פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
מנהל פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
שלום, בעקבות אבחון בני קיבל הקלה במבחנים באנגלית בביה"ס ויש לו אפשרות להאזין בווקמן לטקסטים. הווקמן צריך להיות עם מונה ובלי אפשרות החזרה לאחור ( רה ווינד ) - היכן אפשר לרכוש ווקמן כזה???? תודה
לבני בן ה7- הפרעה קלה בדיבור. במקום ש' הוא מבטא ס' עם הלשון. ביקרנו אצל קלינאית בתחילת השנה עפ"י בקשתו, משום שצחקו עליו ילדים אחרים(חברים, אפילו בני דודים). אחרי כל פגישה היינו אמורים להתאמן בבית, אולם ילדי שהוא תלמיד מצטיין, עמד מס' פעמים מול המראה כעצת הקלינאית, התאמן מעט מאד וסרב שנתקן אותו. הקלינאית הסבירה בהתחלה שאין צורך בהרבה פגישות ואכן הוא החל להשתעמם אחרי מספר פגישות, הפסיק להתאמן והמציא תירוצים שונים על מנת לדחות ולהפסיק את הטיפול... וחבל!!! ברצוני לשאול האם התנהגותו נובעת מחוסר בשלות או שמא יש כאן איזושהי השלמה עם המצב או חוסר כוח רצון? הקלינאית שהרגישה זאת המליצה שלא נפסיק ונמשיך את הטיפול. אולם אני לא רציתי להכביד על הילד וכיבדתי את רצונו. האם כדאי להמתין מעט עד שיאסוף שוב כוחות נפש או לחדש מיד את הטיפול?
כן, כדאי להמתין. יכול להיות שהקלינאי יכולה להפנות אותך או שיש לה קבוצה ילדים אשר בטיפול קבוצתי יכולים לסיע ולברד אחד את השני. כשבנך יחלית שמוכן לנסות טיפול תתיעצי עם הקלינאית הנוכחית, אולי משהי אחרת, עם אישיות ומשחקים אחרים תצליח יותר ולא אותה הקלינאית אשר אולי מצתה את עצמה? לשיקולך. האם השיניים שקדמיות התחלפו? בדקי את דיבורו לפני לתחליתי על צורך ביישור שיניים, מכוון שלעתים יש תנועות לשון לא תקינות שפוגעות במבנה של הפה והמנשך. לקריאה נוספת: www.ishla.org.il
שלום רב, אני לא יודעת אם לקרוא לזה גמגום או משהו אחר אבל כשילדי בן ה-6 מתחיל לדבר רק בתחילת המשפט הוא קצת משתהה כשהוא כאילו מחפש את המילה שרצה להגיד ועד שזאת יוצאת הוא קצת משתהה כאילו מחפש את המילה הנכונה. יש לציין שבהמשך המשפט אין שום בעיה וכן שאוצר המילים שלו גדול יותר מהממוצע. כמו כן, יש לציין שלא תמיד זה קורה. האמת היא שהמורה שלו הפנתה זאת לתשומת ליבי מאחר ואני לא חשבתי שיש איזושהיא בעיה בהתבטאויות הללו כיוון שזה קורה אך לא לעיתים קרובות. המורה נתנה דוגמא שלמשל הילדים חזרו מחופשת סוכות וכל אחד סיפר מה עשה בחג. כשהיא פנתה אליו הוא עמד לומר משהו אך השתהה קצת בתחילה ובתגובה הילדים בכיתה האיצו בו : נו נו.........דבר כבר. מה לעשות בנידון? האם לדעתך יש לטפל בענין? כמו כן אני רוצה לציין כי בני זקוק לריפוי בעיסוק. האם יש קשר בין הדברים? בתודה אסנת
1. הקשר היחידי הוא ביכולת התארגנות, ילדים זקוקים לפעמים לכמה שניות כדי לארגן את המחשבות למילים ומשפטים, דברי על כך אם המרפא בעיסוק 2. מה שקרה אחרי החופשה מהווה דוגמה טובה ליכולת להתארגן, כל הילדים רצו לספר והוא היה צריך לבחור רק דבר אחד או שתיים לספר על חופשה בת שבוע-שבועיים - קשה לבחור בדיוק מה לבחור 3. תפני את המורה לאתר של קלינאי התקשורת, שם יש מידע על תופעת חוסר שתף בדיבור, שזו תופעה לחלוטין נורמלית וחלק של התפתחות הדיבור, היא צריכה לתת לו זמן לענות לא לפנות אליו עם שאלות גדולות אלה מעט ממוקדות, כדי לסייע לו להתארגן: לא מה עשיתה בחופש אלה לאן לנסעת, היכן ביקרת והוא. אתר האגודה www.ishla.org.il
שלום אני עורכת סמינריון בנושא אילמות מבחירה. אשמח לקבל הפניה לכל חומר שנכתב בעברית לאחרונה (כמובן אשמח לקבל גם חומר באנגלית). תודה מראש. אורית
ישחומר רב בספרות של פסיכיאטריה. אין לדעתי חומר שפורסם בעברית, לא בספרות שלנו (ק"ת). לפני כמה שנים הצגתי מקרה כזה ובהמשך הייתה הרצאה של פסיכיאטרית, מומחה בילדים, הבעיה היא רב רבדים ולא קשורה לתחום אחד ספציפי, חפשי בםפרות של ילדים עם הפרעות רגשיות, זה המקום להתחיל! בעבר שמה של התופעה הייתה elective mutism, השם שונה מכוון שברור שמדובר על ילדים ש"בוחרים" איפה ומתי ידברו ובטיפול נגד חרדה (טיפול תרופתי) יש הטבה משמעותית, כשמלווה בטיפול התנהגותי (בדיבור, במשחק או אחר) יש הטבה.
אשמח מאוד אם תפני אותי למאמרים עדכניים באנגלית בנושא. תודה.
שלום, יש לי בעיה רצינית של גמגום שהתחילה בגיל 3 הסתיימה בגיל 6 והתחילה שוב בכיתה ד'. במשך כל אותם שנים, ועד לפני 3 שנים, הייתי אצל קלינאיות תקשורת בבי"ח "איכילוב", אצל פסיכולוגים שונים, ואפילו אצל רבנים. למרות כל הנ"ל שום דבר לא עזר. אפילו את החלק של הבגרות באנגלית בע"פ לא עשיתי.הציונים שלי מעולים, ולא היתה לי בעיה. כיום אני בת 19.5 - חיילת, קוויתי ללכת לקצונה, אך "פרשתי" מהרעיון מהר מאוד עקב מצבי העגום. מבחינה חברתית אין לי בעיה, אף אחד לא צוחק עלי על זה, יש לי חבר 4 שנים שמאוד אוהב אותי . אך עדיין יש לי בעיה עם זה. יש לפעמים משפטים "שיוצאים" לי חלק, אך ברוב המשפטי אני נתקעת. מה לעשות????? אני צריכה עצה דחופה במהרה!!!! נמאס לי לחית כך. שאלה נוספת: האם זה יכול להיות תורשתי, כי אבא שלי, לעיתים רחוקות כשהוא עצבני לפעמים יוצא לו גמגום קל מאוד, (אגב, גם אחיו לפעמים "מזייפים" בדיבור, במצבי לחץ)
ידוע שגימגום עובר במשפחות אבל עדיין לא ברור כיצד (אם בתורשה או בלמידה או עקב הרגלי שיחה מסויימים במשפחה) צרי קשר עם הקבוצה לעזרה עצמית של מגמגמים, "אמבי" יש להם אתר וקבוצות תמיכה. קבלי את עצמך ונסי לאהוב את עצמך כמו שאת, אף אחד לא מושלם! יש שיטות טיפול שונות, המבוססות על כל מיני עקרונות, לדעתי בשבילך אמבי יכול לתת לך ראיונות וכוונים של אנשים במצבך, בדרגות שונות של גימגום.
כיצד יוצרים קשר עם "אמבי"
אם יש לך רצון רב, ולא היית עדין, תפני לברברה דם.
ברברה דם היא אמא שלי. למכון שלה קוראים CTI והוא נמצא בבני ברק. טל' 6185759. יש לה אתר באינטרנט www.stuttering.co.il
היי רציתי לישאול האים דיבור יתר. קשור לנושא? או כאן זה צרות של עשירים? יש לי בת בת6 וחצי והיא מדברת המון גם בכיתה היא בכיתה א . המורה מתלוננת ואנחנו מתפוצצים. היא מספרת הכול לא מסננת פשוט הכול, בלי הפסקה מהרגע שמתעוררת. אין לה בעיה בלימודים חוץ מהעינין שהיא עוברת מנושא לנושא ולא מסימת דבר. אבל כשיושבים איתה גומרת הכול. היא מפוזרת מאוד. שוכחת איפה היא שמה דברים . ומה היא צריכה לעשות באמצא השעורים היא קמה לדבר איתי ושוכחת להמשיך בשעורים. מה עושים האם זו בעיה או שאני סתם היסטרית. פשוט ראיתי את שם הפורום והחלטתי לכתוב עדיין לא פניתי לשום רופא. האם כדאי לי ליפנות לרופא? ואיזה? אני לא מאמינה בפסיכולוגים. בתודה מראש מאירה
את מתארת תופעה שיכולה לגרום לקשיי הסתגלות וקשורה לשימוש בשפה, בשפה המקצועית שלנו מדובר על "פרגמטיקה" שזה הידע שנירכש משימוש בשפה והופך אותנו למתקשרים רלוונטים, השומרים על הנושא, עונים לעניין ובכמות מספקת של מידע. פני לקלינאי תקשורת אשר מכיר את נושא הפרגמטיקה ואל תוותרי אל קבלת הדרכה, הכוונה וטיפול לפי הצורך.
תודה
גם הבת שלי מדברת ללא הפסק , כולם מעידים שביתי מבריקה לכן תתנחמי , בנוגע לכך שילד עובר מנושא לנושא, תחשבי האם גם את כזאת? רופאה נתנה לי טיפ חשוב בנושא זה, כשהילד עסוק במשהו אף פעם אל תסיחי את דעתו באמצע .
שלום רב בני בן שנה ו 10 חודשים.מלאי המילים שלו הוא כ 20 מילים, נערכה בדיקת שמיעה בגיל שנה ו 7 חודשים והתוצאה תקינה, נאמר שיש צורך במעקב אחר מספר המילים שמצטברות, כרגע מדובר על כ 20 מילים, פה ושם הוא התחיל לחבר מילים למשפט כמו "כלב אוכל" , "בלון גבוה" אבל אין עלייה משמעותית או קפיצה גדולה במספר המילים כפי שקראתי בספרות האם עלי לבצע בדיקות נוספות? ועד איזה שלב או גיל עלי לחכות? זהו ילד שני, כאשר הבכור בגיל שנה וחצי דיבר יפה.
כל ילד וקצב ההתפתחות האישית שלו. בצחוק ניתן להגיד שבנך לא קראה את אותם הספרים בקשר להתפתחות השפה. את מתארת ילד אם התפתחות בגדר הנורמה ולפי התוכן אין כרגע מקום לדאגה. בגיל 2 ושלושה חודשים מתבצעות בדיקות סינון בטיפת חלב, קחי את בנך לבדיקה בגיל זה ובינתיים תני לו להשיג את השגיו בקצב האישי שלו (דבר נכון לכל ימי חייו ובכל תחום שהוא)
פרידה שלום רב! אני אם לילד בן שלש וחצי עם בעיות קשב וריכוז וגם דיבור משובש והיגוי לא תקין. שאלתי היא מה אנחנו כהורים יכולים לעשות איתו בבית מלבד עזרה מקצועית כלומר האם להשקיע יותר בקריאת ספרים לדוגמה או משחקים חינוכיים או פשוט להשאיר הכל לטיפול מקצועי אודה לך על תשובתך.
יש לי ילד בן 14 .ויש לו בעיה בדיבור וקשה לו להתחיל משפט,וקשה לו להתרכז. איפה אני יכול לפנות למקום טוב שיטפלו בו. ומה עלי לעשות בכדי לעזור לו?
תפנה לאגודת קלינאי התקשורת ותחפש מישו שמטפל בילדים בגיל זה. במידה ובינך לא נמצא זכאי לטיפול במסגרת ביה"ס אז יהיה אליך לפנות לטיפול פרטי מכוון שבגיל זה אין טיפול בדיבור במסגרת סל השרותים של הקופה. קלינאי התקשורת: www.ishla.org.il או בטל, 9217815-03 בהצלחה
בהחלט להשקיע בילד, העבודה המקצועית לא מחליפה את מקום ההורים בהתפתחות בשפה והקשב. פני לאגודת קלינאי התקשורת ובקשי לרכוש את חוברת "הנן" (HANEN) (ספר הדרכה להורים עם ילדים לקויי שפה, בקשי מאנשי המקצוע להדריך אותך ולבנות יחד איתך תוכנית טפוח להפעלה בבית ובאופן טבעי בכל הפעילויות היומ-יומיות בבית בהצלחה!
בוקר טוב! היכן נמצאת האגודה שאני יכול לקבל את ספר ההדרכה? באיזור חולון . בתודה האב........
אשמח אם תוכלי לפרט את סוגי הקולות שיש (בס,טנור וכד'). האם לגברים ולנשים יש מבחינה זאת אותו קול. האם עקרונית אדם יכול לשנות את קולו מבס לטנור או להיפך או שזה דבר מולד ? אשמח אם תפני אותי למקום בו ניתן לקבל מידע בנושא.ניסיתי באנצקלפודיות על נושא כמו קול,מיתרי קול ולא מזכרים על הנושא כלום. בתודה מראש.
קןל האדם נוצר בעקבות ויברציה בין מיתרי הקול, אשר מתרחשת במהלך מפגש בין המיתרים. (המיתרים אינם מיתרים כמן כינור אלה בליתות בתוך חלק העליון של קנה הנשימה, אשר ניקרא גרון, המיתרים נסגרים כמו דלתות של מעלית והויברציה מתרחשת בדופן המשותף בין 2 המיתרים. איחות הקול תלוי במסה ובאורך של המיתרים, בגבר בעל מיתרים ארוכים ובמסה כבדה נוצר קול בצתדירויות נמוכות ובאישה בעלת מסה קלה יותר ואורך קצר יותר הקול בתדירויות גבוהות יותר. שינוי בהפקת הקול ניתן לעשות על ידי שינוי באורך המיתרים. לכל אדם יש אפשרות לשנות את טווח המנעד שלו, בגבולות מסויימים ושינויים דרסטיים וגדולים נעשים בעקר על ידי אנשים אשר אימנו את עצמם לכך. (כמו זמרים ושחקנים אש הינם מקצוענים של הקול) הגדרות הקול (כמו בם, סופר וכו' קשורים לתכונות הקול, במושגים של תדירויות כמו במוזיקה)
תודה על תשובתך ,אבל אני אנסח זאת אחרת ? איזה תכונות קול קיימים ? בס,סופרן ואיזה עוד ? והאם יש לנשים ולגברים מבחינה זאת אותה תכונת קול ?
אחייניתי בת שלוש. עד כה דיברה מצויין, במהירות, בשטף וללא הפסקה ומעולם לא היתה לה בעייה בדיבור. לפני כשלושה ימים החלה לגמגם באופן פתאומי ובצורה חריפה ביותר. וכעת היא חוששת לדבר (דבר מאוד לא אופייני לה. שכן עד כה לא הפסיקה לדבר לרגע), משום שהיא יודעת שהיא תגמגם. האם יש דרך לטפל בכך ? האם לגשת לטיפול? האם יש קשר בין הגמגום להולדת אחותה הקטנה לפני כחודש ?
חוסר שטף בדיבור הינה תופעה נורמלית בהתפתחות הדיבור ואין מה לעשות מזה עניין, זו תופעה שלרוב חולפת וקשורה ויכולת ההתארגנות במשפטים, וכן מופיעה רק לאחר שהילד מדבר במשפטים. חפשי בתשובות קודמות באותו נושא כדי לראות שהיו בעבר פניות כשלך, נותן גם לעיין באתר חדש, אתד של אגודת קלינאי התקשורת בישראל, בכתןבת: www.ishla.org.il בפרק של שאלות ותשובות. תמשיכו לתמוך וךעודד אןתה ואםם היא תציין שדיבורה אינו שוטף הגידו " נכון, כך ילדים קטנים לומדים לדבר"
בתי בת השבע משבשת את האות צ- מבטאה ס' במקום. למעשה מאז שהתחילה לדבר. האם ניתן לטפל בבית ללא קלינאי תקשורת, שמעתי שישנה טכניקה פשוטה לטפל בכך. תודה.
הטכניקה פשוטה למי שיודע, כדאי להתיעץ עם קלינאי תקשורת, קופ"ח מממן את הטיפול עד גיל 10, לכן אינני מבינה למה לא לנצל את הידע של בעל מקצוע. בהתיעצות ניתן לקבל מהקלינאי הסבר ותוכנית לעבודה בבית ובכך לעשות את התהליך לקל ולנסות להבטיח הצלחה. ישנם קלינאי תקשורת גם במערכת החינוך, בבתי הספר או במרכזים עירוניים אשר נותנים טיפול במסגרתם. אל תוותרי על יעוץ מקצועי ואל תקשי על ביתך בנסיונות ביתיים אשר אינם מובנים ומדורגים.
האם צריך לתקן ילדה שכמעט בת 4 ואומרת מילים בהיגוי לא נכון? - הילדה מדברת הרבה בקמץ-פתח - האם עלינו לתקן אותה ולהגיד לה איך לומר את המילה? היא הופנתה לבדיקת שמיעה - אבל אני עדיין רוצה לדעת אם צריך לתקן אותה או להיתעלם מהשגיאה? - ואם לתקן אותה אז באיזה דרך?
בני בן שנתים וחצי והחל לדבר מאוחר יחסית (בגיל שנתיים).לאחרונה החל להרכיב משפטים אך נראה שהוא חוזר מתוך זכרון על דברים ששמע וחוזר עליהם, מבלי ל"עבד" בעצמו את המשפט.למשל:הוא מדבר על עצמו בגוף שלישי כששואלים אותו של מי הנעליים האלה (ואלה הם נעליו) הוא עונה "שלך" (במקום" שלי") או במקרה והוא מקבל מכה הוא אומר "הוא קיבל מכה" במקום "קיבלתי מכה" לעומת זאת הוא אומר"אני רוצה.. או לא רוצה... וכד'. האם זו בעיה המחייבת טיפול מקצועי או שמא זה חלק מרכישת שפה והתפתחות תקינה? תודה מראש
זהו שלב בהתפתחות הנורמלית. עקבי אחר ההתקדמות ורק במידה ובמהלך של תקופה של חודשיים שלושה לא תראי התקדמות, רק אז, יש מקום לקבלת איבחון והדרכה ספציפית. תפני את שאליו בגוף שני, מצאתי הרבה הורים שנוהגים לפנות לילד שלהם בגוף שלישי (דודו רוצא לאכול, במקום אתה רוצה לאכול?) ולעצמך בגוף ראשון (לא אמא אוהבת אותך אלה אני אוהבת אוחך). בהצלחה!
רציתי להוסיף מנסיוני האישי- הבן שלי שמתקרב לגיל 4 דיבר בצורה דומה (הפוך- על עצמו בגוף שני) המון זמן, ומה ששיפר את דיבורו היה שכאשר הוא אמר משפט משובש, למשל "אוי נפלת, קיבלת מכה" על עצמו, הצבעתי עליו ואמרתי "א-נ-י קיבלתי מכה", וכאשר דיברתי על עצמי הייתי מצביעה על עצמי ומדברת כרגיל בגוף ראשון, כך הוא למד שכל אחד יכול להיות"אני". צריך הרבה סבלנות, בסוף זה נקלט. בהצלחה.
שלום בני בן החודשיים הוזמן לבדיקת ברה (ABR) בתל-השומר - לא עבר בדיקת שמיעה ראשונית באוזן אחת (לא הצליחו להעביר לו את הבדיקה עקב צינון ומשום שאיננו ישן בשעות של הבדיקה...). הבדיקה תיערך בגיל 3 חודשים וינתן לו "סירופ" מרדים כדי שהוא ישן בזמן הבדיקה. רציתי לדעת מספר דברים: - מהי בדיקת ברה? - מהו הסירופ המרדים שנותנים לתינוק? - באם מתגלה כי הוא אכן לא שומע באוזן אחת, מה בכלל ניתן לעשות בשלב זה (או בכל שלב)? - האם זה קריטי לגלות בעית שמיעה באוזן אחת בגיל 3 חודשים או שבעצם ניתן לחכות לבדיקת השמיעה של טיפת חלב של גיל 7 חודשים? תודה
בדיקת ABR הינה בדיקה אוביקטיבית להערכת מסילות בשמיעה באוזן ומהאוזן למוח. היא חלק מבדיקות השמיעה המתקיימים בביה"ח זה מזה מספר שנים. ירידה באוזן אחת יכולה להשפיע מעט על התפתחות השפה והדיבור ועל ההתמצאות במרחב, ואם היא קיימת חשוב לדעת כדי להתיחס במשנה זהירות לבריאות של האוזן השניה. הסירופ ניתן בבקרה רפואית ורצוי שתתיעצי אם הרופא ילדים או אאג על תכונות הטיפול התרופתי המתוכנן. ניתן להמתין עם הבדיקה לטיפת חלב, וכמובן לעקוב אחר תגובות הילד ולהיות מודעים לתפקוד השמיעה. תתיעצי עם קלינאי התקושרת בביה"ח כדי לברר האם ביתצוע הבדיקה הינו חיוני כעת, ותשאלי את כל השאלות העולות בדעתך. בהצלחה!
קרובת משפחה שלי מהמגזר החרדי עומדת להינשא לבן ישיבה בן 24 שמגמגם. לדברי הוריו התחיל לדבר בגיל 4 ןמיד גמגם. בחוג המשפחה התופעה פחות בולטת אבל בציבור יותר. מה הם האפשרויות לאבחון התופעה, סיבות אפשריות והאם אפשר בגיל זה לשפר הדיבור ?
צרו קשר עם איגון אמבי, לעזרה עצמית של מגמגמים, יש להם אתר אינטרנט! הם ממוקמים בת"א, בבית ליגת נשים ברח, קינג גורג'
שלום. אני אם לילד בן שלוש וחצי. לילד יש יכולת ורבלית מפותחת ומעולם לא נתקל בקשיי דיבור. בחודשיים האחרונים נוכחתי לדעת כי פתאום הוא נוטה לחזור מספר פעמים על אותה המילה, או "להיתקע" באמצע משפט בלי יכולת להמשיך... לא ברור לי במה מדובר. זה לא כל הזמן, אבל זה בכל זאת דבר שלא נתקלתי בו קודם. האם להיכנס ללחץ? ממה הדבר נובע, ואיך מתמודדים??
אין מה להכנס ללחץ, זו חלק של תהליך הטבעי ברכישת השפה, בחיקוי של דגם הדיבור של המבודר וברור ששייך לתפקודי התארגנות בשפב, שהרי הילד צריך לבחור ולארגן את המילים מתוך אוצר מילים המתפתח במהירות. בדרך כלל אין מקום לדאגה והדגשה של התופעה, היו סבלנים ותנו לו תמיכה להמשיך ולהתםתח בכל התחומים, בלי לחץ . בהצלחה!
תודה על תשובתך. ברצוני לשאול דבר נוסף בנידון. האם יכול להיות שהמדובר בתגובה להולדת אח במשפחה?? האם יכול להיות שכמו שיש רגרסיה אצל הרבה ילדים עם הולדת אח חדש במשפחה, גם הילד שלי מגיב בגמגום לעניין?? במילים אחרות האם הגמגום מהווה ביטוי למצוקה נפשית שלו ולקנאה שלו על הולדת אחיו??
פרידה שלום, בתי בת 11 ומאז היותה בת 10 מטופלת עקב לקויות שונות (קלינאית תקשורת, ריפוי בעיסוק, ריפוי באומנות). לאחרונה ערכנו לה אבחון עקב בקשת המורה שלה במרכז הלמידה בו היא מבקרת. לפני האבחון היינו אצל נוירולוג לבדיקה והוא לא מצא כל מימצא. האבחון מצא את בתי כדיסקלקולית והמאבחנת המליצה על בדיקת TOVA. א) מה זה TOVA ומה זה בודק? ב) מי מבצע בדיקה כזו? ג) מה הצעד הבא כדי לקבל את האישור הרישמי של דיסקלקוליה (אותו אישור שהוא קביל למשרד החינוך). ד) מה את ממליצה כהמשך טיפול לילדים עם דיסקלקוליה? אני מודה על תשומת לבך, עדי
דיסקלקוליה הינו קושי בלמידת החשבון והיחסים של המספרים (כמו חשבון, וכו'ׂ). זו הפרעת למידה והינו הבט מסויים במכלול של ליקויי הלמידה אשר מטופלים על ידי מורים ללקויי למידה וחינוך מיוחד. לא יודעת מה TOVA אמור להיות, כדאי לשאול את האדם אשר הציעה אותו. באשר לטיפול תקבל תשובות מידי אנשי חינוך מיוחד אשר עובדים עם ביתך.\ מקבלים אישור ביחד עם האישור של הגדרה של לקוי למידה, מכוון שדיסקלקוליה הינה מילה מקצועית להגדיר קשיי בלמידת החשבון ובשימושה. אם הילדה מוגדרת כלקויית למידה אין צורך בהגדרה נוספת. מאבחנים את התופעת פסיכולוגים חינוכיים.
עדי שלום מבחן TOVA הוא מבחן בעזרת מחשב אשר מאפשר לדעת האים ישנה בעית קשב וריכוז וכן האים ניתן להעזר ברטלין על מנת לעזור לילד. הילד יושב ליד מחשב ומופיעות צורות שונות. לפי זמן התגובה שלו והדיוק יודעים לאבחן בעיות קשב וריכוז. אם רואים בעיה כזו ממליצים לקחת כדור רטלין ולחזור על הבדיקה אחרי שעה. באזור המרכז נעשה האבחון בקופ"ח אורלנסקי פ"ת ואולי במקומות נוספים. המלצה שלי חמה בכל מקרה אבחונים וטיפולים שווה לעשות במקום מוכר ולשלם במיטב הכסף כי רק טיפול ואבחון נכון יכול לקדם את הילדה. שרון
עברתי לפני מספר שנים ניתוח ראש להוצאת גידול על עצב השמיעה (acoustic neuroma). בעקבות הניתוח הפכתי לחרשת באוזן שמאל, אך בגליון סיכום מחלה בבית חולים מצויין כי עדיין קיימים אצלי שרידי שמיעה. השאלה שלי האם מכשיר שמיעה יכול להיות יעיל עבורי? האם קיימים כל מיני מכשירי שמיעה לכל מיני סוגי חרשות?
כן, קיימים כל מיני מכשירי שמיעה, כדדי לדעת אם מכשיר מועיל, באיזה מידה ואיזה מכשיר אליך לפנות למכון אודיולוגי 0אולי באותו בית חולים בו נותחת ולעבור בדיקת שמיעה והתאמת מכשיר שמיעה, כולל התנסות בשימוש במכשיר. בהצלחה!
שלום רב, בני בן שנתיים וחודש מזה כחודש הוא החל לפתח גמגום קל ? האם זה הגיל ? איך להתייחס ? אני זוכרת אותה תופעה עם בתי הגדולה שחלפה כמו שבאה אך לא זוכרת באיזה גיל זה קרה. חוץ מזה בני מדבר לא ברור (כמעט רק אני מסוגלת להבין את המשפטים שהוא אומר ) מה לעשות ? בברכה , רונית
כן, זה חלק מהתפתחות נורמלית בשפה ובד"כ אין מקום לדאגה. במידה והדיבור של בנך משתפר ונמצא בכוון של דיבור ברור יותר, אין מה לדאוג. במידה ותרגשי שלאחר תקופה מסויימת אין שיפור והדיבור לא נעשה יותר ברור (בתווך של חודשיים, שלושה) אז, פני לאבחון של קלינאי תקשורת. האם בנך אוכל אוכל מוצק ולועס מני מזון ומרקמים? האם עדיין מקבל מוצץ ומדבר אם המוצץ בפה? אלו סוג של שאלות שתדרשי להשיב אליכן כדי לדעת אם יש לבנך מספיק הזדמנויות להתפתחות של המוטוריקה העדינה בפה. בהצלחה!
עורכת לשונית ,תואר שני ,שפת אם אנגלית ,מעונינת לערוך :עבודות מאמרים ומחקרים בשפה האנגלית . לפרטים:[email protected]
אני בשנות השלושים המאוחרות והדיבור הוא כלי העבודה שלי. בתקופה האחרונה התחילו אצלי בעיות בדיבור. למשל אני הוגה באופן משונה את האותיות השורקות : צ,ס,ז,ו-ש. פי מתמלא רוק במהלך דיבור ויוצא לי מהפה רסס של רוק , דבר שכרוך באי נעימות רבה. אני גם מרגישה חוסר ביטחון בזמן דיבור ולכן לפעמים נתקעות לי מילים , הדיבור יוצא מגומגם (לא כל הזמן)ומרגישים את ההתרגשות שלי במהלך הדיבור. אני סובלת מבעיות במפרקים בצידי האוזניים. האם בעייה זו יכולה להשפיע על שרירי הדבור? יש לי גם נסיגת חניכיים רצינית וייתכן שיש שינויים במערך השיניים בלסתות. האם זה יכול לגרום לבעייה שהעליתי? אנא ייעצי לי למי עלי לפנות וכיצד את מתרשמת מהבעייה שהעליתי? תודה מקרב לב.
בעיתך יכול לנבוע מהשינויים במבנה הלסת ותפקודו וגם מירידה בשמיעה. המלצתי שתפנה לרופא פה ולסת לבדיקת שינויים מבניים ובמקביל לרופא אאג לבדיקת שמיעה ואוזניים. לאחר הבדיקות האלה פנה לקלינאי תקשורת מנוסה אשר יוכל להתיחס לתפקוד הכוללני של הדיבור, הנשימה והבליעה. הייה בטוח שהקליאני מתמצא בתחומים האלו לפני התחלת האיבחון. ניתן לקבל שמות של קלינאים בתחום זה באגודת קלינאי התקשורת בטל: 9217815-03. אל תוותר על האבחון הרפואי והתקפודי על ידי מומחים בכל תחום בנפרד. בהצלחה!
שלום, בני בן שלוש שנים. הוא התחיל לדבר בגיל שנה וחצי שזה יחסית מוקדם. יש לו אוצר מילים גדול (לדוגמא יגיד חותם ולא אף) אך הבעיה היא שיש לו מילים רבות שאינו אומר נכון, והכוונה לא רק לסיקול אותיות אלא למילה מאוד לא ברורה. רק אני והגננת מבינות אותו היטב. שאלתי היא האם צריך לפנות לטיפול בזה או להשאיר זאת כך עד שהזמן יעשה את שלו. אודה לך על יעוץ בנושא. אמא של מאור.
בהחלט זה גיל מתאים לביקור ראשון אצל קלינאי תקשורת אשר לאחר האיבחון יוכל לקבוע האם הגיעה הזמן להתערבות או מספיק לתת הדרכה ולקיים מעקב צמוד. פני דרך הרופא המטפל או ישירות לקלינאי תקשורת באיזור מגוריך.
אני טיפוס חולמני יש לי בעית קשב {לא מרוכז מספיק הן בדיבור והן בעסיה היום יומית} אני בגיל 26 . בעיקבות כך ברגע שאני נימצא בחברת אנשים אני ניכנס ללחץ ולפעמים חוטף"בלק אאוט" תשובותי נענות לפעמים מיתוך פחד ולא תמיד מיתןך מה שאני מרגיש או חושב .אני עושה יוגא+מדיטציה התרגעות זה עוזר מעט.
חוסר ריכוז לא צריך שאלה רק להבין את הסיפור ולדעת אך להיתמודד אים הבעיה תודה.
בתי בת 3 וחצי מדברת, אך כל המילים נשמעות כקמץ-פתח - למשל: היא אמרה דגל ישראל אבל זה נשמע כקמץ - האם תופעה זו מוכרת??? כשאומרים לה להגיד את המילה נכון - היא מתקנת אותה אבל רק לאחר ששמעה זאת בהיגוי נכון - מה עושים???
בגיל זה ניתן לפנות לקלינאי תקשורת אשר תעבוד בשלב ראשון על האבחנה השמיעתית ובמקביל על הפקת התנועה הבודדה. בקשי מהרופא המטפל להפנותה או תפני באופן עצמאי, בהתאם לנוהג בקופ"ח בו הינך מבוטחת. ניתן גם לפנות באופן פרטי דרך אגודת קלינאי התקשורת לטל: 9217815-03 בגיל זה ניתן כבר לטפל בתופעה ואין טעם להמתין. בהצלחה!
שלום, אשמח לקבל עזרה ראשונית או הפנייה בבעיה שקיימת אצלי: מזה זמן לא קטן (כמה שנים) אני סובל מבעיות הבנת משפטים מורכבים כשאני שומע אותם מדיבור. אני אפרט: כשמישהו אומר לי "לך תוריד את הזבל" או משהו דומה, אני מבין אך כשמישהו מסביר לי משהו יותר מורכב כמו למשל באיזה סדר עלי להרכיב משהו או לעשות פעולה שהיא קצת מסובכת, אני לא מבין, התופעה הוא שאני כאילו לא זוכר את מה שנאמר בתחילה וזה גורם לי לבקש שוב בצורת "מה???" או "לא בהנתי" ורק אחרי הפעם השנייה ואולי השלישית אני מבין. הבעייה פחות חזקה כשמדובר בשיחת טלפון ולא פנים מול פנים. אני חושב שבקריאה הבעייה קיימת אך איני בטוח. אני חושב שאני בחור חכם והבעייה מאוד מפריעה לי בחיים. זו הפעם הראשונה מזה זמן רב שאני פונה לעזרה בקשר לבעייה הזו. אשמח לקבל עזרה תודה דני (שם בדוי)
בבית חולים שיבא, יש מחלקה להפרעות בתקשורת, שם ישנו, המכון האודיולוגי מערך של בדיקות להערכת תפקודי שמיעה מרכזיים, אלה התפקודים המקשרים בין השמיעה באוזן לשמיעה במוח, וכוללים זכרון, אבחנה שמיעתית, פיענוח של מילים ומשפטים וחלק גדול של התפקודים אשר בהם אתה מרגיש קושי. בקש מרופא אאג להפנותך לאיבחון של מערכת השמיעה המרכזית במכון זה, בהתאם לתןצאות יוכלו להחלית על תוכנית התערבות ייחודית. בהצלחה!
ביתי בת 4 וקצת ולדעתי היא סובלת מ בעיה :לא מרוכזת, כועסת הרבה , סגורה אני בתור אמא מרגישה שהיא שונה מהרבה ילדים בני גילה אבל מאז ששמתי לב לזה והערתי את תשומת ליבו של בעלי, קרובי משפחה אחרים ואת האחות בטיפת חלב כולם הרגיעו אותי שזה יעבור . לי זה נראה כבעיה יותר רצינית ורציתי לדעת מהם הסימנים לראות אם יש בעיה מעבר למה שנראה כ"סתם בעיה" שתעבור עם הגיל. ואיך בודקים אם הילד היפרקטיבי .
