זיכרון מוזיקלי
על הצד השמאלי של המוח והקשר בין מוזיקה לזיכרון מילולי, ומה בין מעמד סוציו- אקונומי גבוה ויכולת למידה, צליל מכוון
הפסיכולוגים מהאוניברסיטה הסינית בהונג קונג בחנו 90 ילדים בגילאים 6-15. מחציתם קיבלו שיעורים כחלק מתזמורת המיתרים של בית הספר, וקיבלו שיעורים במוזיקה קלאסית על כלים מערביים במשך עד חמש שנים.
שאר המשתתפים, כולם תלמידים באותו בית ספר, לא קיבלו הכשרה מוזיקלית.
גירוי
כל הילדים עברו מבחנים מילוליים, כדי לראות כמה מילים הם יכולים לזכור מרשימה, ומבחן חזותי לבדיקת תמונות.
התלמידים שקיבלו שיעורי נגינה זכרו יותר מילים בצורה משמעותית בהשוואה לתלמידים האחרים, ובדרך כלל למדו יותר מילים בכל מבחן המשך. הם הצליחו לזכור יותר מילים משאר חברי הקבוצה במבחן שנערך לאחר 30 דקות.
ככל שתקופת השיעורים היתה גדולה יותר, כך השתפר הזיכרון המילולי.
לא נמצאו הבדלים בין קבוצות הילדים במבחנים החזותיים.
החוקרים סבורים ששיעורי המוזיקה מגרים את הצד השמאלי של המוח, השולט גם בלימוד הוורבלי - מילולי.
שנה לאחר המחקר הראשון, החוקרים בחנו את תלמידי התזמורת שוב. מבין 45 התלמידים, רק 33 עדין השתתפו בשיעורי המוזיקה.
הם גם בחנו 17 ילדים שהתחילו לקבל שיעורי מוזיקה לאחר המחקר הראשון.
קבוצת המתחילים הראתה בהתחלה יכולת לימוד מילולית נמוכה יותר ממרבית הנערים המנוסים מבחינה מוזיקלית. ואולם לאחר שנה השתפרה היכולת בצורה משמעותית.
12 הנערים מהקבוצה המקורית שהפסיקו לקבל את השיעורים במוזיקה לא הראו התקדמות נוספת, אם כי לא איבדו מהיכולות שהשיגו בתקופה בה למדו מוזיקה.
עניין הורי
החוקרים, בראשות ד"ר אגנס צ'אן, אומרים ששיעורי מוזיקה תורמים לזיהוי ולפיתוח טוב יותר של האונה השמאלית אצל המוזיקאים, ובהתאם מקלים על התהליכים הקוגנטיביים המעובדים על ידי אותו אזור במוח, כלומר הזיכרון המילולי.
תלמידים בעלי זיכרון מילולי טוב יותר מצליחים יותר בלימודיהם בבית הספר.
ד"ר אלכסנדרה למונט, מרצה לפסיכולוגיה של המוזיקה באוניברסיטת קילי באנגליה, אומרת שהמחקר הנוגע להשפעות המוזיקה על היכולות לעיתים קרובות מורכב מאוד, ומכיל סתירות פנימיות, וכי המחקר מהונג קונג חשוב במידע החדש שהוא מוסיף לדיון.
ואולם יש לשים לב כי ילדים המקבלים שיעורים נוספים במוזיקה לעיתים קרובות מגיעים ממילא מרקע סוציו-אקונומי גבוה יותר, וכי הוריהם בדרך כלל משכילים ומביעים עניין רב בהתפתחות הילדים.
הילדים הללו יכולים להראות התקדמות טובה יותר מהסיבה הפשוטה שהם מקבלים יותר סיוע ותמיכה. אם זהו המצב, אנחנו מצפים להתפתחות דומה גם בתחומים אקדמיים אחרים, למשל מתימטיקה.
בהשוואה, הזיכרון החזותי אינו נחשב לכישור אקדמי חשוב כל כך, ולכן אולי לא נמצאו הבדלים בין הקבוצות. התוצאות מספקות מידע נוסף, אבל צריך לעשות מחקרים נוספים כדי לדעת יותר מה בדיוק משפיע.