הערכת מוכנות לבית ספר
הביקורים בטיפת חלב בתחנות לבריאות המשפחה של משרד הבריאות מסתיימים בביקור מסכם בגיל חמש. סיכום הביקור מיועד לשמש בסיס להמשך הטיפול המונע במסגרת שירותי הבריאות בבתי הספר.
השנים הראשונות לחיים הן הקריטיות ביותר להתפתחות המוח, ולמעשה מהלידה ועד לכניסה לכיתה א' עוברים התינוק והפעוט התנסויות למידה המכשירות אותם לקראת בית הספר. שירותי טיפת חלב ורפואת הילדים אחראים במידה רבה לכך שהורי תינוקות ופעוטות יקבלו הדרכה לגרייה מעודדת התפתחות ולאיתור מוקדם של אלה הזקוקים לסיוע מיוחד להתפתחותם המיטבית. מבחינות רבות אפשר לראות את המוכנות לבית ספר כמדד משולב לטיב שירותי הבריאות, החינוך והחברה לגיל הרך.
הביקור בגיל חמש כולל הערכה התפתחותית, גופנית ורגשית של הנבדק, ובמסגרתו נבחנת מוכנות הילד לקראת שילובו בבית הספר. אצל ילדים רבים יעברו שנה עד שנתיים מאז ביקורם בטיפת חלב בגיל חמש ועד כניסתם לכיתה א'. ההחלטה בנוגע לגיל שבו יתחיל כל ילד את לימודיו בבבית הספר מבוססת על שילוב של חוות הדעת של צוות טיפת חלב, הגננת וההורים. לעתים עליהם להסתייע בשירות הפסיכולוגי או ביחידות המתמחות בהתפתחות הילד. חשוב לציין שקשיים בחלק ממטלות המוכנות לבית ספר אינם סיבה מספקת למניעת כניסתו של ילד לכיתה א'. בתי הספר צריכים להיות ערוכים לקבל תלמידים עם קשיים בתחומים שונים ולהמשיך בטיפול בהם במקביל ללימודים הרגילים. מטרת הפרק הנוכחי לסכם את המרכיבים העיקריים שיש להביאם בחשבון לפני הכנסת ילד לבית הספר.
הערכת מוכנות לבית ספר
1 . בריאות גופנית, מחלות כרוניות, נכות גופנית, גדילה, מצב תזונתי, חיסונים
2. יכולת רגשית וחברתית, תקשורת בין-אישית, כישורי משחק ושיתוף פעולה עם ילדים אחרים, הבנה מהו תור וכיבוד של תור, דחיית סיפוקים, שליטה בדחפים, יכולת להבין רגשות של אחרים, יכולת לבטא רגשות
3. מידת הנכונות להשתלב בבית הספר, סקרנות, רצון ללמוד דברים חדשים, יכולת קשב
4. יכולת להתנתק מהורה לכמה שעות, להשתלב כיחיד בקבוצה גדולה, להישאר בכיתה ברצף עד להפסקה, להתמיד שבת במקום
5. שליטה על סוגרים, עצמאות באכילה ובהתלבשות
6. הבנה והבעה של שפה ברמה מספקת
7. יכולת פיזית להשתמש בכלי כתיבה ובעזרי לימוד אחרים, תיאום עין ויד, קואורדינציה
8. רמת משכל, הבנת מושגי זמן וכמות והסמליות של אותיות ומספרים, הכרת צבעים, צורות ואותיות האלף-בית, ספירה והתמצאות במרחב
9. נשמע להוראות של האחראים עליו, בעיות התנהגות ומשמעת
10 . בעיות ראייה או שמיעה
גורמי הסיכון למוכנות מיטבית
1. נכות ותחלואה גופנית, שכלית ונפשית
2. עוני
3. תת-תזונה
4. אלימות במשפחה
5. גרייה לא מספקת להתפתחות
6. סביבה תרבותית שאינה מעריכה לימוד
7. בעיות בריאות נפש וסוציאליות של ההורים
8. מערכת בריאות, חינוך ורווחה כושלים
כיצד יכולים צוותי הבריאות לקדם פעוטות למוכנות טובה לקראת בית ספר
- לעודד מעקבים מסודרים של טיפת חלב
- להפחית תחלואה באמצעות חיסונים
- לעודד תזונה נכונה כולל הנקה ומניעת חסר ברזל
- לעודד ביצוע בדיקות סקר התפתחותיים
- להפנות מוקדם לאבחון ולטיפול ילדים שנראה כי יש להם בעיה התפתחותית
- לעודד אינטראקציה חיובית בין ההורים לילד ולעודד סקרנות ולמידה
- לעודד קריאת ספרים בקול לפעוטות החל מגיל חצי שנה
- לעודד שילוב מוקדם במסגרות של טרום-גן ותוכניות מיוחדות המזרזות התפתחות
- לתת ייעוץ בתחום התפתחות פעוטות ובבעיות התנהגות ועצמאות
- לוודא שבעיות בריאות כרוניות מטופלות כראוי
- לעזור להורה הזקוק לסיוע נפשי או לשירותי הרווחה
- להיות פעיל חברתי לעידוד סביבה בטוחה לילדים ומערכת חינוך וחברה המעודדות התפתחות מיטבית
הערכת המוכנות של בית הספר מבחינת התלמיד
יש לוודא שבית הספר מוכן כראוי בעבור תלמידים עם בעיות שונות. רשימת היכולות של בית הספר עשויה לכלול בין השאר:
1 . יכולת לספק שירותי בריאות במצבי חרום (פרכוסים, היפוגליקמיה)
2. יכולת לספק שיעורי תגבור או מסגרת מיוחדת לתלמידים המתקשים בלימודים
3. יכולת לספק ייעוץ וטיפול פסיכולוגי חינוכי ובמקצועות הבריאות (תקשורת, פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק)
4. יכולת להרחיב שירותי אבחון והערכה למתקשים בלימודים (אבחון פסיכודידקטי)
5. שילוב תלמידים עם צרכים מיוחדים בכיתות רגילות
6. יצירת נגישות פיזית לבעלי מוגבלויות פיזיות
7. פתיחות של בית הספר לערכים של המשפחה והעדפותיה
8. קשר של בית הספר עם גורמי בריאות ורווחה בקהילה
9. הסעה אל בית הספר וממנו
10. סביבה בטוחה
ד"ר יעקב אורקין, החטיבה לבראיות בקהילה וחטיבת הילדים, הפקולטה למדעי הבריאות, אוניברסיטת בן גוריון, שירותי בריאות כללית
פרופ יונה אמיתי, יו"ר החברה הישראלית לרפואת ילדים בקהילה, מכבי שירותי בריאות וקופת כללית מאוחדת
מירה חונוביץ, אחות מפקחת ארצית בבריאות הציבור, משרד הבריאות
בואו לדבר על זה בפורום טיפת חלב.
לאבחון ילד קצר רוח - לחץ כאן.