטיפול. מצד שני הגננת אומרת שהוא מאד שקט בגן ולא מרבה לדבר. כאשר הוא מדבר קשה לילדים וגם לה להבין אותו ואז הוא נעשה מתוסכל ומתחיל להרביץ , מה שגורם לילדים להתלונן עליו והיא חוששת שהוא ינודה מחברתם. אני אובדת עיצות. יש לציין שאני מבינה 90 % ממה שהוא מדבר ,ועם בני המשפחה הקרובה הוא מרבה לדבר משפטים תקינים של יותר ממספר מילים אך בגן וגם עם הקלינאית מדבר מעט מאד. מה היית ממליצה לי לעשות? אני ממש לא יודעת מה עלי לעשות.
הייתי ממליצה להפסיק את הטיפול כעת, ולפנות לקלינאי תקשורת אחר/ת כדי שינסו כן לטפל בו, בצורה שונה. גם אם יש המתנה של מספר שבועות או חודשיים-שלושה. בגיל זה ניתן לקדם את הדיבור וההיגוי בצורה גלובלית ולא בטיפול בהגאים בודדים. חשוב לתת לו טיפול כדי לקדם את ההתפתחות המילולית והשיח בכללותם.
שלום רב, ילדה בת 6. נוצרה בעיה בדיבור עקב יובש משמעותי בפה. נושא היובש בבדיקה - מלווה ביובש בעיניים ובנפיחות בבלוטת רוק (במידה ששמעת על מקרה דומה אשמח לעצה). אודה לעצתך כיצד ניתן לעודד הפרשת רוק בפה. לימון - עדיין לא נותן תוצאות. לעיסת מסטיק בלתי אפשרית מאחר שהפה יבש מאד. תודה רבה
ריכה יעוץ רפואי ולא שלי. יש מחלה מיוחדת שגורמת לתסמינים המתוראים, שאלי את הרופא על מחלת sjorgen ס(ייורגן) לא חושבת שמאובחנת בילדים. תשאלי.....
שלום ביתי בת הארבע הוגה ג במקום ר חוץ מזה ילדה מפותחת מאוד,ורבלית,בעלת אוצר מילים רחב וכו האם צריך להתחיל טיפול בגיל זה? כמו כן,אשמח להמלצה על איש מקצוע מומלץ בתא תודה
אפשר ואף רצוי להמתין לגיל 5, אז, במידה ולא רכשה את ה /ר/ באופן עצמאי, ניתן לטפל בה. בנתיים רצוי לרשום אותה לטיפול כי יש תור המתנה ארוך מאד...
היי,בני בן 3 ו5 חודשים. מזה כ3 שבועות שמתי לב שלפתע החל לגמגם, כלומר,לעיתים מנסה להגיד משפט כלשהו שמתחיל לדוגמא במילה אני...ואז יכול להגיד מילה זו עד שהמשך המשפט יוצא לו. עד לפני 3 שבועות דיבר כרגיל..בהתאם לילד לגילו, תהליך רכישת השפה אצלו היה רגיל. לא ידוע לי על משהו שקרה שגרם לו לפתע לגמגם. כיצד עליי לפעול? האם עליי להתייחס לזה בפני הילד? לפנות לקלינאית תקשורת? זה כמובן לא קורה בכל משפט,אבל זו בהחלט תופעה שחוזרת עליה מידי יום. תודה
תעייני בבקשה באתר , השאלה הזאת חוזרת על עצמה כל הזמן. התופעה הינה חלק מהתפתחות הנורמלית ואין מה לפנות לשום גורם טיפול, כעת.
היי ביתי בת 3.5, בעלת אוצר מילים מאוד גדול, מדבר ומביעה עצמה יפה. אך מסלפת אותיות, למשל במקום ק אומרת ת (תינות במקום תינוק)- במקום ג אומרת ד (דמל במקום גמל) לפעמים מדברת מהר כך שמי שלא מכיר קשה לו להבין אותה. האם יש צורך ללכת לקלינאית תקשורת בגיל הזה או להמתין אם זה יעבור? תודה
כדי כבר לפנות לקלינאי תקשורת, אומנם היא קצת צעירה אבל התורים ארוכים......ואולי , עם תרכוש את ההגאים באופן ספונטני, עד גיל 4- 4.5 תוכלי תמיד להטל את התור. כל טוב
ירידה קלה בשמיעה עקב נוזלים באוזניים מבין כל מה שנאמר לו העניין הוא שרק ממש לאחרונה החל לחבר 3 מילים למשפט כאשר בכל מילה הוא מבטא רק את ההברה האחרונה כך שלעיתים קשה להבין אותו קלינאית שאבחנה אותו מסרה שהעיכוב (הקל לדעתה) השפתי לא דורש טיפול אשמח לקבל את דעתך כמובן שנושא השמיעה מטופל בנפרד השאלה היא אם לא נגרם נזק לטווח ארוך (אני יודעת שרצוי להימנע מהשוואות אך לא יכולתי שלא לשים לב שילדים אחרים בגילו כבר שרים שירים שלמים בשפה ברורה וקולחת)
ירידה בשמיעה בהחלט יכולה לפגוע בהתפתחות התקינה של בשפה והדיבור, בילידים מסויימים יותר מאשר באחרים. ירידה מסוג הולכתי, הקשורה בנוזלים "משגעת" את הילד כי היא משתנה, יש ימים ששומעה יותר טוב וימים שפחות טוב והילד לא יודע להסביר. הטיפול רפואי ובידי הרופא ומשפחתו, אך חשוב להתייחס ברצינות מעקב אצל קלינאי תקשורת יתן לך תמונה של מידת הפגיעה וכמובן, מעקב רפואי ושמיעתי רציף. גם שימי לב לבחירות, קשיי נשימה וירידה באכילה, כולם יכולים להיות קשורים. בהצלחה
שלום רב. בתי בת שנה ו8 עד היום כל חפץ זר שמחזיקה ביד מכניסה לפה, צעצועים, חפצים שמוצאת בחוץ. חשוב לציין כי יודעת מה אסור ומה מותר להכניס לפה ונראה כי עושה זו לפעמים בלי לחשוב, כמו רפלקס. האם זה עדיין תקין לגילה? רואה ילדים בגילה שהפסיקו לחקור דברים דרך הפה. מציינת דבר נוסף,היא אובחנה בקושי בויסות חושי ברמה קלה וסיימה טיפול,המטפלת טוענת כי אין קשר לדברים כרגע. תודה!
הכנסת חפצים בפה נותן לה גיורי וזה יכול להיות קשור לחסך התחושתיף שהינו באופנה בין אנשים המקצוע! רצוי לתת לה מזון קשה והרבה פרות ללסיעה, כדי לספק את הצורך. להרחיק ממנה חפצים או לקחת לה אינו ימלא את הצורך שלה בגירויים. לא לטיפול בשלב זה!
אני אכן משתדלת לתת לה הרבה פירות חתוכים, אבל מסרבת ללעוס, לא כל כך מעוניינת בלעיסה של מרקמים קשים וישר יורקת. זה קשור?? והבנתי מתשובתך, שלא למנוע ממנה הכנסת חפצים לפה? מתי זה עובר?
אי אפשר לדעת מתי ואיך זה יעבור, כדי לעודד לעיסה תנסי לשים לה חתיכת ביסקויט כמו פתי בר, בצד הפה, בין השיניים הטוחנות, ותנילה להתמודד עם העברת הבסקויט לתוך הפה, היא תצטרך ללעוס מעט ולהפנות את הלשון בכוון, כך שתעודד פעילות לעיסה. לגבי חפצים, תנסי ללמד אותה לא להכניס לפה חפצים "מסוכנים", קטנים או מחודדים. תעסיקי אותה במשחקים ותני לה להחזיק בובה או משהו ביד, אולי אם הידיים עסוקות, לא תכניס לפה. בכל מיקרה, אם ההתנהגות הזאת מפריע לך או לה, תפני להתייעצות במכון להתפתחות הילד, לבדיקה מעמיקה וקבלת הדרכה.בהצלחה
אי אפשר לדעת מתי ואיך זה יעבור, כדי לעודד לעיסה תנסי לשים לה חתיכת ביסקויט כמו פתי בר, בצד הפה, בין השיניים הטוחנות, ותנילה להתמודד עם העברת הבסקויט לתוך הפה, היא תצטרך ללעוס מעט ולהפנות את הלשון בכוון, כך שתעודד פעילות לעיסה. לגבי חפצים, תנסי ללמד אותה לא להכניס לפה חפצים "מסוכנים", קטנים או מחודדים. תעסיקי אותה במשחקים ותני לה להחזיק בובה או משהו ביד, אולי אם הידיים עסוקות, לא תכניס לפה. בכל מיקרה, אם ההתנהגות הזאת מפריע לך או לה, תפני להתייעצות במכון להתפתחות הילד, לבדיקה מעמיקה וקבלת הדרכה.בהצלחה
היי, יש לי ילדה בת שנתיים ו5 חודשים, מדברת משפטים שלמים ומורכבים יחסית, שמתי לב שהרבה פעמים היא חוזרת על האות האחרונה של המילה הבודדת או המילה האחרונה במשפט. למשל : "אגס ס ס ס" "אמא אני הולכת ת ת ת" האם זה נורמלי או שצריך לבדוק את זה?
היא צעירה ומתחילה לדבר ברצף, זה השג והיא שומרת על ההשיג ע"י הארכת המילה..... בטח חמוד! אם לא מפריעה לתקשורת ומובנות הדיבור, לא הייתי מטפלת או מתעסקת עם זה, יחד עם זאת לא רצוי לעודד, לחקות או לציין את סגנון הדיבור הזה.
איך יודעים אם יש בעיה בבליעה? יש לי תינוקת בת 7 חודשים שמסרבת לאכול מרוסק או כל דבר שאינו חלב אם. אם היא כבר מסכימה להכניס לפה אני שמה לב שהיא לא בולעת. איך אפשר לדעת אם זה בגלל שיש בעיה או שזה חלק מהסירוב שלה? כאשר יונקת אין שום בעיה אך גם כשאני מנסה אוכל ממש מיימי היא לא בולעת. תודה רבה
יש לחשוף אותה בהדרגה ולהניח את המזון בצד הפה, כך שתצטרך להתמודד עם הפעילות בפה. מדובר על התפתחות הלעיסה והאכילה ולא בליעה. במידה ויש קושי אפשר לפנות לקלינאי תקשורת המומחה בגיל זה ובבעיות התפתחות אכילה ולעיסה. אם יש קושי כללי בתנועות ורגישות, רצוי לערוך הערכה התפתחותית כללית, אצל רופא התפתחותי דרך הקופה.
שלום, בן שנתיים וחודשיים, החל לגמגם לפני כשבוע. באופן כללי הוא ילד מאוד חכם ובוגר, בעל יכולות ביטוי והבנה גבוהות, מדקלם סיפורים מתעניין ושואל הרבה שאלות. כל עניין הגמגום מאוד חדש לנו והיינו מעוניינים לדעת איך הכי נכון להתמודד עם המצב החדש? אנחנו לא רוצים לעשות מזה עניין גדול בפניו. האם ללכת לקלינאית תקשורת בשלב הזה או לחכות? אם כן, האם ללכת איתו או בלעדיו? האם לערב את הגננות בגן? תודה מראש
זה חלק נורמלי בהתפתחות הדיבור, נקרא חוסר שטף בדיבור, מבחינתו החזרות נותנות לו הזדמנות לארגן את המשפט ואת מה שרוצה לאומר, לחשוב על המילים ואיך לארגן את המשפט. אין מקום להילחץ, תחשבו שכשהתחיל לרוץ, נפל וקם ולמד לאזן את גופו ולפעול בקצב ובמהירות, אותו דבר הדיבור! אין מה לערב את הגננת, מניחה שלא שמה לב כי זה כל כך רגיל שהיא יודעת שזה רגיל בגיל הזב, במיוחד בבנים. יכול להעלם ולחזור, עד הכניסנ לבית ספר, שבגיל זה היכולת של הילד טובה יותר וזורמת.
שלום לצוות, ילדה בת שנה וחצי מצביעה עם האמה. תקין?? עם יד ימין מצביעה עם האצבע המורה ולעומת זאת עם יד שמאל עם האמה.
