הרפורמה בברה"נ: שאלות נפוצות
מי זכאי לטיפול? איפה יתקבלו הטיפולים? האם יש סיבות לדאגה? לאן לפנות אם לא מרוצים מהשיבוץ? כל מה שצריך לדעת לרגל כניסתה של הרפורמה בשירותי בריאות הנפש
לקראת כניסתה לתוקף של הרפורמה בשירותי בריאות הנפש, להלן כל מה שצריכים לדעת מטופלים ובני משפחותיהם;
1. מי זכאי לקבל טיפול נפשי?
כל תושב שזקוק לכך בכל גיל זכאי לקבל שירותי בריאות נפש. אין שינוי בזכאות לטיפול. מי שהיה זכאי לטיפול לפני 1.7.15, יהיה זכאי גם לאחר מועד זה
2. מטופל ותיק שביקר בקביעות במרפאה לבריאות הנפש מה יעשה לאחר 1/7/15 ?
מטופל ותיק ימשיך להגיע לאותה המרפאה, אלא אם הופנה על ידי קופת החולים שאליה שייך למרפאה אחרת מתאימה לצרכיו. אם הוא מעוניין להמשיך במרפאה שבה טופל עד אותו מועד, יבקש זאת מקופת החולים
אם אתם לא מרוצים מהחלטת קופת החולים ניתן לפנות לנציבת קבילות הציבור לחוק ביטוח בריאות ממלכתי *5400
3. למי לפנות כדי לקבל טיפול?
על מנת לקבל טיפול נפשי ניתן לפנות לרופא המשפחה או למוקד קופת החולים שאליה אתם משתייכים. פרטים נוספים באתרי האינטרנט של קופות החולים
4. היכן יינתן הטיפול?
בהתאם להפניית קופת החולים אליה שייכים, הטיפול יינתן במרפאות בריאות נפש של קופות החולים, או במרפאות משרד הבריאות או במרפאות נוספות איתן התקשרה הקופה. בנוסף, קופות החולים יוכלו להציע שירות על ידי מטפלים עצמאיים, שלא במרפאה לבריאות הנפש. לקבלת פרטים בדבר קבלת הטיפול והסדרי התשלום, יש לפנות לקופות החולים
5. אילו שירותי בריאות נפש כלולים בסל?
בסל נכללים שירותי אשפוז פסיכיאטרי בבתי חולים פסיכיאטרים או במחלקות פסיכיאטריות בבתי חולים כללים וכן השירותים המרפאתיים הבאים: שירותי איבחון, הערכה, ייעוץ וטיפול פסיכותרפויטי, התערבות במשברים, טיפול אישי, משפחתי, קבוצתי, מעקב, תמיכה ואחזקה, וביקורי בית במידת הצורך; טיפול יום במרפאה; מתן חוות דעת פסיכיאטרית או תעודה רפואית על מבוטח, לאחר בדיקה במרפאה, על פי הוראת פסיכיאטר מחוזי או על פי צו בית משפט בהליך פלילי, לפי חוק טיפול בלוקים בנפש; שירות למבוטח המקבל שירות מרפאתי, לצורך סיוע בהגשת בקשות לוועדת שיקום אזורית לפי חוק שיקום נכי נפש ובכלל זה הכנת חוות דעת לוועדה
6. האם יוגבל מספר הטיפולים הניתנים בבריאות הנפש?
מספר הטיפולים בבריאות הנפש אינו מוגבל. כל אדם יקבל טיפול נפשי לפי שיקול דעת מקצועי של מטפליו ועל פי צרכיו ומצבו
7. האם המידע עובר לקופת החולים?
בתקופת ההכנה לרפורמה כדי לשמור על רציפות בטיפול, מעבירות המרפאות ובתי החולים מידע מינימלי באישור המטופל לקופות החולים על המטופלים שצפויים להמשיך בטיפול גם אחרי 1.7.15. המידע כולל: מקום הטיפול, מספר ת.ז. ואבחון בלבד. המידע מאובטח ושמור ע"פ כל כללי הסודיות. מטופל שאינו מעוניין שמידע אודותיו יעבור לקופת החולים עליו לבקש שהמידע לא יועבר. יש לקחת בחשבון כי אי-העברת המידע עשויה לפגוע באפשרותו של המטופל להמשיך ולקבל טיפול לאחר כניסת הרפורמה לתוקף באותה מסגרת טיפולית
8. מדוע חשוב שרופא המשפחה ידע על הטיפול הנפשי שאני מקבל?
מידע על הטיפול התרופתי שנוטל אדם, לרבות טיפול תרופתי פסיכיאטרי - קריטי לרופא המשפחה, כדי למנוע תגובות נגד בין תרופתיות. מכיוון שיש קשר בין תופעות נפשיות לגופניות (דוגמת מחלות כמו סכרת ויתר לחץ דם שמושפעות ממתח נפשי), מידע על קשיים נפשיים של האדם יסייע לרופא באיתור מוקדם ובמניעה של תחלואה גופנית האופיינית לאוכלוסיות מסוימות
9. האם בני משפחה של מטופל זכאים לקבל ייעוץ?
כן. בני משפחה של מטופל זכאים לקבל הדרכה וייעוץ במרפאה לבריאות הנפש שבה מטופל בן משפחתם. היקף הייעוץ ותוכנו נקבע בהתאם לשיקול הדעת של הצוות המטפל וכפוף למגבלות סודיות רפואית
10. מטופל שנמצא במסגרת שיקומית (הוסטל/דיור מוגן וכד') היכן יוכל לקבל טיפול נפשי?
אדם הנמצא במסגרת שיקום זכאי לקבל טיפול נפשי במרפאות לבריאות נפש באופן זהה למי שאינו נמצא במסגרת כזו
11. האם הטיפול בבריאות הנפש מותנה באבחון פסיכיאטרי, והאם זה נכון שלא ינתן טיפול למצבי חיים כגון גירושין, אובדן בן משפחה וכו'?
מי שיש לו מצוקה נפשית יקבל טיפול. כדי לטפל יש לדעת ממה האדם סובל. כאשר מצבי החיים מעוררים מצב נפשי של דיכאון או חרדה, הפרעה רגשית או תפקודית, או הפרעה התנהגותית מכל סוג, ינתן הטיפול בהתאם לצורך הנפשי
12. אני חייב טיפול דחוף. מה לעשות?
במקרה של מצוקה נפשית וצורך מיידי בטיפול, ניתן לפנות לגורם המטפל או לרופא המשפחה. במידה ואינם זמינים, או במקרי חירום, ניתן לפנות לחדר מיון פסיכיאטרי לקבלת טיפול
בכל מרכז לבריאות הנפש קיים חדר מיון פסיכיאטרי הפעיל 24 שעות ביממה וניתן לפנות לחדרי מיון אלה ללא צורך בהפניה וללא כל תשלום או השתתפות עצמית. כמו כן, ניתן לפנות לחדרי המיון של בתי החולים הכלליים, בהם נמצאים יועצים פסיכיאטריים, והתשלום הוא בהתאם לכללים המקובלים בפניה לחדר מיון בבית חולים כללי
13. האם קיים חשש לקיצור אשפוזים עקב שיקולים כלכליים?
לא. אורך האשפוז יקבע על פי מצבו הרפואי של המטופל ולא משום שיקול זר אחר
14. האם לצפות לתורים ארוכים בקבלת השירות?
קופות החולים ייקבעו סדר קדימות לטיפול בהתאם למצב המטופל. תיתכן אפשרות להמתנה לטיפול, אולם משרד הבריאות יפקח על כך שתקופת ההמתנה תהיה סבירה
15. האם מרכזי טיפול יחודיים ימשיכו לפעול?
במסגרת המעקב שמבצע משרד הבריאות, יוודא שמרכזי טיפול יחודיים ימשיכו לפעול גם לאחר אחד ביולי
16. לא קיבלתי את הטיפול המגיע לי למי לפנות?
ניתן לפנות לאחראי תלונות הציבור לפי סעיף 45 חוק זכויות החולה במסגרת הטיפולית (בבית החולים או במרפאה), למנהל המסגרת הטיפולית, להנהלה מחוזית או ארצית בקופת החולים (אחרי יום 1.7.15), או לנציבות קבילות הציבור לחוק ביטוח בריאות ממלכתי במשרד הבריאות
בואו לדבר על זה בפורום פסיכיאטריה.