פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
מנהל פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
שלום רב. בני, בן השנתיים וחודשיים, לא מדבר כמעט בכלל, אלא ממלמל. אוצר המילים שהוא יודע ומבין הינו גדול והוא מבצע פעולות שאנחנו מבקשים ממנו לעשות, בלי בעיה. אולם כשאנו מבקשים ממנו לחזור אחרי מלה מסויימת, אפילו קלה להגייה, הוא מעדיף לשים מוצץ בפה ולגשת לכיוון אחר. המילים היחידות שאפשר לשמוע ממנו זה: אור, אבא, אמא, ולפעמים גם בובה. בן-דודתו, המבוגר ממנו בחודשיים, מדבר היטב ויודע לצרף 3 מילים למשפט. מגיל ינקות סבל בני מדלקות אוזניים חוזרות וטופל באנטיביוטיקה כמוקסיפן, אוגמנטין, זינט ואזניל. אפילו טיפול מונע במוקסיפן לא ממש עזר ועכשיו אנחנו מנסים טיפות הומאופטיות, שאמורות לתרום גם למערכת החיסונית שלו (הוא סובל מברונכיט ספסטית) וגם לשינה טובה ונעימה יותר בלילה. זהו ילדנו הבכור וכמובן שאנו מוצפים בנשמות טובות שתורמות מניסיונן. כבר הבנו שהילד צריך לעשות ניתוח פקקים באוזניים, שהוא חייב להגיע למכון להתפחות הילד, שקלינאית תקשורת חייבת לבדוק למה הוא לא מדבר ואפילו אמרו לשים חמסה ליד המיטה. תעשו לנו טובה, תשחילו גם אתם מילה. בתודה מראש, אופיר
גם לבננו בעיה דומה. הוא בן שנתיים ותשעה חודשים כעת. מאוד יתכן שקיימת בעית דיבור ויתכן שהזמן יהיה רופא טוב. בכל מקרה בכדי להשקיט את מצפונכם ולהיות בטוחים יותר- כדאי ורצוי אבחון של קלינאית תקשורת ואולי אף אבחון התפתחותי נרחב יותר לשלילת הבעיה. גם אם אין בעיה תקבלו ממנה עיצות והדרכה כיצד לקדם את ילדכם מי יתן ושטף הדיבור שלו יהיה כזה= שתייחלו לקצת שקט.....!!!
שלום יפעת ! תודה על שהתייחסת. את לא הראשונה שממליצה לנו על כך, אבל כבדות הן המאזניים הנושאות את אלו האומרים לנו " המתינו, מה בוער ? הוא עוד ידבר שתבקשו ממנו לשתוק !". בתוך ליבנו אנו יודעים שמשהו "תקוע" היכן שהוא בדרך של הבן אל שטף הדיבור, שכן ביומיים האחרונים, כאילו הבין שכתבנו עליו מכתב באינטרנט, התחיל למלמל ברור יותר ולחזור אחרינו בלי שנבקש. אחות טיפת החלב שאשתי מקשיבה לה, אמרה : רוצו לבדיקת תקשורת. הרופא, שאני מקשיב לו, אמר : תמתינו. אנחנו רוצים עוד תגובה, אם אפשר... תודה. אופיר
בתי בת החמש וחצי מדברת בחוסר שטף. מזה מס' חודשים, היא לא הייתה מודעת לעניין, בבית סתם הקשבנו בסבלנות וזהו. הגננת הפנתה את תשומת לבנו שכדאי לאבחן, לפני כיתה א' המהוללת, שלא יציקו לה שם. יצויין שבגן היא משתתפת באופן חופשי, ופשוט לעתים נתקעת עד שמסיימת מה שרצתה לומר. פניתי לקלינאית תקשורת ו: אוצר מילים תקין (ד"א-קצת הפרע לי שהקלינאית נזקקה לבדיקה יסודית של הנושא, דבר שלדעתי בשיחה של חמש דקות נשלל, עקב אוצר מילים מאוד עשיר, מה שלבסוף אומת) בעיה באירגון. - מה זה אומר בדיוק? (רקע/סיבות) הטיפול: רצף מפגשים המתמקדים בסיפור ברצף באמצעות תמונות וכיו"ב. (ד"א-בש"ב שקיבלנו היו סיפורים שחלקם התמונות ממש לא חד משמעיות, ולפי דעתי כל רצף הגיוני שמנומק הגיונית תקין-אך הקלינאית מחפשת את הרצף הסטנדרטי-מה דעתכם?) שאלתי: האם נבדק כל מה שהיה צריך? ובעיקר האם בכלל כל האבחון והטיפול נצרך-אם הילדה לא הייתה מודעת? אולי עצם ההעלאה למודעות תחריף את המצב? האם הטיפול המתואר הולם? מה אורכו הצפוי? האם אין ממילא 80% ריפוי עצמוני? ועוד הערה: מדובר בילדה מאוד עירנית וסקרנית ולכן מאוד צרם לי שהשיחה עליה נערכה בנוכחותה, תוך הערות על משך הנקת הלילה והפגיעה בשיניים. וכן סתם עדכון על הצפוי. או שמדברים בגובה העיניים של הילד או בהזדמנות אחרת ללא נוכחותו. אבל הוא לא נוכח נפקד. ולסיום - מה מחיר מקובל לטיפול? אני משלמת תעריף מוזל דרך קופ"ח, אבל סתם מעניין אותי מה התעריף (אולי אם ארצה לבחור בחלופה פרטית.) סליחה על האריכות, התשובה יכולה להיות טלגרמית. תודה מראש.
לפי תיאורך האבחון היה מקיף וניראה שעלו על נושא התקשורת, בכללותו. אם אינך שקטה עם תוכן השיחה ודאי תוכלי לפנות לקלינאי נוסף, אליך לודא שזה מישהו עם נסיון בטיפול בגימגום בגיל הצעיר. נכון שלא כל עיקוב ברצף הדיבור מחייב טיפול והחיחסות, לדעתי אם הילדה נבדקה, אז, יש מקום לשיחה, לו חלקית, בנוכחותה ובמידת הצורך ניתן לקבוע פגישה שלא בנוכחותה. בכל מיקרה הקבלה והסבלנות להקשיב לה הינם חשובים ואבני יסוד בכל אינטראקציה מילולית. באשר לעלות הטיפול, אין שום מחיר קבוע והמטפלים באופן פרטי עושים זאת בכלכלה החופשית, על כל המשתמע מזה.
האם כשמטפלים באופן פרטי אצל קלינאי תקשורת, זכאים לקבל החזרים מהקופת חולים עבור הטיפולים?
במידה והטיפול כלול בסל השרותים, (על פי גיל המטופל, הבעיה) כן זכאי האדם להחזר, על פי המקובל בקופה (בד"כ חלק מהסכום). כדי לקבלו יש לפנות למחלקה לזכויות חברים, בכתב ויחד עם הרבלות ומכתב מרופא. אל תסתפק בתשובה של הפקיד בסניף הקופה, לרוב אינם מודעים להחזרים המגיעים לחברי הקופה.
מה זה דיספרקסיה?
דיספרקסיה הינה מילה המתארת קושי בתנועות מתוכננות ומכוונות. למשל: בן אדם המתקשה למשוך את השפתיים לצדדים (כמו בחיוך) אך יחד עם זאת מצליח לחייך כשמספרים דבר מצחיק (הפעילות האוטומטית קיימת ולא המכוונת)
מהי ההפרעה הנ"ל? הבנתי שזו בעיית תקשורת? האם זה משהו מולד או נרכש? והיכן אני יכולה למצוא חומר על הנושא? תודה
סליחה השאלה היא לגבי PDD
PDD- מציין הפרעת קשר מתמשכת הפוגעת ביצירת קשר עם הסביבה. זו למעשה מילה המציינת אוטיזם. PDD מציין את ההפרעה אשר יכולה להופיע בדרגות חומרה שונות ומלווה את הילד מגיל מאד צעיר. יכולה להופיע בתחילת ההתפתחות וישנם תאורים של ילדים אשר "נסוגו" לעולמם הפנימי בגיל מאד צעיר (כמו שנה-שנתיים) האותיות מציינות את המילים Pervasive Developmental Disorder.
danit24היקרה כל נושא הקשור באוטיזם שייך לpdd
יש באינטרנט שפע עצום של אתרים על PDD ואוטיזם. אתר בעברית: www.autism.org.il
תקשורת אוטיסטים: היי אני ילדה עם הפרעה(אוטיזם) ואני לא יכולה להגיד מאיפה אני וחבל, כי אצלנו עשו עכשיו דבר חדש בבית הספר והוא, תקשורת באינטרנט עם ילדים מחטיבות אחרות זה מאד עוזר לנו וכיף לנו... עובדה! הקלדתי את המכתב הזה לבדי!!! תודה.
שלום, בני בן שנתיים ועשרה חודשים. הוא מדבר מאוד לא ברור. הוא מורח מילים ואפילו משפטים. בדיקת השמיעה היתה מוצלחת. ומתוך האיבחון הגיעה הקלינאית לכך שהאיחור שלו ברכישת השפה הוא בן שלושה-ארבעה חודשים. המשפטים שלו הם בני שלוש מילים לכל היותר. המילים "מרוחות". קשה מאוד להבין אותו. גם לי, כאם. אבל הוא לא מוותר כשהוא מעונין לבטא משהו, או לבקש משהו. הוא מנסה להסביר בדרכים אחרות. כשהוא מתלהב ממשהו שקרה בגן ומנסה לספר לי, אני פשוט לא מבינה כלום. קשה לי לתקשר אתו בשאלות מורכבות (בערך כמו האם מהשאלה הקודמת, ליאת נדמה לי). ההנחיות שקיבלתי מהקלינאית הם ממילא הדברים שאני עושה אתו בעצמי, כבר כמה זמן. אני חייבת לציין שהסיפור הזה מדיר שינה מעיניי, או לפחות מלווה אותי בכל מה שאני עושה. האם רכישת השפה היא עניין של בשלות? עד כמה תרגול הוא המפתח להאצת התהליך? עד כמה האיחור מעיד על כשל עתידי כלשהו אפשרי? תודה.
