שלום, איזה סימנים יכולים להצביע על דיסלקציה אצל מבוגרים? אני בת 26 ומאוד אוהבת לקרוא, קוראת הרבה מגיל צעיר וקוראת בקצב טוב בעברית. שמתי לב שאני לא מפענחת את המילה אלא מזהה את המילה כתבנית שאני זוכרת. זו הסיבה ש"קשה" לי לקרוא שמות, כלומר אני בדרך כלל קוראת אותם לא נכון. העניין העיקרי הוא הקושי בקריאה באנגלית שם יש לי פחות שנות ניסיון ופחות הכרות עם מילים לכן יש לי בילבול עם יותר מילים וגם במילים יותר פשוטות לדוגמה קוראת את המילה alter כalert וכד'. הלכתי בתחילת הלימודים באוני' לאיבחון כלשהו אבל היחידה לסטודנטים עם לקויות למידה של האוניברסיטה לא הסכימו לאשר. האם זה אכן לא רלוונטי ופשוט עניין של ריכוז/ לקרוא לאט יותר/ להתאמן, או שאכן כדאי לנסות בדיקה אחרת? תודה
שלום רב, דיסלקציה מתחילה בגיל הילדות ולא בגיל מבוגר. ייתכן ושיטת הלימוד שקיבלת עודדה זיהוי תבניות ולא פענוח המילה. במכון שלנו ניתן לעזור לך על ידיי שיעורים של הוראה מתקנת שיתמקדו בפענוח מילה. נשמח לתת פרטים נוספים. טלפון: 02-5611561
בני בן 8 בכיתה ג כבר בשנה שעברה פניתי למורה בבית הספר שלעניות דעתי בני לוקה בדיסלקציה ו / או דיסגרפיה וזאת מאחר שהוא קורא ואין הוא מבין ככ את הנקרא אלא אם מקריאים לו , כותב מאוד לאט עם שגיאות כתיב מרובות ובנוסף בצורת מראה . המורה טענה שהכל בסדר גם שהראתי את המגמתיות בין מקצועות העברית / השפתיים למקצועות המטמתיים עדין המשיכה וטענה שאין לו כלום . הילד רוצה ללמוד אך מאוד קשה לו . ברצוני לדעת לאן או למי עלי לפנות והיכן ניתן לבצע אבחונים בצורה מקצועית על מנת לתת לילד כלים שיוכל להמודד ולא להרגיש שהוא מתאמץ לחינם.
צהריים טובים, דרוש אבחון לקויות למידה מקיף. מהו איזו מגוריכם? בברכה אלמוג
אנחנו גרים במצליח - רמלה.
צהריים טובים, אנסה לברר עבורך בהקדם על מאבחנים באזור בברכה אלמוג
המון תודות ממתינה לתשובתך
תלונות מאוד מתאימות לילד עם לקות בתפקודי עיניים (מיקוד ראייה), אם יש לעיניים קושי בתפקוד, שרירים קצת חלשים, הילד יתקשה קרא יתעייף מאוד, ולכן לא יבין את הכתוב, זה גורר גם שגיאות כתיב. ממליצה מאוד לפנות לאופטומטריסט התפתותי
בעלי עומד בפני לימודים באוניברסיטה, יש לו בעיות בכתיבה , שגיאות כתיב וסיכול אותיות. האם אבחון מתאים יכול לעזור לו בלימודים האקדמיים ויכול להקל עליו ? האם מוסד אקדמי מחויב להתחשב? ואיכן ניתן לעשות אבחון שכזה ? ומה עלותו?
