מחלת לב מסתמית – כיצד בוחרים את הטיפול הנכון?

(2)
לדרג

קיימים טיפולים שונים למחלות לב מסתמיות, אך כיצד בוחרים בטיפול הנכון? פרופ' רפאל קופרשטיין, מומחה לקרדיולוגיה, מנהל מכון דימות הלב ומרפאת מסתמים בביה"ח שיבא, מסביר כיצד הוא מתאים בין מצב החולה לטיפול המיטבי עבורו

מחלות מסתמיות מתפתחות מסיבות שונות בעקבות הפרעות בתפקוד המסתמים שבלב. כיום, יש טיפולים שונים למחלות אלו, אך כיצד נבחר הטיפול הנכון? לדברי פרופ' רפאל קופרשטיין, מומחה לקרדיולוגיה ומי שמעריך מטופלים ומכוון אותם לשיטה המתאימה להם, מדובר במיומנות מורכבת, רגישה ועדינה, הנקבעת בהתאם לנסיבות המקרה.

פרופ' קופרשטיין, מומחה לקרדיולוגיה, עוסק בתחום כבר יותר מ-25 שנה, הן בתפקידים ציבוריים והן במסגרת פרטית. כיום, מנהל פרופ' קופרשטיין את מכון הדימות הלב ומרפאת מסתמים בבית החולים שיבא בתל השומר, וגם מקבל מטופלים באופן פרטי במרפאתו שברמת החייל בתל אביב. עיסוקו המרכזי של פרופ' קופרשטיין הוא אקו לב, מחלות לב ומחלות מסתמיות. בנוסף, הוא מנהל ב"שיבא" מרפאה ייעודית למחלות לב אצל נשים בהריון.

פרופ' רפאל קופרשטיין. צילום: נתנאל חדד

פרופ' רפאל קופרשטיין. צילום: נתנאל חדד

לדבריו, מחלות של מסתמים בלב הופכות שכיחות ומשמעותיות יותר בגיל המבוגר. "העלייה בתוחלת החיים הובילה לכך שמחלות מסתמיות תופסות נתח הולך וגדל בגיל המבוגר", הוא אומר, "וההחלטות הקליניות הופכות מורכבות אף יותר ודורשות מיומנות יתרה".

פרופ' קופרשטיין, מהי מחלת לב מסתמית?

"מחלת לב מסתמית היא פגיעה מולדת או נרכשת במסתמי הלב שיכולה לגרום לקוצר נשימה, חולשה, כאבים בחזה, דפיקות לב מואצות ובצקות ברגליים. מחלות אלו נחלקות למחלות היצרות מסתם ולמחלות אי ספיקת מסתם. בין הסיבות העיקריות למחלות מסתמיות נמצאת הסתיידות של המסתם עם העלייה בגיל או בגלל מצב מולד".

מהו הטיפול האפשרי למחלת לב מסתמית?

"למי שסובל ממחלת לב מסתמית קיימים כמה סוגים של טיפול: טיפול שמרני תרופתי, טיפול באמצעות צנתור או טיפול בניתוח. ההחלטה לאיזו כיוון יפנה המטופל והעיתוי הנכון לכל טיפול היא עולם ומלואו, וכאן אני נכנס לתמונה".

לדברי פרופ' קופרשטיין, "במקרים של מחלות לב מסתמיות, יש צורך בהערכה קלינית של מומחה שיודע לבצע הערכה קלינית ואקוקרדיוגרפית מדויקת ומסודרת של הבעיות המסתמיות כדי להתאים את הטיפול הנדרש המיטבי לחולה הספציפי. בהתאם לממצאים, הרופא המומחה מפנה את המטופל לרופא מצנתר או לרופא מנתח. מומחים אלה מבצעים את הפעולה הנדרשת בהתאם להערכת הרופא המומחה במחלות מסתמים שביצע את ההערכה".

כיצד מתבצעת הערכה זו?

"בדיקת אקו לב היא הבסיס של ההערכה שלנו. הידע מהבדיקה הזו, בשילוב המומחיות והניסיון של אנשי המקצוע, מאפשרים לנו להתאים את הטיפול בעיתוי הנכון. כלומר, אין זה מספיק לקבוע את שיטת הטיפול אלא יש צורך להתאים את הטיפול למטופל ברגע הנכון. ההערכה של מחלות מסתמיות היא הערכה קלינית מורכבת הדורשת מיומנות באבחנה ובבחירת הטיפול".

יש קווים מנחים לבחירת הטיפול?

"הבחירה בין טיפול שמרני, צנתור או ניתוח מתבססת על ההערכה הקלינית כאמור, כאשר ההערכה משתנה בהתאם לאנטומיה ולפיזיולוגיה של המטופל. כפי שציינתי, השכיחות של מחלות אלו עולה ככל שעולה גילו של המטופל, ויש לכך משמעות גדולה בבחירת הטיפול הנכון. למשל, אם יגיע להערכה אדם בן 82 הסובל ממחלה מסתמית, ייתכן שהטיפול הטוב ביותר עבורו יהיה באמצעות תרופות או צנתור. לעומת זאת, אדם צעיר יותר הסובל מאותה הבעיה, ייתכן שנמליץ עבורו על ניתוח".

על רקע מומחיותו של פרופ' קופרשטיין במסתמים ובאקוקרדיוגרפיה, הוא מלווה זה יותר מ-20 שנה גם נשים עם מחלות לב ומנהל מרפאה ייחודית לנשים בהריון הסובלות ממחלות לב. "לרוב, הוא אומר, "השינויים הפיזיולוגיים בהריון עלולים לגרום להחמרת הסימפטומים של מחלות בסיסיות. נדרש ידע רב על המחלות הבסיסיות ועל השינויים הפיזיולוגיים הקשורים להריון ומדובר בתחום מורכב שדורש מומחיות מיוחדת. בזמן הריון, המחלה לא משתנה אלא האישה ולכן מקרים אלה דורשים הערכה מיוחדת".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום