חידושים והמצאות ברפואת שיניים: על מכשיר ה-PRF כבר שמעתם?

(0)
לדרג
תוכן מקודם

מכשיר ה-PRF מכה גלים בתחום רפואת השיניים ומאפשר שימוש בטסיות דם לצורך ריפוי ואף להקלה בכאב. ד"ר עופר אלטברגר, מנהל מרפאת "חיוך ראשון", מסביר על כניסת ההייטק לחדר הטיפולים

בית רופאים
053-9346864 (מספר מקשר)

כידוע, ההתקדמות בטכנולוגיה וברפואה הדביקה גם את רפואת השיניים ושיפורים רבים ומשמעותיים נכנסו לתחום. אחד מהמכשירים המתקדמים שהיכה גלים ברפואת השיניים הוא מכשיר ה-PRF - Platelet Rich Fibrin, המייצר ג'ל של פיברין עשיר בטסיות, מסייע בריפוי, מקל בכאב ואף מגדיל את הסיכויים להצלחה של השתלות שיניים.

ד"ר עופר אלטברגר, מנהל מרפאת "חיוך ראשון", התוודע זה מכבר למכשיר החדשני, שהיה מוכר בתחומי רפואה שונים והגיע לאחרונה גם לתחום רפואת השיניים. ד"ר אלטברגר, בוגר האוניברסיטה העברית בירושלים, הוא בעל תואר MPA של אוניברסיטת Clark בארה"ב. הוא עומד בראש מרפאת "חיוך ראשון", מרפאה ותיקה לבריאות השיניים בראשון לציון המתמחה בכלל טיפולי השיניים, באווירה משפחתית ואישית, צוות מקצועי ועשיר בידע.

עופר

ד"ר עופר אלטברגר, מנהל מרפאת חיוך ראשון. "החומר שממנו ניתן לחולל פלאים ברפואת שיניים". צילום: "חיוך ראשון"

לדברי ד"ר אלטברגר, מכשיר ה-PRF מבוסס על טכניקה שבה נלקחת מבחנת דם מוריד המטופל. הדם מוכנס לצנטריפוגה שמערבלת את הדם למשך כ-15 דקות ומפרידה את אותו לשני חלקים – תאי הדם מצד אחד וג'ל של פיברין עשיר טסיות דף (שקוף למראה) מהצד השני. "אותו ג'ל תמים למראה", מבהיר ד"ר אלטברגר, "הוא החומר שממנו ניתן לחולל פלאים ברפואת שיניים".

 הג'ל מחולל פלאים?

"ברגע שהג'ל מוכן, כלומר כשהצנטריפוגה מפרידה בין הדם לג'ל, ניתן בעזרת הג'ל לסייע בריפוי בבעיות בפה ובשיניים. הסיבה לכך היא שהג'ל עשיר ברכיבים חיוניים שמקדמים ריפוי ובנייה מחדש של רקמות והוא בעצם מגיע מהגוף שלנו, ולכן אין שום דחייה אלא להפך - הגוף מקבל את החומר בברכה, ללא דלקות וזיהומים".

אילו יתרונות יש לשימוש ב-PRF?

"יתרון ראשון הוא שיפור בתהליך הריפוי. ה-PRF מכיל רכיבים ביולוגיים המעודדים שגשוג של פקטורי גדילה המסייעים בהאצה של הליכי ריפוי, למשל לאחר עקירות, השתלות, שיקום שיניים וכן הלאה. כך מואץ באמצעות המכשיר תהליך הריפוי ובמקום זמן ארוך שלוקח למקום להתרפא, למשל לאחר עקירה, הוא יתרפא בזמן הרבה יותר קצר".

מהסיבה הזו משתמשים בחומר הייחודי הזה במהלך עקירות. לדברי ד"ר אלטברגר, לאחר נטילת הדם מהמטופל, ובזמן ההרדמה וביצוע העקירה, הצנטריפוגה מייצרת את הג'ל. בסיום טיפול העקירה מניחים את הג'ל בצורת פלאג (מעין גליל) במכתשית שנותרה ותופרים את האזור. "הג'ל מעודד את העצם לצמוח ולהתרפא הרבה יותר מהר מאשר ללא החומר".

ד"ר אלטברגר מצביע על יתרון נוסף ומשמעותי והוא הפחתה של סיכון לזיהומים. "החומרים ב-PRF", הוא אומר, "יש בהם להפחית סיכון לזיהום לאחר טיפול. השימוש בכך תורם לבריאות המטופל וגם להצלחת הטיפול. הPRF- מכיל את כל הנוגדנים והחומרים בגוף שלנו שנלחמים באותם חיידקים".

יתרון נוסף שמזכיר ד"ר אלטברגר הוא שיקום מהיר יותר. "המטופלים שמטופלים בעזרת מכשיר ה-PRF מדווחים על תהליך שיקום מהיר יותר, מה שמוביל להפחתה בכאב ובחוסר נוחות לאחר הטיפול. הכאבים שלאחר עקירה או השתלה פחותים יותר וזאת בזכות החומר הזה שמקורו מהדם שלנו".

אילו עוד יתרונות יש ל-PRF בעקירות ובהשתלות?

"אחד היתרונות הוא היכולת של החומר לסייע בעיצוב הרקמות. ה-PRF משמש גם ליצור שכבות של חומר שניתן לשים בחללים של הרקמות, מה שמסייע בשחזור ובצמיחה של הרקמות. למשל, אחרי עקירה נוצר בור, מעין מכתשית ריקה מתוכן. בעתיד יהיה קשה להתקין שתל ויהיה צורך בהשתלת עצם. אולם, אם נוסיף את אותו פלאג של ה-PRF לאחר שערבבנו אותו עם תוספת עצם מלאכותית, נוכל לחסוך זאת כבר כעת. באמצעות הג'ל הזה, כשיבוא יום וירצו להתקין שתל, גובה העצם והרוחב שלה יהיה כמו שהיה לפני שעקרו את השן. זה מאוד עוזר לרופא המשתיל להתקין את השתל. זה יגרום לכך שהסיכוי שנזדקק להשתלת עצם בעתיד יהיה נמוך".

ד"ר אלטברגר מוסיף כי מדובר בחומר בטוח ונעים לשימוש, וכיוון שהוא מופק מהדם של המטופל עצמו, "הסיכון לתגובה אלרגית או לדחייה הוא מאוד נמוך. מערכת החיסון לא תתקוף משהו שהוא חלק ממנה, דומה לה, זהה לה".

סופר ג'למה הם היישומים של הPRF- בטיפולי שיניים?

PRF משפר מאוד את שיעור ההצלחה של השתלות שיניים. השימוש בPRF- מזין את עצם הלסת מסוגי טיפולים אחרים ומסייע לבריאות.

לדברי ד"ר אלטברגר, בתהליך פשוט ניתן לייצר מהג'ל ממברנה שטוחה במקום פלאג מעוגל ולתפור אותה מעל השתל. "הצעד הזה", הוא אומר, "מסייע לחניכיים להגיע לריפוי במהירות גדולה יותר והוא מסייע גם בסגירת המרווח שמסביב לשתל ולאיחוי טוב וחזק. בסופו של דבר אנחנו רואים שהסיכויים להצלחה של ההשתלה הרבה יותר גדולים באופן הזה.

"אנחנו עושים למעשה שימוש בחומר טבעי שלנו מהגוף במקום לקנות מוצר מלאכותי. עד היום היו משתמשים בממברנות מלאכותיות לכיסוי שתלים, וכעת ניתן לייצר אותן מהדם שלנו בצורה הרבה יותר רכה, גמישה, חזקה ואיכותית". שימוש נוסף ל-PRF הוא בעקירות שיניים. לאחר עקירה יש צורך בריפוי של המכתשית שנוצרה בטיפול. PRF יכול להתניע את התהליך של הריפוי בצורה מהירה יותר, והוא, כאמור, מפחית את הכאב.

שימוש נוסף ל-PRF הוא בשיקום של חניכיים. "PRF יכול לשמש בחניכיים דלקתיות, או במקרים של נסיגת חניכיים ויכול לסייע להחזיר את רקמת החניכיים. אם היתה נסיגה גדולה של חניכיים ונחשף שורש השן, אפשר להשתמש בזה כדי להשתיל חניכיים חדשות ולהחזיר את מראה החניכיים למראה טבעי, שיחזרו להיות בקו השן ולא בקו השורש", מסביר ד"ר אלטברגר.

"גם ברפואת שיניים אסתטית ניתן לעשות שימוש בחומר זה", ממשיך ד"ר אלטברגר. "אפשר להשתמש בזה בהתאמה בעת ניתוחים אסתטיים לשיפור המראה הסופי של תהליכים כמו הרמת חניכיים, השתלות ופרוצדורות אסתטיות נוספות. הוא יכול להיות כלי נהדר בידיים של רופא החניכיים ושל רופא השיקום האסתטי כדי להגיע לתוצאה האסתטית הטובה".

כיצד הגיע ה-PRF לעולם רפואת השיניים?

"כמו במקרים אחרים, החומר הזה הגיע לשימוש של רפואת השיניים מתחומי רפואה אחרים. זהו חומר שעושים בו שימוש פעמים רבות בכירורגיה, למשל בהשתלת ברכיים ובהשתלת מפרקים. ברפואת השיניים סברו, ובצדק, כי אם זה עובד שם, למה לא כאן".

האם מדובר בטיפול יקר?

"בסופו של דבר מדובר בתוספת לא גדולה למי שעובר השתלה או טיפול משמעותי בשיניים והיתרון הוא עצום. אפשר אפילו לומר שבמקרים מסוימים מדובר בחיסכון בכסף. אם למשל הוא חסך לנו השתלה של עצם, אזי הוא גם חסך למטופל כסף".

לסיכום, השימוש במכשיר PRF בטיפולי שיניים מהווה חידוש בתחום רפואת השיניים, משפר הליכים, מפחית סבל וכאב וסיכוי לזיהומים. בגלל התועלות הרבות שלו הביקוש ל-PRF עולה בקרב רופאים ומטופלים ולמולו המטרה הסופית, כמובן - להבטיח בריאות וחוויה חיובית לכל המטופלים.

(בתמונה הראשית, שימוש בשיטת PRF ברפואת שיניים. צילום: שאטרסטוק)

  • צור קשר
חיוך ראשון -  המרכז לטיפולי שיניים
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום