פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה

3701 הודעות
3214 תשובות מומחה

מנהל פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה

06/10/2001 | 03:03 | מאת: שרון

שלום ! אני מגמגם מגיל 7 כיתה א' בערך (לא מלידה). לפי מה שהוריי סיפרו לי הייתי ילד פטפטן בכיתה , ויום אחד המורה צעקה עליי נורא כך שכנראה נבהלתי ומאותו יום התחלתי לגמגם. הייתי מאז בטיפולים אצל קלינאיות תקשורת , מספר שנים במכון האודיולוגי בבי"ח קפלן בטיפול קבוצתי , ולאחר מכן טופלתי גם במסגרת השירות הצבאי במכון בתל השומר. שטף הדיבור השתפר מעט אך לא באופן משמעותי. בשנים האחרונות הגמגום די החמיר לי ונהיה לי גמגום די קשה עד כדי חוסר יכולת לדבר - גמגום המתבטא בחסימות ארוכות ובאי שטף קשה מאוד. לפני כשנה עברתי טיפול במכון לטיפול בתקשורת אצל הקלינאית ברברה דם - בשיטה חדשה המלמדת את המגמגם לדבר מחדש - "דיבור חופשי" . היה לי קשה לסגל את הדיבור החדש , ומאז הגמגום רק החמיר עוד יותר. כיום אני בן 31 ועדיין סובל מן הבעייה בצורה די קשה . שאלתי היא, האם יש שיטות חדשות כיום שבאמצעותם ניתן לטפל כיום בגמגום?

לקריאה נוספת והעמקה

אין שיטה "חדשה" תוכל לקבל תמיכה ומידע בקבוצה לעזרה עצמית של "אמבי". יש שיטה בטיפול קבצותי בהדסה עין כרם, מוכרת לך? גמגום זה כמו אלרגיה, לא מתגברים אליו, רק לומדים להרפות ולשלוט בדיבור, ובעקר לקבל אותו. בהצלחה!

09/10/2001 | 01:05 | מאת: שרון

לגבי הטיפול בהדסה - זהו טיפול דומה לטיפול שכבר עברתי במכון לטיפול בתקשורת C.T.I של הקלינאית ברברה דם לפני כשנה.....בשיטת טיפול זו מלמדים את המגמגם לדבר מחדש - כלומר להתמקד פנימה ולבטא את ההברות באמצעות מיתרי הקול הטיפול הוא כשלושה שבועות, מתקיים בקבוצה , בדיוק כמו בהדסה וזהה לו בתוכנו. מותר לציין שלמרות עלותו הגבוהה, והמוטיבציה הרבה שאיתה הגעתי לקורס הוא כלל לא עזר לי ומאז הגמגום שלי רק הולך ומחמיר ואיני יודע כבר מה לעשות.

05/10/2001 | 08:42 | מאת: חגית

בוקר טוב, בתי בת 3 ומדברת שוטף כבר כמעט שנה (וללא הפסקה). היא ילדה אקטיבית מאוד, בריאה. לפני שלושה שבועות החלה לגמגם בצורה מחרידה. היא מתחילה את ההברה הראשונה במילה ונתקעת איתה בין 10 ל - 30 שניות, לאחר מכן ממשיכה במשפט ללא הפסקה כלל. בהתחלה היא התעקשה לסיים את המילה אולם כעת לאחר שהיא נתקעת איתה, היא פשוט מחליפה מילה וממשיכה לדבר. בבית, המשפחה הקרובה (אנחנו ההורים, הסבים והדודים) מתעלמים מהתופעה. אנו לא ממשיכים לה את המילה פשוט נותנים לה להתמודד לבד. עלי לציין שכל התופעה החלה כאשר היא התחילה את השנה בגן. היא אמנם עם אותן הגננות (לא בגן עירייה אלא נעמת) ועם רוב הילדים שהיו איתה בשנה-שנתיים האחרונות. אולם שלוש החברים הקרובים לה ביותר עברו לגן עירייה ואינם איתה השנה. שאלתי את הגגנות בגן בנושא והן אמרו שהדבר נורמלי לגיל זה ושאין לי מה לדאוג. כמו כן, שמעתי על מספר ילדים בגיל הזה שפתאום החלו לגמגם וכמו שזה בא כך זה עבר. שאלתי - האם עלינו פשוט להתעלם מהגמגום או האם כדאי לפנות לגורם מוסמך יותר כמו קלינאית תקשורת ? הנושא מטריד אותנו ונשמח על תשובתך המהירה.

לקריאה נוספת והעמקה

חוסר שטף בדיבור הינה תופעה נורמלית בהתפתחות השפה והדיבור, כמו שהגננת אמרה, הרבה ילדים מתעקבים התחילה המילה או המשפט או חוזרים מספר פעמים על התחלת ההברה, עד שהם מתארגנים ויטודעים מה ואיך להגיד, ולכן זחוסר שטף מופיע רק בילדים אשר שפתם מפותחת (ולא בילדים אשר עדיין מנסים לפתור את תעלומת המשפטים המחוברים) קחי את התןפעה בקלות, רוב הסיכויים שזה יעבור עם המשך התפתחותה, אל תתני לזה משקל ויחד עם זאת אל תתעלמי לגמרי מהתופעה, במידה ומישהו בכוונות טובות ישאל, יציין או הידה עצמא תסב את תסומת לבך לקושי תגידי כן, ככה ילדים קטנים מדברים ותמשיכי לעודד אותה ולתת לה ביטחון.

10/10/2001 | 07:57 | מאת: חגית

בוקר טוב ! אני מודה לך על תשובתך המהירה רק שאלה קטנה - מתי עלינו להתחיל לדאוג ? תודה !

05/10/2001 | 03:05 | מאת: אילנית

שלום הילדה שלי בת 8 , היא ילדה מאוד חכמה ובכיתה היא מצטיינת בהכל אבל יש בעייה אחת שהיא בולעת מילים, היא מדברת מהר ובשקט ולא מבינים אותה, מה עליי לעשות, האם היא צריכה טיפול או שמספיק רק לדבר ולהסביר לה.

05/10/2001 | 08:44 | מאת: פרידה קורנברוט

היא ילדה נבונה ובודאי מבינה ומודעת לכך שדיבורה אינו ברור מספיק. עדיף לתת לבעל מקצוע - קלינאי תקשורת - לבדק אותה ולשוחח על צורת דיבורה ומובנות ולהחליט ביחד האם יש מקום להתערבות או טיפול. נושא הדיבור המהיר או "דיבור חטוף" מושפע מהבשלות של הדובר להבין שדיבורו אינו ברור ויש לשקיע מאמץ ורצון בדיבור איטי, ברור ומובנה מספיק. האם גם בכתיבה מחסירה מילים? האם חשיבתה מפוזרת ומהירה? אלה שאלות שודא יעלו בשיחה עם הקלינאי. בהצלחה!

03/10/2001 | 10:43 | מאת: כרמית

הילדים שלי בני שנתיים וחצי והם מדברים יפה מאד, אך משבשים אותיות בסגנון "טופלה טוטריטו" (והבן גם מבליע ל'). אני לא מייחסת לכך חשיבות, וסומכת עליהם שזה יעבור להם (גם אני שיבשתי את אותן אותיות בדיוק, אגב). לאחרונה נראה לי שבגן מישהו מתרגל איתם את הצלילים ה"בעיתיים". זה נראה לי מיותר ואולי אף מזיק. לפני שאני מבררת את הנושא (במטרה להפסיק אותו, כי זה נראה לי יותר מאירוע בודד), הייתי שמחה לדעת מהי הגישה המקצועית, ובעיקר מהן הסיבות שבגללן לא מומלץ ללמד /לתקן ילד (למעט במצב שבו זו כבר מוגדרת כבעיה וישנה הפניה לקלינאי תקשורת). אולי חשוב לציין, שתיקונים בתחביר ושפה, למרות שעקרונית לא מומלץ לתקן, הילדים שלי ממש מחפשים, ולכן אנחנו מתקנים אותם (בצורה נעימה, כמובן). תודה

04/10/2001 | 07:15 | מאת: פרידה קורנברוט

"תיקונים" כמו שאת מכנה אותם מהווים חלק של האסטרטגיה שעוזרת לילד החקירתו והתפתחותו של השפה, הילד הוא חוקר קטן, צריך לגלות את הכללים ולהשתמש בהם בצורה נכונה כדי לתקשר באופן יעיל ולהביעה את עצמו! ילד מגלה כלל ומנסה אותו, בודק איך עובר ואז מחליט להשתמש באו שנית או לותר ולחפש חוק אחר, ילדים גם עוזרים ומכוונים אחד את השני......... לא בטוח שמבוגר מתקן לילדיך או שזה מפריע להם! לעניינינו, לפי תאורך רצוי שליקרת גיל 4 ובמידה ועדיין ישנם קשיי היגוי, קלינאי תקשורת יבדוק אותם ויעקוב אחר דיבורם, דבר אשר לא מבטיח שיש צורך בהתערבות, אולי רק במעקב ויעוץ. רצוי בהחלט להדגים לילדים שפה רעותה ונכונה ולחזור הצורה נכונה על דיבורם ומשפטיהם, ללא לחץ "לתקן" אלה להדגים, שהרי אתם מקור לחיקוי ולמידה. תהני מילדיך ומנסיונם ללמוד ולהתפתח!

04/10/2001 | 08:32 | מאת: כרמית

תודה על תשובתך, אבל כנראה לא הבהרתי את עצמי מספיק טוב. השאלה שלי, היא מהו הנזק בללמד/לתרגל עם ילד לבטא צלילים שהוא משבש (שלא ע"י קלינאי תקשורת)?

01/10/2001 | 19:48 | מאת: גלעד

שלום שמי גלעד אני סטודנט בן 25 הייתי מעוניין בבקשה במידע על טיפול בגימגום למבוגרים בב"ש אם קיים. בתודה גלעד

02/10/2001 | 16:06 | מאת: ליאת

למיטב ידיעתי המכון האודיולוגי במרפאות החוץ של בית חולים סורוקה מספק טיפול יחידני ובקבוצות לאנשים הסובלים מגמגום. אתה צריך הפנייה למכון דרך רופא המשפחה שלך. בהצלחה

05/10/2001 | 01:26 | מאת: גלעד

היי ליאת תודה רבה רבה על הכוונתך. גלעד

04/10/2001 | 07:07 | מאת: פרידה קורנברוט

הצעתה של ליאת טובה רק במידה והינך גר בבאר שבע, אחרת אתה יכול לפנות לכל נכון להפרעות בתקשורת בקופ"ח, בית חולים או באופן פרטי, תלוי לפי איזור מגוריך! ישנם שתי תוכניות ייחודיות, אחת בביה"ח הדסה עין כרם והשניה בביה"ח שיבא בתל השומר, ישנה גם תוכנית בקליניקה פרטית בכפר שמריהו. האם ידוע לך שיש קבוצה לעזרה עצמית לאנשים שסובלים מגימגום? יש להם אתר ופגישות תקופתיות, הבא בחודש נובמבר, אם איני טועה! שם האירגון אמבי, תוכל לקבל פרטים באתר או בליגת נשים, בתל-אביב בהצלחה!

30/09/2001 | 12:40 | מאת: רווית

שמעתי באיזה מקום שאצל אחים קטנים יש יותר שכיחות של בעיות דיבור כיוון שהאחים הגדולים שמדברים הרבה יותר טוב, בעצם משמשים דוגמה שיכולה לתסכל אותם, ומלחיצה את הקטנים, האם זה נכון? ודבר נוסף אצל בני הקטן מאחיו (בן ארבע וחצי) יש בעיות בהיגוי בשליפה ובמבנה המשפט לאחר תקופה ארוכה של פגישות אצל קלינאית תקשורת ושיתוף פעולה שלי איתה בבית כגון הקראת סיפורים , משחקים ועוד, נמאס לי מהכוחות שהשקעתי בנושא והפסקתי את התירגול לגמרי, והנה פלא בחודש האחרון הילד נתן קפיצה מדהימה והחל לדבר יחסית שוטף אם כי עדיין עם בעיות היגוי, מה יכולה להיות הסיבה לשיפור המדהים, האם הטמעה של הטיפול (הילד לא שיתף פעולה במרבית הטיפול שקיבל), אולי העובדה שהופסק התירגול שלי עימו בבית, יתכן שהתרגול שלי הלחיץ אותו? האם יכול להיות הבשלה פתאומית?

04/10/2001 | 07:03 | מאת: פרידה קורנברוט

כן, לפעמים ילדים הם כמו תוכנית חיסכון, משקיעים בהם ופתאום יש תהליך של הבשלה ובגרות, מודעות עצמית והילד מציג התקדמות, שהיא בהחלט קשורה למה שקיבל בעבר. התירגול, כמו שאת מכנה אותו, למעשה השתרש גם בך וודאי שאת פונה אליו ומדברת איתו הרבה ובמצבים טבעיים, שבהם הילד לומד ומפנים לא פחות, ואולי יותר, מאשר במצב המלאכותי של "תירגול" שפה.....שפה זה משהוא טבעי שקורה בין בני אדם אשר ביכולת לתקשר באופן טבעי. הילדים הבוגרים מהווים למעשה דוגמא לתקשורת ולא דוגמא לתיסכול, בית שיש בו תקשורת ושיחה מהווה קרקע פוריה לילד המפתח שפה,,,,,,,,,, במידה ןישנם עדיין קשיי היגוי, כדאי שקלינאי תקשורת תעקוב אחר ההתקדמות כדי להבטיח שלקראת גיל 5 וחצי-שש ההיגוי יהיה מושלם ולא יהווה מכשול ברכשית הקריאה ולימודים בביה"ס בהצלחה!

בני בן 3.5. הוא נפגש עם קלינאית תקשורת כשנה, אחת לשבוע, ואני עובדת אתו בבית במקביל. אני מסוגלת להבחין בשיפור בדיבורו, אבל עדיין קשה לו תכנון המשפט וההתארגנות לקראת הוצאתו אל הפועל. אין לו בעיות בהיגוי בודד של הברות, אבל החיבור כולו, הסך הכול, יוצא לא ברור. עברנו אתו את כל הבדיקות של המכון להתפתחות הילד. הכל בסדר, תודה לאל. מנסיונך, האם ייתכן שהבעיות האלה נפתרות לבד, מעצמן? ושזו פשוט הבשלה מאוחרת? והיבט נוסף לקושי הזה: אני שומרת עליו בצמר גפן, כדי שלא ייתלווו לאיחור הזה דפוסים נפשיים כמו דימוי עצמי נמוך כתוצאה מחשיפה לחוסר הרגישות של ילדים אחרים. אבל אני מפחדת מהמפגש הראשון עם הגן העירוני ואפילו בית הספר. האם יש חומר כתוב באספקט הנפשי של האיחור בדיבור? תודה.

לקריאה נוספת והעמקה

אין חומר ייחודי לבעיות רגשיות בעקבות קשיי דיבור, וברור למה! החוסן האישי הוא זה שמאפשר לנו לגדול בלי יותר מדי סבל וזה לא קשור לבעיה ספציפית אלה לכוחות שיש לילד להמתודד עם יכולתו וקשייו, במילים אחרות, כדאי מאד לתת לבנך כוח ויכולת עצמית ולא להגן עליו יתר על המידה, להגנת יתר יש מחרי כבד של החלשה ולא חיזוק..... בגיל זה ילדים מקבלים את השונה יותר טוב מהמבוגרים ואם יש לו חוסן אישי ידע כיצד לשמור על עצמו ולהיות בשלום במסגרות בהם נמצא! תסמכי על יכולתו, תמשיכי בטיפול ותבקשי עזרה מהגננת, קלינאית ואחרים אשר רואים את בנך כאחד מהילדים ויכולות לסייע לך לחזק אותו. אין עדיין לדעת איך יצליח בביה"ס, ברור שאת עושה מצידך את הכי טוב שאת יכולה, וזה הרבה! בהצלחה!

26/09/2001 | 12:14 | מאת: YYY

THC לטוראט בצורת הגלולה רונאבין- האם נהוג בארץ?

לקריאה נוספת והעמקה

לא יודע, תשאל בפורום של הרופאים, אנחנו, קלינאי התקשורת לא מתעסקים עם תרופות!

23/09/2001 | 23:02 | מאת: נטע

בני בןה26 יש לו קשיים רבים בתיקשורת אין לו יכולת זיהוי מידי של רגשות אצל אנשים יכולת קריאת שפת גוף ו יכולת הבנה ותירגום של מה שהם רוצים ממנו דלים ביותר הבנה מינימלית וריכוז של כל מטלה מצריך המון אנרגיה , הוא אובחן בסכיזופרניה ,, אך כאן , אותך אני שואלת מי יכול לעזור חוץ מתרופות ופסיכיאטרים .שאת זה הוא עושה . האם אין שיטה שיכולה לעזור . הוא בעל תבונה ותובנה גבוהים חשיבה אנליטית טובה א, קיו מעל הממוצע אך הקשיים הנל אם אנשים וצרכיהם , מבודדים אותו מהעולם . האם קליניקאית תיקשורת יכולה ללמד מחדש וליבנות את מה שנהרס , ואם לא היא אז מי ?. אני מקווה שהיבהרתי נכון את המצב תודה מראש נטע .

במחלקתו של פרופ, אסא כשר, באוניברסיטת של אביב סיימה לפני כשנה-שנתיים את עבודת הדר, קלינאית תקשורת בנושא של פרגמטיקה באנשים במאובחנים בסכיזופרניה, נסי לפנות לשם לקבל את שמה או תתקשרי אלי ישירות ואשמח לסייע לך חהגיע אליה כדי לקבל עזרה ספציפית, במידה והייא תסכים לקבלו ליעוץ. תאורך מתאר את המאפיינים של המחלה ולדעתי ניתן אולי להסתיע בפסיכולוג, ניסיתם את זה? או בקבוצת תמיכה כמו "אנוש"

21/09/2001 | 17:09 | מאת: שירי

פרידה שלום רב רציתי בבקשה לדעת האם ישנם מקומות (באיזור מרכז הארץ) בהם ניתן להשאיל ערכות שונות בתחום השפה והתקשורת (כגון תמונות שונות של lda ועוד)? מדובר במוצרים שיכולים מאד לשמש אותנו כהורים בבית לעבודה עם הילד אך אלה מוצרים יקרים מאד. אם אין אפשרות לשאול (אפילו במחיר סמלי) ערכות או משחקים כאלה האם ישנם מקומות אליהם ניתן להגיע עם הילד ולשחק במקום? אודה לך מאד על תשובה עניינית ואפשר גם לפנות לדואר האלקטרוני בתודה רבה ובברכת שנה טובה וגמר חתימה טובה.

22/09/2001 | 01:58 | מאת: פרידה קורנברוט

ידוע לי שבמרכז שמע בתל אביב ישנם משחקים ואולי גם ערכות מוכנות ישנם גם מרכזים של מערכת החינוך המיועדים למורים בעקר, אולי הם משאילים חומר גם להורים למה צריך חומרים זרים כשחיי היום-יום שלנו מלאים בכל הדברים האמיתיים? הליכה למכולת או סופר תדגים במציאות ובצורה טבעית את אוצר המילים, ביקור בבת מלאכה יכול להדגים את הפעילויות והיצירה, וכו' כל פעילות המתרחשת בנוכחות הילד יכולה להיות לדגמה לשפה, כל זמן שמקפידים "לנצל" את המצבים הטבעיים של החיים! תשוחחו על כך עם הקלינאי המטפל בילדיכם ודאי תעלו עוד מצבים. ניתן לרכוש ספר של הנן, דרך אגודת קלינאי התקשורת, המדריך אותכם כיצד להתחבר לילד ולהצל כל מצב לפיתוח השפה והתקשורת, מבלי לחפש חומרים מלאכותיים. טל האגודה 9217815-03.

20/09/2001 | 01:52 | מאת: שרית

בן אדם שפונים אליו כמה פעמים בשמו וקוראים לו בשמו אינו עונה אף על פי שהוא שומע שקוראים לו האם אז ניתן לומר כי יש איזו בעיה בתקשורת איתו, כלומר יש איזו חסימה של תקשורת בין הקורא לאותו בן אדם ? ואז זו בעיה על רקע נפשי?

לקריאה נוספת והעמקה

יכולות להיות סיבות רבות, ביניהן: חוסר תשומת לב עיסוק בדבר אחר חוסר רצון להגיב ירידה בשמיעה חוסר עניין חוסר ידיעת שמו או בעיה בזהוי המילה או הרבה סיבות נוספות אולי כדאי לשאול את האדם האם הוא יודע מה הבעיה?

15/09/2001 | 20:49 | מאת: קלינאית

אני עובדת במספר מקומות שאינם שייכים לקופ"ח, ונתקלת בשאלה ובעיה: לגבי טיפולי דיבור, אין ספק שאנשים מקבלים החזר כספי עבור מספר מסוים של טיפולים, אך לגבי אבחון דיבור יש אי בהירות. אני מתכוונת בעיקר לקופת חולים כללית, שלמיטב ידיעתי אמורה להחזיר למטופל את מלוא הכסף עבור אבחון דיבור, אך בפועל הם "עושים בעיות" - לעיתים מוחזר החזר חלקי בלבד, לעיתים מחזירים הכל אך רק כנגד טופס 17. רציתי להבין אחת ולתמיד מהו החוק ובאילו מקרים מגיע החזר על אבחון דיבור, וכמה. (בחלק מהמקומות איננו עובדים עם התחייבויות מהקופה, אלא באופן פרטי)

בכל מיקרה צריך להסתכל בסל השרותים של הקופה. חוק בריאות ממלאכתי קובע את הסל המינימלי שמגיע לכל אזרח במדינה ובכל קופה ישנו תפקיד הנקרא: מחלקה לזכויות חברים" שיכול להבהיר את התמונה. אגודת קלינאי התקשורת נמצא בתהליך של הכנת חומר כתוב בעניין זה, אבל עדיין לא יצאה לאור. תוכלי לפנות לאגודה א לכל קופה ולבדר עם הקלינאי האחראי על תחום הטיפול בהפרעות בתקשורת, או לפנות אלי ישירות ואשמח לכוון אותך ולסיע במידע נוסף.

07/09/2001 | 09:50 | מאת: רונן

שלום :) בערך בגיל העשרה, כמעט ואבדה לי ה "ר". כמו בסרט ההוא של מונטי פיטון עם הרומאי העילג. האם בעזרת אימון ניתן לשחזר את הצליל ? באופן כללי, אנשים גם תמיד אומרים לי שאני מדבר חלש ולא מובן, וכאשר אני מגביר את קולי, זה נשמע לי בתוך הראש כאילו אני צועק, וזה לא נעים...

12/09/2001 | 06:39 | מאת: פרידה קורנברוט

כדי לבצע בדיקת שמיעה ולפנות לקלינאי תקשורת, לדעתי הטיפול בגילך לא מכוסה על ידי קופ"ח, יחד עם זאת ישנם קלינאי תקשורת העובדים באופן פרטי, ניתן לקבל שמות דרך האגודה הישראלרת של קלינאי התקשורת 9217815-03 בהצלחה!

06/09/2001 | 13:23 | מאת: דנה

שלום, היכן, כיצד ניתן לעשות בדיקת שמיעה (מהימנה) לילד עם הפרעות קשב וריכוז (ADHD).. אני חוששת שהבדיקות שעשה יצאו שגויות בגלל הקושי שלו להיות קשוב בזמן הבדיקה.. תודה

12/09/2001 | 06:37 | מאת: פרידה קורנברוט

תפני למכון אודיולוגי במרכז רפואי מוכר ובקשי שתי בודקות במהלך הבדיקה, הסבירי מה הקושי ותשמכי על יכולתם המקצועית, במידה והבדיקה לא מהמנה ניתן לבצע בדיקות אוביקטיביות, במהלך שינה.

06/09/2001 | 12:47 | מאת: רווית

בני בן 4.5 ויש לו בעיות בהיגוי המילים כך שדיבבורו לא מובן, לפעמים הוא נוטה להשמיט אותיות בתחילת המילים או באמצע וחלק מהאותיות הוא לא הוגה ברור, גם בתיכנון המשפט יש לו בעיה כך שלפעמים הוא לא מצליח לבטא את עצמו, אוצר המילים שהוא משתמש קטן כך שלפעמים הוא נתקע ולא יודע איך להמשיך את המשפט, הוא מטופל אצל קלינאית תקשורת כשנה כאשר חלק מהשעורים הוא לא משתף פעולה ולפעמים קשה לסחוט ממנו תגובה. אני לא רואה התקדמות משמעותית כתוצאה מהטיפול אצל קלינאית תקשורת ושאלתי אליך האם יש תועלת בטיפול? כשבני הגדול קיבל טיפול לתיקון ה-ש' היו מיד תוצאות ואילו פה זה נראה כמו דלי ללא תחתית, מה דעתך על בעייתו וכיצד עלי לנהוג?

לקריאה נוספת והעמקה

ברור שבנך זקוק לטיפול, לפי סיגנון התאור ניראה לי שאת מבינה היטב את קשייו, השאלה למה לדעתך אין התקדמות ושנית למה לא משתף פעולה בטיופל, לאחר שנה של פגישות? לסיבה להעדר התקדמות אני מציע לנהל שיחה עם הקלינאי אשר מכירה אותו, ולשנסות להבין ממנה האם הטיפול איננו מספיק לצרכיו של בנך...... האפשרות השניה זה שאין מספיק שיתוף פעולה על רקע של חוסר קשר בין הקלינאי לבנך, בטיפול חייב להיות קשרי אמון בין המטפל למטופל, יתכן והסיגנון שלה לא מתאים לבנך או כל הסבר אחר. במידה ואינך מוצא סביה בשיחה עם הקלינאי יש מקום לפנות לקלינאי אחר, בעל נסיון, באיזור מגוריך. בנוסף יכול להיות שיש מקום להפניה לאבחון למכון להתפתחות הילד, כדי לאפשר לבצע אבחון מקיף, על כל קשייו וסיגנון למידה, יכול להיות שיש לו קשיי למידה או יכולת יותר עמוקים שמקשים אליו את ההתקדמות, אשמח להמשיך ולסיע לך בהמשך!

03/09/2001 | 23:17 | מאת: אני

ילדתי בת שנה ותשעה חודשים. יש לה אוצר מילים לא קטן, אך אינו מובן כלל- רוב המילים אצלה בנות הברה אחת, והיא משתמשת במעט צלילים (בעיקר ב, פ, ק, ג, מ). היא מבינה היטב מילים והוראות ובסה"כ חמודה ויודעת להבהיר את עצמה. אני שומעת ילדים בני גילה שכבר מדברים במשפטים ברורים. האם היא מאחרת? כדאי להמתין מספר חודשים לפני שקובעים מהו מצבה?

לקריאה נוספת והעמקה

בהחלט להמתין, לכל ילד דגם התפתחות עצמאי. נסי להבין אותה ולעודד אותה לתקשר, זו המטלה הנוכחית. שימי לב האם יש שיפור, יחסי לעצמה, בתקופות של חודשים, שלושה, ואם כן, אז, תני לה זמן. במידהו בגיל מאוחר יותר איננה מובנת לאנשים זרים (סביב גיל שנתים וחצי, שלוש) אז, תתיעצי שוב. תהני ממנה!

02/09/2001 | 11:46 | מאת: גאיה

לא עניתם לשאלתי. גאיה

מצטערת, הייתי בחופשה ולא היה לי מחליף. אנא תשאלי שוב ואשתדל להשיב מייד.

03/09/2001 | 18:15 | מאת: ניקי

שלום רב! הנני מצטרפת לשאלתה של גאיה. בכל אופן, אחזור שנית על שאלתי: בעייתי היא, שמאז ומתמיד יש לי קושי מסויים לזהות קולות בטלפון, גם אם כבר דיברתי עם אותו אדם מספר פעמים - הן בטלפון והן פנים אל פנים. מחוץ לזה שמיעתי תקינה לחלוטין. רופא אא"ג ב"דוקטורס" שהפניתי אליו שאלה זו יעץ לי לפנות לפורום שלכם, ואף העלה השערה שמא מדובר בבעיית זיכרון שמיעתי. ובכן, האמנם ייתכן שזוהי בעיית זיכרון שמיעתי, והאם ניתן לעשות משהו בנידון? הדבר מטריד אותי למדי הן מפני שיש אנשים שנעלבים מכך שאיני מזהה את קולם, והן משום שפרט אלי לא נתקלתי באף אדם עם בעיה דומה. בתודה מראש על תשובתכם! ניקי

31/08/2001 | 23:08 | מאת: איילה

פרידה שלום אשמח לקבל דעתך/תגובתך למכתבי מה-11.8 תודה איילה

לקריאה נוספת והעמקה

תשובה בהמשך לשאלה........

30/08/2001 | 23:43 | מאת: דנה

שלום אבקש מידע על "סינדרום וויליאמס". בתודה מראש, דנה

פני לפורוס לילדים או גנטיקה

28/08/2001 | 21:04 | מאת: בתיה

באיזה אתר אוכל למצוא אינפורמציה על תקשורת תומכת וחליפית ועל קורסים בתחום?

תפני ל "מרכז משעול", בירושלים, ותקבלי שם את כל המידע

28/08/2001 | 08:42 | מאת: שלי

מזה כמה שנים איני יכולה לשיר. אני צרודה, המנעד שלי קצר מאד, והדבר מחבל באיכות החיים שלי. אני בת 40, שרתי בעבר, באופן חובבני בלבד, בהרבה מאד הנאה וכעת - אפילו במקלחת זה בלתי אפשרי. רופא א.א.ג. שבדק אותי מצא שמיתרי הקול תקינים. האם יתכן שזוהי משימה לקלינאי תקשורת. האם תוכלו להעלות השערות באשר לגורם הצרידות? תודה

מתאורך נשמע שיש הצטלקות וחוסר גמישות במיתרים. תוכלי לפנות לקלינאי תקשורת ולהתיעץ, יש מקום לבחון האם את סובלת משינויים פיזיולוגיים אחרים - כמו מטבוליות, הורמונליות או גסטרואנטרולוגיות - אצל הרופא המטפל.

27/08/2001 | 13:23 | מאת: מימי

האם מישהו שמע על שיטת טומטיס ויכול לחוות דעה??? המרכז בארץ נמצא בכפר סבא בערך שנה, אם למישהו יש ניסיון אשמח לשמוע (ככל הידוע לי מנהלות אותו קלינאיות תקשורת והוא מטפל בבעיות דיבור הגיה ואפילו דיסלקציה ואוטיזם) תודה

03/09/2001 | 23:13 | מאת: מאיה

יש לי חברה מהעבודה שהיתה בהשלתמות בלונדון בה הוצגה השיטה. אוכל לברר לך פרטים בנוגע. האם את קלינאית תקשורת?

14/10/2001 | 13:51 | מאת: אדמוני שריד

שלום למאיה ומימי אני מזמין אתכן ליצור קשר ונוכל לשלוח חומר הסבר כמו גם לבקר במרכז. את הפרטים הטכניים ניתן למצוא באתר שלנו בכתובת www.tomatis.co.il בברכה שריד

26/08/2001 | 15:19 | מאת: גאיה

בני בן 12 ילד רגיל פעיל ומוצלח אבל כל הזמן גם בדיבור וגם בשתיקה הלשון "שואפת" לצאת מהפה.לי זה מאד מפריע לבני זה לא מפריע כלל.פעם הלכנו לטיפול והוא סרב לשתף פעולה בלהתאמן בבית.מה עושים, האם יש ספר שבו אפשר לקרוא על צורת הטיפול בבעיה?

לצערי אין ספר מיוחד לנושא. במידה והוא ישנה את דעתו או יהיה מעוניין בטיפול אורטודנטי (אם צריך) אז, לפי הרצון והמודעות אפשר יהיה לטפל באו. בינתיים וכמו בכל דבר בחיים, כל זמן שהוא לא מודע ומעוניין בשינוי אי אפשר לגרום לשינוי. במידה ויהיה מעוניין תוכלי להגיע לקלינאי תקשורת דרך קופ"ח וא האגודה הישראלית של קלינאי התקשורת, 9217815-03.

03/09/2001 | 16:25 | מאת: נטע

האם יש ספר כללי על הנושא הכללי

22/08/2001 | 12:29 | מאת: טליה

שלום רב, אחייני בן שלוש ושלושה חודשים, אינו מצליח לדבר נכון, הברות הוא מוציא אך ללא משמעות לעיתים יש דמיון פה ושם למילה אך גם אז מדובר באותיות מסוקלות כלומר במקום בייגלה - גייבלה, האים זו תופעה שתעבור או שמא נחוץ כבר טיפול ובמה מדובר?

25/08/2001 | 21:00 | מאת: מאיה-קלינאית

בגיל כזה מדובר כבר באיחור פונולוגי, כלומר- הילד צריך לדבר באופן ברור פרט לשיבושים עקביים מסוימים של הגאים. מומלץ מאוד לפנות עם הילד לאבחון של קלינאית תקשורת, ואף לבצע בדיקת שמיעה לשלול בעיה מסוג כזה. בהצלחה.

20/08/2001 | 10:07 | מאת: אילן

שלום רב ! יש לי ילד קטן כבן שנתיים וחודש, בעקבות תלונות של הגננת על בעיות מסוימות במעון בו הוא נימצא, הופננו לרופא להתפתחות הילד,אשר לא מצא מימצא כלשהו(קצת איחור בהתפתחות השפה),יש לציין שהילד סבל מדלקות חוזרות ונישנות באוזניים,ועבר ניתוח כפתורים.כמו כן הילד נמצא בטיפול פסיכולוגי לצורך הבחנה, לפני כמה ימים הינו עם הילד אצל ניאורולוג אשר מצא אצל הילד בעיות שפה וויסות(DND),ואמר שהילד צריך טיפול אינטנסיבי עם קלינאית תקשורת ותרפיה. 1.מהי בעית הויסות(DND),ואיך מטפלים בה ? 2. כיום הילד אומר מספר מילים,וגם כמה משפטים: א. כמה זמן עד אשר הילד יתחיל לדבר כמו כל בני גילו ? ב. האם בכלל בגילו זה בסדר כמות המילים בה או מבטא את עצמו ? אודה על תשובתכם ! אילן

03/09/2001 | 13:52 | מאת: אילן

ןלאילן כתב/ה: > > שלום רב ! > יש לי ילד קטן כבן שנתיים וחודש, בעקבות תלונות של הגננת על בעיות > מסוימות במעון בו הוא נימצא, הופננו לרופא להתפתחות הילד,אשר לא > מצא מימצא כלשהו(קצת איחור בהתפתחות השפה),יש לציין שהילד סבל > מדלקות חוזרות ונישנות באוזניים,ועבר ניתוח כפתורים.כמו כן הילד > נמצא בטיפול פסיכולוגי לצורך הבחנה, לפני כמה ימים הינו עם הילד > אצל ניאורולוג אשר מצא אצל הילד בעיות שפה וויסות(DND),ואמר שהילד > צריך טיפול אינטנסיבי עם קלינאית תקשורת ותרפיה. > 1.מהי בעית הויסות(DND),ואיך מטפלים בה ? > 2. כיום הילד אומר מספר מילים,וגם כמה משפטים: > א. כמה זמן עד אשר הילד יתחיל לדבר כמו כל בני גילו ? > ב. האם בכלל בגילו זה בסדר כמות המילים בה או מבטא את עצמו ? > > אודה על תשובתכם ! > אילן

מצטערת על העקוב בתשובה, ובכן, אם ילדך נבדק על ידי רופא בהתפתחות הילד אשר לא מצא ממצא והנאורולוג קבע אבחנה אחרת, כדי לבקש מרופא הילדים לרכז את הידוע ולהמליץ על המשך המהלכים. ודאי שאם הוא באבחון פסיכולוגי רצוי גם להעביר מידע זה לרופאו של הילד לפי תאורך הילד מתקדם ולומד ומשתמש בשפה, אך בכל זאת אין מניע מלפנות לקלינאי תקשורת לאבחון ולקבל המלצות להמשך או לפחות הדרכה לעידוד השפה בבית. באשר לעתיד, תלוי באבחונים ואין לי יכולת לנבא מה יהיה........ אינני מבינה מה כוונתך באבחנה DND תבדוק היטב מה הכוונה ומה האותיות האלה מיצגות. אשמח להמשיך ולהשיב על שאלותיך. בהצלחה!

13/08/2001 | 18:26 | מאת: מיקי

עשינו גשר קוביות לבת שלי שהיא בת 12, אך עדיין יש לה בעיית לסת, במקום שבמצב נורמלי הלסת העליונה תיסגר על התחתונה, זה בדיוק להיפך, כשהפה סגור, הלסת התחתונה בולטת החוצה...מה אפשר לעשות והאם יש תרגילי דיבור או טיפול בנושא זה?

לקריאה נוספת והעמקה
14/08/2001 | 00:54 | מאת: אורלי-קלינאית תקשורת

מיקי שלום, מומלץ שתתיעץ עם האורטודנט המטפל בבת, ברר אתו האם להערכתו קיימת אצל הבת דחיפת לשון באכילה, בליעה ודיבור, ובכל מקרה-לא יזיק אבחון אצל קלינאית תקשורת ובמידת הצורך -טיפול תוך קשר עם האורטודנט. בברכה- אורלי

14/08/2001 | 20:39 | מאת: מיקי

האם את יכולה להפנות אותי לקלינאי/ת תקשורת טוב/ה בחיפה? תודה.

במידה ויש בעיה במבנה הפה, כפי שמתואר אין מקום לטיפול תפקודי וקלינאי תקשורת לא תוכל לשנות הרבה, אולי לבדוק האם ישנם דרכי דיבור שיהיו יותר קלים או נחים, בכל מקרה, על פי המתואר כאן יש מקום לבירור אצל אורטודנט ולא אצל קלינאי תקשורת. במידה ויש בעיה תפקודית אז יש מקום לפניה לקלינאי. ניתן לפנות לאגודת קלינאי התקשורת בטל- 9217815.

13/08/2001 | 18:24 | מאת: משה

אני מבקש לקבל תשובה. אני מודה, משה

03/09/2001 | 19:22 | מאת: פרידה קורנברוט

מה השאלה?

12/08/2001 | 14:50 | מאת: סולי

האם זה בסדר" להשאיר ילדה בת 9 עכשיו בזמן החופש שההורים עובדים לבד בבית עם ילד בן 3 מה זה בסדר? ז"א אם מבחינה נפשית או מוסרית

03/09/2001 | 06:59 | מאת: פרידה קורנברוט

תלוי בילד, בילד הגדול וכדי לברר האם יש חוק בעניין. במזל החופשה הסתיימה והשאלה לא אקטואלית!

11/08/2001 | 16:40 | מאת: איילה

מחבר: איילה תאריך: 11-08-2001 16:32 פרידה שלום, בהמשך לשיחתנו מ22.7.01 , פניתי למכון ההתפתחות לילד ולאחר שהם קיבלו את כל הפרטים על עמית - חוו"ד מהקלינאית תקשורת, הפניה מרופא הילדים, המלצה מרופא א.א.ג ושאלון הכרות מההורים, הם ראו לנכון - ל א - להזמין את עמית לאיבחון כי אין צורך, הטיפול שהוא מקבל נכון ואין בעיות נלוות כך שאין צורך "לשגע" את הילד. האם זה תקין לקבוע כך איבחון ללא בדיקת הילד? והאם אני יכולה להיות בטוחה על סמך דעתם שאין בעיה מיוחדת שגורמת לו איחור בדיבור וזה רק ענין של זמן שגיל הדיבור ידביק את הגיל הכרונולוגי? אם כעת שוללים בעיה מיוחדת כמו דיספרקציה(שבמכון מסויים טענו כך בניגוד לקלינאית של עמית ושל המכון להתפתחות הילד), באיזה שלב אני כן צריכה לדאוג אם עמית אינו "מדביק " את הפער? תודה , איילה.

לקריאה נוספת והעמקה
26/08/2001 | 21:19 | מאת: מרב

איילה שלום, יש לי ילד בן 4 וחצי עם סיפור מאוד דומה, הן מבחינת תחילת הטיפול והן מבחינת היכולות היום. יש לי קלינאית מעולה וברגע מסויים הסתבר שצריך גם פזיוטרפיה ואחר כך ריפוי בעיסוק (בהתחלה ממש לא הבנתי מה הקשר..........) אם תרצי פרטים נוספים את מוזמנת לכתוב לי לאי מייל ואשמח לעזור מרב

31/08/2001 | 23:04 | מאת: איילה

מרב שלום, תודה על תגובתך, מה הקשר באמת? ריפוי בעיסוק לילד מאוד רגוע? אודה לך מאוד לתשובתך איילה.

הטיפול בילד צריך להיות כוללני, ויש הבטים של דיבור שמטופלים על ידי התיחסות לתפקוד בעוד תחומים, מלבד הדיבור. ריפוי בעיסוק לילד עם בעיות בקואורדינציה או פעילות מוטורית עדינה ופיזיוטרפיה לילד עם קשיי יציבות או מוטוריקה גסה, ללא התיחסות רק לתנועתיות יתר וכו'. באשר לבנך, אם יש קלינאית בתמונה זכותך וחובתה למסור לך מידע מספיק כדי שתרגישי שאת נותנת לבנך את הטיפול הטוב. תוכלי לפנות אליה ולדרוש ממנה הסבר על מצבו של בנך. יש לך זכות לפנות לקלינאית התקשורת האחראית על כלל הטיפול הזה בקופ"ח בה הינך מבוטחת וגם לקבל דעה נוספת דרכם, וזה בהמשך לכך שבמכון להתפ' הילד סירבו לקבלו לאבחון, מוזר מאד?????? תוכלי גם לפנות למשרד הבריאות, למחלקה לאם וילד בירושלים ולהתיעץ שם עם קלינאית התקשורת הראשית של המשרד ושל התפתחות הילד. אשמח לכוון אותך בהמשך.

10/09/2001 | 00:57 | מאת: תמר

שלום לך פרידה בני מאובחן כ pdd בן 3 אינו מדבר למעט מילים ספורות נימצא בגן תיקשורת. בקרוב יקבל טיפולים ע"י קלינאית תיקשורת בריפוי בדיבור במיסגרת הגן. כידוע לך יש בעיה במס' הקטן יחסית של העוסקים במיקצוע זה . שאלת בקשה לי אליך קלנאי\ת תיקשורת מעולה באיזור מגורי - איזור מודיעין. כמה שעות שבועיות לדעתך זקוק הילד בשלב זה כדי להישתלב בעתיד בבית הספר?

11/08/2001 | 15:21 | מאת: יריב

שלום . בן 23 ולמרות שאני נראה די צעיר לגילי..( ואם זה אין לי בעיה ) הקול שלי הוא קול ממש של ילד. משהו כמו בן 16 אם לא פחות. שאני עונה בטלפון ..אז יש אנשים שחושבים שזה בחורה בכלל. השאלה היא : אם ניתן לטפל בזה בלי ניתוח או משהו יותר מדי מסובך. אם כן. אשמח לדעת מה ניתן לעשות. תודה.

12/08/2001 | 02:45 | מאת: אורלי-קלינאית תקשורת

כדאי שתפנה לאבחון קול אצל קלינאית תקשורת.

03/09/2001 | 06:57 | מאת: פרידה קורנברוט

הטיפול, במידה ואין בעיה אחרת (כמו גדילה מאוחרת וכו') הינו יחסית פשוט וקצר. מלמדים אותך איך "לאחוז" בשרירי הגרון כדי להתאים ולהחזיק בטון דיבור הולם. פנה לקלינאי תקשורת אשר ידריך אותך, יטפל ויפנה אותך לאיבחון וטיפול, לפי הצורך. ניתן להשיג קלינאי דרך קופ"ח או באופן פרטי, לאגדת קלינאי התקשורת 9217815-03. בהצלחה!

11/08/2001 | 10:30 | מאת: דנה

שלום רב ברצוני לדעת עם מי אפשר להתייעץ ובמקרה הצורך אף לטפל בהפרעה בהבעה בע"פ הכוונה: אדם חכם מאד אקדמאי ששומע מהסביבה (אשתו חברים הבוס בעבודה) כל יום שקשה להבין למה הוא מתכוון, אדם בעל רעיונות שמתקשה להביע עצמו בצורה ברורה ולפעמים השיחה איתו הופכת לסיוט כי תמיד צריך לברר למה הוא מתכוון הוא חושב ומביע רק חלק מהמחשבה כאילו האדם איתו הוא מדבר קורא מחשבות תודה

03/09/2001 | 07:00 | מאת: פרידה קורנברוט

קוראים לזה "דיבור אסוסיאטיבי, על פי תאורך ובמידה והאיש איננו מודע או מעוניין, אי אפשר להתערב.

10/08/2001 | 19:30 | מאת: משה

שלום לקלינאית, אבי טרכאוסטומי ובעקבות כך יש לו קשיי דיבור. הפתח שנעשה לו בגרון לשם הנשמה נעשה גם במקום לא מקובל. רופא אף אוזן גרון אומר שהפתח נעשה גבוה יותר מהמקום המקובל שצריך להיות נמוך יותר בצוואר. האם הוא זקוק לשיקום בדיבור וכיצד אפשר לעזור לו? מודה מראש, משה

13/08/2001 | 18:25 | מאת: משה

עבור קלינאי התקשורת, אני מבקש לקבל תשובה לשאלתי הנ"ל. מודה מראש, משה

14/08/2001 | 00:49 | מאת: אורלי-קלינאית תקשורת

משה שלום, בקש מרופא אא"ג הפניה לאבחון ע"י קלינאית תקשורת, ומכתב ממנו לגבי תפקוד מיתרי הקול.בעייתו של אביך אינה ברורה לי. האם צרוד, או אינו מסוגל כלל להפיק קול? במידה ויקבל הפניה-תוכל לפנות לאיבחון במסגרת הקופה אליה אביך שייך,או לברר באגודה הישראלית של קלינאי תקשורת, שם של קלינאי תקשורת באיזור המגורים.בברכה והצלחה-אורלי.

09/08/2001 | 19:27 | מאת: ליאור

שלום רב! רציתי להציג בעייה שמציקה לי מאד אצל חברתי. לחברתי (בת ה 21) יש דיבור לא ברור, לא גמגום. הוא אינו ברור משום שהיא בולעת מילים, לא הוגה כל מילה עד סופה ולעיתים לא מסיימת את כל ההגייה של המילה. שמתי לב שאותה בעייה מתרחשת אצל אימא שלה... רציתי לדעת מה אפשר לעשות לשיפור מצבה (בגילה המופלג של 21 שנים...). אם ניתן לעשות משהו, אשמח אם תפרטי את הטיפול המדוייק. הסיבה לכך היא שחברתי טוענת שאינה צריכה לעשות מאמצים מיוחדים לשיפור מצבה ולכן פירוט של מה שהיא צריכה לעשות יעזור לי לשכנע אותה לעשות משהו בנדון. אני מודה לך מראש על תשובתך ואני מאחל לכולם סופ"ש מצויין ושיחות ארוכות וברורות... ליאור

09/08/2001 | 22:15 | מאת: מאיה-קלינאית

דיבור חטוף ולא מובן הוא בעיה בשטף הדיבור, בדומה לגמגום, למרות שיש הבדלים בין שתי תופעות אלו. כדי לטפל בבעיה כזו, שהיא בהחלט בעיה לאדם וגם לשותפיו שיחה, נחוצה מוטיבציה מצד האדם המטופל ורצון אמיתי, מפני ששינוי והאטת הדיבור הוא דבר קשה ללימוד ודורש תרגול . לא אפרט כאן את אופן הטיפול המדויק, אך הסבירי לחברתך שאם היא מעוניינת לתקשר עם אנשים ללא הפרעות, עליה להחליט בכנות שהיא מוכנה לנסות טיפול. והשלב הבא- לאבחון אצל קלינאית תקשורת ובהמשך לטיפול מקצועי.

29/08/2001 | 19:53 | מאת: פרידה קורנברוט

אם חברתך לא מעוניינת בטיפול יש מעט שאת יכול לעשות, כי לרוב אתה מתאר בעיה שלא ניתנת לשינוי משמעותי. תחליט אם היא מתאימה לך כך ואם לא, חפש לך חברה אחרת.......... במידה והיא מעוניינת בטיפול אני מצטרפת לדעתה של מאיה...... בהצלחה!

08/08/2001 | 13:12 | מאת: Sahar

בסה"ר דרושים מתנדבים. סה"ר (סיוע והקשבה ברשת) הינו פרויקט אינטרנטי חינמי שייעודו להגיש עזרה נפשית דרך האינטרנט לאנשים שנמצאים במשבר או עוברים תקופה קשה בחייהם ואף מהרהרים בהתאבדות. המתנדבים שלנו נבחרים על פי יכולת לתת אוזן קשבת לאדם אחר בצרה, השכלה ו/או ניסיון הקשורים לעזרה לזולת ושליטה בכלי התקשורת האינטרנטית. ההתנדבות נעשית מהבית. ההכשרה הקרובה שלנו נפתחת ב- 11 לאוקטובר ומועברת על ידי אנשי מקצוע ומומחים מהמובילים בארץ בתחומם. למי שמעוניין להצטרף לצוות שלנו, מוזמן לבקר באתר ולהכיר אותנו מקרוב. בברכה, צוות סהר אתר סהר http://www.sahar.org.il/ טופס הרשמה למתנדבים http://www.sahar.org.il/volunteer.asp

03/09/2001 | 19:23 | מאת: פרידה קורנברוט

בהצלחה!

07/08/2001 | 15:51 | מאת: שירי

שלום רב, שמחתי לגלות פורום זה ואודה למענה לשאלה המעניינת אותי מזה זמן - כיצד בוחנים התאמת אוצר המילים של ילד לגיל? כיצד נעשית הקביעה "אוצר מילים אינו מתאים לגיל" ולהיפך "אוצר מילים מתאים לגיל". הבן שלי בן חמש כמעט - עם איחור בהתפחות הדיבור ועם התקדמות טובה מאד בטיפול של קלינאית תקשורת מזה למעלה משנתיים (ועם עוד הרבה מאד פעילויות אחרות ריפוי בעיסוק, פיזיוטרפיה, שחייה וכו' ). השאלה היא כיצד יודעים האם אוצר המילים מתאים לגיל? הקלינאית אמרה לי בשעתו, כאשר ערכה לו אבחון לאחרונה בסדרה של מבחנים (המתאימים בעיקרם לגן חובה) כי בגיל 4 וחצי היה בערך בגיל שפתי של ילד בן ארבע) רופאה נוירלוגית שבדקה אותו חד פעמית (בדיקה כללית שערכה כשעה וחצי כולל שיחה עם ההורים כשעה וכחצי שעה בדיקת הילד עצמו) - קבעה שאוצר המילים אינו מתאים לגיל. האם יש סדר מסויים בתחום זה? האם ישנם מבחנים ספציפיים בהם אפשר לעיין? כיצד קובעת קלינאית התאמה לגיל? אודה על תשובה עניינית ואם אפשר גם על הפנייה למקורות מתאימים. בברכה ותודה - שירי

29/08/2001 | 19:48 | מאת: פרידה קורנברוט

אין עדיין לצערי מבחנים מתוקננים לשפה העברית, אנו נעזרים במבחנים אשר הותאמו אבל אינם עומדים בקריטריונים מדעיים. קלינאים מנוסים יותר או פחות בקטגוריות וסוגי משפטים ומושגים שילדים אמורים להשתמש בהם, על פי גיל, אבל קשה ולמעשה הקלים שלנו לא ממש מאפרשים לקבוע איחור שפתי של חצי שנה בדיוק בגיל זה, מה כן, שבגיל זה ישנם הבדלים גדולים לפי רמות השכלה ופעילות של ההורים ןסביבת הילד (ילדי כפר מתמצאים במושגים מעט שונים מילדי עיר, וכו') ההתרשמות הכללית של אנשי מקצוע שונים, ההתקדמות של הילד והשימוש שהוא עושה במושגים נותנים תמונה של התפקוד, במיוחד בהשווא לילדים באותה סביבה חינוכית, כמו בגן הילדים וכו'. תפני שוב לקלינאי שמטפלת בבנך ובקשי ממנה להבהיר את שאלותיך, אני בטוחה שתשמח לעשות זאת. בהצלחה!

06/08/2001 | 12:41 | מאת: ליאת

רק לאחר שנה מאז נישאתי לבעלי גיליתי שלפעמים הוא מגמגם. אני חושבת שתופעה זו היתה קיימת תמיד ואולי בגלל שאהבתי אותו לא ראיתי זאת והוא טוען שהוא התחיל לגמגם בגללי, כי הורדתי לו את הביטחון העצמי וכו' האם הגיוני שהוא צודק?ומה ניתן לעשות כדי לפתור את הבעיה, אם בכלל ? יש לי הרגשה שזה הולך ומחריף... ואני לא מסוגלת לשתוק ולא להגיב על כך.

לקריאה נוספת והעמקה

כאן: http://www.blabla4u.com/gimgum

חזרתי מחופשה ומצאתי את פניתך לפורום. גמגום יכולך לגבור על רקע לחץ סביבתי וריגשי. יכול להיות שקורה משהו ביניהם והוא מתבטא בקשיי דיבור ורגישות לנושא, הצעתי שתפנו ליעוץ משפחתי או זוגי כדי לברר האם הגמגום הינו סימפטום לדבר אחר והאם יש משהו במערכת התקשורת שביניהם אשר מתבטא ברגישות לצורת דיבור...... בהצלחה!

29/07/2001 | 22:45 | מאת: ר

ברצוני לדעת האם ניתן להמליץ לי על מומחה בארץ, לטיפול בבעיה של אף סתום ודיבור מאנף, אציין כי בעבר עברתי ניתוח להסרת קונכה. ר.

30/07/2001 | 06:35 | מאת: פרידה קורנברוט

מרבית קלינאי נתקשורת יכולים לבדוק וליעץ. רופא אאג יכול לתת מידע, חיוני, כדי לדעת האם יש בעיה מבנית או תפקודית של החך הרך. ניתוח קונכיה בלבד לא מלווה לרוב בשינוי בגוון הקול, כמתואר. האם יש בריחה של נוזלים באף במהלך שתיה? ישנם מחלקות אאג אשר רכשו מכשיר המסייע למדוד את כמות האויר באף ויכולים לתת מדד אוביקטיבי של בריחת אויר באף. תוכל במקביל לפנות לפורום אאג', לדר' בנדט.

29/07/2001 | 19:40 | מאת: חסוי

שלום, אני בן 21 ויש לי בעיית גמגום קלה. אני מתחיל לגמגם מעט במהלך שיחה. יש לציין שלא מדובר על גמגום במצבי לחץ אלא כאשר אני מדבר באופן יומיומי עם מכרים. אף פעם לא גמגמתי בעבר ולא היה אצלי שינוי כלשהו בחיי שאני יכול לקבוע שהגמגום נובע ממנו. יש לך מושג איך תופעה כזאת קורית פתאום? תודה.

לקריאה נוספת והעמקה

אין לי מושג, יכול להיות שתמיד דיברת כך, ופתאום שמת לב? יכול גם להיות שהינך מדבר צהר מדי ולא מדובר בגימגום אלה החוסר שטף. בכל מוקרה, הדיבור של כולנו רבוי תקלות ואין אנו נותנים להם משקל או חשיבות, ולדעתי כדי לך לדעת שתקלות וחוסר שטף בדיבור הם תופעות רגילות.

11/08/2001 | 22:16 | מאת: דוד

לאלמוני שלום, אם אכן התחלת לגמגם פתאום בגיל 21 , דבר שלא היה לך קודם, אני חושב שמדובר אולי בבעיה נוירולוגית ולא בהפרעת תקשורת, ולכן עצתי לך שתפנה את שאלתך לד"ר רון דבי הנוירולוג באתר הזה, בברכה, דוד

28/07/2001 | 21:05 | מאת: זיוה

היתכן לשיתוק מוחין יש השפעה על יכולת הדיבור?. מדובר על ילד בן 20 חודש שטרם מדבר וסובל משיתוק מוחין

28/07/2001 | 23:10 | מאת: פרידה קורנברוט

בהחלט כן!!!! פנה לטיפול על ידי אותה יחידה שאיבחנה אותו, או למכון להתפתחות הילד בקופ"ח. טיפול מוקדם יכול לקל על הפערים הנובעים מהבעיה הבסיסית. בהצלחה!

28/07/2001 | 11:57 | מאת: יואב

קורה לי הרבה פעמים שאני נמצא בחברת אנשים מסוימים שדברים שאני אומר יוצאים כל כך שונים ממה שהתכוונתי להגיד באותו רגע. אני בן 28 , יכול להיות שאחת הסיבות לכך היא שאני לא אוהב את הקול שלי , מה עושים כנגד זה ?

יכול להיות, וגם יכול להיות שאינך חושב ומתכנן מה שברצונל לאמור לפני שאתה מתחיל לדבר. בעיות קול ניתנות לטיפול אצל קלינאי תקשורת, פנה תחילה לרופא אאג' לוודא שאין דבר אנטומי והינך בריא, ותוכל לקבל טיפול. בהצלחה!

25/07/2001 | 22:54 | מאת: דיאנה

שלום בני (בן שלוש)אובחן כילד עם דיספרקסיה הייתי רוצה הסבר ל: מה זה איך הטיפול איפו אפשר לקרוא חומר על זה או ממומחים בארץ שמטפלים בבעיה תודה רבה

לקריאה נוספת והעמקה

דיספרקסיה מתאר קושי בביצוע פעולות מתוכננות. בדיבור מתבטא בקושי לתכנן ולבצע את הפעולות הנדרשות לשם הגאית הגאי הדיבור בצורה ברורה ומובנת. הילד הסובל מדיספרקסיה מציג קשיי דיבור, לא תמיד עקביים, וקושי במובנות של דיבורו. יש מקום לטיפול אינטנסיבי והמשך העבודה בבית. בד"כ אין קשיי אכילה או לעיסה או פעולות אוטומטיות אחרות. מרבית קלינאי התקשורת מטפלים בדיבור מכירים היטב את התופעה. ניתן לקרוא על זה בספרות העוסקת בנאורולוגיה ונאורוהתפתחות.

23/07/2001 | 23:20 | מאת: דניאל

שלום רב שמי דניאל, ואני נער מגמגם. לעיתים אני מרגיש, שיותר מאשר הגמגום זו בעיה פסיכולוגית, התלויה בבטחון עצמי ובתחושה כללית בזמן השיחה, הגמגום הוא בעיה פיסיולוגית הקשורה במבנה רגיש של מערכת הדיבור, שמבנה זה "מורגש" בשעת לחץ ומתח. מאוד הייתי מעוניין לשמוע את דעתך ובאמת מדעית זה נכון. בברכה דניאל

לקריאה נוספת והעמקה

מקובל לחשוב על גימגום כנטיה אישית, כמו רגישות מסויימת. היום ישנם מחקרים החוקרים את הגנטיקה של הגימגום ועדיין לא בודדו גן, אל אף שידוע שגימגום "רץ" במשפחות. אם יש את הנטיה לגמגם אז גורמים פנימיים וחיצוניים "מעודדים" את התופעה והיא אכן מופיעה באופן בולט במצבים מסויימים ולא באחרים (כמו מצבי לחץ פנימי או חיצוני לאדם) ישנם גורמים נוספים אשר מחמירים ומשמרים את התופעות והכל מסתבך כשהעולם הריגשי של האדם המגמגם מעורב )כמו בכל דבר בחיים!) וברור שישנם יחסי גומלין בין הגימגום והרגשות שממנו הוא נגרם או הנובעים ממנו, עד כדי כך שלפעמים קשה להפריד ביניהם (כמו מה בה קודם, הביצה או התרנגולת?) בכל מיקרה, בכל טיפול ישנה התיחסות לאדם בשלמותו ולא האם יש גורם פסיכולוגי זה או אחר. בטיפול יש מודעות ושת"פ בין אנשי המקצוע השונים וכך המדע והטייפול מתקדמים! לעייונך!

22/07/2001 | 11:45 | מאת: מירה פחימה

שלום לך פרידה. בני , ברק בן 15 , אובחן כ-adhd בהיותו צעיר ביותר. בנוסף לכך , או כפועל יוצא של הבעייה - דיבורו מסורבל ביותר ולא ברור, האנשים מבינים אותו ומפענחים מה שהוא אומר , אך כשהוא מדבר מהר קשה להבין בכלל. ברק טופל רבות על-ידי קלינאית תקשורת ביחידה לגדילה והתפתחות בבי"ח "העמק" ,בגן הטיפולי בחיפה ובבית הספר עד לגיל 10 בערך בשלב זה טענה הקלינאית כי ממילא אין שיפור ואין טעם להמשיך בטיפול. אני תוהה היום אם בכל זאת ניתן לעשות משהו כדי לשפר את דיבורו כאדם בוגר? אשמח לשמוע תשובתך בברכה מירה

23/07/2001 | 07:08 | מאת: פרידה קורנברוט

השאלה העקרית היא מה מידת המודעות והדאגה שלו לעניין? האם מפריעה לו והאם יש לו מוטיבציה לשינוי? בכמה הוא התבגר? וכו'. מוטיבציה משחקת מקום חשוב בעניין ולפעמים אנשים בוגרים עם "דיבור חטוף" לומדים לשלוט מספיק כדי לדעת מ הלעשות במצב נתון, כשחשוב להם שיבינו אותם, כמן בראיון עבודה, מתן הסבר או הרצאה או מצב דומה. עדיין לא מדי מאוחר במידה והוא מעוניין ולא על פי מה שלך מפריעה.

23/07/2001 | 09:38 | מאת: מירה

לפרידה שלום ותודה על התשובה המהירה התשובה שלך גרמה לבני ולי לשוחח על הנושא להפתעתי הוא טען כי הדיבור הלקוי לא ממש מפריע לו. השאלה על כן היא יותר מורכבת ולדעתי צריך להפנותה לכתובת אחרת. מהי רמת המודעות שלו לגבי עצמו ואיך האחרים "תופשים" אותו. בכל אופן, יצאתי נשכרת מתשובתך ותודה לך.

22/07/2001 | 08:36 | מאת: אביטל

שלום, חזרתי לדווח איך הולך עם בליעת הכדורים. מה שאמרת על הטיית הראש קדימה עובד טוב מאוד, בימים האחרונים זה נעשה יותר קל. לכן לא נראה לי שאני אקנה את המכשיר לריסוק הכדורים אבל טוב שאני יודעת שיש משהו כזה. בקשר להחלפת הכדורים - אכן קיבלתי מרשם חכדור דומה אבל הם כמעט אותו דבר מבלחינת הגודל. נראה לי שזה בגלל הויטמינים שבכדור (כדורי ויטמינים הם תמיד גדולים). אבל ברגע שאני חותכת את הכדור באמצע זה פחות בעייתי. תודה על העצות :-) אביטל

תהיי בריאה!

21/07/2001 | 13:55 | מאת: יאיר

שלום דודה שלי בת 3.5 היא פעילה מאוד. שרה. רוקדת .ומאוד מסודרת יש רק בעיה אחת היא מדברת לא ברור . היא בטיפול אצל קלינאית תיקשורת זמן מה . מה הסיבה שקרה לה דבר כזה? מה דרכי טיפול לסוגיה זו ? והאם תוכלו להמליץ לנו על רופא בכיר במסגרת פרטית או במסגרת קופת החולים לפתרון הבעיה ! תודה יאיר

22/07/2001 | 06:28 | מאת: פרידה קורנברוט

רופא יכול העריך את התפתחותה ולטפל במחלה, אך לא "לפתור את הבעיה". ניתן לפנות למכון להתפתחות הילד, בבקשה תעיין בתשובתי לאילה, מלפני יומיים ותראה כמה גדול דמיון הפניה והתשובה המתאימה. בהצלחה!

21/07/2001 | 11:29 | מאת: רון

שלום רב יש לי בן בן שש ושבעה חודשים. הוא בדיבור מבלבל לחלוטין בין האותיות ס ל-ש וכמובן כך גם בכתיבה. נישללה הפרעה בשמיעה. מה עושים?

22/07/2001 | 06:23 | מאת: פרידה קורנברוט

להתחיל בטיפול בדיבור באופן מיידי! דרך קופ"ח או באופן פרטי: טל של אדוגה הישראלית של קלינאי התקשורת למציאת קלינאי באיזור מגוריך: 9217815-03

18/07/2001 | 09:31 | מאת: לרין

אני אמורה לבצע ניתוח כריתת ציסטה במיתר הקול וכנראה ימליצו לי על קורס היגוי כיצד מתנהל הקורס? היכן הוא מתבצע? ואיך יכול הדבר למנוע יבלות או פוליפים במיתרי הקול? האם דיבור בקול רם הוא הגורם? או התאמצות תוך כדי דיבור ? תודה

לקריאה נוספת והעמקה

את תשולבי בטיפול בקול, לא היגוי. לאחר הבראה של המיתר תופני לקלינאי תקשורת במסגרת קופת חולים לקבלת הדרכה בשימוש נכון באברי הקול והדיבור, כך שלא תגרמי נזק למיתרי הקול ותנצלי בדרך הנכונה את היכולת לדבר ללא מאמץ. כשהגורם לפגיעה במיתרים הינו שימוש לא נכון של הקול, הטיפול מחייב ללמוד איך לדבר ללא מאמץ. הצלחת הטיפול קשורה כמובן לאיחות הטיפול ובעקר למוטיבציה, תירגול והיכולת שלך לייסם את הנלמד ורכוש לעצמך הרגלי דיבור נכונים, כל הזמן. בהצלחה!

17/07/2001 | 23:25 | מאת: אילה

מחבר: אילה תאריך: 12-07-2001 23:07 פרידה שלום, אנחנו הורים לשני ילדים הבכור , עמית בן 4.4 שנים ואיתמר בן 1.9 שנה. הבעיה שלנו היא עם עמית, הוא מאחר בדיבור, אנחנו מטפלים בזה כבר מגיל שנתיים. הטיפול מתחיל מבדיקת שמיעה שלא היתה תקינה ובעקבותיה ניקוז הנוזלים שהפריעו לשמיעה, מאז לאחר מספר בדיקות שמיעה גם בשינה לא היתה בעיה בשמיעה, היום לאחר בדיקה אצל הרופא נראתה ירידה קלה בשמיעה. מאוחר יותר מגיל שנתיים בערך בגיל 3, התחלנו בטיפול אצל קלינאית תקשורת וזה לאחר בדיקה אצל נאורולוג שאישר המשך טיפול אצל קלינאית תקשורת, ההתקדמות היא מאוד איטית.רק לאחרונה חלה התקדמות - משפטים ארוכים אך עדיים לא ברורים. בבדיקת שמיעה היום נראתה ירידה קלה בשמיעה אך גם באיבחון נאמר לנו שיש לעמית מחסום במוח המונע ממנו לבטא את מה שהוא שומע או חושב. אך מכיון שיש מילים שבתרגול הוא אומר נכון הקלינאית תקשורת שלו שללה את זה (הקלינאית צעירה אולי אינה מנוסה). עמית הוא ילד בעל רמת ריכוז גבוהה מאוד, יכולת הבנה מהירה, ילד רגוע , שלו ועדין. אנו מאוד מודאגים בשל העובדה שעוד 1.6 שנה הוא נכנס לבית הספר. לעומתו איתמר, אחיו, אינו מראה שום בעיה בדיבור ונראה שבקרוב מאוד ידבר ברמה טובה יותר מעמית. לייעוצך/ הפנייתך לגורמים מומחים יותר. אודה מאוד אילה.

לקריאה נוספת והעמקה

אם בנכם נבדק במכון להתפתחות הילד, תוכלו תמיד לבקש בדיקה ויעוץ אצל קלינאי נוסף. כשמתיחסים להתפתחות השפה יש לקחת בחשבון את החלק של המוח (איכסון ושליפה של מילים, תיכנון של משפטים, שמירה על כללי התחביר והכוונה לתקשר וכו'), בנוסף יש חלק של המעבר אל אברי הדיבור והיכולת לתכנן את תנועות הדיבור, פעילות שדורשת מוטוריקה עדינה ייחודית לדיבור (מה שמאפשר להבין את הדיבור) פעילות זו קשורה או מתורגלת באופן חלקי במהלך האכילה, אין בדבריך התיחסות לאכילה ותנועתיות הפה. אינני מבינה מה שאלתך, האם את חושבת שבנך יכול להתקדם יותר מהר, האם אין כלל התקדמות או האם לדעתך הוא אינו מתקדם כלל ואת מחפשת פתרון חלופי לתקשורת? תבררי מה כוונתך, מלבד השאלה לגבי בית הספר...... לידיעתך, ישנם מסגרות של חינוך, בהם יש "גן שפתי" לילדים אשר מציגים קשיי שפה ודיבור. הגן הזה נותן טיפול כוללני ואינטנסיבי לילדים אשר מתגלים כמציגים איחור התפתחותי ברכישת שפה והם זכאים לטיפול על חשבון משרד החינוך, תחת חוק החינוך המיוחד. הכוונה להתערב בגיל מוקדם ולא להמתין לכניסה לביה"ס כדי לעזור לילד. תבררי מה ניתן במסגרת השרותים באיזור מגוריך, פני למפקח על החינוך המיוחד ותבקי לשקול את הכללתו של בנך במיסגרת שפתית טינטנסיבית. מסגרת זו מיועדת לילדים עם יכולת לשמידה אשר ניתן לסייע להם כדי ישיכנסו למסגרת למידה "רגילה". אשמח להמשיך ולשמוע ממך על המשך הטיפול.

21/07/2001 | 00:28 | מאת: אילה

פרידה שלום, ראשית תודה רבה, עמית עדיין לא נבדק במכון התפתחות הילד, נבדק אצל נאורולוג לילדים שלא ראה לנכון להפנות אותו למכון התפתחות הילד אלא להמשך טיפול אצל קלינאית התקשורת, אך מכיון שעמית מתקדם אך מתקדם מאוד לאט אני רואה לנכון לפנות כבר למכון זה. עמית החל לדבר בגיל 3 ורק מספר רב של חודשים אחר כך הדיבור, ההיגוי מתחיל להשתפר, לקח לי שבועות אולי חודשים ללמד את עמית לומר פיפי ולא דידי לעומת זאת, כעת הצלחתי תוך מספר ימים ללמד את עמית להחליף את ה"ק" במקום ה"ת" ולתקן את זה במיליםת, בנסוף עמית החל לבנות משפטים, אך לא מקושרים טוב. במכון אחד נאמר לנו שיש לו דיספרציה, הוסבר לנו שזהו מחסום בלבטא צליל רצוני, אצנו -רצנו למכון שבו הוא מטופל ובאבחון נאמר לנו שהבעיה היא בהיגוי וביכולת לקשר בין האותיות, בנוסף גיל השפה הרבה יותר צעיר מגילו של עמית 4.4 שנים. בעניין האכילה-עמית אוכל כציפור, אף פעם לא "תפס סנדוויץ" ונגס בו, הלעיסה איטית. האם עמית יכול להתקדם מהר יותר?מי מהמכונים צודק?היש טעם להלחץ, להאיץ או שהזמן עושה את שלו בקצב ההתפתחות? אודה לתשובתך וכן ארצה לעדכן אותך ולהתייעץ איתך בהמשך הטיפול וכיצד מתקדם עמית. תודה רבה , איילה.

16/07/2001 | 12:19 | מאת: שולה

פרידה שלום, בני בן 2.8 שנים ואנו בטיפול במכון להתפתחות הילד, ע"י מרפאה בעיסוק. כמו כן, הוא אובחן ע"י קלינאית תקשורת. על פי האיבחון ניכר כי לילד בעיית קשב, אך לא ניתן לדעת בוודאות האם זו בעיה אורגנית או בעיה של חוסר בשלות. שאלותי הן: 1. מה המאפיינים של בעית קשב (שאינה מלווה בהתנהגות היפר אקטיבית)? 2. האם בדיקה נוירולוגית עשויה לתת מענה להתלבטות הזו? 3. אשמח אם תוכלי להמליץ על ספרות, אתרים בהם ניתן ללמוד יותר על הבעיה ועל ההתמודדות איתה.

17/07/2001 | 07:07 | מאת: פרידה קורנברוט

הפרעתקשב כשמה היא, מתבטא בקושי להיות ממוקד אותו למשך כמו בני הגיל האחרים. ניתן לאבחנה על ידי תצפית ועבודה עם הילד, ובדכ" זו חלק של אבחנות נוספות שיכולות לגרום לעקוב התפתחות השגים למודיים ןבתפתחות השפה וכו'. ישנם אתרים רבים, חפשי תחת learning disabilities, hyperactivity, attention defficit disorder. בקשי מאנשי הצוות שמטפים בילדך להפנותך למקורות על פי האבחנה של בנך. בכל מקרה, הקושי יכול להיות התחומים ספציפיים והוא משתפר לעתים עם הזמן וההבשלה, עדיין מוקדם כדי "להדביק לו אבחנות" בהצלחה!

16/07/2001 | 08:29 | מאת: אביטל

שלום, אין לי מושג האם זה הפורום הנכון אך בתיאור כתוב גם בעיות בליעה. אני בת 28 בהריון, ונוטלת כדורי מטרנה (שזה ברזל + חומצה פולית + תוספות ויטמינים ). הכדורים די גדולים באופן יחסי לתרופות אחרות ומאוד קשה לי לבלוע אותם. גם כשאני חותכת את הכדורים לחצי אני נתקלת בבעיה. בליעה של הכדורים מלווה לעיתים בהרגשת דחייה קלה ( מעין gag reflex ). לפעמים אני צריכה לשתות כוס מים שלמה עם כל חצי כדור. הייתה פעם אחת שכנראה בלעתי לא נכון ומייד לאחר מכן הקאתי. האם זו בעיה פיזית או פסיכולוגית ? איך אפשר להתמודד עם זה ? תודה.

במדה ואין לך בעיה אחרת הייתי ממליצה: 1. לרסק את הכדור בעמצאות כלי מיוחד הניתן לרכישה בבית מרקחת 2. להקפיד לכופף את הראש קדימה, ולא להטות אחורה!, במהלך הבליעה. כיפוף הראש מקטין את המעבר המפה לושט ועוזר לגונן על הגרון. 3. תקפידי לשים את הכדור (או חלק ממנה) על הלשון, ולא מדי קדימה או אחורה. תשתי עם כמות לא מדי גדולה של מים, במכה, ולא בלגימות מרובות. במידה והבעיה נמשכת תבקשי מהרופא להחליף לך את הכדור לאחר, יותר קטן או מכוסה עם חומר חלק. אשמח לדעת מה שלומך, בהצלחה!