דו"ח מבקר המדינה חושף: ליקויים בטיפול ובשיקום נפגעי שבץ מוחי בישראל

(37)
לדרג

דו"ח חדש של מבקר המדינה מצביע על ליקויים משמעותיים בטיפול ובשיקום נפגעי שבץ מוחי בישראל. הדו"ח מתריע על מחסור במיטות ייעודיות, ניהול לקוי של מערך הצנתורים ופערים בזמינות השיקום

מאת: מערכת זאפ דוקטורס

משרד מבקר המדינה פרסם היום (שלישי) דו"ח מקיף הבוחן את הטיפול והשיקום של נפגעי שבץ מוחי בישראל. הדו"ח, שנערך בין פברואר לאוקטובר 2023, חושף שורה של ליקויים בכל הנוגע לטיפול בנפגעי שבץ מוחי במערכת הבריאות הציבורית. בין הממצאים הבולטים: מחסור במיטות אשפוז ייעודיות, ניהול לא יעיל של מערך הצנתורים ופערים משמעותיים בזמינות ובאיכות השיקום. הדו"ח מדגיש את הצורך הדחוף בשיפור המערכת, במיוחד לאור הצפי לגידול משמעותי במספר מקרי השבץ המוחי בעשורים הקרובים.

היקף הבעיה: שבץ מוחי בישראל במספרים

שבץ מוחי הוא הסיבה השנייה בהיקפה לתמותה בעולם. בישראל, על פי נתוני 2020, דווחו כ-18,400 מקרי שבץ מוחי חדשים. עם זאת, ההערכה היא שהמספר האמיתי מגיע לכ-100,000 מקרים בשנה - פי 5.5 מהמקרים המדווחים. העלויות הישירות והעקיפות של השלכות השבץ המוחי בישראל מוערכות בכ-2.3 מיליארד שקל בשנה (נכון לשנת 2018). הדו"ח מתריע כי מספר מקרי השבץ צפוי לגדול משמעותית בעשורים הקרובים. ההערכה היא שמספר המקרים יגדל מכ-18,400 ב-2020 לכ-30,000 בשנת 2030 - גידול של פי 1.7. זאת בעוד האוכלוסיה מעל גיל 18 צפויה לגדול רק פי 1.2 באותה תקופה.

נתונים2

מקור: דו"ח המבקר

מחסור במיטות ייעודיות לטיפול בשבץ מוחי

אחד הממצאים המדאיגים בדו"ח הוא המחסור במיטות אשפוז ייעודיות לטיפול בשבץ מוחי. נכון למועד הביקורת, היו בישראל רק 129 מיטות ייעודיות לשבץ מוחי. זאת בעוד שהממוצע היומי של מאושפזים בשל שבץ מוחי עמד על 320 חולים. המשמעות היא שרוב החולים (כ-60%) מאושפזים במיטות שאינן מיועדות ספציפית לטיפול בשבץ מוחי.

שבץ מוחי1

כמחצית מנפגעי השבץ המוחי מאושפזים במחלקות שאינן מתמחות בטיפול בשבץ, כמו מחלקות פנימיות. אילוסטרציה: שאטרסטוק

הדו"ח מצביע על כך שכמחצית מנפגעי השבץ המוחי מאושפזים במחלקות שאינן מתמחות בטיפול בשבץ, כמו מחלקות פנימיות. הדבר עלול לפגוע באיכות הטיפול, שכן הצוות המטפל במחלקות אלו אינו בהכרח מתמחה בטיפול בשבץ מוחי.

ניהול לקוי של מערך הצנתורים

ממצא מטריד נוסף בדו"ח נוגע לניהול הלקוי של מערך הצנתורים. צנתור מוח הוא טיפול קריטי לחלק מנפגעי השבץ, אך הדו"ח חושף כי אין מנגנון לניהול יעיל ומרכזי של מערך הצנתורים ברמה הארצית.

הביקורת מצאה כי למשרד הבריאות אין שליטה מלאה על זמינות המצנתרים בשעות הפעילות הרגילות של בתי החולים. גם ניהול הזמינות בשעות שלאחר שעות הפעילות אינו מבטיח שיהיו מצנתרים זמינים בכל המחוזות ובכל עת. מצב זה עלול להוביל לאירועים שבהם מטופלים הזקוקים לצנתור מוח לא יקבלו אותו בזמן, או יבזבזו זמן יקר בחיפוש אחרי בית חולים מצנתר זמין. הדו"ח מציין כי כ-50% מנפגעי השבץ שהועברו לבית חולים מצנתר לא צונתרו בסופו של דבר, בין היתר בשל החמצת חלון הזמנים לביצוע הפעולה.

פערים בשיקום נפגעי שבץ מוחי

הדו"ח מצביע על פערים משמעותיים בתחום שיקום נפגעי שבץ מוחי. נמצא כי נפגעי שבץ אינם מקבלים את מלוא שירותי השיקום הנדרשים להם במהלך האשפוז הכללי. בנוסף, השירותים שהם מקבלים במסגרות השיקום לאחר האשפוז אינם בזמינות ובנגישות הראויה.

הביקורת העלתה פערים גיאוגרפיים משמעותיים ביחס בין מספר מיטות השיקום למספר נפגעי השבץ. למשל, במחוז ירושלים (כולל יהודה ושומרון) היחס הוא הנמוך ביותר - 0.035 מיטות לנפגע שבץ, לעומת מחוז המרכז, שם היחס הוא הגבוה ביותר - 0.196 מיטות לנפגע שבץ מוחי. בנוסף, הדו"ח מציין כי משרד הבריאות אינו בודק את יעילות כלל מערך השיקום לנפגעי השבץ, מה שמקשה על שיפור וייעול המערכת.

המלצות עיקריות

הדו"ח כולל שורה של המלצות לשיפור המצב:

  1. עדכון התוכנית הלאומית לשבץ מוחי, כך שתיתן מענה מלא לצורך במיטות אשפוז ייעודיות ותתייחס גם לשיקום נפגעי השבץ המוחי.
  2. הקמת מרכז שליטה וניהול ארצי למערך הצנתורים, שיספק תמונת מצב רציפה של זמינות הצנתורים בבתי החולים ויבטיח זמינות גבוהה בכל המחוזות ובכל שעות היממה.
  3. שיפור מתן שירותי השיקום לנפגעי השבץ במהלך האשפוז הכללי.
  4. בחינת הגורמים לעיכובים בשחרור נפגעי שבץ מבתי חולים כלליים למסגרות שיקום, ופעולה להסרת החסמים לשחרור מהיר.
  5. הגברת המודעות הציבורית לזיהוי סימני שבץ מוחי ולחשיבות ההגעה המהירה לבית החולים.

לסיכום, דו"ח מבקר המדינה שהתפרסם היום חושף תמונה מדאיגה של מערכת הבריאות הישראלית בכל הנוגע לטיפול בנפגעי שבץ מוחי. המחסור במיטות ייעודיות, הניהול הלקוי של מערך הצנתורים והפערים בשיקום מצביעים על צורך דחוף בשיפור המערכת.

לאור הצפי לגידול משמעותי במספר מקרי השבץ המוחי בעשורים הקרובים, הדו"ח קורא למשרד הבריאות לפעול באופן מיידי ליישום ההמלצות. זאת, במטרה לשפר את הטיפול בנפגעי שבץ מוחי, להגדיל את סיכויי ההחלמה שלהם ולשפר את איכות חייהם ואיכות חיי משפחותיהם.

(צילום: שאטרסטוק)

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום