עצוב? לך לעבוד
למה חשוב להשקיע מחשבה ברגשות העובדים, למה עובדים עצובים יעילים יותר? והיית אך שמח- האמנם?
בעשורים האחרונים האמינו העוסקים בהתנהגות ארגונית ובפסיכולוגיה ארגונית שעובדים שמחים הם עובדים טובים יותר. אולם מחקר חדש מאוניברסיטת אלברטה מראה שעובדים עצובים הם למעשה יעילים יותר.
הפסיכולוג ד"ר רוברט סינקליר ותלמידתו לשעבר, קארי לאביס, ערכו סדרה של ארבעה מחקרים המתייחסים להשפעות של שמחה ועצב על יעילות העבודה כשביקשו מהמשתתפים בניסוי לבנות לוחות חשמל. במחקר הראשון אנשים עצובים עשו פחות שגיאות במידה משמעותית מאשר האנשים השמחים (בערך חצי ממספר השגיאות), אך לא נראה הבדל במספר הלוחות שהושלמו. מכאן הסיקו שאנשים עצובים יותר הם יותר יעילים.
במחקרים דומים סינקליר ולאביס הגיעו לאותן תוצאות, וגם מצאו הוכחות לכך שייתכן שאנשים שמחים משקיעים פחות אנרגיה להשלמת המטלה כדי שיוכלו לשמור על מצב רוחם השמח - הם ראו את המטלה כמשהו שעשוי להסיח את דעתם מרגשותיהם. מצד שני נראה שאנשים עצובים משקיעים יותר אנרגיה במטלה, כדי להסיח את דעתם מרגשותיהם העצובים.
"חשוב לדעת שמצב הרוח לא היה קשור למטלה" אומר סינקליר. "העצב נבע ממשהו אחר".
ממצאים אלה אינם מפתיעים, אמר סינקליר, משום שקיימת ספרות רבה בתחום הפסיכולוגיה החברתית המוכיחה שמצב רוח עצוב מביא לחשיבה נוספת, ופעמים רבות גם לשיפוט מחושב ומדויק יותר.
במחקרים הנוספים של סינקליר, כשאנשים האמינו שהמשימה תגרום להם להרגיש טוב, הקדישו יותר אנרגיה במשימה. בשורה התחתונה, אומר סינקליר, חשוב שארגונים ייקחו בחשבון את רגשותיהם של העובדים. נראה שכדאי ליצור מצבים בהם העובדים ירגישו שהשלמת המטלה תשפר את הרגשתם, זה עשוי להביא לעלייה במוטיבציה ולשיפור התיפקוד.