גיל הזהב: גיבורים על חלשים
דעה: הפגנות הקשישים לא הצליחו לחדור את שריון נערי האוצר ולהעביר מסר, שהמכרז הסיעודי החדש יפגע אנושות בקשישים
בימים האחרונים הוצפה התקשורת בתמונות מההפגנות נגד המכרז הסיעודי, שאמור לצאת לדרך בתוך שבוע ימים; אך הפגנות לחוד והמשך מדיניות משרד האוצר לחוד. משרד האוצר, במסווה של רצון להבטיח איכות טיפול גבוהה במוסדות האשפוז הסיעודי, תופר מכרז דרקוני שכל מטרתו, לקצץ בהוצאות המדינה ובהכרח לפגוע במטופלים. מכרז זה הוא צעד נוסף וכוחני של משרד האוצר, שנועד לממש את אידיאולוגיית השוק הפרטי, תוך התנערות מחובותיה של ישראל כמדינת רווחה. משרד האוצר מנצל את חולשתו של משרד הבריאות, רוצה לגזוז את צמרה של כבשת הרש ולהפגין את כוחו דווקא על חשבון אוכלוסיית הקשישים הסיעודיים.
האשפוז הסיעודי בישראל, אינו כלול במסגרת חוק ביטוח בריאות ממלכתי וממומן ברובו מתקציב המדינה באמצעות ה"קוד סיעודי", או לחילופין מכיסו הפרטי של הקשיש. ה"קוד הסיעודי" הוא למעשה השתתפות המדינה בהוצאות האשפוז הסיעודי, ומיועד לאוכלוסייה שאינה מסוגלת לעמוד בכך.
כיום, ישנם בישראל כ-19 אלף מיטות לאשפוז סיעודי, מתוכן כ-70% ממומנות ע"י "הקוד הסיעודי" בהוצאה שנתית של כ-1.2 מיליארד ש'. לנערי האוצר נראית דווקא הוצאה זו, כמקור לחסכון בתקציב, והם נחושים לקצץ בה תוך שיתוף פעולה תמוה עם משרד הבריאות.
הדרך שנבחרה לצורך זה היא מכרז, בין המוסדות, על הזכות לאשפז זכאים ל"קוד הסיעודי" - דרך שאינה מוכרת בשום מקום אחר בעולם. לפני כשנה פורסם מכרז ניסיוני בנפת פתח תקווה שהנהלת משרד הבריאות הודתה בפה מלא ובפומבי שנחל כישלון מוחלט. עוד בטרם נדונו הסיבות לכישלון, כבר התקבלה החלטה לצאת למכרז הנוכחי והפעם בכל הארץ.
במסווה של רצון להבטיח איכות טיפול גבוהה במוסדות, נתפר מכרז וחוזה חד צדדי שכל מטרתו היא לקצץ בהוצאות המדינה, על פי הערכות זהירות - כ-100 מיליון ש' בשנה. המכרז אמנם מציב רף גבוה לאיכות הטיפול - דבר מבורך לכשעצמו - אך יחד עם זאת קובע תעריף יום אשפוז (שנע סביב 250 שקלים), הנמוך מהתעריף המשולם כיום ע"י משרד הבריאות לרוב מוסדות האשפוז. למעשה מבקשים חדר במלון 5 כוכבים אך מוכנים לשלם עבור אכסניית נוער.
יתרה מזאת, מתחייבת חתימה מראש על חוזה כובל, חד צדדי, המחמיר מאוד את הנהלים הקיימים היום ויוצר תלות מוחלטת של מוסד האשפוז במשרד הבריאות הרשאי להטיל סנקציות, ללא זכות שימוע או ערעור הקיימים היום על פי החוק. מוסדות האשפוז הסיעודי המבוססים על בעלי קוד סיעודי נתונים במלכוד. אם לא ייגשו למכרז, ישבר מטה לחמם. אם ייגשו למכרז, ספק אם יוכלו לעמוד בתנאיו עליהם התחייבו מראש.
התוצאה הבלתי נמנעת ממצב זה תהיה קריסה של מוסדות, עד כדי סגירה או העדפה מוחלטת של מוסדות לקבל סיעודיים פרטיים בעלי אמצעים או בעלי פוליסות ביטוח סיעודי. רמת הטיפול והשרות ללא ספק תדרדר, כיוון שבמחיר הנתון אין אפשרות לספק שרות ברמה נאותה ובוודאי לא על פי דרישות המכרז. קשישים סיעודיים רבים עלולים למצוא עצמם ללא מוסד זמין, ומכאן קצרה הדרך לאשפוז במסדרונות בתי החולים הכלליים ברחבי הארץ או להזנחה בבית.
לצערנו, אין לקשישים בכלל ולקשישים הסיעודיים בפרט מי שישמש להם כפה. ייטיב לעשות משרד הבריאות אם יטה אוזן לכל הגורמים המקצועיים המתנגדים למכרז. על משרד הבריאות לבטל לאלתר את המכרז ולהקים מייד ועדה מקצועית בלתי תלויה לבחינה מעמיקה של הנושא. זו צריכה להמליץ על מדדים ברורים של איכות טיפול ושירות, בצד תעריף יום אשפוז הוגן המאפשר טיפול מקצועי, חם ואוהב כראוי לאוכלוסייה זו ברוח המסורת - "והדרת פני זקן".
יעקב סלע הוא מנכ"ל רשת "בית בלב", הרשת לגיל המבוגר מקבוצת מכבי שירותי בריאות.
בואו לדבר על זה בפורום תמיכה ויעוץ לגיל הזהב.