אמון נמוך בקופות החולים
סקר חדש: האמון של המבוטחים במשרד הבריאות ובמנהלי קופות החולים קטן מאד. המסקנה - לעגן את פעילות הקופות בתקנון
אמון המבוטחים במנהלי והנהלות קופות החולים נמוך מאוד. כך עולה ממחקר חדש אשר נערך על ידי ד"ר שלמה מזרחי מאוניברסיטת בן-גוריון, פרופ' ערן ויגודה-גדות מאוניברסיטת חיפה ומר ניסים כהן מאוניברסיטת בן-גוריון. המחקר, שכלל 650 נשאלים שהיוו מדגם מייצג הן של כלל האוכלוסייה והן של מבוטחי הקופות השונות, מצא כי הערכת הביצועים של המוסדות מספקי שירותי הבריאות, כמו גם שביעות הרצון מהם אינה גבוהה.
ד"ר שלמה מזרחי, המכהן כראש המחלקה למנהל ומדיניות ציבורית באוניברסיטת בן-גוריון, ציין כי מהמחקר עולה שבעיני המבוטחים רמת השיתוף שלהם בתהליכי קבלת ההחלטות הינה נמוכה מאוד. "האמון של המבוטחים במוסדות מספקי שירותי הבריאות נמצא נמוך אף הוא. האמון ברופאים אף הוא לא היה גבוה במיוחד, אם כי הם זכו למידת האמון הגבוהה ביותר יחסית למנהלי הקופות שבאו אחריהם, להנהלות הראשיות של הקופות שזכו לאמון לא גבוה ולמשרד הבריאות שזכה ברמת האמון הנמוכה ביותר. המבוטחים העריכו את רמת השוויוניות של הקופות כבינונית עד גבוהה ואת הקשר והנגישות למוסדות הבריאות כנמוכים יחסית", אמר ד"ר מזרחי.
המחקר כלל 392 מבוטחי "שירותי בריאות כללית", 145 מבוטחי "מכבי שירותי בריאות", 62 מבוטחי "קופת חולים מאוחדת", ו-55 מבוטחי "קופת חולים לאומית". השאר לא הצהירו על הקופה בה הם מבוטחים. ממוצע רמת הבריאות של הנשאלים במדגם בטווח של 1 עד 4 (4 = רמת בריאות טובה מאוד, 1 = רמת בריאות כלל לא טובה), על פי הגדרתם שלהם, עמד על 3.32. מספר הביקורים הממוצע לשנה שקדמה ליום התשאול, כפי שהצהירו עליה הנשאלים, עמד על 3.67 ביקורים בשנה.
פילוח לפי סקטורים הראה שבהשוואה למגזר היהודי, המגזר הערבי מאמין במוסדות הבריאות יותר, מעריך את הביצועים של מוסדות הבריאות כגבוהים יותר, מעריך את נגישותם כגבוהה יותר ומעריך את יכולת ההשתתפות שלו כגבוהה יותר. לעומת זאת, המגזר הערבי פחות שבע רצון מהשירותים הניתנים לו ומעריך פחות את מוסדות הבריאות כשוויוניים. נמצא כי מבוטחי הפריפריה מעריכים את המוסדות מספקי שירותי הבריאות בצורה גבוהה יותר מאשר תושבי המרכז במרבית הקריטריונים. פילוח לפי גיל מעלה, כי המבוטחים המבוגרים יותר מעריכים ברמה נמוכה יותר את מוסדות הבריאות מאשר המבוטחים הצעירים במרבית הקטגוריות שפורטו במחקר. הפילוח לפי קופות הראה כי אין הבדלים מובהקים בהערכות, אך במספר קטגוריות כמו יעילות, שימוש בטכנולוגיה מתקדמת, ציוד ומבנים ושירותים איכותיים, "מכבי שירותי בריאות" מקבלת הערכות גבוהות מהקופות האחרות.
החוקרים מסבירים כי העובדה שההערכות שמקבלים הדרגים הניהוליים והמערכות האדמיניסטרטיביות נמוכות בהשוואה להערכות שמקבלים הרופאים מלמדת על ההכרח המיידי לשפר מערכות אלו ובראש וראשונה לעגן את פעילות קופות החולים וניהולן בתקנון כפי שמתחייב מחוק בריאות ממלכתי. המחקר מלמד שמהלך מסוג זה יכול לשפר את תדמית הקופות בעיני הציבור ולחזק את האמון בהן במיוחד אם הציבור עצמו ישולב בתהליך.
בואו לדבר על זה בפורום מימוש זכויות רפואיות.