אם יתר תפקודי הידעים תקינות, מה הבעיה ומה השאלה? אם יש בעיה בתפקודי הידיים רצוי להיבדק אצל רופא התפתחותי או פיזיותרפיסט או מרפא בעיסוק
שלום, כקלינאית תקשורת לעתיד, הייתי שמחה לדעת כיצד לרוב מתנהלת הקבלה למקומות העבודה השונים? (קופות חולים, מכונים פרטיים ועוד...). האם ברוב המקומות זה מסתכם בראיון אישי בלבד, או שמא מדובר במבחני מיון, פוליגרף לבדיקת אמינות וכדומה? אני מניחה שכל מקום עבודה הוא שונה ודורש אחרת, אבל מניסיון אישי אולי תוכלי לעזור לי לענות על השאלה : )
את צודקת, כל מקום ונהלי העבודה שלהם. כשתתחילי לחפש עבודה, לאחר שתסיימי את לימודיך ותעמדי בדרישות החוק, תחזיקי בידך את תעודת ההכרה כקלינאית תקשורת, אז תכירי את הדרישות בכל מקום אליו תפני. בהצלחה
שלום! בני בן 3 ו 2 חודשים אינו מדבר כמעט ויש לו קשיים רגשיים הוא בגן פרטי והגננת חוששת שאינו מבין את התכנים בגן הגשתי מסמכים להתפתחות הילד אך ההמתנה ארוכה, היינו בטיפול של קלינאית תקשורת אך זה לא עזר לדעתי בני צריך גן שפתי מה עושים במצב זה? תודה
פונים דרך מערכת החינוך במקום מגוריך. יש לדאוג להערכה של פסיכולוגית חינוכים, הכי טוב ביוזמה וקשר דרך התפתחות הילד, אם לא, דרך השרות הפסיכולוגי חינוכי במקום מגוריך. את מבקשת הפניה לגן תקשורתי או שפתי, במסגרת חוק החינוך המיוחד לבני 3 עד 21 שנים. בהצלחה
בני בן 3 וחצי. בעל אוצר מילים רב ומדבר מצויין. לפני שנה בערך התחיל לגמגם מעט. בעיקר נתקע בהברה הראשונה וחוזר עליה מספר פעמים עד שמצליח להמשיך את המילה. הלכתי איתו לקלינאית תקשורת שבדקה ואמרה שזה יעבור לו ולעבוד על חיזוק הביטחון. זה באמת חלף לו. החודש התחיל גן עריה וזה חזר בצורה מאוד קיצונית לפני שבוע (הרבה יותר קשה ממה שהיה בעבר). הוא כל הזמן ניתקע, והוא ממש מתעצבן ומתוסכל מהמצב וכשרואה שנתקע בהברה מתחיל לצעוק אותה עד שמצליח להמשיך. הוא מאוד מאוד מתוסכל ואומר לי שקשה לו לדבר. אני מנסה לדבר לאט על מנת להראות לו שזה בסדר, חוזרת על המשפטים שלו שידע שאני מקשיבה לו וכשצועק אומרת לו שלא יצעק ושאני פה ומקשיבה לו ושיש לי הרבה זמן אז שינסה לומר בסבלנות עד שיצליח. אני משתדלת לא להמשיך לו את המשפטים ולא לעשות מהנושא עניין אבל כשרואה שהוא מתעצבן אז משלימה (וגם מזה הוא לפעמים מתעצבן. והוא לא ילד עצבני באופן כללי) מה עלי לומר לו? איך להגיב שמתחיל לצעוק את ההברות ולהתעצבן מזה שנתקע ולא מצליח? איך להמליץ לגננת בגן להתנהג? אודה מאוד לעזרתך כיצד להתמודד עם הנושא כי זה מאוד פוגע לו בביטחון העצמי במיוחד בגן חדש עם חברים חדשים.
אני מבינה את דאגתך, שימי לב שהתופעה חזרה עם כניסתו לגן חדש... ועם התרחבות של אוצר המילים. התנאים בגן שונים והוא צריך שם למצוא את מקומו, לדבר ולהתבטא במהירות, מה שלילד בגיל הזה ובעל אוצר מילים גדול, לעתים קשה. כן, במיוחד לבנים שרגילים להשמיע קולות במשחק ולא לדבר עם הבובות, כמו בנות! תני לו זמן, אל תדאגי, בגיל זה לגיטימי שיש קושי בתחילת משפט או תחילתו של סיפור... תנסי לשכנע אותו לא לצעוק ולהודות שלפעמים קשה לנו להחליט מה להגיד, מרוב מילים במוח, מתבלבלים וצריך "לעשות סדר" התגובות שלך נראות לי מתאימות, תהייה סבלנות ואל תתני לתופעה משקל יתר, יחד עם שאת, תני ל זמן להתבטא ואם אין לך זמן, תגידי לו לשמור לאחרכך, כשתהייה קשובה. הוא בטח ישתפר ורגע במהלך השנה. בהצלחה ובסבלנות, התופעה נקראת "חוסר טף בדיבור" ולא גמגום. ידוע ומוכר ומרבית הילדיםעוברים אותה עד גיל 6
שלום,בני כמעט בן 3 שנים ו-4 חודשים. מדבר יפה ובהתאם לגילו. לאחרונה ולפתע שמתי לב כי הוגה את האות ש בצורה לא נכונה. לדוגמא:אם יגיד את המילה שמים..הצליל של האות ש בסוף תישמע כמו האות ס'. האם שיבוש הגייה זו תואמת לגיל?האם יש צורך לעשות משהו בשלב זה?תודה,עדי
שיבוש זה, בהחלט תואם גיל ובמיוחד אםיש לו מוצץ! את יכולה רק בתור משחק ללמד אותו לכווץ את השפתיים ולהגיש "ש" ב"שקט", עם העצבא מול הפה, רק כדי לישמע את ההבדל.... את היתר הוא כבר יעשה לבדו, כתהליך של הבשלה שפתית. צעיר מדי ולא הולם לטפל בזה בגילו, יש לו מטלות שפתיות יותר חשובות כעת!
יש לי תינוקת בת 7 חודשים (6 חודשים מתוקן). היא לא מוציאה הגה מהפה. בעיקר מחייכת, לפעמים תופסת חשק ו"שרה" אבל לא מוציאה הברות ברורות כמו אב בה טה דה שלפי הבנתי מצופה כבר בגיל הזה. אין חשש לבעיה בשמיעה. היא מגיבה יפה כשקוראים בשמה. אם מדברים אליה רואים קצת את הלשון זזה אבל היא לא מוציאה הגה. באופן כללי גם שקטה רוב היום. אנחנו די חוששים שיש בעיה התפתחותית בדיבור. האם זה מצב שיכול להעיד על בעיה? מה אפשר לעשות עם זה? איך נדע אם זה תקין או לא? ואם לא - מה עושים? ובאיזה שלב כבר להניף דגל אדום?
האם היא יוצרת קשר עין ועוקבת אחר הנעשה סביבה? האם היא בוכה בקול? רצוי לפנות לרופא ושהיא תעשה בדיקת שמיעה, ואחרי זה, אם זה ממשיך אז תפנו לקלינאי תקשורת או למכון להתפתחות הילד בהצלחה
יוצרת קשר עין ועוקבת בוכה בקול אין לי הרושם שיש בעית שמיעה. אם אני עושה רעש פתאומי היא מסתובבת, היא נבהלת מרעשים פתאומיים, היא מסובבת ראש כשקוראים לה אפילו ממרחק של 3 מטר... באיזה גיל עליי לפנות לקלינאית תקשורת בנושא? כמה זמן עוד לתת לה "להפתיע אותי"? אתמול בחנתי אותה והיא פעם בשעה בערך הוציאה קול של באבא למשך שתי שניות... האם זה מספיק טוב או שזה היה ככל הנראה מקרי?
לציין שהייתה לה בעיה גם לבלוע ברזל. עד גיל 5.5 חודשים בערך היא עדיין הייתה פולטת את הכל החוצה. עם הטעימות גם עשתה לי בעיות ולא הצליחה לבלוע ורק בחודש האחרון בגן היא התחילה לאכול מנות של פירות וירקות ועדיין עושה הרושם שלא ממש התאפסה טוב על פעולת האכילה עם הלשון... עושה את זה כמו "טירונית" משתמשת בלשון קצת יותר מדי לדעתי בזמן האכילה.
שלום. בני בן 7.5 לומד בכיתה ב', ילד מאוד חכם, תלמיד טוב ואהוב על חבריו. דיבר שוטף וברור מגיל מאוד צעיר. לפני כחודשיים התחיל לגמגם בתחילת משפטים. חוזר על אותה הברה הרבה פעמים. המשך המשפט ברור ללא גמגום. רק תחילת משפטים. חשבתי שזה יעבור לבד אבל כעת אני מודאגת. אשמח לעצתכם. חגית
מכוון שזה רק בתחילת המשפט יכול להיות שזה קשור לאירגון המשפט ומה שרוצה לאומר, הכי טוב, לא להלחיץ אותו ולא לצפות שידבר חלק כל הזמן, אלה להבין ולקבל שיתכן וזקוק להשהייה מסויימת כדי לענות לעניין ובצוכה ברורה. הוא זקוק לקבלת ביטחון ביכולת לו, תשאלי אותו שאלות שהתשובה ממוקדת ולא שאלות כלליות, כמו "איך היה היוןם בבית הספר (שאלה שמזמינה המון התלבטות ומחשבה, לעומת , איך הייתה המורה בכתה? האם היה מהו שעורר את הסקרנותך בשיעור? האם החבר משחק איתו? איזה משחקים וכו'. תני לן מרחב והוא לבטח ייסתדר בתוכו
זוהי הזמנה לקלינאי תקשורת להצטרף לכנס יוצא דופן בלונדון אשר יתקיים בנובמבר 2016. הכנס בודק את השפעת המוסיקה בטיפול עם ילדים בעלי ליקויי למידה. הכנס מאורגן על ידי האיגוד הממלכתי הרפואי באנגליה וארגון Live Music Now מיסודו של הכנר המפורסם יהודי מנוחין. זהו מפגש מרתק בין חוקרים, מוסיקאים ורופאים. בנוסף, ערב גאלה מטעם הארגון הבריטי לדיסלקציה עם סיפורי מעוררי השראה של ילד, מתבגר, בוגר ומורה ועוד מפגשים מרתקים. רוצים לשמוע עוד? צרו קשר עוד היום: ארנה שומן 050-7316153, [email protected]. הנסיעה מתואמת למשלחת מצומצמת מישראל ומוגבלת להרשמה עד 20.9.16. אשמח לשמוע מכם!
נכדתי בת 8 הופנתה לקלינאים תקשורת בגלל בעיות במיתרי הקול. קיבלנו תרגילים ונאמר שאסור לשתות חלב ולאכול מוצרי חלב. למה? מה יכול ליהות שילדה לא תשתף פעולה ? למה ממליצים טיפול מגיל 9? איך למנוע את הבעיה אצל נכד שגם הוא מדבר בקול רם. תודה
בעיות קול בגיל זה בדכ קשורות להתנהגות קולית כמו צעקות ודיבור בקול רם. קלינאי תקשורת לא ממהרים לטפל בילדים כי יש צורך במידה של בשלות והבנה בצורך לשנות הרגלי דיבור והתנהגות , להפנים את השינוי וללמוד שיטת דיבור ללא מאמץ. לפעמים בגיל זה יש ממצא פתולוגי על מתרי הקול (יבלות בעקר) צריך גם לבדוק את שמיעתה ולהתרשם מהרגלי הדיבור בבית, יש בתים צעקנים ויש ילדים שאינם עומדים במאמץ הקולי. מבחינתי אין אמת בצורך להפסיק לאכול דברי חלב, יש צורך לברר האם יש לילדה צרבות והרגלי אכילה הגורמים לצרבות. בקופח יש חובה לממן חלק מהטיפול קול עד גיל 9, אולי הקופה מתחמקת מתשלום לטיפול קול לילדה ולכן דוחה מעבר לגיל זה, כדי לא לממן את הטיפול? הצלחה בגיל זה תלויה בגורמים אישיותיים וגם משפחתיים
הי ביתי בת שנה וחמישה חודשים אומרת חצאי מילים למשל רואה תמונה של פרפר אומרת פר תמונה של פיל אומרת פי, לברווז גע נדנדה -דדה האם זה תקין ? אם כן עד איזה גיל ? כמה מילים היא צרכה לדעת עד גיל שנה וחצי ? תודה רבה
נשמעה מפותחת והחשוב שאת תחזרי על המילים בשלמות, ולא "לעזור" לה להגיד חצי מילים. אל תתחילי מילה בשבילה אלה תשתמשי במילה קודמת כמו הנה... זה ... על פי תאורך, היא מפתחת מצוין!
שלום רב, הילדה שלי מזה שבוע ימים לא מגיבה כשה קוראים לה..... ועדיין לא עושה כפיים,נהייתה רגזזנית ועצבנית לאחרונה ....והיא עוד לפני שבוע הייתה פשוט מדימה מחייכת צוחקת משחקת ...וזה משהו פיתעומי כזה....שבוע לפני היא הייתה עם וירוס וחום 40 כמעט כל השבוע שלאחרי יצאה לה אדמדמת....בדקנו שמיעה והיא שומעת טוב זה כאילו היא פשוט מתעלמת ממני.....אני מאוד מודגת....היא זוחלת מנסה לעמוד כשה מחזיקה במשהו , ממלמלת יודעת לעשות ביי מתיישבת לבד....אבל העניין שהיא לא מגיבה לשמה מאוד מדאיג...
האם עשו בדיקת שמיעה חוזרת לאחר החום הגבוהה? רצוי לבדוק וגם לפנות למכון להתפתחות הילד, שם יעשו הערכה התפתחותית כללית ווכלו לתת לך מענה
היינו אצל א.א.ג הכל תקין...זה לא שהיא לא מגיבה כלל , היא מגיבה אבל לא כל פעם שקוריאם בשם שלה.....אבל היא מסתובבת שאני שרה לה תשירים שהיא אוהבת שהיא שומעת פיתעום שיר שהיא מכירה בטלויזיה....מחייכת בחזרה עושה ביי רק שלא תמיד מגיבה לשם....כשה אני מגיעה הביתה כשה היא רואה אותי היא מאוד שמחה וממש קופצת משמחה וישר מושיטה ידיים שנרים אותה...
היי, אני סטודנטית להפרעות תקשורת, ומאוד נמשכת לתחום האודיולוגי. אבל אין לי הרבה ידע ולא מצליחה למוצא מידע לגבי הביקוש, סוג משרה (חלקית/מלאה) או שכר, בעיקר בתחילת הדרך כאודיולוגית. אשמח למענה או להפניה לאדם יוכל לענות תודה בכל מקרה
תפני לאגודת קלינאי תהקשורת, בכל מקום, אסור לך חעבוד כקלינאית תקשורת עד לקבלת עודה ממשרד הבריואת, בהצלחה
שלום בתי בת שנה וחמישה חודשים . מאובחנת ע"י פיזיו בגמישות יתר . לא הולכת עדיין עצמאית אלא רק בעזרת היד שלי. הילדה מאוד חברותית, חייכנית, משתפת פעולה , יוצרת קשר עין , אבל מטרידים אותי כמה דברים: כשהיא עסוקה מאוד במשחק גם אם תקראי לה היא לא תמיד תגיב, חשוב לציין שתמיד מגיבה לשמה..מדברת על מצב שממש עסוקה במשהו. מבחינת שפה ופה החלק הכי מטריד היא מסוגלת לחזור על מילים אבל לא משתמשת בהן כלומר יודעת מה זה כלב אבל אם אני אראה לה כלב היא תאמר כלב (למרות שמכירה וחזרה על המילה כמה פעמים ), אמרה תקופה אמא ו אבא והפסיקה. כרגע אומרת אמא לעיתים רחוקות רק כשבוכה או רוצה משהו. יודעת מזה אסור, עושה ביי ביי עם היד (לא תמיד ולא לכולם) יודעת לשמוע קול של כלב, חתול, מצביעה על 2 איברים שונים בגוף (אך לא על הגוף שלה, אלא על בובה או עליי). מטריד מאוד שלא מצביעה על דברים שרוצה, האם זה תקין?? ניסיתי להראות וללמד פשוט מתעקשת ולא רוצה להראות עם האצבע, וכאשר אני מצביעה על משהו רק מסתכלת על האצבע שלי. היא מבקשת דברים ע"י נדנוד או מושיטה ידיים שאני אקח אותה, דוחפת עם הידיים אם לא רוצה משהו מנידה את הראש ל "לא" וכמו כן משתמש בטלפון משחק ועושה "הלו" עכשיו התחילה להנות ממשחק משותף ומגלגלת אליי כדור ואני מחזירה , אוהבת לשחק במשחקי "קוקו" ,אוהבת שירי אצבעות .נורא מטריד אותי חוסר ההצבעה ו הדיבור המועט. האם צריך ללכת לאבחון קלינאית? איך אפשר ללמד להצביע? והאם משהו מה תסמינים מעיד על אוטיזם??
אני מציעה שתלחי איתה לבדיקת שמיעה, קודם כל! מניחה שהיא אובחנה במכון להתפתחות הילד, ואם לא, ממליצה מאד שהיא תעבור אבחון התפתחותי ומעקב, לפי הצורך. גמישות יתר ומה שאת מתארת יכולים להצביעה על שורה של אבחנות, מאיחור התפתחותי קל ועד לאיחור רציני יותר, רק אבחון ומעקב יענו על שאלתך. בגדול, אם היא יוצרת קשר חברתי וקשר עין, מניחה שלא מדובר על אוטיזם.
עברנו בדיקת שמיעה בגיל 9 חודשים, היא שומעת טוב וגם רואים. היא כן נענת לשמה אבל כשרואה טלויזיה ומרותקת לאיזה סרט לא מגיבה ישר. קבענו כבר תור בהתפתחות הילד אבל זה רק עוד חודשיים, ואני נורא מוטרדת. מהם הסממנים הכלליים שמעידים על אוטיזם? חוץ מקשר עין, תגובה לקריאה בשם, ותקשורת עם ילדים. מאחר וכל זה בסדר אצלה, רק עיניין ההצבעה נורא מטריד (אותי לפחות). מציינת שוב, שכן מצביעה על משחקים, איברים בגוף וכו', אבל לא על דברים שמבקשת. תודה, וסליחה על האורך..מאוד מודאגת!
הי, בני בן ה-5.5 בעל שפה עשירה ומדבר בצורה שוטפת. הוא הוגה את כל האותיות בצורה טובה (כולל ש, צ, ז), אבל רק את האות ס' הוא אומר עם לשון בין השיניים. האם זה משהו שאמור להסתדר עם הזמן? האם יש צורך בפניה לקלינאי תקשורת?
השאלה, האם השיניים שלו התחלפו? אם כן, תפני לקלינאי תקשורת. אם לא, ניתן להמתין כי אולי יסתדר מעצמו. בכל מיקרה, לא יזיק בדיקה של קלינאי תקשורת, לפני גיל 9 הבדיקה והטיפול כלולים בסל הבריואת של קופת חולים.
שלום. בחודשים האחרונים אני סובלת מבעיה בשטף הדיבור- מילים מסוימות נתקעות לי במהלך הדיבור הרגיל במידה שאיני מצליחה לבטא את תחילתן. יש לציין כי הבעיה התחילה לאחרונה ואינה מילדות. אשמח לעצה על מה כדאי לעשות ומהם הגורמים אשר יכולים לגרום לכך
לא ציינת בת כמה את, ולא ידוע שום דבר עליך, אז אי אפשר להשיב לגביך. באופן כללי יכול להיות שיש לך דאגות שפוגעות ברצף השיחה ובמציאת מילים ספציפיות, יכול להיות שאת לפני מחלה כל שהיא ויכולות להיות המון סיבות אחרות. במידה והתופעה נמשכת, מפריע לך לתפקוד היום יומי או מחמירה תוכלי להתייעץ עם רופא המשטפל ובודאי עם קליאית תקשורת.... או פסיכולוג!?
שלום אני בן 38 וגם לי יש רוק מוגבר זה תפס אותי 3פעמיים בשנה החרונה זה עובר אין סיב לדאגה ביכלל
אין מצב של רוק מוגבר אלה של הפחתה בבליעה. לעתים בעקבות הצטננות קשה, נושמים דרך הפה ואז הרוק, נוזל, החוצה... אם התופעה בתמשך תפני לרואפ אאג'.
היא נולדה בשבוע 36 אומרת אבא בא ,בובה ,מימי (מים), האמ ( אוכל) דדה (נדנדה),קקי. לא אומרת אמא כלל אך ששואלים איפה אמא מצביעה עליי . כשאני שואלת איך קוראים לי לעיתים אומרת אבא או מילה דומה זה תקין בגיל הזה ? דבר נוסף שמתי לב שהיא קוראת לחתול קיקי ולציפור וכלב גם שם שלא מזכיר .. האם זה תקין ?
נשמע תקין... בגיל הזה יש שונות גדולה בין ילדים ולכן מציע לך לא להשוואות אלה לראות במה היא מתקדמת לגבי עמצה. בהצלחה
ערב טוב, קטני שלי אובחן בגיל חודשיים עם רטינובלסטומה. עבר טיפולים כימותרפיים רבים וצינטורים. היום יש מאין תקופת רגיעה אך אנו שמים לב שכמעט ולא יוצר קשר עין. האם בגיל שנה ו4 כדאי לבדוק אוטיזם או שזה מוקדם מדיי?
בכל מקרה, ילד בגיל הזה ולאחר טיפולים שכאלה, ראוי שיהיה במעקב של רופא התפתחותי, אשר תפקידו לעקוב ולאתר קשיים לפי הצורך. רצוי באותה מידה,שיהיה לו מידע מקיף לגבי הטיפולים שקיבל.
שלום, הבן שלי בן 3 ושלושה חודשים.התחיל לדבר לקראת גיל 3 משפטים יפים וברורים. אוצר מילים גדול יחסית.
אוצר מילים גדול יחסית. לפני כחודש התחיל לגמגם בהדרגה. היום ממש מתקשה להוציא מילה שלמה מהפה ולאט לאט מאבד את הביטחון בדיבור. הוא מתוסכל מאד וגם אנחנו כהורים. אני כן מנסה לדובב אותו בצורה מאד סבלנית בדרך של דיבור איטי ולא מאולץ אבל לא ממש מצליחה. בהתייעצות עם הגננת הבנתי שיש כאלה ילדים שפתאום מתחילים לגמגם לאחר תקופה של דיבור שוטף והיא מכירה את התופעה אבל בכל זאת רציתי לדעת האם כדאי לפנות לקלינאית תקשורת להתחיל טיפול? האם זה יכול לעזור? מה אני יכולה לעשות בבית כדי לעזור לו?
תינוק בן חודשים וחצי כמעט. אני מאוד מוטרדת מכך שאינו עוקב אחר פנים שלי כשאני מולו. כן עוקב אחרי חפצים. הוא משמיע קולות, ערני ומחייך בתגובה. רופא שבדק אותו הפנה לבדיקת עיניים שיצאה תקינה ורופא עיניים וגם רופא התפתחותי טענו שיש לחכות ואולי מדובר בהבשלה מאוחרת של עצבי ראייה. האם זה בכלל הגיוני? הרי אחרי חפצים הוא כן עוקב בצורה מצוינת. הוא כן יוצר קשר עין. מעבר לכך הוא תינוק מאוד רגוע, שוכב יפה על הבטן, מרים ראש בהתאם לגילו
לאחר ששני רופאים המליצו, לאחר בדיקה, להמתין....רצוי שתקשיבי להם ותתני לילדה להתפתח, תעקבי ותתיעצי עם מי שכבר ראה אותה. כל טוב
שלום רב, בני בן חמש וחצי, עולה לכיתה א' בעל שפה עשירה ויפה, למעט האות צ'.. כשהוא מנסה לומר נכון הוא יכול להצליח אבל הלשון עדיין 'בורחת לו החוצה' ובדיבור השוטף יוצא לו ס'... לפני שאני שולחת אותו לקלינאי תקשורת, האם יש כמה תרגילים שאפשר לנסות לעשות בבית?
צוי שיופנה לקלינאי תקשורת אשר יש לה את הידע והמיומנות לעשות זאת בדרך היעילה והמותאמת לו אישית.
אדם יקר לי שנמצא כרגע עם קנולה ועם פג בתהליך ניתוק ממנשם. היכן אפשר למצוא (מכון? פרטי? ק. תקשורת שיגיע אליו?) כדי לבדוק תחילת ההערכת לאכילה כדי למנוע אספירציה. (יש בליעה אך חשש שעושה אספירציה) צליל
אפשר לבצע את ההערכת בליעה בכל מקום, בהתאם למקום מגורים, קופת חולים או קלינאי תקשורת פרטי. חפשי באתר קלינאי התקשורת או שאלי את הרופא המטפל. אולי המקום שנמצא יש קלינאי תקשורת יועצת בתחום הבליעה???
