דיספרקסיה: גורמים אפשריים, מצבים דומים ומאמרים

הפרעה התפתחותית - תסמונת רט

תסמונת רט מופיעה בעיקר אצל בנות וגורמת לפגיעה התפתחותית שמקשה על יכולת הדיבור. על עולמן של "מלאכיות הדממה" תסמונת רט, Rett Syndrome, היא הפרעה נוירולוגית שמופיעה בדרך כלל בקרב ילדות - באחת מכל כ-9,000 לידות של בנות ובמקרים נדירים מאוד אצל בנים. הבנות הלוקות בתסמונת רט "מכונות מלאכיות הדממה", בשל אחד מהליקויים הקשים ביותר בתסמונת, אובדן היכולת לדבר. כנראה ששכיחות האבחנה תעלה אף יותר במרוצת השנים הבאות, עם העלייה במודעות והתפתחות הבדיקות הגנטיות. התסמונת זוהתה ותועדה לראשונה בשנת 1966 על ידי ד"ר אנדריאס רט מאוסטריה, אך קיבלה הכרה בינלאומית רק בשנת 1988. אבחון התסמונת מבוסס על תמונה קלינית ונתמך על ידי בדיקה גנטית. הקריטריונים החיוניים לאבחון תסמונת רט: התפתחות תקינה לכאורה בתקופת ההיריון והילדות המוקדמת, התפתחות פסיכומוטורית ברובה תקינה במשך ששת החודשים הראשונים או איחור התפתחותי מלידה,...
ללמוד עוד על דיספרקסיה
דיסלקציה להמונים-תמונה

איך אנחנו לומדים? איך אנחנו חושבים? ומה קורה במצב המוגדר על...

מאת: לילך באשן
03/04/2005
הפרעה התפתחותית - תסמונת רט-תמונה

תסמונת רט מופיעה בעיקר אצל בנות וגורמת לפגיעה התפתחותית...

מאת: מערכת zap...
04/05/2009

דיספרקסיה: תשובות ממומחים וייעוץ אונליין

תשובות לשאלות

שלום, בתי בת 5 אובחנה בגיל 3 בדיספרקסיה ורבלית, נמצאת שנה שניה בגן חינוך מיוחד, מקבלת פעם בשבוע קלינאי תקשורת באופן פרטי, לא מזמן התחלנו בטיפול בספורט טיפולי. היא תקשורתית, מקסימה ונבונה מאוד מאוד, יש לה קושי בהיגוי, מדברת במשפטים שלמים שלא תמיד מובנים. אני מודעת כי זו לקות "רצינית" המגיעה יחד עם עוד כמה "מתנות" כגון: היפוטוניה, חולשת שרירים, קשב וריכוז ועוד... אך חשוב לי לדעת האם זה ילווה אותה לתמיד? האם היא תדבר באופן שוטף ורגיל בבגרותה? האם יש עוד משהו שאני יכולה לעשות עבורה? לתגבר אותה? אולי חוגים נוספים? תודה ענבל

רצוי שתקבלי הדרכה מהאנשים שמטפלים בה ותוכלי להשלים את המלאכה גם בבית. לגבי ההמשך, כן, היפוטוניה הינה תכונה בסיסית ולא שמתנה, אלה שלומדים לחייות איתה ואם הזמן נעשת פחות ופחות חשובה. לגבי הדיבור, ודאי יהיה שיפור, אני טיפלתי בילדים גם בשנים הראשונות של התבגרותם, ואז הם השלימו את מה שעוד היה צורך להשלים (הפרעות היגוי שלא הצליחו להתגבר עליהן בילדות מוקדמת יותר. הבשלה ומוטיבציה מצד היליד הם אלה שנונים את האפשרות להשלים את מלאכת רכישת ההיגוי, הכל גיל ובכל פתולוגיה! עם עבודה מתואמת ומובנת, עקבית ומקצועית ניתן בגיל הרך, לבנות מנגנוני התפתחות וסיוע לכל החיים. מה יהיה בעתיד, לרוב האנשים יש דיבור ברור ובהיר! כמה עובדים קשה והשיגו, ואחרים לא.

אני אמא לילדה בת שנתיים וחודשים שאובחנה ככזו. אני אשמח מאוד לשוחח איתך בעניין. אם זה רלוונטי אשמח לשמוע ממך במייל

הילדה שלי בת שנה וארבע אומרת רק ממה ואבא בעיקר ממה ממה אני כמעט לא שומעת צלילים נוספים האם זה מצריך אבחון?

שלום ד"ר בני בן ה6 מאובחן על ספקטרום אוטיסטי. אינו מדבר ברור רק עם תנועות ללא עיצורים. יש לו דיספרקסיה ורבלית . בבדיקת השמיעה יצא ירידה אך לא שיתף פעולה מלא וטימפנומטריה b. אני מרגישה ילד שומע בסדר ומבין אותי . ורופא המליץ על כפתורים במידה ויש נוזלים.לדעתך יכול לעזור לו בדיבוראו שאין צורך? תודה

שלום רב שמיעה תקינה חשובה בילד עם מוגבליות נוספות וחשוב להגיע לשמיעה תקינה במידת האפשר. במקרה שתארת רצוי לבצע בדיקת שמיעה אובייקטיבית בדיקת BERA שאינה מצריכה שיתוף פעולה ונותנת בצורה מהימנה את רמת השמיעה האמיתית. הבעיה בבדיקה זאת שהיא מצריכה טשטוש . בכל זאת זה עדיף מאשר לבצע ניתוח שאין בו צורך ותועלת (במידה והשמיעה אכן תקינה בבדיקת BERA). אפשרות אחרת היא לבצע את בדיקת השמיעה במכון שמיומן לבדוק ילדים על הרצף ואולי לקבל מסקנה מהימנה יותר לגבי השמיעה. במידה ויש הפרעת שמיעה עקב הנוזלים אזי ניתוח בהחלט במקום

הי אני מאוד מודאגת. בני בן השנתיים אומר מילים בודדות ( מים, המ המ,צצי(מוצץ),עגיה(עוגיה), עושה קולות של חלק מהחיות. ). הוא ילד מאוד תקשורתי ,חייכן, מבין הוראות , יודע צורות, קטגוריות של בעח,ירקות,פירות,ועוד.. האכילה שלו תקינה ונקייה בהתאם לגילו (אוכל בכפית) ההתפתחות המוטורית תקינה (החל ללכת בגיל שנה וארבע). אך עדין הוא לא מדבר לפי גילו. לאחרונה היינו אצל קלינאית לשם אבחון. לטענתה האבחון לא סופי אך יש חשד לדיספקסיה ורבלית. כמו כן לעיתים אני שמה לב כאשר הוא ממלמל גיבריש הלשון שלו טיפה בחוץ. אשמח לדעת סימטומים של דיספקסיה ורבלית? האם לפי התיאור את חושבת שזה הכיווון? מה ההשלכות בעתיד לילד עם דיספרקסיה? האם הוא ידבר? ישתלב בחברה? אשמח למענה לשאלותיי

בן שנתיים ותקשורתי! חבל שאת בלחץ! בגיל הזה יש שונות רבה בין ילדים... לפעמים מדברים בג'יבריש ולאט לאט מתחילים להגות נכון ולדבר ברור, זה תהליך ויש ילדים שזה לוקח להם זמן.... תשתדלי להבין מה הוא אומר ולחזור על המילים כדי שישמע אותם בצורתם הנכונה. בינתיים צעיר מדי לטיפול, תשחקי איתו בחיקוי קולות של כל מיני דברים ותעודדי אותו לדבר, כמה שיותר

שלום, קרוב משפחה בן 5 שאובחן מגיל צעיר בדיספרקסיה ורבלית ומטופל אצל קלינאית תקשורת אובחן עם פיגור קל. הוא אובחן ע״י פסיכולוגית חינוכית במבחן סטנפורד-בינה (ולא וכסלר שכן ב וכסלר המרכיב המילולי בעל משקל גדול יחסית). אני מתרשמת מאותו בן משפחה שאינו סובל מפיגור כלל. הוא תקשורתי מאוד, עושה מניפולציות על בני המשפחה הבוגרים ועל אחיו הצעיר. עם זאת, יש לו סף דחיית סיפוקים מאוד נמוך. יש לי כמה שאלות: 1.האם סטנפורד-בינה אכן מתאים לאבחון המקרה זה? האם אבחון של פיגור קל ניתן לשינוי בעתיד? 2. במידה והאינטיליגנציה של הילד תקינה, כמה טיפולים אצל קלינאית תקשורת היית ממליצה? 3. כיצד ניתן לברר/ לקבל המלצות על קלינאיות תקשורת ספציפיות?

1. רק פסיכולוגים משתמשים במבחנים אלו, לא אין מה להוסיף לעניין מבחון ספציפי, יחד עם זאת, האבחנה של מוגבלות שכלית התפתחותית (פיגור שכלי איננו בשימוש ) נעשת על פי מרכיבים תפקודיים ולא במבחן פורמלי (IQ מזמן לא בהגדרות הנמכה קוגניטיבית) השאלה כיצד מתפקד ביחס לבני גילו. 2. האם הוא מדבר ומתקשר כמו בני גילו? האם הדיבור שלו מובן, יכול להתבטא בצורה ברורה ולשרת את צרכיו מבחינה שפתית? זה המדד ולא מספר הטיפולם...אי אפשר לקבוע כמה טיפולים זקוק, אפשר לדעת כמה טיפולים מגיעה לו במסגרת טיפול שממומן על ידי הקופה 3.יש הרבה מקורות למציאת קלינאי תקשורת, דרך הקופה, דרך אתר אבודת קלינאי התקשורת או דרך שרות החינוכי בעיר מגוריו.