מציאות הפעילות הגופנית היא לא מה שחשבנו
סקר לגבי פעילות גופנית מראה כי תפיסת המציאות לא תמיד מתאימה למציאות עצמה.
כמה מדוייקת הערכה עצמית?
זוהי השאלה שהאגודה הארצית לקידום הספורט (NASPE) ניסתה לבחון בעקבות סקר חדש בקרב מבוגרים ונערים לגבי תפיסת הפעילות הגופנית שלהם. למרות הדיווח של הרופא הכללי מ 1996, ובו נאמר כי 60% מהמבוגרים לא עוסקים מספיק בפעילות גופנית, מרבית המבוגרים (88%) והצעירים (84%) דיווחו כי הם פעילים מספיק על מנת לשמור על אורח חיים בריא. הפעילות הגופנית המומלצת עומדת על לפחות 30 דקות ביום, במרבית אם לא בכל הימים.
"נראה שהתפיסה לא קשורה למציאות" אומר נשיא BASPE קים גרפבר, ד"ר באוניברסיטת אילינוי. "היעדר פעילות גופנית בקרב אמריקאים בכל הגילאים כל כך חמור, שהוא נחשב לגורם הסיכון הבריאותי החשוב ביותר. ועדין תשעה מכל עשרה מבודרים מדווחים כי הם מתאמנים במשך 30 דקות לפחות פעם בשבוע. בממוצע הם מתאמנים 3.9 פעמים בשבוע.
·צעירים בגילאי 12-17 אומרים שבממוצע הם משתתפים בפעילות גופנית במשך 30 דקות לפחות 4.2 פעמים בשבוע.
·76% מהמבוגרים מרגישים שילדיהם פעילים מספיק.
"אין ספק שהקהילה הספורטיבית צרכיה למצוא דרכים טובות ויצירתיות יותר לאפשר להורים ולצעירים הבנה טובה יותר לגבי משך הזמן וסוג הפעילות שנועדו לשמור על בריאות טובה" אומר ד"ר גרבר.
ועידת בית הספר הבריא שנפתחה בתחילת החודש בוושינגטון תבחן דרכים באמצעותן יוכלו בתי הספר להיות חלק מהפתרון כנגד תזונה לקויה ואורח חיים פסיבי. בהתייחס למשבר הבריאות המאיים על ראשי הילדים, גברת לורה בוש, ד"ר דיויד סאצ'ר ויותר מ 30 ארגונים ארציים, כולל NASPE יפתחו יוזמות ליצירת סביבה בריאה יותר בבתי הספר.
יו"ר NASPE, ד"ר ג'ודית ינג, תשאלה את המשתתפים לגבי זמן המסך שלהם. "בעוד המרכז למניעת מחלות מדווח על בני נוער שצופים יותר מחמש שעות בטלוויזיה מידי יום, מבוגרים וצעירים טענו שהם צופים 2.2 שעות מידי יום, ומבלים שעתיים נוספות מול מחשב או באינטרנט למטרות שיחה וירטואלית, משחקים, ומחקר לימודי" אומרת ד"ר ינג.
צעירים מודים כי הם מבלים את "מרבית שעות הפנאי" מול מסך המחשב האישי.
·מרבית ההורים מרגישים שטלוויזיה (42%) ומחשבים או משחקי וידאו (41%) מהווים את המכשלה העיקרית בפני פעילות גופנית של הילד.
·היעדר עניין או מוטיבציה (29%), יותר מידי שיעורים (28%) וחוסר במתקנים בטוחים ובטיחותיים (21%) מהוות סיבות נוספות לשגרה יומית ללא פעילות גופנית.
יתרונות ניכרים של חינוך גופני
בכל המדינה, בעוד רק 5.7% מהתלמידים משתתפים בשיעורי חינוך גופני, מרבית המבוגרים (84%) בעלי ילדים בגילאי 6-17 רואים בעין יפה את השתתפות הילדים בשיעורי חינוך גופני. כמעט 75% מאמינים שפעילות גופנית וחינוך גופני יסייעו לימוד של מקצועות אחרים, כמו מתימטיקה, קריאה או מדעים. מבוגרים גם מאמינים שחינוך גופני מסייע לילדים להיות עירניים יותר, ממוקדים יותר, ובעלי יותר אנרגיה. הם לומדים לעבוד בשיתוף פעולה עם אחרים, מפחיתים מתחים ושומרים על הבריאות.
בעוד 79% מההורים מרגישים שהגישה שלהם עצמם לפעילות גופנית ולחינוך גופני משפיעה על יחס הילדים, יותר ממחצית בני הנוער אומרים שהיחס של הוריהם לא משמעותי בהשפעה על היחס שלהם לפעילות גופנית (56%) ו- 64% חינוך גופני.
·בני נוער בוחרים חברים (56%) כגורם הטוב ביותר לסייע להם להיות פעילים יותר, ולאחריהם ההורים (18%), ו- 11% ספורטאים מקצועיים.
·מעטים הרגישו שהמורים (5%) הרופאים (4%) או ידועי שם (3%) יכולים לסייע להם להיות פעילים יותר.
מבוגרים מרגישים שביצוע המטלות המקצועיות שלהם מושפעות לטובה מכושר גבוה יותר, שכן הוא מאפשר להם יותר אנרגיה, יותר עירנות, מפחית מתחים ומאפשר להם ניהול זמן יעיל יותר. מבוגרים אלה לא חושבים שהם מספיק פעילים מבחינה גופנית, ובדרך כלל תולים את הסיבות לכך בגורמים אלה:
·העבודה(23%), אין להם מספיק זמן (18%), בעיות בריאות (12%), ו- 12% חוסר עניין או מוטיבציה.
בנוסף, מרבית ההורים מרגישים שהשתתפות בפעילות גופנית או בספורט משפיעה בצורה חיובית גם על ההערכה העצמית של הילד. מרבית בני הנוער (85%) מצטרפים למבוגרים בהערכה שהשתתפותם בספורט או בפעילות גופנית יסייע להם שלא להיקלע לצרות.
The National Association for Sport and Physical Education - NASPE