שלום רב, כן. כל מוסד אקדמי מתחשב בלקויות למידה. בד"כ קיים יועץ/ת אקדמי/ת לתחום לקויות הלמידה. יש להוועץ בהם ולשאול מהו מכון האבחון שהם ממליצים וגם מכבדים את המלצותיו. בהצלחה, ד"ר מ. למפיט
יש לי בת בת 8.5, לומדת בכיתה ג' שהיא הייתה בגן חובה, הומלץ לנו להשאיר אותה עוד שנה (ילידת סוף ספטמבר) אבל בהחלטה מושכלת החלטנו להעלות אותה עם כל חבריה לכיתה א' ובמקביל לעשות את כל המאמץ שגם מבחינה לימודית ולא רק חברתית, היא תצליח. במהלך השנים, היו לה קשיים בקריאה ובכתיבה שלאט לאט הולכים ומשתפרים, אך עדיין יחסית לכיתה ג' היא בקצב איטי אבל הרצון שלה והעזרה שלנו, היא מצליחה במבחנים ומקבלת ציונים טובים. אזכיר רק שהיא מקבלת מורת שילוב 3 שעות שבועיות, בקבוצה. שבוע שעבר היינו ביעוץ ונאמר לנו שיש לה הפרעת קצב וריכוז וכן דיסלקציה והומלץ לנו לקחת רייטלין ומורה להוראה מתקנת כדי שתלמד אותה את הקריאה מההתחלה. אני הגבתי קשה לנושא של הרייטלין כי היא ילדה שמחה ותזזיתית ולעיתים חולמנית אבל יושבת ולומדת בכיתה ואף זוכרת מה נלמד. מאז אני מתלבטת מצד אחד היא מצליחה, אומנם עם הרבה שעות למידה והרבה השקעה פיזית ונפשית, אך מאידך יכול להיות שאנו גורמים לה תסכול, שלהבדיל מחברותיה, היא צריכה להשקיע שעות כדי להצליח ואולי כדור אחד קטן יכול להקל עליה משמעותית והיא לא תהיה בתחושה שכל היום היא לומדת. רציתי לברר אם יש פתרון שאינו כדור? והאם אתה ממליץ על רייטלין כפתרון, אני יודעת שיש לה בעיות קשב וריכוז אבל לא כאלה שלא ניתן להתמודד איתן, גם המורה אף פעם לא התלוננה על התנהגותה. ומה זה אבחון טובה? איך הבדיקה נעשית כי בשבוע שעבר היעוץ ניתן ע"י הסתכלות בילדה, מבחן קריאה, הבנת הנקרא, ושאלות. מה שונה אבחון טובה מהיעוץ שקיבלנו. אודה לך על תשובתך
אפרת שלום רב, מה המקצוע של היועץ אצלו ביקרתם בשבוע שעבר ? בד"כ, אבחון לקויות קריאה ולמידה (אבחון דיסלקציה) שונה מאבחון קשב וריכוז. נא כיתבי איזו אבחון או ייעוץ בוצע. לגבי המשך שאלותיך, אענה ברצון ובהרחבה, לאחר שאבין מה בוצע ואיך נקבע הצורך בטיפול תרופתי. בכבוד, ד"ר מ. למפיט
תחילה - תודה על הענותך המהירה. היעוץ שקיבלנו הינו יעוץ נירולוגי, באופן פרטי, (המטפל עובד במחלקת נויורולוגיה באחד מבתי החולים). כמו שניסיתי להסביר, וכנראה לא מספיק טוב, היעוץ כלל שיחות עם הילדה ואיתי בנוגע לעבר שלי, מוצא שלנו כהורים, איך הילדה מסתדרת עם השיעורים, בכיתה, קצב הלמידה שלה, איך הציונים?? וכו'. לאחר מכן, היא קראה את הטפסים שמולאו ע"י המורה ועל ידינו. ובסוף - נתנה לה קטע לקרוא ללא ניקוד, שאלה אותה על הקטע (הבנת הנקרא) וכן הסתכלה על הכתב שלה באחד מהחוברות שהבאנו. וכמובן, שלאורך כל הטיפול הסתכלה על הילדה ועל הריכוז שלה. אני בידע הלא מקצועי שלי, חשבתי שהיא תבחן אותה באמצעות מחשב ולא רק מהסתכלות ומשיחה כי אני חושבת שכל ילדה, אם השיחה אינה מעניינת אותה, היא תחפש דרכים להתעסק במשהו אחר או שלעיתים פגישה כזו מביכה בשבילה, מה גם שהקדמנו ב 45 דקות, כך שהילדה ישבה לאורך זמן בחוץ ואח"כ עוד כשעה בטיפול. אני חשבתי, לתומי, שיבדקו אותה (לא יודעת איך?) כמו שבודקים מחלה ולא מסתמכים רק על מה שהפציינט אומר. לדעתך?? וכמובן שארצה ידע על אבחונים חלופיים כמו טובה וכו'.. ואם יש כמובן ארצה לדעת אם טיפול אחר מלבד רייטלין. תודה