אבחון התפתחותי: גורמים אפשריים, מצבים דומים ומאמרים

תינוקות: אל תקפצו מעל הפופיק

לכל שלב בהתפתחות אותו מפספס התינוק עלולות להיות השלכות שליליות בעתיד. זה משמח כשתינוק לומד תנועה חדשה, אך חשוב יותר לעקוב כיצד הוא מבצע אותה. כל מה שחשוב לדעת איכות התנועה של התינוק היום תשפיע על מיומנויות וכישורי חייו בעתיד. כשתגיעו לטיפת חלב עם התינוק, סביר כי יסתכלו שם בעיקר על מה שהוא עושה ולא על איך הוא שעושה. יבדקו האם הוא שוכב על הבטן, אבל לא בהכרח יבדקו האם הוא מתהפך לשני הכיוונים? האם הוא זוחל זחילה מוצלבת? האם הוא מעביר את משקל גופו מצד לצד? האם הוא דוחף עם הרגליים? האם יש לו יכולת לביצוע תנועות קוארדינאליות כגון זקיפה, כפיפה, כפיפות צידיות ורוטציה? האם יש לו שיווי משקל?כל היכולות הללו מעידות על איכות התנועה של התינוק ותשפענה בעתיד על בריאותו, יכולותיו הקוגניטיביות, יכולות קשב וריכוז, סקרנות, מוטיבציה, תקשורת ועוד.אם התינוק לא רכש את איכויות התנועה הנכונות, סביר כי הבעיה שהייתה לו לא תיעלם, אלא תקבל צורה שונה בגיל מאוחר יותר...
ללמוד עוד על אבחון התפתחותי
ילדים לא רגילים-תמונה

כל ילד שלישי בישראל סובל מלקות למידה. למרות זאת, האבחון...

09/03/2004
הפרעות קשב וריכוז: דרכי טיפול-תמונה

חשוב לטפל ולעזור לילד הסובל מהפרעות קשב וריכוז, אבל איך...

מאת: ליאת עיני,...
21/10/2009
עולים על הסוס-תמונה

רוץ בן סוסי - על שיטת הטיפול בעזרת סוסים ורכיבה, ועל...

מאת: הצלחת שיטת...
19/12/2002
תינוקות: אל תקפצו מעל הפופיק-תמונה

לכל שלב בהתפתחות אותו מפספס התינוק עלולות להיות השלכות...

מאת: טלי גליקסמן
18/03/2013

אבחון התפתחותי: תשובות ממומחים וייעוץ אונליין

תשובות לשאלות

היי יש לי ילד בן 3 עם עיכוב שפתי וריגשי הוא לא מדבר והתקשורת שלו קצת נמוכה כן וודע לבקש מה שרוצה מבין אותנו לא ברמה של ילד בן 3 אבל יש הבנה נכנס בתחילת השנה לגן התפתחותי יש נושא שמאוד מפריע לי לפני מספר חודשים הוא הראה ממש התקדמות חיקה תנועות גוף משירים בטלויזיה רצה לשחק עם חבר מהגן מה שבדרך כלל היה לו קשה ממש רצה לתת לו יד התחבק איתו נהנה בחברתו עם אחיניות שלי שגדולות ממנו מאוד אהב לשחק ולהיות בחברתן שהיה רואה ילדים גדולים ממנו היה נהנה להצטרף אליהם היה רואה את הכלב של השכנים ומשחק איתו לאחרונה מזה כחודשיים הוא נסגר לא מעניינים אותו כלבים וחתולים פחות נהנה עם אחיניות שלי וכבר לא מתלהב להצטרף לילדים שגדולים ממנו מה שמטריד אותי שהוא כן עשה שינוי כן נפתח והראה התקדמות ופתאום נסגר ממה יכול להיות הקושי הזה האם זו בעיה רגישית שנובעת מחוסר יכולת לדבר?האם אלו יכולים להיות סימנים לבעיית תקשורת? בגן מספרים שהוא ממלא אחר הוראות ומשתדל לעשות מה שמבקשים אשמח לקבל הכוונה

הי, אני מניחה שהילד עבר אבחון התפתחותי, במידה ולא אפשר וכדאי לערכו דרך מכונים להתפתחות הילד. שם תוכלי לקבל תשובה באשר לחשד לקשיי תקשורת, המצריכים טיפולים ספציפיים וככל שיעשו מוקדם כך התועלת שתופק תהיה רבה יותר והאפשרויות לתיקון ושיפור גדלות. קחו בחשבון שייתכן ומדובר בשלבים התפתחותיים טבעיים. ילדים גדלים, מבינים יותר ובעקבות כך לפעמים נסגרים, חוששים יותר מבעבר. העניין הוא שלא אוכל לאבחן דבר מרחוק.. אני מציעה לכם להתייעץ עם פסיכולוג/ית קליני/התפתחותי או מטפל המתמחה בגיל הרך כדי שתוכלו להרגיע את דאגותיכם. כל טוב וחג שמח, ירדן פרידון ברשף פסיכולוגיה קלינית וייעוץ ילדים מתבגרים ומבוגרים 0523873044

שלום בני בן 1.9 ילד ראשון. יוצר קשר עין, תקשורתי (אך לוקח לו קצת זמן להשתחרר). נמצא איתי בבית ובגן עם אמא (אמהות וילדים). קבלת הפנים שלו לעיתים לכולנו אך בעיקר לאחרים היא ע"י יריקות, נוטה להכות עצמו בפנים ואותנו בעיקר בעת תסכול או עייפות. למשל בסביבת המשפחה במקום לרוץ אליהם הוא ישר מצביע להם על חפץ/משחק מסוים או נותן חיתול/מוצץ/בקבוק שלו. בנוסף לכל מיני חפצים הוא גם מנסה לתת לאכול/מוצץ וגם לדמויות בטלוויזיה. לא אוהב משחקים כגון פאזלים, לגו ובניית מגדלים. כמה שאני מראה לו איך לבנות מגדל קוביות/כוסות הוא בורח כנ"ל גם לגבי פאזל עץ (לעיתים כן מנסה להרכיב אך לא יודע לפי צורות עדיין). בורח כשאני מלמדת אותו דברים באותם רגעים כשלא רוצה שאראה לו משחקים הוא מצביע על האור ואומר אה (אור) אציין כי יש לו שקדים מוגדלים עם תסמונת דום נשימה חסימתי קל/בינוני. עובר ניתוח בחודש מאי. יש לו אוצר מילים גדול אך חוץ מהמילה אבא לא אומר שום מילה ברורה. פעוט סקרן עם מבט רציני מאוד. לוקח לו זמן לחייך למי שלא מכיר. מצביע על כל מה שרוצה ומשתמש במילים אשמח לחוות דעת על כל מה שכתבתי והאם תקין תודה מראש

שלום, אוצר מילים גדול והצבעה - תקין. לא לדעת להרכיב פאזל בגיל 1.9 - תקין. הכאה עצמית בפנים כביטוי לתסכול - להסביר לו שככה לא עושים ולהציע חלופה (תגיד "אני כועס" או "לישון"). יריקות כביטוי לקבלת פנים - לא תקין. דום נשימה חסימתי - לא תקין אך די שכיח, וכפי שאמרת יטופל בקרוב. לגבי שאר הדברים - לא ברור לי מה שאלתך: האם גם את רצה לבני המשפחה? האם אהבת את כל המשחקים שנתנו לך בילדותך? אני ממליצה לך לפנות לצוות טיפות חלב ולרופא הילדים כדי שתחושי יותר ביטחון לגבי התנהגויות שונות של בנך, ולהדגים להם פנים מול פנים למה את מתכוונת. חג שמח ושקט!

תודה רבה על תגובתך המהירה הדגש הוא לא על כך שבני לא רץ אלא יותר במובן של נראה לי כהתרגשות מראה להם ישר חפצים ובנוסף מנסה להאכיל חפצים וכו' או שלוקח חפץ כלשהו אפילו קוביה לדוגמא וכאילו מאכיל עם זה בובות או חפצים שונים גם בטלוויזיה. בטיפת חלב נאמר לי לגבי בניית מגדל מקוביות שאני צריכה להתחיל לדאוג מכך כך ששאלתי היא האם כל זה גם תקין לגילו? וגם לגבי היריקות האם זו תופעה מוכרת? על מה זה עלול להעיד? ומה עשוי להיות הפתרון לתופעה? אף רופא ולא בטיפת חלב לא ענו לי על כך. פשוט לא ידעו מה לענות, לכן אני שואלת גם כאן לחוות דעתך אשמח למענה תודה מראש

זה הילד הראשון שלך?

אכן

נשמע לי תקין, אבל לא ניתן לעשות אבחון התפתחותי במסגרת הפורום. צלמי סרטונים של מה שמטריד אותך, ותראי לרופא הילדים ולאימהות מנוסות. בברכה

שלום בני בן 2.2. בן יחיד. בגיל 4 חודשים אובחנה גמישות יתר ועיכוב מוטוריקה גסה. בגיל שנה וחצי הלך לבד. היום עדיין קיים סרבול קל בכל הקשור לריצה וקפיצה. נכנס לגן חדש לפני 5 חודשים. בבית- מאוד ורבלי, אוהב לשיר, להצחיק, מביע רצונות במילים. צוחק מתוכניות בטלויזיה, מתחיל לזהות רגשות בתמונות- עצוב, כועס, שמח. בגן שעשועים- כשפוגש שם ילדים מהגן יוזם תקשורת, משחק ביחד. היום הגננת עשתה לנו שיחה שמצד אחד הילד מאוד פעיל במפגשים. שהוא מאוד חכם ומבין דברים מהר. ומצד שני שהוא לא חברותי, לא משחק עם ילדים אחרים, נקשר לצעצועים ספציפיים- בבימבה או לנגן עם תוף. ושההתנהגות שלו לא תואמת גיל- בוכה הרבה כשלוקחים לו צעצוע, או לא מסכים להתנהג בהתאם להוראות המטפלת (יוצא עם אוכל לחצר למרות שאסור). קצת מבולבלת- האם יש כאן משהו שיכול להצביע על הפרעת אוטיזם חס וחלילה? האם ההתנהגויות שלו באמת לא מותאמות גיל?

שלום, את מתארת ילד מפותח בהתאם לגילו, מבחינת יחסים בחברה, ההתפתחות קשורה לחשיפה, הוא נכנס לגן ורצוי לנהל את השיחה לגבי כישורים חברתיים ואחרים שלמד בחמשת החודשים שלו בגן. צריך לראות את התנהלותו על רצף התנהגו של ילד שמסתגל למסגרת, ולהבין את ההתפתחות האישית שלו!לפי התאור לא נשמע שיש קוים של אוטיזם. אם את מאד מודאגת, תפני למכון להתפתחות הילד ותבקשי שיבצעו הערכת התפתחות, הם המוסמכים הבלעדיים לקביעת רמות התפתחות. לגבי הגננת, תתייחסי לדבריה ברצינות, אולי שי דברים מסוימים שהיא תמליץ לך כדי "לשפר" את ההסתגלות להמצאות עם ילדים אחרים (שזה עקר התהליך למידה בגיל זה)

שלום רב ותודה רבה תינוקת בת 1.7 מדברת כ65 מילים פלוס משפטים קצרים כמו אבא לא פה, הוו הוו(כלב) בוא , הלו אבא וכד... אומרת לפעמים לא במקום כן (לא מצליחה להגיד כן) לפעמים מהנהנת כשלא מבינים אותה, כשאני שואלת אותה איפה אמא היא מצביעה על עצמה(איפה אבא היא כן יודעת) לפעמים אומרת מילה כמה פעמים למשל הלו אבא הלו אבא.... יש סיבה לדאגה? המון תודה!

שלום, נשמע לי שלא. אבל במסגרת הפורום אני לא מתיימרת לאבחן אם התפתחותה של בתך (או של כל ילד אחר) היא תקינה או לא. אבחון התפתחותי זה תהליך מורכב. בברכה