כיצד מתאימים עדשות מולטיפוקל? הסבר של מומחה

(1)
לדרג
תוכן מקודם

האופטומטריסט יאיר שרמן, ממכון האופטיקה "יהודה ויאיר שרמן", מסביר על הקווים המנחים בהתאמת משקפי מולטיפוקל ומדוע חשוב לו לדעת על התחביבים של הלקוח

אופטומטריסט
077-2312980 (מספר מקשר)

משקפי מולטיפוקל הם פתרון מהפכני עבור אלה הסובלים מבעיות ראייה שונות. בעבר, אנשים נאלצו להסתפק במשקפיים לראיית מרחק או קריאה בלבד, ולהחליף ביניהם ללא הרף. עם זאת, משקפי המולטיפוקל שינו את המשחק והפכו את היומיום לנוח יותר.

למי מתאימות עדשות מולטיפוקל וכיצד תדעו אם מדובר בפתרון המוצלח עבורכם? לדברי יאיר שרמן, אופטומטריסט מומחה ממכון האופטיקה "יהודה ויאיר שרמן", אכן מדובר בפתרון מוצלח, אך לא לכולם הוא מתאים או נוח, ועל כן חשובה ההתייעצות עם איש מקצוע מנוסה.

כיצד פועלת טכנולוגיית מולטיפוקל?

טכנולוגיית המולטיפוקל מאפשרת לשלב בעדשה אחת מספר תחומי מוקדים שונים לראיית מרחק, מגע וטווח ביניים. כאשר האדם מביט דרך חלקים שונים של העדשה, העין ממוקדת לטווח הראייה המתאים. כך, ניתן לקרוא טקסטים מקרוב, להתבונן בנופים רחוקים ולעבוד עם מחשב ללא החלפת משקפיים.

עדשות המולטיפוקל מיוצרות בהתאמה אישית לכל לקוח על פי בדיקת עיניים מקצועית. מומחי הראייה קובעים את השילוב המדויק של מוקדי הראייה בעדשה, כך שתתאים באופן אופטימלי לסגנון החיים ולצרכים הייחודיים של כל לקוח.

"בדרך כלל", אומר שרמן, "החל מגיל 40 ועד גיל 70, בצורה טבעית, העדשה שנמצאת בתוך כדור העין מתקשחת. ככל שהיא הופכת קשיחה יותר, כך השרירים שתפקידם לכווץ ולשחרר את העדשה, על מנת לשנות את המבנה האופטי של כדור העין, מתקשים לעשות כן ולכן יכולת הראייה מקרוב מידרדרת.

"כשלמטופל יש בעיות ראיית רחוק וגם עקב השינוי במבנה העדשה שבכדור העין יש גם בעיות של ראייה מקרוב, צריך לתת מענה למרשם מרחוק ומרשם לקריאה באותו זוג משקפיים עם מרשמים שונים. אנחנו משלבים זאת בעדשה מולטיפוקלית. יחד עם זאת, יש לזכור שגם למי שיש מרשמים שונים לראייה מרחוק ולראייה מקרוב, לא תמיד עדשות המולטיפוקל יתאימו".

מתי הפתרון הזה אינו מתאים?

"כל מקרה לגופו. אנחנו מנהלים דיון עם כל לקוח ואין כאן שחור ולבן. יש מקרים שבהם המטופל בוחר בעדשות המולטיפוקל כאשר הוא זקוק לסיוע הן לקרוב והן לרחוק והוא לא יכול להוריד ולהרכיב את המשקפיים כל הזמן. מצד שני, יש מי שנוח לו להחליף בין המשקפיים. הוא לא עושה זאת עשרים פעם ביום, אלא רק כאשר הוא נוהג או צופה בסרט, אך בשאר הזמן הוא מסתדר ללא משקפיים לרחוק".

מולטיפוקלמולטיפוקל

"האופטומטריסט צריך למדוד את מרכז הראייה של המטופל לרחוק ולהתאים מול האישון של המטופל". אילוסטרציה: שאטרסטוק

שרמן מציג דוגמה: "התאמתי משקפיים למטופלת שהיא מעצבת פנים ובעבודתה היא נדרשת לצפייה בשלושה מסכי מחשב בו זמנית. במקרה שלה היא זקוקה לראות בצורה טובה את כל המסכים, לא אחד בכל פעם אלא את כולם יחד.

