איחור בהתפתחות הדיבור
מה הוא כבר עושה? על איחור בהתפתחות הדיבור, על דרכי טיפול ואבחון, האם יש סיבה לדאוג?
כדי לדעת מהן הנורמות המקובלות של התפתחות אבני הדרך של השפה, ולדעת האם באמת ישנה סיבה לדאגה בהתפתחות הדיבור של ילדכם, כדאי לדעת את שלבי הדיבור הראשונים של ילדים.
המילה הראשונההשלב הראשון בהתפתחות השפה נקרא השלב הקדם-מילי, והוא מתרחש בשנה הראשונה לחיי התינוק, ואף מעבר לשנה הראשונה.
בשלב הראשון התינוק מפיק קולות שונים והגאים כמו בא-בא-בא, דא-דא-דא, רררר. זהו מלמול חזרתי, שאמנם אין לו משמעות לכשעצמו, אך התינוק מצליח לתקשר באמצעותו ולהביע שמחה או מחאה, כדי להשיג תשומת לב ועוד.
בסביבות גיל שנה מופיעות המילים הראשונות של התינוק, וכאן נשאלה השאלה: מהי ההגדרה של מילה, בעצם?
ההגדרה שתינוק אכן משמיע מילה היא כאשר התינוק משמיע באופן עקבי מילה, אפילו מילה בת הברה אחת, והיא נאמרת בהקשר למשמעות קבועה כמו למשל כשהתינוק אומר "בא" כדי להגיד אבא, "הם" בהקשר של אוכל או השימוש במילה "או" בשביל אור.
הטווח הנורמלי להופעת המילים הראשונות הוא בין גיל שנה או כמה חודשים קודם לכן, לבין שנה וחצי, ואין שום משמעות לגיל שבו הן מופיעות אצל התינוק. כלומר ילד שכבר אומר "אבא" בגיל עשרה חודשים, לא ידבר טוב יותר בעתיד מילד שהתחיל להשמיע מילים רק בגיל שנה וחצי.
אולם אם ילדכם מתקרב כבר לגיל שנתיים, ועדיין הוא אינו משתמש במספר מילים בעלות משמעות, כבר ניתן לומר שהוא מאחר בהתפתחות הדיבור.
המשך ההתפתחות הנורמלית של הדיבור מתרחשת כאשר אוצר המילים של התינוק הולך וגדל, והשלב הבא הוא בהתפתחות הוא צירופי מילים. בשלב זה הילד מצרף שתי מילים יחד בצירופים אופיינייים כמו "הנה אמא", "עוד פעם" ו-"אין אור", ושלב זה מתרחש בין גיל שנה וחצי לשנתיים.
השלב הרב-מילי: איך משתיקים את הילד?
השלב הבא נקרא השלב הרב-מילי, ובו למעשה הילד כבר מדבר במשפטים שלמים. ילד שהגיע לגיל שלוש ועדיין אינו מדבר במשפטים אלא רק במילים בודדות, סובל ככל הנראה מאיחור שפתי. כפי שאפשר להתרשם, ההגדרות המקצועיות לאיחור התפתחותי הן רחבות למדי, ומדובר באיחור רק כאשר הילד חורג מן הנורמה במספר חודשים לפחות.
מסתבר שלרוב הבנות מקדימות את הבנים ברכישת הדיבור וקיימת לפעמים נטייה משפחתית לדבר מאוחר. אין קשר בין דיבור מאוחר לבין אינטיליגנציה, ולפעמים דווקא ילדים מבריקים מאחרים בהתפתחות הדיבור.
אם אתם לא בטוחים לגבי הילד שלכם, כדאי לגשת אל רופא הילדים, ולספר לו על דאגתכם.
הרופא יבדוק את הילד, ויפנה אותו יחד אתכם לבדיקת שמיעה. הסיבה היא שלפעמים ירידת שמיעה שאולי ההורים לא הבחינו בקיומה, היא זו שמעכבת את התפתחות הדיבור בילד.
במידה והשמיעה של ילדכם טובה, מומלץ לפנות לקלינאי תקשורת על מנת שיאבחן את ילדכם. קלינאי תקשורת יכול להחליט האם יש מקום לטיפול וגם ידריך אתכם ההורים איך לעודד את ילדכם לרכוש את השפה במסגרת הבית.