מונג'רו - זריקת ההרזיה המתקדמת בדרך לישראל - מחקר חדש מדווח על ירידה של 23% במשקל

(6)
לדרג

זריקת ההרזיה העוצמתית מונג'רו נמצאת בהליכי אישור בישראל. מחקר שפורסם ב-JAMA Internal Medicine מדגים יעילות מרשימה בהפחתת משקל, עם ירידה ממוצעת של 23% ממשקל הגוף. התרופה, שכבר אושרה בארה"ב, מועמדת להיכלל בסל התרופות בישראל

מאת: מערכת זאפ דוקטורס

בשורה משמעותית מסתמנת עבור המתמודדים עם השמנת יתר בישראל: תרופת מונג'רו (Mounjaro), המוכרת כזריקת הרזיה יעילה ביותר, נמצאת בשלבים מתקדמים של אישור לשימוש בארץ. החברה המייצרת הגישה בקשה לאישור התרופה הן לטיפול בהשמנת יתר והן לטיפול בסוכרת מבוגרים. במקביל, מחקר חדש שפורסם בכתב העת המדעי JAMA Internal Medicine מציג תוצאות מרשימות, המדגימות את יעילותה יוצאת הדופן של התרופה בהפחתת משקל ובשיפור מדדים בריאותיים נוספים. תוצאות אלו, לצד אישורה של התרופה בארה"ב, מעלות את הציפייה לכניסתה הקרובה לשוק הישראלי ואת הפוטנציאל שלה לחולל מהפכה בטיפול בהשמנת יתר.

מהי מונג'רו וכיצד היא פועלת?

מונג'רו היא תרופה חדשנית המשתייכת לדור החדש של זריקות ההרזיה. היא מכילה את החומר הפעיל טירזפטיד, אשר מחקה את פעולתם של שני הורמונים חשובים בגוף: GLP-1 ו-GIP. הורמונים אלה משחקים תפקיד מרכזי בוויסות רמות הסוכר בדם, בתחושת השובע ובתהליכי חילוף החומרים בגוף. מנגנון הפעולה של מונג'רו מורכב ומשפיע על מספר מערכות בגוף. ראשית, הוא מעודד את הלבלב לייצר יותר אינסולין, מה שמסייע בהפחתת רמות הסוכר בדם. שנית, הוא מאט את קצב התרוקנות הקיבה, מה שמוביל לתחושת שובע ממושכת יותר. בנוסף, התרופה פועלת על מרכזי השובע והרעב במוח, מגבירה את תחושת השובע ומפחיתה את התיאבון. כתוצאה מפעולות אלו, מטופלים נוטים לצרוך פחות קלוריות, מה שמוביל לירידה משמעותית במשקל לאורך זמן.

תוצאות מחקר חדש: יעילות מרשימה בהפחתת משקל

מחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת JAMA Internal Medicine מספק נתונים מרשימים על יעילותה של מונג'רו בטיפול בהשמנת יתר. המחקר, שנערך על ידי צוות חוקרים בינלאומי, ניתח את התיקים הרפואיים של יותר מ-41 אלף מבוגרים שסבלו מעודף משקל או השמנת יתר.

החוקרים בחנו נתונים מהתקופה שבין מאי 2022 לספטמבר 2023 ועקבו אחרי קצב הירידה במשקל לאורך שנה. המחקר השווה בין שתי קבוצות: האחת שטופלה במונג'רו והשנייה שטופלה בסמגלוטייד (החומר הפעיל בתרופות וויגובי ואוזמפיק). התוצאות הראו יתרון משמעותי למונג'רו. מטופלים שנטלו מונג'רו איבדו בממוצע 15.3% ממשקל גופם לאחר 12 חודשים, לעומת 8.3% אצל מטופלי סמגלוטייד.

יתרה מזאת, אחוז גבוה יותר של משתמשים במונג'רו הגיעו ליעד של הפחתת 5% ממשקל גופם. חשוב לציין כי החוקרים לא מצאו הבדל משמעותי בסיכון לתופעות לוואי חמורות בין שתי הקבוצות. תוצאות אלו מדגישות את היתרון המשמעותי של מונג'רו על פני תרופות אחרות להרזיה הקיימות כיום בשוק.

השפעה על סוכרת וירידה במשקל לטווח ארוך

מחקר נוסף, שתוצאותיו צפויות להתפרסם בקרוב בכנס בינלאומי בנשוא השמנה, מספק מידע נוסף על יעילותה של מונג'רו. המחקר עקב אחרי למעלה מאלף מבוגרים במשך שלוש שנים ונמצא כי מונג'רו הפחיתה באופן דרמטי את הסיכון להתקדמות סוכרת סוג 2 במבוגרים הסובלים ממצב של "טרום סוכרת" והשמנת יתר, בהשוואה לקבוצת הפלצבו. בנוסף, נחקרים שטופלו במינון הגבוה ביותר של מונג'רו חוו ירידה ממוצעת של כמעט רבע ממשקל גופם, תוצאה מרשימה במיוחד בהשוואה לקבוצת הבקרה. תוצאות אלו מצביעות על יעילות גבוהה של התרופה בטיפול בהשמנת יתר ובמניעת סוכרת, ומדגישות את הפוטנציאל שלה לשנות את פני הטיפול במחלות אלו.

