פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
מנהל פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
האם קיימים תת התמחות בתחום קלינאות התקשורת בנוגע לילדים (ברור שיש הבדל בין ילדים ומבוגרים, אך השאלה ספציפית לגבי ילדים)? האם יש קלינאיות המתמחות בתחום בעייתי של בעיות ארגון שפתי, ליקוי ברצף הדיבור, קושי בהבנת רעיונות מורכבים וכו'? המדובר בילד בן כמעט חמש. תודה
אין מערכת פורמלית של התמחויות, מצד שני ומכוון שתחומי העיסוק שלנו רבים ישנם קלינאים אשר להם נסיון רב בתחומים מסויימים. באילו שהינך מתעניינת כדי להגיעה דרך שרותי מערכת החינוך, בהם ישנם קלינאים בעלי נסיון בעבודה עם ילדים צעירים. תפני דרך הגננת כדי לברר מהם השרותים הניתנים במערכת החינוך העירונית באיזור מגוריך. הינך זכאית גם לטיפול בילד דרך מערכת הבריאות, תשאלי את רופא הילדים בקופה בה הינך מבוטחת והוא ודאי ידע לאן להפנותיך לאבחון וקבלת הדרכה וטיפול, לפי הצורך. ישנם גם שלינאים העובדים באופן פרטי ורשומים באגודת קלינאי התקשורת, תוכלי לפנות אליהם בטל: 9217815-03 בהצלחה!
יש לי תאומים בני חמש וחצי. ולאחד מהם שאובחן כמי שעדיין לא בשל רגשית. יחסית לגילו יש התפרצויות זעם. נראה לי גם שחווה את תיסמונת ילד הסנדביץ' מה לעשות? נסים
כדאי לפנות לקבלת יעוץ והדרכה למומחים להתנהגות הילד והדרכת הורים, ללא הדבקת תביות לפני שהתנהגותם תבחן באופן אוביקטיבי. ישנם מסגרות במערכת החינוך, הבריאות והקהילה בנושא זה
מתפקד יפה. כבר יש מספר משתתפים קבועים. כמה נעים שאפשר להגשים רעיון. אני מצרף שוב את הכתובת: http://forums.bool.co.il/uzi2
מה הכתובת לפורום זה?
בוקר טוב בתי בת השנתיים וחצי ילדה מאוד מפותחת. היא מדברת שוטף ומאוד ברור ואפילו מנסחת משפטים שלמים בני 7-8 מילים בכל משפט. לאחרונה נתגלו הפרעות התנהגות אצלה. היא מאוד עקשנית, דעתנית ועושה פרובוקציות כגון - כשאינה מקבלת מה שהיא רוצה או מישהו או משהו מפריע לה היא מחפשת מקום פנוי על הרצפה, משתטחת וצורחת בקולי קולות. למרות כל הקושי שלי אני מצליחה להתמודד איתה היטב כשהיא מתנהגת כך ואינני נופלת בפח הבכי שלה. אני יודעת כי הוא מעושה ואני מתמודדת איתה. מנהלת המעון שבה בתי נמצאת - מגיל שישה חודשים - ביקשה שאפנה את הילדה לקלינאית תקשורת בגין התנהגות זו - שמתרחשת גם בין כתלי המעון. ואני שואלת למה ? מה הקשר בין התנהגותה של הילדה לבין קלינאית תקשורת? אודה לתשובתך, הילה
על פי תאורך אין קשר בין התנהגותה וקשיי דיבור. תצטרכי לשאול את מנהלת המעון של סיבותיה להפניה זו, ולא לשכוח כי ילדים עוברים תקופות בהם הם בוחנים את כוחם מול הסביבה..........על כל המשתמע מכך.
וכן... התמודדויות עם הבעיה כגון יחסים ביו בני זוג חרשים בינם לבין עצמם ולבין סביבתם. אולי גם מאמרים מדעיים
זה איננו תחום התמחות של קלינאי תקשורת. הצעתי שתפנה לפורום פסיכולוגי או פסיכיאטרי אולי לספריה של נושאים בענייני נשואים ויעוץ
שלום רב: יש לי ילדה שבחודש הבא ימלאו לה שנתיים ועדיין לא מדברת, כשאנחנו מאוד מתעקשים איתה אז היא חוזרת על מילה או שתיים, אבא, מאמא, אך גם זה לא הכי ברור. היא מבינה אותנו טוב, ואפילו עושה פנטומימה של חיות(דג, אריה וכאלו שלא צריך לדבר ) לקחנו אותה לבדיקת שמיעה והיא שומעת טוב. יש לה קול כי היא צועקת ומשמיעה צלילים, אז למה היא אינה מדברת? מתי עלי להתחיל לדאוג? בתודה מראש
אם הילדה מתקשרת תוכלי להיות יותר רגוע, יחד אם זאת יכול להיות שיש קשיים בשליטה על אברי הדיבור ובשימוש מכוון שלהם, רצוי שתפני לקלינאי תקשורת ותקבלי הדרכה ייחודית להכוונה לעידוד וקידומה של ביתך, יכול להיות שיהיה מספיק בשבילך לקבל הדרכה כיצד לעודד את ביתך לעשות שימוש בתקשורת מילולית. יש כמה הבטים שניתן לבדוק ולתת לך תשובה באשר לעיתוי לדאגה, לפי שאלתך את כבר דואגת ולכן רצוי שתפני ותקבלי הדרכה אישית ותדעי "מתי לדאוג", ואם בכלל יש מקום לדאגה. בגיל שנתיים מרבית הילדים מסוגלים להגיד מספר רב של מילים וגם לחבר שתי מילים יחד, על פי תאורך ביתך מאחרת ורצוי לבדוק כעת מה הרקע, במיוחד לאחר ששמיעתה נבדקה. בהצלחה!
אני מציעה לךלפנות למרכז להתפתחות הילד של קופת החולים על מנת לערוך איבחון מדוייק ואמין.
איילת, כוונותיך ודאי טובות, לצערינו ובמציאות של היופ התור לאיבחון בהתפתחות הילד הינו של מספר רב של חודשים, בדרך כלל מעל חצי שנה. לכן, רצוי, במקרה זה לאפשר לקלינאי תקשורת לחוות דעה ובמידת הצורך לתת לאיש מקצוע להפנות לאיבחון, טיפול הדרכה או צרוף שלהם, על פי הצורך הספציפי, ללא "ביזבוז" זמן.
הפורום העברי הראשון לאנשים שמגמגמים נפתח כעת. הייתי באתר של אמבי ובדקתי, אין להם פורום. והואיל ויש צורך במקום שבו נוכל לשתף זה את זו און ליין, אתם ואתן מוזמנים ל: http://forums.bool.co.il/uzi2 עדיין לא כתוב שם כלום. מי יכתוב באנונימיות את ההודעה הראשונה?
עוזי, אולי היה כדאי שתפנה לאמבי ותציעה להם לפתוח פורום בתוך האתר, וכך כל התמיכה של קבוצת עזרה עצמית תהיה מרוכזת במקום אחד? תוכל גם להיות פעיל בקבוצה?
ביקר בפורום. הוא ישים באתר של אמבי קישור. http://forums.bool.co.il/uzi2
אני שמחה שנפתח פורום בנושא זה . יש לי שאלה לגבי מחסור בויטמין B12 וברזל לבין גמגום האם יש קשר ביניהם ?
מהי הסיבה שילד בגיל 3 עדיין מזיל רוק בכמיות רבות במשך כל היום.?
לרוב זו תופעה הקשורה לחוסר סגירת הפה, יכול להיות על רקע של רפיון באיזור הפה או קושי בנשימה דרך האף וצורך לנשום דרך הפה ולהחזיקה פתוחה. יכול להיות בגלל תחושה ומודעות ירודה או קושי בקואורדינציה של תנועות הפה ומנגנון הבליעה. רצוי לבדוק את ההיגוי, אחיזת שרירי הגו וחגורת הכתפיים. המלצתי לפנות לקלינאי תקשורת מנוסה ומצוי בנושא זה, ולטפל בהתאם. במקביל לפנות לרופא אאג לביצוע בדיקת הנשימה דרך האף ובדיקת שמיעה, לפי הצורך. ניתן להשיג קלינאי תקשורת דרך קופ"ח, שרותי הרשות המקומית, מערכת החינוך או באופן פרטי דרך אגודת קלינאי התקשורת 9217815-03. בהצלחה!
חסר לי קיומו של פורום ישראלי לאנשים שמגמגמים. יהיה נהדר אם נוכל לשתף זה את זו במה שעובר עלינו, במידע על שיטות טיפול , ובכלל - נרגיש פחות לבד. להקים פורום לא נראה לי עיניין מסובך במיוחד... מה דעתכם?
רעיון נהדר אשמח אם עוד אנשים יצטרפו לרעיון
היי אלי, מה האי מייל שלך? אני חושב שכדאי שנעשה רשימת דואר אלקטרוני כדי שנוכל לשמור על קשר. אפשר ליצור איתי קשר ב: [email protected]
לידיעת עוזי, אלי וכל המתעניין ישנו פורום כזה, וגם קבוצה לעזרה עצמית המנוהלת על ידי אנשים הסובלים מגימגום, ניתן ליצור איתם קשר דרך אתר הבית של האירגון: www.ambi.co.il בהצלחה!
יש להם אתר, אבל לא קבוצת תמיכה באינטרנט.
ברצוני לדעת האם ישנם מחקרים וניסויים בעזרת הטכנולוגיה למציאת טיפול ממשי לבעיית הגמגום והיכן עומדים אותם מחקרים
איני מבינה מה כוונתך ל"טיפול ממשי". ניתן לעיין באתר של האגודה לעזרה עצמית בגימגום www.ambi.ci.il בכל מיקרה ישנם גם תוכנות מחשב לעזרה בפעילות המוטורית של הדיבור. בכל מיקרה גימגום איננה תופעה אחד הניתנת לטיפול בצורה אחד, כמו כל תופעה אנושית אחרת, ישנם סוגים שונים ושיטןת טיפול שונות, האומנות שבטיפול הינה בהתאמה שביניהם
בפורום זה הוצג תחום הקינייסולוגיה לטיפול בבעיית הגמגום אבקש לדעת פרטים על שיטת טיפול זו והאם ישנם תופעות לוואי כלשהן ומהי מידת הצלחתה של שיטת טיפול זו והיכן בארץ ניתן לקבל טיפול שכזה תודה מראש
פנה אלי לדואל
טעות הידיך, בפורום זה לא הוצגה השיטה בזאת לטיפול בגימגום אלה שאסתר לוין אשר איננה קלינאית תקשורת מציע את השיטה הזאת, אשר כניראה ידוע לה, אך, זו איננה שיטת טיפול מקובלת על ידי קלינאי התקשורת. תהיה ביקורתי ותלמד דברים ושיטות חדשות עם קור טוב של ביקורת וחשיבה.
מפנה לאתרים רבים העוסקים בקיניסיולוגיהhttp://www.betterlife4you.net/explain_kinesiology.html ה:http://www.dryang.co.il/ArticlesDic.asp?status=1&category=14http://www.healthk.co.uk/ טיפול יחודי שעוזר
אסתר , תפסיקי לעשות צחוק מבעיה רצינית כמו הגמגום ולהציע טיפולי שווא לבעיה כי את טוענת שהשיטה עובדת אז מדוע כל המגמגמים לא פונים אליה תפסיקי מטומטמת
פחדן גדול וטפש שלא יודע דבר על קינסיולוגיה. מדוע אינך מזדהה?
שלום רב, בתי בת שלוש ושלושה חודשים ,היא משבשת מספר אותיות כמו:ר' ,ש',ס.למשל במקום לרדת היא אומרת ללדתאו סבא הופכת לשבא.פניתי בטלפון לק"ת והיא אמרה שעד גיל 4 אין מה לעשות ואסור לתקן את הילדה. האם זה כך ?תודה. ל
התשובה שקיבלת הינה נכונה באופן חלקי, רצוי לשמוע את הילדה ולהתרשם מהמובנות הכללית וממרכיבי שפה נוספים כדי לקבוע האם יש מקום להתערבות ישירה או מעקב והדרכה. במיקרים רבים יש תור המתנה לטיפול ויש יתרון בפניה מוקדמת למקום טיפול וכך, עד שיגיע התור לטיפול היא תהיה בגיל המתאים, על כל המשתמעה מכך. בכל מיקרה ומכוון שמדובר במספר הגאים, אני מאמינה שכדאי לתת לקשלינאי תקשורת לבחון את דיבורה ולקבל עצה אישית לגבי ביתך ולא תשובה כללית. תמיד חשוב להעצה המקצועית תהיה מבוססת על בדיקה והכרות עם הילדה ובכל מיקרה ישנם יתרונות רבים לקבלת הדרכה והכוונה ספציפית. בהצלחה!
שלום, אני סטודנטית לרפואה, במסגרת לימודי עלי להעמיק ידיעות בנושא "תסמונת רט". היכן אוכל להשיג חומר בנושא? במיוחד אני מחפשת אתרי אינטרנט. אודה לעזרתכם. הדר.
התחלה טובה יכולה להיות ע"י הקלדת RETT SYNDROME במנוע החיפוש של yahooלמשל ( www.yahoo.com).
חפשי בכל אתר של תסמונות, ובאתרי ה- NIH. בארץ ישנם מחקרים רבים אשר מקורם בבית איזי שפירה, ברעננה, כדאי לך לטלפן לשם ולהתיעץ עם מחלקת המחקר שלהם, בהצלחה.
להדר ושיר, ולכל המתעניין אתמוך נודע לי על יום עיון בנושא RET אשר יתקיים בביה"ח שיבא (תל השומר) ביום חמישי 10 במאי, יחד עם בית איזי שפירה, מרעננה..........
פרידה שלום. תודה על התשובה המקיפה בענין קורס ללמוד הדיבור. אכן הפוליפ נוצר אצלי מדיבור יתר ועבודה בהדרכה והרופא יידע אותי שאצטכך לעבור קורס היגוי. אבל לענין הנושא הכירורגי- הרופא א.א.ג. אמר שהפוליפ אינו מסוכן ויכול לאבחן זאת על פי הצורה ולכן שאלתי היא האם חייבים לעבור ניתוח? אולי קורס הדיבור יכול לפתור את הבעיה גם בלי התערבות כירורגית. האם הצרידות תעבור? תודה מראש.
על שיקול הדעת של רופא את צריכה להחליט אם היא אמינה העיניך, לדעתי אם מדובר על נגע חד צדדי, הייתי ישנה יותר טוב לאחר ביצוע ביופסיה......... אם לעומת זאת הרופא חושב שמדובר על נגע דו צדדי, בעקבות שימוש לא נכון, ניתן בהתאם לגודל ומיקום הנגע להחליט לנסות לטפל בו על ידי טיפול קול, ולעקוב אחר השינויים למשך תקופה של מספר חודשים, בכל מיקרה עליך לשנות את הרגלי הדיבור, אם או בלי ניתוח......... בהצלחה!
שלום. התגלה לי וליפ על מיתר הקול הגורם לצרידות. הרופא המליץ לנתח כדי שהצרידות תעבור. האם חובה לנתח או שיש אפשרות לקורס הגוי שהבנתי שמונע את הבעיה ואולי גם פותר אותה. היכן מתבצע קורס ההגוי ומה מטרתו? האם חובה לנתח ואיך השיקום לאחר הניתוח? תודה. רונית
כדי לתת לך עצה אישית אני זקוקה לפרטים רבים, האם את מעשנת ועוסקת המקצוע הדורש מאמץ קולי רב? מה הרגלי הדיבור שלך וכו". אם התגלה פוליפ סימן שיש מחלה במיתרי הקול..... השאלה מהיכן המחלה מופיעה, האם מדובר על נגע חד או דו צדדי, ועוד. אם מדובר על פגיעה כתוצאה משימוש לא נכון במיתרי הקול ובהרגלי דיבור לא מתאימים ניתן לקבל טיפול קול, על ידי קלינאי תקשורת המתמחה בתחום זה. הטיפול מיועד להקנות הרגלי דיבור ןלמנוע נזק מצטבר או חדש. לעתים בניתוח מבצעים ביופסיה כדי לגלות את המבנה התאי של הפוליפ ובמידה והינו שפיר יכול להיות סימן לשימוש לא נכון ולהוות סימן לצורך בטיפול קול. כדאי להתיעץ עם רופא אאג' לגבי הנחיצות בניתוח ובודאי לדאו להגיע לטיפול קול לאחר ההתערבות הכירורגית כדי לנסות ולמנוע חזרה של הפוליפ, הכל בתאום אם הרופא אאג' המטפל בך. לפני התערבות כירורגית ניתן להתיעץ עם גורם טיפולי נוסף וללמוד את הנושא לעומק. תוכלי לפנות, עם יותר פרטים לדר' בנדט בפורום אאג' באתר זה. בהצלחה.
שלום גב' פרידה. רציתי לשאול , האם ידוע לך על פתיחת לימודי קלינאות תקשורת במקום נוסף(בעתיד), חוץ מאונ' ת"א?
האם אשפר לקבל מידע,מה בדיוק הלימודים כוללים ומה בערך ממוצא בגרויות,פסיכומטרי צריך ? תודה א4.2
פנה לחוברת ההרשמה של אוניב, ת"א לגביהם, היתר יפורסם כשיהיה רלוונטי. בהצלחה!
ישנם שתי תוכניות לימוד המחקים לאישורה של המועצה להשכלה גבוה וברגע שיקבלו את האישור ודאי יפורסמו ותפתח ההרשמה. עקוב אחר הפירסומים בעיתונות!
שלום לך. מזה שלושה שבועות שאני סובלת מצפצופים באזניים. עשו לי בדיקת שמיעה ובדיקת BERA, ושתיהן היו תקינות. הייתי אצל רופא א.א.ג. רופא משפחה ושוחחתי עם הנירולוג שלי. כולם אומרים שהם לא יודעים מה שורש הבעיה. האם זה יכול להיות מלחץ דם נמוך? ממתח? משהו שקשור למחזור? מה עלי לעשות? בברכה לילה
זו שאלה למערכת הרפואית להשיב אליה, במידה והרפוא הקונבנצונלית אינה מוצאת כוון לטיפול ניתן לפנות לרפוא בלתי קונבנצונלית ולראות האם שם ניתן לקבל מענה לבעיתך. בינתיים כדאי לך לנהל יומן של הופעת הציפצופים ןעקבי אחריכם, אולי יש משהו מיוחד שתוכלי לגלות, כמו עלית הציפצופים במצב עייפות, מתח וכו'
טיפול אלטרנטיבי קינסיולוגי יעזור.
(ןהובה דילש וז) לגר לכב הינשה עבצאה 1.5 תבו 3.5 ןב ,ידלי ינשל חוורמה תא .תורחאה תועבצאה הבוגמ יעבר תשולש ךרעב הלעמ יפלכ תטלוב ההז טעמכ הדימב ךכ הז .תישילשה עבצאהו ןהובה תיקלח תוספות הנפתמש .םיילגרה תופכ יתשב .הלאכ םילגר תועבצא ויה יבאל םגו ימצע ילצא םג תמייק העפותה .היעבה תא ורדיסו (סבג םע תועובש המכ) ותודליב חותינ ושע יבאל ריוואמוג תעוצר ליחשהל םהל ץלמוה יתודליב םיאפורל יתוא וחקל ירוהשכ ללכ ליעוה אל הז .ברעו יתש תרוצב ילש תועבצאה ןיב (יאבצ ןורזממ ומכ) .םינמזהו תוארוהה לע הדפקה תורמל ךיישמ ינא .םילגרה תופכב (םיידימת לבא םנמא םילק) םיבאכמ לבוס ינא .תועבצאה ןיינעל םיבאכה תא ?ןייניעב םיכורכה םיבאכה תא ידלימ עונמל ידכ אוהשמ תושעל ןתינ םאה הכירבב) ףחי תכלל וא םילדנס לוענל יגולוכיספה ישוקל ןאכ יתסנכנ אל - יתרגבתהש לוככ הילע יתרבגתהש היעב .ילש "טקפדה" תא ףושחלו (לשמל אל ידלי םא חמשא הזמ םג .יל ומרג יתועבצאש ברה רעצה יל רוכז םלוא .לובסל וכרטצי ןיאו עירפמ אל הזש רמא אוהו דפוטרואל ונינפ תועובש המכ ןב היה ינבשכ !רבד תושעל ךרוצ !?םישוע המ
נא לכתוב שנית ולבדוק שהכן האותיות מופעיות בסדר שמאפשר את קריאתם.
שלום שמי אסנת אני צריכה חומר על הנושא selective mutisem יש לי תלמיד בכיתה שהאם טוענת שהוא מדבר בבית ובכיתה אינו מדבר כלל עלתה השערה שיש לו selective mutisem והייתי רוצה לקרוא חומר על זה. תודה מראש אסנת
תצטרכי לחפש בספרות של פסיכיאטריה של הילד, בעקר. אפ הילד בגיל בגה"ס הנטיה היום להאמין שמדיבר בקושי חברתי ולעתים מסתעים בטיפול רב מקצועי הכולל התערבות משפחתית, אישית וגם תרופתת. למעשה השימוש במושג elective מרמז על שתיקה מתוך בחירה (לא מודעת), שלמעשה זו בחירה שגורמת להענשה חברתית ומקורה בחרדה ופוביה חברתית.
שלום תודה רבה עבור תשובתך האם יש ספרים שאת ממליצה לחפש בהם ששם אוכל למצוא על תופעה זו או לחליפין אתרי אינטרנט תודה מראש
ליקויי שמיעה בירידה בשמיעה HEARING LOSS : מה מציינים הסימונים הבאים: AC BC UCL SPEACH : SRT DISC DB UCL MCL האם DB 95 משמעותו שהירידה היא במקום (שמיעה תקינה 15-0 DB) לירידה ב- 80DB SRT - 70 - מה משמעותו? סף זיהוי דיבור\. מה אומר המספר 70 DISC הבחנת דיבור 86 האם אומר שלמרות הירידה יש יכולת לזהות 86% מהצלילים /מילים
בדיקת השמיעה האוביקטיבית נרשמת על גבי טופס הנקרה אודיוגרמה, ובו מציינים את התוצאות של מספר בדיקות המציינות את התפקוד השמיעתי של הבטים שונים וחלקים שונים של מערכת השמיעה, במידה ובידך מצויה בדיקה כזאת תוכלי לפנות לקלינאי שביצע אותה או קלינאי אחא ולקבל הסבר, באופן כללי: AC הכוונה להולכה דרך כל האוזן או האויר (מה שמגיעה באופן כולל) סף לצלילים בודדים BC הולכה גרמית (מה שמגיעה דרך האוזן הפנימית, מבטל את האוזן התיכונה והחיצונית) סף לצלילים בודדים SRT מידה כוללת של סף שמיעה למילים DISC אבחנה כללית של מילים, בעוצמה נוחה (מדד כללי של תפקוד בעוצמה נוחה) המדידות מתבצעות ביחידות של DB (עשירות BELL) הבדיקות שמיעה מאפשרות ללמוד על התפקוד, יחות התפקוד, מיקום של נזק במערכת השמיעה ויכולת לקבל תועלת מהגברה על ידי מכשיר שמיעה.
רציתי להוסיף על תשובתה המועילה של פרידה, אם יורשה לי,כי הדיסקרימינציה (DISC) בודקת כי האדם מסוגל לחזור על מילים חד-הברתיות, ברמה הנוחה לו לשמיעה-זאת אומרת, מספיק עוצמה מעל סף השמיעה שלו. ציון דיסקרימנציה כזה (86%) אומר שיכולת זיהוי המילים אינה מושלמת, והאדם מתקשה מעט להבחין בין עיצורים דומים (למשל ס-ז וכו'). רמת SRT של 70 דציבל מהווה ירידה בשמיעה המוגדרת כחמורה.
ילדי בן שנה ושבעה חודשים עדין אינו אומר מילים כלל מלבד אבא ואמה (אמא) דור (כדור) דה (זה) דבר זה גורם לו להיות עצבני מאוד ולעיתים אף להרביץ לסובבים אותו שאינם מבינים מה הוא רוצה . מלבד זאת הוא מרבה לדבר בשפת הג'יבריש . האות בטיפת חלב יעצה לי להתעקש איתו שיגיד את המילה על חפץ שהוא מצבע עליו אך דבר זה גורם לעצבים נוספים ולבכי. אני יודעת שילד בגילו צריך לדעת לומר 10 מילים לפחות בצורה נכונה האם כדי לגשת לאיבחון? איפה ? האם דרך קופת חולים ?
בגיל שנה ושבעה חודשים עדיין מותר להתבטא במילים בודדות בלבד, ואין הדבר מהווה איחור ממשי. כדאי להמתין עם אבחון לפחות עד גיל שנתיים,. אך בינתיים מומלץ להרבות בדיבור אל הילד בכל סיטואציה יומיומית, לדבר אליו בצורה ברורה ומובנת, והשתדל לחזור על מילים קבועות בסיטואציות מוכרות (לדוגמה: מים, אור, אין, כן ולא וכדומה) בשום אופן אין ללחוץ על הילד!! ובקשר לג'יבריש- ככל שאוצר המילים שלו יתרחב, יש להניח שהג'יבריש ייעלם ויפחת. בהצלחה.
לאתי ואלעד, שלום רב! אני חזרתי מחופשה קצרה וכעת אוכל להשיב על פניןתכם באופן מסודר, תודה גם למאיה על תגובתה המהימנה, בכל מקרה ומכוון שהינכם דואגים מגיעה לכם להנות מהדרכה ייחודית לכם, לשם כך ניתן לפנות לקלינאי תקשורת דרך קופ"ח, דרך הרופא המטפל ו\או בפניה באופן פרטי, דרך אגודת קלינאי התקשותר (03-9217815) למציאת ק"ת קרובה לאיזור מגוריכם. ק"ת יכול להתרשם מיכולתו של בינכם לתקשר בצורה יעילה, יתכן שמיבחינתו הג'בריש הינה צורה של דיבור שאתם צריכים לפענח ולעצב לדיבור. רצוי לדבר אליו בצורה טבעית ולאפשר לו "לתקשר" בכל צורה, על ידי הצבעה, מילמול או סימן אחר ולחזור על כוונותיו באופן מילולי ופשוט, ובכל להדגים לו את הדיבור ואת הכוונות לתקשר. אשמח לעמוד לרשותכם בהמשך, פרידה
שלום, אשמח לקבל מידע בטיפול בביו-פידבק בילדים עם בעיות קשב וריכוז. תודה
הפני רחבה מדי לתשובה מהמנה, רצוי להתיעץ עם אירגון "ניצן" המטפל בילדים עם ליקויי למידה ומצוי בנעשה בארץ בנושא זה.
תודה!
בתנו, בת שלוש וחצי, היא ילדה מאוד נבונה ואינטליגנטית ובעלת אוצר מילים עשיר מאוד. עם זאת, היא לא מצליחה לבטא את האות "ל" (במקום זאת אומרת "י") ואת האותיות "צ" ו"ש" (במקומן אומרת "ס"). היא עצמה לא שומעת את הליקויי וסבורה שהיא מדברת "נכון", ומתרגזת כשלא מבינים לפעמים את המילים שהיא אומרת. לפעמים אנחנו משחקים איתה משחק בו היא שמה את הלשון על השפה העליונה ואומרת "ל". האם זה מוקדם מדי לפנות לקלינאי תקשורת? כולם אומרים לנו לחכות עד גיל 6 לפחות, אבל אנחנו חוששים שזה עלול להיות מאוחר מדי. מה עושים?
שיבושי היגוי שונים הינם "נורמליים" בטווחי גיל שונים. כך למשל, אין סיבה להיות מודאג משיבושי האותיות השורקות (ס, ש, צ, ז) בגיל 3 וחצי. ילדים רבים משבשים אותיות אלה בגיל זה. בד"כ השיבוש מסתדר לקראת גיל 5-6. אם בגן חובה עדיין קיים שיבוש אותיות שורקות משמעותי, כדאי להתייעץ עם קלינאי תקשורת. לגבי החלפת ה"ל" ב"י". זהו גם שיבוש תקין לגילה של ביתכם. על סמך התאור שלכם, נראה שלא קיימת בעיית היגוי אמיתית, אלא רק שיבוש בתחום הנורמה. אין צורך להעיר לה על השיבוש היות והיא לא בשלה כרגע לתקן אותו, והדבר רק יגרור תסכול. במידה והשיבוש יהיה עדיין קיים בעוד כ5-6 חודשים, יהיה מקום להתייעץ עם קלינאי תקשורת. בהצלחה
ילד בן 3.5 . אוצר מילים מוגבל מאד(מילים בודדות). אבקש המלצה למי לפנות לאיבחון ו/או טיפול במידת הצורך. בתודה מני
שלום וברכה! האם יש לך מידע אודות "תסמונת האונה הימנית" ? או הפנייה לאיש מקצוע נוסף שיוכל לעזור לי בנושא. כעוסקת בתחום החינוך מיוחד רציתי לקבל מידע המשלב בין חינוך ורפואה בנושא. אשמח לקבל כל מידע בנושא בהקדם. תודה מראש, ולילה טוב.
שלום עינב, בתור מישהי ש"חרשה" את הנושא מכל הכיוונים מתוך עניין אישי, אני מקווה שאוכל לסייע, אני מצרפת כאן רשימת מאמרים בנושא, וכן שני אתרים שמכילים המון חומר:מאמרי אינטרנט, רשימות מאמרים מז'ורנלים רפואיים, תכתובת של הורים (שם הייתי מציעה להסתמך פחות על הדיוק בדברים - אנשים לפעמים מאוד מבולבלים). 1)M.SemrudClikeman and G.W Hynd . Right hemisferic dysfunction in nonverbal >learning disabilities:Social , academic , and adaptive functioning in adults >and children. Pcycological Bulletin,1990;Vol 107,No2,196-209 >2)Kytja K.S Voeller . Clinical Neurologic Aspects of the Right-Hemisphere >Deficit Syndrome. J.Child Neurol .1995. vol 10 (suppl),s16-s22 >3)M.B Denckla . The child with developmental disabilities grown up: adult >residua of childhood disorders.1993 ,Neurologic Clinics. vol 11, No1.105-125 >4)Gross-Tsur V, et al. Developmental Right hemisphere syndrome: Clinical >spectrum of the nonverbal learning disabilities. J Learn Dis 1995,:28:80-86 >5)Little SS. nonverbal learning disabilities and socioemotional >functioning.a review of recent literature. J Learn Dis1993 , 26:653-665 >6) S Weintraub & M Mesulam . Developmental learning disabilities of the >right hemisphere:emotional ' interpersonal and cognitive components.Arch >Neurol.1983;40;463-468 >7)Voeller KKS. Right hemisphere deficit syndrome in children . Am J >Psychiatry.1986;143;1004-1009 >8)Gracia-Sanchez C et al. Right hemisphere dysfunction in subjects with >attention deficit disorder with or without hyperactivity.J Child Neurol . >199;12;107-115 >9)יעל לנדאו וורדה גרוס- צור .הפרעת קשב וריכוז :מאפיינים ייחודיים בתסמונת >התפתחותית של האונה הימנית .הרפואהכרך 136ףחוב' ח' (15.4.99) 596-599 האתרים www.nldontheweb.org ו- www.nldline.com חוץ מזה אם את רוצה צרי איתי קשר במייל, ואוכל לצלם ולשלוח לך חומר שיש לי וכך לחסוך קצת כיתות רגלים.
עינב, בכל אופן חשבתי להוסיף כאן סקירה קצרה של הנושא, בתקווה שמנהלת הפורום לא תכעס. תסמונת של האונה הימנית נקראת לעיתים גם "ליקויי למידה לא מילוליים" -NLDnon verbal learning disabilities או NVLD. לתסמונת כמה מרכיבים: פער גדול בין אי.קיו מילולי לביצועי, בעיה בתפיסה ו/או יצירה של תקשורת לא מילולית (שפת גוף, הבעות פנים, טונציה של הדיבור) ובעיות חברתיות ורגשיות, בעיות ביכולות הראייתיות מרחביות (visospatial skills), בעיות מוטוריות (מוטוריקה גסה ועדינה), הפרעת קשב (מסוג ייחודי, ללא היפראקטיביות, עם מיקוד יתר, עם אימפולסיביות לפחות בחלק מהמקרים), ואצל חלק ניכר גם ליקוי למידה בחשבון כולל לפעמים בעיות בתפיסת זמן. כמובן שהעניין אינדיבידואלי מאוד לא כל ילד סובל מכל הקשיים, ובוודאי שלא במידה שווה. זה תלוי גם בתחומים החזקים של כל ילד. אקח לדוגמא את עצמי: בגיל שמונה אבחנו אצלי מה שקראו אז "פגיעה מוחית מזערית בהמיספרה הימנית", אז ככה אבחנו הפרש גדול מאוד בין שני סוגי האינטליגנציה (במילולית אני ברמת מחוננות, בגיל 20 חזרתי על מבחן ווקסלר והיו 59 נקודות הפרש, לרוב ההפרש קטן בהרבה -20 נקודות זה הפרש סביר בתסמונת), בעיות מוטוריות בעיות בקטע הראייתי -מרחבי, ובעיות תחושתיות (רגישות יתר למגע למשל - אח"כ קראתי שזה די אופייני), לא התייחסו אז לצד החברתי. כשנבדקתי בגיל 20 המאבחנת ראתה גם אינדיקציות להפרעת קשב עם אימפולסיביות - סוף סוף הבנתי למה המורים טענו תמיד שאני מתפרצת בשיעורים, נכנסת לדברי אחרים וכ"ו (בקטע של נכנסת לדברי אחרים האמת היא שלקח המון זמן עד שנעשיתי מודעת לכיצד אמורים לנהל שיחה - שיש רווחים בדיבור של אחרים, איך למצוא את הרווחים האלה, שבמהלך שיחה עוברים מנושא לנושא ועוד - כך שגם לזה היה חלק מן הסתם) כשקראתי את המאמרים גיליתי את הילדה שהייתי מבחינה חברתית - כלומר לא רק לא מקובלת, אלא גם לא ממש מודעת למה קורה סביבי חברתית. מצד שני היום יש לי לא מעט ידידים , אולי לא בדיוק ברמת הקשר שהייתי רוצה אבל יש. לגבי שפת גוף- קשר עין התחלתי ליצור רק בגיל 19 אחרי שחברה העירה לי וגם בלי להבין בהתחלה למה הוא משמש מעבר ל "ככה אמורים להתנהג", הטונציה שלי? אני לפעמים מדברת בקול רם מידי בלי לשים לב, ואנשים חושבים שיש לי מבטא זר. עוד משהו לגבי שיחה, כשהייתי ילדה ונערה נהגתי לדבר שעות ארוכות על נושא אחד בלי להעביר נושא בכלל. פשוט להינעל. ולא חשוב עם הנושא חשוב או לא. כילדה קטנה, אמא שלי אומרת שנהגתי גם לחזור פעמים רבות בזו אחר זו על שאלות ששאי בלי להבחין שהיא ענתה לי. היום זה די בסדר, חוץ מזה שאני עדיין מתקשה לא להיכנס לדברי אחרים, ולפעמים קצת להעביר נושא. מטמתיקה ? לי מעולם לא היתה בעיה ביסודי הצטיינתי, אח"כ עשיתי בגרות 5 יחידות וקיבלתי ציון סביר. אגב, דברים לא חייבים להיות נוראיים כפי שמתוארים במאמרים. מנסיוני בהחלט יש שיפור עם הגיל לפחות אצלי. לטפל? ברור שצריך חייביםגםכדי למנוע את הנזקים הרגשיים.
TO SHIRA... TANK YOU VERY MUCH ABOUT THE INFORMATION THAT YOU GIVE ME. I DON'T KNOW ENGLISH VERY WELL... IF YOU CAN GIVE ME THE INFORMATION LIKE YOU TOLD ME. HAVE YOU GOOD DAY, AND TANK YOU AGAIN. EINAV.
האם הפורום הזה יכול לתת מענה גם לתקשורת בעייתית בין אם לבת בזמן האוכל ? אם כן אשמח לפרט על הבעיה. תודה
אני חושש שאיני מבין מהתאור הקצר שנתת, את אופי הבעיה. אתה מוזמן לספק מעט יותר פרטים, ובמידה והנושא בתחום המקצועי של קלינאי התקשורת, אשמח לעמוד לרשותך.
מתי יודעים שיש בעיה בדבור גמגום לילד צעיר
באופן כללי, אין גיל "מוקדם מידי" לאבחון גמגום. לא כדאי להמתין "שהילד יגדל" לפני שבוחנים את הדיבור. עם זאת כדאי לדעת שגמגום יכול להופיע בכל גיל בין שנה וחצי לגיל 12, ובגילאים הצעירים יש אחוזי החלמה גבוהים מאוד.
האם נושא של שגיאות כתיב מרובות בגיל 12 לערך, הוא בתחום טיפולך, האם צריך לאבחן לדעתך?
לשרי שלום! אני אמא לשני ילדים וגם מורה הרבה מאוד שנים. אני חושבת שרצוי לבדוק את בעית שגיאות כתיב , כי יש הרבה מקרים שזה ליקוי . בן דוד שלי סובל משגיאות כתיב ( הוא בן 42) ומבדיקות גילו שיש לו בעיה מסוימת של ליקוי במוח ואין אפשרות לפתור את הבעיה אבל ניתן לטפל בזה קצת. את בבחינות הבגרות הוא עשה בעל פה והצליח מאוד ( הוא מאוד חכם ולכן לא קרה שום דבר בגלל הבעיה שלו) גם את האוניברסיטה עבר בהצלחה. לכן לדעתי צריך להעביר את הילד אבחון ולמצוא את הבעיה ( אם יש) בהצלחה אוס
בתי בת השלוש לאמדברת בברור, אינה מבטאת את האות ר' ואותיות נוספות כמו ל' ס' גם אוצר המילים שלה מעט דל ,למרות שאנחנו מרבים לדבר אליה. בגן היא פעילה מאד וגם מרבה לשחק עם ילדים. מה ניתן לעשות ? תודה
ניתן לבצע איבחון, כדי לקבוע האם התפתות הדיבור שלה תואם את המינימום הנדרש מילדה בגיל. במידה ויהי צורך יכול להיות שהיא תזדקק להתערבות ישירה (טיפול) למעקב צמוד להבטיח שמשיגה את הרמה הנדרשת ובכל מיקרה ודאי תקבלי הדרכה הקשורה ליכולתכם לקדמה ולעזור לה. כדי שתתיעצו עם קלינאי תקשורת במסגרת קופ,ח או התפתחות הילד (שם התור ארוך למדי!) בהצלחה!
שלום, ההורים שלי מדרום אמריקה ובאופן טבעי יש להם ר' מתגלגלת (קדמית?). אני - ככל שניסיתי- לא מצליח להפיק ר' כזאת ומשום כך כאשר אני מדבר ספרדית היא נשמעת לא טוב . (מעבר לכך ישנן מילים שיש בהם הבדלי משמעות אם הוגים אותם בר' רגילה או קדמית) מה לעשות ? תודה יוסי
אם הינך מעוניין ללמןד כיצד להגות את ה- ר הקידמית עליך לפנות לקלינאי תקשורת דובר ספרדית, אשר סיכויין להצליח ללמדך גדולים יותר. הוריך הוגאים אותה קידמית מכוון שהם רכשו את ההגיה שלהם בסביבה דוברת ספרדית. פנה לאגודת קלינאי תקשורת 03-9217815, הינני בטוחה שהם יפנו אותך לאדם מתאים. בהצלחה!
תודה.
שלום אני בהריון. בעקבות נושא האוטיזם שעלה לאחרונה בתקשורת וגם בעקבות רגישות היתר שלי בתקופה הזו, נעשיתי קצת חרדה. רציתי לדעת האם יודעים היום מה הסיבות לאוטיזם (סיבות ביולוגיות?). האם יש קשר למחסור בחומצות מסוימות החיוניות להתפתחות המוח של העובר? האם יש משהו שעליי להקפיד יותר עליו בהריון או האם יש אינדיקציות מסויימות לנשים אשר יכולים להעיד על סיכוי לילד עם הפרעה כזו תודה על ההבנה מראש רונית
לא ידוע עדיין האם יש סמן ביולוגי או גנטי לאוטיזם. הדרך המומלצת לנשים בהריון הינה בביצוע מעקב הריון אצל רופא אשר את מאמינה ומרגישה בטוחה בטיפולו. את יכולה לפנות ליעוץ גנטי ולברר האם יש איזה סמן גנטי או ביולוגי אשר עליך לבדוק ביסודיות או בבדיקות מיוחדות. במהלך ההריון רצוי לשמור על בריאותך ובהחלט לשתף אחרים על דאגותיך....... יחד עם זאת מרבית התינוקות נולדים בריאים ומתפתחים בצורה תקינה. דאגות לתופעות מסויימות מהוות חלק בלתי נפרד מדאגות ההורים, ובמהלך השנים תלמדי לדאוג בהתאם לנסיבות... תבררי אצל הרופא שלך האם יש צורך בבדיקות ייחודיות ותמנעי מעישון ושתיית אלקוהול במהלך ההריון, תוכלי אוכל בריא ותשתדלי לא להשמין פחות או יותר מדי. ואחרי הכל, תהני מההריון ומהתקופה הזאת, בה למעשה נוצר כבר הקשר בינך ובין תינוקך.
הייתי שמחה לדעת כיצד אוכל לקבל רשימה של קלינאי תקשורת. טל היום בן 3 ולאחרונה היינו במכון קשת (בכפר יהושע )לצורך אבחון .נאמר לנו כי עלינו להגיע לקלנאי תקשורת שיעזור לטל בהתפתחות השפה. טל מתקשה לחבר משפטים ולדבר ברור. לפני כחצי שנה עשינו את אותה בדיקה אצל קלינאי תקשורת דרך קופת חולים ואותה קלינאית טענה שאין מקום לדאגה וכי הדיבור של טל יבוא עם הזמן. הדיבור של טל לא השתפר ולטעמי זו חצי שנה שבוזבזה מכיוון שיכולנו בזמן זה להתחיל בטיפול. כיצד אני יכולהלהגיע אל קליאי תקשורת טוב !!! באזור מגוריי (נהריה) מהם קני המידה שבאמצעותם אני יכולה לדעת שהטיפול שטל מקבל הוא טוב ונכון. תודה מראש על תשובתכם.
המלצתי שתפני לאגודת קלינאי התקשורת (9217815-03), שם יפנו אותך לקלינאים העובדים באופן פרטי באיזור מגוריך. כמו בכל דבר עליך להיות צרכנית נבונה. עצם העובדה שהקלינאים רשומים, חברי אגודה ובעלי הכרה במעמדם כקלינאי תקשורת מדבר על רמת השכלה מתאימה. באשר לטי הקשר עם הילדה והטיפול עליך להתרשם מהאדם, לשאול שאלות באשר לגישה הטיפולית והנסיון. לעתים מכון להתפתחות הילד יכול לאבחן את הילדה ולהמליץ על קלינאים באיזור, המוכרים להם, ובודאי, דרך קופ"ח בה הינך מבוטחת. בהצלחה!
שלום ! אני בן 40 וסובל מגימגום קל כל חיי . במהלך שנות חיי טופלתי בכל מיני מסגרות ולצערי הדבר לא הועיל.(הרבה סיסמאות ומעט תועלת......). האם הרפואה בכלל יודעת היום מהם הגורמים האפשריים למחלה והאם יש מחקרים המצביעים על כוון זה או אחר? כמו כן,במהפכה המדעית של היום בנושא גנטיקה,האם אין פתרונות תרופתיים למחלה ? לתשובתכם,אודה ! G
לצערינו על אף התקדמות בחקירה הגנטית עדיין לא מצא משהו ייחודי לגימגום. כדי להתעדכן בנעשה בתחום הגימגום תוכל ליצור קשר עם קבוצה לעזרה עצמית בנושא זה, ואולי מהם ודרך התנסותם תקבל תמיכה לייחודי לך. האתר שלהם: www.ambi.org.il בהצלחה!
שלום רב¬ לצערי¬ הטיפול ה©כמעט?¨ יחידי המוזכר בהקשר לגמגום הוא זה הניתן ע¢י קלינאי תקשורת לסוגיהם® טיפול זה¬ לדאבוני¬ איננו יעיל ביותר® אני מטפל מזה זמן רב באקופונקטורה¬ גם בגמגום¬ עם תוצאות בהחלט טובות®המלצתי היא¬ לפנות אלי או אל כל רופא‾מרפא סיני ©חשוב שיהיה אמון על עקרונות הרפואה הסינית כי האבחנה הסינית חשובה מאד כאן¨ ולהתחיל בטיפול ע¢י אקופונקטורה ©דיקור סיני¨® האטיולוגיה והפתוגנזה ברורות וחדמשמעיות עפ¢י הרפואה הסינית¬ והמצב בהחלט ניתן לטיפול? בברכה¬ ד¢ר אדם וייזל נ®ב®¬ במידה ותהיה עוניין באינפורמציה נוספת¬ אנא פנה אלי דרך אימייל® נא לכתוב באנגלית¬ היות ובשלב זה הבראוזר שלי עדיין אינו מסוגל להתמודד עם קשיי השפה העברית®
טיפול קינייסולוגי יכול לעזור. עבור טיפול אחד ובדוק. אינפורמציה על קינייסולוגיה תוכל למצוא בכל מנוע חיפוש לועזי תחת kinesiology אני מפנה לאתר אחד מהאתרים הרבים: http://www.healthk.co.uk/client.html טיפול יחודי המאבחן את הגורם הראשוני לגמגום ומטפל בגורם. מנטרל את הגורם. כול-טוב לוין אסתר-קינייסולוגית [email protected]
חנטריש לקרדה!
זהירות: אין גורם או טיפול אחד וחד משמעי לגימגום! גימגום הינה תופעה מורכבת, יכול להיות סימפטום לבעיה מורכבת או תופעה נשמעת הקשורה לדיבור, ללא מטען רגשי או התנהגותי נוסף, וכל הנמצא בין שתי הקצבות. תבדוק טוב ולעומק כל הצעה לטיפול ותהיה רגיש לעצמך ולשיקול דעתך לפני שאתה "נופל" למטפל זה או אחר המבטיח תוצאות ללא הבנה והכרה לעומק. כל שיטת טיפול הינה לגיטימית במידה ומבוססת על הבנת התופעה ורקע ראיוני, קצת עובדות מדעיות לא מזיקות לאמינות בשיטת טיפול ספציפית, על כל מקרה, הגימגום הינה תופעה מורכדת ורצוי להבינה היטב לפני שמתחילים "לטפל בה".
פרידה שלום ! התשובה שלך עניינית ומאוד הוגנת.....תודה ! אני בעצמי עוסק במדע ואני אכן מבין מה סטטוס המחקרים בנושא הנידון. לדעתי,עוד אף אחד לא מסוגל להסביר את המחלה מהיבט נוירולוגי.יש הסברים מה קורה במוח במהלך הגימגום,אך לצערי עוד לא ראיתי מודל נוירולוגי המתמודד עם גורמי המחלה ומניעתה (אולי עם פיצוח גנום האנושי,יוכלו להבין את הסיבות למחלה ובהמשך גם לתת טיפול תרופתי אפקטיבי). בכל מקרה,תודה על התשובה. G
הבת שלי, בת שלוש וחצי, לא מבטאת נכון את האותיות הבאות: צ, ש, ס, ז, ר, ו- ל. התיעצתי עם רופאת הילדים שלה ולדבריה כדאי לחכות עד גיל ארבע לפני שנפנה לקלינאית תקשורת. הילדה משתמשת במוצץ די הרבה (בגן לא אך מהרגע שהיא מגיעה הביתה, אחה"צ, היא לא מוכנה לעזוב את המוצץ). האם זו הסיבה לשיבוש בדיבור?
במידה וביתך נוהגת לדבר עם המוצץ בפה יכול להיות שהמוצף מהווה הפרעה לתנועת הלשון בפה ולקושי במרחב התנועה. יכול גם להיות שעושה פעולות לא נכונות כדי להתגבר על המכשול. יש לברר את יכולתה ללעוס ולהניע את הלשון ואת מבנה המנשך. עצתי שתפני לקלינאי תקשורת לבדיקת תנועות הלשון והפה, לבירור התפתחותי ואבחנה שמיעתית ואולי לטיפוח המובנות והמודעות לדיבור. ה"אותיות" או הגאים שהזכרת נרכשים בעקרון קצת יותר מאוחר מאשר גיל 4, אבל עקב ההמתנה הממושכת לטיפול אני מציע לך לפנות לקלינאי תקשורת, על אף שאכן מוקדם להתערבות ישירה בטיפול, קבלי הדרכה ובעקר תרשמי בתור, כך שכשיגע תורה ובמידה ועדיין זקוקה לטיפול, תתקבל ללא המתנה מיותרת. בהצלחה.
פרידה שלום, בננו בן ה- שנה ו-10 חודשים סובל מהפרשה של רוק מוגבר( לא בולע את כל הרוק) כמו כן אפו סתום ונוחר לעיתים בזמן שינה בהתייעצות עם רופא א.א.ג. נאמר לנו כי הכול תקין ובעיית הרוק יכולה להפטר עד גיל 5 . בהתייעצות נוספת בפורום עם ד"ר ארז בנדט הפנה אותנו הרופא להתייעצות איתך וכמו כן אמר כי יכול שהוא סובל משקד שלישי דבר שנשלל עי" רופא א.א.ג. אנא עיזרי לנו. בתודה מראש,
נעמה, בעית בליעה הרוק הינה בעיה אסטטית ומתרידה רבים, כמוך. מודעות לפה ובליעת רוק קשורים ליכולת לסגור את הפה ולנשום דרך האף, ללא קושי. על פי תאורך נראה שאכן דר' בנדט צודק והייתי מבקשת עצה נוספת של רופא אאג והפניה לקלינאי תקשורת כדי לבדוק את תפקוד הפה ואת מתח השרירים אצל בנך, כמה אפשרויות לפניך: 1. יש שקד שלישי או הפרעה נוספת המחייבת אותו לנשום דרך הפה. 2. מתח שרירים נמוך (היפוטוניה) יכולים להקשות אליו את סגירת הפה,ולכן אינו סוגר אותה והרוק "נוזל" החוצה. 3. יש ירידה כללית של תחושה ועדיין אין מודעות לפה, ולכן אינו "מרגיש" את הפה הרטוב. כדי לבחור באבחנה יש צורך באיבחון ובניה תוכנית התערבות אישית. האם בנך אוכל אוכל מוצק, ולועס אוכל רגיל או מסתובב עם מוצץ בפה ומקבל אוכל רך? האם הוא מדבר, איך דיוק התנועות בפה והחיקוי? האם אתם מצחצחים לו שיניים, באופן סדיר? האם נמשעות נכירות כשהוא ישן? כפי שאת רואה יש מקום לאיבחון. פני לרופא נוסף, המצוי ברפואה אאג' לילדים (תמיד טוב לקבל דעה נוספת) ופני במקביל לקלינאי תקשורת, המצוי בטיפול בילדים צעירים עם בעיה ריור. לתסומת לבך: אין מחלה או הפרעה הגורמת לריור יתר, מדובר בדר"כ על הפחתה בבליעה ויכול להיות שלב התפתחותי, אשר יכול להסתדר עם ההבשלה הטבעית ועליה במודעות לעצמו, בנוסף לסיומו של החורף. בכל מקרה, כדי מכוון שהעניין מתריד אותך בדי להמשיך ולברר את העניין. בהצלחה!
ברצוני להמליץ על מרכז מידע שנותן מידע בנושאי בריאות ורפואה,המרכז הזה הוא בעצם ספריה רפואית שבה נותנים חומר רפואי אינפורמטיבי בכל נושא שנוגע לרפואה ובריאות לכל המבקש והכי חשוב המידע ניתן חינם אין כסף!!! כשירות לציבור הרחב. אני נעזרתי כמה פעמים בשירות הזה כשביקשתי חומר רפואי על נושא מסויים,והשירות שקיבלתי היה מצויין.הרעיון הוא ששולחים לך הביתה את החומר והמידע שביקשת,החומר שאני ביקשתי הגיע אלי אחרי שבוע לביתי והמידע עצמו היה אמין מאוד ועזר לי מאוד.כמו שהבנתי המרכז שייך לבית החולים "הדסה".המרכז נמצא בירושלים ושמו-מרכז "דעת", למי שמעוניין הטלפון הוא- 6416843-02 מומלץ בחום.
גבר אינטילגנטי מאד. נוהג לסיים את משפטיו שתי מילים לפני הסוף. כלומר לא לומר את אותם שתי מילים. לדוגמה "אפשר לקחת את זה או שאתה..". מחוץ לזה אינו מגמגם. בכתיבה מתבטא בשטף. האם זה רק ענין של הרגל, איך נפטרים מזה?
מישאינו מסיים את דבריו סימן שאינו מקשיב למה שהוא אומר, רצוי להעיר את תסומת ליבו לתופעה ולהבהיר לו שאי אפשר כך לקיים תקשורת תקינה. אפשר לאפשר לו "לטעום" את חוסר היעילות על ידי כך שלא תנסה לנחש את סיום משפטיו אלה תשאל שוב ושוב עד שהתוכן יהיה ברור והתקשורת יעילה. ניתן לטפל בתופעה במידה והאדם מודע ומעוניין לשנות ולהשתנות.
באיזה גיל ילדים אמורים לנהל שיחה, ז"א לענות על שאלות ולשאול ולקיים שיחה משמעותית? ומתי הוא גיל ה"למה?".
תינוק משוחח מזא לידתו, כשהוא מפסיק לבכות למשמע קול אנושי ומשחק עם קולות ושתיקות בגיל חצי שנה, זה תהליך של לקיחת תור והחלפת תפקידים בשיח, שייך לתחום הפרגמטיקה בשפה, מיומנות זו מתפתחת עם הזמן בעקבות התנסות במצבו שיח ונבנה יחד עם המבוגר ןהסביבה. גיל הלמה הינה תקופה בה הילד שואל לעתים קרובות למה במטרה לקדם את השיח ולא תמיד כן מבין את משמעות המילה עד סופה. מילה זו "נזכה" את הילד בתגובה מילולית ויחס מילולי ומקדם את מיומנויות השיח והתקשורת, הוא יכול להופיעה בכל גיל, בעקר "פעיל" בסביבות גיל שנה וחצי עד שנתיים וחצי, תלוי בכל ילד וסביבה שפתית.
my son is 2.8 years old, lately he has started to stutter (gimgum) my question is: 1.should i start panacing ? 2. is it normal in this age? 3. could it happen due to the fact that we have stoped with the dippers?
At this early age we usually refer to a developmental phase in language aquisition, it means the child needs some time to organize his sentences and expresions. give him time and be patient, a child's languge is not like grown up's language. this is a new skill and the more words he has the more organized he needs to be, so just let him speak, be patient and talk to him clearly and at a normal, slow, speed to allow him to learn how to orgaize his new skill. If you feel he is getting bothered by this (not usual at this age) or yuo are too worried either wait for a few weeks and see how it develops or request a meeting with a speech pathologist that will evaluate his language skills and make specific recomendations. remember speaking is a complex skill that needs to be mastered during esarly childhood. be patient and attentive to him
שלום, הייתי רוצה לדעת היכן אוכל למצוא חומר בנושא רגישות שמיעתית(טקטיליות) אצל ילדים. ממה נובעת התופעה? איך מאבחנים אותה? מהם סוגי הטיפול? האם ישנו טיפול אלטרנטיבי? אני מעדיפה חומר הכתוב בעברית למרות שהאנגלית שגורה בפי. בכבוד רב, נטע
נושא אבחנה ורגישות שמיעתית הינם נושאים יחסית חדשים בתחום עבודתינו, ולדעתי יש מעט חומר בעברית, מקום הכי טוב לבדיקה יהיה בבית הספר להפרעות בתקשורת, שם יש סיפריה וגם ספרנית אשר תוכל להפנותך לעבודות של סטודנטים נמעודכנים וכתובים בעברית, עם מקורות באנגלית. המושג טקטיליות לא מתאים לשמיעה, רצוי להשתמש במושג רגישות או רגישות יתר לגירויים שמיעתיים.
למערכת שלום ! לגיסתי יש ילדה בת 12 שהיא מאוד חולמנית ( אני קוראים לה אסטרונאוטית) הם הרבה מתנתקת מהסביבה . אנחנו יושבים בחברה ומדברים וששואלים אותה שאלה אז היא אומרת : "מה מה , מה" הדבר חוזר על עצמו הרבה מאוד פעמים בצורה כמעט קבועה. חברות כמעט ואין לה , לא ניתן לומר שיש לה חברות. הכי מעניין אותה ( או זה מה שיש לה ) הלימודים והשעורים.אין לה שמחת חיים כמעט אף פעם לא מחייכת. היא מאוד איטית בכל מה שהיא עושה , לפעמים זה ממש משגעה אותנו האיטיות שלה. היא הרבה שקועה בעצמה ונראה לפעמים שהיא מאוהבת בעצמה. לוגמא לניתוק מהסביבה: אנחנו יכולים כולם לדבר על משהו שעומד להתרחש בעוד מספר ימים וכל הזמן אנחנו מדברים על הדבר. פתאום שמגיעה הזמן של אותו דבר היא אומרת : למה אף איחד לא אמר לי , תמיד אני אחרונה שיודעת. אני מאוד רוצה לדעת כיוון לאן רצוי לפנות ולבדוק את הבעיה, או שזו לא בעיה. תודה מראש ומקווה לתשובה מהירה.
תאורך מתאים למספר אבחנון, אבל יהיה זה לא רציני ומקצועי להעלות ראיונות ללא בדיקה. בשלב ראשון הייתי מציעה לכם לבדוק שהילדה אכן בריאה ושמיעתה תקינה (פניה לרופא אאג' בבקשה לביצוע בדיקת שמיעה הינה עניין של שגרה! בהמשך וא הכל תקין מבחינה שמיעתעת, רצוי לפנות לנאורולוג לילדים לשלילת גורם נאורולוגי המסביר את ההתנתקויות. במידה והנאורולוג לא יגעה לאבחנה מבדלת יש לפנות לפסיכולוג מנוסה (במרכז לבריואת הנפש, דרך קופ"ח או באופן פרטי) ולבצע איבחון מקיף. לאחר כל האבחונים והבירורים ניתן כמובן לבדוק את הסביבה של הילדה, המשפחה והחברה ולראות, אולי יחד איתה, האם יש מצבים מסויימים שבהם היא מוצפת גירויים מהסביבה ומה היא עושה במקרה זה (אולי יש לה סף רגישות גבוה במיוחד? בהצלחה!
לגברת פרידה שלום! שמחתי לקבל תשובה מהירה. אני לא חושבת שיש לה בעיה של שמיעה. נזכרתי גם שאמא ספרה לנו שהילדה היתה קטנה( בת1-2) היא היתה נרדמת באוטו ולפעמים העיניים היו נשארות חצי פתוחות אבל הילדה ישנה. האם בעית אוטיזים קלה( אם יש דבר כזה ) יכולה להיות אצל הילדה. ואם כן איזה תופעות אפשריות. שאמרת לפנות לנאורולוג , מה יכולה להיות הבעיה של הילדה שתתגלה אצל האורולוג. הבעיה הגדולה שלי יש זה שאמא שלה מסרבת לקבל את עניין הילדה כבעיה כל שהיא, אני דברתי בעדינות לאמא ואמרתי שיש צורך אולי ללכת לפסיכולוג אבל האמא עשתה את עצמה שלא הבינה מה שאמרתי, ובזה הסתיימה השיחה. יש להם בבית ילדה גדולה בת 16 שילדה רגילה לכל דבר חייכנית חברותית תלמידה טובה ... אם תוכלי לומר לי יותר פרטים על בעיה כל שהיא , והסימנים שלה אז אולי אצליח לשכנע את האמא ללכת עם הילדה לבדיקה. המון המון תודה על העזרה מחכה לתשובה מהירה( הדודה של הילדה)
is there tepol in problem of gemgom ? i hope u understand thankx
Yes, you should consult a speech pathologist and review all relevant information. good luck
האם חזרת יכולה לגרום לירידה בשמיעה בגיל מבוגר האם גמגום זה עניין תורשתי האם ניתן לפתור הבעיה מאיזה גיל? תודה על תשובתכם המהירה
חזרת יכול לפגוע בשמיעה, בעקר בילדים אבל לא מבוטל שיפגע גם במבוגרים. זאת מחלת ילדות ולכן אין הרבה מידע על המבוגרים החולים בחזרת. אין הוכחה שגימגום הינו תורשתי אבל ידוע שהוא "רץ" במשפחות. הגורם אינו ידוע, האם זה תורשתי או נלמד? ניתן לטפל בגימגום כמעת בכל גיל החל מגיל 3-4 תלוי בגורמים רבים ועל כון יש להתייעץ באופן אישי על כל מיקרה ומקרה בנפרד. בקשה!!!
לא אתנגד אם תתני לי רעיונות איך להתמודד עם הפחד מפני הגימגום . דבר שאוכל לי את החיים.
אני מעונין להתכתב בקשר לבעיות דיבור, אני מגמגם ולכן אני לא מופיע בציבור, אשמח לשמוע עיצות ,אחרת חבל עלי.
הי מיכל ,האם את מגמגמת ?גם אני ,לעצות ורעיונות איך לשפר את שטף הדיבור חיזרי אלי
מיכל כתב/ה: > > האם חזרת יכולה לגרום לירידה בשמיעה בגיל מבוגר > האם גמגום זה עניין תורשתי > האם ניתן לפתור הבעיה מאיזה גיל? > תודה על תשובתכם המהירה
ילדה שממילא בטיפול בגלל גמגום, כמעט בת 6. הקלינאית ציינה שמקובל לטפל מגיל שש-שש וחצי, והשאירה להחלטתי. כדאי לטפל או לחכות? האם זה קשור לחותכות עליונות - קבועות או נשירות?
במידה והילדה תשתף פעולה כדאי לטפל, בעקר כדי להקל על תהליך רכישת הקריאה אשר מחייב מערכת פונולוגית ואודיטורית תקינה. יש קשר בין החלפת השיניים, מציצה, בליעה ודחיקת הלשון קדימה במהלך הבליעה, לכן ההחלטה על מועד תחילת הטיפול צריכה לקחת בחשבון גורמים שונים, אבל אין שום סיבה, הניראת לעין שלא להתחיל בטיפול בגיל 6, במיוחד עם יש שיתוף פעולה מצד הילדה. הגמגום מתקיים גם לצד הפרעות היגוי, שפה והתארגנות מילולית ואין להפריד בצורה בולטת ביניהם. יכול להיות שהקלינאית חשבה שהטיפול בהיגוי מהווה לחץ וגורם מפריעה לטיפול ויכול גם להיות שההצלחה בטיפול בהיגוי תקרין הרגשה טובה גם על הטיפול בהיגוי.
שלום רב. בני, בן השנתיים וחודשיים, לא מדבר כמעט בכלל, אלא ממלמל. אוצר המילים שהוא יודע ומבין הינו גדול והוא מבצע פעולות שאנחנו מבקשים ממנו לעשות, בלי בעיה. אולם כשאנו מבקשים ממנו לחזור אחרי מלה מסויימת, אפילו קלה להגייה, הוא מעדיף לשים מוצץ בפה ולגשת לכיוון אחר. המילים היחידות שאפשר לשמוע ממנו זה: אור, אבא, אמא, ולפעמים גם בובה. בן-דודתו, המבוגר ממנו בחודשיים, מדבר היטב ויודע לצרף 3 מילים למשפט. מגיל ינקות סבל בני מדלקות אוזניים חוזרות וטופל באנטיביוטיקה כמוקסיפן, אוגמנטין, זינט ואזניל. אפילו טיפול מונע במוקסיפן לא ממש עזר ועכשיו אנחנו מנסים טיפות הומאופטיות, שאמורות לתרום גם למערכת החיסונית שלו (הוא סובל מברונכיט ספסטית) וגם לשינה טובה ונעימה יותר בלילה. זהו ילדנו הבכור וכמובן שאנו מוצפים בנשמות טובות שתורמות מניסיונן. כבר הבנו שהילד צריך לעשות ניתוח פקקים באוזניים, שהוא חייב להגיע למכון להתפחות הילד, שקלינאית תקשורת חייבת לבדוק למה הוא לא מדבר ואפילו אמרו לשים חמסה ליד המיטה. תעשו לנו טובה, תשחילו גם אתם מילה. בתודה מראש, אופיר
גם לבננו בעיה דומה. הוא בן שנתיים ותשעה חודשים כעת. מאוד יתכן שקיימת בעית דיבור ויתכן שהזמן יהיה רופא טוב. בכל מקרה בכדי להשקיט את מצפונכם ולהיות בטוחים יותר- כדאי ורצוי אבחון של קלינאית תקשורת ואולי אף אבחון התפתחותי נרחב יותר לשלילת הבעיה. גם אם אין בעיה תקבלו ממנה עיצות והדרכה כיצד לקדם את ילדכם מי יתן ושטף הדיבור שלו יהיה כזה= שתייחלו לקצת שקט.....!!!
שלום יפעת ! תודה על שהתייחסת. את לא הראשונה שממליצה לנו על כך, אבל כבדות הן המאזניים הנושאות את אלו האומרים לנו " המתינו, מה בוער ? הוא עוד ידבר שתבקשו ממנו לשתוק !". בתוך ליבנו אנו יודעים שמשהו "תקוע" היכן שהוא בדרך של הבן אל שטף הדיבור, שכן ביומיים האחרונים, כאילו הבין שכתבנו עליו מכתב באינטרנט, התחיל למלמל ברור יותר ולחזור אחרינו בלי שנבקש. אחות טיפת החלב שאשתי מקשיבה לה, אמרה : רוצו לבדיקת תקשורת. הרופא, שאני מקשיב לו, אמר : תמתינו. אנחנו רוצים עוד תגובה, אם אפשר... תודה. אופיר
בתי בת החמש וחצי מדברת בחוסר שטף. מזה מס' חודשים, היא לא הייתה מודעת לעניין, בבית סתם הקשבנו בסבלנות וזהו. הגננת הפנתה את תשומת לבנו שכדאי לאבחן, לפני כיתה א' המהוללת, שלא יציקו לה שם. יצויין שבגן היא משתתפת באופן חופשי, ופשוט לעתים נתקעת עד שמסיימת מה שרצתה לומר. פניתי לקלינאית תקשורת ו: אוצר מילים תקין (ד"א-קצת הפרע לי שהקלינאית נזקקה לבדיקה יסודית של הנושא, דבר שלדעתי בשיחה של חמש דקות נשלל, עקב אוצר מילים מאוד עשיר, מה שלבסוף אומת) בעיה באירגון. - מה זה אומר בדיוק? (רקע/סיבות) הטיפול: רצף מפגשים המתמקדים בסיפור ברצף באמצעות תמונות וכיו"ב. (ד"א-בש"ב שקיבלנו היו סיפורים שחלקם התמונות ממש לא חד משמעיות, ולפי דעתי כל רצף הגיוני שמנומק הגיונית תקין-אך הקלינאית מחפשת את הרצף הסטנדרטי-מה דעתכם?) שאלתי: האם נבדק כל מה שהיה צריך? ובעיקר האם בכלל כל האבחון והטיפול נצרך-אם הילדה לא הייתה מודעת? אולי עצם ההעלאה למודעות תחריף את המצב? האם הטיפול המתואר הולם? מה אורכו הצפוי? האם אין ממילא 80% ריפוי עצמוני? ועוד הערה: מדובר בילדה מאוד עירנית וסקרנית ולכן מאוד צרם לי שהשיחה עליה נערכה בנוכחותה, תוך הערות על משך הנקת הלילה והפגיעה בשיניים. וכן סתם עדכון על הצפוי. או שמדברים בגובה העיניים של הילד או בהזדמנות אחרת ללא נוכחותו. אבל הוא לא נוכח נפקד. ולסיום - מה מחיר מקובל לטיפול? אני משלמת תעריף מוזל דרך קופ"ח, אבל סתם מעניין אותי מה התעריף (אולי אם ארצה לבחור בחלופה פרטית.) סליחה על האריכות, התשובה יכולה להיות טלגרמית. תודה מראש.
לפי תיאורך האבחון היה מקיף וניראה שעלו על נושא התקשורת, בכללותו. אם אינך שקטה עם תוכן השיחה ודאי תוכלי לפנות לקלינאי נוסף, אליך לודא שזה מישהו עם נסיון בטיפול בגימגום בגיל הצעיר. נכון שלא כל עיקוב ברצף הדיבור מחייב טיפול והחיחסות, לדעתי אם הילדה נבדקה, אז, יש מקום לשיחה, לו חלקית, בנוכחותה ובמידת הצורך ניתן לקבוע פגישה שלא בנוכחותה. בכל מיקרה הקבלה והסבלנות להקשיב לה הינם חשובים ואבני יסוד בכל אינטראקציה מילולית. באשר לעלות הטיפול, אין שום מחיר קבוע והמטפלים באופן פרטי עושים זאת בכלכלה החופשית, על כל המשתמע מזה.
האם כשמטפלים באופן פרטי אצל קלינאי תקשורת, זכאים לקבל החזרים מהקופת חולים עבור הטיפולים?
במידה והטיפול כלול בסל השרותים, (על פי גיל המטופל, הבעיה) כן זכאי האדם להחזר, על פי המקובל בקופה (בד"כ חלק מהסכום). כדי לקבלו יש לפנות למחלקה לזכויות חברים, בכתב ויחד עם הרבלות ומכתב מרופא. אל תסתפק בתשובה של הפקיד בסניף הקופה, לרוב אינם מודעים להחזרים המגיעים לחברי הקופה.
מה זה דיספרקסיה?
דיספרקסיה הינה מילה המתארת קושי בתנועות מתוכננות ומכוונות. למשל: בן אדם המתקשה למשוך את השפתיים לצדדים (כמו בחיוך) אך יחד עם זאת מצליח לחייך כשמספרים דבר מצחיק (הפעילות האוטומטית קיימת ולא המכוונת)
מהי ההפרעה הנ"ל? הבנתי שזו בעיית תקשורת? האם זה משהו מולד או נרכש? והיכן אני יכולה למצוא חומר על הנושא? תודה
סליחה השאלה היא לגבי PDD
PDD- מציין הפרעת קשר מתמשכת הפוגעת ביצירת קשר עם הסביבה. זו למעשה מילה המציינת אוטיזם. PDD מציין את ההפרעה אשר יכולה להופיע בדרגות חומרה שונות ומלווה את הילד מגיל מאד צעיר. יכולה להופיע בתחילת ההתפתחות וישנם תאורים של ילדים אשר "נסוגו" לעולמם הפנימי בגיל מאד צעיר (כמו שנה-שנתיים) האותיות מציינות את המילים Pervasive Developmental Disorder.
danit24היקרה כל נושא הקשור באוטיזם שייך לpdd
יש באינטרנט שפע עצום של אתרים על PDD ואוטיזם. אתר בעברית: www.autism.org.il
תקשורת אוטיסטים: היי אני ילדה עם הפרעה(אוטיזם) ואני לא יכולה להגיד מאיפה אני וחבל, כי אצלנו עשו עכשיו דבר חדש בבית הספר והוא, תקשורת באינטרנט עם ילדים מחטיבות אחרות זה מאד עוזר לנו וכיף לנו... עובדה! הקלדתי את המכתב הזה לבדי!!! תודה.
שלום, בני בן שנתיים ועשרה חודשים. הוא מדבר מאוד לא ברור. הוא מורח מילים ואפילו משפטים. בדיקת השמיעה היתה מוצלחת. ומתוך האיבחון הגיעה הקלינאית לכך שהאיחור שלו ברכישת השפה הוא בן שלושה-ארבעה חודשים. המשפטים שלו הם בני שלוש מילים לכל היותר. המילים "מרוחות". קשה מאוד להבין אותו. גם לי, כאם. אבל הוא לא מוותר כשהוא מעונין לבטא משהו, או לבקש משהו. הוא מנסה להסביר בדרכים אחרות. כשהוא מתלהב ממשהו שקרה בגן ומנסה לספר לי, אני פשוט לא מבינה כלום. קשה לי לתקשר אתו בשאלות מורכבות (בערך כמו האם מהשאלה הקודמת, ליאת נדמה לי). ההנחיות שקיבלתי מהקלינאית הם ממילא הדברים שאני עושה אתו בעצמי, כבר כמה זמן. אני חייבת לציין שהסיפור הזה מדיר שינה מעיניי, או לפחות מלווה אותי בכל מה שאני עושה. האם רכישת השפה היא עניין של בשלות? עד כמה תרגול הוא המפתח להאצת התהליך? עד כמה האיחור מעיד על כשל עתידי כלשהו אפשרי? תודה.
הבידור הינה פעילות מוטורית עדינה, וכמו כל דבר אחר, מתפתח ומגיע להבשלה ככל שהילד גדל. כדאי לקחת מעט מרחק ולבדוק האם הדיבור של בנך "משתפר" ולו מעט. האם על אף הקושי את מבינה אותו יותר טוב היום מאשר לפני חודשיים-שלושה? אם התשובה היא כן, אז תמשיכי לתמוך באו, לדבר אליו בצורה נכונה וברורה ולשחק איתו משחקי חיקוי ומילמול, אל תלחיצי אותו כי ילדים בדרך כלל עושים הכי טוב שהם יכולים ואין טעם להלחיץ אותו. במידה ואינך מרגישה בהתקדמות, תפני לקלינאי אשר יעבוד איתו בתוכנית מובנת ומבוקרת ובקשי לקבל תוכנית מובנת לעבודה בבית. הקושי לא חייב להעיד על קושי עתידי, יחד עם זאת ידוע על ילדים המתקשים ברכישת הקריאה על יסוד קושי ברכישת השפה, אך כעת מוקדם כדי לדאוג ללמידה העתידית, בנך צעיר מדי לנבא לגביו ועל כן רצוי לתת לו להשלין את המטלות ההתפתחותיות הנדרשיות ממנו כעת ולהתקדם איתו בכל שלב, לפי הגיל. בהצלחה!
יש לי הרגשה שהילד שלי, יחסית לבני גילו, אינו מפותח מבחינה לשונית במיוחד נדמה לי כי בנות בגילו מדברות טוב יותר. אמנם,הוא עונה על שאלות פשוטות כמו: איפה, מי, מה, של מי, כמה, עונה בכן/לא ויודע את פרטיו האישיים (גיל, שם, מקום מגורים) אוצר המילים שלו טוב מאוד והוא יודע צבעים, צורות וכו' והוא אינטיליגנט (גם בגן מדווחים על כך) א ב ל... אי אפשר לנהל איתו שיחה ממשית. הוא לא עונה על שאלות חוויתיות (מה עשית בגן מה אתה אוהב וכו') ונראה כי אינו מבין מה אני רוצה ממנו. אני מרגישה באופן ממשי בפער, כי ילדים בני גילו מסוגלים לשוחח כמו מבוגרים, ואצלו יכולת השיחה מאוד מצומצמת. האם ייתכן שהוא רק מאחר בתחום זה וכדאי להתאזר בסבלנות?
הינך מתארת באופן די מדוייק הבטים שפתיים. יחד עם זאת, את מדברת על הבט שפתי שניקרא "פרגמטיקה" או שימוש בשפה. עם אינך שקטה, פני לקלינאי תקשורת באיזור מגוריך וקבלי הדרכה לפיתןח הבט זה! בהצלחה!