שלום! הייתי מעוניינת לשתף ולשאול: יש לי בעיה קלה במנשך- סגירתי לא הכי נוחה לאחר טיפול יישור שיניים שעברתי. אני מרגישה שלצורך דיבור אני "מתגייסת" מראש על מנת לדבר בגלל חוסר הנוחות בין הלסתות. אני מרגישה שדבר זה גורם לי לסגירת יתר של מיתרי הקול ויש לי כאבים בתחתית הגרון- היכן שמיתרי הקול . האם דבר כזה הגיוני ואכן יכול להיות שמחוסר נוחות בהגיה אני "מפצה" ומחזיקה את הדיבור ע"י סגירת היתר הזו כדי להחזיק את ההברות יציבות -מה שהלסתות לא מאפשרות לי בנוחות? האם יש ממה לחשוש? תודה רבה מראש, רעות
שלום רעות, אני לא יודעת בת כמה את, לעתים מבצעים יישור שיניים מבלי לבדוק את איכות התנועה של הלשון בדיבור, בבליעה ובזמן "מנוחה". יש תופעה בשם דחיקת לשון או דחיפת לשון שמתארת תנועה קדימה ולחץ על השיניים בזמן בליעה,דיבור או בעיסוק בפעולה אחרת. יכול להיות שלא הופנת לבדיקה אצל קלינאי תקשורת אשר יכול לבדוק את המצב של הלשון בתנועה ובמנוחה. יכול להיות שאת מעלה את מתח השרירים בגרון, לאו דווקה במתרי הקול, והמתח הזה גורם לך לאי נוחות כנתואר. המלצתי שתפני לקלינאי תקשורת, לבדיקת תנועת הלשון ולאחר מכן, תחליתו יחד האם יש מקום לטיפול ושינוי הרגלים. אם קולך יציב, אז הלחץ לא במתרי הקול. שם הפתולוגיה שונה לחלוטין ולא מתחילה בפה או בשיניים. בת כמה את? האם זה טיפול אורטודנטי הראשון שלך?
אני בת 27 וזהו הטיפול האורטודנטי השני שעברתי. הלכתי לאורטודנט מומחה מאוד שעשה לי ישור השיניים בצורה מאוד מבוקרת. שאלתי גם כמה קלינאי תקשורת לגבי הדיבור שלי אבל הם טענו שהכל בסדר בדיבור שלי. אין לי צרידות אבל אני מרגישה כאבים בתחתית הגרון. אולי אני חוסמת את האוויר שמוזרם מהריאות בעת הדיבור והכאב נוצר מזה? האם זה בכלל הגיוני שבעיית מנשך תגרום לי לייצר לחץ בגרון ותגרום לכזו בעיה? אול זה פסיכולוגי ופיתחתי משהו בגלל זה.. אני חוששת מאוד ומוטרדת
שלום רב, ביתי בת 6 ושבועיים והוגה את האות צ עם לשון בחוץ שנשמע כמו ס. כמו כן לעיתים היא אומרת במקום ס את האות ש. לדוגמא: מסגרת- היא הוגה משגרת. אני מתקנת אותה. אני שמה לב שהיא מדברת המון ולעיתים היא שואלת את אותו הדבר מספר רב של פעמים ונוטה לשכוח במהירות דברים שרק סיימנו לשוחח עליהם. לדוגמא- מי לוקח אותי מחר מהגן? אני עונה שאני ואחרי חמש דקות היא תשאל שוב. לעומת זאת היא שולטת שתכנים הנלמדים בגן ומלמדת אותנו הרבה דברים חדשים. בתוך כל זה גם אני שמה לב שבעבר היא שלטה יותר בחלוקה לקטגוריות ומיון והיום היא ממעיטה להשתמש ונותנת הסברים 'מסביב' (אולי עניין של קושי במיון והכללה?...)ברור לי שהיא יודעת רק מתקשה פתאום עם זה. גם לגבי הפכים. לדוגמא: קש ההיא תאמר לא קשה. כשאבקש ממך לעצור רגע ולחשוב שוב היא תאמר , לרוב, את ההפך הנכון. חשוב לי לציין שלא שמעתי מהגן על איזה קושי סביב השפה והדיבור. אשמח לתשובתכם :)
שאלותיך.... ההיגוי של השורקות נרכש בגיל זה, רצוי לפנות לקלינאי תקשורת שילמד אותה את ההיגוי הנכון וייסיע לה בשלב של השימוש הנכון בהגאים אלו, בתנאי שעדיין לא נפלו השיניים הקדמיות, ואם נפלו, שהם צמחו והמקום "טפוס" אחרת יש להמתין עד לבקיעת השיניים הקדמיות. לגבי ה"שכיחה" ולפי הדוגמה שלך, נראה לי שאת מציינת קושי על רקע חרדה או דאגה (מי יקח אותי מהגן? היא רוצה לדעת וגם להיות בטוחה) ולא בגלל קושי בזכרון, לפי תאורך לומדת ויודעת מה שנלמד בגן. שימוש בתכנים וצורות שלמדה בעבר, כן, הלמידה מתיישבת ואז יש מטלות אחרות, לא דחוף להשתמש במה שידעה מזמן, מעוניינת אולי, להתרכז במה שחדש היום! לא נראה לי מקום לדאגה יתרה אלה אם תבחיני בנסיגה משמעותית בתפקודה הקוגניטיבי או אחר.
שלום. בתי בת 5 חודשים וחצי. כשהיתה בת 3 חודשים דיברנו אליה ובתגובה ענתה אגו..ואאו.. אחרי שבועיים זה פסק. היא היתה די שקטה ומאז החלה למלמל לעצמה ולמשחקים אאה..אאו..בב..אך איננה ממלמלת אלינו. כשאני מדברת איתה היא מחייכת אך לא ממלמלת בתגובה. היא חייכנית.עירנית. חמודה ויוצרת קשר עין טוב. עדיין לא מתהפכת. אציין שהיא ממלמלת הרבה כשידיה בפה או כשיש משחק בפיה. האם צריכה לדאוג? מה המלצתך?
המלצתי, תפנו לביצוע בדיקת שמיעה...., אם הכל בסדר, אז תמתינו ואל תכנסו לסרטים. תהנו ממנה ותעקבו אחר שינויים במילמול. אבל שוב, רק לאחר בדיקת שמיעה מעמיקה.
שלום רב, בני בן 2.8. מחבר משפטים של עד 6 מילים, מדבר ברור רוב הזמן ומובן לכולם. משחק יפה עם ילדים אחרים וגם ההבנה שלו נהדרת. העניין הוא שהשיחות שלנו מאוד פונקציונליות. כשאני שואלת אותו שאלה כלשהי כגון "עם מי שיחקת בגן?" הוא עונה בדיוק על מה ששאלתי, מונה שמות של ילדים ולא מפרט מעבר לזה. אחותו למשל הייתה מספרת לי את קורותיה לפרטי פרטים בגיל הזה. כשהוא רוצה משהו הוא מבקש באופן מאוד ממוקד. גם כשהוא שואל שאלות הן מאוד ספציפיות "איפה החולצה של ספיידרמן? מתי האוכל מוכן?" וכו'. יש לנו מעט מאוד סתם פטפוטים. זה תקין?
