למה הומואים נמשכים לסטרייטים?
משיכתם של גברים הומוסקסואלים לסטרייטים מלווה, לעיתים קרובות, בהערצה לגברים הסטרייטים ולפעמים ברתיעה מהומוסקסואלים, בעיקר מה"נשיים" שבחבורה
רבים מאמינים שתכונות אישיות של הומוסקסואלים ולסביות שונות מאלו של גברים ונשים הטרוסקסואלים בצורה הקשורה למגדר. לפי הסטריאוטיפים הנפוצים, גברים הומוסקסואלים נחשבים נשיים יותר מגברים הטרוסקסואלים ולסביות נחשבות גבריות יותר מנשים הטרוסקסואליות. גם אם סטריאוטיפים אלה מבוססים על גרעין מסוים של אמת, הם מתעלמים משאלות תיאורטיות ואמפיריות מורכבות, כגון: האם הומוסקסואלים והטרוסקסואלים שונים אלה מאלה בכל סוגי התכונות הגבריות והנשיות? האם הומוסקסואלים והטרוסקסואלים נבדלים אלה מאלה במדדים אישיותיים נוספים פרט למדדי גבריות ונשיות? ומה המשמעות להיות בעל אישיות "גברית" או "נשית"?
פרופ' ריצ'ארד ליפה מהמחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת קליפורניה ערך ניתוח-על של המחקרים בתחום, שתוצאותיו פורסמו בכתב-העת היוקרתי Annual Review of Sex Research בשנת 2005. הוא בחן את הקשר בין נטייה מינית ואישיות על מדגם כולל בן 2,724 גברים הטרוסקסואלים, 799 גברים הומוסקסואלים, 157 גברים ביסקסואלים, 5,053 נשים הטרוסקסואליות, 697 נשים לסביות ו-317 נשים ביסקסואליות. מן התוצאות עולה שדיווח עצמי על תכונות הנחשבות בחברה גבריות ונשיות ותחומי עניין הנחשבים גבריים ונשיים היו המדדים שבהם ההבדלים בין הטרוסקסואלים להומוסקסואלים היו הגדולים ביותר. עוד עולה מניתוח-העל של המחקרים הרבים שנסקרו שגברים ביסקסואלים היו דומים הרבה יותר לגברים ההומוסקסואלים מאשר לגברים ההטרוסקסואלים במדדי הדיווח העצמי על תכונות גבריות ונשיות ובתחומי העניין שלהם וזאת לעומת נשים ביסקסואליות שנמצאו מבחינות אלו בין הנשים הלסביות לנשים ההטרוסקסואליות. היפוך מגדרי זה, מסכם ליפה - לפיו גברים הומוסקסואלים נוטים להחזיק ביותר תכונות נשיות ונשים לסביות ביותר תכונות גבריות - זכה לתמיכה ניכרת והוא מנתח את התוצאות תוך שימוש בתיאוריות ביולוגיות ופסיכולוגיות על מגדר ונטייה מינית.
השבוע סיפר לי מטופל הומוסקסואל על אתר פורנו שנקרא, לא פחות ולא יותר, Straight Guys for Gay Eyes - Straight Porno Made for Gays. מדובר באתר מסחרי לכל דבר, בעל קהל מנויים. הבעלים, ג'ק קרוז, היטיב ליצור ז'אנר "קולנועי", הקולע היטב לפנטזיות המיניות של הומוסקסואלים רבים. בעוד שבסרטי פורנו, המיועדים לעיני גברים סטרייטים, תופסת האישה את מלוא המסך ומסתירה את הגבר, כאן אנו עדים להיפוך מעניין בתפקידי המגדר. הגבר הוא המככב והאישה משנית ומפנקת. לפמיניסטיות המודאגות נאמר כבר כעת שאולי זה אכן לא מוסיף כבוד לשחקניות בסרטים אלה, אך זה כאין וכאפס לעומת מה שהן נאלצות לשאת בסרטי פורנו "רגילים". כאן לפחות הגברים מטפלים בנשים בחושניות, בביטחון ובעדינות כמעט כמו שטכנאי המחשבים הסטרייט, הגברי, המסוקס והמופנם טיפל בתקלה בדיסק-און-קי שלי. אין תימה, אפוא, על כך שחברתו נזקקה לשעות רבות של פסיכותרפיה תמיכתית, לאחר שנפרדה ממנו והבינה מה הפסידה. השחקנים, כך מדווח לי בהתלהבות המטופל הישר מזירת האירוע, חלקם מוכרים לו מסרטי פורנו הומוסקסואלים למהדרין וכנראה מוכרים את גופם לכל המרבה במחיר. אין לדעת אם בחייהם האישיים הם ביסקסואלים, אבל זה נושא למאמר אחר.