הבידור הינה פעילות מוטורית עדינה, וכמו כל דבר אחר, מתפתח ומגיע להבשלה ככל שהילד גדל. כדאי לקחת מעט מרחק ולבדוק האם הדיבור של בנך "משתפר" ולו מעט. האם על אף הקושי את מבינה אותו יותר טוב היום מאשר לפני חודשיים-שלושה? אם התשובה היא כן, אז תמשיכי לתמוך באו, לדבר אליו בצורה נכונה וברורה ולשחק איתו משחקי חיקוי ומילמול, אל תלחיצי אותו כי ילדים בדרך כלל עושים הכי טוב שהם יכולים ואין טעם להלחיץ אותו. במידה ואינך מרגישה בהתקדמות, תפני לקלינאי אשר יעבוד איתו בתוכנית מובנת ומבוקרת ובקשי לקבל תוכנית מובנת לעבודה בבית. הקושי לא חייב להעיד על קושי עתידי, יחד עם זאת ידוע על ילדים המתקשים ברכישת הקריאה על יסוד קושי ברכישת השפה, אך כעת מוקדם כדי לדאוג ללמידה העתידית, בנך צעיר מדי לנבא לגביו ועל כן רצוי לתת לו להשלין את המטלות ההתפתחותיות הנדרשיות ממנו כעת ולהתקדם איתו בכל שלב, לפי הגיל. בהצלחה!
יש לי הרגשה שהילד שלי, יחסית לבני גילו, אינו מפותח מבחינה לשונית במיוחד נדמה לי כי בנות בגילו מדברות טוב יותר. אמנם,הוא עונה על שאלות פשוטות כמו: איפה, מי, מה, של מי, כמה, עונה בכן/לא ויודע את פרטיו האישיים (גיל, שם, מקום מגורים) אוצר המילים שלו טוב מאוד והוא יודע צבעים, צורות וכו' והוא אינטיליגנט (גם בגן מדווחים על כך) א ב ל... אי אפשר לנהל איתו שיחה ממשית. הוא לא עונה על שאלות חוויתיות (מה עשית בגן מה אתה אוהב וכו') ונראה כי אינו מבין מה אני רוצה ממנו. אני מרגישה באופן ממשי בפער, כי ילדים בני גילו מסוגלים לשוחח כמו מבוגרים, ואצלו יכולת השיחה מאוד מצומצמת. האם ייתכן שהוא רק מאחר בתחום זה וכדאי להתאזר בסבלנות?
הינך מתארת באופן די מדוייק הבטים שפתיים. יחד עם זאת, את מדברת על הבט שפתי שניקרא "פרגמטיקה" או שימוש בשפה. עם אינך שקטה, פני לקלינאי תקשורת באיזור מגוריך וקבלי הדרכה לפיתןח הבט זה! בהצלחה!
מה ההכנה הטובה ביותר לקראת כתה א לילדה עם זיכרון שמיעתי קצר, קושי בארגון רצף, קושי בשליפה שמתבטאת במשפטים קצרים בעלת אינטליגנציה טובה הילדה נמצאת בטיפול בדיבור ואנו מחפשים הכנה ללמידה תודה
יש לי ילד עם בעיה דומה ומדוייקת להפליא לפי התיאור שתיארת, אשמח אם תשתף אותי בתשובה שתקבל (אם תקבל) לשאלתך.
ההכנה של כל תחומי הלמידה חשובה להקל על רכישת הקריאה והלמידה בכלל. במידה והילד נמצא בטיפול אצל קלינאי התקשורת רצוי לקבל ממנה הדרכה ייחודית לילד. בהחלט ניתן לחזק את התחום השמיעתי בדרך של מישחק: זכירה של שירים, מתן הוראות ברצף (בדרגות קןשי עולים) גכירה של פריטים (כמו רשימות קניות וכ"ו) הכוונה מילולית (כמו תיכנון של פעילות משותפת (כמו הכנת שולחן האוכל לארוחה, הילד יתכנן בדיבור את אשר אליו לעשות, לפי הרצף) וכ"ו. המטרה לתת לילד הרבה הזדמנויות להשתמש במיומנויות של זכרון, רצף ותיכנון. זכירה משותפת של פעילות שעשו ביום קודם יחזק את היכולת לעלות מידע מהזכרון. כל פעילות שעולה בדעתכם ומתבצעת ברצון ובאוירה נעימה תועיל לילד בדרכו ללמידה. בהצלחה.
מה ההכנה הטובה ביותר לקראת כתה א לילדה עם זיכרון שמיעתי קצר, קושי בארגון רצף, קושי בשליפה שמתבטאת במשפטים קצרים בעלת אינטליגנציה טובה הילדה נמצאת בטיפול בדיבור ואנו מחפשים הכנה ללמידה תודה
ישנם מספר משחקים הניתהים ברכישה בספריה בסמינר הקיבוצים או בדיונון. שאלי את הקלינאי אשר עובד עם ילדך כיצד להכליל את הנושא בחיי היום יום שלכם. בהצלחה!
תודה על התשובה האם את יכולה לפרט שמות המשחקים עליהם את מדברת. זה יעזור להקל את מציאתם שוב תודה
שלום, שאלה מעט לא שגרתית: אני ילידת הארץ, ושכזו, נוהגת להגות את ה-ר' הגרונית ה"רגילה" שכולנו מכירים. זה שנים רבות מאד שאני מנסה ללמוד להגות ר' "מתגלגלת" ("trill"), אך לשווא. אמנם מעולם לא פניתי לפגישות מסודרות עם קלינאי/ת תקשורת, אולם ניסיתי הכל חוץ מזה, לרבות הסברים שטחיים של קלינאי תקשורת וכן עבודה מול תיאור מדוייק של מנח הלשון לפני השיניים הקדמיות וכו', שנלקח מספר פונולוגיה... האם יש מקרים בהם לא ניתן ללמוד להגות צליל "חדש" (בהנחה שאין בעיה פיזיולוגית)? אם כן, מדוע? אני תוהה על כך, משום שאיני מכירה אנשים שאינם מסוגלים להגות צליל זה, על אף שנולדו כאן, ו-ר' מתגלגלת לא נשמעה בבית בו גדלו. אודה לך על התייחסות לעניין, גלי נ.ב. שאלה נוספת ולא קשורה לעניין: האם ההכשרה של קלינאי תקשורת כוללת בהכרח לימוד של שפת הסימנים?
גלי שלום! אינני קלינאית תקשורת ולכן קחי את דברי בערבון מוגבל, אבל אני יכולה לספר לך שאני מכירה עוד צברים כמוך שלא יודעים לומר "ררררררררריש", ואין להם שום פגם בדיבור או בכל תחום אחר של התקשורת. אבל כמובן, בכל מקרה אנא חכי לתשובת המומחית!
תודה, "סתם אחת" :-) השאלה שלי היא לא אם מדובר בפגם (אין לי ספק שאיני סובלת מפגם כלשהו), אלא מה הסיבות (אולי קוגניטיביות?) לאי-יכולת ללמוד הגה חדש, וכמו כן, כיצד ניתן ללמוד זאת. גלי
כשתינוק נולד הוא מסוגל בפוטנציה ללמוד כל שפה והגייה, עם הזמן כבר בגיל 6 חודשים שומעים הבדל במילמול בתינוק, על פי סביבתו הטבעית וההגאים אשר מושמעים בסביבה השפתית בה הוא גדל (הבדל בין הצלילים כמו בין השפות) עם הגדילה והדיבור בסביבה מסויימת הילד לומד את ההיגוי וההתאמה של שפתו, על פי השמיעה, הקוגניציה והיכולת האישית לחיקוי. ישנם ילדים אשר זקוקים לעזרה ייחודית, ואז באים אלינו לקבלת "טיפול בהגוי". ככל שמתבגרים הגמישות נעלמת ועל אף שנילמד שפנ זרה עדיין יהיה לנו "מבטא" לעניין ה "ר" אותו דבר. אם הינך בעלת מוטיבציה, כמו בחורה שפנתה אלי ללמוד את ה"ר" עקב נסיעה לארץ דוברת ספרדית, תחפשי קלינאי הדובר ספרדיות או שפה אשר כוללת את ההגה הרצוי, ודאי תוכל לעזורלך! שפת שמנים נלמד במיוחד במסגרות המחנכות ילדים חרשים ולא בבית הספר להפרעות בתקשורת.
שלום רב, לפני מספ שנים, עקב התקף אסטמה קשה, עברתי אינטובציה למשך 3 ימים. בעקבות זאת, נפגעו מעט מיתרי הקול, ומאז קולי צרוד מעט. יש לציין שקולי מעולם לא היה צלול במיוחד, ובדרך-כלל אין הדבר מפריע לי. בכל זאת רציתי לדעת אם יש מה לשפר באמצעות תרפיה לשימוש נכון יותר בקול/נשימה וכו, גם כאשר הבעיה היא פיזיולוגית למהדרין. תודה, גלי
רצוי קודם שתברי מה מצב מיתרי הקול. בכל מיקרה יש הבטים בדיבור שודאי תוכלי לשפר ואף לטפל בהם, פני לקלינאי המצוי בטיפול קול. בהצלחה!
בני בן השנב ו11 חדש עבר לפני 10 ימים ניתוח צינוריות עקב ירידה בשמיעה בשתי האוזניים של 40-45 דב. האם אנחנו ההורים נוכל להרגיש את השיפור בשמיעה עי התפתחות שפה מהירה/ ברורה יותר וכד' - וזאת תוך כמה זמן מהניתוח.
בעקרות ההטבה מיידית (עקב שיחרור הלחץ באוזניים) באופן כללי רצוי לעקוב מקרוב על תגובותיו ולדאוג להעשיר את שפתו על ידי הבעה נכונה והקפדה על שימוש נכון בשפה. רצוי ללמד אותו "להקשיב" זאת אומרת, להיות קשוב לגירויים שמיעתיים ולקולות בסביבתו. וכמובן, לעקןב אחר השינויים בשמיעתו ושפתו אשר ודאי תתקדם יותר. במידה ותרגישו שאין שינוי משמעותי והשפה לא מתקדמת, פנוי לקלינאי תקשורת לקבלת הדרכה ייחודית.
פרידה שלום, ביתי היום בת 11 חודש . ניזונה מדייסות מבקבוק בלבד. רק לאחרונה החלה לאכול מעט מאד מזון מכפית,אך מדובר במזון דליל.הבעיה הינה שכאשר נכנס לפיה מזון סמיך יותר מדייסה, במיידית מקיאה !(עוד לפני הגיעו לוושט). שמתי לב לעובדה שאינה פותחת את הפה לכפית באופן רגיל,אלא מעט מאד. עם המצא המזון כבר בפיה, ישר הלשון "דוחפת" חלק מן האוכל החוצה. יש לציין שהתפתחותה רגילה ואף יותר, מוטורית.משקלה נורמאלי. שאלתי היא האם העניין מצריך טיפול מיוחד או תירגול מסויים מפני שאני כבר חסרת אונים בקשר לעניין. הארוחות שלה דורשות ממני המון זמן ומפריעות לנו לפעילויות אחרות. אבקש עזרתך בעניין אם בעצה או אם בפנייה לגורמים מתאימים. בתודה נורית גולדפרב.
לנורית שלום רב, המצב שאת מתארת דורש התערבות מיידית. ביתך זקוקה בשלב ראשון לאיבחון על ידי קלינאי תקשורת המצוי בהתפתחות ילדים, האכלה ובליעה. ניתן לפנות דרך מחלקות הילדים בבתי חולים (מחלקת ילדים), לקלינאי תקשורת בקופת חולים (הפניה דרך רופא הקופה, כדי להבטיח החזר כספי) או באופן פרטי (ניתן לקבל שמות של קלינאים באיזור מגוריך דרך פניה טלפונית לאגודת קלינאי התקשורת (03-9217815). האם התיעצת הטיפת חלב? האחיות שם בעלות נסיון, ויכולות גם לעזור בהפניה לקלינאי באיזור מגוריך. בכל מיקרה רצוי להתערב באופן מיידי, עם יש בעיה מוטורית של הפה, או בתכנון פעולה, יכולה להיות השפעה גם על התפתחות הדיבור. שאת מתארת מצב של קושי בניהול סדר יום, דבר אשר ודאי יהיה רק יותר גרוע אם לא תעשה שינוי. אשמח להמשיך ולשמוע ממך על הטיפול בביתך, בהצלחה.
האם כדי לרכוש תוכנה זו והאם יש תוצאות טובות?
מהי ההתפתחות הנורמלית או המינימלית אשר צפויה להיות בגיל שנתיים מבחינת שפה ותקשורת
ישנו אתר מצוין המפרט את התפתחות השפה בשלביה השונים. זהו אתר של בית חולים הדסת עין-כרם וכתובתו www.hadassah.org.il/departments/audiology/sata.htm
תינוק מסוגל לתקשר מייד לאחר לידתו על ידי בכי או הפסקת הבכי, בגיל קנתים הדרישה המינימלית היא שהילד יתבטא בצרופים של שני מילים, לפחות, ושיהיה לו אוצר מיליפ הכולל שמות עצם, פעלים, שמות תואר. שיבין הוראות פשוטות ושההתנהגות המילולים תהיה יעילה. זאת אומרת, שישתמש בקולות ומילים כדי להביעה את צרכיו, לו באופן חלק. אלה דרישות מינימליות, לא מתיחסות לכך שהמילה נאמרת בהגיה תקינה או בשלמות אלה שהיא בשימוה מכוון, רצוני ועקבי. במידה ומדובר על ילד מסויים, בטיפות חלב מבוצעות בדיקות סינון לאיתור ילדים אשר לא הגיעו למינימום הנדרש בגיל שנתיים ושלושה חודשים, רצוי להמתין ולבצעה את הבדיקה. במידה וישנם שאלות ניתן לפנות ישירות או דרך שרותי הקופה לקלינאי תקשורת לקבלת הסבר מפורט וספציפי.
רציתי לקבל הסבר לגבי הבעיה הבאה: אני עובדת בעבודה שמצריכה לדבר הרבה. אני עובדת כבר חצי שנה ולפני כחודשיים התחילה אצלי תופעה מוזרה. השרירים של הפה שלי הופכים קשים , כאילו השרירים נתפסים לי ונהיים קשים ונוצר מצב שיש לי קושי לדבר ואני מעדיפה לשתוק. מה גם שלפעמים רואים את הקושי שלי לדבר. זה מאד מעיק עליי ואני מתביישת ללכת לרופא אנא תנו לי הסבר לגבי תופעה זאת
יכולים להיות מספר הסברים, כמו: עייפות יתר של אברי הדיבור בעקבות הפעלת מתח לא מווסת בזמן הדיבור, אם כך, רצוי שתלמי להפעיל לחץ מבוקר ואולי אף מועט. קלינאי תקשורת יכול לעזור לך למצוא את האיזון הנכון! מצד אחר יתכן שהעבודה לא מספקת אותך, וזו דרך של הגוף שלך "לידע" אותך על חוסר שביעות רצון, כדי שתבררי לעצמך מה את חשה והאם המקור הינו בעקר בטכניקת הדיבור או שיש סיבה אחרת או נוספת. בכל מיקרה, אין מה להתבייש, מה שאת מרגישה יכובד על ידי כל בעל מקצוע אשר תפני אלין. כדי לפנות לקלינאי תקשורת אינך זקוקה להפניה של רופא, ההפניה של רופא היא בעקר לצורך קבלת החזר מהקופה, תוכלי לפנות לקלינאי ולשמור את האפשרו של פניה לרופא, על פי הצורך. בהצלחה!
בעלי [ בן השמונים } קיבל אירוע מובי בחודש יוני 2009 ועד עכשו טרם מדבר,למרות הטיפול והזמן שעבר.העם דרך החיפנוזה אפשר לעזור לו? תודה על העזרה.
אני מעונינת לעבור הלבנת שיניים בלייזר מכיוון ששני צהובות למרות שאני לא מעשנת או שותה קפה. --גנים.... היכן ניתן לעבור טיפול זה? האם זה יכול להזיק לשיני לטווח הקצר או הארוך? האם ההלבנה תמשך לכל החיים או רק לתקופה מוגבלת? מה טווח המחירים ? תודה!
יש להפנות את השאלה לרופא השיניים.
קשה לי למצוא את המלים הנכונות על מנת לנסח משפטים בדיבור ובכתיבה. אני זקוקה למאמץ מיוחד בעת כתיבה ובזמן רב על מנת לארגן את המשפטים. האם בעיה זו מוכרת?
אני מבינה את הקושי, השאלה האם זה מפריעה לך לתפקד בחיי היום יום והעבודה. אם כן, ולא ידוע לי פרטי אליך, יכול להיות שכדאי לך לפנות לקלינאי תקשורת ולברר לעומק מה הבעיה, יתכן ולמידה של אסטרטגיות להעלאת מילים וארגון קוגניטיבי מבוקר של המשפטים יקלו אליך. בהצלחה!
יש לי קול מאד נמוך וקצת צרוד וקשה להבין אותי. בנוסף, אני חשה עייפות בשרירי הפה בעת דיבור. מה עשויה להיות הבעיה? תודה.
אם אינך סובלת ממחלה אומצב אחר (כמו קשיי נשימה, מחלת שרירים וכו') אז ניתן להניח שהינך משתמשת בטכניקת דיבור הטוענת שיפור. יכול להיות שאת משקיעה מאמץ במקום הלא נכון. רצוי שתפני לרופא אאג' לבדיקת מיתרי הקול והמעברים של אוויר באף ואם אינו מוצא בעיה תפני לטיפול אצל קלינאי תקשורת. בהצלחה!
אני בחורה בוגרת. יש לי בעיה של שליפת מילים ושמות תוך כדי דיבור. הבעיה הנ"ל התחילה אצלי רק בשנים האחרונות. בהתחלה הייתי בטוחה שהיא תיעלם מעצמה אבל זה לא עובר אלא להיפך זה מחמיר. בשנה האחרונה אני גם התחלתי לדבר בקצב איטי מאוד, ואין לאנשים סבלנות לשמוע את דברי עד הסוף. בנוסף לכך יש לי בעיה שאני לפעמים שמה במשפט מילה שהיא ההיפך מהמילה שמתאימה לאותו משפט כאשר לפעמים אני שמה לב ומתקנת את עצמי ולפעמים מתקנים אותי. בעיות אלו כמובן גורמות לבעיות עם הסביבה. ממה יתכן שבעיות אלו נובעות אצלי? האם זה נובע מבעיות של הפרעות קשב וריכוז? לחץ? או אולי טראומה? אני לא בטוחה לגבי אף אחת מאופציות אלו במקרה שלי. יש לי שאלה נוספת. בעבר ידעתי לדבר אנגלית שוטף ברמה של שפת אם והיום אני לא זוכרת לדבר אנגלית כמעט בכלל. מה קורה איתי? האם יש אפשרות לקבל טיפול לבעיות אלו במסגרת קופת חולים כללית?
כיום יש שיטת טיפול שעשויה לענות על הבעיה שלך והיא נקראת: שיטת טומטיס. טומטיס הוא רופא אף אוזן גרון צרפתי שהקדיש את כל חייו למחקר של תפקידה של האוזן בחיינו. האוזן מפקחת על הדיבור ואי תיפקוד תקין שלה או ליתר דיוק של ההקשבה, גורם לצרות צרורות. בשיטת טיפול/אימון ההקשבה הזאת, יש שימוש במכשיר שנקרא: "האוזן האלקטרונית", אלו אזניות שמחוברות למגברים שונים שמעבדים מוסיקה (של מוצרט בעיקר) בצורה שמאמנת את האוזן להקשיב כראוי. בשיטה זו עובדים כבר במשך כשלשים שנה ביותר ממאתיים מרכזים בעולם ולאחרונה היא הגיעה גם לארץ. בשיטה זו משתמשים לטיפול בבעיות דומות לשלך, בעיות של ילדים אוטיסטים, בעיות של ילדים היפראקטיביים, מגמגמים, דיסלקטים, וגם ללימוד מהיר של שפות. לפרטים אנא התקשרי לדאר אלקטרוני זה.
איזה דואר אלקטרוני?
עדי, את מתארת מצב שלירעדה בתפקוד השפתי והקוגניטיבי. המלצתי שתפני לנאורולוג (רופא המטפל במערכת העצבים) ותדרשי להבדק מכוון שאלו יכולים להיות סימנים מוקדמים לשינויים בתפקוד מערכת העצבים. במידה והרופא לא יצמא סיבה לבעיתך פני לקלינאי תקשורת המצוי בטיפול בבעיות שפה במבוגרים, תתיעצי ותקבלי טיפול המיועד ללמד אותך אסטרטגיות להתמודדות עם מצבך. אם אין לך בעיות רגשיות מיוחדות או דאגות שמפריועות לך לתפקד, אל תסתפקי בסיבות רגשיות למצבך, ישנם מצבים של מחלה המתבטאות לראשונה בתפקוד שפתי, בעקר בגכירת שמות. אל תתפסי לשיטת טיפול זו או אחרת עד לבירור נאורולויגי מקיף. בהצלחה!
אני מכיר אדם עם בעיה דומה שלאחר זמן אובחן כחולה במערכת העצבים לכי להבדק בדחיפות
למה יש ילדים המתקשים בדיבור ויש כאלו שלא?(ילדים רגילים הכוונה)-יש כאלו שמדברים היטב כבר בגיל צעיר מאוד, ואחרים מגמגמים, משבשים אותיות וכדומה. וכן, מהי הסיבה לאיחור בדיבור אצל ילדים מסויימים? הילד שלי התחיל לדבר מאוחר, ובטיפת חלב אמרה לי האחות שהכל עניין של גירויים שאנחנו מספקים לילד. זה הרגיז אותי, כי אני חושבת שאני מאוד השתדלתי לפתח אותו, אבל הוא פשוט החל מאוחר.
יש הבדלים בקצב התפתחות בין ילדים, יחד עם זאת יש דגם של התפתחות "נורמלית" אשר מרבית הילדים עוברים אותה וכמובן שיש הבדלים הקשורים למידת הגריה שהילד מקבל, מכוון שדיבור ושפה מתפתחים רק במסגרת של חברה וקשר עם אחרים. כדי לדעת אם ילד מגיעה למינימום הנדרש ממנו בגיל מסויים ישנם איבחונים השייכים לאיתור המוקדם. בטיפת חלב ישנו מבחן כזה אשר אחיות נדרשות ומיומנות להעבירו. מבחן שפה ותיקשורת זה מאתר ילדים אשר זקוקים לאיבחון מקצועי על ידי קלינאי תקשורת. הוא מועבר לילדים בין גיל שנתיים ו- 3 חודשים ושנתיים וחצי. האם ילדך עבר את המבחן? במידה ויש לך שאלה ספציפית כדי שתתיעצי עם קלינאי תקשורת, ניתן לפנות באופן פרטי או לבקש מרופא הילדים להפנותך לקלינאי בקופ"ח חולים בו הינך רשומה. בכל מקרה, רצוי לעודד את בנך לדבר באופן רגיל וברור, לפנות אליו בשפה נכונה ולהקדיש לו זמן לטיפוח השפה והתקשורת. בהצלחה.
יש הבדלים בקצב התפתחות בין ילדים, יחד עם זאת יש דגם של התפתחות "נורמלית" אשר מרבית הילדים עוברים אותה וכמובן שיש הבדלים הקשורים למידת הגריה שהילד מקבל, מכוון שדיבור ושפה מתפתחים רק במסגרת של חברה וקשר עם אחרים. כדי לדעת אם ילד מגיעה למינימום הנדרש ממנו בגיל מסויים ישנם איבחונים השייכים לאיתור המוקדם. בטיפת חלב ישנו מבחן כזה אשר אחיות נדרשות ומיומנות להעבירו. מבחן שפה ותיקשורת זה מאתר ילדים אשר זקוקים לאיבחון מקצועי על ידי קלינאי תקשורת. הוא מועבר לילדים בין גיל שנתיים ו- 3 חודשים ושנתיים וחצי. האם ילדך עבר את המבחן? במידה ויש לך שאלה ספציפית כדי שתתיעצי עם קלינאי תקשורת, ניתן לפנות באופן פרטי או לבקש מרופא הילדים להפנותך לקלינאי בקופ"ח חולים בו הינך רשומה. בכל מקרה, רצוי לעודד את בנך לדבר באופן רגיל וברור, לפנות אליו בשפה נכונה ולהקדיש לו זמן לטיפוח השפה והתקשורת. בהצלחה.
בתי בת 3 וחצי ומדברת היטב עם אוצר מילים מאד מכובד. אולם היא עדיין לא מצליחה לבטא נכון את ההברות צ ו-ש. האם כדאי לתקן אותה? יש לי הרגשה שהיא פשוט לא מסוגלת פיזית לבטא את הצלילים האלו, כלומר להזיז את הפה והלשון כפי שצריך. מאיזה שלב זה צריך להדאיג אותנו ומצריך טיפול מקצועי? כמוכן, לאחרונה היא לפעמים נעצרת על הברה מסוימת ואומרת אותה מס' פעמים עד שהיא ממשיכה את שאר המשפט, כאילו המחשבה שלה מהירה יותר מיכולת הביטוי. האם זה נורמלי והאם צריך ל"עזור" לה לסיים את המשפט או לחכות שהיא תסיים אותו בעצמה? תודה מראש.
את מתארת ילדה מפותחת ונבונה, אין לדעתי צורך בהתערבות כל שהיא בשלב זה, פרט להעשרה וטיפוח הניתנים לה באופן טבעי. באשר לדיבור (הגאים ס'ש') אין כעת מקום לדאגה, כדי יהד אם זאת לודא שהיא איננה מוצצת אצבע, מוצץ או בקבוק ושהיא אוכלת אוכל רגיל (קצת קשה, קצת מיתפורר בפה, וכו). במידה והיא לא תבטא את ההגאים האלה לקראת גיל 5-6 כדי יהיה אז לפנות לקלינאי תקשורת אשר יכול ליעץ באופן ספציפי, על כל פנים, כדי לדבר איתה ברור ולא לחזור על הטעויות או שינויים שהיא עושה. באשר לרצף הדיבור בהחלת תארת מצב רגיל של התארגנות טבעית, אין צורך לעזור לה, תני לה זמן ותקשיבי לה בסבלנות, ואם העיתוי לא מתאים לך, עדיף ללמד אותה להמתין קצת ןלזכות לתסומת לבך, ללא הפרעות.
שאלתי שאלה בטעות בעמוד הקודם מתחת "דיבור מוזר". אשמח אם תוכלי לחזור אחורה ולקרוא. את התשובה אפשר לכתוב כאן (או שם - כרצונך), תודה, שירה
תשובתך בעמוד 2
בני בן שנה -10 חודשים. סובל מנוזלים כ-7 חודשים (לפחות) עם ירידה בשמיעה של כ45 דב בשתי האוזניים. טיפול במייבשים ובאנטי' אל הועיל. בעל אוצר מלים של כ-20 מלים (או הברות בעלות משמעות), ולדעתי מבין פחות מבני גילו. גם קלינאית הבחינה שיודע פחות משאמור לדעת. ילד פעיל, שמנסה להתבטא אך לרוב לא כלכך מובן. מהי משמעות הירידה בשמיעה לגבי התפתחות השפה העתידי, ומהי דעתך לגבי הצורך בניתוח צינוריות (או אולי משהו אחר) בתודה
נוזלים באוזנים הינם תופעה מוכרת בילדים ולעתים גם במבוגרים. הנוזלים לא תמיד גורמים לדלקת ולעתים אין מידע על המצאותם באוזן. הנוזלים מהווים לפעמים קרקע פוריה לדלקת ובזמן דלקת יש החמרה בירידה בשמיעה המתלווה לעתים לנוזלים, עקב ההפרעה המכנית לתנועת עצמות השמע באוזן התיכונה. הטיפול הינו בידיים של רופא ילדים או אאג' וודאי כדאי שבנך יטופל על ידיהם, מהבינחה רפואית רק הם מוסמכים להמליץ על התערבות כירורגית. 20 מילים פעילות הם בגדר הנורמה לילד בגילו, השאלה היא האם המילים ברורות, האם רוכש מילים חדשות, האם בונה משפטים וכ"ו. ובעקר אם נמצא בתהליך פעיל של רכישת שפה אז יתכן שלנוזלים יש השפעה מינימלית, זאת כמובן יש לבדוק ולעקוב אחר ההתקדמות הטבעית. שמעתי על הצלחה בטיופול בנוזלים בשיטות רפואיה אלטרנטיבית, אולי כדאי לך לבדוק כוון זה, זאת במידה וטיפול מסוג זה מדבר אליך ומקובל על רופאה הילדים של בנך (היום יש נטיה לרפואה המסורתית לפתיחות לגבי דרכי טיפול פחות שגרתיים, לשיקולך! חשוב בכל מקרה לעקוב אחר התפתחותו, גדילתו ומצב הבריאות הכללית של בנך כדי לקבוע אם יש צורך בהתערבות כירורגית. בכל מקרה ככל שהילד גודל הנוזלים באוזן פוחתים ויכול להיות להגוף יצליח לאזן את הנוזלים, באופן טבעי. חשוב לעקוב על מצבו במסגרת רפואית ושל קלינאי תקשורת.