"אחת המגבלות של משקפי מולטיפוקל היא שבמקרים רבים יש בעיות של טשטוש. כלומר, שדה הראייה לא מתפרס בצורה אחידה על כל עדשת המשקפיים. כאשר האדם מתבונן למרכז העדשה, הוא רואה טוב, אך בצדדים ייתכן טשטוש. לכן, במקרה של אותה מעצבת פנים, פתרון של עדשות מולטיפוקל לא היה פתרון מוצלח משום שהוא צמצם עבורה את שדה הראייה.

"בסופו של דבר, התאמנו לה במכון משקפי מולטיפוקל ליומיום ומשקפיים נוספים שיתאימו לה למרחב העבודה הספציפי שהיא עובדת בו, כדי לאפשר לה עבוד בצורה הטובה ביותר וללא הגבלה שדה הראייה".

כלומר לעבודה שלה היה תפקיד מכריע בהתאמת משקפי המולטיפוקל?

"בהחלט. יש אנשים שרוב חייהם מתעסקים בראייה לרחוק, הם בעיקר זקוקים למשקפיים בעת נהיגה, צפייה בסרטים, צעדה ברחוב, אבל פחות קוראים. הפרמטרים הללו יבואו לידי ביטוי במולטיפוקל. מנגד, אנשים אחרים נמצאים יותר מול מחשב או קוראים כל היום ולכן חייבים לאפשר להם להתמקד יותר באזור של הקריאה.

"המפגש עם הלקוח במקרה של משקפי מולטיפוקל הוא חשוב מאוד. אנחנו אוספים את כלל המידע, תחומי התעניינות ואפילו תחביבים כדי שהמיקוד של עדשות המולטיפוקל יהיה בהתאם".

מה הם הפרמטרים שעל האופטומטריסט לבחון?

"האופטומטריסט צריך למדוד את מרכז הראייה של המטופל לרחוק ולהתאים מול האישון של המטופל. יש מסגרות שמונחות גבוה יותר או נמוך יותר ולכן גם צריך לוודא שהמסגרת יושבת טוב על הפנים. לכך מצטרפים פרמטרים נוספים, כמו מרחק אישונים, שכן, המרחק בין אישון לאישון חייב להיות מדויק.

"פרמטר נוסף הוא תעלת הראייה. מהנקודה שהאדם רואה לרחוק, מרכז האישון כשמסתכל קדימה, לבין הנקודה שבה הוא מוריד ומשפיל מבט כדי לקרוא, יש תעלה שמורכבת מאין סוף מוקדים (חלק עליון מיועד לראייה מרחוק וחלק תחתון מיועד לראייה מקרוב כמו קריאה). בעת התאמת משקפי המולטיפוקל אנחנו יכולים להאריך או לקצר את התעלה הזו בהתאם לצורך. לדוגמה, אצל אנשים שעובדים מול המחשב, אנחנו נאריך את התעלה כדי שהמוקד לראיית מחשב יהיה רחב יותר".

אילו עוד דברים מובאים בחשבון בעת התאמת מולטיפוקל?

"משקפי מולטיפוקל נבדלים אלה מאלה גם באיכויות שונות. כיום יש עדשות מולטיפוקל שנוצרו בטכנולוגיה מתקדמת יותר והמשמעות היא שהן מאפשרות שדה ראייה רחב יותר. יחד עם זאת, מדובר בעדשות יקרות ולכן כל אחד בוחר לפי יכולתו. אנחנו, כמכון אופטיקה, מחפשים ומוצאים את הפתרון המתאים לכל מטופל בהתאם ליכולת הכספית שלו.

"היבט נוסף שחשוב בהתאמת המשקפיים הוא בחומר שמהם הם עשויים. כאשר מדובר בפלסטיק ואין את החיבורים הייעודיים ליד האף, הדבר עלול להקשות על ההתאמה כי יש פחות מרחב תמרון לכך".

לעתים, מסבר שרמן, דרושה תקופת הסתגלות קצרה לשימוש במשקפי המולטיפוקל. המוח צריך להתאים את עצמו לשילוב מוקדי הראייה השונים בעדשה, אך בתוך זמן קצר, התהליך הופך לטבעי ואינטואיטיבי.

בסופו של דבר, מבהיר שרמן, משקפי המולטיפוקל הם כלי נפלא למי שסובל מבעיות ראייה מרובות. "הם חוסכים את הצורך בהחלפת משקפיים, מאפשרים ראייה ברורה בכל המרחקים ותורמים באופן משמעותי לנוחות בחיי היומיום".

(צילומים: שאטרסטוק)

  • צור קשר
ד"ר יהודה ויאיר שרמן
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום