פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
מנהל פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
היי, אני מתחילה ללמוד קלינאות תקשורת בשנה הבאה ומחפשת בנרות ספרים מעניינים בתחום התפתחות השפה אצל ילדים שיפתחו לי קצת את המחשבה. אשמח אם תמליצי לי על ספרים מעניינים. תודה :)
שלום, בני בן שנתיים וחצי. ילד מתוק, תקשורתי מאוד. אבל משהו בשפה שלו נראה לי לא תואם לגילו. קשה לי להסביר, אבל אנסה: 1. כששואלים אותו שאלה מאוד קונקרטית "איזה צבע הבלון", "מה אתה אוכל" - הוא חושב מעט ומשיב תשובה נכונה. אולם כששואלים שאלה פתוחה מעט: (מה אתה רוצה לראות בטלויזיה, מה אכלת קודם, מה אתה רוצה לאכול) - הוא לרוב חוזר על השאלה ולא עונה. 2. נדמה לי שיש לו קושי עם שיום- ראשית, הוא טועה המון בשמות (קורא לי אבא ולאבא קורא אמא, מתבלבל בין שמות אחיותיו, שמות מאכלים, קורא לסבא סבתא ולהפך ועוד). 3. זכר/נקבה - מתבלבל ללא הרף (כשהוא רוצה שאתן לו משחק: "אמא בוא משחק", כשמבקש מאביו פרי: "אבא יכולה תפוח". כמובן, מקור ההשוואה שלי הוא ילדים בגילו ואחיותיו שהיו הרבה יותר מפותחות שפתית ממנו בגילו. האם יש טעם ללכת לקלינאית ואם כן מתי? אנחנו בתקופה מעט מורכבת כלכלית... מצד שני נראה לי מיותר ללכת בקופה כי ברור לי שהוא יתבייש או יחשוש ובעיקר יהיה עסוק בלהיצמד אלי, יקח לו בסביבות חצי שעה להפשיר... ואז כבר תסתיים הפגישה. תודה
לדעתי את מתארת בן, לא בת...ויש הבדלים גם בקצב רכישת בשפה. האם יש התקדמות בזמן האחרון, לעומת מה שהיה בחנוכה או תאריך אחר שזכור לך? אם הייתה התקדמות, אין מה לדאוג, כרגע. הוא על הדרך. לגבי טיפול אצל קלינאית תקשורת, הוא נמצא בסל השרותים שהקופה חייבת לספק לבנך,ויש לו זכאות עד גיל 3, ללא הגבלה ולאחר מכן, 27 טיפולים בשנה, עד גיל 6. אם את דואגת, קחי אותו לקלינאי תקשורת, בכל מיקרה תהייה המתנה כי התורים רחוקים. זה יהיה לטובתו בשלב זה, כך שאת לא ממהרת ויכולה להמתין לתור ולשינוי ההתפתחותי הטבעי שלו. לגבי הצמדות אליך, קלינאי תקשורת ידעות כיצד ליצור קשר, זאת האומנות שלנו! רק תאפשרי זאת ותסמכי על איש המקצוע שתפגשי.
שלום, בני בן 5 וחצי. ילד מקסים. הבחנתי שהוא מתקשה להמציא מילים באות מסויימת. למשל אני שואלת אותו מה מתחיל באות ב , הוא לא ידע לתת תשובה. במקרה הפוך אם אני אשאל באיזה אות מתחיל בננה הוא יענה ישר ב. כמו כן הוא מכיר ומזהה וכותב את כל האותיות. אין לו בעיות קוגנטיביות , הוא מדבר יפה מאוד לגילו, ואם אנחנו עובדים בחוברת והוא נדרש לסמן מילים שמתחילות באות מסויימת הוא מבצע את המסימה בלי בעיה, אבל מהראש להביא מילה שמתחילה באות מסויימת הוא ממש לא מצליח. האם זאת בעיה? האם יש דרך או משחק שנוכל לעבוד איתו על זה, או שאולי כדי לפנות לאיש מקצוע? ..
את מתארת ילד עם התפתחות תקינה! לחפש מילים באות מסויימת מחייבת אבחנה שמיעתית, שליפה וזכרון של מילים... תהליך מעט מורכב לגיל זה. על פי התאור, הבסיס הפונולוגי (הכרת הצלילים, לא האותיות הכתובות) תקין כך שניראה לי שזה חלק מההתפתחות האוריינות. תהני ותני לו זמן ומרחב. לא נראה מקום לדאגה ולבטח לא לפנייה ל"מומחה"
שלום רב, בני בן ה 17.5 יושב שעות מול המחשב עם אוזניות, ובשנה האחרונה החל לסבול מטנטון דו צדדי. רופא א.א.ג. הציע לעשות בדיקת שמיעה ולהלן התוצאות: SRT 10 בשתי האוזניים DISC 96 באוזן ימין DISC 92 באוזן שמאל DB 45 בשתי האוזניים הבדיקה התקיימה לאחר שנקבע לו פרופיל צבאי 82 בשל צילינדר בעיניים. כרגע מסומן לקרבי אך ממש לא מתאים לזה ולא רוצה בזה. האם ירידה זו נחשבת קלה או בינונית ? האם הירידה שיש לו עשויה להוריד לו פרופיל ? ואם כן, האם ידוע לכם לכמה ? תודה נאוה
שלום לכולם/ן, ההרשמה לשנה"ל נפתחת, הפסיכומטרי עוד שנייה מאחוריי, ואני בהתלבטות לגבי בחירה בלימודי הפרעות תקשורת... מה תוכלו לספר על המקצוע ברבדים הבאים: גיוון במקצוע: מה אפשר לעשות ועם מי, אילו מקרים פוגשים? מהי סביבת העבודה? "איך נראה יום בחיי קלינאי תקשורת"? דינאמיות ואפשרויות עתידיות: לשם הרפרנס, אני בוחן גם ריפוי בעיסוק כאופציה, ידידה לא מזמן אמרה לי למשל שלהתרשמותה קלינאי תקשורת זה בסופו של דבר "טכנאי" ושהעבודה בסופו של דבר מתנקזת לעיסוק ספציפי (לא פחות בחשיבותו), ואילו ריפוי בעיסוק פותח דלתות רבות יותר, מגוון יותר, עם יותר אפשרויות להתפתח. יש דברים בגו? אשמח שתשתפו אותי, הנקודה הזו קריטית לקבלת ההחלטה. מה מבחינת תעסוקה? האם למרפאים בעיסוק ישנה דרישה בשוק? איפה ואיך אפשר להתקדם? להתפתח? ועוד משהו (יותר לידע כללי ופחות לסל השיקולים): איך הלימודים? ממה ששמעתי, אינטנסיביים להפליא, ולא ניתן לשלב עבודה או עיסוקים נוספים.... לעזרתכם/ן אהיה אסיר תודה! ניב המתלבט
עליך לשוחח עם בעלי המקצוע השונים, לברר לעצמך מה מטרותיך ומה מעניין לך לעשות, שני המקצועות שייכים למקצועות הבריאות, ומעניינים מאד. בשניהם יש מישרות במערכת החינוך, הבריואת והרווחה, וגם עבודנ ציבורית ופרטית, עם מבוגרים ועם ילדים. השונות בעולם התוכן, קלינאי תקשורת עוסקים בתחום התקשורת, השפה, הדביור, הבליעה ובכולם צריך ידע רחב בנאורולוגיה, אאג' התפתחות ועוד, כמו כן בריפוי בעיסוק בו הם מתעסקים עם התפקוד היום-יומי שלהאדם, על כל מהלך חייו. עיין באתרים של כל אחד מהמקצעות. בקריה אקדמית אונו יש לימדים משותפים בשנה הראשונה, בתחומי ההתפתחות ויסודות, אולי יאפשר לך להחליט רק לאחר שנה ראשונה? בהצלחה
ד"ר שלום רב אני בן 22 אנסה להסביר לך את הבעיה שלי אולי תכווני אותי.. במשך שנה אולי קצת יותר אני מרגיש הפרעה בדיבור. לא מדובר על הפרעה של גמגום ממש אלה על התקעויות במילים מסוימות כאשר אני מדבר. קושי בהיגוי נכון של המילה במיוחד כאלה עם האות "ל" ו "ת" . לא יודע ממה זה נובע. אני לא חושב שזה מלחץ כי גם כאשר אני רגוע זה יכול לקרות. יש לי מילים ספציפיות מאוד בעייתיות להיגוי בזמן דיבור למשל " יומולדת" ואני מסוגל להגות אותה רק כאשר אני מזייף את ה"ל" של המילה. זה קורה בעוד כמה וכמה מילים.. האם זה יכל ליהיות קשור לשרירי לשון חלשים או חוסר אוויר בריאות בזמן דיבור? אשמח אל תתני לי תשובה
אתה זקוק לפגישה אישית עם קלינאי תקשורת..... או פסיכולוג, לחלופין, כי הפרעות בדיבור לא מתחילות בגילך... יכול להיות שמשהו בחייך גרם לך להתבונן ולשים לב לשמהו שהיה שם (מתאים לקלינאי תקשורת) או משהו אחר גורם לך לביקורת יתר וחרדה המתבטאת בדאגה לדיבור... לכולנו יש תקלות חולפות בדיבור אשר אינם פוגעים לאורך זמן או בכלל, הם חלק מחיינו.
שלום בני בן שנה וחמישה חודשים . מאובחן עם היפוטוניה וגמישות יתר . לא הולך עצמאית אלא רק בעזרת היד שלי. כיום נמצא במסגרת טיפולי פיזיותרפיה פרטיים ובהתפתחות הילד בגלל הגמישות וריפוי בעיסוק בגלל שהרגשתי איחור כלשהוא במיומנות המשחק וטווח קשב קצר . יש לציין שיש התקדמות ניכרת בשני התחומים (אנחנו בסהכ פחות מחודש בריפוי בעיסוק וכבר בונה מגדל , מכניס עיגול לחור מתאים ) עוד לציין שכל אבני ההתפתחות שלו הושגו באיחור על הרף העליון . בדיקת שמיעה התנהגותית נעשתה בגיל תשעה חודשים עקב רקע גנטי כל המטפלות שלו (הפיזיותרפיסטית מהתפתחות הילד , הפיזיותרפיסטית הפרטית שעבדה בהתפתחות הילד ,המרפאה בעיסוק הפרטית שעבדה בהתפתחות הילד )מתרשמות מילד חברותי, חייכן ,דעתני, תקשורתי שמשתף פעולה , יוצר קשר עין , אבל מטרידים אותי כמה דברים: כשהוא עסוק מאוד במשחק גם אם תקראי לו הוא לא יגיב (לרוב מגיב לשמו ואפילו עונה כשאני שואלת איפה אתה (הוא בחדר ואני לא לידו ) הוא עונה "אה " מנגד אם אני אומרת לו "אסור" או "לא" מיד הוא עונה לי "די" מבחינת שפה ופה החלק הכי מטריד הוא מסוגל לחזור על מילים אבל לא משתמש בהן כלומר יודע מה זה פרפר אבל אם אני אראה לו פרפר הוא לא יאמר פרפר (למרות שמכיר וחזר על המילה כמה פעמים ), אמר כמה ימים "ילדה "והפסיק מבחינת אוצר מילים יש לו אבא , משלים "דה" במילה עבודה , אומר "דה" כשרואה דג כשאני מכינה לו תמ"ל אומר ארבע , אומר "אדה" כשהוא רוצה תשומת לב ואת המילה "די" כשאני אומרת לו אסור ולפעמים סבתא לפעמים ביי. יש לי תחושה שהוא מעין ספוג סופג סופג ולא מוציא החוצה... מבחינת ג'סטות מוחא כפיים ונותן נשיקה בשפתיים מכווצות אבל לא מצביע ! ולא עושה תנועת ביי ביי עם היד אני כבר כמה חודשים מנסה ללמד אותו (הצבעה ובייביי )ולא הולך .הוא מצביע אך ורק לעבר דרדס שהוא מכיר שתלוי בחדר או על אף או עיניים שלי וזה כאשר אני שואלת אותו איפה דרדס איפה אף, פעם אחת הצביע על תמונה של כלב בספר כשנשאל איפה כלב . הוא מבקש דברים ע"י נדנוד או מושיט ידיים שאני אקח אותו, דוחף עם הידיים אם לא רוצה משהו מניד את הראש ל "לא" וכמו כן משתמש בטלפון משחק ועושה "הלו" עכשיו התחיל להנות ממשחק משותף ומגלגל אליי כדור ואני מחזירה , אוהב לשחק במשחקי "קוקו" ,אוהב שירי אצבעות . אני מרגישה שגם פה יש איחור מסויים לאור הרקע שלו שבכל דבר לוקח לו את הזמן שלו נורא מטריד אותי חוסר ההצבעה. האם צריך ללכת לאבחון קלינאית? איך אפשר ללמד להצביע?
מכוון ששהוא מטופל בהתפתחות הילד, בקשי מהקלינאי תקשורת במקום לבדוק אותו, תבצעי בדיקת שמיעה, רק לשיתר בטחון וקבלי הדרכה אישית מהקלינאיץ המלצה לטיפול לפי ההערכה שלה. כל טוב
שלום, לבן שלי בן ה-3 ש' שורקת. אין לו בעיות אחרות בשפה או בהיגוי. הוא עדיין עם מוצץ חלק מהזמן. האם לפנות לקלינאית?