הנה עוד שונות בין בנים לבנות...... אם הוא "מתקדם", דיבורו ברור ויכול להשיב לשאלות, לבקש בקשורת ולשרת את עצמו, כניראה שהוא בדרך הנכונה. אם עדיין תרגישי שונות בינו לבין בני גילו, לאחר יום הולדת 3 ועוד קצת, תפני להתייעצות עם קלינאי תקשורת. בנתיים הוא כמו הרבה בנים......
היי, ראשית אציין שאני בן 25. עליתי לכיתה א' מבלי לדעת לדבר בכלל (שום שפה, רק מילים מומצאות) עקב בעיות קליטה ושל קשב וריכוז, באותה תקופה הייתי במכון קורן ועוד מקומות שעזרו לי ללמוד שפה. כיום העברית שלי מעולה, אך יש בעיית דיקציה (לרוב בטוחים שיש לי מבטא), האם יש דרך לטפל בזה? תודה
אם מאד מפריע לך ואתה מוכן והשקיע מאמץ וכסף, אפשר לנסות לשפר את הדיקציה שלך, דרך עבודה עם קלינאי תקשורת או מדריך דיקציה שעובד עם שחקנים. ממליצה על קלינאי תקשורת
שלום. בני בן שנה וחצי. דו לשוני. אומר מספר מילים בשתי השפות ואף מחבר שתי מילים (אבא ביי ביי). התפתחות מוטורית תקינה. רקע של נוזלים באוזניים ובמעקב אאג. בדיקת שמיעה אחרונה היתה ללא ש"פ 35-45 דציבל. לאחרונה שמתי לב שמבטא כמעט את כל העיצורים אך לא מבטא אותם בצליל u. אומר קוקו, טוטו בפה סגור לחלוטין. ומה שמופק הוא מעיין צליל עמום. האם יש לפנות לקלינאית תיקשורת?. משתדלים לחזור על מילים כאלו בבית עם הדגשת הצליל. האם יש דרכים אחרות לשפר את הפקת הצליל?
בגיל זה לא מתייחסים להגאים או צלילים בפציפיים, יש לו מטלות שפתיות יותר חשובות, במיוחד בסביבה דו לשונית. אם לדאוג, אז לשמיעה שהינו הערוץ ללמידת שפה. בדיקות רופא ומעקב כדי למנוע פגיעה בהתפהתחות הדיבור והשפה על רקע ירידה בשמיעה.
מה זה דטונציה -בהקשר של דיבור/שמע ?
המונח הזה לא שייך לאוצר מילים המיקצועי של קלינאי תקשורת, אולי אנטונציה? הכוונה להנגנה בדיבור
שלום, הבת שלי נמצאת בתהליך יישור שיניים, כאשר כולל בעיקר הכנסת השיניים העליונות הנוטות החוצה. הבנתי שאם קיימת בעיה של דחיקת לשון, צריך לטפל בזה במקביל. שאלתי את האורטודנט שלה האם יש לה דחיקת לשון. הוא ביקש ממנה לבלוע רוק ואמר שהוא חושב שלא. האם יש צורך בבדיקה מעמיקה יותר של העניין? תודה מראש.
לבלוע רוק, כשהיא יושבת בכסא הבדיקה עם הראש נוטה אחורה, אינה מגדימה את דחיקת הלשון. תפני לאבחון אצל קלינאי תקשורת אשר תבדוק את הדיבור, המנחשל הלשון כשהיא במנוחה וגם את הבליעה, תבדוק את הרגלי הנשימה ותסייע להבין למה השיניים יצאו החוצה. ללא טיפול הדחיקת שיניים (אם יש לה) הטיפול של האורטודנט עלול להיכשל, לטווח ארוך, אפילו אם במיידי ניראה כהצלחה, הלשון יכולה שוב לדחוף את השיניים החוצה,, במידה ויש דחיקת לשון, כמובן. לדעתי אין לבצע יישור שיניים ללא בדיקת תפקוד הפה והשלון, הנשימה ויציבת הגו.
שלום בני בן שנה ושבע לא מדבר בכלל גם לא מחקה אותי בהבהרות נגיד אה בא גא דא (לא חוזר אחריי) בדיקת ברה תקינה מה עכשיו מה עושים אני בלחץ ממש מהן הסיבות לכך? הוא מתקשר איתי מצויין בקשר עין אך לא ממתקשר בכלל בקשר מילולי כשקוראים לו לרב לא מסתובב אבל כשרוצה נגיד לעשות מעשה קונדס מסתכל אם אני רואה ומחייך. אשמח לעזרה והכוונה תודה
כדאי לך לפנות למכון להתפתחות הילד, שם הוא יעבור הערכה התפתחותית ויבנו לו תוכנית התערבות, על פי הצרכים שלו. בנתיים תעודדי אותו לחיקוי, לא רק מילולי. כל טוב
שלום יש לי גמגום בינוני וקשה לי לפעמים להגיד כל מיני מילים ואין לי מילים מסוימות שקשה לי לומר או אותיות פשוט לפעמים יש גמגום ולפעמים אין, לא יודע מה לעשות אשמח לעזרה. תודה.
ככל שתתעסק עם הנושא, דיבורך יחמיר.... אתה יכול לפנות לקלינאי תקשורת ולקבל עצה. עצתי, קבל את צורת הדיבור שלך, אז מה! אתה חוזר ומעכב מעט את הדיבור....אז מה! אם זה מפרע לך, תפנה לטיפול אם לא, תמשיך בהצלחה בדרכך
שלום לך לצורך מחקר במסגרת עבודת תזה שלי באוניברסיטת תל אביב אני בודקת "הקשר בין כישורים פרגמטיים וחברתיים אצל ילדים לק"ש בהשוואה לשומעים" אני מחפשת נבדקים ילדים בני 5-7 לק"ש מירידה בינונית דו צדדים המשולבים בגן רגיל. במידה ויש לך אפשרות לעזור לי, או לקשר אותי עם הורים אוכל להסביר יותר על המחקר ותרומתו.
שלום פרידה, הבן שלי הוגה סין במקום שין. לילדיי הגדולים זה הסתדר מעצמו בסביבות גיל שש. אצלו 4 שיניים עליונות חסרות (נעקרו בגיל צעיר). האם זה מקשה על ביטוי האות שין והאם יש טעם לפנות לקלינאית תקשורת לפני שהן צומחות? תודה, תמר.
אין מקום לטיפול לפני צמיחה השיניים, לאחר מכןבהחלט יש. רצוי כבר לרשום אותו לטיפול כי יש המתנה ארוכה מאד, אז בנתיים יצמחו השיניים החדשות