במאמר שראה אור בשנת 2003 בכתב-העת Qualitative Sociology חושף ג'פרי אסקופייר את התנאים החברתיים המאפשרים לגברים המגדירים את עצמם כהטרוסקסואלים לעסוק בפעילות מינית הנראית אותנטית בסרטי פורנו המיועדים להומוסקסואלים. החוקר ראיין גברים המוכרים בתעשיית הפורנו בקרב קהל הצופים כ"גייז בתשלום" (gay-for-pay). הוא הסתמך על תיאוריית התסריטים המיניים של ג'והן גגנון וויליאם סיימון והראה אסקופייר שהמשתתפים בסרטים אלה הרחיבו את "האישיות הבימתית" שלהם ע"י משחק בתעשיית הפורנו לגייז. אותה "אישיות בימתית" תלויה בתסריטים הקיימים בתרבות, בתסריטים התוך-נפשיים של השחקנים עצמם, או בתסריטים שאותם הם יכולים לדמיין מחיי היומיום שלהם. אין בידינו הוכחות חותכות לכך שגברים אלה הם הומוסקסואלים או הטרוסקסואלים, טוען אסקופייר, ואולם כל ההתנהגות המינית בתעשיית הפורנו היא דוגמא למיניות מצבית. השחקנים נדרשים לעיתים קרובות לעסוק בפעילות מינית תשלום, שבלעדיו לא היו עוסקים בה בחייהם האישיים.
ממבט ראשון, הרושם הוא שאין גבול להמצאות ולחידושים. בעידן האינטרנט, כל מי שחשב שהעדפותיו ונושאי העניין שלו הם מן המוזרים ביותר ושהוא, אולי, היחיד עלי אדמות שנמשך לאיזו קומבינציה או וריאציה מיוחדת בסקס ובכלל - מוצא מייד פורום, אתר, צ'אט או קבוצת תמיכה, העוסקים בדיוק נמרץ באותו עניין ואף כוללים בתוכם וריאציות ותת-וריאציות שהוא עצמו עוד לא העלה כלל על דעתו. ואכן, אותו אתר פורנו שהוזכר מהווה רק מקרה פרטי של תופעה כללית, משיכתם של גברים הומוסקסואלים לגברים סטרייטים. משיכה זו מלווה, לעיתים קרובות, בהערצה לגבר הסטרייט ולפעמים רתיעה מגברים הומוסקסואלים, בעיקר מה"נשיים" שבחבורה.
לפני מספר שנים, למשל, נקרא חדר הצ'אט הפעיל והמאוכלס ביותר באתר IOL "סטרייט בסטרייט", שם שלכאורה טומן בחובו סתירה פנימית. גם הוא מבטא הערצה וכמיהה לגבר הסטרייט האולטימטיבי, שכמובן מאליו, אינו מושג. והרי לא מעטים האנשים המעדיפים את ה"אין" על ה"יש", אם להיתלות באילן גבוה כמרטין היידיגר.
אתר הכרויות אחר, www.StriaghtActing.com, שחי ובועט משנת 2000 ועד היום, מבטא גם הוא את הכמיהה הזו. ב-"סטרייט אקטינג" הכוונה לגברים הומוסקסואלים המתנהגים בצורה גברית וסטרייטית, כאלה שלא ניתן לראות עליהם את נטייתם המינית. על אף הצהרותיו הליבראליות, המבטאות לכאורה לגיטימציה לכל צורות הנטייה והזהות המיניות, כולל אתר זה שאלון פופולארי (quiz), הבודק באיזו מידה אתה "נשי" או "גברי", המתנהג כמו סטרייט. למרות ההצהרה שהשאלון אינו יותר מ"כייף" (fun), הרי כמי שמכיר מקרוב ואף עשה שימוש כמעט בכל השאלונים הפסיכולוגיים, הבודקים תפקידי מגדר, אני חייב לציין שהשאלון שנתקלתי בו באתר הוא מקורי, ייחודי וראוי בהחלט לשמש מקור השראה לחוקרים, המבקשים לבדוק תפקידי מגדר בתוך המגזר ההומוסקסואלי. השאלות אכן משעשעות משהו ומעלות חיוך על השפתיים, אך נוגעות, ללא ספק, בניואנסים מעניינים. "האם אתה נהנה לקבל פרחים?", "חבריי מתארים אותי כ-High maintenance (מישהו שדורש תשומת-לב רבה, מוציא כספים רבים על לבוש ועסוק מאוד במראה החיצוני שלו)", "אני יושב רגל על רגל", "אני מרכל עם נשים במקום עבודתי" הן רק חלק מהדוגמאות.
