משחקי וידאו לשיפור הזיכרון
מחקר חדש במבוגרים מגלה שאימונים במשחקי וידאו מפתחים יכולות קוגנטיביות טובות יותר, כולל יכולת תמרון וביצוע משימות בו זמנית, שיפור בקשב ובזיכרון
בניגוד לנהוג לחשוב, לפי מחקר חדש משחקי וידאו עשויים להביא לשיפור יכולות קוגניטיביות, קשב וזיכרון בזכות פיתוח יכולת ביצוע משימות מרובות (מולטי טאסקינג).
ברקע למחקר, שפורסם לאחרונה בכתב העת Nature, מסבירים החוקרים כי בקרה קוגניטיבית מוגדרת כסדרה של תהליכים עצביים המאפשרת אינטראקציה של בני האדם עם הסביבה המורכבת באופן מכוון מטרה. לעתים קרובות אנו מאתגרים תהליכי בקרה אלו, בניסיון לבצע מספר משימות בו זמנית, דבר הגורם להפרעה כתוצאה ממגבלות ביכולת עיבוד המידע. למרות הקושי הביולוגי, אין ספק כי ביצוע משימות מרובות באותו זמן, הפך כיום לדרישה נפוצה מאוד במקומות העבודה ובעולם הטכנולוגי שבו אנו חיים.
במחקר הנוכחי הדגימו החוקרים ירידה ליניארית ביכולת לבצע מספר משימות בו זמנית, כפי שנקבע לפי משחקי וידאו תלת-ממדיים, בנבדקים בני 20 לגיל 79. באמצעות אימונים בעזרת משחקי הווידאו, נרשמה ירידה במבוגרים בגילאי 60-85 שנים בקושי לבצע מספר משימות בו זמנית, בהשוואה לקבוצות הביקורת. באמצעות אימון במחשקי וידאו המשתתפים הצליחו למעשה להגיע לרמות תפקוד טובות יותר משל צעירים לא מיומנים בשנות העשרים לחייהם, כאשר השיפור נצפה לאורך חצי שנה.
יתרה מאת, ירידה תלוית הגיל בבקרה הקוגניטיבית, כפי שנקבע לפי בדיקות EEG (Electroencephalopathy), השתפרה עם האימונים לביצוע מספר משימות בו זמנית. אימונים אלו הובילו לשיפור הביצועים מעבר ליכולות בקרה קוגניטיבית של משתתפים לא מאומנים (שיפור יכולות קשב וזיכרון עבודה), עם עלייה בפעילות מוחית, שניבאה שיפור ביכולות קשב ושימור השיפור ביכולת לבצע מספר משימות בו זמנית לאחר חצי שנה.
ממצאים אלו מדגישים את הפלסטיות של מערבת הבקרה הקוגניטיבית הפרה-פרונטאלית במוח המזדקן, ומספקים עדות ראשונה, לדברי החוקרים, לאופן שבו משחקי וידאו מותאמים אישית עשויים לסייע בהערכת היכולות הקוגניטיביות לאורך החיים, תוך הערכת מנגנונים עצביים ושיפור היכולות הקוגנטיביות של המטופלים.
בואו לדבר על זה בפורום נוירולוגיה ושבץ מוח.