נאמר לבן שכנים שהוא סובל מסינדרום שפרינצן במה מדובר?
שלום רב! אני מעוניינת לדעת מתוך סקרנות האם נכון לתת לאדם מגמגם להרצות בפני קהל. אני מכירה סטודנט נחמד ואינטליגנטי נאוד, אך סובל מגמגמום קשה (שסיבתו אינה ידועה לי). לא מזמן ראיתי אותו עומד ומרצה בפני כיתה שלמה - דבר אשר גרן חט סבח רב. ושאלתי היא - האם נכון לעשות כן ועל ידי כך לתת לבחור להרגיש בריא ושווה בין שווים ולא נכה, או שזוהי שגיאה? תודה מראש!
בתשובתך לשאלה, לצערי הרב רוב המחקרים בגימגום נעשים באנשים אשר צורת הדיבור שלהם גורם להם לפנות לקבלת עזרה, בעקר בגלל הפחד והחרדה המתלווה לתופעות הנראות והנשמעות בדיבורם, הם סובלים מפחד בפני הדיבור. ברור שישנם כאלה אשר מציגים את אותם התופעות הנראות ונשמעות, אך אינם רואים את עצמם מגמגמים ולכן אינם מגבילים את עצמם כשניצבים מול דרישות שונות, כמו להרצאות, להשיב לשאלות ברדיו וכ"ו. ותכן והבחור שציינת נמנה עם הקבוצה הזאת. לתת לו להרצאות זה שלב ראשון, השני זה שהוא יסכים ויעמוד במסימה. יש כמו בכל מצב בחיים לבחון את המצב על פי האדם הבודד ולא להצהיר הצהרות כלליות. אם הוא הסכים סימן שהרגיש מסוגל ותקוותי שהחברה סביבו הייתה קשובה ומקבלת.
תודה על התשובה המהירה והברורה!
שלום רב, במעון שבו מבקרת ביתי בת השנה וארבע חודשים, ישנה תינוקת בת שנה ושבעה חודשים שנוהגת לנשוך ילדים אחרים כל יום ומספר פעמים. הנשיכות הן קשות, בלתי צפויות ובמלוא העוצמה. כפי שנאמר לי תינוקת זו לא מדברת ולא מגיבה באמצעות השפה. האם יש קשר? ואם כן הייתי מאד רוצה לקבל יעוץ איך לטפל בתינוקת כזו במסגרת מעון היום. בתודה, ג'נט
הרבה פעמים ילדים שעדיין לא מדברים יוצרים קשרים עם בני גילם גם בדרכים לא מילוליות, ולצערנו גם בדרכים אלימות. מצד שני, אם הילדה שדיברת עליה היא בת שנה ושבעה חודשים ואינה מדברת עדיין, היא עדיין אינה חורגת מהנורמה באופן משמעותי. כדאי שתתיעצו עם המטפלות במעון איך לפתור את הבעיה .
הערה למאיה... אני כבר עוקבת מ"ס ימים אחרי התשובות שלך לכל אלה שפונים כאן,משום מה ניראה שאת לוקחת תפקידים שאינם ממש שייכים לנו כאן, זה ממש לא רע לייעץ לכל אלה שפונים כאן, להיפך ,אבל יש דברים שמצריכים בדיקות יותר לעומק, מאלה שאת יכולה או מציעה כאן, תני לפרידה לעשות את עבודתה,,,ואם יהיה לך מה להוסיף אחריה אני חושבת שזה יתקבל בצורה יותר נעימה ובונה, אני בעצמי אשת מקצוע ועדיין לא מרשה לעצמי להתערב כאן ולייעץ לכולם,למרות שאני חולקת על כמה דברים שאת אומרת כאן, מקווה שתקבלי הערה זו כבונה ולא כפוגעת, תודה ,,,,,,,,
את מתארת מצב שלכל הורה קשה לקבל אותו, ודאי אם ביתך ננשכת הבעיה נעשת חריפה וחמורה ביותר. אם את אם לילדה המבקרת במעון זה, וסובלת מהילדה השניה כל שביכולתך לעשות הוא לפנות לגננת או מנהלת המעון ולבקש השגחה מיוחדת לילדה "הנשכנית" ובמקרה החמור להעביר את ביתך למעון אחר. מצד שני, אם עמדתך במעון הינה בין המנהלים והמחנכים אליכם להפנות את תסומת לבם של ההורים לתופעה ולנסת להבין מהכין התופעה מגיע, האם הילדה נושכת כי......... א. איננה מתקשרת בצורה אחרת ב. מרגישה מאויימת וזקוקה להגן על עצמה ג. נמצאת בקושי בתקשורת עם יתר הילדים ד.זו הדרך שלה לתקשר עם הילדים האחרים ה.נמצאת בסביבה אלימה ולמדה להגן על עצמה וישנם עוד אפשרויות....לכן, רצוי שמהלת המעון או הגננת האחראית תנהל שיחה שקטה ותומכת עם ההורים של ה"נשכנית" ופנה אותם ליעוץ של איש מקצוע, כמו פסיכולוג לגיל הרך או מכון להתפצחות הילד, במקום מגוריכם. בהצלחה
לבננו בן שנתיים וחצי שסובל מהיפוטוניה ועיקוב הפתחותי שמתבטא במוטוריקה ודיבור נערכו בדיקות דם. להלן תשובות לבדיקות חומצות שומן ארוכות מאוד (VLCFA) בפלסמה : Prisatanic : 0.06 Phytanic : 2.4 C26/C22 : 0.015 C24/C22 : 1.07 C22 : 25/8 Algorihm : 0.82 האלגוריתמים מהווה שקלול בין ערכי C26 והיחסים C24.C22 עפ"י נוסחת Moser. מה אומרות תוצאות הבדיקה ? האם יש קשר לבעיות תקשורת ?ואיזה טיפול מומלץ ?
האם ילכם אובחן ע"י קלינאי תקשורת? אם לא-כדאי לפנות לאבחון.
נא לפנות בשאלה זו לרופא. קלינאי תקשורת אינם מוסמכות לתת תשובות העוסקות ברכי דם ומשמעותם לבריאות.
ברצוני לקבל עזרה בשיפור התקשורת הבלתי אמצעית שלי, שפה, שפת גוף, טקטיקות שכנוע וכדומה...מי יוכל לענות לי היכן ניתן לקבל עזרה שכזאת?
תחום השפה הוא הנוגע למקצוע שלנו. במקרה ויש דלות שפתית, קושי להתבטא ולהתארגן מבחינה מילולית,עיכוב בשליפת מילים וכו'-כדאי לפנות לאבחון של קלינאי תקשורת ולקבל עזרה במידת הצורך.
לענת שלום רב, לפי שאלתך ניראה לי שהצורך שלך במשהן כללי יותר, ישנם חוגים טגופים המתעסקים בתחום זה ואני מפנה אותך לעכבר העיר של ת"א, לאירגון הפסיכולוגים או לדפי זהב, באו תמצאי אנשים המתמחים בתחום התקשורת כמן שפת גוף, אסרטיביות, שכנוע וכ"ו.
אני סטודנטית (לתקשורת..) מגמגמת מגיל 11 לערך, אין לי מושג (אולי רק השערה) למה זה קרה. אני יודעת את שברצוני להגיד, אך המילים נתקעות לי. או שאני חוזרת על אותה מילה כמה פעמים. יש לציין שאני מדברת מהר מאד, ואנשים לא מבינים לעיתים ומבקשים ממני לחזור שוב על דברי. יש אומרים שהגמגום רק במצבי דחק / לחץ ויש אומרים שזה בגלל הדיבור המהיר שלי. ואני..מה אני יודעת..מה אני עושה? האם יש לך תשובה מאין הגמגום שלי מגיע, ומה אני עושה עם זה? תודה!
ברור שהגמגום בה ממך, ובמידה והוא מפריע רצוי להתייעץ עם איש המקצוע - קלינאי תקשורת אשר יכול עזור באבחון ובטיפול. הקלינאי יכול גם להבדיל בין גמגום לדיבור חטוף, תופעה של דיבור מהיר וחטוף הפוגע במובנות הדיבור, אך איננה גמגום! פנה לאיבחון ויעוץ דרך שרותי טיפול בדיבור בקופ"ח בו הינך חברה או קבלי שם של קלינאי דרך אגודת קלינאי התקשורת טל: 03-9127815. בהצלחה
שלום: גיסי כבן 13 - הורום גרושים אין קשר עם האב . גיסי מגמגם מדי פעם במילים מסוימות בזמן הדיבור תלמיד טוב . ירד לא מס' פעמים בלימודים ועלה בחזרה , התלמידים בכיתה צוחקים ולועגים לו חמתי עברה מס' פעמים דירות ובתי ספר בגלל סיטואציה זו . מה עלינו לעשות? בכבוד רב , וילדר יאיר 729704-058
יש לנו ילדה בת 8. לפני כ-3 שנים התחילה להסתבך בשטף דיבור ולהיתקע בתחילת מילה. כלומר היא תקועה באות הראשונה הרבה זמן עד שהיא עוברת הלאה. גם לפני המילה היא מתארגנת הרבה זמן ופיתחה תנועות פה מיותרות עד שהיא מתחילה לדבר. מאז המצב לא משתפר ולעתים מחמיר. הרושם הוא שמעט קלינאי תקשורת יודעים בכלל מה עושים עם זה. כיצד אפשר להגיע למומחה שבאמת יכול לעזור? מה אומר הניסיון על מקרים כאלה לאורך זמן?
גמגום מופיע בדרך כלל בעיקר בהברות הראשונות של המשפט (אבל לא רק). תנועות הפה הלוואי שבתכם אימצה לפני הדיבור גם הם תופעה מוכרת בגמגום- שיש ללמוד להיפטר ממנה. קרוב לוודאי שאם בתכם מגמגמת בגיל כזה ולאורך תקופה ארוכה, הגמגום כבר ילווה אותה לתמיד. נשאלת השאלה איך עוזרים לה. מומלץ לפנות לאבחון של קלינאי תקשורת שיקבע את חומרת הגמגום ויטפל בו. הטיפול לא יעלים את הגמגום, אך יעזור לילדה להתמודד עימו ולפתח עמדות רציונליות לגביו , וגם יכול להקנות לה טכניקות ה"מרככות" את הגמגום ומשפרות את השטף. לגבי קלינאי תקשורת המתמחים בתחום הגמגום כדאי להתייעץ עם פרידה בפורום, או לפנות לאגודה של קלינאיות התקשורת.
אכן, ישנם קלינאי תקשורת המתמחים בטיפול בגימגום ובמיוחד הילדים, ניתן לפנות לאגודת קלינאי התקשורת, טל: 03-9217815, ולקבל שם של קלינאי העובד באיזור מגוריכם. ניתן גם לשאול על מסגרות תמיכה בגימגום באירגון של עזרה עצמית, דרך בית ליגת נשים, בת"א. בספרות מצויין שיש החלמה ספונטנית של הגימגום לקראת גיל 12-13 במספר ילדים, יתכן ןאם עזרה ספציפית ביתכם תוכל להעזר באנשי מקצוע ואף להפחית את התופעות הגורמות לקושי בדיבור, בהצלחה.
בני בן 10.5 עומד לעבור ניתוח שני להוצאת כולסטאטומה. הניתוח הראשון היה לפני 3 שנים - הוצאו שלושת עצמות השמע. השמיעה באוזן זו היתה בנונית. יתכן מאוד שבניתוח זה, יצטרך לעבור ניתוח ראדקלי. מהן ההשלכות הפזיולוגיות והפסיכולוגיות של ניתוח זה , מבחינת שמיעה, תקשורת ואסטטיקה (חור גדול) ? מהן אפשרויות השיקום ? אודה לתשובתך המהירה. אביבה
בצדק דאגתך להבטים רבים הקשורים לניתוח מסוג זה. באשר לפריטי הנתוח, סיבוכים, פגם אסטטי וכ"ו כדי להתיעץ עם דר' בנט בפורום לרפואת אף, אוזן וגרון. מבחינת השמיעה תהיה ירידה מסוג הולכתי ואין לדעת בודאות את מידת הנזק לאוזן הפנימית, מידת הירידה בשמיעה תהיה פועל יוצא של הקף הניתוח, מצב האוזן וכו", בכל מיקרה, אם האוזן השניה בריאה, אז, מבחינה תפקודית כמעת ולא תהיה בעיה, חוץ וזהוי כוונים ודיבור במצב של רעש סביבתי (כמו בביה"ס הישראלי הממוצע!) מבחינה אסטטית הנזק מזהרי מכוון שמדובר על העצם מאחורי האפרכסת, אשר כמעת ואינו נראה לעין. האוזן החיצונית נראה כמו לפי הניתוח. מבחינת השיקום אין בעיה להעזר באמצעים ייחודיים, מיקום בכיתה על פי האוזו הפגוע, וכ"ו. ודאי הרופאה יפנה את בנך לבדיקת שמיעה לאחר ההחלמה כדי לברר את מידת התפקוד והנזק לאחר הניתוח. תתיעצי עם קלינאי התקשורת אשר תבצע את הבדיקה. איחולי החלמה מהירה.
אני בת 25 ומאז שאני זוכרת את עצמי אני "נתקעת" במילים מסויימות. כמובן שהגמגום מורגש יותר במצבי התרגשות ולחץ אך קיים תמיד. ניגשתי לקלינאית תקשורת לטפול לפני מספר חודשים והיא אבחנה זאת כחוסר שטף בדבור ולא כגמגום. ניתן לטפל בזה גם בגילי? הפסקתי לבקר אצל הקלינאית תקשורת, כמו כן קופ"ח לא משתתפת בטפול זה בגלל גילי המתקדם... האם יש דרך שאוכל לשפר את הבעיה בכוחות עצמי? הקלינאית נתנה לי כמה עצות לנשימה נכונה ותרגלה עימי דבור מהבטן במקום מהגרון יש משהו נוסף שאוכל לנסות לתרגל לבד? שכן אני לא יכולה להמשיך לממן ביקורים אצל הקלינאית. ברצוני לציין כי הבעיה מציקה לי מאוד וגורמת לי לחוסר ביטחון עצמי, לא טפלתי בבעיה בילדותי בגלל הורי שטענו תמיד כי הכל בסדר אצלי ושהכל בראש. בתודה מראש אני.
רצף בדיבור הינו אחד הדברים שאנו לוקחים בחשבון כברור מאליו, עד שנתקעים ונוכחים לדעת שזו יכולה להיות בעיה רצינית הגורמת לסבל ותהפוכות רגשיות אצל הדובר. אני מבינה את הקשים, אך בסורה לי אליך, רוב האנשים נתקעים ומתבלבלים בהמלך השיחה ורגישותם לנושא אינה גדולה ולכן הם לא מודעים לעצמם ולסביבתם. היום טיפול בגימגום נמצא בסל השרותים ומגיעה לך מספר טיפולים בתשלום חלקי על ידי הקופה. ישנם קלינאים אשרמתמחים בנושא גימגום וכדאי שתפני לאחד כזה. (תירגול טכניקת הדיבור שתארת הינה רק אחת השיטות, אך יש מקום להתיחסות גם לרגשותיך בעניין ולקושי לתפקוד, אם יש כזה. ישנה גם קבוצה של עזרה עצמית של אנשים הסובלים מגמגום, יכול להיוצ שדרכם תוכלי למצוא קלינאי ותמיכה של אחרים הסובלים כמוך. ניתן ליצור קשר איתם דרך בית ליגת נשים, בת"א או תפני לאגודת קלינאי התקשורת (טל: 03-9217815) והם ישיגו את הפרטים בשבילך. הצלחה בטיפול קשורה למידת הקבלה של הקשיים ומידת ההיסתגלות ויישום של שינויים אשר אינם תמיד קלים, ותזכרי שהסבל והענשה העצמית הינם לעתים יותר מאשר התופעות הנשמעות ובעקר ש"תקלות" ברצף הדיבור, במידה מסויימת הם רגילים בשיחה בכל אחד. בהצלחה.
ברצוני להודות לך על התשובה המהירה . בהחלט אנסה ליצור קשר עם האגודה שציינת. תודה !
רק רציתי להגיד לך שאני מזדהה איתך. אני בת 23 וגם אצלי אותה בעיה בדיוק. אך זה לא גורם לי לחוסר בטחון, להיפך אני צוחקת על זה, צועקת על זה ("נו מה קורה לי היום..טוב אתחיל מחדש"), וחברי למדו לקבל אותי איך שאני ולפעמים הם אפילו אומרים לי "לאט, דברי לאט" "אל תרוצי, אנחנו מחכים", וזה ממש לא בנימה של איזה ילדה מפגרת. הסקרנות שלי היא איך פתאום זה צץ בגיל 11, ומה עושים כדי להתגבר על זה.. אשמח אם תעני למכתבי, בהזדהותי איתך.
היי ברי.. קודם כל תמיד אשמח לשמוע ממשהו שסובל מאותה הבעיה ומבין אותה. אני שמחה שלך זה לא גורם לחוסר בטחון ושאת מסוגלת לצחוק על הבעיה שלך.. למעשה גם אני מתמודדת עם הבעיה באותה הצורה. אני מתפקדת כרגיל וחברים ואנשים מבחוץ לא שמים לב שזה קשה לי.. אבל בפנים זה גורם לי להרגשה רעה. אפילו הדרכתי בימי הצבא מתוך בחירה שלי והתמודדתי עם הבעיה.. בכל מקרה אשמח לשמוע ממך - גם לאי מייל.
יש באפשרותך לפנות לטיפול חינם במרפאת בריאות הנפש באזור מגורייך. אל תבהלי מן השם בריאות הנפש , כדאי לך לנסותץ הטיפול הנפשי יתכן ויוכל לסייע לך להכיר את הבעיה הספציפית שלך ולמצוא יחד איתך דרכי פיתרון. הבעיה הוא הטור ההמתנה הארוך במרפאה שלפעמים לוקח שנה או אף יותר לקבל מטפל. בהצלחה.
שמי שירי, אני מורה בכיתת חינוך מיוחד. מעוניינת לקבל מידע נוסף על תסמונת ההיפרלקסיה: כשל בתקשורת (לא אוטיזם או p.d.d) ובעיות שפה. ספר יחיד אשר נכתב בנושא: "קריאה בגיל צעיר מדיי - תסמונת ההיפרלקסיה" / סוזן מרטינס מילר - הוצ' אח, 2000.
לצערי אינני מצויא בספרות בתחום זה , יתכן ואין יותר ספרים בעברית הנושא זה. בכינוס הקרוב של קלינאי התקשורת יעלה הנושא של היפרלקסיה ושפה והינך מוזמנת ליצור איתי קשר לאחר ה- 20 בפברואר, אז אוכל להפנות אותך לספר התקצירים שיצא לאור, עד אז ויכלול את התקציר של ההרצאה, בנוסף חפשי בנושאים של פסיכיאטריה של הילד ובאתרים של ספריות אוניברסיטאיות וחנויות ספרים. בהצלחה
פרידה קורנברוט כתב/ה: > > לצערי אינני מצויא בספרות בתחום זה , יתכן ואין יותר ספרים בעברית > הנושא זה. > בכינוס הקרוב של קלינאי התקשורת יעלה הנושא של היפרלקסיה ושפה > והינך מוזמנת ליצור איתי קשר לאחר ה- 20 בפברואר, אז אוכל להפנות > אותך לספר התקצירים שיצא לאור, עד אז ויכלול את התקציר של ההרצאה, > בנוסף חפשי בנושאים של פסיכיאטריה של הילד ובאתרים של ספריות > אוניברסיטאיות וחנויות ספרים. בהצלחה
שלום פרידה, ברצוני להתייעץ עימך על איזה פרוייקט שאני הולכת להקיםבתחום הפרעות הגיו ותקשורת אצל ילדים ,האם הדבר אפשרי?.......ואם כן אודה לך מאוד אם תוכלי לכוון אותי , אני מנועה מלפרט הכל כאן , אודה לך מאוד אם יהיה אפשרי ליצור איתך קשר טלפוני,, לפי מה שבדקתי עדיין לא קיימת פרוייקט כזה בארץ, אודה לך מאוד על תשובתך , תודה מאי,
אני כבר סקרנית לדעת מה הפרויקט! לידיעתך בכל בת ספר ומסגרת בה עובדים קלינאית תקשורת יש טיפול בשפה ובדיבור. ניתן לקרוא לו פרויקט, והמטרה למעשה, בכל התערבות, הינה לביא את האדם לתפקוד יותר טוב ולתקשורת יעילה, ככל שניתן. מכוון שלא פירטת איני יכולה לדעת עם יש דבר כזה בארץ. ניתן להשאיר לי הודעה באגודת קלינאי התקשורת טל 9217815 באיזור חיוג 03 ואני אצור קשר איתך או להמשיך ולפרט על גבי דף זה.
שלום רב. אח שלי בן 19 עבר ת"ד ת 29/11/00 ועד היום הוא מחוסר הכרה בביה"ח לוינשטין. כיום הוא התחיל להראות סימני תקשורת (מחזיק פלאפון בידו ומקשיב למי שמדבר איתו בפלאפון וכשמבקשים ממנו שיחזיר לאדם שעומד לידו את הפלאפון הוא מחזיר), כשנותנים לו כדור ביד ומבקשים אותו בחזרה הוא נותן וביום שישי אף נתתי לו עט ביד וביקשתי ממנו לכתוב את שמו והוא כתב אותו בכתב קטן וצפוף. שאלתי היא: מה ניתן לעשות ע"מ לגרות אותו להתעורר? מה מומלץ על ידך שנעשה או נטיל עליו לעשות כדי שהוא ירצה להתעורר? בתודה מראש. אורית
תיצאי מנקודת הנחה שהוא רוצה להתעורר. ניתן לגרות אותו על ידי מוזיקה, שיחה, מגע ובכלל בגירוי של כל החושים באופן הדרגתי ועקבי. לשוחח איתו ולהניח ששומע אותכם. הוא מאושפז במקום הכי מנוסה בנושא זה. יש בבית לוינשטיין מחלקה להפרעות בתקשורת מצויינת. בקשי מקלינאי התקשורת שם להנחות אותכם באופן אישי בהתאם ליכולות של אחיך. תזיקו מעמד כי הדרך לשיקום עדיין ארוכה ואל תיתנו ליאוש לגבור......... בהצלחה
שלום רב, אחייני , (בן 6 ), אובחן אצל קלינאית תקשורת ,כילד שסובל מבעיות קשב ורכוז . אחותי בעקבות האיבחון נותנת לו יחס מועדף על הבת , והדבר מתבטא בשתיקה ובלגיטימציה למעשיו. "הבעיות" מתבטאות אצלו בצורות שונות. כלומר,כאשר הוא צופה בטלויזיה הוא כ"כ מרותק ומרוכז במסך עד כי ניתן לקרוא לו מס' פעמים עד שיענה (אם בכלל), והוא אינו מוכן אף לקום למטבח לארוחת צהריים, וזה על גבי שעות. אולם ישנם פעמים שהוא משתולל ואף מתחיל להציק באופן בלתי פוסק (לעיטים עד כדי אלימות). לי, בכל אופן, נראה שהוא פשוט מפונק ומודע היטב לכל מעשיו , אך נהנה מתשומת הלב שהוא מקבל מאימו . האם לדעתך האבחנה מדוייקת ,או שמה יש צורך באיבחון נוסף?
חשד להפרעת קשב וריכוז מאובחנת ע"י מספר אנשי מקצוע ויש כמובן להתייץ עם מספר גורמים כדי לקבוע אבחנה ודרכי טיפול אשר הינם בד"כ רב מקצועיים. קלינאי תקשורת הינם חלק מהצוות המאבחן, ולא מאבחנות יחידות. מכוון שמדובר באחיינך רצוי שתשוחח עם אחותך ותברר יחד איתך האם אתה יכול לסייע לה ולמשפחתה בהתמודדות עם הבן שלה. יכול להיות שרב הניסתר על הגלוי לך! במידה ואחותך זקוקה ישנם מסגרות רבות לסיוע עם ילדים עם קשיי קשב ריכוז או בעיות התנהגות או למידה שונות.
אודה לך אם תתיחסי לגבי התפשטות התופעה. האם יתכן והגמגום יתפשט למלים נוספת ו/או באמצע משפט . התיחסות נוספת אשמח לקבל לגבי הענין המשפחתי/תורשתי האם יש סכנה שהגמגום ישאר לתווך ארוך בעקבות זה ?
גמגום נבדל בגיל הרך מחוסר שתף בדיבור, אשר הינה תופעה התפתחותית מוכרת. הילד מחפש את המילה ומתארגן, באותו זמן משמיעה חלק של מילה, חוזר עליה מספר פעמים או על כל המילה, מבלי לשים לב או לתת חשיבות, וזה חלק של התפתחות התקינה של הדיבור, לרוב הילד אינו מותרד מהתופעה והמבוגר יעזור לו בכך שימתין בסבלנות ויצור תנאים של הקשבה לילד, כדי לתת לו שהות ומרווח להתארגנות. הגימגום כולל מרכיבים של מודעות לדיבור, החמרה והתנהגויות ספציפיות נוספות. קשה לדעת מראש לאיזה קבוצה הילד שלך שייך והאם התופעה תחלןף מעצמה או תלווה אותו לזמן ממושך. גמגום "רץ" במשפחות אבל עדיין לא ברור מהו הגורם המאחד את ההופעה, תורשה, חיקוי או גורם נלמד. במידה והמשפחה דואגת רצוי להתיעץ עם קלינאי תקשורת כדי לקבל התיחסות אישית והדרכה.
חוסר השטף (או הגמגום) כתופעה יכול להופיע בכל מילה שהיא, יותר אופייני שזה יקרה בתחילת המילה. במקרים קשים יותר זה יכול לקרות גם באמצע מילה, אבל זה יותר מאפיין גמגום ממש ולא חוסר שטף. כדי לעשות את האבחנה המבדלת ולהחליט מהי חומרת הבעיה כדאי שתפני לאבחון אצל קלינאית תקשורת. בהצלחה.
אני זקוקה לשיעורי דיבור אצל קלינאית תקשורת בעקבות פוליפ בגרון (לפי הוראת רופאת אא"ג). האם ידוע לך אם יש אפשרות לקבל ביקורי בית? אני מוגבלת ולא אוכל להגיע לקופ"ח או למקום אחר בשביל זה. האם קופ"ח משלמת עבור ביקורי בית במצב שלי?
לקופות חולים יש מערכת של ביקורי בית, בשרות שנקרה "טיפול המשך, טיפול בית וכ"ו" כדי לבדוק זאת פנה לקופ"ח שלך. ניתן אולי להזמין קלינאי אליך ושבקש החזר הוצאות מהקופה. אתה יכול לפנות לאגודה הישראלית של קלינאי התקשורת, בטל' 03 9217815
בני כמעט בן 4 לפני כשבועיים הבחנתי תוך כדי שיחה , שהוא "נתקע" במילה מסויימת שעד עכשיו לא היתה לו שום בעיה להגות אותה:ר..ר..ר..ר..ר..ק (המילה רק). יש לציין שבני פיקח מאד, ומדבר בד"כ די מהר וגם חושב מהר (למעשה גם אני ובעלי מדברים די מהר-בלי משים). לצערינו הילד מרגיש בבעיתו למרות שאנחנו נמנעים מלהעיר לו ובכל פעם שהוא מתחיל משפט במילה רק הוא מתחיל ותוך כדי שהוא נתקע ומרגיש שזה מפריע לו הוא מכסה את פיו כדי שלא ישמעו או יבחינו בבעיתו. לפני יומיים הבחנו שהבעיה מתפשטת וכעת ישנם כנראה מלים נוספות שאיתם הוא נתקע כמו: ראיתי (ר..ר...ר..ראיתי ) . כפי הנראה הבעיה היא בתחילת משפט וכשמלים אלו הם תוך כדי דיבור בד"כ אין בעיה. הילד מנסה לפעמים לבדוק את עצמי ודוקא מנסה לחזור שוב על אותה מילה בתקוה שיצליח . אני ובעלי מאד מוטרדים שכן דוד של הילד בן 25 מגמגם . מה לעשות? למי לפנות? אנו חוששים מאד שהתופעה תתפשט למלים נוספות .