השאלון רגיש עד כדי כך, שבתום מילויו מקבל הנבדק לידיו ציון שנופל בתוך לא פחות מ-11 קטגוריות, הנעות מ"הסטרייט אקטינג האולטימטיבי" ("אין גברי ממך. אף אחד על פני כדור הארץ לא היה מעלה על דעתו שאתה שוכב עם גברים"), דרך סטרייט אקטינג במידה רבה מאוד, במידה רבה, במידה מסוימת, "נשי במקצת", "בעיקר נשי", "נשי מאוד", "נשי לחלוטין" ועד תאמינו או לא, Queen status ("אין נשית ממך - את פשוט אישה לכודה בגוף של גבר", משפט המתאר דווקא טרנסקסואלים ולא הומוסקסואלים).
אז מה כל זה אומר לנו, מבחינה פסיכולוגית, על גבריות ונשיות של גברים הומוסקסואלים ועל קבלתם את עצמם?
חיפוש מהיר בגוגל מניב תוצאות, המעידות על אמביוולנציה קשה בקרב ההומוסקסואלים. מצד אחד, אותה משיכה והערצה לגברים סטרייטים, כפי שתוארה לעיל ומצד שני, התקוממות אידיאולוגית, לעיתים מיליטנטית, נגד התופעה. כך, למשל, במאמרו "סטרייט בסטרייט" מנתח דוד מרחב את יציאתו מהארון של הזמר עברי לידר, המייצג בעיני רבים הומוסקסואל "סטרייט אקטינג", שאף מביא כבוד לקהילה ההומוסקסואלית לא רק בכך שהוא זמר מצליח וגאה שיצא מהארון, אלא משום שבהופעתו הגברית והסולידית הוא מפריך סטריאוטיפים שליליים על הדימוי הנשי של הומוסקסואלים בעיני סטרייטים. לגבי דידו של מרחב, אין ליציאה מהארון של עברי לידר כל משמעות פוליטית-חברתית, אלא רק משמעות רכילותית. "אז אל תתלהבו, חברות וחברים, כי אם אלה יהיו הדמויות המייצגות שלנו ושל המאבק שלנו לא יהיה לנו ממש במה להתגאות", חותם מרחב את מאמרו. "בל תטעו", מבהיר לנו טל איתן, מנכ"ל www.gogay.co.il במאמרו הומו שמומו, העיקר שהוא מוצא חן בעיניך, "אין מדובר ב'סטרייט-אקטינג', אותם הומואים שבטוחים שזה נורא מאגניב להיות סטרייט ואיכשהו מרגישים צורך לשחק אותה גבר-גבר. 'אני מזדיין עם גברים ובזה נגמר הסיפור', הם בדרך כלל מספרים לכל מי שרק רוצה לשמוע, אבל לא ממש משוכנעים בעצמם".
הגבריות המשווקת באתר www.StraightActing.com, טוען ג'יי קלרקסון במאמר, שראה אור בשנת 2005 בכתב-העת Journal of Communication Inquiry, עומדת בתכלית הניגוד לגבריות שהגברים ההומוסקסואלים באותו אתר תומכים בה. הפרשנות שלהם ל"עין הקווירית" שונה משמעותית מהפרשנות האקדמית של המושג, לפיה תפיסת עולם קווירית מהווה את הייצוג החיובי ביותר שגברים הומוסקסואלים זכו לה אי-פעם. הגברים האחראים לגבריות המוצגת באתר מוצאים את עצמם כורתים ברית פאראדוקסאלית עם השמרנים הרדיקאלים.
ביטוי לברית ידידותית יותר בין הומואים לסטרייטים - ברית המצליחה להתגבר, ולו חלקית ובצורה מחוייכת, על ההומופוביה של הסטרייטים, מחד ועל הסטרייט פוביה של האגף הלוחמני בקהילה ההומו-לסבית, מאידך - ניתן למצוא בתכנית המציאות האמריקנית "טאץ' עליז לסטרייט שיעיז", אשר שודרה בין השנים 2003-2007 וזכתה בפרס אמי בשנת 2004.
ד"ר גידי רובינשטיין הוא מרצה בכיר לפסיכולוגיה במכללה האקדמית נתניה, פסיכותרפיסט המתמחה בין היתר בטיפול בהומוסקסואלים ומנהל פורום "שרינק פרנדלי" להומוסקסואלים, ביסקסואלים וטראנסג'נדרים.
בואו לדבר על כך בפורום "שרינק פרנדלי".