מונג'רו בישראל: סטטוס ותחזיות

בעוד שמונג'רו כבר אושרה לשימוש בארה"ב על ידי ה-FDA בדצמבר 2022, בישראל התרופה עדיין נמצאת בתהליכי אישור. החברה היצרנית הגישה בקשה לאישור התרופה בישראל הן לטיפול בסוכרת מבוגרים והן לטיפול בהשמנת יתר. אגף הרוקחות במשרד הבריאות הישראלי צפוי לבחון בקפידה את הממצאים המחקריים, להתייעץ עם מומחים בתחום ולהתחשב באישורים של התרופה במדינות אחרות.

על פי הערכות של גורמים בכירים בתחום, צפוי כי מונג'רו תאושר לשימוש בישראל במהלך החודשים הקרובים. באשר לעלות הטיפול, ההערכות הן כי מחירה של מונג'רו בישראל יהיה דומה לזה של וויגובי, תרופה דומה שכבר זמינה בשוק הישראלי. המחיר המשוער עומד על כ-1,300 שקל לחודש. יש לציין כי התרופה הוגשה גם לבחינה להכללה בסל התרופות, מה שעשוי להפוך אותה לנגישה יותר עבור מטופלים רבים אם תאושר.

השלכות אפשריות של כניסת מונג'רו לשוק הישראלי

כניסתה של מונג'רו לשוק הישראלי עשויה להוות נקודת מפנה משמעותית בטיפול בהשמנת יתר. עם שיעורי השמנה גבוהים יחסית בישראל, תרופה עם יעילות גבוהה עשויה לספק אופציה טיפולית חדשה ומבטיחה למטופלים רבים. עם זאת, יש לזכור כי תרופות להרזיה אינן פתרון קסם. הן צריכות להיות חלק מגישה כוללנית לטיפול בהשמנה הכוללת גם שינויים בתזונה, פעילות גופנית וטיפול בגורמים פסיכולוגיים ורגשיים הקשורים להשמנה.

מונג'רו

מונג'רו. האם תשנה את שוק זריקות ההרזיה בישראל? צילום: שאטרסטוק

בנוסף, כניסתה של מונג'רו לשוק עשויה להשפיע על המחירים והזמינות של תרופות אחרות להרזיה. התחרות המוגברת עשויה להוביל להורדת מחירים ולשיפור הנגישות של טיפולים אלה עבור מטופלים רבים יותר.

השוואה למחקרים קודמים ולתרופות אחרות

חשוב לבחון את תוצאות המחקרים על מונג'רו בהקשר רחב יותר של מחקרי הרזיה ותרופות אחרות בשוק. מחקרים קודמים על תרופות כמו וויגובי ואוזמפיק הראו גם הם תוצאות מרשימות, אם כי פחות דרמטיות מאלו של מונג'רו. לדוגמה, מחקרים על וויגובי הראו ירידה ממוצעת של כ-15% ממשקל הגוף לאחר כשנה של טיפול. בעוד שזו תוצאה מרשימה בפני עצמה, היא נופלת מהירידה של 23% שנצפתה במחקר על מונג'רו. עם זאת, יש לזכור כי השוואה ישירה בין מחקרים שונים יכולה להיות מטעה, שכן יש הבדלים בתכנון המחקר, באוכלוסיית המחקר ובמשך המעקב.

מה שמייחד את מונג'רו הוא המנגנון הכפול שלה, המשפיע הן על הורמון ה-GLP-1 והן על הורמון ה-GIP. תרופות אחרות, כמו וויגובי ואוזמפיק, משפיעות בעיקר על ה-GLP-1. ייתכן שזהו המפתח ליעילות המוגברת של מונג'רו, אך נדרש מחקר נוסף כדי לאשש השערה זו.

אתגרים ושאלות פתוחות

למרות התוצאות המבטיחות, עדיין קיימים אתגרים ושאלות פתוחות לגבי השימוש במונג'רו. בעוד שהמחקרים הנוכחיים מראים תוצאות מרשימות לטווח של עד שלוש שנים, עדיין לא ידוע מה תהיה ההשפעה של שימוש ממושך יותר בתרופה. כמו כן, יש לבחון האם היעילות של התרופה נשמרת לאורך זמן, או שיש "אפקט תקרה" שמעבר אליו לא מתרחשת ירידה נוספת במשקל.

שאלה נוספת שעולה היא האם התרופה יעילה באותה מידה בקרב קבוצות גיל שונות, מגדרים שונים או קבוצות אתניות שונות. חשוב גם לבחון כיצד מונג'רו משתלבת עם טיפולים אחרים, במיוחד עבור אנשים הסובלים ממחלות כרוניות נוספות. לבסוף, יש לשקול את היחס בין עלות לתועלת: האם היתרונות הבריאותיים של התרופה מצדיקים את העלות הגבוהה שלה, במיוחד בהקשר של מערכות בריאות ציבוריות?

חשוב לזכור כי מונג'רו, כמו כל תרופה, אינה נטולת סיכונים ותופעות לוואי. השימוש בה צריך להיעשות בזהירות ותחת השגחה רפואית צמודה. כמו כן, יש לראות בה חלק מגישה כוללנית לטיפול בהשמנה, ולא כפתרון בלעדי.

ככל שמונג'רו מתקרבת לאישור בישראל, עולות שאלות חשובות לגבי נגישותה ועלותה: האם היא תיכלל בסל התרופות? כיצד תשפיע על הטיפול בהשמנה בקרב האוכלוסיה הכללית? האם היא תהיה זמינה רק למקרים חמורים של השמנת יתר או גם למקרים קלים יותר? התשובות לשאלות אלו יתבררו ככל שהתרופה תתקרב לאישור ולשימוש בישראל.

(צילומים: שאטרסטוק)

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום