פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
מנהל פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
פרידה שלום רב רציתי בבקשה לדעת האם ישנם מקומות (באיזור מרכז הארץ) בהם ניתן להשאיל ערכות שונות בתחום השפה והתקשורת (כגון תמונות שונות של lda ועוד)? מדובר במוצרים שיכולים מאד לשמש אותנו כהורים בבית לעבודה עם הילד אך אלה מוצרים יקרים מאד. אם אין אפשרות לשאול (אפילו במחיר סמלי) ערכות או משחקים כאלה האם ישנם מקומות אליהם ניתן להגיע עם הילד ולשחק במקום? אודה לך מאד על תשובה עניינית ואפשר גם לפנות לדואר האלקטרוני בתודה רבה ובברכת שנה טובה וגמר חתימה טובה.
ידוע לי שבמרכז שמע בתל אביב ישנם משחקים ואולי גם ערכות מוכנות ישנם גם מרכזים של מערכת החינוך המיועדים למורים בעקר, אולי הם משאילים חומר גם להורים למה צריך חומרים זרים כשחיי היום-יום שלנו מלאים בכל הדברים האמיתיים? הליכה למכולת או סופר תדגים במציאות ובצורה טבעית את אוצר המילים, ביקור בבת מלאכה יכול להדגים את הפעילויות והיצירה, וכו' כל פעילות המתרחשת בנוכחות הילד יכולה להיות לדגמה לשפה, כל זמן שמקפידים "לנצל" את המצבים הטבעיים של החיים! תשוחחו על כך עם הקלינאי המטפל בילדיכם ודאי תעלו עוד מצבים. ניתן לרכוש ספר של הנן, דרך אגודת קלינאי התקשורת, המדריך אותכם כיצד להתחבר לילד ולהצל כל מצב לפיתוח השפה והתקשורת, מבלי לחפש חומרים מלאכותיים. טל האגודה 9217815-03.
בן אדם שפונים אליו כמה פעמים בשמו וקוראים לו בשמו אינו עונה אף על פי שהוא שומע שקוראים לו האם אז ניתן לומר כי יש איזו בעיה בתקשורת איתו, כלומר יש איזו חסימה של תקשורת בין הקורא לאותו בן אדם ? ואז זו בעיה על רקע נפשי?
יכולות להיות סיבות רבות, ביניהן: חוסר תשומת לב עיסוק בדבר אחר חוסר רצון להגיב ירידה בשמיעה חוסר עניין חוסר ידיעת שמו או בעיה בזהוי המילה או הרבה סיבות נוספות אולי כדאי לשאול את האדם האם הוא יודע מה הבעיה?
אני עובדת במספר מקומות שאינם שייכים לקופ"ח, ונתקלת בשאלה ובעיה: לגבי טיפולי דיבור, אין ספק שאנשים מקבלים החזר כספי עבור מספר מסוים של טיפולים, אך לגבי אבחון דיבור יש אי בהירות. אני מתכוונת בעיקר לקופת חולים כללית, שלמיטב ידיעתי אמורה להחזיר למטופל את מלוא הכסף עבור אבחון דיבור, אך בפועל הם "עושים בעיות" - לעיתים מוחזר החזר חלקי בלבד, לעיתים מחזירים הכל אך רק כנגד טופס 17. רציתי להבין אחת ולתמיד מהו החוק ובאילו מקרים מגיע החזר על אבחון דיבור, וכמה. (בחלק מהמקומות איננו עובדים עם התחייבויות מהקופה, אלא באופן פרטי)
בכל מיקרה צריך להסתכל בסל השרותים של הקופה. חוק בריאות ממלאכתי קובע את הסל המינימלי שמגיע לכל אזרח במדינה ובכל קופה ישנו תפקיד הנקרא: מחלקה לזכויות חברים" שיכול להבהיר את התמונה. אגודת קלינאי התקשורת נמצא בתהליך של הכנת חומר כתוב בעניין זה, אבל עדיין לא יצאה לאור. תוכלי לפנות לאגודה א לכל קופה ולבדר עם הקלינאי האחראי על תחום הטיפול בהפרעות בתקשורת, או לפנות אלי ישירות ואשמח לכוון אותך ולסיע במידע נוסף.
שלום :) בערך בגיל העשרה, כמעט ואבדה לי ה "ר". כמו בסרט ההוא של מונטי פיטון עם הרומאי העילג. האם בעזרת אימון ניתן לשחזר את הצליל ? באופן כללי, אנשים גם תמיד אומרים לי שאני מדבר חלש ולא מובן, וכאשר אני מגביר את קולי, זה נשמע לי בתוך הראש כאילו אני צועק, וזה לא נעים...
כדי לבצע בדיקת שמיעה ולפנות לקלינאי תקשורת, לדעתי הטיפול בגילך לא מכוסה על ידי קופ"ח, יחד עם זאת ישנם קלינאי תקשורת העובדים באופן פרטי, ניתן לקבל שמות דרך האגודה הישראלרת של קלינאי התקשורת 9217815-03 בהצלחה!
שלום, היכן, כיצד ניתן לעשות בדיקת שמיעה (מהימנה) לילד עם הפרעות קשב וריכוז (ADHD).. אני חוששת שהבדיקות שעשה יצאו שגויות בגלל הקושי שלו להיות קשוב בזמן הבדיקה.. תודה
תפני למכון אודיולוגי במרכז רפואי מוכר ובקשי שתי בודקות במהלך הבדיקה, הסבירי מה הקושי ותשמכי על יכולתם המקצועית, במידה והבדיקה לא מהמנה ניתן לבצע בדיקות אוביקטיביות, במהלך שינה.
בני בן 4.5 ויש לו בעיות בהיגוי המילים כך שדיבבורו לא מובן, לפעמים הוא נוטה להשמיט אותיות בתחילת המילים או באמצע וחלק מהאותיות הוא לא הוגה ברור, גם בתיכנון המשפט יש לו בעיה כך שלפעמים הוא לא מצליח לבטא את עצמו, אוצר המילים שהוא משתמש קטן כך שלפעמים הוא נתקע ולא יודע איך להמשיך את המשפט, הוא מטופל אצל קלינאית תקשורת כשנה כאשר חלק מהשעורים הוא לא משתף פעולה ולפעמים קשה לסחוט ממנו תגובה. אני לא רואה התקדמות משמעותית כתוצאה מהטיפול אצל קלינאית תקשורת ושאלתי אליך האם יש תועלת בטיפול? כשבני הגדול קיבל טיפול לתיקון ה-ש' היו מיד תוצאות ואילו פה זה נראה כמו דלי ללא תחתית, מה דעתך על בעייתו וכיצד עלי לנהוג?
ברור שבנך זקוק לטיפול, לפי סיגנון התאור ניראה לי שאת מבינה היטב את קשייו, השאלה למה לדעתך אין התקדמות ושנית למה לא משתף פעולה בטיופל, לאחר שנה של פגישות? לסיבה להעדר התקדמות אני מציע לנהל שיחה עם הקלינאי אשר מכירה אותו, ולשנסות להבין ממנה האם הטיפול איננו מספיק לצרכיו של בנך...... האפשרות השניה זה שאין מספיק שיתוף פעולה על רקע של חוסר קשר בין הקלינאי לבנך, בטיפול חייב להיות קשרי אמון בין המטפל למטופל, יתכן והסיגנון שלה לא מתאים לבנך או כל הסבר אחר. במידה ואינך מוצא סביה בשיחה עם הקלינאי יש מקום לפנות לקלינאי אחר, בעל נסיון, באיזור מגוריך. בנוסף יכול להיות שיש מקום להפניה לאבחון למכון להתפתחות הילד, כדי לאפשר לבצע אבחון מקיף, על כל קשייו וסיגנון למידה, יכול להיות שיש לו קשיי למידה או יכולת יותר עמוקים שמקשים אליו את ההתקדמות, אשמח להמשיך ולסיע לך בהמשך!
ילדתי בת שנה ותשעה חודשים. יש לה אוצר מילים לא קטן, אך אינו מובן כלל- רוב המילים אצלה בנות הברה אחת, והיא משתמשת במעט צלילים (בעיקר ב, פ, ק, ג, מ). היא מבינה היטב מילים והוראות ובסה"כ חמודה ויודעת להבהיר את עצמה. אני שומעת ילדים בני גילה שכבר מדברים במשפטים ברורים. האם היא מאחרת? כדאי להמתין מספר חודשים לפני שקובעים מהו מצבה?
בהחלט להמתין, לכל ילד דגם התפתחות עצמאי. נסי להבין אותה ולעודד אותה לתקשר, זו המטלה הנוכחית. שימי לב האם יש שיפור, יחסי לעצמה, בתקופות של חודשים, שלושה, ואם כן, אז, תני לה זמן. במידהו בגיל מאוחר יותר איננה מובנת לאנשים זרים (סביב גיל שנתים וחצי, שלוש) אז, תתיעצי שוב. תהני ממנה!
לא עניתם לשאלתי. גאיה
שלום רב! הנני מצטרפת לשאלתה של גאיה. בכל אופן, אחזור שנית על שאלתי: בעייתי היא, שמאז ומתמיד יש לי קושי מסויים לזהות קולות בטלפון, גם אם כבר דיברתי עם אותו אדם מספר פעמים - הן בטלפון והן פנים אל פנים. מחוץ לזה שמיעתי תקינה לחלוטין. רופא אא"ג ב"דוקטורס" שהפניתי אליו שאלה זו יעץ לי לפנות לפורום שלכם, ואף העלה השערה שמא מדובר בבעיית זיכרון שמיעתי. ובכן, האמנם ייתכן שזוהי בעיית זיכרון שמיעתי, והאם ניתן לעשות משהו בנידון? הדבר מטריד אותי למדי הן מפני שיש אנשים שנעלבים מכך שאיני מזהה את קולם, והן משום שפרט אלי לא נתקלתי באף אדם עם בעיה דומה. בתודה מראש על תשובתכם! ניקי
פרידה שלום אשמח לקבל דעתך/תגובתך למכתבי מה-11.8 תודה איילה
שלום אבקש מידע על "סינדרום וויליאמס". בתודה מראש, דנה
באיזה אתר אוכל למצוא אינפורמציה על תקשורת תומכת וחליפית ועל קורסים בתחום?
מזה כמה שנים איני יכולה לשיר. אני צרודה, המנעד שלי קצר מאד, והדבר מחבל באיכות החיים שלי. אני בת 40, שרתי בעבר, באופן חובבני בלבד, בהרבה מאד הנאה וכעת - אפילו במקלחת זה בלתי אפשרי. רופא א.א.ג. שבדק אותי מצא שמיתרי הקול תקינים. האם יתכן שזוהי משימה לקלינאי תקשורת. האם תוכלו להעלות השערות באשר לגורם הצרידות? תודה
מתאורך נשמע שיש הצטלקות וחוסר גמישות במיתרים. תוכלי לפנות לקלינאי תקשורת ולהתיעץ, יש מקום לבחון האם את סובלת משינויים פיזיולוגיים אחרים - כמו מטבוליות, הורמונליות או גסטרואנטרולוגיות - אצל הרופא המטפל.
האם מישהו שמע על שיטת טומטיס ויכול לחוות דעה??? המרכז בארץ נמצא בכפר סבא בערך שנה, אם למישהו יש ניסיון אשמח לשמוע (ככל הידוע לי מנהלות אותו קלינאיות תקשורת והוא מטפל בבעיות דיבור הגיה ואפילו דיסלקציה ואוטיזם) תודה
יש לי חברה מהעבודה שהיתה בהשלתמות בלונדון בה הוצגה השיטה. אוכל לברר לך פרטים בנוגע. האם את קלינאית תקשורת?
שלום למאיה ומימי אני מזמין אתכן ליצור קשר ונוכל לשלוח חומר הסבר כמו גם לבקר במרכז. את הפרטים הטכניים ניתן למצוא באתר שלנו בכתובת www.tomatis.co.il בברכה שריד
בני בן 12 ילד רגיל פעיל ומוצלח אבל כל הזמן גם בדיבור וגם בשתיקה הלשון "שואפת" לצאת מהפה.לי זה מאד מפריע לבני זה לא מפריע כלל.פעם הלכנו לטיפול והוא סרב לשתף פעולה בלהתאמן בבית.מה עושים, האם יש ספר שבו אפשר לקרוא על צורת הטיפול בבעיה?
לצערי אין ספר מיוחד לנושא. במידה והוא ישנה את דעתו או יהיה מעוניין בטיפול אורטודנטי (אם צריך) אז, לפי הרצון והמודעות אפשר יהיה לטפל באו. בינתיים וכמו בכל דבר בחיים, כל זמן שהוא לא מודע ומעוניין בשינוי אי אפשר לגרום לשינוי. במידה ויהיה מעוניין תוכלי להגיע לקלינאי תקשורת דרך קופ"ח וא האגודה הישראלית של קלינאי התקשורת, 9217815-03.
האם יש ספר כללי על הנושא הכללי
שלום רב, אחייני בן שלוש ושלושה חודשים, אינו מצליח לדבר נכון, הברות הוא מוציא אך ללא משמעות לעיתים יש דמיון פה ושם למילה אך גם אז מדובר באותיות מסוקלות כלומר במקום בייגלה - גייבלה, האים זו תופעה שתעבור או שמא נחוץ כבר טיפול ובמה מדובר?
בגיל כזה מדובר כבר באיחור פונולוגי, כלומר- הילד צריך לדבר באופן ברור פרט לשיבושים עקביים מסוימים של הגאים. מומלץ מאוד לפנות עם הילד לאבחון של קלינאית תקשורת, ואף לבצע בדיקת שמיעה לשלול בעיה מסוג כזה. בהצלחה.
שלום רב ! יש לי ילד קטן כבן שנתיים וחודש, בעקבות תלונות של הגננת על בעיות מסוימות במעון בו הוא נימצא, הופננו לרופא להתפתחות הילד,אשר לא מצא מימצא כלשהו(קצת איחור בהתפתחות השפה),יש לציין שהילד סבל מדלקות חוזרות ונישנות באוזניים,ועבר ניתוח כפתורים.כמו כן הילד נמצא בטיפול פסיכולוגי לצורך הבחנה, לפני כמה ימים הינו עם הילד אצל ניאורולוג אשר מצא אצל הילד בעיות שפה וויסות(DND),ואמר שהילד צריך טיפול אינטנסיבי עם קלינאית תקשורת ותרפיה. 1.מהי בעית הויסות(DND),ואיך מטפלים בה ? 2. כיום הילד אומר מספר מילים,וגם כמה משפטים: א. כמה זמן עד אשר הילד יתחיל לדבר כמו כל בני גילו ? ב. האם בכלל בגילו זה בסדר כמות המילים בה או מבטא את עצמו ? אודה על תשובתכם ! אילן
ןלאילן כתב/ה: > > שלום רב ! > יש לי ילד קטן כבן שנתיים וחודש, בעקבות תלונות של הגננת על בעיות > מסוימות במעון בו הוא נימצא, הופננו לרופא להתפתחות הילד,אשר לא > מצא מימצא כלשהו(קצת איחור בהתפתחות השפה),יש לציין שהילד סבל > מדלקות חוזרות ונישנות באוזניים,ועבר ניתוח כפתורים.כמו כן הילד > נמצא בטיפול פסיכולוגי לצורך הבחנה, לפני כמה ימים הינו עם הילד > אצל ניאורולוג אשר מצא אצל הילד בעיות שפה וויסות(DND),ואמר שהילד > צריך טיפול אינטנסיבי עם קלינאית תקשורת ותרפיה. > 1.מהי בעית הויסות(DND),ואיך מטפלים בה ? > 2. כיום הילד אומר מספר מילים,וגם כמה משפטים: > א. כמה זמן עד אשר הילד יתחיל לדבר כמו כל בני גילו ? > ב. האם בכלל בגילו זה בסדר כמות המילים בה או מבטא את עצמו ? > > אודה על תשובתכם ! > אילן
מצטערת על העקוב בתשובה, ובכן, אם ילדך נבדק על ידי רופא בהתפתחות הילד אשר לא מצא ממצא והנאורולוג קבע אבחנה אחרת, כדי לבקש מרופא הילדים לרכז את הידוע ולהמליץ על המשך המהלכים. ודאי שאם הוא באבחון פסיכולוגי רצוי גם להעביר מידע זה לרופאו של הילד לפי תאורך הילד מתקדם ולומד ומשתמש בשפה, אך בכל זאת אין מניע מלפנות לקלינאי תקשורת לאבחון ולקבל המלצות להמשך או לפחות הדרכה לעידוד השפה בבית. באשר לעתיד, תלוי באבחונים ואין לי יכולת לנבא מה יהיה........ אינני מבינה מה כוונתך באבחנה DND תבדוק היטב מה הכוונה ומה האותיות האלה מיצגות. אשמח להמשיך ולהשיב על שאלותיך. בהצלחה!
עשינו גשר קוביות לבת שלי שהיא בת 12, אך עדיין יש לה בעיית לסת, במקום שבמצב נורמלי הלסת העליונה תיסגר על התחתונה, זה בדיוק להיפך, כשהפה סגור, הלסת התחתונה בולטת החוצה...מה אפשר לעשות והאם יש תרגילי דיבור או טיפול בנושא זה?
מיקי שלום, מומלץ שתתיעץ עם האורטודנט המטפל בבת, ברר אתו האם להערכתו קיימת אצל הבת דחיפת לשון באכילה, בליעה ודיבור, ובכל מקרה-לא יזיק אבחון אצל קלינאית תקשורת ובמידת הצורך -טיפול תוך קשר עם האורטודנט. בברכה- אורלי
האם את יכולה להפנות אותי לקלינאי/ת תקשורת טוב/ה בחיפה? תודה.
במידה ויש בעיה במבנה הפה, כפי שמתואר אין מקום לטיפול תפקודי וקלינאי תקשורת לא תוכל לשנות הרבה, אולי לבדוק האם ישנם דרכי דיבור שיהיו יותר קלים או נחים, בכל מקרה, על פי המתואר כאן יש מקום לבירור אצל אורטודנט ולא אצל קלינאי תקשורת. במידה ויש בעיה תפקודית אז יש מקום לפניה לקלינאי. ניתן לפנות לאגודת קלינאי התקשורת בטל- 9217815.
אני מבקש לקבל תשובה. אני מודה, משה
מה השאלה?
האם זה בסדר" להשאיר ילדה בת 9 עכשיו בזמן החופש שההורים עובדים לבד בבית עם ילד בן 3 מה זה בסדר? ז"א אם מבחינה נפשית או מוסרית
תלוי בילד, בילד הגדול וכדי לברר האם יש חוק בעניין. במזל החופשה הסתיימה והשאלה לא אקטואלית!
מחבר: איילה תאריך: 11-08-2001 16:32 פרידה שלום, בהמשך לשיחתנו מ22.7.01 , פניתי למכון ההתפתחות לילד ולאחר שהם קיבלו את כל הפרטים על עמית - חוו"ד מהקלינאית תקשורת, הפניה מרופא הילדים, המלצה מרופא א.א.ג ושאלון הכרות מההורים, הם ראו לנכון - ל א - להזמין את עמית לאיבחון כי אין צורך, הטיפול שהוא מקבל נכון ואין בעיות נלוות כך שאין צורך "לשגע" את הילד. האם זה תקין לקבוע כך איבחון ללא בדיקת הילד? והאם אני יכולה להיות בטוחה על סמך דעתם שאין בעיה מיוחדת שגורמת לו איחור בדיבור וזה רק ענין של זמן שגיל הדיבור ידביק את הגיל הכרונולוגי? אם כעת שוללים בעיה מיוחדת כמו דיספרקציה(שבמכון מסויים טענו כך בניגוד לקלינאית של עמית ושל המכון להתפתחות הילד), באיזה שלב אני כן צריכה לדאוג אם עמית אינו "מדביק " את הפער? תודה , איילה.
איילה שלום, יש לי ילד בן 4 וחצי עם סיפור מאוד דומה, הן מבחינת תחילת הטיפול והן מבחינת היכולות היום. יש לי קלינאית מעולה וברגע מסויים הסתבר שצריך גם פזיוטרפיה ואחר כך ריפוי בעיסוק (בהתחלה ממש לא הבנתי מה הקשר..........) אם תרצי פרטים נוספים את מוזמנת לכתוב לי לאי מייל ואשמח לעזור מרב
מרב שלום, תודה על תגובתך, מה הקשר באמת? ריפוי בעיסוק לילד מאוד רגוע? אודה לך מאוד לתשובתך איילה.
הטיפול בילד צריך להיות כוללני, ויש הבטים של דיבור שמטופלים על ידי התיחסות לתפקוד בעוד תחומים, מלבד הדיבור. ריפוי בעיסוק לילד עם בעיות בקואורדינציה או פעילות מוטורית עדינה ופיזיוטרפיה לילד עם קשיי יציבות או מוטוריקה גסה, ללא התיחסות רק לתנועתיות יתר וכו'. באשר לבנך, אם יש קלינאית בתמונה זכותך וחובתה למסור לך מידע מספיק כדי שתרגישי שאת נותנת לבנך את הטיפול הטוב. תוכלי לפנות אליה ולדרוש ממנה הסבר על מצבו של בנך. יש לך זכות לפנות לקלינאית התקשורת האחראית על כלל הטיפול הזה בקופ"ח בה הינך מבוטחת וגם לקבל דעה נוספת דרכם, וזה בהמשך לכך שבמכון להתפ' הילד סירבו לקבלו לאבחון, מוזר מאד?????? תוכלי גם לפנות למשרד הבריאות, למחלקה לאם וילד בירושלים ולהתיעץ שם עם קלינאית התקשורת הראשית של המשרד ושל התפתחות הילד. אשמח לכוון אותך בהמשך.
שלום לך פרידה בני מאובחן כ pdd בן 3 אינו מדבר למעט מילים ספורות נימצא בגן תיקשורת. בקרוב יקבל טיפולים ע"י קלינאית תיקשורת בריפוי בדיבור במיסגרת הגן. כידוע לך יש בעיה במס' הקטן יחסית של העוסקים במיקצוע זה . שאלת בקשה לי אליך קלנאי\ת תיקשורת מעולה באיזור מגורי - איזור מודיעין. כמה שעות שבועיות לדעתך זקוק הילד בשלב זה כדי להישתלב בעתיד בבית הספר?
שלום . בן 23 ולמרות שאני נראה די צעיר לגילי..( ואם זה אין לי בעיה ) הקול שלי הוא קול ממש של ילד. משהו כמו בן 16 אם לא פחות. שאני עונה בטלפון ..אז יש אנשים שחושבים שזה בחורה בכלל. השאלה היא : אם ניתן לטפל בזה בלי ניתוח או משהו יותר מדי מסובך. אם כן. אשמח לדעת מה ניתן לעשות. תודה.
כדאי שתפנה לאבחון קול אצל קלינאית תקשורת.
הטיפול, במידה ואין בעיה אחרת (כמו גדילה מאוחרת וכו') הינו יחסית פשוט וקצר. מלמדים אותך איך "לאחוז" בשרירי הגרון כדי להתאים ולהחזיק בטון דיבור הולם. פנה לקלינאי תקשורת אשר ידריך אותך, יטפל ויפנה אותך לאיבחון וטיפול, לפי הצורך. ניתן להשיג קלינאי דרך קופ"ח או באופן פרטי, לאגדת קלינאי התקשורת 9217815-03. בהצלחה!
שלום רב ברצוני לדעת עם מי אפשר להתייעץ ובמקרה הצורך אף לטפל בהפרעה בהבעה בע"פ הכוונה: אדם חכם מאד אקדמאי ששומע מהסביבה (אשתו חברים הבוס בעבודה) כל יום שקשה להבין למה הוא מתכוון, אדם בעל רעיונות שמתקשה להביע עצמו בצורה ברורה ולפעמים השיחה איתו הופכת לסיוט כי תמיד צריך לברר למה הוא מתכוון הוא חושב ומביע רק חלק מהמחשבה כאילו האדם איתו הוא מדבר קורא מחשבות תודה
קוראים לזה "דיבור אסוסיאטיבי, על פי תאורך ובמידה והאיש איננו מודע או מעוניין, אי אפשר להתערב.
שלום לקלינאית, אבי טרכאוסטומי ובעקבות כך יש לו קשיי דיבור. הפתח שנעשה לו בגרון לשם הנשמה נעשה גם במקום לא מקובל. רופא אף אוזן גרון אומר שהפתח נעשה גבוה יותר מהמקום המקובל שצריך להיות נמוך יותר בצוואר. האם הוא זקוק לשיקום בדיבור וכיצד אפשר לעזור לו? מודה מראש, משה
עבור קלינאי התקשורת, אני מבקש לקבל תשובה לשאלתי הנ"ל. מודה מראש, משה
משה שלום, בקש מרופא אא"ג הפניה לאבחון ע"י קלינאית תקשורת, ומכתב ממנו לגבי תפקוד מיתרי הקול.בעייתו של אביך אינה ברורה לי. האם צרוד, או אינו מסוגל כלל להפיק קול? במידה ויקבל הפניה-תוכל לפנות לאיבחון במסגרת הקופה אליה אביך שייך,או לברר באגודה הישראלית של קלינאי תקשורת, שם של קלינאי תקשורת באיזור המגורים.בברכה והצלחה-אורלי.
שלום רב! רציתי להציג בעייה שמציקה לי מאד אצל חברתי. לחברתי (בת ה 21) יש דיבור לא ברור, לא גמגום. הוא אינו ברור משום שהיא בולעת מילים, לא הוגה כל מילה עד סופה ולעיתים לא מסיימת את כל ההגייה של המילה. שמתי לב שאותה בעייה מתרחשת אצל אימא שלה... רציתי לדעת מה אפשר לעשות לשיפור מצבה (בגילה המופלג של 21 שנים...). אם ניתן לעשות משהו, אשמח אם תפרטי את הטיפול המדוייק. הסיבה לכך היא שחברתי טוענת שאינה צריכה לעשות מאמצים מיוחדים לשיפור מצבה ולכן פירוט של מה שהיא צריכה לעשות יעזור לי לשכנע אותה לעשות משהו בנדון. אני מודה לך מראש על תשובתך ואני מאחל לכולם סופ"ש מצויין ושיחות ארוכות וברורות... ליאור
דיבור חטוף ולא מובן הוא בעיה בשטף הדיבור, בדומה לגמגום, למרות שיש הבדלים בין שתי תופעות אלו. כדי לטפל בבעיה כזו, שהיא בהחלט בעיה לאדם וגם לשותפיו שיחה, נחוצה מוטיבציה מצד האדם המטופל ורצון אמיתי, מפני ששינוי והאטת הדיבור הוא דבר קשה ללימוד ודורש תרגול . לא אפרט כאן את אופן הטיפול המדויק, אך הסבירי לחברתך שאם היא מעוניינת לתקשר עם אנשים ללא הפרעות, עליה להחליט בכנות שהיא מוכנה לנסות טיפול. והשלב הבא- לאבחון אצל קלינאית תקשורת ובהמשך לטיפול מקצועי.
אם חברתך לא מעוניינת בטיפול יש מעט שאת יכול לעשות, כי לרוב אתה מתאר בעיה שלא ניתנת לשינוי משמעותי. תחליט אם היא מתאימה לך כך ואם לא, חפש לך חברה אחרת.......... במידה והיא מעוניינת בטיפול אני מצטרפת לדעתה של מאיה...... בהצלחה!
בסה"ר דרושים מתנדבים. סה"ר (סיוע והקשבה ברשת) הינו פרויקט אינטרנטי חינמי שייעודו להגיש עזרה נפשית דרך האינטרנט לאנשים שנמצאים במשבר או עוברים תקופה קשה בחייהם ואף מהרהרים בהתאבדות. המתנדבים שלנו נבחרים על פי יכולת לתת אוזן קשבת לאדם אחר בצרה, השכלה ו/או ניסיון הקשורים לעזרה לזולת ושליטה בכלי התקשורת האינטרנטית. ההתנדבות נעשית מהבית. ההכשרה הקרובה שלנו נפתחת ב- 11 לאוקטובר ומועברת על ידי אנשי מקצוע ומומחים מהמובילים בארץ בתחומם. למי שמעוניין להצטרף לצוות שלנו, מוזמן לבקר באתר ולהכיר אותנו מקרוב. בברכה, צוות סהר אתר סהר http://www.sahar.org.il/ טופס הרשמה למתנדבים http://www.sahar.org.il/volunteer.asp
בהצלחה!
שלום רב, שמחתי לגלות פורום זה ואודה למענה לשאלה המעניינת אותי מזה זמן - כיצד בוחנים התאמת אוצר המילים של ילד לגיל? כיצד נעשית הקביעה "אוצר מילים אינו מתאים לגיל" ולהיפך "אוצר מילים מתאים לגיל". הבן שלי בן חמש כמעט - עם איחור בהתפחות הדיבור ועם התקדמות טובה מאד בטיפול של קלינאית תקשורת מזה למעלה משנתיים (ועם עוד הרבה מאד פעילויות אחרות ריפוי בעיסוק, פיזיוטרפיה, שחייה וכו' ). השאלה היא כיצד יודעים האם אוצר המילים מתאים לגיל? הקלינאית אמרה לי בשעתו, כאשר ערכה לו אבחון לאחרונה בסדרה של מבחנים (המתאימים בעיקרם לגן חובה) כי בגיל 4 וחצי היה בערך בגיל שפתי של ילד בן ארבע) רופאה נוירלוגית שבדקה אותו חד פעמית (בדיקה כללית שערכה כשעה וחצי כולל שיחה עם ההורים כשעה וכחצי שעה בדיקת הילד עצמו) - קבעה שאוצר המילים אינו מתאים לגיל. האם יש סדר מסויים בתחום זה? האם ישנם מבחנים ספציפיים בהם אפשר לעיין? כיצד קובעת קלינאית התאמה לגיל? אודה על תשובה עניינית ואם אפשר גם על הפנייה למקורות מתאימים. בברכה ותודה - שירי
אין עדיין לצערי מבחנים מתוקננים לשפה העברית, אנו נעזרים במבחנים אשר הותאמו אבל אינם עומדים בקריטריונים מדעיים. קלינאים מנוסים יותר או פחות בקטגוריות וסוגי משפטים ומושגים שילדים אמורים להשתמש בהם, על פי גיל, אבל קשה ולמעשה הקלים שלנו לא ממש מאפרשים לקבוע איחור שפתי של חצי שנה בדיוק בגיל זה, מה כן, שבגיל זה ישנם הבדלים גדולים לפי רמות השכלה ופעילות של ההורים ןסביבת הילד (ילדי כפר מתמצאים במושגים מעט שונים מילדי עיר, וכו') ההתרשמות הכללית של אנשי מקצוע שונים, ההתקדמות של הילד והשימוש שהוא עושה במושגים נותנים תמונה של התפקוד, במיוחד בהשווא לילדים באותה סביבה חינוכית, כמו בגן הילדים וכו'. תפני שוב לקלינאי שמטפלת בבנך ובקשי ממנה להבהיר את שאלותיך, אני בטוחה שתשמח לעשות זאת. בהצלחה!
