כמו דג (קטן) במים
סנוב, בשחיית תינוקות כבר היית? טרנד או בעל השפעה מיטיבה ממשית? הכל על שחיית תינוקות
בעולם המודרני, לפני בחירת השם לתינוק, ההורים כבר קונים לו ל?פ?טו?פ? וממלאים את זמנו בפעילויות יזומות - יוגה, בייבי מוצרט, עיסוי לתינוקות ועוד היד נטויה. רגע, ע?צרו את הרכבת - הילד בעצם רק רוצה לישון ולאכול. קשה למצוא פעילות שמשתלבת בטבעיות באורח החיים של פעוטות בשנות חייהם הראשונות, וגם מעניקה להם העשרה ומיומנויות חשובות לצד זמן איכות מהנה עם ההורים.
פעילות עם פעוטות במים, הידועה כ"שחיית תינוקות", עונה על כל הדרישות: השילוב בין מים ותינוקות הוא שילוב טבעי - הרי משם הגענו. בתרבויות מסוימות זכה התינוק להשתכשך במים כחלק משגרת יומו בשעה שהאמהות יצאו לנהר לכבס, כך ששחה עוד לפני שהלך. הפעילות מעניקה לתינוקות ולהורים חוויה משותפת מקרבת ומלאת הנאה. היא מסייעת להתפתחות הפעוטות ומקנה להם מיומנויות חשובות לתפקוד במים ובחיים בכלל.
משנות ה- 70 התפתחה פעילות שחיית התינוקות ונפוצה ברוסיה, ארצות הברית, אוסטרליה וגרמניה. מאוחר יותר הגיעה לסקנדינביה, דרום אפריקה וכן, אפילו אלינו. אז במה בעצם מדובר?
שחיית תינוקות מיועדת לפעוטות מגיל שלושה חודשים ומעלה. ייחודה של הפעילות, כשהיא מבוצעת נכון ובהדרכת בעלי מקצוע מנוסים ומוכשרים, הוא בכך שהיא ניתנת להתאמה לצרכיו של כל ילד ועוזרת לו להתפתח בהתאם לקצב האישי שלו.
במיטבה, מבוצעת הפעילות בהשתתפות הורה וילד, ולרוב משלבים בה משחקים, שירים וצחוק וכל זאת בסביבה חמה, אוהבת ובטוחה. כך משתפרות המיומנויות המוטוריות תוך הנאה גדולה. שלוש שנות חייו הראשונות של התינוק הן חווייתיות מאוד; למתרחש בתקופה זו השפעה על המשך חייו, וגם משום כך חשוב שהפעילות תספק לו חוויה משמעותית ותסב הנאה רבה.
מחקרים מוכיחים כי פעילות במים טומנת בחובה פוטנציאל להעלאת אינטליגנציה, ריכוז, ע?רנות, עוררות (alertness) ויכולת חזותית. מובן כי שינוי מוטורי וקוגניטיבי דורש זמן ומצריך סבלנות וחזרות רבות. את מרב התועלת מהפעילות מפיקים תינוקות שהתחילו בה לפני גיל שנה, אך לעולם לא מאוחר ליהנות מפעילות הורה-ילד חיובית זו, המשרה שלווה ורוגע במים.
עם התקדמות הפעילות מופתעים ההורים, החווים ומתנסים בה עם ילדם הראשון, לגלות עד כמה מחזקת השליטה במיומנות הצלילה את ביטחונו העצמי של התינוק, את דימויו העצמי ואת עצמאותו. מ?תאם גבוה קיים בין חופשיות במים לביטחון עצמי; הכלל הוא כי "ככל שהילד נע במים בחופשיות רבה יותר, כך גדל ביטחונו העצמי".
עבור רבים מהתינוקות משמשת הפעילות הקבוצתית במים ניסיון ראשון למפגש פעיל עם ילדים אחרים. דרך הפעילות הם לומדים להכיר אחד את השני ומצפים לפגוש את חבריהם (בסביבת גיל שנתיים מתחילות אינטראקציות של ממש בין הילדים).
אז זהו, שלא. טעות נפוצה ביישום הפעילות טמונה בביצוע מטלות שהפעוט אינו מוכן אליהן, והיא נובעת לרוב מרצונו של המדריך להראות "הישגים" ולהפגין "יכולות" תוך פרק זמן קצר ("חמודי, תראה לסבתא איך אתה עושה פליק-פלאק וסלטה לאחור עם בורג"). הדרך הנכונה לקידום המיומנויות היא להציגן לתינוק רק כאשר הוא רגוע ומוכן מבחינה התפתחותית. כמו כן, חשוב להבחין בשוני בין הילדים ולהתאים את הפעילות לכל ילד.
הניסיון מלמד כי היתרונות הרבים שאפשר להפיק משחיית תינוקות לא יושגו אם לא יינתן לתינוק יחס של כבוד והבנה. השגת מיומנויות שחייה וצלילה היא הסיבה העיקרית שבעטיה פונים הורים לשחיית תינוקות. סירובו של הפעוט לגלוש למים או לצלול וגם לצאת מחייך מאוזן לאוזן גורם לא אחת לאכזבות קשות להוריו. תחושה זו מובנת, אולם יש להקפיד כי הפעילות תיבחן מנקודת התייחסותו של התינוק ולא לפי רמת התסכול או האכזבה של הוריו, וללמד את הפעוטות בדרך שבה ירצו ללמוד.
בפעילות מסוג זה אסור ליפול למלכודת שבה המיומנות הופכת להיות המטרה העיקרית, שכן הדבר פועל כבומרנג והלמידה נפגעת. אם נציג לתינוק דרישות ומסגרת שמתאימים למבוגר, יופעל עליו לחץ ותפקודו ייפגע. ככלל, אבני הדרך להצלחה הן סבלנות, עקביות ומשחק, חזרות והבנת ייחודו של הפעוט, לצד עידוד של ההורים. עדיף להתמקד בהתפתחות חיובית כללית של הילד; מיומנויות השחייה יירכשו כאשר הילד יהיה בשל לכך, ואסור לאפשר, עקב דרישת ההורים, שיעורים אינטנסיביים ואגרסיביים מדי העלולים לגרום לפחד מטביעה.
חשוב שהילד ירגיש בטוח ונוח, יחוש אמון וייהנה מחוויית המים. על ההורה והמדריך להיות נינוחים וליצור אווירה חיובית ושמחה. קודם כל יש לוודא כי הילד נינוח מעל פני המים, ורק לאחר מכן לבצע צלילות ופעולות מורכבות יותר. ההורים והמדריכים צריכים לעודד ו"להגיב" על כל צעד בהתפתחות. ככל שהשיעור נינוח וזורם יותר, תושג התקדמות רבה יותר.
חיוני להבהיר כאן כי למידה היא תהליך, לא תוצר. תהליך הלמידה יתרחש בהתאם לקצב הפנימי הטבעי של הילד, לא כאשר המורה "אומר" או ההורה "רוצה". ה"קסם" הזה שנקרא למידה קורה רק כאשר הילד מסוגל, רגוע ומוכן. לשם כך יש ליצור סביבת למידה חיובית ולהקפיד ליהנות (ממש כך) מכל שיעור. יש לזכור כי על מנת להגיע להרמוניה מתחת למים נדרשים זמן, סבלנות ותרגול.
מן הראוי שכל הורה המשתתף בפעילות של שחייה לתינוקות ינהג בהתאם לכללים אלה: לעולם לא להשוות בין התינוקות בקבוצה; לעולם לא "לדחוף". ממש כמו בהליכה, בגמילה מחיתולים או בקריאה, לכל ילד קצב משלו. אנו חייבים לזכור שאל לנו לאבד את יחס הכבוד לילד בתהליך זה של למידה.
כדי שהחוויה תהיה נעימה ויעילה, חשוב להקפיד על תנאי הבריכה ועל כללי בטיחות. תינוקות מרגישים בנוח בטמפרטורה של 32 מעלות. טמפרטורת העור וטמפרטורת הסביבה צריכות לעמוד על 27 מעלות ומעלה. בנוסף, יכולתו של הפעוט "לשרוד" במים תשתפר ככל שיתחיל ללמוד מוקדם יותר ובגיל צעיר יותר, אך חיוני שההורה יעניק כל הזמן את מלוא תשומת הלב לדאגה לביטחונו של הילד במים.
אם יתמידו ההורים בביצוע הפעילות, ירגיש לרוב התינוק במים "כמו בבית". ספק אם קיימת פעילות תינוקות אחרת המתאפיינת בתקשורת כזאת, של פנים אל פנים ועור לעור, ושמאפשרת להורים ולתינוקות לחלוק הנאה רבה וחוויה רגשית חיובית חזקה.
לאתר מכון וינגייט
בואו לדבר על כך בפורום רפואת ילדים
על הכותבת: ורד אלקיים - B.Ed בתחום החינוך לגיל הרך מהמכללה לחינוך גופני ולספורט ע"ש זינמן במכון וינגייט. בעלת תעודת הסמכה להוראת שחייה לתינוקות ומרכזת קורס שחייה לפעוטות בבית-הספר למאמנים ולמדריכים במכון וינגייט. מלמדת שחיית תינוקות בבריכה פרטית ייחודית המותאמת לצצרכי ההורים והפעוטות