האם הדואגת זכותך וחובתך להגיע לבדיקה ולבירור תחושותיך ורגשותיך. את וכולה לפנות למכון להתפתחות הילד, שם יש צוות רב מקצועי אשר יכול לעשות תצפית, הערכה ואיבחון של הקשיים המתגלים. כדאי שתשאלי עם הגננת של בתך, לעתים ובמידה והיא משולבת בגן תרום חובה או עירוני, יש פסיכולוג חינוכי בגן שיכול להנל תצפית ושיחה איתך ולדעת אם יש מקום לדאגה. אל תסתפקי בתשובה "יהיה בסדר: כל זמן שאת מרגישה ש"משהוא לא בסדר". בהצלחה.
בתי בת שנתיים וארבעה חודשים. מסוגלת לאמר מלים בודדות בלבד (לא משפטים). אוצר מלים לא רב,מתקשה/לא מתאמצת בחזרה על מלים שנאמרות לה.מבינה הכל.אין בעית שמיעה. האם זה הזמן לטפל בעניין או שמא יש להמתין? תודה מראש
בהחלט כדאי לפנות לקלינאי תקשורת להערכת התקושרת של ביתך, ולקבלת הדרכה וטיפול לפי הצורך. בקשי הפניה מרופא הילדים, ואל תסתפקי בתשובה ש"הכל בסדר ואל תידאגי"
אכן אעשה זאת בהקדם האפשרי
בני בן שנתיים וחצי התחיל לדבר מאוחר יחסית אך הבעיה שמטרידה אותי יותר מהכל היא העובדה כי הוא חוזר על דברים ששמע ואינו "מעבד" אותם לבד. לדוגמא, כאשר הוא רוצה לומר לי לשבת הוא אומר:"אני אשב"(מאחר והוא זוכר כי אני עצמי אומרת לו "אני אשב".) וכן הלאה דוגמאות רבות. האם ייתכן כי צפייה רבה מדי בוידאו מאטה את התפתחות הדיבור?תודה
ככה ילדים לומדים שפה, הם כמו חוקרים קטנים, מנסים מה ששמועו, חוזרים וצופים באפקט של דבריהם. חשוב לעקוב ולראות שהשפה משמשת אותו להכיר את העולם, להביא את עצמו ומאפשר לו לשאול וליזום קשר מילולי. שימי לב לשינויים והתקדמות וכל זמן ששומעים שינוי והרחבה של צורות תחבים, אוצר מילים ומובנות כללית יש להניח שהוא עושה מה שהוא יכול מבחינת התקדמות הדיבור, השפה והתקשורת. צפיה בקלטות תורמת הכי הרבה כשמלווה עלל ידי שיחה והבהרה של המילים ומושגים בשפה, בדר"כ השפה בתוכניות ילדים הינה ברמה גבוה ויש יבדוק ולעקוב על כך שהילד מבין, לפחות חלקית, את המילים והמושגים. התוכניות בטלויזיה התחנה לילדים קטנים רבויה בתוכניותת נחמדות, וניתן לצפות בהם ביחד!
ילד בן 4 שמשחק לבד בגן ואינו מדבר או משחק עם ילדים (ומתנגד לשחק עם אחרים) ואינו פונה מיוזמתו לצוות הגן, ומצב זה היה קיים אצלו מאז ומתמיד ולא בעקבות משהו שקרה, האם לדעתך זוהי בעיה של תקשורת? או בעיה רגשית? חוסר החברותיות משפיע על התפתחותו השכלית, הרגשית וכו'. אני מודאגת, אודה על התיחסותך.
קשה להתיחס באופן אישי, מבלי להכיר את הילד ולקבל פרטים על שילובו בגן, ברך לתקשר, התפתחות כללית וכו', כדי להתיעץ עם הגננת ולפנות לקלינאי תקשורת או לפסיכולוג בגן הילדים כדי לקבל כוון להתיחסות. בהצלחה!
בני בן השנתיים וחצי, דיבר באופן שוטף. בבת אחת חל שינוי בדיבורו, והוא מגמגם. הוא כמעט ואינו מצליח לבטא מילה בשלמותה, שלא לדבר על משפטים, שמזמן הוא ויתר על נסיון לתקשר באמצעותם. הוא ממעט לדבר, ומגביל את דיבוריו ל"כן" ול"לא". אם חשוב לו לומר משהו, הוא מקרב את פניו לפני, אוחז בשפתי, וכאילו מנסה דרך שפתי, להוציא את המילה החוצה. אין לי כל ספק שהגמגום ו"איבוד כושר הדיבור" מפריעים לו בתקשורת. רציתי לדעת, כיצד אנו, הוריו, יכולים לעזור לו, ולהחזיר את הדיבור לבננו.
על פי תאורך רצוי לקבל יעוץ ספציפי ואישי ולא להסתפק בתשובה כללית. תוכלו לעזור לו בכך שתקבלו יעוץ אצל קלינאי תקשורת עם נסיון בנושא התפתחות שפה ותקשורת בילדים צעירים. פנה דרך הרופא המטפל או ישירות ( על פי הנהוג בקופ"ח בו הינך מבוטח, אל תוורו על האיבחון והיעוץ הייחודי!
שלום אני מונה, סטודנטית לתואר ראשון בחוג לריפוי בעיסוק אני מבקשת מכם שתעזרו לי , אני לא מצליחה למצוא חומר על הנושא של התפתחות שפה ותקשורת , בבקשה תשליחו לי עד יום שני תודה
אני מתייחס להודעה מלפני כמה ימים ולשאלה שנשאלתי ע"י מגמגם ותיק. התחלתי להשתמש בבנזודיאזפינים (לניטין, קלונקס, ואליום) במקרה ואחר כך מצאתי רופאים שאליהם הלכתי באופן פרטי שנתנו לי מרשמים. לאחר זמן הבנתי שאני מכור ולפני שנה, בעזרת פורום באינטרנט (באנגלית) נגמלתי בהדרגה מהבנזודיאזפינים ומדצמבר 2000 אני לא נוגע בהם. עם ההפסקה חזר הגמגום בהדרגה ואני, שכבר הספקתי לשכוח בכלל מגמגום, התחלתי לגמגם באופן די קשה. נעזרתי מאוד בפורום לאנשים מגמגמים (בעברית) : http://www.blabla4u.com/gimgum אבל מה שבאמת עזר לי מ א ו ד זה נוגד דיכאון טרי ציקלי בשם מרוניל (קלומיפרמין) שבמינון של 75 מ"ג ליום פשוט חיסל 98 אחוזים מהגמגום שלי.
זהירות מקבלת המלצות לטיפול תרופתי!!!!!!!!!!!!!! רק רופא מוסמך להמליץ על תרופות, במיוחד לקבוצת התרופות המוזכרות. גמגןם יכול להיות רק סימפטום לכל מיני מחלות אחרות וכל גמגום מייצג את הדור באופן אישי מאד, לכן ניתן להעזר באחרים אבל לא להניח שתרופה, אשר מיועדת לשנות את התפקוד הביולוגי של האדם, ומותאמת באופן אישי יכולה לעזור לאחר.... היותו רופא פרטי או לא איננה רלוונטית כשמדובר על עשית רפואה אחראית.
אני לא ממליץ על טיפול תרופתי ספציפי, רק חשוב לי שידעו שיש כאלה שטיפול תרופתי שמפחית את רמת המתח הנפשי עשוי לעזור להם בשיפור שטף הדיבור.
בני בן שש וקצת. כבר כשהיה ילד קטן ראינו שהוא שונה מילדים אחרים. בהתחלה אמרו לנו שזה שטויות. אבל לפני שנה הוא אובחן כבעל add בצורה גבולית. הוא הולך למרפאה בעיסוק, שטוענת כי הדבר אינו נכון. היא טוענת, שמכיוון שיש לו בעיה להביע את עצמו ובעיה בשליפת מילים - הרי כשילמד להביע את עצמו - הבעיה שנראית כאיי. די. די. תיפתר. היא טוענת כי מדובר בבעיה רגשית. האם זה נראה לך נכון? האם יש בכלל אפשרות כזו? הוא גם לא כל כך בוגר והשארנו אותו שנה בגן - והשנה נראה כי באמת מצבו יותר טוב. הוא יורת רגוע, פחות אלים, ומבצע את המטלות (הוא לומד בחטיבה צעירה כמו בשנה שעברה). יש לו חברים חדשים ונראה שהרבה יותר טוב לו השנה. עכשיו אנחנו לא יודעים מה כדאי לעשות. האם לנסות לטפל בו כבעל איי. די. די? אולי מספיק קלינאית תקשורת? עם מי כדאי להתייעץ? תודה על תשומת לבכם.
כדי להתיעץ עם קליאני תקשורת אשר מכיר את הילד ובשביל ההגדרה הכללית כדאי שרופא התפתחותי במכון להתפתחות הילד יעשה איבחון כולל. לא חייבת להיות "כותרת" למצב בנך, יכול להיות שיש ADD קל ולידו גם תיסכול מודעות לקושי אשר מלווה את האבחנה בקושי הסתגלותי או תפקודי ו מכאן המחשבה על "בעיה רגשית"......... העקר התפקוד הכללי שלו, התפקוד בגן בין יתר הילדים והיכולת שלו להתסגל וללמוד דברים חדשים במסגרת החינוכית. ודאי יש פסיכולוג חינוכי בגן הילדים, אולי שווה לך לשוחח אותו\ה ולקבל תמונה ברורה על תוכנית העבודה לשנה זו, כך שיכנס בשנה הבאה במצב האופטימלי מבחינת היכולות והכישורים. בהצלחה!
