14% מהילדים בארץ עם ADHD
תופעת הפרעת הקשב והריכוז בילדים הכפילה עצמה בפחות מ-10 שנים: 14.4% אובחנו ב-2014. גידול של פי שלושה בבנות. ד"ר דוידוביץ': דור המסכים לומד מההורים
מחקר ישראלי ענק: תופעת הפרעת הקשב והריכוז בילדים הכפילה את עצמה בעשור האחרון: אם בשנת 2005 רק 6.8% מהילדים בישראל אובחנו כבעלי הפרעת קשב וריכוז הרי שבשנת 2014, 14.4% מהילדים אובחנו כסובלים מהתופעה. זאת ועוד על פי מחקר גדול שערך בנושא ד"ר מיכאל דוידוביץ, מנהל תחום התפתחות הילד במכבי שירותי בריאות, ומהפקולטה לרפואה באוניברסיטת בר-אילן, המחקר נערך ב-10 השנים האחרונות בקרב כחצי מיליון ילדים עד לגיל 18 בהתבסס על מאגר הנתונים הגדול והאנונימי של מכבי - שירותי בריאות. הגידול בממדי התופעה מדאיג במיוחד נוכח העובדה שמדובר בנתון הגדול פי שניים מהממוצע העולמי העומד על 7.2% בלבד והגדול ב-30% יותר מממדי התופעה בארה"ב.
עלייה חדה בממדי התופעה בקרב בנות
בשנת 2014 אובחנו 10.4% מהבנות, עלייה של פי שלושה לעומת 3.5% בלבד בשנת 2005. באותה השנה, חל גידול של כמעט פי שניים בקרב הבנים כשאובחנו 18.3% מהבנים לעומת 9.9% בשנת 2005. היחס הבנים לבין הבנות הצטמצם גם הוא לאורך השנים, כאשר בשנת 2005 היחס עמד על 1:2.9 (כלומר בת אחת לכל 2.9 בנים שמאובחנים) ואילו בשנת 2014 היחס הצטמצם ביותר משליש ועמד על 1:1.9 . מלבד הילדים שאובחנו באופן רשמי כסובלים מהתופעה, הרי שכ-20% מהילדים שנבדקו אצל הרופא בשאלה של הפרעת קשב, נותרו ללא אבחון ברור משום שבחלקה נשללה ובחלקה לא אומתה.
עלייה דרמטית במספר נוטלי התרופות
עם הגידול בממדי האבחון גדל גם מספר הילדים הזוכים לטיפול : בשנת 2005, רק 3.5% מכלל הילדים טופלו על ידי תרופות לעומת 8.5% מהילדים בשנת 2014, גידול של פי 2.4. בקרב הבנות נרשמה העלייה הגדולה ביותר גם באספקט זה וחל גידול של פי ארבעה: בשנת 2005 1.7% בלבד טופלו על ידי תרופות לעומת 6% מקרב הבנות בשנת 2014. בקרב הבנים מדובר בעלייה של פי שניים: בשנת 2005 5.5% טופלו על ידי תרופות לעומת 10.9% בשנת 2014. בהקשר זה נראה כי חל שינוי בדעה הרווחת לגבי התרופות וכיום ישנם מקרים בהם ההורים דורשים תרופות גם ללא הצדקה לכך.
גילאי 13-16 המאובחנים ביותר
בשנת 2014 הגילאים בהם נרשמו אחוזי המאובחנים הגבוהים ביותר הם 13-17: 25.8%בקרב הבנים ו 15.7% בקרב הבנות . בין הגילאים 5-8 נרשמו אחוזי האבחון הנמוכים ביותר: 7% בקרב הבנים ו-3% בקרב הבנות. ככל שעולות הדרישות הלימודיות והעומס של החומר הלימודי גדל מספר הילדים שעולה לגביהם השאלה האם הם סובלים מבעיות קשב וריכוז.
ד"ר מיכאל דוידוביץ מסביר: "הדור החדש של המורים וההורים שואף ל"ילד מושלם" ולכן לוחצים "לתקן" כל התנהגות שחורגת מהנורמה. העומס הקיים על המורים בישראל עצום: הכיתות גדולות, מבנה הכיתה מגוון ולכן המורים נוטים למהר להפנות תלמידים לאבחון על ידי איש מקצוע. ריבוי המסכים גורם לילדים לפתח טווח קשב קצר מאוד. התקשורת דרך הניידים מציעה המון מידע שטחי ומהיר בצורה המושכת את העין וככל שהילד גדל לצד מכשירים אלו, יהיה לו קשה יותר לתקשר במסגרות בהן המכשירים לא קיימים".
לטענת ד"ר גורביץ גם להורים חלק גדול באחריות להתפשטות התופעה: "ההורים בעצמם "מכורים" לטאבלט ולסלולרי ותשומת הלב שלהם אינה נתונה לילד במלואה בגלל ההתעסקות בהודעות, בפייסבוק וכו', והילד לומד ומאמץ את ההתנהגות של הוריו. אני ממליץ להורים כאשר הם נמצאים עם ילדיהם להיות נטו בתקשורת אישית, להרחיק את הניידים כדי למנוע הסחות וליהנות מהאינטראקציה האמתית עם הילדים".
בואו לדבר על זה בפורום הפרעות קשב וריכוז בקרב ילדים.