כיצד מטפלים בבעיות חסימתיות של בלוטות הרוק?

(0)
לדרג

חסימות בבלוטות הרוק מתרחשות כאשר יש הפרעה לזרימת הרוק בשל נוכחות אבנים, דלקות או ציסטות והן כרוכות בנפיחות, כאבים, יובש בפה וטעם מריר. מה הן הסיבות לבעיות ואילו פתרונות יועילו?

טיפולי שיניים
053-9371863 (מספר מקשר)

אנשים עלולים לחוות בעיות ייחודיות הקשורות לבלוטות הרוק, האחראיות לייצור רוק. קיימים שלושה זוגות של בלוטות רוק גדולות ועוד מאות בלוטות קטנות בחלל הפה. בלוטות הרוק ממלאות תפקיד חיוני בשמירה על בריאות הפה, הן אחראיות לייצור הרוק המסייע בתהליכי העיכול הראשוניים, מנקה את חלל הפה ומסייע בהגנה על השיניים והחניכיים.

בחלל הפה פזורות מאות בלוטות קטנטנות המסייעות לסיכוך רקמות חלל הפה כל הזמן. חסימה או הפרעה בתפקוד בבלוטות אלו יתבטאו בתסמינים כגון נפיחות של הבלוטה, יובש פה, כאבים  וסיבוכים רפואיים. מה הן הבעיות? מה עושים במצב כזה ועל מה ממליץ רופא השיניים?

מה הן בעיות חסימתיות בבלוטות הרוק?

חסימות בבלוטות הרוק מתרחשות כאשר יש הפרעה לזרימת הרוק בשל נוכחות של אבנים, דלקות או ציסטות. חסימות אלו עשויות להוביל לנפיחות, כאבים, יובש בפה וטעם מריר.

אבנים בבלוטות הרוק - אחת הסיבות הנפוצות לחסימות היא היווצרות אבנים בבלוטות הרוק, תופעה הנקראת Sialolithiasis - מחלה כרונית בה אבן הנוצרת בצינורית הפרשת הרוק גורמת לדלקות חוזרות של בלוטת הרוק.

התופעה מתרחשת אצל כ-1%-1.5% מהאוכלוסיה ומתבטאת בנפיחות פתאומית וכאבים בעיקר בזמן הארוחות וכן ותחושת לחץ באזור הבלוטה הפגועה. אותן אבנים נוצרות עקב שקיעה של מינרלים וחלבוני הרוק בתוך בלוטות הרוק באזורים של היצרות או הרחבה של צינורית ומונעות את זרימת הרוק החופשית.

דלקות וזיהומים - זיהומים ודלקות בבלוטות הרוק (Sialadenitis) יכולים גם הם לגרום לחסימות. זיהומים אלה נגרמים על ידי חיידקים או וירוסים ומובילים לנפיחות, כאבים, לעתים מלווים בחום. סיבות פשוטות כגון מיעוט בצריכת מים, עד כדי התייבשות, גורמות לירידה בזרימת הרוק בבלוטה  ולחדירת  גורמי זיהום מחלל  הפה. אוכלוסיות לא מחוסנות לוירוס  MUMPS חשופות לזיהום ויראלי ולסיבוכים נלווים.

ציסטות וגידולים - ציסטות וגידולים בבלוטות הרוק מהווים גורם נוסף שמדמה חסימות. לרוב הגידולים שפירים, אך  בהחלט קיימים גידולים אלימים יותר  וחשוב  להיבדק על ידי רופא מומחה בכל מצב מחשיד.

בלוטות רוק חסומות

נפיחות בעקבות דלקת בבלוטות רוק. איור: שאטרסטוק

מחלות אוטואימוניות - סינדרום סיוגרן גורם לפגיעה בבלוטות הרוק והדמע. יש לאבחן את המחלה ולטפל בסימפטומים של החסימות בבלוטות הרוק על ידי כירורג פה ולסת או מומחה לרפואת הפה, כולל מעקב ראומטולוג ורופא עיניים.

כיצד מאבחנים את מקור הנפיחות?

אבחון מדויק של מקור הנפיחות הוא הצעד הראשון לפתרון. בירור התלונה  ראשונית של המטופל נעשה בבדיקה פיזיקלית והדמיות  כגון CT , מיפוי בלוטות הרוק ( סיאלוגרפיה) ובדיקת אולטראסאונד צווארי.

מה הם הפתרונות לבעיות חסימתיות?

במקרים של אבנים בבלוטות הרוק, טיפולים פשוטים כמו עיסוי האזור, שתייה מרובה ולעיסת מסטיק (ללא סוכר) יכולים לסייע בהמרצת זרימת הרוק ולפינוי חסימות קלות של הצטברות רוק. במקרים חמורים יותר, עשויה להידרש התערבות רפואית תרופתית או כירורגית.

טיפול בזיהומים - לטיפול בזיהומים בבלוטות הרוק, הרופא עשוי להמליץ על אנטיביוטיקה. כמו כן, תרופות להקלה על דלקת  ושיכוך כאבים עשויות להינתן בהתאם לצורך.

טיפול בציסטות וגידולים - במקרה של ציסטות או גידולים, האבחון המדויק חשוב ביותר. במקרים מסוימים, ניתן להסיר את הציסטות בניתוח פשוט, אך לעתים יהיה צורך בטיפולים מתקדמים יותר, תלוי במצב ובאבחנה הספציפית.

איך תימנעו בעיות חסימתיות בבלוטות הרוק?

תחזוקה טובה של בריאות הפה ושגרת ניקוי יומיומית חשובות על מנת להפחית גורמים מזהמים בחלל הפה, כולל הקפדה על שתיית מים מספקת והימנעות מעישון.

בשורה התחתונה, בעיות חסימתיות בבלוטות הרוק עלולות להוביל לתסמינים מטרידים ולסיבוכים בריאותיים. הבנה מוקדמת של הגורמים והתסמינים, לצד יישום הפתרונות המתאימים, יכולה לסייע במניעת ההשפעות השליליות על בריאות הפה והלסת. אם מופיעים תסמינים המעידים על חסימה בבלוטות הרוק, חשוב לפנות לרופא לצורך אבחון וטיפול מתאים.

זיכרו, לפני הטיפול, על המטופל להגיע לבדיקת אבחון, שלאחריה יקבל תכנית טיפול והצעת מחיר. המטופל מקבל הוראות לטיפול תרופתי ואופן ההתנהגות הרצוי לפני ואחרי הטיפול או הניתוח. לאחר מכן, קובעים תור לניתוח כשהכל ברור ומוסכם.

ד"ר עמית שחם, מומחה בכירורגיית פה ולסת, ישמח להעניק לכם שירות וטיפול בנושא. פרטים נוספים בטל': 073-7607773

(צילומים: שאטרסטוק)

  • צור קשר
ד"ר שחם עמית
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום