מרד נעורים הוא מצב התפתחותי תקין שעובר כל מתבגר. מדובר...
הורים רבים מתקשים לקבל את העובדה שילדם זקוק לאבחון וטיפול...
התפתחותו, תפקודו, הישגיו ובריאותו הנפשית של הילד מושפעים...
מתי מומלץ להפסיק להניק, באיזה שלב ניתן לעבור למזון מוצק,...
שלום, אני גננת בגן טרום חובה, בגני שתי ילדות אחיות תאומות עם קשיי התנהגות במהלך היום, הן בנות שלוש ו 4 חודשים. האם שיטה של עיצוב התנהגות, באמצעות טבלת מדבקות/ פרסים, יכול להתאים בגיל הזה או שמוקדם מדי? בברכה, רינת.
שלום רינת, עיצוב התנהגות יכול להתאים בגיל זה, אם עושים אותו נכון. תכנית כזו עובדת אם היא מוגדרת היטב, מכוונת למקטעי התנהגות ספציפיים וברורים (למשל: לחלק את היום למקטעי זמן קצרים יותר, בהם הילדה מתוגמלת אם לא נשכה אף אחד). רק לאחר שהוכחדה התנהגות אחת ספציפית, עוברים להתנהגות הבאה (למשל: לא הכתה). מה שחשוב הוא להימנע מהגדרות עמומות ("אם תתנהגי יפה, תקבלי מדבקה"). תנאי נוסף להצלחה, קשור לעוצמת התגמול. המוטיבציה לשיתוף פעולה תלויה בסוג ה'חיזוק' הנבחר. חשוב שאת התגמול הילדה תרוויח אך ורק דרך ההתנהגות הנאותה. כלומר, לא ניתן לה מדבקות גם על התנהגות 'טובה' אחרת. לא נבטיח לה משהו שהייתה מקבלת ממילא, גם ללא המאמץ מצידה. בקיצור, עיצוב התנהגות הוא תורה שלמה (אמנם לא מאד מורכבת), שעקרונותיה חייבים להתקיים כדי שתהיה יעילה. בהצלחה! ליאת
שלום רב! בני טוב הלב והאנרגטי בכיתה ב', יש לו מורה נפלאה שאנו סומכים עליה לגמרי. בשנה שעברה בגלל קושי לשבת ולשמור על קשב לאורך זמן קיבל אפשרות ל"התאוורר" במגוון דרכים ועבר את השנה בהצלחה רבה, גם אם לא כותב כפי שהיה מצופה. החשוב הוא שלא הרגיש שהוא ב"מוקד" והשתדלנו כל הזמן שמינון ההערות יהיה נמוך עד כמה שניתן. השנה התחילה ולדעתה של המורה כנראה כחלק מבדיקת גבולות חדשה ו/או מצורך למצוא את מקומו החברתי - הרבה יותר תזזיתי, מפטפט, פחות מקשיב וגם - מציק לילדים אחרים. אני חוששת שעוד שבוע-שבועיים של להיות במקום הזה של הילד שמציק... יעשה לו מאד רע ולמעשה ידחוף אותו לפינה. הוא ילד מקסים וחברותי ואחד הדברים שצויינו בעבר לטובה הוא היחס המתחשב שלו לחברים. השנה - כיוון שהוא "חזק לימודית" הוא אינו זכאי לשעות הכלה, ועדיין לא קיבל את ההזדמנויות לאיוורור, להבנתי כיוון שיש ילדים שזקוקים לזה יותר ממנו. אני חוששת שבגלל שהוא חזק לימודית - הוא למעשה לא מקבל מענה לצרכים שלו - בתנועה ובהפסקות. עד עכשיו נמנענו מללכת לאבחון של הפרעות קשב והיפראקטיביות - למרות שמגיל צעיר מאד הוא מטופל אצל מרפאה בעיסוק בגלל החיפוש התנועתי ודי ברור שלפחות צריך לבדוק את העניין. 2 שאלות - 1. מהי דרך פעולה אפקטיבית לזמן הקרוב על מנת למנוע ממנו ל"התבצר" במקום המציק? המורה רוצה לעשות מחברת שכל בוקר הם יסכמו על משהו אחד שהוא צריך לשים לב אליו היום ובסוף היום יסכמו אם מגיעה לו מדבקה. אני חוששת שזה שוב לשים פוקוס על ההתנהגויות הלא רצויות... 2. האם כדאי ללכת לאבחון? על כל המשמעויות של זה. תודה רבה רבה! תמר
שלום תמר, מעדיפה להשיב תחילה לשאלתך השנייה. אבחון אינו גזירת גורל אכזרית, אלא דרך למפות את אזורי החוזק והחולשה של הילד, להבין את הסיבות להתנהגותו, ולאתר - מוקדם ככל האפשר - את כל מה שיכול להפריע לתפקודו של הילד. משאותרו הקשיים, אפשר לחשוב גם על ההתערבויות הרלוונטיות שיתנו מענה מדוייק ומיטיב. אלה המשמעויות. בעיני, ילד שמתחיל להסתבך, לספוג הערות, עונשים או כעס מצד הסביבה - במיוחד כשמדובר בילד טוב לב וחמוד - מאותת על קושי, ולכן אבחון טוב הוא יותר ממתבקש. עד האבחון (וכאן אנו חוזרים לשאלתך הראשונה), חשוב לעשות הכל כדי לא לפגוע בתפיסה שלו את עצמו, וכדי לא להחליש את מעמדו החברתי. אין פירוש הדבר שנתיר לו להתנהג ככל העולה על רוחו. אדרבא, נחדד את ההבחנה בין טוב לרע, בין מותר לאסור, ונאכוף את הכללים. טבלת עיצוב התנהגות היא רעיון מצויין, שלגמרי שם במוקד את ההתנהגות הטובה. טבלה כזו צריך לעשות עם הרבה מחשבה, רצוי בעזרת גורם מנוסה כלשהו. הרעיון הוא - לחזק מקטעי התנהגות או מקטעי זמן בדרך לתוצאה הסופית הרצויה שכרגע נראית קצת רחוקה מהישג ידינו. כך למשל, נגדיר בטבלה מקטעי זמן הגיוניים (נניח שיעורים) בהם הילד התנהג כמצופה ממנו. כאן חשוב להגדיר במדוייק (!) מה נדרש ממנו. לדוגמא, על כל שיעור שבו אינו מציק לילדים - יקבל מדבקה. חשוב להיות מאד בהירים בדרישה, ומאד מצומצמים. אם מכחידים התנהגויות של הצקה, לא נטפל באותו זמן בפטפוטים. אם הילד צובר מספר (שנקבע מראש) של מדבקות, הוא יוכל להמירן בפרס כלשהו, שיכול להיות משהו ממשי חומרי, או צ'ופר/זכות כלשהם. לאחר שהושגה מטרה אחת, אפשר לעבור לאחרת. אם בשבוע הראשון הילד לא הציק לאף אחד, אך פטפט והפריע בשיעור - הוא עדיין יקבל את המדבקה. זה כלל חשוב מאד ותנאי להצלחה. בהנחה שקיימת הפרעת קשב ברמה כזו או אחרת, חשוב לאפשר לילד אפיק לגיטימי לפריקת המתח המצטבר בשיעור, ולהתאים את הדרישות ממנו ליכולותיו. בהצלחה ליאת
שלום, בני הגדול (מתוך שניים)בן 13 נוהג תקופה ארוכה להשתמש בקללות ובתנועות מגונות כלפי וכלפי בעלי בכל פעם שמציבים לו גבול או שעושים דבר שאינו משביע את רצונו. לעיתים אף מאיים שיפגע בנו וצועק שלא יתן לנו לישון, אם לא נסדר את הסדין על מיטתו לדוגמא. תקופה ארוכה הלכנו להדרכת הורים אצל פסיכולוגית אשר הקלה עלינו את ההתמודדות עם התנהגותו אך לא פתר את הבעיה כיוון שהילד לא הפסיק לקלל, לצעוק ולאיים עלינו. בימים האחרונים אני מרגישה שאין לי כח כבר לספוג התנהגותו זו והתחלתי פשוט להתעלם ממנו. ביקשתי מבעלי שיסייע לו בבוקר בהתארגנות לבית הספר.כשבני פונה אלי אני עונה לו בשפה רפה של כן ולא ונמנעת מלעשות כל דבר שהוא מבקש. איני בטוחה שזו הדרך הנכונה אך לצערי כבר איני יכולה לשאת את התנהגותו. אציין שלילד ADHD ומטופל תרופתית ברספירדל (1/2 ביום) וקלוניריט (2 ביום) ולומד במסגרת של חינוך מיוחד לעיצוב התנהגות ובעל אינטליגנציה תקינה. אשמח לקבל עיצה כיצד לשפר את היחסים ביננו.
עדי שלום, את אכן מתארת מצב קשה ובלתי נסבל בבית. אין שום סיבה, שאתם או כל אדם אחר יסבול מצעקות ואיומים. במקרים אלו צריך טפול כוללני. כיון שבנכם נמצא בטפול במסגרת של עצוב התנהגות, אני ממליץ לשתפם, ולהרחיב את התכנית גם לבית. שנית, הנער אינו מטופל בתרופה להפרעת הקשב והרכוז. איני מכיר את ההסטוריה התרופתית שלו, אך יש לשקול בחום טפול בתרופה סטימולנטית (כמו Ritalin, לדוגמא). שלישית, יש בהחלט מקום לשקול העלאת מנון התרופה להפרעת ההתנהגות (Risperdal). רביעית, אם דבר אינו עוזר והמצב אנו משתפר, יש לשקול השמת הנער בפנימיה. בהצלחה, ד"ר ברנע ארז.
דר ברנע שלום, ראשית תודה על התייחסותך. בננו לא יכול לקבל תרופות שמכיל מתילפנידאט כיוון שרגיש אליהן וגם תרופה אחרת לקשב וריכוז סטרטרה החמירה את מצבו ואף הוסיפו לו תופעות נוספות כמו חרדות ואובססיות. העלאת מינון הרספרידל גם אינה מועדפת עלינו כיוון שגרמה לו להשמנה ויש לנו הרושם שגם מצמיחה לו שדיים- נמצא בבירור. לגבי השמה בפנימיה, חשבנו על כך בעבר כשהתנהגותו הפכה את חיינו לסיוט, אך אנו חוששים מאוד שיסבול שם בשל התנהגותו. עניין שלא ציינתי הוא היותו מאומץ בגיל שנתיים וחצי, ואנו חוששים שמבחינה רגשית הדבר יפגע בו. כל עוד הבעיות היו במסגרות החינוכיות היה לנו כח לסייע לו. כעת דוקא עיקר החיכוכים עברו אל ביתנו וזה ממש מתיש אותנו. אציין שמדי פעם יש הפוגות במצבו ואנו מאוד מעודדים אותו. לדוגמה אתמול כשהגעתי מהעבודה, הציע לי כוס שתיה, הודתי לו ושיבחתי אותו ואז הוא אמר- " את יודעת, הרבה יותר כיף להיות טוב" כך שיש עדיין תקווה... :) שנה טובה ומבורכת עדי
שלום, יש לי ילדה בת 8 תאומה, שניסינו הכל חוץ מטיפול תרופתי, פעמונית, רישום מסודר, עיצוב התנהגות, תרגילי חיזוק שרירי האגן וכלום לא עזר.האבחנה היתה שינה עמוקה ותורשה ההרטבה היא ככמעט כל לילה. האם יש צורך לבדוק דלקות בשתן? האם יש קשר? והאם כדאי לעבור לטיפול תרופתי ולאיזה רופא כדאי לפנות על מנת לקבל את המרשם עם המינון המתאים?
הרטבת לילה נגרמת משילוב של מספר גורמים. לכן יש מספר טיפולים. רצוי לברר את הגורם להרטבת לילה ולא לטפל ללא אבחנה. בכבוד רב פרופ פומרנץ 098621860