סקר בתי חולים: מרוצים יותר ופחות
סקר משרד הבריאות, שנערך לראשונה, קבע כי בי"ח בילינסון מוביל בשביעות רצון המטופלים בישראל. אילו בתי חולים דורגו גבוה על ידי המטופלים ומדוע?
בסקר שביעות רצון מטופלים שנערך לאחרונה על ידי משרד הבריאות, נמצא כי בית חולים בילינסון בפתח תקווה מוביל בשביעות רצון כללית באשפוז בקרב בתי החולים הגדולים בישראל.
ממשרד הבריאות נמסר כי הסקר נערך בפעם הראשונה בישראל, במהלך זה מצטרפת ישראל למדינות OECD שבהן מבוצעים סקרי חווית המטופל כבר מספר שנים. הסקר יבוצע מעתה אחת לשנה ויכלול את כל בתי החולים הכלליים. בין המטרות המרכזיות של הסקר - הטמעת סטנדרט של איכות השירות במערכת הבריאות בישראל. בסך הכל השתתפו בסקר 11,098 מטופלים מעל גיל 18 שהיו מאושפזים לפחות שני לילות ב-24 בתי חולים. מהמטופלים דירגו את שביעות הרצון הכללית שלהם מהאשפוז בציונים 9-10, ואילו 12% היו מאוד לא מרוצים ודירוגו את השאלה בציונים 1-5. השיעור הגבוה של מטופלים מרוצים בולט בבלינסון (81%) ובשיבא (78%) בקרב חמשת מרכזי העל, איכילוב, תל השומר, רמב"ם, סורוקה ובילינסון. בבני ציון (81%) בקרב בתי חולים בגודל גדול - בינוני, ובבתי חולים קטנים המונים עד 300 מיטות במעייני הישועה (88%).
מרוצים מהיחס של הצוות הרפואי
החוזקות של מערכת הבריאות, כפי שעולות בסקר, יחס הצוות למטופלים (אחיות, רופאים) והתייחסות לשאלות ולחששות. 83% מהמטופלים דיווחו על רמה גבוהה או גבוהה מאד של טיפול האחיות במחלקה. 81% מהמטופלים שבעי רצון מהטיפול שקיבלו מרופאי המחלקה. 86% סבורים שהרופאים התייחסו אליהם בכבוד. בנוגע ליחס האישי במהלך ביקור רופאים, רק 77% מהמטופלים השיבו בחיוב. בבית חולים ברזילי רק 69% מהמטופלים הרגישו כי קיבלו יחס אישי במהלך ביקור רופאים. נסקרים מברזילי והלל יפה דרגו את צוות הרופאים בשיעורים נמוכים באופן מובהק (74% ו-77%) בהשוואה לנסקרים מהמרכזי בעמק (87%) ומהכרמל (86%). התחושה הכללית של המטופלים היא שהם מטופלים בידיים טובות (84%). חמשת מרכזי העל מקבלים ציונים גבוהים מעל 85%; בקבוצת בתי החולים בגודל בינוני יתרון מובהק לבתי החולים המרכזי בעמק, הכרמל, מאיר, בני ציון ושערי צדק לעומת ברזילי בו 75% הרגישו כי טופלו בידיים טובות.
לא מרוצים מהתשתיות והמחסור במיטות
התנאים הפיזיים במחלקות הם אחת החולשות של בתי החולים. אחוזי התפוסה במחלקות לאורך כל השנה עומדים על 98% ובחורף אף חוצים את ה-110%. הסקר בוצע בתקופת האביב קיץ, תקופה שבתי החולים אמורים להיות פחות עמוסים, ועדיין 9% מסך המטופלים שרואיינו שהו במסדרון בחלק מהאשפוז או בכולו, כשבחלק מבתי החולים מספרם הגיע לקרוב ל-20%. התנאים הפיסיים הירודים והצפיפות הרבה באים לידי ביטוי בציונים נמוכים בסקר בעיקר בבתי החולים בפריפריה ובבתי החולים בבעלות ממשלתית: ברזילי, וולפסון, הילל יפה, נהריה. בתי חולים נוספים שמקבלים ציונים נמוכים על תנאי האשפוז הם קפלן, השרון, לניאדו והדסה הר הצופים.
למרות המצב הכללי, ישנם בתי חולים שזכו להערכות גבוהות על התנאים הפיזיים: בלינסון (83%) בקרב מרכזי העל, בני ציון והדסה עין כרם בקרב בתי חולים בגודל בינוני, פוריה ובית החולים הסקוטי בקרב הקטנים. לא במפתיע, אחוז השוהים במסדרון בבתי החולים שמקבלים את הציונים הנמוכים במדד התנאים הפיסיים גבוה משמעותית משאר בתי החולים. ציוני הסקרים של השוהים במסדרון נמוכים באופן כללי מיתר השוהים, החוויה נתפסת כטראומטית בכל גיל ובכל אוכלוסייה.
מתן מידע והעצמת המטופל הוא הנושא שקיבל את הציונים הנמוכים ביותר בסקר. 30% מהמטופלים הרגישו שלא שיתפו אותם באפשרויות הטיפוליות במידה שרצו, 66% חושבים שהיו חלופות נוספות לטיפול בהם, אבל הן הוצגו רק ל-59% מהמטופלים. בין מרכזי העל לא נמצאו הבדלים מובהקים במדד המסכם, אם כי קיים פער בשאלה המתייחסת לשיתוף המטופל באפשרויות טיפוליות בין איכילוב (רק 63% מהמטופלים הרגישו שותפים במידה הרצויה) לבין רמב"ם (71%), בלינסון וסורוקה (72% בכל אחד).
רצף הטיפול הוא נושא נוסף שעלה כחולשה. חמישית מהמטופלים הרגישו שהצוות לא היה מתואם לאורך הטיפול בהם. 21% מהמטופלים הרגישו שההסברים בשחרור על המחלה והמשך הטיפול בקהילה לא היו מובנים להם. 23% מהמטופלים הרגישו שהם לא ידעו מה השלב הבא בטיפול במהלך האשפוז. מעניין כי דוברי ערבית, מבוגרים (גיל מעל 35) ואוכלוסיית ה'לא אקדמאיים', מרוצים יותר באופן מובהק לעומת האחרים. מטופלים להם ניתנה אפשרות לבחור באיזה בית חולים להתאשפז מרוצים כמעט פי שניים מאלה שלא ניתנה אפשרות בחירה.
רגע של נחת בבילינסון
על פי הסקר, בית החולים הוצב במקום הראשון בשביעות רצון כללית מבית החולים, בשביעות רצון מצוות הרופאים ומצוות האחיות. החולים דירגו באופן הגבוה ביותר גם את שביעות הרצון מתשתיות בית החולים. כמו כן בילינסון דורג במקום הראשון בשביעות רצון במתן מידע והסברים. ד"ר ערן הלפרן, מנהל בית חולים בילינסון: "אני מצדיע לאלפי עובדי בית החולים, שעושים לילות כימים ומעניקים רפואה מצוינת לצד שירות, יחס, מידע ואשפוז בתנאי מלונאות. קיבלנו הוכחה נוספת שאכן בבילינסון מובילים את הרפואה בישראל. אנו מנהלים את בית החולים בסביבה לא פשוטה, מערכת הבריאות הציבורית מצויה בשעה קשה של חסר גדול במשאבים למול צרכי האוכלוסייה. לזכות באמון הציבור ובחיבוק כל כך גדול של קהל המטופלים שלנו בשעה קשה זו, במערכת הבריאות, זה לא מובן מאליו", אמר.
שמוליק בן יעקב, יו"ר האגודה לזכויות החולה: "פרסום תחושותיהם של אזרחי ישראל באשר לחוויית הטיפול ופרסום שמותיהם של בתי החולים היא צעד חשוב בהעלאת מודעות הציבור לנושא, והן בעידוד מרכזים רפואיים בישראל לפעול לשיפור תמידי ברמת השירות הרפואי שהם מעניקים למטופלים. הממצאים מציפים את תחושת הציבור כי אין בידיו די אינפורמציה באשר לאפשרויות הטיפול. נתון זה מצביע על חוסר המודעות הקיים גם כיום בקרב הציבור באשר לזכויותיו במערכת הבריאות. אנו קוראים למשרד הבריאות להמשיך ולפעול להעלאת מודעות הציבור לזכויותיו הרפואיות".