זהירים ברשת
משרד הבריאות מפעיל תוכנית חדשה "גלישה בריאה" במחשב ובאינטרנט - גולש - שפר בריאותך
רעיון הפעלת התוכנית נולד בעקבות צורך שזיהו אחיות בתי- ספר במחוז תל-אביב. תלמידים הגיעו לאחות עם תלונות על כאבי ראש, עיניים אדומות, עייפות, קשיי ריכוז הפרעות במשטר השינה וקושי להשאר בכיתה עד סיום יום
הלימודים. בברור שקיימה האחות עם התלמידים התברר כי אותם תלמידים יושבים ליד המחשב מס' רב של שעות ולעיתים אף עד השעות הקטנות של הלילה.
לשכת הבריאות המחוזית תל-אביב מפעילה תוכנית קידום בריאות הנקראת "גלישה בריאה" מזה 3 שנים בקרב תלמידי חטיבות הביניים. התוכנית מהותה "פיתוח מודעות לשימוש בריא במחשב ובאינטרנט" ונבנתה לה ערכת הדרכה להפעלת התוכנית. מטרת התוכנית העלאת המודעות בקרב הורים, תלמידים ומורים לשימוש מושכל במחשב ובאינטרנט.
השנה הוחלט על ידי הועדה לקידום בריאות של משרד הבראות להפעילה כתוכנית ארצית.
מסקר שנערך בקרב 500 תלמידי כיתות ז' - ט' מאזור המרכז עולה כי 10% מהתלמידים דווח על שימוש יומי למעלה מ- 10 שעות ביום. 20% דווחו על שימוש יומי במחשב 9-6 שעות ביום. 50% דווחו על שימוש יומי 3-5 שעות ו- 20% דווחו
על שימוש יומי עד שלוש שעות.
79% מהתלמידים דווחו על תלונות ( 58% כאבי עיניים, 55% כאבים בגב/צוואר, 29% כף היד, 25% מהם אף דווחו על 2 גורמי כאב ויותר). עם הפעלת התוכנית העלו התלמידים ביטויים נוספים של בעיות והתוכנית הורחבה להיבטים נוספים: פיזיים, רגשיים, וחברתיים.
ילדים ומתבגרים (בני 10-17) מבלים מול המחשב כשעה וחצי בממוצע ליום. אחוז לא מבוטל של ילדים (מעל 10%), מבלים מול המחשב מעל 16 שעות בשבוע. השימוש במחשב ובאינטרנט עולה עם הגיל ונפוץ יותר אצל ילדים ממשפחות מבוססות. בנים משתמשים בממוצע במחשב יותר מבנות אך נראה כי ההבדל נובע בעיקר מכך שבנות משחקות פחות במשחקי מחשב (שגם מיועדים יותר בדרך כלל לבנים בתכנים ובעניין). למטרות אחרות (כמו הדפסה, איסוף מידע וכו') בנות משתמשות במחשב כמו בנים והן אף מרבות יותר להשתמש באי-מייל.
השימוש במחשב מדגיש בעיקר תפקודים חזותיים ופחות מילוליים. המחקרים בתחום מצביעים על כך ששימוש במחשב משפר תפיסה מרחבית, יכולת "לחשוב בדימויים" במקום במלים וכן יכולת לחלק קשב ולעקוב אחרי התרחשויות שונות באותו זמן. יכולות אלו עשויות לתרום להישגים בלימודים ואף לעיסוק במקצועות הקשורים בטכנולוגיה ומדע.
מספר מחקרים שנערכו בנושא השפעות השימוש במחשב על הישגים בלימודים מרמזים על כך ששימוש במחשב קשור להצלחה בלימודים, אם כי מדובר בממצאים ראשוניים בלבד. לפי המחקרים, לתלמידים שיש להם מחשב בבית יש הישגים גבוהים יותר בלימודים וכן ל"משתמשים כבדים" במחשב יש הישגים גבוהים יותר בלימודים. מספר תכניות חינוכיות שנערכו לעודד ילדים לשימוש במחשב הובילו לשיפור הישגיהם בלימודים.
השימוש באי-מייל ובצ'אט (שיחות ברשת) לצורכי תקשורת חברתית נפוץ אצל מתבגרים. השאלה היא אם אכן קשרים אלקטרוניים מוסיפים על הרשת החברתית הקיימת של המתבגר או מחליפים אותה. מספר מחקרים שנערכו בנושא הצביעו על כך שנערים שהשתמשו יותר באינטרנט הראו ירידה במעורבות חברתית וברווחה הנפשית ועלייה בתחושות של בדידות ודיכאון. הסברים אפשריים לכך הם שהזמן שבו מחוברים לאינטרנט הוא על חשבון הזמן שהוקדש קודם לחברים. הסבר אחר הוא, שמתבגרים אלו יוצרים חברויות "ורטואליות" דרך הרשת, במקום חברויות בחיים האמיתיים, שהן חזקות, משמעותיות ותומכות יותר. קשרים שנוצרים דרך האינטרנט משמעותיים במיוחד, כנראה, עבור אנשים בודדים וחרדים יותר המתקשים ליצור קשרים במקומות אחרים. מעניין לציין, עם זאת, שנראה כי לאחר כשנתיים של חיבור לאינטרנט ההשפעה השלילית על יחסים חברתיים פוחתת, אולי בגלל ש"נרגעים" מהחידוש ומתחילים להשתמש ברשת בצורה יעלה יותר.
על-פי הממצאים המסתמנים כרגע, משחקי מחשב אינם משפיעים על היחסים החברתיים של ילדים. עם זאת, יתכן שלשימוש עודף במשחקים אלו (אצל 7% עד 9% מהילדים שמשחקים משחקי מחשב מעל 30 שעות בשבוע) יש השפעות שליליות על יחסים חברתיים. יתכנו גם השפעות על יחסים במשפחה. ילדים מתמצאים בדרך כלל במחשב טוב יותר מהוריהם, מה שעשוי להשפיע על יחסי הכוח במשפחה.
משחקי מחשב ואינטרנט מכניסים ילדים לעולם בו הגבולות בין האמיתי לסימולציה אינם תמיד ברורים. נראה כי חלק מהילדים והמתבגרים מתקשים לעתים להבין את הגבול שבין החיים האמיתיים לסימולציה. אחד הביטויים לכך הוא העדויות המתחילות להצטבר לכך שמשחקי מחשב אלימים מעודדים ומחזקים התנהגות אלימה עוינת ותוקפנית אצל נערים. ההשפעה עשויה להיות חזקה במיוחד אצל ילדים צעירים, אצלם באופן טבעי ההבחנה בין דמיון ומציאות חלשה יותר.
פורסם במקור במכביתון - מבית מכבי שירותי בריאות
בואו לדבר על כך בפורום רפואת ילדים