ראי תשובתי בפורום לגבי גמגום אצל בן 3- ישנו סיכוי גדול כי מדובר בחוסר שטף התפתחותי חולף, ולא בגמגום שישאר.
שלום האם טינטון ובעיות שיווי משקל קשורות לאטימות גם כן? ללא שום בעיה באוזן בעיה רפואית ממשית רק בעית חירשות ?
האוזן מתקפד כמרכז לקליטה והעברת של גירויים שמיעתיים, ובתוך האוזן, באוזן הפנימית, ישנה מערכת הוסטיבולרית, האחראית לתחושת שיווי המשקל, ומידע על תנוחה עצמית של הגוף. תחושת ה"אטימות" יכולה להנבוע מכל מקום במערכת האוזן, כמו "פקק" באוזן החיצונית, שינוי בלחץ באוזן התיכונה ועד לפגיעה בעצב השמיעה. במידה והתופעה נמשכת כדי להתיעץ עם רופא אאג'.
שלום לכולם... אני עושה עבודה די מקיפה על הפרעות ריכוז וקשב, ורציתי לדעת אם יש ספרים מומלציםאו אתרים העוסקים בבעיה הזו תודה מראש
תחפש באתרי האינטרנט תחת הכותרת LEARNING DISABILITIES, ADHD, ATTENTION DISORDERS אתה יכול גם לפנות לאירגון ניצן ןלקבל אצלם מידע ניסף
שלום רב עקב ניתוח יש לי טינטון קשה מאוד באוזן שאלותי 1. האם עצם הטינטון יכולה להיות הרגשת אטימות גם כן? 2. כאשר אני בחוץ ברחוב סואן השמיעה שלי נחלשת עוד יותר וחל בילבול עצום (יש לי גם פגיעה בשיווי המשקל), האם יש קשר בין הטינטון והרגשת הבילבול והאצת חוסר שיווי המשקל בחוץ? 3. האם מודל מגביר את הטינטון? 4. יש לי פגיעה בטונים הגבוהים ( על פי בדיקת ברה ושמיעה) וכמו כן פגיעה באוזן הפנימית (אחרי ניתוח ראש) ועל פי בדיקת ENG פגיעה ואסקבולארית...מה בכלל פירוש המונח הנ"ל? האם זהו שם חלופי למערכת שיווי המשקל? 5. מה בין פגיעה במערכת הואסקבולארית ופגיעה בנוזל שעובר וגורם לשיווי המשקל, נוזל לימפה? סליחה אם המינוח מוטעה. 6. האם ניתן להתאים מיסוך לפגיעה בטונים גבוהים או מגבר שמיעה? המון תודה בלו
טינטון הינו רעש אשר מקורו באוזן. הוא מופיעה במצבים שונים, יכול להיות רגעי או מתמשך ולגרום לקשיי ריכוז, תחושות שונות וקשיי תפקוד בתנאים של רעש סביבתי, בין היתר. הסבל הנגרם תלוי בגורמים רבים ויכול להיות חולף או מתמשך. האוזן הפנימית הינה מערכת "סגורה" ונגיע בה יכולה לגרום לתופעת הטינטון, כמו במקרה שלך. 1.כן, טינטון יכול להיות מלווה בתחושת אטימות. 2. תחושותיך בחוץ יכולות לנבוע מקושי באבחנה שמיעתית במצבי רעש (קשר בין הגירוי השמיעתי והרעש בסביבה. 3.לא ברור לי כוונתך ל"מודל" 4.פגיעה וסטיבולרית, מציינת את האיזור האנטומי של מקור הפגיע באוזן הפנימית, כוללת תפקודי שווי משקל ויכול להיות במקור לטינטון. 5.הנוזל בתעלות הסגלגליות באוזן הפנימית מהווה סביבה הידראולית לאבניות מערכת שווי המשקל הצפים בה ונותנים מידה על שינויי תנוחת הגוף. 6. לעתים ניתן להתאים מיסוך ואפילו להשמיע רדיו "בין התחנות" יכול להוות מיסוך לשעות שקט.
הייתי החודש באבחון של קלינאית תקשורת עם הבן שלי, בגן חובה, שיש לו בעיה בהיגוי (לא יודע לומר "צ", ומבטא בצורה לא נכונה גם ס'ז'. היא אמרה שלא מטפלים בזה לפני גיל שש ואני לא הבנתי מה קורה בגיל 6 שלפניו לא כדאי לטפל. הילד בן חמש וחצי, חכם ונבון, וההיגוי שלו מאוד מפריע לי כאמא. למה לא ניתן לטפל בזה כבר עכשיו?
אילנית, שיקול הדעת לגבי תחילת טיפול לוקח בחשבון גורמים שונים כגון: גיל הילד, מובנות הדיבור שלו, מידת האבחנה השמיעתית ויכולת החיקוי, מידת ההפרעה בקשר עם הסביבה כתוצאה של ההפרעת היגוי. אותיות צ,ז,סש הינם קבוצה של הגאים המתבטאים בצורה דומה, בכולם יש צורך בדחיסת האויר בין השיניים, ללא הפרעה מצד הלשון. תנועת הלשון יכולה להיות קשורה למציצה, להחלפת השיניים ולהרגלי הבליעה וההחלטה לגבי תחילת הטיפול בהגאים האלה הינה אישית לכל ילד. במידה ובנך יתחיל את לימודיו בביה"ס בשנה הבאה(2001) רצוי שדיבורו יהיה תקני ולא יהווה מיכשול ברכישת הקריאה. פני שנית בעוד חודשים-שלושה ובקשי להתחיל תא הטיפול כדי שהגיעו לביה"ס בנך יהיה מצוייד להצלחה ברכישת הקריאה בהצלחה
ברכות, אני מקוה שהפורום הזה יתנהל ברצף ולא יעלם לנו מנהל הפורום, מבלי להשאיר עקבות , כמו כמה מהפורמים האחרים.
DEAR SIR MY GRANDSON WAS DIAGNOSED AS AUTISTIC CHILD AT THE AGE OF TWO YEARS OLD.HE COMMUNICATE WITH HIS BABY SISTER, HIS MOTHER,FATHER AND GRANEDPARENTS BUT IT IS NOT A VERBAL COMMUNICATION AS HE IS NOW THREE YEARS OLD BUT DOES NOT TALK YET.HE ATTEND SPECIAL SCHOOL-DAN MARINO SCHOOL FOR AUTISTIC CHILDREN WHICH IS PART OF THE NOVA UNIVERSITY IN FORT LAUDERDALE,FLORIDA AS WELL AS THE KINDERGARDEN WHICH IS PART OF MIAMI CHILDREN HOSPITAL.HE PLAYS WITH OTHER CHILDREN BUT HIS DEVELOPMENT DELAY IS ABOUT TWO YEARS BACKWARD. IS THERE ANY CHANCE THAT IN THE FUTURE HE WILL BE ABLE TO BEHAVE LIKE OTHER CHILDREN,.IS THERE ANY THERAPY BESIDE BEHAVIORAL THERAPY? WHAT IS THE PRACTICE IN ISRAEL TO DEVELOP SUCH A BOY TO NORMAL BEHAVIOUR. DO YOU USE MEDICINES OR DRUGS IN TREATMENT OF AUTISTIC CHILDREN?PLEASE ADVISE
Treatment of children with autistic like behavior is well documented and there are a few aproaches, most of the behavioral and educational. this children are treated in Israel through special education services, after the age of 3 years. treatment will include speech therapy, special education teachers, ocupational therapists, treatment through music and other ways of creating a response and conection with the child. outcomes have improved in the last years through better understanding and more family involvment. services are provided for children through the municipal and educational services at the place of residence of the familiy. there are also parents who started a support group that is very active here and has built some hostel for older people and teenagers. if the child has been diagnosed expectations should be keept in a real frame of change and be supported by the child's improvment since this is a long term and basic trait of development which will be his for all of his life
יש לי ילד בן שנתיים ושמונה חודשים עם בעיה בדיבור. למי אפשר לפנות בפורום?
אשמח להשיב על שאלותיך בקשר לילד בן שנתים ו-8 חדשים. ניתן לפנןת לקלינאי תקשורת דרך הפניה מהרופא המטפל או ישירות (בהתאם לנוהלי ביטוח הבריאות שלך.
הבעיה בדיבור היא כזו: הילד מדבר בהטעמה לא נכונה, כלומר מבקש דברים בסימן שאלה. במקום לומר "אני רוצה לשתות" אומר "רוצה לשתות?" בנוסף אומר "אתה" במקום "אני" וההפך (הופך בין גוף שני לראשון). במקום לענות על שאלות הוא חוזר עליהן. הדבר נמשך זמן רב. הדיבור החל בזמן פחות או יותר (לא היה איחור). יש לו אוצר מילים מדהים והוא מדבר מאוד ברור. האם זה נורמלי? אני מודאגת מכך למרות שבני המשפחה והסביבה טוענים שהוא ממש בסדר.