שלום רב! אימי עברה אירוע מוחי לפני 9 שנים , התקשורת היא אחד הדברים שנפגעו. היא היתה בשיקום בבי"ח לוינשטיין כחצי שנה וכעת הינה בבית ולא מקבלת שום עזרה. היא בעלת כוח רצון אדיר, והייתי רוצה לדעת האם ישנו סיכוי להמשיך וללמדה מחדש חלק ממה שאבד אם לא הכל?? ולמי עלי לפנות. תודה יוסי
הפניה לקלינאי תקשורת, הסיכוי לאחר כל כך הרבה שנים, קטן..... במידה ובכל זאת אתם מעוניינים, ואם רצונכם בכך, לדעתי כדאי לנסות על ידי בדיקה וקבלת הנחיות ספציפיות על ידי קלינאי מנוסה. צריך להתיחבס לתקשורת ולא רק לדיבור. בהצלחה!
חמותי עברה אירוע מוחי קשה והיתה בשיקום בבית לוינשטיין והייתי רוצה לדעת איפה אני יכולה למצוא באינטרנט דפי עבודה לשיקום השפה והתקשורת
בני הקטנטן עשה את בדיקת השמיעה שעושים לכל הקטנטנים בתל-השומר (עם האוזניה הקטנה) אך לא עבר באוזן שמאל. הבנו שלא מעט תינוקות לא עוברים באחת האזניים עקב שאריות של מי שפיר וכו' היום (בן 6 שבועות) היינו בבדיקה נוספת אולם הוא לא היה ממש רגוע וגם קצת מצונן ולכן הקלינאית לא ממש עשתה את כל הבדיקה וזימנה אותנו שוב (כשלא יהיה מצונן). אני מעט נלחצתי ושאלתי אלייך היא: אם חס וחלילה אכן יש בעיה באוזן אחת, כיצד זה משפיע? מה ניתן לעשות בגיל כה קטן כדי לשפר? האם יש השפעה על התפתחות השפה כשהבעיה היא רק באוזן אחת? ועוד - האם בגיל זה הוא אמור להפנות את ראשו למקור קול כמו מוזיקה או דיבור (לא רעש חזק)? תודה לך!
הבדיקה בתה"ש הינה לאיתור מוקדם ויכולה להצביע על בעישה רצינית בשמיעה, כדאי מאד שהמשיך את האיבחון..... וזה עדיין לא אומר שיש בעיה רצינית אלה רק שהילד עדיין לא עבר וכדאי להמשיך ולעקוב. מבחינת התפתחות השפה והתקשורת במידה ויש שמיעה תקינה באיוזן אחת, אין כמעת השפעה ומרבית הילדים הגדולים עם פגיע בשמיעה באוזן אחת מתגלים במיקרה לגמרי, בבדיקות שגרתיות (בביה"ס או בצבא). או במהלך הצטננות וירידה זמנית באוזן ה"טובה" אופי הבדיקה כולל תצפית ובדיקה אוביקטיבית של הדי-אוזן (otoacustic emissions) וישנם בדיקות אוביקטיביות נוספות היכולות לסיע באיבחון. בינתיים תשתדלי לא לדאוג יותר מדי, להנות מהקטן ומהאמהות החדשה ותמשיכי את האיבחון באורך רוח ונחת מזל טוב!
שלום ! יש לי בן בן 2.8 והוא עדין לא מדבר שוטף, מבין הכל שומע טוב מאד (הייתי בבדיקת שמיעה) ואומר משפטים אבל ללא קישורים לדוגמא : אבא בית (אבא בבית) וכד'. רציתי לשאול אם אני צריכה ללכת לקלינאית תקשורת או שמא זה עדין מוקדם?
תוכלי להתיעץ אצל קלינאי, וזה לא מחייב קבלת טיפול אלה בדיקה כללית והדרכה. במידה ןתרגישי שבנך מתקדם ומוסיף מילים וסוגי משפטים באופן דינמי תוכלי להניח שמדובר על קצב אישי ואין צורך בהדרכה נוספת, אלה שזה הקצב שלו...... במידה וכשחושבים לאחור מתרשמים שאין התקדמות והוא "תקוע" כדי להתיעץ. תוכלי לקבל מידע נוסף על בנך ביחס לילדים בני גילו והתקדמותו מהגננת. בהצלחה!
תודה רבה על ההתיחסות אני אדבר עם הגננת ואגש לבדיקה.
1.כיצד מתבצע איבחון קול ע"י קלניאי תקשורת ? 2.מה הבדל בין מורה לפיתוח קול לקלניאי תקשורת ? אם בכלל יש הבדל ? 3.עברתי בדיקת סטרבסקופ ע"י רופא ,למרות שהייתי מאוד מצונן וכאב לי הגרון.האם לדעתך יכולה להיות לכך חשיבות בתוצאה של הבדיקה.יש לציין שאמרתי זאת לרופא ,אך הוא לא התייחס לכך בכלל.
הבדיקה בסטרובוסקופית בידי רופא הינו כלי להסתכלות במיתרי קול, במנוחה ובפעולה, במידה והיתה מצוננן או לא הרופא יכול היה לראות האם יש מחלה גם בגרון (לא יודעת בן כמה אתה אבל יכול להיות שרצה לשלול גידול או תהליך טופס מקום, כמו יבלות, פוליפים או ציסטוט. כמובן שלבירור תפקוד המיתרי במצב רגיל ולצורך קביעת צורך הטיפול בקול צריך בדיקה במצב של בריאות ולא של מחלה! קלינאי התקשורת שומע את המרכיבים השונים של הקול ומתרשם מהשיטה האישית להפקת הקול. קלינאי התקשורת באים מתוך רקע של אנטומיה, פיזיולוגיה והפקת הקול בכל גווני הפקת הקול והשימוש בה, מאנשים חולים, אם גידולים, ניתוחים ומחלות רבות ועד לשימוש על ידי אנשים בריאים, ממורים ועד זמרים. מורים לפיתוח קול עוסקים בעקר בשימוש בקול לשירה ולמעשה יכולים לעשות נזק כשמנסים לעסוק באנשים חולים ללא הכשרה. לצערי עדיין אין חוק קלינאי תקשורת שמגן על זכותם של המטופלים לקבלת טיפול מאנשים מוסמכים וגם אין מספיק מודעות בציבור. מערכת הרפוא מעסיק רק קלינאי תקשורת שהם בעלי הכשרה והכרה במעמדן המקצועי, על כן, במידה והינך זקוק לטיםול קול גש לקלינאי ובדוק שאכן יש ברשותו תעודת הכרה של משרד הבריאות, והיאכבר תדריך אותך בהפניה נוספת לבדיקה תפקודית. בהצלחה!
על התשובה המהירה והמאוד מפורטת.
הילד שלי, בקרוב בן 4, עדין מדבר במשפטים מחוברים אבל אינו משתמש ב"ש"-כלומר משפטים מורכבים. בני גילו בהחלט מדברים כך. הייתי רוצה לדעת אם מדובר באיחור או שכדאי להמתין.
כדאי שתדגימי לבנך את השימוש בכל חלק של השפה שלדעתך "חסר" תפקיד המבוגר הינו בעיצוב והקניה של השפה והוא תפקיד פעיל ולא רק שסביל. במידה ותרגישי צורך ורצון פני לקלינאי תקשורת לעריכת איבחון וקבלת הדרכה, לא כל פניה מחייבת התערבות ישירה, אנו תמיד שמחים ליעץ ולהדריך הורים לילדים והוריהם בעניין פיתוח שפה וקישורי תקשורת.
ובכל זאת רציתי לדעת האם מדובר באיחור...
טל בגיל שלוש לערך החל להיות מטופל אצל קלינאית תקשורת לאחר שעברנו אבחון ובו הוחלט כי ישנו איחור בהתפתחות השפה. התחלנו בטיפול אצל קלניאית תקשורת אשר מלמדת את טל להשתמש בפעלים ולא רק בעצמים. ובעיקר עובדת איתו על הרצף התחבירי ופחות על ההגיוי. נראה כי הקלינאית חוזרת על אותם משחקים ונראה כי טל משתעמם , הוא אמנם משתף פעולה אך לא ברצון רב. שאלתי העיקרית היא איך אדע שדרך הטיפול הוא נכון ?
מרבית קלינאי התקשורת, אם לא כולם, הינם בעלי הכשרה ייחודית ולומדים את לימודיהם ברמה גבוה. יש תמיד שאלה של נסיון וגישה לילד שהוא גורם אישי מאד. אם בנך משתף פעולה תוכלי תמיד להמשיך ולשוחח אם הקלינאי על אותם השאלות העולות בליבך....... העקר שהשפה והקשר של בנך יתקדמו ולא יגרור פערים לגבי יתר הילדים באותו גיל. תקיימי שיח פתוח אם הקלינאי, תשאלי, תשתתפי בעשיה ותהיה משתתף פעיל הטיפול ולא רק נהגת לטיפול. בקשי מהקלינאי לתת לך הדרכה לפעילות בבית, באופן ישיר לנעשה בטיפול. באשר למשחקים וחומרים תמיד כדאי לשוחח על כך עם הקלינאי. בהצלחה.
לי בן - בן שנתיים וחצי - מגמגם מס חודשים -לפנות לקלינאית תקשורת?
ותרופה לגמגום??????
עדיין אין, וגם לא יכולה להיות כי זהו בעקר סימפטום של חוסר שתף ולא מחלה!!!!!!
דווקא יש תרופה לגמגום, לפחות לגמגום שלי. אני מגמגם מילדות, וכאשר השתמשתי במשך שנים בכמות קבועה של בנזודיאזפינים, לא גמגמתי בכלל. אפילו נתתי הרצאות ללא חשש. כאשר הפסקתי להשתמש בהדרגה בבנזודיאזפינים הגמגום חזר. בנזודיאזפינים ממכרים, אבל חוץ מההתמכרות לא היו תופעות לואי ולא הייתי צריך להעלות את המינון. אפילו סיימתי אוניברסיטה בהצטיינות בתקופה הזאת. אבל בגלל שלא היה לי נוח עם ההרגשה שאני תלוי בכדורים הפסקתי להשתמש בבנזודיאזפינים ואני מנסה להתמודד עם הגמגום שחזר. כך שבמיקרה שלי אפשר להגיד שיש תרופה לגמגום. תרופה שכאשר אני משתמש בה אני לא מגמגם בכלל. אבל אני בוחר לא להשתמש בה.
בני בן ה- 7 מגמגם מהיום בו התחיל לדבר. היינו אצל קלינאיות למיניהן (מהטובות ביותר באיזורנו- בדוק !!!) אף אחת לא עזרה או שיפרה, עיתים המצב היה טוב - אז קיווינו שזה נגמר, אבל לא לתקופה ארוכה, אחרי העליה תמיד הגיעה הנפילה. בני לא מתיחס לגימגומו, הוא הכוכב של הכיתה ובכל מקום שאליו מגיע הוא אהוד ונערץ (ילד מדהים...). עשיתי הפסקה בטיפול, לא חושבת שכרגע יש עוד מקום לטיפול מה גם שהוא בכיתה א' ואינני רוצה שיעדר מהכיתה. לפני כמה ימים החל בני הצעיר בן 3 וחודש לגמגם.... גימגום - ש"חבל על הזמן" - קטסטרופלי. ככה סתם, באמצע חופשה בימים נעימים וכיפיים - טראח - אפילו אמא הוא לא אומר רצוף. עם הקטן אנו מבחינים בהלם שלו ממצבו, הוא מביט בי בעיניים שואלות ומסמן לי בידים שאמשיך, או שאומר - לא משנה... שאלותי: א. האם את ממליצה להמשיך בטיפול עם הגדול אולי בכל זאת משהו יקרה? ב. האם מיד לרוץ לקלינאית עם הקטן או לחכות כי לפעמים זה עובר כמו שזה בא? ג. האם להמשיך לקטן את המילים האבודות או לתת לו "לשבור" את ראש לבד? ד. מאז החל הגמגום בקטן אנחנו באובר התיחסות אליו (כל הזמן מקרקרים סביבו) האם זה טוב לו או להמשיך לנהוג כרגיל ? ה. האם זה גנטי ? אני לא מגמגמת ולא בעלי- דוד שלי (אח של אבי) מגמגם קל מאד. ו. מתי ימצאו פתרון לבאג הזה? זה הורס אותי !!! תודה על תשובתך... אורית
א. לא כדי להמשיך בטיפול ב.לחכות עם הטיפול לקטן, עייני בתשובתי לחגית ב 5.10 ג. לפי הצורך ד.הוא יהינה מהקירקור ואולי יהיה לו "כדאי" ךהמשיך בחוסר שתף, קחי את עצמך בידיים ותחזרי להתנהג אליו רגיל כי אחרת יהיה לו פיצוי משני. ה. ידוע שגימגום "רץ" במשפחות עדיין לא בודדו גן ספציפי ולא ידוע כמה מהופעת התופעה הינה נלמדת או נתמכת בידי המשפחה והסביבה, תתיחסי לגמגום כמו אלרגיה - זה בא והולך ואנו רק יכולים להשתדל לא להחמיר את המצב!
יש לי ילד בן שנתיים וחצי. מפותח וחכם. עקשן מאד ויודע היטב מה הוא רוצה (ובדרך כלל משיג זאת). מאד מפונק. לפני כחודשיים הוא התחיל לגמגם. יש לציין שהוא דיבר היטב קודם והוא שומע שפה שניה. הגמגום הולך ומחריף. לעיתים הוא נתקע עם מלה המון זמן ובימים האחרונים הוא פשוט מוותר וממשיך הלאה בשיחה. לפי המלצת הרופא והגננות, אנחנו מתעלמים. אבל ליבי נשבר כל פעם שאני שומעת אותו. הוא כ"כ רוצה לומר משהו... פשוט כואב הלב. אני יודעת, לפי מה שקראתי, שזו בדרך כלל תופעה זמנית וזה קורה הרבה לילדים נבונים ו... בכל זאת אני לא שקטה.
תעייני בתשובה לחגית, מה 5.10 ובמידה ועדיין תרגישי שיש בעיה פני לקלינאי תקשורת לקבל הדרכה נוספת
לפרידה שלום ביום ה-26/9 שלחתי עליך מייל . עד היום לא קיבלתי תגובה ואיני יודע אם זאת בגלל שלא קיבלת אותו או שהתרשמת וזהו נושא המייל היה לומדת HEARSAY . אודה לתגובתך שלמה
לא מצאתי את השאלה בדפים קודמים, יתכן ולא הגיע כי אני תמיד משיבה, שלך עוד הפעם את השאלה ועקוב אחרי התשובה.
האם נתן לזהות סממנים ראשוניים של אוטיזם בפעוטה בת שנתיים וחמישה חודשים אשר מביעה עצמה בצעקות. עצם העובדה שהחלה ללכת בגיל שנה ועשרה חודשים. על פי איבחונים ישנו איחור של כ 10 חודשים בהתפתחותה השיכלית. האם יש אפשרות כי דבר זה מצביע על אוטיזם והאם זה שלב באוטיזם? האם הדבר יכול להתגלות בבדיקות גנטיות? הילדה רוקדת תמיד בצורה של סיבוב ועד כ-20 סיבובים בבת אחת מבלי לפול אך אינה רוקדת מצד לצד. יש לציין כי במעקב האיבחונים והבדיקות תמיד נרשם כי יש לילדה יש קשר עין טוב ומתקשרת היטב עם הסביבה. אובחן לה LOW MUSCLE TONE ועל כן אני חוששת כי יש לכך ביטוי לאוטיזם.
בסימפטומים שאת מתארת מתאימים יותר לאיחור התפתחותי כללי. אוטיזם הינה תופעה בעקר של קשר לסביבה ואינו מתאים לתאורך טונוס שרירים נמוך מתאים להמון מצבים שונים, לא רק לתאור הילדה, יכול להיות ילד מבריק ועד הסובל מפיגור עם טונוס נמוך. כדי שהילדה תטופל במכון להתפתחות הילד, שם יראו את התמונה הכוללת וגם ידריכו אותך ויטפלו בה, בנוסף להפניה למסגרת טיפולים-מחנכת מתאימה.
שלום, בזמן האחרון אני סובלת מכאבי גרון כאשר אני מדברת יותר מידי או מדברת יותר בסביבה רועשת. הקול שלי תמיד היה חלש, ואם הייתי צועקת פעם בשנה הייתי ממש מיד חוטפת כאבי גרון מזה. האם יש טיפול שבעזרתו אוכל ללמוד לדבר חזק מבלי להתאמץ? האם זה משהו שכלול בסל הבריאות והאם לכל גיל? בתודה, גליה
כן, תלמדי. קודם תפני לרופא אאג' לודא שאין מחלה ואז תפני לקלינאי תקשורת, כדי ללמןד איך לדבר ולא להתאמץ. הקופה משתתפת בתשלום בתנאים מסויימים, בדקי גם את הביטוח המשלים!
שלום הבן הבכור שלי בן 4 ואומר "י" במקום "ל". לעומתו הילד השני שבן שנה ותשעה חודשים מבטא יפה את האות "ל". האם יש צורך לפנות לקלינאית תקשורת או פשוט לחכות? תודה לבנת
תפני לקראת גיל 4.5 כך שליקרת גיל 5 יוכלו ללמד אותו. את יכולה בינתיים לעודד אותו והמשיך את התפתחות השפה בכל התחומים, לתת לו ללעסו אוכל רגיל, קשה וכו, כדי לעודד את תנועות הלשון והפרדת התנועה בין הלשון ללסת. הקפידי לדבר איתו בכון ולהבין את דבריו.
שלום ! אני מגמגם מגיל 7 כיתה א' בערך (לא מלידה). לפי מה שהוריי סיפרו לי הייתי ילד פטפטן בכיתה , ויום אחד המורה צעקה עליי נורא כך שכנראה נבהלתי ומאותו יום התחלתי לגמגם. הייתי מאז בטיפולים אצל קלינאיות תקשורת , מספר שנים במכון האודיולוגי בבי"ח קפלן בטיפול קבוצתי , ולאחר מכן טופלתי גם במסגרת השירות הצבאי במכון בתל השומר. שטף הדיבור השתפר מעט אך לא באופן משמעותי. בשנים האחרונות הגמגום די החמיר לי ונהיה לי גמגום די קשה עד כדי חוסר יכולת לדבר - גמגום המתבטא בחסימות ארוכות ובאי שטף קשה מאוד. לפני כשנה עברתי טיפול במכון לטיפול בתקשורת אצל הקלינאית ברברה דם - בשיטה חדשה המלמדת את המגמגם לדבר מחדש - "דיבור חופשי" . היה לי קשה לסגל את הדיבור החדש , ומאז הגמגום רק החמיר עוד יותר. כיום אני בן 31 ועדיין סובל מן הבעייה בצורה די קשה . שאלתי היא, האם יש שיטות חדשות כיום שבאמצעותם ניתן לטפל כיום בגמגום?
אין שיטה "חדשה" תוכל לקבל תמיכה ומידע בקבוצה לעזרה עצמית של "אמבי". יש שיטה בטיפול קבצותי בהדסה עין כרם, מוכרת לך? גמגום זה כמו אלרגיה, לא מתגברים אליו, רק לומדים להרפות ולשלוט בדיבור, ובעקר לקבל אותו. בהצלחה!
לגבי הטיפול בהדסה - זהו טיפול דומה לטיפול שכבר עברתי במכון לטיפול בתקשורת C.T.I של הקלינאית ברברה דם לפני כשנה.....בשיטת טיפול זו מלמדים את המגמגם לדבר מחדש - כלומר להתמקד פנימה ולבטא את ההברות באמצעות מיתרי הקול הטיפול הוא כשלושה שבועות, מתקיים בקבוצה , בדיוק כמו בהדסה וזהה לו בתוכנו. מותר לציין שלמרות עלותו הגבוהה, והמוטיבציה הרבה שאיתה הגעתי לקורס הוא כלל לא עזר לי ומאז הגמגום שלי רק הולך ומחמיר ואיני יודע כבר מה לעשות.
בוקר טוב, בתי בת 3 ומדברת שוטף כבר כמעט שנה (וללא הפסקה). היא ילדה אקטיבית מאוד, בריאה. לפני שלושה שבועות החלה לגמגם בצורה מחרידה. היא מתחילה את ההברה הראשונה במילה ונתקעת איתה בין 10 ל - 30 שניות, לאחר מכן ממשיכה במשפט ללא הפסקה כלל. בהתחלה היא התעקשה לסיים את המילה אולם כעת לאחר שהיא נתקעת איתה, היא פשוט מחליפה מילה וממשיכה לדבר. בבית, המשפחה הקרובה (אנחנו ההורים, הסבים והדודים) מתעלמים מהתופעה. אנו לא ממשיכים לה את המילה פשוט נותנים לה להתמודד לבד. עלי לציין שכל התופעה החלה כאשר היא התחילה את השנה בגן. היא אמנם עם אותן הגננות (לא בגן עירייה אלא נעמת) ועם רוב הילדים שהיו איתה בשנה-שנתיים האחרונות. אולם שלוש החברים הקרובים לה ביותר עברו לגן עירייה ואינם איתה השנה. שאלתי את הגגנות בגן בנושא והן אמרו שהדבר נורמלי לגיל זה ושאין לי מה לדאוג. כמו כן, שמעתי על מספר ילדים בגיל הזה שפתאום החלו לגמגם וכמו שזה בא כך זה עבר. שאלתי - האם עלינו פשוט להתעלם מהגמגום או האם כדאי לפנות לגורם מוסמך יותר כמו קלינאית תקשורת ? הנושא מטריד אותנו ונשמח על תשובתך המהירה.
חוסר שטף בדיבור הינה תופעה נורמלית בהתפתחות השפה והדיבור, כמו שהגננת אמרה, הרבה ילדים מתעקבים התחילה המילה או המשפט או חוזרים מספר פעמים על התחלת ההברה, עד שהם מתארגנים ויטודעים מה ואיך להגיד, ולכן זחוסר שטף מופיע רק בילדים אשר שפתם מפותחת (ולא בילדים אשר עדיין מנסים לפתור את תעלומת המשפטים המחוברים) קחי את התןפעה בקלות, רוב הסיכויים שזה יעבור עם המשך התפתחותה, אל תתני לזה משקל ויחד עם זאת אל תתעלמי לגמרי מהתופעה, במידה ומישהו בכוונות טובות ישאל, יציין או הידה עצמא תסב את תסומת לבך לקושי תגידי כן, ככה ילדים קטנים מדברים ותמשיכי לעודד אותה ולתת לה ביטחון.
בוקר טוב ! אני מודה לך על תשובתך המהירה רק שאלה קטנה - מתי עלינו להתחיל לדאוג ? תודה !
שלום הילדה שלי בת 8 , היא ילדה מאוד חכמה ובכיתה היא מצטיינת בהכל אבל יש בעייה אחת שהיא בולעת מילים, היא מדברת מהר ובשקט ולא מבינים אותה, מה עליי לעשות, האם היא צריכה טיפול או שמספיק רק לדבר ולהסביר לה.
היא ילדה נבונה ובודאי מבינה ומודעת לכך שדיבורה אינו ברור מספיק. עדיף לתת לבעל מקצוע - קלינאי תקשורת - לבדק אותה ולשוחח על צורת דיבורה ומובנות ולהחליט ביחד האם יש מקום להתערבות או טיפול. נושא הדיבור המהיר או "דיבור חטוף" מושפע מהבשלות של הדובר להבין שדיבורו אינו ברור ויש לשקיע מאמץ ורצון בדיבור איטי, ברור ומובנה מספיק. האם גם בכתיבה מחסירה מילים? האם חשיבתה מפוזרת ומהירה? אלה שאלות שודא יעלו בשיחה עם הקלינאי. בהצלחה!
הילדים שלי בני שנתיים וחצי והם מדברים יפה מאד, אך משבשים אותיות בסגנון "טופלה טוטריטו" (והבן גם מבליע ל'). אני לא מייחסת לכך חשיבות, וסומכת עליהם שזה יעבור להם (גם אני שיבשתי את אותן אותיות בדיוק, אגב). לאחרונה נראה לי שבגן מישהו מתרגל איתם את הצלילים ה"בעיתיים". זה נראה לי מיותר ואולי אף מזיק. לפני שאני מבררת את הנושא (במטרה להפסיק אותו, כי זה נראה לי יותר מאירוע בודד), הייתי שמחה לדעת מהי הגישה המקצועית, ובעיקר מהן הסיבות שבגללן לא מומלץ ללמד /לתקן ילד (למעט במצב שבו זו כבר מוגדרת כבעיה וישנה הפניה לקלינאי תקשורת). אולי חשוב לציין, שתיקונים בתחביר ושפה, למרות שעקרונית לא מומלץ לתקן, הילדים שלי ממש מחפשים, ולכן אנחנו מתקנים אותם (בצורה נעימה, כמובן). תודה
"תיקונים" כמו שאת מכנה אותם מהווים חלק של האסטרטגיה שעוזרת לילד החקירתו והתפתחותו של השפה, הילד הוא חוקר קטן, צריך לגלות את הכללים ולהשתמש בהם בצורה נכונה כדי לתקשר באופן יעיל ולהביעה את עצמו! ילד מגלה כלל ומנסה אותו, בודק איך עובר ואז מחליט להשתמש באו שנית או לותר ולחפש חוק אחר, ילדים גם עוזרים ומכוונים אחד את השני......... לא בטוח שמבוגר מתקן לילדיך או שזה מפריע להם! לעניינינו, לפי תאורך רצוי שליקרת גיל 4 ובמידה ועדיין ישנם קשיי היגוי, קלינאי תקשורת יבדוק אותם ויעקוב אחר דיבורם, דבר אשר לא מבטיח שיש צורך בהתערבות, אולי רק במעקב ויעוץ. רצוי בהחלט להדגים לילדים שפה רעותה ונכונה ולחזור הצורה נכונה על דיבורם ומשפטיהם, ללא לחץ "לתקן" אלה להדגים, שהרי אתם מקור לחיקוי ולמידה. תהני מילדיך ומנסיונם ללמוד ולהתפתח!
תודה על תשובתך, אבל כנראה לא הבהרתי את עצמי מספיק טוב. השאלה שלי, היא מהו הנזק בללמד/לתרגל עם ילד לבטא צלילים שהוא משבש (שלא ע"י קלינאי תקשורת)?