פיקוח על המטפלים הסיעודיים

(0)
לדרג

בעקבות רצח הקשישה בחולון עלה נושא הטיפול הסיעודי לסדר היום הציבורי. על הכשרה ופיקוח ראויים - בכתבה שלפניכם

מאת: דליה קורקין

הרצח המזעזע של שושנה בירנבך, קשישה בת 76 מחולון, בידי המטפלת המולדבית שלה, עורר חששות אצל ישראלים רבים. כמעט 150 אלף קשישים בישראל מטופלים בידי עובדים ואפשר להבין את בני המשפחות שנחרדו לשמוע על המקרה הטראגי בחולון. יחד עם זאת, חשוב להימנע מהיסטריה או מהכתמת כלל המטפלים הסיעודיים או העובדים הזרים בתחום. יש לזכור כי רובם המכריע של המטפלים הם אנשים ישרים ומסורים, המבצעים בנאמנות ובאהבה עבודה הדורשת מאמצים נפשיים ופיזיים כבדים.

הטיפול הסיעודי הוא במידה רבה כורח של החברה המודרנית. בעבר הרחוק, כשאנשים גרו בתאים משפחתיים רב-דוריים, היו הנשים, כחלק מעבודתן במשק הבית, אחראיות על הטיפול בבני המשפחה המוגבלים או הקשישים. כיום, בחברה של תאים משפחתיים קטנים, נשים וגברים בגיל העבודה אינם יכולים להקדיש שנים ארוכות מחייהם לטיפול צמוד בבן משפחה קשיש, שלעתים קרובות כרוך במגורים עם המטופל. הטיפול הסיעודי אינו בא להחליף את הקשר עם המשפחה הקרובה, אלא רק לאפשר לקשישים ליהנות מביטחון בריאותי ופיזי, מרמת חיים גבוהה ומחברה אנושית צמודה. במקרים רבים, מאפשר הטיפול הסיעודי לקשישים להמשיך לגור בבתיהם ובסביבה שאליה התרגלו - ועבור חלקם מדובר, פשוטו כמשמעו, בעניין של חיים ומוות.

הכשרה ופיקוח

בכתבות שהתפרסמו בתקשורת בעקבות הרצח בחולון, הובע חשש לגבי רמת הפיקוח על המטפלים הסיעודיים, ונוצר הרושם, כאילו מדובר בתחום פרוץ לחלוטין; חשוב להדגיש - זה אינו המצב. חברות הסיעוד מחויבות לבצע בדיקות מקיפות של המטפלים לפני קבלתם לעבודה. המטפלים הסיעודיים הזרים, עוד לפני הגעתם לארץ עוברים מבחני התאמה, בדיקות רפואיות וראיונות אישיים מקיפים. לפני תחילת עבודתם הם מקבלים שיעורים בעברית בסיסית, עוברים סדנאות הכשרה ונבחנים על הכישורים שרכשו בהן. מעבר לכך, הם מחויבים להיות בעלי רקע בטיפול או בסיעוד (אחים/אחיות, מטפלים סיעודיים וכו').

בתקופת העבודה עצמה, מפקחת עובדת סוציאלית על כל עובד ועובד, באמצעות ביקורים דו-חודשיים וקשר עם המשפחה לבדיקת שביעות רצונה. העובדת הסוציאלית היא הכתובת הזמינה ביותר עבור המשפחה לכל תלונה, מצוקה או בעיה. במעבר בין מטופל למטופל צריכים המטפלים להציג המלצות מהמשפחה הקודמת בה עבדו; מובן שניתן ומומלץ לגבות את מכתבי ההמלצה בשיחות אישיות בין המעסיקים החדשים לקודמים. חובתן של חברות הסיעוד לוודא, כי כל התנאים הקשורים לקבלתם לעבודה, הכשרתם והפיקוח על המטפלים הסיעודיים מתקיימים, אולם הפיקוח הטוב ביותר נעשה על ידי בני המשפחה עצמם. מומלץ שאלו יגיעו לביקורים בשעות ובזמנים שונים אצל הקשיש המטופל, ישהו במחיצתו ובמחיצת המטפל וישוחחו עם שניהם, כך שיוכלו להתרשם גם מהשירות הניתן למטופל, וגם מרמת "הכימיה" ביניהם. בכל בעיה או תלונה, ניתן לפנות תמיד לחברה הסיעודית, ואפילו להחליף מטפל. יש לזכור כי המטפל עשוי לשהות עם בן המשפחה הקשיש במשך חודשים ואפילו שנים, ולכן, חשוב שבין השניים ייווצרו קשר טוב ויחסים של אמון. כאמור, ברובם המוחלט של המקרים, זהו אכן המצב בשטח.

בזכותם של כל עשרות אלפי המטפלים הסיעודיים, אנו מסוגלים להעניק להורינו את הזכות לעבור את שנותיהם האחרונות בכבוד ובביטחון; אנחנו, מצידנו, זוכים לקיים את הפסוק: "והדרת פני זקן".

דליה קורקין היא מנכ"לית רשת עמל סיעודית.

בואו לדבר על זה בפורום תמיכה ויעוץ לגיל הזהב.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום