התפתחות השפה והדיבור
התפתחות נורמלית של שפה ודיבור מלידה עד גיל שישה חודשים הבנת שפה
תאריך פרסום: 01/05/2013
מאת: מומחה
מאת: עדי רימל
- מעדיף קולות אנושיים וקולות האם בפרט
- מפנה ראש למקור קול
- מפסיק פעילות כתגובה לקריאה בשמו
הבעת שפה
- מפיק מגוון קולות של הנאה או אי-נוחות
- ממלמל בגיל שישה חודשים
דיבור
- מפיק קולות רפלקטיביים
- מפיק קולות המיה (כהמיית יונה)
- ממלמל הברות עם צלילים שפתיים (ב, פ)
בגיל 12-6 חודשים
הבנת שפה
- מבחין בין קולות כעס וקולות נעימים
- מגיב למילים מסוימות (לא, בי-בי)
- מבין הוראות המלוות בתנועות ידיים או גוף ("תעשה שלום"," תן לי יד")
- מבין כמה מילים משמעותיות ושאלות פשוטות ("איפה כדור?")
הבעת שפה
- משתמש בהפקת קולות שונים ובתנועות משמעותיות להבעת כוונותיו התקשורתיות
- מילים ראשונות מופיעות סביב גיל שנה
דיבור
- מחקה צלילים
- מפיק רצף צלילי (מלמול חזרתי בה-דה-דה)
- מפיק צלילים שפתיים (ב, פ) ולשוניים (ת, ד)
בגיל 18-12 חודשים
הבנת שפה
- מזהה חפצים כאשר מכנים אותם בשמם
- מבין כ-50 מילים
- מבין הוראות פשוטות ("שים את הבובה על הכיסא")
- מזהה בני משפחה על פי שמם
הבעת שפה
- מפיק 20-3 מילים שלמות. מכפיל את אוצר המילים לקראת גיל שנה וחצי
- מתחיל להפיק מבעים של שתי מילים סביב גיל שנה וחצי
דיבור
- המילים לא תמיד מובנות. בעיקר ניכרת השמטה של צלילים בתחילת מילה
- משתמש בשפה פרטית (גיבריש, מילים "מומצאות")
בגיל 24-18 חודשים
הבנת שפה
- מצביע על חמישה איברי גוף כשמתבקש לכך
- מבין הוראות פשוטות, גם ללא רמז של תנועות גוף
- מבין 100-50 מילים
- מזהה תמונות של חפצים ושל פעולות יום-יומיות
- מבין שאלות פשוטות (מי, מה)
הבעת שפה
- מפיק כ-50 מילים ולקראת גיל שנתיים מכפיל את מספרן
- מפיק מבעים של שתי מילים. בהמשך יופיעו מבעים של שלוש מילים
- מפיק פעלים בצורת ל' המקור (לשבת), בזמן הווה (יושב) ואחר כך בזמן עבר (נפל)
דיבור
- מילים שלמות מובנות יותר אך עדיין קשה להבינו בדיבור רצוף
בגיל שנתיים עד שנתיים וחצי
הבנת שפה
- מבין הוראות מורכבות יותר
- מבין כ-300-200 מילים
- מבין מושגי גודל, מרחב וכמות בסיסיים
- מבין שאלות שונות
הבעת שפה
- מפיק מבע תלת-מילי ("ילד נוסע בימבה")
- מפיק כ-200 מילים.
- מביע מושגים בסיסיים
- משתמש בכינויי גוף ושייכות (אני, לו, שלי)
- בונה משפטי שאלה ושלילה
דיבור
- הדיבור מובן ב- 70% לסביבה הקרובה
- לעתים עדיין משמיט צלילים
בגיל שנתיים וחצי עד שלוש
הבנת שפה
- מבין כ-1000 מילים
- מבין הוראות המכילות 3-2 שלבים
- מבין מושגים שונים מעבר לבסיסיים
- מבין שמות תואר (רטוב, מלוכלך)
הבעת שפה
- מפיק משפטים של 4-3 מילים
- מתחיל להפיק משפטים מחוברים ("דני מתנדנד ומיכל אוכלת"), ומשפטים מורכבים ("אכלתי כי הייתי רעב")
- מפיק כ-300 מילים
- מטה את הפועל בצורת רבים ונקבה
דיבור
- בגיל שלוש הדיבור מובן גם לאנשים זרים
- בגיל שלוש נרכשו ההגאים: מ, ב, פ, פ, ח, נ, י. הגאים אחרים לעתים משובשים
בגיל שלוש-ארבע
הבנת שפה
- מבין כ-2000 מילים
- מבין מילים ספציפיות (לאו דווקא יום-יומיות)
- מבין מושגים גבוהים (מאחורי, עבה)
- מבין הוראות המכילות שלושה שלבים
הבעת שפה
- מביע כ-1500-1000 מילים
- מסוגל לבנות הגדרות ("חיה שגרה במלונה")
- חוזר על סיפור קצר
- בונה משפטים ארוכים ומורכבים ("הגננת אמרה שהתנהגתי יפה")
- מציין רגשות וחוויות מהעבר
דיבור
- בגיל שלוש וחצי שנים הוגה כהלכה את ההגאים ל, ק
בגיל ארבע-חמש
הבנת שפה
- מבין כ-2500 מילים
- מבין הטיית פעלים בעבר, בהווה ובעתיד
- מבין מושגי זמן, כגון יום, לילה, אתמול, היום
- מבין הוראות מורכבות
הבעת שפה
- מפיק משפטים מורכבים
- עונה לשאלה "למה"
- שואל שאלות מסוג "איך" ו"איפה"
דיבור
- בגיל ארבע עד ארבע וחצי הוגה כהלכה את ההגאים ר, ג, ת, ד
- עד גיל חמש רוכש את ההגה ו
בגיל חמש-שש
הבנת שפה
- מבין כ-9000 מילים
- מבין מושגים חדשים (מחוספס, שמאל, רחב וכוי)
- מבין בדיחות, דיבור עקיף
- מפתח מודעות פונולוגית (חריזה וחלוקת מילה לצלילים)
הבעת שפה
- מביע כ-800 מילים
- בונה משפטים מורכבים מאוד ("הילדה שטיפסה על העץ נפלה ושברה את הרגל")
- אינו טועה בשימוש בצורות רבים, זכר, נקבה לרבות יוצאים מן הכלל
- מספר סיפור ברצף
דיבור
- בגיל שש רוכש את ההגאים ש, ס, ז, צ
עדי רימל היא קלינאית תקשורת
בואו לדבר על זה בפורום טיפול בהפרעות שפה ודיבור.