רק לאחר שנה מאז נישאתי לבעלי גיליתי שלפעמים הוא מגמגם. אני חושבת שתופעה זו היתה קיימת תמיד ואולי בגלל שאהבתי אותו לא ראיתי זאת והוא טוען שהוא התחיל לגמגם בגללי, כי הורדתי לו את הביטחון העצמי וכו' האם הגיוני שהוא צודק?ומה ניתן לעשות כדי לפתור את הבעיה, אם בכלל ? יש לי הרגשה שזה הולך ומחריף... ואני לא מסוגלת לשתוק ולא להגיב על כך.
כאן: http://www.blabla4u.com/gimgum
חזרתי מחופשה ומצאתי את פניתך לפורום. גמגום יכולך לגבור על רקע לחץ סביבתי וריגשי. יכול להיות שקורה משהו ביניהם והוא מתבטא בקשיי דיבור ורגישות לנושא, הצעתי שתפנו ליעוץ משפחתי או זוגי כדי לברר האם הגמגום הינו סימפטום לדבר אחר והאם יש משהו במערכת התקשורת שביניהם אשר מתבטא ברגישות לצורת דיבור...... בהצלחה!
ברצוני לדעת האם ניתן להמליץ לי על מומחה בארץ, לטיפול בבעיה של אף סתום ודיבור מאנף, אציין כי בעבר עברתי ניתוח להסרת קונכה. ר.
מרבית קלינאי נתקשורת יכולים לבדוק וליעץ. רופא אאג יכול לתת מידע, חיוני, כדי לדעת האם יש בעיה מבנית או תפקודית של החך הרך. ניתוח קונכיה בלבד לא מלווה לרוב בשינוי בגוון הקול, כמתואר. האם יש בריחה של נוזלים באף במהלך שתיה? ישנם מחלקות אאג אשר רכשו מכשיר המסייע למדוד את כמות האויר באף ויכולים לתת מדד אוביקטיבי של בריחת אויר באף. תוכל במקביל לפנות לפורום אאג', לדר' בנדט.
שלום, אני בן 21 ויש לי בעיית גמגום קלה. אני מתחיל לגמגם מעט במהלך שיחה. יש לציין שלא מדובר על גמגום במצבי לחץ אלא כאשר אני מדבר באופן יומיומי עם מכרים. אף פעם לא גמגמתי בעבר ולא היה אצלי שינוי כלשהו בחיי שאני יכול לקבוע שהגמגום נובע ממנו. יש לך מושג איך תופעה כזאת קורית פתאום? תודה.
אין לי מושג, יכול להיות שתמיד דיברת כך, ופתאום שמת לב? יכול גם להיות שהינך מדבר צהר מדי ולא מדובר בגימגום אלה החוסר שטף. בכל מוקרה, הדיבור של כולנו רבוי תקלות ואין אנו נותנים להם משקל או חשיבות, ולדעתי כדי לך לדעת שתקלות וחוסר שטף בדיבור הם תופעות רגילות.
לאלמוני שלום, אם אכן התחלת לגמגם פתאום בגיל 21 , דבר שלא היה לך קודם, אני חושב שמדובר אולי בבעיה נוירולוגית ולא בהפרעת תקשורת, ולכן עצתי לך שתפנה את שאלתך לד"ר רון דבי הנוירולוג באתר הזה, בברכה, דוד
היתכן לשיתוק מוחין יש השפעה על יכולת הדיבור?. מדובר על ילד בן 20 חודש שטרם מדבר וסובל משיתוק מוחין
בהחלט כן!!!! פנה לטיפול על ידי אותה יחידה שאיבחנה אותו, או למכון להתפתחות הילד בקופ"ח. טיפול מוקדם יכול לקל על הפערים הנובעים מהבעיה הבסיסית. בהצלחה!
קורה לי הרבה פעמים שאני נמצא בחברת אנשים מסוימים שדברים שאני אומר יוצאים כל כך שונים ממה שהתכוונתי להגיד באותו רגע. אני בן 28 , יכול להיות שאחת הסיבות לכך היא שאני לא אוהב את הקול שלי , מה עושים כנגד זה ?
יכול להיות, וגם יכול להיות שאינך חושב ומתכנן מה שברצונל לאמור לפני שאתה מתחיל לדבר. בעיות קול ניתנות לטיפול אצל קלינאי תקשורת, פנה תחילה לרופא אאג' לוודא שאין דבר אנטומי והינך בריא, ותוכל לקבל טיפול. בהצלחה!
שלום בני (בן שלוש)אובחן כילד עם דיספרקסיה הייתי רוצה הסבר ל: מה זה איך הטיפול איפו אפשר לקרוא חומר על זה או ממומחים בארץ שמטפלים בבעיה תודה רבה
דיספרקסיה מתאר קושי בביצוע פעולות מתוכננות. בדיבור מתבטא בקושי לתכנן ולבצע את הפעולות הנדרשות לשם הגאית הגאי הדיבור בצורה ברורה ומובנת. הילד הסובל מדיספרקסיה מציג קשיי דיבור, לא תמיד עקביים, וקושי במובנות של דיבורו. יש מקום לטיפול אינטנסיבי והמשך העבודה בבית. בד"כ אין קשיי אכילה או לעיסה או פעולות אוטומטיות אחרות. מרבית קלינאי התקשורת מטפלים בדיבור מכירים היטב את התופעה. ניתן לקרוא על זה בספרות העוסקת בנאורולוגיה ונאורוהתפתחות.
שלום רב שמי דניאל, ואני נער מגמגם. לעיתים אני מרגיש, שיותר מאשר הגמגום זו בעיה פסיכולוגית, התלויה בבטחון עצמי ובתחושה כללית בזמן השיחה, הגמגום הוא בעיה פיסיולוגית הקשורה במבנה רגיש של מערכת הדיבור, שמבנה זה "מורגש" בשעת לחץ ומתח. מאוד הייתי מעוניין לשמוע את דעתך ובאמת מדעית זה נכון. בברכה דניאל
מקובל לחשוב על גימגום כנטיה אישית, כמו רגישות מסויימת. היום ישנם מחקרים החוקרים את הגנטיקה של הגימגום ועדיין לא בודדו גן, אל אף שידוע שגימגום "רץ" במשפחות. אם יש את הנטיה לגמגם אז גורמים פנימיים וחיצוניים "מעודדים" את התופעה והיא אכן מופיעה באופן בולט במצבים מסויימים ולא באחרים (כמו מצבי לחץ פנימי או חיצוני לאדם) ישנם גורמים נוספים אשר מחמירים ומשמרים את התופעות והכל מסתבך כשהעולם הריגשי של האדם המגמגם מעורב )כמו בכל דבר בחיים!) וברור שישנם יחסי גומלין בין הגימגום והרגשות שממנו הוא נגרם או הנובעים ממנו, עד כדי כך שלפעמים קשה להפריד ביניהם (כמו מה בה קודם, הביצה או התרנגולת?) בכל מיקרה, בכל טיפול ישנה התיחסות לאדם בשלמותו ולא האם יש גורם פסיכולוגי זה או אחר. בטיפול יש מודעות ושת"פ בין אנשי המקצוע השונים וכך המדע והטייפול מתקדמים! לעייונך!
שלום לך פרידה. בני , ברק בן 15 , אובחן כ-adhd בהיותו צעיר ביותר. בנוסף לכך , או כפועל יוצא של הבעייה - דיבורו מסורבל ביותר ולא ברור, האנשים מבינים אותו ומפענחים מה שהוא אומר , אך כשהוא מדבר מהר קשה להבין בכלל. ברק טופל רבות על-ידי קלינאית תקשורת ביחידה לגדילה והתפתחות בבי"ח "העמק" ,בגן הטיפולי בחיפה ובבית הספר עד לגיל 10 בערך בשלב זה טענה הקלינאית כי ממילא אין שיפור ואין טעם להמשיך בטיפול. אני תוהה היום אם בכל זאת ניתן לעשות משהו כדי לשפר את דיבורו כאדם בוגר? אשמח לשמוע תשובתך בברכה מירה
השאלה העקרית היא מה מידת המודעות והדאגה שלו לעניין? האם מפריעה לו והאם יש לו מוטיבציה לשינוי? בכמה הוא התבגר? וכו'. מוטיבציה משחקת מקום חשוב בעניין ולפעמים אנשים בוגרים עם "דיבור חטוף" לומדים לשלוט מספיק כדי לדעת מ הלעשות במצב נתון, כשחשוב להם שיבינו אותם, כמן בראיון עבודה, מתן הסבר או הרצאה או מצב דומה. עדיין לא מדי מאוחר במידה והוא מעוניין ולא על פי מה שלך מפריעה.
לפרידה שלום ותודה על התשובה המהירה התשובה שלך גרמה לבני ולי לשוחח על הנושא להפתעתי הוא טען כי הדיבור הלקוי לא ממש מפריע לו. השאלה על כן היא יותר מורכבת ולדעתי צריך להפנותה לכתובת אחרת. מהי רמת המודעות שלו לגבי עצמו ואיך האחרים "תופשים" אותו. בכל אופן, יצאתי נשכרת מתשובתך ותודה לך.
שלום, חזרתי לדווח איך הולך עם בליעת הכדורים. מה שאמרת על הטיית הראש קדימה עובד טוב מאוד, בימים האחרונים זה נעשה יותר קל. לכן לא נראה לי שאני אקנה את המכשיר לריסוק הכדורים אבל טוב שאני יודעת שיש משהו כזה. בקשר להחלפת הכדורים - אכן קיבלתי מרשם חכדור דומה אבל הם כמעט אותו דבר מבלחינת הגודל. נראה לי שזה בגלל הויטמינים שבכדור (כדורי ויטמינים הם תמיד גדולים). אבל ברגע שאני חותכת את הכדור באמצע זה פחות בעייתי. תודה על העצות :-) אביטל
שלום דודה שלי בת 3.5 היא פעילה מאוד. שרה. רוקדת .ומאוד מסודרת יש רק בעיה אחת היא מדברת לא ברור . היא בטיפול אצל קלינאית תיקשורת זמן מה . מה הסיבה שקרה לה דבר כזה? מה דרכי טיפול לסוגיה זו ? והאם תוכלו להמליץ לנו על רופא בכיר במסגרת פרטית או במסגרת קופת החולים לפתרון הבעיה ! תודה יאיר
רופא יכול העריך את התפתחותה ולטפל במחלה, אך לא "לפתור את הבעיה". ניתן לפנות למכון להתפתחות הילד, בבקשה תעיין בתשובתי לאילה, מלפני יומיים ותראה כמה גדול דמיון הפניה והתשובה המתאימה. בהצלחה!
שלום רב יש לי בן בן שש ושבעה חודשים. הוא בדיבור מבלבל לחלוטין בין האותיות ס ל-ש וכמובן כך גם בכתיבה. נישללה הפרעה בשמיעה. מה עושים?
להתחיל בטיפול בדיבור באופן מיידי! דרך קופ"ח או באופן פרטי: טל של אדוגה הישראלית של קלינאי התקשורת למציאת קלינאי באיזור מגוריך: 9217815-03
אני אמורה לבצע ניתוח כריתת ציסטה במיתר הקול וכנראה ימליצו לי על קורס היגוי כיצד מתנהל הקורס? היכן הוא מתבצע? ואיך יכול הדבר למנוע יבלות או פוליפים במיתרי הקול? האם דיבור בקול רם הוא הגורם? או התאמצות תוך כדי דיבור ? תודה
את תשולבי בטיפול בקול, לא היגוי. לאחר הבראה של המיתר תופני לקלינאי תקשורת במסגרת קופת חולים לקבלת הדרכה בשימוש נכון באברי הקול והדיבור, כך שלא תגרמי נזק למיתרי הקול ותנצלי בדרך הנכונה את היכולת לדבר ללא מאמץ. כשהגורם לפגיעה במיתרים הינו שימוש לא נכון של הקול, הטיפול מחייב ללמוד איך לדבר ללא מאמץ. הצלחת הטיפול קשורה כמובן לאיחות הטיפול ובעקר למוטיבציה, תירגול והיכולת שלך לייסם את הנלמד ורכוש לעצמך הרגלי דיבור נכונים, כל הזמן. בהצלחה!
מחבר: אילה תאריך: 12-07-2001 23:07 פרידה שלום, אנחנו הורים לשני ילדים הבכור , עמית בן 4.4 שנים ואיתמר בן 1.9 שנה. הבעיה שלנו היא עם עמית, הוא מאחר בדיבור, אנחנו מטפלים בזה כבר מגיל שנתיים. הטיפול מתחיל מבדיקת שמיעה שלא היתה תקינה ובעקבותיה ניקוז הנוזלים שהפריעו לשמיעה, מאז לאחר מספר בדיקות שמיעה גם בשינה לא היתה בעיה בשמיעה, היום לאחר בדיקה אצל הרופא נראתה ירידה קלה בשמיעה. מאוחר יותר מגיל שנתיים בערך בגיל 3, התחלנו בטיפול אצל קלינאית תקשורת וזה לאחר בדיקה אצל נאורולוג שאישר המשך טיפול אצל קלינאית תקשורת, ההתקדמות היא מאוד איטית.רק לאחרונה חלה התקדמות - משפטים ארוכים אך עדיים לא ברורים. בבדיקת שמיעה היום נראתה ירידה קלה בשמיעה אך גם באיבחון נאמר לנו שיש לעמית מחסום במוח המונע ממנו לבטא את מה שהוא שומע או חושב. אך מכיון שיש מילים שבתרגול הוא אומר נכון הקלינאית תקשורת שלו שללה את זה (הקלינאית צעירה אולי אינה מנוסה). עמית הוא ילד בעל רמת ריכוז גבוהה מאוד, יכולת הבנה מהירה, ילד רגוע , שלו ועדין. אנו מאוד מודאגים בשל העובדה שעוד 1.6 שנה הוא נכנס לבית הספר. לעומתו איתמר, אחיו, אינו מראה שום בעיה בדיבור ונראה שבקרוב מאוד ידבר ברמה טובה יותר מעמית. לייעוצך/ הפנייתך לגורמים מומחים יותר. אודה מאוד אילה.
אם בנכם נבדק במכון להתפתחות הילד, תוכלו תמיד לבקש בדיקה ויעוץ אצל קלינאי נוסף. כשמתיחסים להתפתחות השפה יש לקחת בחשבון את החלק של המוח (איכסון ושליפה של מילים, תיכנון של משפטים, שמירה על כללי התחביר והכוונה לתקשר וכו'), בנוסף יש חלק של המעבר אל אברי הדיבור והיכולת לתכנן את תנועות הדיבור, פעילות שדורשת מוטוריקה עדינה ייחודית לדיבור (מה שמאפשר להבין את הדיבור) פעילות זו קשורה או מתורגלת באופן חלקי במהלך האכילה, אין בדבריך התיחסות לאכילה ותנועתיות הפה. אינני מבינה מה שאלתך, האם את חושבת שבנך יכול להתקדם יותר מהר, האם אין כלל התקדמות או האם לדעתך הוא אינו מתקדם כלל ואת מחפשת פתרון חלופי לתקשורת? תבררי מה כוונתך, מלבד השאלה לגבי בית הספר...... לידיעתך, ישנם מסגרות של חינוך, בהם יש "גן שפתי" לילדים אשר מציגים קשיי שפה ודיבור. הגן הזה נותן טיפול כוללני ואינטנסיבי לילדים אשר מתגלים כמציגים איחור התפתחותי ברכישת שפה והם זכאים לטיפול על חשבון משרד החינוך, תחת חוק החינוך המיוחד. הכוונה להתערב בגיל מוקדם ולא להמתין לכניסה לביה"ס כדי לעזור לילד. תבררי מה ניתן במסגרת השרותים באיזור מגוריך, פני למפקח על החינוך המיוחד ותבקי לשקול את הכללתו של בנך במיסגרת שפתית טינטנסיבית. מסגרת זו מיועדת לילדים עם יכולת לשמידה אשר ניתן לסייע להם כדי ישיכנסו למסגרת למידה "רגילה". אשמח להמשיך ולשמוע ממך על המשך הטיפול.
פרידה שלום, ראשית תודה רבה, עמית עדיין לא נבדק במכון התפתחות הילד, נבדק אצל נאורולוג לילדים שלא ראה לנכון להפנות אותו למכון התפתחות הילד אלא להמשך טיפול אצל קלינאית התקשורת, אך מכיון שעמית מתקדם אך מתקדם מאוד לאט אני רואה לנכון לפנות כבר למכון זה. עמית החל לדבר בגיל 3 ורק מספר רב של חודשים אחר כך הדיבור, ההיגוי מתחיל להשתפר, לקח לי שבועות אולי חודשים ללמד את עמית לומר פיפי ולא דידי לעומת זאת, כעת הצלחתי תוך מספר ימים ללמד את עמית להחליף את ה"ק" במקום ה"ת" ולתקן את זה במיליםת, בנסוף עמית החל לבנות משפטים, אך לא מקושרים טוב. במכון אחד נאמר לנו שיש לו דיספרציה, הוסבר לנו שזהו מחסום בלבטא צליל רצוני, אצנו -רצנו למכון שבו הוא מטופל ובאבחון נאמר לנו שהבעיה היא בהיגוי וביכולת לקשר בין האותיות, בנוסף גיל השפה הרבה יותר צעיר מגילו של עמית 4.4 שנים. בעניין האכילה-עמית אוכל כציפור, אף פעם לא "תפס סנדוויץ" ונגס בו, הלעיסה איטית. האם עמית יכול להתקדם מהר יותר?מי מהמכונים צודק?היש טעם להלחץ, להאיץ או שהזמן עושה את שלו בקצב ההתפתחות? אודה לתשובתך וכן ארצה לעדכן אותך ולהתייעץ איתך בהמשך הטיפול וכיצד מתקדם עמית. תודה רבה , איילה.
פרידה שלום, בני בן 2.8 שנים ואנו בטיפול במכון להתפתחות הילד, ע"י מרפאה בעיסוק. כמו כן, הוא אובחן ע"י קלינאית תקשורת. על פי האיבחון ניכר כי לילד בעיית קשב, אך לא ניתן לדעת בוודאות האם זו בעיה אורגנית או בעיה של חוסר בשלות. שאלותי הן: 1. מה המאפיינים של בעית קשב (שאינה מלווה בהתנהגות היפר אקטיבית)? 2. האם בדיקה נוירולוגית עשויה לתת מענה להתלבטות הזו? 3. אשמח אם תוכלי להמליץ על ספרות, אתרים בהם ניתן ללמוד יותר על הבעיה ועל ההתמודדות איתה.
הפרעתקשב כשמה היא, מתבטא בקושי להיות ממוקד אותו למשך כמו בני הגיל האחרים. ניתן לאבחנה על ידי תצפית ועבודה עם הילד, ובדכ" זו חלק של אבחנות נוספות שיכולות לגרום לעקוב התפתחות השגים למודיים ןבתפתחות השפה וכו'. ישנם אתרים רבים, חפשי תחת learning disabilities, hyperactivity, attention defficit disorder. בקשי מאנשי הצוות שמטפים בילדך להפנותך למקורות על פי האבחנה של בנך. בכל מקרה, הקושי יכול להיות התחומים ספציפיים והוא משתפר לעתים עם הזמן וההבשלה, עדיין מוקדם כדי "להדביק לו אבחנות" בהצלחה!
שלום, אין לי מושג האם זה הפורום הנכון אך בתיאור כתוב גם בעיות בליעה. אני בת 28 בהריון, ונוטלת כדורי מטרנה (שזה ברזל + חומצה פולית + תוספות ויטמינים ). הכדורים די גדולים באופן יחסי לתרופות אחרות ומאוד קשה לי לבלוע אותם. גם כשאני חותכת את הכדורים לחצי אני נתקלת בבעיה. בליעה של הכדורים מלווה לעיתים בהרגשת דחייה קלה ( מעין gag reflex ). לפעמים אני צריכה לשתות כוס מים שלמה עם כל חצי כדור. הייתה פעם אחת שכנראה בלעתי לא נכון ומייד לאחר מכן הקאתי. האם זו בעיה פיזית או פסיכולוגית ? איך אפשר להתמודד עם זה ? תודה.
במדה ואין לך בעיה אחרת הייתי ממליצה: 1. לרסק את הכדור בעמצאות כלי מיוחד הניתן לרכישה בבית מרקחת 2. להקפיד לכופף את הראש קדימה, ולא להטות אחורה!, במהלך הבליעה. כיפוף הראש מקטין את המעבר המפה לושט ועוזר לגונן על הגרון. 3. תקפידי לשים את הכדור (או חלק ממנה) על הלשון, ולא מדי קדימה או אחורה. תשתי עם כמות לא מדי גדולה של מים, במכה, ולא בלגימות מרובות. במידה והבעיה נמשכת תבקשי מהרופא להחליף לך את הכדור לאחר, יותר קטן או מכוסה עם חומר חלק. אשמח לדעת מה שלומך, בהצלחה!
בתי בת 6.5 שנים עולה לכיתה ב' לילדה אין בעיות שמיעה (נבדק) היא מדברת רגיל עד שקט, למרות שיש מצבים כמו בכי כעס, צעקות שקולה מגיע לשמים ובאמת.. בכל אופן בזמנים של נסיעה ברכב או במסגרות נוספות אני נאלצת לבקש שתגביר את הקול, כמו כן גם היא נשמעת לעיתים כאשר היא מדברת כאילו האף סתום וקשה לה לנשום או לפחות לחלק את ההברות במשפט נכון שאלתי - האם זה מצביע על בעיה שמצריכה קלינאי תקשורת או לא ואם לא מה ניתן לעשות אם בכלל? תודה דפנה
דפנה, הקול האנושי מבטא גם חלק מהאישיות והאופי של האדם (תחשבי כמה פעמים נאמר לך בטלפון: את נשמעת שמחה, עייפה, עצודה, מודאגת וכו'. האם הקול של ביתך מתאים לאופי שלה? האם מפריעה לה בקשרים נחברתיים והאם שמעת שלאחרים יש קושי לשמוע אותה? כל אלו שאלות שניתן לברר ביחד עם קלינאי תקשורת המבין בבעיות קול אצל ילדים, ורק כדי לברר האם יש בעיה, ואם כן, מה ניתן לעשות בעניין, כדי לך לפנות לקלינאי ולקבל את היעוץ האישי לו אתם זכאים. בגיל 6 עדיין הטיפול מכוסה על ידי ביטוח הבריאות, כדי להבטיח תשלום דרך הקופה תפני לרופא המטפל, במידה ולא תקבלי הפניה, תוכלי לפנות באופן עצמי ליעוץ, ולשלם עבורו בעצמך. רק אז תידעי אם יש צורך בהתערבות, העלאת המודעות או פעילות אחרת. בהצלחה!
תודה לך, אני באמת אגש איתה ליעוץ על כל מקרה.
שלום, אני נער בן 16 ויש לי בעיות היגוי באותיות ז,ס,ש. ראשית - האם יש דרך להיפתר מזה? או להפחית זאת? חבר שלי אמר לי שגם לו הייתה בעיה דומה והביאו לו דף עם הרבה מילים שיש בהם את האותיות הבעיתיות ואמרו לו לקרוא ובסוף זה הסתדר כמעט לגמרי. - אם זה יכול לפתור את הבעיה שלי - איפה אני יכול למצוא את רשימת המילים הזאת? - האם את מכירה אתר בנושא שיכול לעזור לי? (אני מעדיף אתר או הסבר קצר - מכיון שאני לא רוצה ללכת לרופא רגיל) בתודה רבה מראש.
אינך זקוק לרופא, אתה זקוק לקלינאי תקשורת שילמד אותה כיצד להגאות את ההגאים שציינת, כשתדע איך להגיד אותם, רק אז, תוכל לתרגל על ידי רשימה מילים ועוד כמה מטלות. ישנם קלינאים בקופ"ח, אליך לברר מי עובדת באיזור המגורים שלך, ולפנות לטיפול. אם אתה בעל מוטיבציה, יש לך סיכוי טוב להצליח לשפר את ההיגוי שלך, אל תוור, ושיהיה בהצלחה!
תודה רבה. אבל האם בכל זאת יש איזושהיא דרך (אתר או משהו כזה) שאני אוכל ללמוד משם, בלא צורך ללכת לקופ"ח? ושוב תודה מראש.
האם יש קשר לזה שלפעמים אני לא שומע מילים שנאמרו (אני בן 15) לבין גמגום?
בעקרון אין קשר בין עיבוד הגירוי השמיעתי וגמגום, לפחות לא נמצא קשר ישיר במחקר. יכול להיות, אם זה קורה, שיש מתווך משותף לתופעה, כמו קשב אוחוסר תשומת לב!
יש לי בעיה כבר כמעט שנה וחצי שאני מגמגם לפעמים לוקח לי שנייה להתחיל את האות הראשונה במשפט זה לא שאני אוטיסט או משהו כזה זה התחיל מבערך כתה ז אבל מוזר שבמשפחה ועם חברים טובים אני מרגיש שאני מדבר חופשי רציתי לדעת אם יש תרופה לבעיה ועוד כמה זמן זה יעבור וגם רציתי לדעת אם זה קורה רק לי? או שלכל בן אדם בחיים שלו? זו בעיה פסיכיאטרית או כימית פיסית וכו`
יש הרבה הסברים לגימגום, כי זו תופעה שיכולה להצביע על בעיה או להיות תופעה נורמלית, לחולף או לא לחולף עם הזמן. למעשה לכל אדם יש "תקלות" בדיבור נורמלי ואין צורך במתן הגדרה כאילו זו בעיה, אלה אם זה גורם להפרעה ביכולת לתקשר עם הסביבה או לתפקד באופן סביר. זה יכול גם לעבור ולהופיע שוב, בעקר במצבי לחץ או מתח, ואין מה לעשות מזה עניין. הנסיון להסתיר את התקלות גורם לרוב ליותר תקלות ולכן עדיף לא להכנס ללחץ, כי הלחץ מחמיר את המצב! במידה ומפריע לך רצוי שתפנה לקלינאי תקשורת המצוי בתחום ותברר יחד עם איש המקצוע את פשר העניין, בהצלחה!
בתי בת השנתיים סובלת מאחור התפתחותי משמעותי. היא מטופלת במכון להתפתחות הילד דרך קופת החולים מכבי. לפני כמה חודשים המליצו לנו לנסות ולרשום אותה למעון מיוחד . בגלל בעיות מקום היא לא התקבלה למוסדות איזי שפירא ועלה. אשמח לקבל מידע על מקומות חילופיים באזור המרכז ואו על גופים אחרים היכולים לעזור במציאת מקומות כאלו.
לדעתי יש מקום לפנות לשרותי הרווחה באיזור מגורים שלך. עובדות סוציאליות הם המקצוע שמרכז את המידע הנחוץ להשמת בתך. בהצלחה!
בעבר הפנית אותי לספר בשיטת הנן, מהי השיטה הזו מהיכן היא הגיעה? שאלתי קלינאית תקשורת על כך והיא לא הכירה את הנושא. ושאלה נוספת לי אליך, בעבר סיפרתי לך שבני בן 4 ויש לו קושי בשליפת המילים, בתכנון המשפט ובהיגוי אני לעיתים קרובות שואלת את עצמי מדוע דווקא לו יש בעיות אלו, האם יש סיבה? אולי לא נתתי לו מספיק תשומת לב כשהיה קטן, (הוא הילד השלישי), והאם זה תורשתי? (לאבא שלו היה איחור בדיבור, אבל האחים שלו מדברים בסדר). אודה לך על תשובותיך ומצטערת על השאלות הרבות, העיניין מטריד אותי.
שיטת הנן מקורה בקנדה, נוסדה על ידי קלינאית תקשורת אשר ניסתה דרך הגישה של חינוך הורים לטפח ילדים במהלך ההמתנה לתחילת טיפול בדיבור לילדים עם ליקוים בהתפתחות השפה. הם הופכים ל"סוכני שינוי" ומתאימים את עצמם לעקרונות אשאר תוארו בהרחבה בספר, שאני מקוה סייע לך בקשר לבנך. בארץ קמה עמותת "הנן ישראל" במטרה לקדם את הגישה בין קלינאי התקשורת והורים. כמו כל דבר חדש יש כל מיני מכשולים להחדרת הגישה, וההתקדמות איטית, יש לי רק להצטער על שהקלינאית שפנית אליה לא ידע. ההפעלה היא בקבוצות וקשר בישראל לשכנע הורים להתחייב לפעילות קבוצתית מובנת, לכך כעת מרבית העבודה סביב החדרת הספר, חינוך הקלינאים והצגות במכונים להתפתחות הילד, וכד'. באשר לבנך, אין מספיק ידע כדי לדעת האם יש גורם תורשתי, ידוע שלעתים דגם התפתחות חוזר על עצמו בכל דור. אי אפשר לדעת האם לבנך יש קשיים בגלל חוסר תשומת לב או תורשה, ובמקרה זה, לדעתי, זה לא משנה. צריך לשקול את הצורך בהתערבות ישירה! פני להערכה ושבלת הדרכה של קלינאי מוסמך ושיהיה בהצלחה. דרך הגב, רכשת את הספר של הנן, אם כן, מצאת אותו יעיל או מסיעה לך?
לפרידה קורנברוט, שלום. תודה על תשובתך המפורטת חיכיתי לתשובתך על מנת להבין על מה הספר וכעת אני ארכוש אותו ואעדכן אותך בהמשך, ושוב תודה רונית.
פרידה,תודה על העצות,אשמח גם אם ידוע לך על מרכז בעולם שמומחה לדיסארטריה. תודה,דורית נחמיאס.
בארץ המרכז יהיה מרכז לשיקום כמו בית לוינשטיין,
בני בן 4 וחצי אינו מבטא את האות ש ומחליפה ב ס . האם כדאי לפנות לייעוץ וטיפול או שהבעיה תחלוף במשך הזמן?
ישמספר דברים לביבור האם יש לו עדיין מוצץ והא יתר תפקודי הפה תקינים, אם כן, ניתן להמתין ןלפנות כשיהי בגן חובה, אז יהיה מספיק בוגר ויוכל לייסם את השינוי, בקלות יחסית אם דיבורו קשה להבנה כדי לפנות ולנסות לקבל הדרכה בעקר.
אני בחור בן 26 ויש לי יחסית קול גבוהה.כיצד ניתן לעבות את הקול(יותר באסי) ??
טיפול קול יכול יעזור לך, אם הכל בסדר, זה טיפול קצר מועד, במספר מאד קטן של פגישות. פנה לרופא אאג' לבדיקה אנטומית ואחר כך לקלינאי תקשורת מנוסה