סכנה בשחקים: צעירה נפטרה מקריש דם לאחר טיסה
מותה של צעירה בריטית, שנפטרה מקריש דם לאחר טיסה ארוכה, מעורר גל של ביקורת כלפי חברות התעופה הבינלאומיות. מומחים: התנאים הצפופים בטיסות ארוכות עשויות לגרום לקריש דם קטלני, כשחשופים במיוחד קשישים, נשים בהריון והנוסעים במחלקת תיירים.
לפני מספר שבועות חזרה אמה כריסטופרסן, 28, מוכרת בחנות "מרקס אנד ספנסר", מביקור במשחקים האולימפיים שנערכו בסידני, אוסטרליה. לקראת סוף הטיסה הארוכה (19,000 ק"מ), החלה כריסטופרסן, שגם הייתה אמורה להתחתן בקרוב, להתלונן בפני צוות מטוס חברת התעופה האוסטרלית "קוונטס" כי היא חשה ברע.
לאחר הנחיתה, באולם הנוסעים של שדה התעופה "היתרו" בלונדון, היא התמוטטה, אולם כל מאמצי הצוות הרפואי להצילה עלו בתוהו והיא נפטרה לפני הגעתה לבית החולים. הסיפור עשה כותרות בבריטניה והתקשורת הבריטית התמקדה בשאלה איך כריסטופסן, שהייתה אישה צעירה ובבריאות טובה, מאבדת את חייה לאחר טיסה ארוכה.
הסיבה למותה של כריטופסן הייתה קריש דם הקרוי Deep Vein Tthrombosis, (DVT). זהו קריש דם הנוצר ברגל והקורה בעיקר בטיסות למרחקים ארוכים, קריש דם שעלול למצוא את דרכו ללב או לראות, מצב העלול להסתיים במוות.
חברת התעופה "קוונטס" הגנה על עצמה וטענה כי לחברה עבר "נקי" מבחינה בטיחותית וכי היא הזהירה את הנוסעים מפני הסכנות של ישיבה ממושכת בתנוחה אחת, אזהרה שהופיעה בירחוני הטיסה וסרטי וידאו הניתנים לנוסעים.
אולם את אימה של אמה, רות, אומרת כי זה לא היה מספיק. "אני חושבת שהיו צריכים לעשות עוד צעדים מניעתיים", אמרה אמה בראיון לחדשות רויטרס מביתה בווילס, "חברת התעופה טוענת שהיא שמה את האזהרה במגזין הטיסה, אבל מי קורא את מגזין הטיסה?"
פרול קאהן, מנהל המכון לרפואה תעופתית, אומר כי DVT היא בעיה נפוצה, שחברות התעופה הטסות טיסות ארוכות, מתעלמות ממנה לעיתים קרובות. "ישנם 30,000 חולים בבריטניה שסובלים מקרישי דם כתוצאה מטיסה", הוא אומר, "חברות התעופה צריכות לציין את הסכנות בטיסה כמו כל מוצר אחר, ולשים את האזהרות על כרטיס הטיסה עצמן".
המכון גם ממליץ לחלק לנוסעים אספירין, תרופה היכולה להוריד עד שליש מהסיכון ל-DVT כתוצאה מטיסה. קאהן מוסיף כי מספר מקרי ה-DVT עלה מאז החלו חברות התעופה "לקצץ" את המרווחים בין שורות המושבים, זאת כדי להכניס כמה שיותר נוסעים למחלקת תיירים.
אולם דובר חברת התעופה הבריטית "בריטיש איירוויס" דוחה את הטענות ואומר כי נוסעים נפגעו מקרישי דם בכל חלקי המטוס, וכי חלוקת אספירין לנוסעים תהווה סיכון בפני עצמו. "אנחנו מייעצים לנוסעים ואנו מנסים להגיע לאיזון בין מסירת האינפורמציה לכולם לבין מניעת דרמת-יתר מהמצב", הדגיש הדובר והוסיף כי קרישי דם קורים בכל סוגי הנסיעה, כולל כלי רכב ורכבות.
קאהן גם מאשים את "בריטיש איירוויס" בצמצום המרווח בין המושבים מ-91 סנטימטרים ל-78 סנטימטרים בלבד, לפני הפרטת החברה. בחברת "קוונטס" האוסטרלית נמצא כי המרווח במטוסים שלה הוא קצת יותר מ-81 סנטימטרים, ואילו בתקשורת הבריטית דווח כי המרווח בין שורות המושבים ב-"קוונטס" נע בין 71 ל-86 סנטטמרים.
פול ג'יאנגרנדה, יועץ המטולוגי במרכז להמופיליה באוקספורד ומומחה מוביל בתחום ה-DVT הקשור לטיסות, אמר לחדשות רויטרס כי הבעיה ידועה כבר משנת 1940. "נוכחנו לדעת כי קשישים ששהו את הלילה מכווצים במקלט נגד הפצצות מלחמת העולם השנייה, נפטרו כתוצאה מקרישי דם שהחלו ברגליים", הוא מספר.
ג'אינגרנדה ממליץ לטסים "לחלץ עצמות" ולהתעמל במהלך הטיסה ככל שניתן, להימנע משתיית אלכוהול ולהתייעץ עם הרופא המטפל בקשר לעבר רפואי של קרישי דם. לדברי רופאים, נוסעים הנמצאים בסיכון הגבוה ביותר הם קשישים, סובלים ממשקל יתר, נשים בהריון, חולים עם עבר של DVT ונוסעים הטסים במחלקת תיירים.