עדיף שיפסיק עם השימוש במוצץ בנתיים ובודאי א תאפשרי לו לדבר עם המוצץ בפה! הוא צעיר מדי לטיפול בשורקות
ירידה בשמיעה- לבדיקה אמינה לאן עלי לפנות
שלום, אנחנו מחפשים עבור אחי ליווי ותמיכה של קלינאי תקשורת הוא 'סובל מאפזיה, נפגע בצד ימין במח ומדבר רק ג'יבריש. תושבי ראשון לציון במערב. נשמח ליצירת קשר בהקדם אסנת 0546209290
שלום, הבת שלי בת שנתיים ותשעה חודשים, חשופה לשתי שפות בבית. היא בעלת אוצר מילים די רחב ויודעת לשיים, אבל מתקשה לבנות משפטים, להשתמש בגופים נכונים. היא מרבה לחזור על משפטים ששמעה בטלוויזיה, לא יכולה להגיד "אני רוצה לשתות", תאמר "רוצה לשתות". לדבר על תחושות כמו רעב,קור חום וכו זה בכלל לא קיים. כששואלים אותה שאלה היא בד"כ לא עונה, רק בכן ולא, או אם מבקשים לשיים היא תשיים. היא לא ממש מנהלת שיחה, מדברת הרבה ג'יבריש כאילו ממש הייתה רוצה לדבר.שירים מדקלמת ושרה נהדר. בכל זאת יש לי תחושה שמשהו לא מספיק מפותח בטח לא בהשוואה לילדים אחרים בגילה בגן. מה דעתך?
אבי, אדם עובד ופעיל, עבר אירוע מוחי קל בשבוע שעבר כתוצאה ממנו מתקשה מאד בקריאה. אנו מחפשים קלינאית תקשורת באופן פרטי שמתמחה בתחום ונמצאת באזור כרמיאל
חפשי דרך קופת החולים, הוא זכאי לטיפול על חשבונם. כדאי לבדוק את ראייתי לפני כל דבר אחר. תחפשי גם באתר לקינאי התקשורת www.ishla.org.il
שלום, נכדתי בת השנתיים, פיתחה דיבור שוטף ועשיר. אולם לאחרונה, הופיעה תופעה חדשה אודותיה אשמח לשמוע את חוות דעתכם. כשהיא מתחילה לדבר, לא אחת היא "נתקעת" במילה הראשונה וחוזרת עליה שוב ושוב...עד שמשתחרר לה כל המשפט אותו רצתה לאמר. יש תחושה שקושי זה, בולם אותה מלדבר בכלל, ויש צמצום בשיח הספונטני שלה. האם צריך לעשות משהו? לחכות שיעבור מעצמו? בתודה מרים
זו תפעה מוכרת ונורמלית בילדים בגיל זה, תחלוף מעצמה ככל שתניחו ותתנו לה לדבר בקצב שלה. כשהיא חוזרת על תחילת המילה או משפט למעשה חושבת מה להגיד ומארגנת את המילים למשפטים, היא פשוט מתחילה לדבר לפני שמוכנה מבחינה שפתית. אין מקום לדאגה
שלום, בתי בת 2.5 שומעת שתי שפות גם בבית וגם בגן.היא מבינה שתי שפות, איך בדיבור יש בעיה: היא אומרת רק משפט אחד שמורכב משלוש מילים. בנוסף היא אומרת רק סוף של מילה אם מילה מורכבת משתי הברות או יותר. לדוגמה לבקבוק היא קוראת "בוק". אם היא רוצה לאכול היא אומרת "כול" ולא אומרת "אני רוצה לאכול". האם בגיל הזה יש מה לעשות? האם כדאי לפנות למכון להתפתחות הילד? קלינאי תקשורת? האם אפשר לעשות את זה בפרטי או שעדיף לערב את המערכת? אשמח לקבל עצות
שתי שפות בגיל זה, מבינה הכל.... נשמע שהיא מתפתחת כראוי כי שתי שפות מקשות על הדיבור. רצוי להיבדק אצל קלינאי תקשורת להקפיד על חשיפה לשפה אחת על ידי מבוגר אחת, לא מבוגר שמבלבל שתי שפות כי כך היא לא תצליח לפענח את השוני בין שתי השפות. סבלונות ומעקב ואם אין התקדמות ממשית במהלך שלושה חודשים, רצוי לפנות לקלינאי תקשורת מכון להתפתחות היל רק למי שיש עיכוב התפתחותי ביותר מהבט אחד. בהצלחה
תודה על התגובה, אני ובעלי מדברים איתה רק בעברית, אבל ביננו מדברים ברוסית, לכן היא שומעת שתי שפות בבית. הזכרתי את מכון להתפתחות הילד כי רופאת ילדים אמרה שבגיל הזה לא שולחים לקלינאי תקשורת, אלא פונים רק למכון להתפתחות הילד. בכל מקרה ננסה לעקוב, תודה!
שלום, יש לי בדיבור בעיות עם צ' וש'. שאני מדבר אני שומע את עצמי לרב באופן תקין וכך כנ''ל לגבי הקול. לעיתים אני מרגיש שאני מבטא מילים בצורה לא הכי תקינה, אך לרב אני שומע את עצמי מדבר מצויין. עם זאת, אומרים לי לעיתים קרובות שאינני ברור. וגם בהקלטות/וידאו נשמע כאילו מדבר אדם אחר לחלוטין ולא אני. כמובן שללתי את העיניין הטכני על ידי כך שבדקתי אנשים אחרים מדברים לעומתי. ההקלטה שלהם זהה למה ששמעתי בפועל. כמובן שזה תקין, מכיוון שאנו שומעים את עצמנו פעמיים ולכן הקול שאחרים שומעים שונה ממה שאנחנו שומעים.. אבל אם עד כדי כך ההבדל? יש הבדל של שמים וארץ בין הקול שנשמע לי לבין הפועל, וכך גם לאופן הגייתם של המילים. פתאום כול הדיבור נראה עמוס בש' וצ' "והרעשים" הנלווים לכך.. בקיצור, הייתי רוצה לדעת אם בגילי (25) אפשר לשפר את הדיבור ואת הקול באופן משמעותי, ובדרך כלל על כמה זמן זה מדובר? והאם על פי מה שזה נשמע לך, מדובר במקרה של בעיה גופנית?
בעקרון אפשר לשפר, במיוחד למי שיש מוטיבציה ומודעות. תתחיל בביצוע בדיקת שמיעה ותמשיך בחיפוש קלינאי תקשורת. הטיפול בגילך איננו בסל של קופ"ח בהצלחה
מחפש קלינאי תקשורת המטל/ת בנושא קול באזור אשקלון. תודה, ערן 054-5550999
שלום אני בן 16 אני מתחיל עוד מעט טיפול אצל קלינאית תקשורת, השאלה שלי אם שווה לי להתחיל תטיפול שכנראה יכול להיות שלא יצליח או ללכת לדייב לדרמן ובטוח אני יוכל להיפטר מהדיבור המהיר ומהתקיעות שכל מיני מילים ובאיזה ערים דייב עובד אני גר בטבריה.
לא מכירה את דייב לדרמן. הטיפול אצל קלינאי תקשורת יואיל, במידה ויש לך נכונות ומוטיבציה אמיתית לשינוי, כי כניראה שיש לך מודעות ורצון לשיפור, שאלה התנאים הבסיסייים להצלחה של כל שינוי שיגרום לשיוני הרגלים. בהצלחה!
תודה לך על התגובה תאמת יש לי המון מוטבציה להיפטר מהדיבור המהיר בגגל שעוד שמונה חודשים יש לי גיבוש שייטת.
שלום אני בן 29 קול שלי כמו בחורה או בן 12 בבדיקות דם טסטסטרון נמוך מהנורמה האם יש קשר? אם כן מה הטיפול ומי אחראי לתת לי טיפול
יש קשר בין רמת הטסטוסטרון ו"החלפת הקול" בהתבגרות ובבגרות. ניתן לטיפול אצל קלינאי תקשורת המתמצא בטיפול קול. בהצלחה
הי אני דוברת עברית שפת אם ואנגלית לא טובה כל כך מבחינת דקדוק וכו אבל ברמה סבירה. אני משמיעה ושרה לבניי בני ה4 חודשים באנגלית ומדברת מפשטים קצרים תקניים בבאנגלית. השאלה אם בהמשך אצרף מטפלת או בני משפחה שדוברים אנגלית תקנית לדבר איתם מדי פעם - האם זה ייצור נזק או יועיל ללמידה של שפה שנייה?
קודם כל עליו ללמוד שפת אם, אותה שפה שבה תאוהבי אותו ותצעקי אליו כדיהיה בסכנה! העקרון יהיה מבוגר אחד, שפה אחת.... בנתיים את משעשעת אותו ואת עצמך באנגלית, אבל לבטח לא תחזיקי מעמד לטווח ארוך. הילד צריך עקביות ויכולת לצפות מראש באיזה שפה תפני אליו. פשר שיהיו עוד מבוגרים שידברו איתו שפה אחרת, העקרון של מבוגר אחד- שפה אחת חייב להישמר וכשיתחיל לדבר, הוא כבר יחליט בעצמו על השפה לתקשורת עם הסביבה.
שלום, בני בן שלוש וחצי לא מדבר שוטף ,אומר מילים בודדות ומשפטים של 2 מילים וגם לא תמיד וחוזר על אותם מילים לעיתים , תסכול עצום שלא יודע לדבר. הוא ילד שמח ומבין הכל וגם מה שאנחנו מדברים איתו , אבל התקשורת המילולית קשה מאד מאד. מגלה סימניי בלבול וחרדה לפעמים , שינויים במצב רוח לעיתים ומפגין הרבה לחץ כשצריך להתמודד עם פעולה כגון לשבת איתי למשל לצייר, מתחמק ורק מה שמאד מעניין אותו הוא יושב ועושה. אני מודאגת בעיקר מכך שהוא לא מדבר אני יודעת שזה מצביע על בעייה. רציתי לשאול מה הגישה הנכונה למצב שילד לא מדבר בסביבה שכן מדברת? אני רוצה לציין שאנחנו בהמתנה לאיבחון ושהילד בגן רגיל והגננת מדווחת על קשיים . הילד כן מתקשר עם ילדים אחרים בדרכו שלו.
יש להפנותו, דרך רופא ילדים או אאג' לבדיקת שמיעה. במקבלי לפנות לקלינאי תקשורת, דחוף! הוא זכאי לקבלת טיפול דרך הקופה, לא להמתין דקה יותר!
יש לי בעיה של דחיקת לשון שלא טופלה. כיום אני בת 27, האם לדעתך יש עוד דרך לשנות הרגל זה?
שלום בתי בת 3 לא מבטאה ש ו - צ. במקום זה היא אומרת ס. עד איזה גיל לחכות לפני שפונים לקלינאי תקשורת? איך פונים לקלינאי תקשורת? דרך קופת חולים? מה התהליך? תודה!
פונים דרך קופ"ח, ישיר או דרך הרופא המטפל, בהתאם לקביעת הקופה שלך. לגבי הגיל, בסביבות גן חובה. כל טוב
אני בן 12 וכל פעם אני בא לדבר יורד לי הביטחון ואני לא מצליח להתחיל תמשפט אפילו ואני מגמגם לדעתי זה מהלחץ ואני הייתי אצל קלינאית תקשורת שנה
אם קלינאית תקשורת לא עזרה מציעה שתפנה לדייב למלמן.
שלום רב, תינוק שלי כבר נכשל בבדיקות שמיעה כבר בלידה בבית החולים, באבחון בירה בגיל 5 חודשים, אובחנה לקות שמיעה קשה. בבדיקה אחרונה בגיל 7 חודשים דווח על לקות בינונית. הילד אומר כמה מילים (אבא, אמא, אדדדאא). האם צריך התערבות טיפולית כבר בגיל הזה? נא להפנות אותי בבקשהתנ
חשוב מאד לעקוב אחר שמיעתו,צהאם נעזר במכשירי שמיעה? האם זקוק להתערבות חינוכית טופולית עי קלינאי תקשורת, האם בקשר עם מיחא, באזיור מגורים? מעקב רופא אאג, וקלינאי תקשורת חשובים ביותר, לכל אורך הדרך
שלום רב, בני בן 10 חודשים לא מסוגל לאכול שום מרקם חוץ מנוזל. ברגע שמרגיש אוכל בגדול של פירור ישר מתחיל אצלו רפלקס הקאה שלבסוף הוא מקיא גם אחרי שהאוכל נפלט. אני לא יודעת למי לפנות לקלנאי תקשורת, מרפא בעיסוק או רופא אאג אשמח לקבל הכוונה מסודרת מה עושים במקרה הזה. אנחנו מאיזור השרון. תודה רבה.
יש מספר מקורות, לעזרה מרפאת אכילה לילדים בבית חולים תל השומר או אלין בירושלים קלינאי תקשורת עם נסיון עם תינוקות, דרך קופח או פרטי מכון להתפתחות הילד, כדי לבדוק עוד רגישויות ותגובה לגירויים את מוזמנת לפנות גם אלי, באופן ישיר לטל 050-2099435
שלום ביתי בת שנתיים וארבעה חודשים, אינה ובטאת ק. היא אומרת תומי במקום קומי. ירות במקום ירוק. האם זה דרוש טיפול או שיעבור מעצמו? תודה!
היא בטח גם מחליפ האת הג ל ד, בגיל זה עדיין נורמלי ואף חמוד. תמתיני לגיל 3ץ5-4 ואם לא מסתדר, תפני לקלינאי תקשורת. בנתיים דברי איתה נכון ואל תחזרי על מה שהיא אומרת או תנסי לתקן, זה רק ילחיץ אותה. כשתהיה מוכנה ובלשלה תעשה זאת בעצמה.
אני בן 28 קול שלי עדין כמו ילד . טסטוסטרון אצלי 7.8 האם יש קשר? אם כן מה הטיפול
אהלן, קודם כל תודה על ההתעניינות. אני בן 22 ותמיד אמרו לי שאני מדבר קצת מהר ולפעמים לא מובן. לפני כמה זמן שמעתי את עצמי ושמתי לב שאני אכן בולע מילים ומדבר לא מובן. אני רוצה ללכת לקלינאי תקשורת שיעזור לי להתמודד עם זה, ובכללי שאני אוכל לדעת איך לדבר יותר מובן וברור. האם שירות שכזה כלול בקופת חולים?
בבקשה איזה אוכל או שתיה אסור לי לאחר הסרת הרירית הניתוח בוצע לפני כשלושה חודשים כרגע אני מונע מעצמי הרבה מאכלים בתודה מראש ורפואה שלמה מוטי
שלום רב, מזה זמן רב אני מרגיש אי נוחות בגרון ותחושה של הגבלה בתנועתיות של הקול בזמן שאני מדבר . התחושה שהיא שהקול יוצא לא בצורה הטבעית שלו, מרגיש שיוצא בצורה דקה ולחוצה שלא אופייני לקול שלי שאני מכיר . כמו שאמרתי התחושה היא שהתנועתיות של הקול ניהיתה מאוד מוגבלת ויוצאת בצורה רק חד גונית, כמעט בלתי אפשרי בשבילי לשנות את הטון דיבור ולדבר באינטונציה נכונה(כמעט בלתי אפשרי למי ששומע אותי להבין אם אני אומר משהו עם סימן שאלה או סימן קריאה וכו') וכתוצאה מכך אני לא מסוגל לדבר מבלי להרגיש את החוסר נוחות וההגבלה בזמן דיבור.. אני בן 23 ואת הבעיה אני מרגיש קרוב ל5 שנים,פעם היו תקופות ש'הקול הבריא' היה בא והולך כלומר ימים שהקול היה בסדר וימים שלא היה בסדר,בשנה האחרונה אני תמיד מרגיש את הבעיה . בדקתי את הבעיה מכל כיוון אפשרי,בדיקות אף אוזן גרון,הייתי אצל כמה קלינאי תקשורת שעבדו איתי (עם חלקם היו ימים טובים שהקול הבריא חזר,אבל לאורך זמן לא היה שיפור)בדיקות CT של אזור הפנים והגרון ולא הייתה סיבה ברורה שגרמה לזה. אחד הרופאות קול שהייתי אצלה ובדקה אותי אמרה לי שאני לא מפעיל את מערכת הקול כמו שצריך ושאני משתמש בחלקים/שרירים לא נכונים וגבוהים של הקול . לאחר המון נסיונות טיפול כושלים אני אובד עצות ולא יודע מה נותר לי לעשות, שכן הבעיה מגבילה אותי באופן קיצוני ולא מאפשרת לי לדבר בצורה טבעית ונינוחה .
יכול להיות מרכיב נאורולוגי, תפקודי שניתן להעריך על ידי בדיקה של פעילות השרירים בזמן הפקת קול ובמנוחה, מעט רופאי אאג מתעסקים עם הנושא הזה.. מכוון שלאידוע לי היכן הייתה ומה עשיתה, לא יכולה להמליץ לך ספציפית למי ללכת. כמובן יש גם מרכיב רגשיש יכול להיות תוצאה או מקור הבעיה, רצוי לבדוק גם את הכוון הזה. בהצלחה
שלום בני בן שנתיים וחצי נבהל אתמול בצורה חריגה כתוצאה מפריט שכמעט נפל עליו וההיסטריה סביב זה. לאחר מכן הופיע אצלו גמגום בעיקר במילה הראשונה..אאאאמא...או אאאאבא..לרוב במשפטים שלמים התופעה לא קיימת. מה עליי לעשות??
כלום, בטח דבר כך ואולי עשה קפיצה באוצר המילים שלו וכעת מתקשה לבחור במה להשתמש. אני ממליצה לך , מכל הלב, אל תיצרי קשר בין הדיבור לשום דבר שקורה חיצוני. תעייני בתשובותי לאורך השנים על הנושא של חוסר שטף בדיבור ואל תחפשי בעיה במקום שזו תופעה נורמלית להתפתחות שפה אצל כל הילדים.
שלום, אני בן 39 ויש לי 2 בעיות שמפריעות לי. 1) יש לי בעיה להגיד את האותיות האלו ש","ס","ז","צ". לפי מה שקראתי, אומרים שזה "דחיקת לשון" האם ניתן לטפל בזה ? ואיך ? 2) טון הדיבור שלי הוא בסדר, אבל בטלפון אני נשמע קצת מוזר, האם ניתן לשנות את טון הדיבור שיהיה קצת יותר גבוה ? תודה מראש:
התשובה חיובית שלתי השאלות. תלוי במוטיבציה והרצון שלך. הטיפול בגיל זה אינם בסל ולא מכוסות על ידי קופ"ח. תפנה באופן פרטי לקלינאי תקשורת
שלום, יש לי בעיה, אני בן 33 ומדי כמה ימים למשך שעה או יותר, אוצר המילים שלי בראש יורד בצורה משמעותית ברמה שאני לא יכול לדבר או לקרוא בצורה רגילה. הרבה מילים אני לא יכול להגיד אותם או לקרוא אותם או אפילו יש מילים שאני לא יכול לחזור עליהם כשאני שומע אותם. יש למישהו מושג ממה זה נובע?
המלצתי הראשונה, תבדק אצל רופא כללי וגם אצל נאורולוג, אשר יוכלו להעריך האם מדובר על סימן של בעיה רפואית. זו תופעה מאד נדירה ויכולה להוות סימו למחלה פיזית, ובכן, בכל תופעה או בעיה צריך קודם לשלול גורם פיזיולוגי ורק אחרכך, לחפש סיבה תפקודית. לך לשני רופאים ואחרכך תבין מה יש לך. בהצלחה
שלום יש לי בן שנתיים וחצי הוא התחיל ממש להגיד משפטים שלמים לפני כמה חודשים , אבל שהוא מדבר הוא נתקל בקושי שאומר הרבה אה אה אה אה אה ואז אומר את המילה הוא שממש מתקשה להגיד את המילה שרוצה להגיד האם זה נורמלי? לפעמים זה נמשך ממש כמעט דקה עם האה אה אה ... תודה מראש
כן, זה נורמלי. עייני בתשובותי הרבות בעניין זה לאורך הפורום. תופעה שכיחה שמראה שהוא מתארגן במילים ומתחיל לדבר לפני שהוא ממשממוכן... חוסר שטף היבור, על רקע התפתחותי ונורמלי בהחלט
שלום, דודתי בת 67 לאחר אירוע מוחי מלפני 7 שנים לא שוקמה מעולם! היא סובלת מנכות פיזית וכן שפתית- ההפקה פגועה. לפני כשבועיים היא עברה אירוע נוסף ושוחררה לביתה. לי אין מידע איבחוני לגבי מצבה השפתי והקוגניטיבי (עושה רושם שההבנה והחזרה שמורות)כיום היא סובלת מהפרעה בבליעה! ללא אבחון של קלינאית תקשורת! אני סטודנטית להפרעות בתקשורת בשנה ג', לכן אני פונה אליך אם תוכלי לתת לנו קצה חוט למי לפנות כדי לקבל איבחון וטיפול של קלינאית תקשורת בהקדם האפשרי.
קודם כל, בהצלחה בלימודים. לגבי הדודה, מצטערת לשמוע כי האירוע הראשון היה בגיל צעיר. בעקרון מגיע לה לקבל בדיקה אצל קליאני תקשורת, למעשה, אם הייתה מאושפזת, על פי נהלי משרד הבריואת, הייתה צריכה להיות מאובחנת על ידי קלינאית תקשורת במהלך האשפוז. כעת, כשהיא בביתה, תלוי בכמה גורמים. מי ממשיך לטפל בה? יחידה להמשך טיפול או הרופא הרגיל שלה? איפה היא גרה? מה מצב התנועתיות שלה, הולכת לא הולכת? מה תוכנית השיקומי הכללי שלה, מה נפגע אצל. מכוון שאת קלינאית תקשורת וקולגה בדרך, אשמח לשוחח איתך ולכוון אותה, ככל שאוכל. תתקשרי אלי 050-2099435 שבת שלום
שלום יש לי תינוקת בת שנה ו 5 חודש, אני נתקלתי בכתבה על אוטיזם ושם היה רשום לגבי תנועות מסוימות שיכולות לרמוז על אוטיזם לדוגמה רחרוח באף ונקישות בלשון ובשיניים, אלו 3 דברים שהבת שלי עושה, רח רוח באף היתה עושה בגיל קטן ועכשיו אני שמה לב שהיא מתחילה מדי פעם לעשות זאת שוב, לפעמים אני מוצאת אותה בוהה וכשאני קוראת לה היא מקשיבה, והיא גם מסתובבת כשקוראים לה בשמה,היא מכניסה כמעט כל משחק לפה, כשאני מראה לה איך לשחק היא משחקת היא חוזרת אחרי תנועות שאני עושה היא חוזרת אחרי מילים שאני אומרת היא מבינה כשאומרים לה להביא חפץ מסוים, היא מצביעה לדוגמה על האור ואמרת אור ועל נדנדה, היא יודעת להכניס קוביות לקופסה, היא יודעת לבנות מגדל של קוביותכשאני מראה לה, היא היתה עושה כאילו היא קוראת מספר ועכשיו זה פחת, היא יודעת קולות של חיות, היא מביאה חיבוק ונשיקה כשמבקשים לא תמיד היא רוצה אלא אם כן מראים לה,בגן יש ימים שהיא משחקת ממש יפה ויש ימים שהיא יכולה לבכות כל היום,האם יש מקום לדאגה? כי לפי מאמר זה יש נסיגה בהתפתחות בגיל הזה, אנ קצת הרבה מודאגת, תודה מראש על המענה
היא מתעסקת הרבה עם הלשון
שלום, ביתי בת שנתיים וחצי, בחודש האחרון התחילה לגמגם בצורה לא סדירה, חזרה על מילים, לא מוצאת את המילה שהיא רוצה להגיד, אך לא כל הזמן (בזמני עייפות והתרגשות זה מתגבר). נראה שהגמגום מפריע לה והיא מאוד מאוכזבת שהיא לא מצליחה להגיד את מה שרצתה. יש לציין שלפני שהגמגום התחיל היא דיברה בצורה שוטפת עם אוצר מילים גדול מגיל שנתיים. בנוסף, עד גיל שנתיים היא הייתה בגן דובר רוסית ועברית ומאז שעברה לגן חדש בגיל שנתיים היא מדברת רק עברית. האם יש לפנות לטיפול בגיל זה? הא ישנן המלצות? תודה רבה
כדאי שתעעיני בתשובותי בפורום כדי לתשימי לב שמדובר על תופעה נורמלית ושכיחה ביותר, הילדה מחפשת את המילים (זה בעקר לילדים עם התפתחות שפה מהירה) ובנתיים משמיעה הברה או מילה, כתמשוך תשומת לב ויתן לה השהייה עד שתמצא את המילה. זה יחלוף ככל שלא תתני לכך חשיבות ולא תתחילי לפתח תאוריות, מה קרה ומה השתנה... הכל בסדר ולא ללחוץ עליה ולבדוק כל פעם האם זה עבר, התופעה שכיחה ולרוב חולפת עם הזמן, עד סביבות גיל 6, או קודם!
ערב טוב לבני בן ה 8.5 יש בעית היגוי בש שורקת לפני כשנה טופל אצל קלינאית תקשורת ותמיד היה עובר לתקופה קצרה ואחכ שוב חוזר אני חזרתי איתו בבית על התרגילים אך רק בזמן שזה חזר לו עכשיו תקופה ממושכת שוב התחיל לדבר בש שורקת אך מידי פעם ומיום ליום שמעתי הדרדרות ועכשיו חזר לנקודת ההתחלה הוא דיי מתייאש מהתרגילים שאני עושה איתו יש לציין שהילד מטופל בעוד תחומים לפחות 4 פעמים בשבוע ויש עליו עומס מבחינת תרגולים שעליו לבצע השאלה שלי היא מדוע הבעיה חוזרת על עצמה והאם לקחת אותו לקלינאית אחרת? האם מצב זה יכול לעבור ולא לחזוראו שתמיד יהיו השלכות גם בגיל הבגרות? אשמח לתשובות אני די בלחץ תודה
מטרת הטיפול לשנות הרגלי דיבור ובטח לא "לתרגל", יכול ליהיות שסיימתם את הטיפול מוקדם מדי, בשלב שעדיין לא הגיע לשימוש ספומטני ועקבי, זה שלב שבו משחקים ועושים פעילויות שהן מקפידים על דיבור נכון. אם הוא מטופל בעוד תחומים, יכול להיות שהבעיה שלו ביישום או העברה, והקושי בשימוש בהיגוי נכון נובע מיתר קשייו. רצוי להתייעץ עם איש המקצוע שמרכז את כל הטיפולים. קלינאית נוספתך, אחרת או אותה האחת תוכל לסייע לו במידה והוא מעוניין ובעל רצון לשנות הרגליו. קצת דומה להבדל בין לעשות דיאטה ולשמור על משקל הנכון,
שלום יש לי תינוקת בת שנה ו 4 חודש והיא התחילה לנקוש בשיניים שזה חדש,ולמשוך באף שזה משהו שהיתה עושה כשהיא היתה קטנה יותר עד גיל שנה בערך ועכשיו היא עושה זאת שוב, חשוב לציין שהיא לא עושה זאת בשנתה, היא ממלמלת ויודעת לומר כמה מילים בודדות,היא יודעת איברי גוף, קולות של חיות מסוימות, לשים קוביות בקופסא, היא מכניסה האם זה בסדר? תוף, ואיך אפשר להפסיק את ההרגל הזה, כי ככל שאומרים לה לא היא עושה את זה יותר, אני מקווה שאני בפורום הנכון, תודה מראש
תבדקי האם יש סיבה רפואית להתנהגות שתארת, לאחר מכן, אם הכל בסדר, תניחי לה ותשתדלי לתת לה גירויים שיפתחו אותה ולא תשימי אותה במשום שיקבל ביקורת או משהו שיגרום לדימוי עצמי שלילי
שלום בני בן ה-11 הוגה את האות ר' עם הלשון ולא מהגרון. קצת כמו עולה חדש, רק שהוא יליד הארץ ועברית היא שפת אם. הוא טופל אצל קלינאית כשהיה בן 3-4 כי היו לו שיבושי הגייה אחרים של האותיות ל' ועוד כמה שכבר שכחתי וזה הסתדר. נותרנו עם ה-ר' ואמרתי לעצמי שזה לא נרא בכלל, הרבה אנשים מדברים עם ר' כזו. אבל לאחרונה שמתי לב שכשאנשים מעירים לו בצחוק או מחקים אותו (צוחקים איתו) זה כן מפריע לו והוא נעלב. ניסיתי ללמד אותו להגיד רררררר מהגרון, אבל זה נראה כאילו אין לו בכלל יכולת, הוא לא מצליח. האם זה דבר שניתן לתקן? האם לרדת מזה? אני רוצה לציין שבהיסטוריה המשפחתית יש גמגום גנטי ודיבור מהיר (בליעת הברות על הדרך) ואני די מודה לאל שהוא לא מגמגם אלא רק הוגה את הר' בצורה כזו. מה את ממליצה?
הצעתי שתשוחחי איתו על כך ואם הוא מעונין, תפני לקלינאי תקשורת. הוא יכול ללמוד להגאות את ה /ר/ כמו ישראלי, לפי הצורך והמוטיבציה שלו. העקר שלא יפתח רגישות לצורת הדיבור. בעמצי הוגה /ר/ קדמית ומשתמשת באחורית רק לתירגול עם ילדים או להבהרת מילה, לפי הצורך בהצלחה!
שיחקתי עם אחיין שלי מה גדול ממה, הראיתי לו ביד אחת 3 אצבעות וביד שניה 2 אצבעות. אח"כ בקשתי ממנו שהוא יעשה אותו דבר והוא לא הצליח לפתוח 3 אצבעות לבד. ידוע לי שיש לו בעיות של שרירים בידיים וצריך לחזק אצלו את השרירים. יש תרגילים מומלצים לפתיחת אצבעות?
שכחתי להוסיף שהוא עוד חודש בן 6
שיחקתי עם אחיין שלי מה גדול ממה, הראיתי לו ביד אחת 3 אצבעות וביד שניה 2 אצבעות. אח"כ בקשתי ממנו שהוא יעשה אותו דבר והוא לא הצליח לפתוח 3 אצבעות לבד. ידוע לי שיש לו בעיות של שרירים בידיים וצריך לחזק אצלו את השרירים. יש תרגילים מומלצים לפתיחת אצבעות?
שכחתי להוסיף שהוא עוד חודש בן 6
אבי שלום, זה פורום הפרעות בתקשורת... אנא פנה לפורום הנכון
בתי נבונה וחכמה היא כבר מדברת יפה ומבינה הרבה אבל היא לא קוראת לי. נגיד שהיא מתעוררת מהשינה אני שומעת אותה מתלוננת בשביל יחס אבל היא לא אומרת אפילו אמא. בנוסף אם יש משהוא שהיא רוצה או לא רוצה היא לא אומרת כן או לא אפילו כשאני פונה עליה בשאלה שהיא מבינה.
התקשורת שלה דלה אך יש לה אוצר מילים רחב אין בזה בעיה?
היי, הופנתי לבדיקת שמיעה עקב טנטון פועם באוזן ימין, בבדיקת שמיעה הכל היה תקין למעט אוזן שמאל שם יש אסימטריה של 30DB בתדר 6000 HZ. מזה שלושה ימין אני סובלת מצפצופים באוזן שמאל,לאחר ביקור חוזר אצל הרופא הוא שלח אותי לבדיקת bera ולהמשך טיפול בטנטון הפועם בCT ראש. כששאלתי אותו מה יכולים להיות הממצאים הוא לא ממש שיתף פעולה ולכן אשמח לשאול עד כמה חמור המקרה הזה? ובעיקר ממה זה יכול לנבוע? בת 27 בריאה לללא מחלות רקע, מטופלת באסטו לחרדות. תודה
לא יכולה לכתוב רשימה של סיבות לטינטון, כי לא יהיו משמעותיות. ברור שחרדה ולחץ (רגשי או דם) יכולים להחמיר כל תופעה. תמשיכי את הבירור הרפואי בהצלחה
התחילו לי לפני כמה ימים כאבים בבליעה הסתכלתי במראה ואני יודע איך נראת דלקת שקדים אך ראיתי משהו מאוד מפחיד ומדאיג הנה תמונה http://srv2.jpg.co.il/9/54fe32119eb49.jpg
שלום, בני בן חודשיים וחצי, בבדיקת התפתחות בטיפת חלב גילו שהוא לא מגיב לקול (עד עכשיו לא שמתי לב) הרעישו משני צדדיו והוא לא הגיב לקולות כלל. בבית ניסתי הכל, טרקתי דלתות, פוצצתי בלונים, מוזיקה חזקה, והוא לא נבהל, לא הסתובב לא הגיב כלל. לא זוכרת ולא שמתי לב מה היו תגובותיו לקול בחודשים שעברו. בבדיקת השמיעה בבית החולים יום לאחר הלידה יצאה תקינה. אציין שכבר כמעט חודש וחצי הוא מאוד מקורר ומנוזל, בערך שבועיים בקושי אכל בשל ההתקררות. לא היתה דלקת באוזניים או חום. פשוט היה מקורר ומנוזל. האם ייתכן במצב זה שהוא כן שומע? אני אלך לרופא ואקח הפניה לבדיקת שמיעה ולהפניה לאאג. אך בכל זאת אשמח לקבל תשובה האם זה יכול להיות מצב זמני בר פיתרון? האם סביר שתינוק שעבר בדיקת שמיעה בבית החולים יום לאחר הלידה ועבר אותה עדיין יסבול מלקות שמיעה?
ראשית, אל תכנסי ללחץ עד שהוא יעבור את כל הבדיקת. לפי התאור שלך, יכול להיות שההתקררות והנזלת גורמים לירידה בשמיעה, מסוג של אוזן תיכונה וככל שהוא יבריא מההתקררות כך גם האוזניים יהיו יותר מאווריים, הכוונה לכך שיכולים להיות הצטברות של נוזלים באוזן, ללא דלקת. נוזלים נקיים שפוגעים בתפקוד האוזן התיכונה ובהולכה של הקול, מצב פתיר בהחלט! לגבי הבדיקה בבית החולים, מספר קטן מאד של ילדים עוברים את הבדיקה בבית ביולדות ומתגלים מאוחר יותר כבעלי לקות שמיעה, זהו מספר קטן מאד, אך אפשרי. טוב עשית שלקחת הפניה לבדיקת רופא אאג וגם לבדיקת שמיעה, תבצעי את שתי הבדיקות האלה ואחר כך, תידעי מה גורם לקושי בשמיעתו של בנך. בנתיים, תהני ממנו ותשתדלי לשמור על רגיעה, סיכוי סביר שהכל בסדר והקושי בשמיעה יחלוף ככל שהוא יהיי בריא. כל טוב
אצל ילדים קטנים הרבה פעמים קיימת תופעה של החלפת עיצורים כמו ביטוי של A במקום E. יש שם מדעי לתופעה הזו? תודה
שלום, בת שלי בכיתה ג. לפעמים היא בונה משפט בצורה לא נכונה. היא מכניסה מילות קישור לא מתאימות למשמעות שהיא רוצה לבטא. למשל גם ככה ואפילו - נכנסות במיקום לא נכון במשפט או מיותרות לגמרי במשפט. או להפך מחסירה מילת קישור ואז קשה לה להביע את עצמה. איך אפשר לפתור בעיה כזאת? האם עבודה עם מורה מתקנת זה מספיק? או האם זה תחום של קלינאי תקשורת? על מה זה יכול להצביע? תודה רבה
לפי התאור שלך אני מניחה שיש לה עוד קשיים בלימודים, יכול להיות בכתיבת משפט ברור, במתן תשובה שלמה לשאלה ובהבנת קטעים ארוכים, מהכתב. רצוי שהיא תעבור הערכה של קלינאי תקשורת שעובד עם ילדים בגיל זה. ההתערבות, בהתאם לקשיים המזוהים, בהחלט קלינאי תקשורת עדיף על מורה להוראה מתקנת, אלה אם תאובחן כבעלת לקות למידה, אז היא תזדקק לצוות רב מקצועי.
הי, בני בן שנתיים ושלושה חודשים. בבית הוא שומע 3 שפות. אביו מדבר איתו ספרדית , אני עברית , וביני לבין בעלי אנגלית. הוא מדבר לא ברור וחווה לא מעט תסכולים בגלל חוסר היכולת שלנו להביו אותו לפעמים. התייעצתי עם מדריכת הורים שהעלתה השערה שיכול להיות שהקושי שלו הוא שאין לנו שפה משפחתית, והרבה מהשיח בבית הוא לא מבין מאחר ואיננו מדברים אליו באנגלית באופן ישיר. מה דעתך? האם כדי שאעבור לדבר איתו באנגלית (מבחינתי זה כמו שפת אם כך שאין לי בעיה) או שזה ישגע אותו לגמרי בגיל כזה? תודה
במחקר נמצא שילדים בלי בעיות יכולים לרכוש כמה שפות יחד, ילד עם קשיים מתקשה גם בחשיפה לשפה אחת בלבד. אז... אי אפשר לדעת מתי דווקא החשיפה שלתי שפות מהווה גורם בעמצו, שלוש שפות בודאי מקשה וכמו שאת אמרת, משאירים אותו "בחוץ" מהתקשורת המשפחתית. יכול להיות שיהיו לו קשיים בכל מיקרה, הוא עדיין צעיר! האם הוא עבר בדיקת שמיעה? אם לא, רצוי למען הסדר הטוב. האם מבין את הנאמר לו? ביזה שפה יותר קל לו? מה השפה המדוברת בסביבתו? מה ידבר עם הילדים בגן? למה את מדברת אנשגלית עם בעלך" האם הוא לא יודע עברית? השאלה מה בא לו מהלב, ומה לך? באיזה שפה תאוהבי ותכעסי על בנך? באיזה שפה תחנכי אותו ותהייה בטוחה שהוא מבין? וםא יש משהו דחוף, באיזה שפה תקראי לו? לשאלה אין תשובה פשוטה, רצוי בודאי שתבדקו את הנושא לעומק, קודם בניהם ואחר כך, לפי הצורך עם קלינאי תקשורת שיכול לבדוק את הפערים בין הגיל הכרונולוגי שלו והתפקוד השפתי. מה שחשוב מאד הז לשמור על שפה אחת למבוגר אחד - להיות עקביים ולא לשנות כל פעם שפה, כי אז הוא יהיה באמת מבולבל. בהצלחה!
בני בן 3 וחודשיים. עוד כשהיה בן שנתיים שמתי לב שהוא לא כל כך מבטא חולם, וגם היום הרבה פעמים הוא מבטא קמץ במקום חולם (למשל "המן זמן" במקום "המון זמן"), מה שהופך את הדיבור שלו לקצת לא מובן. אם אני אבקש ממנו להגיד "המון" במקום "המן" הוא יגיד המון באותו רגע אבל בפעם הבאה שיגיד ביוזמתו את המילה הוא שוב ישבש אותה. האם זה נורמלי לגילו? האם מראה על בעיה כלשהי באזור הפה? האם יש גיל שאם עד אליו לא מטפלים בבעיה קשה יותר לתקן אותה?
הערב ביקשתי ממנו שיחזור אחרי על מילים עם חולם ושמתי לב שהוא בעצם לא מבטא את זה נכון (זה כמו O במבטא אמריקאי, שדומה לקמץ)
ממליצה לך לפנות לקלינאי תקשורת, להערכה וטיפול. בנך זכאי לטיפול דרך קופת חולים, בהשתתפות עצמית מינימלית במקביל רצוי, למען הסדר הטוב, לבצע בדיקת שמיעה...רק לסגור פינות! בהצלחה!