כאבי אוזניים? לא רק בילדים, סיבות ודרכי טיפול

(3)
לדרג

כאבי אוזניים נפוצים בקרב ילדים קטנים אבל יכולים להופיע גם אצל מבוגרים, ולא תמיד עקב החשודה העיקרית – דלקת אוזניים

מאת: ליהי גיאת - מערכת זאפ דוקטורס

כאבי אוזניים הם מסוג הכאבים שלא מטרידים אותנו במיוחד, כי הם לא מלחיצים כמו כאבי עיניים למשל, או כמו כאבי שיניים. אולם, כאבי אוזניים חזקים בהחלט עלולים להצביע על בעיות עמוקות יותר, לחלקן אין שום קשר לאוזניים שלנו. לכן, קודם כל חובה לזהות מה הבעיה שגורמת לכאבים ולאחר מכן לטפל בסימפטום ולהביא להקלה.

כאבי אוזניים - סיבות

כאבי אוזניים נחשבים למחלה של ילדים, מאחר שהם מופיעים בדרך כלל בפעוטות תינוקות, אך הם יכולים לקרות גם אצל מבוגרים. כאבי אוזניים יכולים להופיע בהדרגה או בפתאומיות. הכאב יכול להרגיש עמום, חד או שורף, זמני או מתמשך. בדרך כלל, הכאב מתעורר באוזן אחת בלבד, אך לעיים הוא יכול להופיע בשתי האוזניים.

גורמים רבים יכולים לגרום לאי נוחות באוזן, חלקם הגיוני ואחרים עשויים ממש להפתיע.

שעווה באוזניים

האוזן מייצרת, וגם מסלקת, שעווה מהאוזניים כל הזמן. כשהתהליך משתבש מסיבה כלשהי, השעווה מצטברת ומתקשה ותעלת האוזן נחסמת, מה שגורם לכאבים. במקרה כזה לא מומלץ להשתמש במקלות אוזניים כדי לנסות להוציא את השעווה כי היא תידחף עמוק יותר לתוך תעלת האוזן, מה שיגדיל את הסיכוי לפגיעה עתידית.

איך אפשר לטפל? בתור התחלה, נסו לטפל בבית עם טיפות אוזניים ללא מרשם שמרככות את השעווה וגורמות לה להתנקז באופן טבעי. אם הבעיה לא נפתרת, כדאי לגשת לרופא אף אוזן גרון שינקז את השעווה מבלי לפגוע בעור התוף.

לחץ אוויר

האוזניים יודעות לשמור על לחץ שווה בשני צידי עור התוף, אבל שינויים מהירים, כגון בעת טיסה או בנסיעה במעלית מאוד מהירה, עלולים לשבש את האיזון ולגרום לתחושה של אוזן מלאה בנוזלים.

איך להימנע מלחץ אוויר במטוס? נסו ללעוס מסטיק, לפהק או לקחת נשימה עמוקה, לסתום את הנחיריים עם שתי אצבעות ואז לנשוף בעדינות אוויר מהאף. בכל מקרה, מומלץ להימנע מטיסה אם אתם מצוננים, אם אתם סובלים מזיהום בסינוסים או תסמיני אלרגיה כלשהם.

דלקת באוזן החיצונית – אוזן של שחיינים

אם האוזן שלכם כואבת כשאתם נוגעים בתנוך, כנראה יש לכם דלקת אוזן חיצונית. זו דלקת שנוצרת כאשר מים חודרים לתעלת האוזן, או עקב זיהום חיידקי/ פטרייתי. האוזן עלולה להיות אדומה, נפוחה, לגרד ולדלוף נוזל בהיר.

איך ניתן להימנע מכך? לאחר שחייה, ייבשו היטב את האוזניים. אם זהו מצב שחוזר על עצמו, סביר להניח שהרופא ירשום לכם טיפות אוזניים אנטיביוטיות לנטרול החיידקים לאחר השחייה.

דלקת באוזן התיכונה

אחד מתסמיני ההצטננות השכיחים ביותר הוא גודש באף. הזיהום הנגיפי הגורם להצטננות יכול גם לגרום לצינורות הפנימיים להתנפח, לחסום את האוזן התיכונה ולאפשר לנוזל להצטבר. זה יכול להוביל לכאבי אוזניים כמו גם לדלקת באוזן התיכונה.

כאבי אוזניים

אחד התרחישים המדאיגים הוא כאשר הדלקת מגיעה לעצם המסטואיד, חלק מעצמות הגולגולת הממוקם מאחורי האוזן. צילום: שאטרסטוק

דלקת באוזן התיכונה היא הסיבה השכיחה ביותר לכאבי אוזניים. אם הגורם הוא זיהום חיידקי, אתם עשויים לקבל מרשם לאנטיביוטיקה. טיפולים אפשריים נוספים כוללים טיפול באלרגיה משחררת גודש עם אנטיהיסטמין וסטרואיד לאף. כאשר דלקת כזו אינה מטופלת היא עלולה להתפשט או לגרום לאובדן שמיעה.

דלקת אוזניים תיכונה נפוצה ביותר בקרב ילדים צעירים, במיוחד בתקופת החורף כאשר מחלות הצטננות שכיחות יותר. כאשר דלקות מתרחשות בילדים בוגרים יותר הן נוטות להיות פחות חמורות ומלוות בפחות סיבוכים בהשוואה לגיל הרך.

בחלק מהמקרים, הזיהום באוזן עלול לחרוג מגבולותיו המקוריים ולהתפשט לאזורים סמוכים. אחד התרחישים המדאיגים הוא כאשר הדלקת מגיעה לעצם המסטואיד, חלק מעצמות הגולגולת הממוקם מאחורי האוזן. כאשר עצם זו נפגעת, מצב הידוע כמסטואידיטיס, עלול להיגרם נזק משמעותי לרקמת העצם. סימן אזהרה בולט למצב זה הוא שינוי במראה החיצוני של האוזן. במקרים רבים של מסטואידיטיס, האוזן עלולה לשנות את מנחה הטבעי ולהיראות כאילו היא "מזדקרת" או בולטת יותר מהרגיל. שינוי זה במיקום ובצורת האוזן הוא אינדיקציה חשובה שמחייבת תשומת לב רפואית מיידית.

דלקת סינוסים

סינוסיטיס מתרחש כאשר מעברי האף מודלקים, לרוב עקב הנגיף שגורם להצטננות. כאשר הסינוסים הופכים דלקתיים ונפוחים, הריר לא יכול להתנקז כמו שהוא צריך, מה שעלול לגרום לכאב באוזניים. זה גם יכול לגרום להצטברות נוזלים שמובילה לדלקת באוזן התיכונה.

אלרגיות

אלרגיות יכולות גם הן לגרום לגודש מהסוג שחוסם את האוזן התיכונה, לכאבי אוזניים או לדלקת באוזן התיכונה. תגובה אלרגית יכולה גם לגרום לעודף שעוות אוזניים, שעלול לחסום את האוזן.

דלקת גרון

אם כאב האוזניים שלכם מגיע עם כאב גרון, הוא עלול להיות כתוצאה מדלקת גרון הנגרמת בדרך כלל על ידי זיהום ויראלי או חיידקי.

בעיות במפרקי הלסת

המפרק הטמפורמנדיבולרי הוא ה"ציר" של הלסת, היושב ישירות מתחת לאוזניים, כך שייתכן שכאבי האוזניים מגיעים עקב שחיקת שיניים (עקב חריקה), לעיסה, דיבור, פיהוק ועוד. במקרה כזה כדאי ללכת לרופא השיניים, לבדוק את מנח השיניים והלסת, ולשקול במקרה הצורך מתקן-פה כנגד חריקת שיניים. סיבות אחרות עלולות להיות עקב גידולים או זיהומים, מחלות ועוד. חשוב לפנות לקבלת טיפול כדי לשלול מצב חמור יותר.

כאבי אוזניים - תרופות סבתא

טיפולים טבעיים להקלה על כאבי אוזניים, כוללים בדרך כלל שימוש במצרכים שיש בבית:

טיפול בשמן זית חם תחיבת צמר גפן טבול בשמן זית חמים למשך כמה שעות.

שימוש בבצל – מריחה של בצל קצוץ על החלק החיצוני של האוזן למשך 20 דקות.

שימוש בשמנים - כמה טיפות מחוממות של שמן עץ התה שעשויות להקל על כאבי אוזניים. עם זאת, לפני השימוש באוזן, חשוב לעשות בדיקת עור לבדיקת אלרגיות. שמן עץ התה צריך להיות מדולל בשמן זית או בשמן נקי אחר.

עיסוי האוזן – עם ג'ינג'ר כתוש או שמן לבנדר לעיסוי עדין וחיצוני של האוזן. עיסוי עדין יכול לעזור בכאבי אוזניים המקרינים מהלסת או השיניים, או שגורמים לכאב ראש ולמתח.

כרית חימום או מטלית חמה – החזקתן על האוזן במשך 20 דקות עשויה להיות מועילה לשיכוך כאבים זמני. בעוד שטמפרטורות קרות יכולות להקהות כאב ולהפחית דלקת, כרית חימום עשויה להרפות את השרירים ולעזור לשפר את זרימת הדם.

חשוב לציין: בכל מקרה של כאב אוזניים מתמשך או חמור, מומלץ להתייעץ עם רופא לפני יישום טיפולים ביתיים.

כאבי אוזניים בילדים – סימפטומים שמדליקים אור אדום

ילדים נוטים יותר לחלות בדלקות אוזניים מאשר מבוגרים, בין השאר בגלל שהצינורות האוסטכיים שלהם קטנים וישרים יותר, מה שמקשה על ניקוז הנוזלים החוצה. גם מערכת החיסון שלהם עדיין מתפתחת, מה שהופך אותם לרגישים יותר לזיהומים. בגיל צעיר, הפעוטות מתקשים להסביר מה מפריע להם.

חשוב להבין מה הם הסימפטומים של כאבי אוזניים, ולטפל בהתאם, ובין השאר: חום, ניקוז מהאוזן של נוזל בהיר, אובדן שמיעה, כאבי ראש, קושי בלעיסה וכאבים בלסת, עצבנות ואי שקט, בכי מוגבר ואובדן תיאבון.

כיצד מאבחנים כאבי אוזניים?

רופא יכול לאבחן את הסיבה לכאבי אוזניים על סמך התסמינים וההיסטוריה הרפואית, יחד עם בדיקה פיזית של האוזניים, האף והגרון. כדי לאבחן דלקת אוזניים רופא יכול גם להשתמש באוטוסקופ כדי לנשוף נשיפה של אוויר על עור התוף כדי לראות אם הוא זז כרגיל או לבצע בדיקה מהירה הנקראת טימפנוגרמה, המודדת לחץ באוזן התיכונה.

איך מטפלים בכאבי אוזניים?

הטיפול בכאבי אוזניים תלוי בגורם. דלקות אוזניים נוטות להיעלם מעצמן בתוך שבוע-שבועיים. קרע בעור התוף נוטה גם להחלים מעצמו תוך מספר חודשים, אם כי לעתים עלולים להופיע אובדן שמיעה לטווח ארוך ותסמינים כמו סחרחורת ורטיגו. אם כאבי האוזניים לא חלפו מעצמם תוך מספר ימים, הרופא ירשום לכם אנטיביוטיקה, או תרופות אחרות.

סיבוכים של כאבי אוזניים

הסיבוכים של כאבי אוזניים תלויים במידה רבה במה שגורם לבעיה.דלקות אוזניים כגון דלקת תיכונה יכולות להוביל לזיהום שמתפשט לאזורים המקיפים את האוזן. מצב זה, הנקרא דלקת אוזן ממאירה, יכול להיות חמור ודורש מינונים גבוהים של אנטיביוטיקה וטיפול רפואי דחוף.

קרע בעור התוף, במיוחד כזה שאינו מתרפא לחלוטין, עלול לגרום לבעיות כגון אובדן שמיעה או ורטיגו. אם מתרחש זיהום, הוא יכול להתפשט גם לעצם מאחורי האוזן (מסטואידיטיס) ולדרוש טיפול רפואי דחוף. אצל ילדים, דלקות אוזניים חוזרות או הצטברות כרונית של נוזלים באוזן התיכונה עלולות לגרום לאובדן שמיעה, לבעיות דיבור ואף לביצועים גרועים בלימודים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום